Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség

 

A költő életében megjelent utolsó verseskötet  (Számadás, 1935) szonettciklusa mellett ilyen költemények vannak, mint a Halotti beszéd, a Marcus Aurelius és a Hajnali részegség (1933 ősze)

 

Létösszegző, az élettel, sorssal számot vető művek ezek.  Saját megközelítése szerint a költőnek az a feladata, hogy a vajdai végső kérdést feltegye: "Mért születni, minek élni..."

 

A képi alapmotívum már megjelenik a Kenyér és bor c. kötet fontos versében, a Boldog-szomorú dalban: az éjszakai nyugalom hiánya, vagy az abból való felriadás érzelmi-logikai következményei. Ott a hiány szervezi a verset: "... mert nincs meg a kincs, mire vágytam, a kincs, amiért porig égtem, már itthon vagyok itt e világban, s már nem vagyok otthon az égben.

 

 

A most elemzett versben, a Hajnali részegségben  elérhetjük a költő képei, asszociációi, VÍZIÓI nyomán az ÉGI CSODÁT,  a transzcendens OK-ot és CÉL-t, ami miatt érdemes élni. A gondolatmenet a mindennapi élet sivárságától jut el a BOLDOGSÁG égi kastélyáig.  Egyívű  LÉTÉRTELMEZŐ, elemző-szintetizáló gondolatmenet ez.

 

A megnyilatkozás szélsőségesen szubjektív,  vallomás jellegű, ugyanakkor általános érvényű és absztrakt.

 

 

A forma rapszodikus építkezésről tanúskodik -- ahogy az érzelmek és a filozófiai gondolatmenet megkívánja.

Alapvetően jambikus vers, de gyakori a zökkentés , a hangsúlyos verselésbe való átváltás, vagy más formai "meglepetés". A rímképletek is rapszodikusan váltják egymást.

 

 

Az eddigiekből és a képek "felrakásából", illetve a stílus jellemzőiből következően RAPSZODIKUS ÓDÁNAK  nevezhetjük a műfajt. Az uralkodó esztétikai minőség tehát az ódai, a himnikus, de elégikus, groteszk, profán, parodisztikus, alantas ugyanúgy színezi ezt az alapminőséget, mint a szép, az idilli, a bájos.

 

 

 

A képek elrendezése a már idézett logikai ívet szolgálja.  A csillagok, a csillagos égbolt Kosztolányinál legtöbbször valamilyen titokzatos világ, általában a gyermek-lét  fantáziáinak a jelképe.  Másképp a RÁCSODÁLKOZÁS  a világra egyik  képzetkörének hordozója. Itt is úgy jelentkezik, mintha az ötven éves ember életében először látná meg a csodát abban a világban, amiben eddig élt. A MEGLÁTÁS, RÁLÁTÁS képességének azonban -- ezt sugallja a gondolatmenet -- előfeltétele a sok szürke, végigkínlódott hétköznap, és (az olvasó sejti) a HALÁL közelségének tudatosodása. Embersorsunkat tehát megszabja az, hogy kétszer vagyunk képesek meglátni a csodát:  gyerekkorunkban és életünk végének közeledtével, a halál árnyékában.

 

 

Az általános emberi FELADAT tehát -- úgy tűnik -- időben meglátni a hétköznapokban az ÜNNEPET,  a szürke létben a SZÍNEKET, az eföldi létben az ÉGIT. Aki nem keresi, akiben nincs meg a nyitottság és a szándék a csoda meglátására, az nem is találhatja meg.

 

Két pictura kontrasztozza egymást. Az egyik a költemény elején KIÁBRÁNDÍTÓ, lehangoló.

 

A másik kb. a mű közepétől magasztos, fenséges, himnikus pozitív érzelmekkel telített vízió. Ezt a részt jellemzi a virtuóz rímelés is.