Ami e költői szövegmű keletkezési körülményeihez tartozik, az interpretáció szempontjából csupán előkészítő jellegű és irreleváns.
A "The Intencional Fallacy" egy részlete alapján a következőket tartsuk szem előtt! (Az idézetet az Amerikai irodalomelmélet és irodalomkritika -- a harmincas évektől a nyolcvanas évekig -- c. könyv tartalmazza. Vincent B. Leitch műve; Kiadó (és fordító) a J P T E Bölcsészettudományi Kara, Pécs 1992)
"Véleményt mondani egy versről olyan, mint véleményt mondani egy pudingról vagy egy gépről. Az a lényeg, hogy jó legyen. Csak az artefaktum működéséből következtethetünk egy alkotói szándékra. A versnek nem jelentenie, hanem léteznie kell. Egy költemény csak a jelentésén keresztül létezhet -- mivel médiuma a szó -- mégis van , egyszerűen van, abban az értelemben, hogy nincs indokunk azt vizsgálni, melyik része megtervezett vagy célzatos. A költészet a stílus merész mutatványa, amely egyidejűleg működteti a költészet egész komplexumát. A költészet tovább él, mert minden vagy legtöbbje annak, amit mond vagy tartalmaz -- releváns, ami irreleváns, azt kiiktatják, mint a csomókat a pudingból és a "zavarokat" a gépezetből. E tekintetben a költészet eltér a gyakorlati üzenetektől, amik akkor és csak akkor sikeresek, ha helyesen következtetjük ki a szándékot."
"Bizonyos értelemben a vers önmaga ismerője, sem költő, sem olvasó nem tud semmit arról, amit a költemény mond, eltekintve a költemény szavaitól." (Allen Tate: Narcissus as Narcissus" -- az idézet a már említett könyv 35. oldalán található.)
A struktúra aspektusa. "A struktúra itt a jelentések, értékelések és interpretációk (textuális struktúrája); az egység elve pedig, amely áthatja, a konnotációk, állásfoglalások és jelentések kiegyensúlyozójának és összhangba hozójának tűnik." (Uott. 35. o. Cleanth Brooks: The Well Wrought Urn: Studies in the Structure of Poetry)
Feszültségek és divergenciák egységesített struktúrája képezi az elemzés célját. A folyamat tehát nem logikai, hanem drámai, az erők egyensúlyát jelképezi.
Retorikai, szemantikai, pszichológiai, szimbolikus erők struktúráját vizsgáljuk, a modell a drámai struktúra, a mű szerzője a "költői én", vagy a "beszélő".
"Csak a metafora az, (...) ahol a részlet és az egyetemes gondolat legradikálisabban és legrelevánsabban összeolvasztott egységére akadunk." (Uott. 37. o. William K. Wimsatt és Cleanth Brooks: Literary Criticism: A Short History)
"a formalista kritika egy eszményi olvasót feltételez, aki ahelyett, hogy a lehetséges olvasatok változó spektrumára irányítja a figyelmét, megkísérel egy központi vonatkozási pontot keresni, ahonnan a figyelmét a vers vagy a regény struktúrájára összpontosíthatja.
16) és megpróbálna ideális olvasóvá válni és megalkotni az egyetlen igazi olvasatot, ami többszörös olvasatokat foglal össze"
(Az idézet az említett könyv 40. oldalán található.)1. Az elemzés szempontjából irreleváns, de szükségesnek tartott adatok, melyek egy tágabb összefüggésrendszerbe, nagyobb struktúrába helyeznék a szöveget, ha elindulnánk abba az irányba.
Villányi László negyedik verseskönyvének, az 1994-ben megjelent Az alma íze című kötetnek --- a Lótusz c. (második) ciklusnak egy darabja.
b) Rímtelen, központozatlan szabadvers, egyetlen kvázi-mondatban megfogalmazva (nagybetűvel kezdett, ponttal befejezett szöveg, mely egyéb írásjelekkel nem tagolt).
Máris megjegyezhetjük, hogy a vers struktúrájában az erotika szó metaforikus jelentése a fontos, tehát valamiféle misztikus jelentéskörben kell keresnünk az értelmét. A szó (értelmező szótár segítségével feltárt) idézett jelentésvariációi csupán abban segíthetnek, hogy megértsük, milyen természetűek a vers struktúrájának feszültség-elemei.
A szövegtest szavai, szószerkezetei a fenti értelemben semmiféle olyan jelentéssel nem bírnak, amely erotikára utalna.
Mit jelentenek hát, és mit jelentenek metaforikusan ?(Megjegyzés: nem a (denotációs) jelentést vesszük közelebbről szemügyre, a konnotációban metaforák rejlenek, azt kell majd vizsgálnunk.)
Az ujjhegyről tűzhelyre "mini-struktúrában" a) az ujjhegy az ember testrésze, sérülékeny, érzékeny, a tapintás egyik legfontosabb érzékszerve;
a tűzhely a tárgyi világ egy darabja, érintésétől (ha forró) megsérülhet az ember --- a konfliktus tehát adott
b) az ujjhegy az ember egyik "határa", az "üzenet" indító bázisa (ezt jelzi a rag: -ről);a tűzhely ember teremtette, ember-létét a mítoszok körében definiáló, bonyolult tárgy (vagy inkább tárgyiasult fogalom), ebben a kommunikációs ministruktúrában az "üzenet" megérkezési bázisa (ezt jelzi a rag: -re)
c) az ujjhegy fallikus szimbólum;d) az ujjhegy vertikális irány vagy kiterjedés absztrakciója egy költői (metaforikus-misztikus) koordinátarendszerben;
a tűzhely horizontális irány vagy kiterjedés absztrakciója(Megjegyzés: sem az ujjhegy, sem a tűzhely nem kapott névelőt, tehát a grammatikai szerkezetben nem jelölt a határozottsága vagy határozatlansága a két határozónak.)
