a/ Balassi Bálint költői portréja
b/ Balassi költői témái szerelmi költészete, istenes versek, tavasz-énekek, vitézi énekek egy-egy szabadon választott mű elemzésével
c/ Balassi Bálint egy szabadon választott versének
komplex elemzése
2. Zrínyi Miklós és a barokk
Szigeti veszedelem című alkotásában
c/ A szerkezet és a jellemzés eszközei és szerepe
a Szigeti veszedelemben
3. Csokonai Vitéz Mihály
a/ Csokonai költői portréja, költészetének tematikai, stilisztikai, formai gazdagsága
(Egy-egy mű vagy műrészletek példaként)
b/ “Mint egy Russzó Ermönonvillében, Ember és polgár leszek” A felvilágosodás eszméi Csokonai költészetében
c/ Csokonai szerelmi lírája
(egy mű részletes elemzése)
4. Berzsenyi Dániel
a/ Berzsenyi Dániel költői portréja szabadon választott versek bemutatásával
b/ A közelítő tél vagy a Magyarokhoz I. vagy a
Magyarokhoz II. c. óda elemzése
c/ Berzsenyi klasszicizmusa
versformák, strófaszerkezetek és klasszikus motívumok Berzsenyi költészetében
5. Katona József
a/ Katona József Bánk bán c. tragédiájának jelentősége a magyar irodalomban és Katona életművében
b/ Bánk jelleme és tragikuma
c/ A Bánk bán cselekménye és a dráma szerkezete
6. Kölcsey Ferenc
a/ Kölcsey Ferenc portréja
b/ A Himnusz és a Szózat összehasonlító elemzése
c/ A Parainesis főbb gondolatai,
logikai és retorikai felépítése
7. Vörösmarty Mihály
a/ A lírikus Vörösmarty egy-két vers elemzése nyomán; vagy a Zalán futása;
vagy a Csongor és Tünde elemző bemutatása
b/ A haza és az emberiség gondolatának összetartozása A Guttenberg-albumba és a Gondolatok a könyvtárban
című vers értelmezése alapján
c/ A katasztrófa képei Vörösmarty verseiben (A vén cigány vagy az Előszó c. alkotás elemzése)
d/ A Szózat komplex elemzése;
Vörösmarty Szózatának párhuzamos elemzése
b/ Petőfi költői és emberi hitvallása a Sors, nyiss nekem tért, vagy A XIX. század költői c. vers elemzésével
c/ Petőfi tájköltészete néhány szabadon
választott mű elemző bemutatásával;
vagy szerelmi költészete néhány
szabadon választott mű
elemző bemutatásával
9. Arany János
a/ Arany János epikájának
szerepe a költő életművében (tematika, műfajok
egy mű részletesebb ismertetése); vagy Arany János lírája
egy vagy több szabadon választott mű elemzésével
b/ A Toldi és a Toldi estéje összehasonlító
elemzés;
vagy a Toldi estéje elemzése
c/ Arany János balladái művészi korszakok szerinti csoportosítás; e csoportok egyes műveinek néhány tematikai, stilisztikai, szerkezeti
tulajdonsága egy szabadon választott
Arany-ballada elemzése
10. Madách Imre: Az ember tragédiája
a/ Az ember tragédiája szerkezeti felépítése és történelemszemlélete
b/ A XIX. század többrétegű világképének tükröződése
tudomány)
drámamodell, költőiség)
11. A XIX. század második felének magyar szépprózája
a/ A romantikus meseszövés és jellemábrázolás Jókai
egy szabadon választott regényében
b/ Mikszáth dzsentriábrázolása egy szabadon választott
regény elemzésével
vagy az időben eltévedt ember rajza egy szabadon választott Mikszáth-regény
elemzésével
c/ Mikszáth novelláinak
tematikai, stilisztikai és műfaji tulajdonságai egy szabadon választott
Mikszáth-novella elemzésével
Ady költészetében (egy-két mű alapján);
c/ Ady szerelmi költészetének remekművei
(egy-egy Léda-vers vagy Csinszka-vers elemzése)
13. Móricz Zsigmond
a/ Szegény emberek Móricz novelláiban
(a Hét krajcár, vagy a Szegény emberek, vagy a Tragédia)
b/ A drámaiság jegyei Móricz epikájában
egy szabadon választott mű elemzésével
(pl. Barbárok)
c/ Móricz egy pályaszakaszának bemutatása az adott korszak művei alapján;
(Légy jó mindhalálig; Árvácska…)
14. Babits Mihály
a/ Babits Mihály költészetének jellemzése