Az Ujjhegyről tűzhelyre ^ hull egy vízcsepp költői kifejezésben a hull predikátum miatt a következő jelentés-rendszerek működnek:
a) történésről van szó, amelynek jelzésébe azonban nincs "beépítve" az, hogy valamely elképzelt személy (vagy lírai én) szándékosan helyezi-e el úgy a kezét (és^vagy ujját), hogy a gravitáció miatt róla "leessen"
és éppen a tűzhelyre essen a vízcseppb) metaforikusan -- az egyik jelentésvariációban -- a vízcsepp egy isteni méretekre nagyított lény (ember) ujjának "sziklájáról" antropomorf lényként " leveti magát", így zuhanásának és "megérkezésének" története áldozat- vagy sors-, esetleg katartikus halál-mítosz
c) a másik jelentésvariációban a hull éppen a szándéktalanságnak, a törvényszerűen működőnek, ezzel együtt a jól megfigyelhetőnek, "kinagyított", "lelassított" időintervallumnak ("éppen most hull") a szimbóluma
d) olyan folyamatjelzés, mely érdektelenné teszi annak kutatását, hogy mi volt a kezdete és mi lesz a vége ennek a folyamatnak, ezáltal az időtlenségbe emeli a kvázi-történést
e) mivel pontosan kiválasztott szavak alkotják a költői szövegmű struktúráját, ezért felesleges arról beszélni, hogy talán "a meleg hatására izzadó ember verejtéke" hull a tűzhelyre --- ezt a jelentést az adott struktúra egésze cáfolja (másrészről aligha "felejthető" el, hogy a hulló csepp a címmel mint szövegkörnyezettel kapcsolatba hozva azonnal egy jól elkülöníthető hálózatot, jelentésstruktúrát hoz létre, melyben az ujj a fallosz, a tűzhely a női test, a vízcsepp pedig férfinedv --
folytatatható lenne ennek a jelentéskörnek a feltárása a felszisszen tovatűnik kifejezések elemzésével, így a felszisszen a kapcsolat létrejöttének jelzése lehet, a tovatűnik pedig a vágyra vonatkozhat)
I^2^2a) A hull egy vízcsepp szerkezetben az EGY nem kap nyomatékot, tehát határozatlanságra utaló szó (határozatlan névelő), az adott struktúrában mégis a vízcsepp számára, egyediségére, megismételhetetlenségére hívja fel a figyelmet.
b) A hull egy vízcsepp kifejezésben természeti folyamatok metonímiája rejlik -- a nagy EGÉSZ eső jellemző részlete; --- vagy a barlang sziklát vájó (esetleg cseppkövet építő) tüneménye.
Mindkettőt megszünteti (az olvasói tudat számára azonban megszüntethetetlenül megőrződik) a jelentésstruktúra egésze, amely az ujjhegy és a tűzhely közti "teret", fogalmi rendszert "hidaltatja át" és tartja feszültségben.
c) A tűzhelyre hull egy vízcsepp ellentétes erők, egymást tagadó és^vagy kiegészítő archék képzetét kelti, a VÁRAKOZÁS az olvasóban -- valamely katasztrófára, összeütközésre, konfliktusra -- bekapcsolja az ösztönvilágot illetve a jungi értelemben vett tudatalattit is.
a) Az Ujjhegyről tűzhelyre ^ hull egy vízcsepp az egyszeri, megismételhetetlen emberi megdöbbenés, rádöbbenés vagy vágy. Az éppen most létrejövő és (lehetőségeiben) kétféle módon elenyésző EROTIKA. Ha kielégülést kap, úgy lesz semmivé, ha nem nyer kielégülést, akkor pedig maga a megismételhetetlen, örök pillanat múlik el. Ez utóbbi azonban mítoszban, szimbólumban, tudatalattiban megőrződik, időtlen örökléte tehát adott.
b) Az ujjhegyről tűzhelyre kifejezésben a HEGY és a HELY szó egyetlen hangzóban tér el. A jelentéselkülönítés mozzanata mítikus jelentéseket őriz és kapcsol össze --- az Olümposzt és a tüzet, illetve Prométheusz áldozatát ( esetleg az áldozati helyet). A metaforikus összefüggések itt olyan labirintusba visznek, amelyet a szoros olvasás nem tolerál.
a) A felszisszen tovatűnik részlet önállóan két prédikátumot tartalmaz. Az egyik komplex, a másik metaforikus.
LÉTREJÖTTÉNEK és azonnali ELMÚLÁSÁNAK érzelmi mozzanata rejlik. Vagyis éppen addig erotikus egy ilyen létállapot, amíg a kivételes, "sűrű" pillanat -- létrejöttének mozzanatában létezik. Kivételességének, ezáltal erotikusságának biztosítéka: azonnali megszűnése. Találkozás ez a transzcendenssel, a mélyen megélt lélek-előkelőséggel, a szenzibilitás megfogalmazhatatlan egyediségével.
b) A tovatűnik "majdnem-metafora". Azt jelenti, hogy a vízcsepp elpárolog. A költemény egészének struktúrájában azonban az a szerepe, hogy az időfolyamatot és az időszakadást egyszerre jelezze. A lírai alany, az olvasó, és általában az ember "tartam"-a.