a megismert művek alapján;
vagy Babits egy költői korszakának
(egy-egy kötetének) bemutatása
(pl. a Levelek Írisz koszorújából c. kötet)
b/ A lírikus epilógja (vagy egy másik Babits-vers) részletes elemzése
c/ Szerepvállalás és szerepjáték
Babits művészetében (A
Jónás könyvének elemzése nyomán)
a/ Kosztolányi művészetének (életútjának) rövid áttekintése
b/ Az elbeszélő Kosztolányi
Egy szabadon választott novella vagy regény elemzése
c/ A lírikus Kosztolányi
Egy vagy több szabadon választott lírai alkotás
elemzése
a/ Tóth Árpád költői portréja (egy mű részletesebb bemutatása)
b/ Juhász Gyula költői portréja (egy mű részletesebb bemutatása)
c/ Tóth Árpád és/vagy
Juhász Gyula szerelmes versei (egy vagy több mű elemzése)
17. József Attila
a/ József Attila költészetének fontosabb motívumai, ezek összefüggésrendszere
b/ József Attila szerelmi
költészete (egy vagy több mű elemzése kapcsán)
c/ A “meglett ember” eszmélése a József Attila-i
költői világképben
(javasolt az Eszmélet c. vers elemzése)
d/ Táj és “benső táj” képei József Attila költeményeiben Egy vagy több mű elemzésével
(Holt vidék; Elégia; Téli éjszaka; A város
peremén, A Dunánál stb.)
18. Radnóti Miklós
a/ Az ecloga műfaja Radnóti költészetében (több mű bemutatása)
b/ Az idill és a haláltudat Radnóti Miklós
költészetében néhány szabadon választott vers
alapján—vagy egy vers részletes elemzése
c/ A Bori notesz üzenete Radnóti utolsó hónapjai és a Bori notesz
költeményei
a/ Nagy László; vagy Weöres Sándor; vagy Pilinszky
János; vagy Illyés Gyula egy művének elemzése
b/ Egy kortárs költő művészi portréja (Pl. Kormos István; Villányi László, stb.)
c/ Egy szabadon választott mai magyar író valamelyik
regényének vagy novellájának elemzése
20. Az antikvitás irodalmából
a/ A görög eposz szerkezeti,
tematikai és stilisztikai jellemzői
a homéroszi világkép egy eposz jellemzése nyomán
b/ A görög dráma kialakulása, jellemzői az
Antigoné (vagy más dráma) elemzésével
c/ A görög és/vagy a római
líra fontosabb állomásai, műfajai, költői (egy mű részletesebb
elemzése)
21. A középkor irodalmából
a/ Dante Isteni színjátékának helye a középkor
művészetében és a szerző életművében
A mű szerkezete, mondandója és számmisztikája
b/ A középkor európai irodalmának rövid áttekintése és jellemzése (elhelyezése térben és időben; műnemek, műfajok,
szerzők, művek)
c/ Villon költői világa
d/ A Halotti Beszéd és az Ómagyar Mária-siralom kultúratörténeti jelentősége a magyar irodalomban
A két nyelvemlék bemutatása (irodalomtörténeti
jelentőségük hangsúlyozásával)
22. A reneszánsz irodalmából
a/ Az angol reneszánsz színház Shakespeare világa egy dráma részletesebb
Elemzése
b/ “Sokra becsülnek már, a hazám is büszke lehet rám...” Janus Pannonius költői portréja és egy mű részletesebb elemzése
c/ A reneszánsz európai és magyar irodalmának általános
jellemzése (világkép,
műnemek és műfajok)
a/ A kritikai realista regény témakezelésének,
stisztikai-szerkezeti sajátosságainak bemutatása
egy Balzac- vagy egy Stendhal-mű alapján
b/ Egy mű részletesebb elemzése nyomán jellemezze az orosz realizmust (Szabadon választott regény vagy novella Gogol, Tolsztoj vagy Csehov alkotásai
közül)
c/ Ibsen drámaírói művészetének
bemutatása egy szabadon választott mű alapján
24. A dráma a XX. században
a/ A XX. századi dráma újításai (egy vagy több
dráma rövid ismertetésével és/vagy
jellemzésével: pl. Dürrenmatt vagy Ionesco vagy
Beckett művei)
b/ Brecht epikus színháza egy mű részletesebb
bemutatása (Kurázsi mama; A szecsuáni jólélek;
A kaukázusi krétakör, stb)
c/ A XX. századi magyar dráma
Örkény István Tóték c. drámájának elemzése