Kasssák Lajos 1.


A magyar formabontó költészet első néhány évtizedét a Kassák teremtette egyéni hangú versnyelv uralja.
Ennek összetevői: -- a régi magyar költészet (beleértve a bibliafordítások szókincsét is)


Ennek az új költészetnek a nyitánya az
Éposz Wagner maszkjában c. kötet. (1915 tavaszán jelent meg.)

Ezután elsőként az Örömhöz c. költemény jelenik meg A Tett első számában 1915 nov. 1-jén. Másodikként a Mesteremberek következik, harmaddikként pedig a Vers cím nélkül.

Mindhárom költemény a "régi vallás" (a kereszténység) mintájára egy "új vallást" vezet be: az ÚJ EMBER és a MINDENHATÓ GÉP hitét. (Itt a gép a tudást jelenti technikai értelemben, Kassák nem úgy rajong a gép esztétikájáért, mint Marinetti.) E kettő kapcsolatából születik majd a kassáki "szentháromság" harmadik darabja, a TÁRSADALMI HALADÁS. Mindez elhatárolódás a régitől, de nem az expresszionisták általános világvég-hangulata jelentkezik itt, hanem komoly, prófétai hang.

Kassák az ÚJ EMBERt kezdetben adottnak képzelte. A Ma c. folyóirat munkatársainak többségéhez hasonlóan meg volt győződve arról, hogy a korszellem hatására tömeges identitásváltás következik be a nagyvárosi munkásfiatalok körében. Amikor ez elmaradt, az ÚJ EMBER megalkothatóságát hirdette. Elmélete szerint népnevelés, népművelés útján kell identitásváltást előidézni. Végül Kassák kénytelen volt szomorúan bevallani: elmúlt a kísérletezésre kimért idő anélkül, hogy az ÚJ EMBER megmutatta volna "vidám és piros arcát".

A kassáki un. aktivizmus azt jelenti, hogy így különíti el magát pl. a pártköltészettől.

Kassák több művészeti ágba (képzőművészet; irodalom) több irodalmi műnembe és műfajba belekóstol, tulajdonképpen mindegyikben van fontos alkotása.



1. oldal

Kassák Lajos 2.

Költői pályája a mintaképektől (Csizmadia Sándor, Petőfi Sándor), az első kiadatlan kötettől (Játék-Élet) az Apollinaire-élményen át az expresszionizmus felé halad, majd a szabadversek (whitmani) világán át a dada és a konstruktivizmusig ér. (Később még más irányokat vesz.)


A magyar avantgárd történetét A Tett c. folyóirat megjelenésétől számítjuk (1915). Az alkotók meg akarják szüntetni a távolságot alkotás és hétköznapi tevékenység között, ezért a műalkotást "tett"-nek tartják, beleszólásnak koruk életébe.

Az expresszionistákkal egybehangzóan az ösztönös érzelmi tartalamakat akarják megszólaltatni, és ezt összekapcsolják világmegváltó, szociális gondolatokkal, felelős társadalmi cselekvéssel. Célkitűzésük az új embertípus, a "kollektív individuum".

Költészettechnikájuk többek közt a szimultaneizmus, forma a szabadvers. (Az aktivizmus tehát tekinthető az expresszionizmus magyarországi változatának.)


A
Mesteremberek (1914)




2. oldal

Kassák Lajos 3.

(Mesteremberek)
-- a művészetnek is az a hivatása, hogy "az új idők arcát" énekelje

-- a művészi ideál nem az egyéni látnok a költemény szerint, és nem az un. "szép vers", hanem a közösségi alkotás prófétája


A ló meghal a madarak kirepülnek (1922)


állandóan egyensúlyozzák egymást

emelkedett
ironikus (néha parodisztikus)
-- egymásba fonódó motívumok szövik át (ló, madár, valaminek a kinyílása stb)
-- a nyitó képben a ló, a madár és a kapu az idő metaforái
(kiemelt szerepet kap a föld feletti szféra, a szárnyalás)

-- utazásmotívumokból áll a képi keret (a főhős Pestről indul el, és Pestre érkezik; főbb állomások: Bécs, Stuttgart, Brüsszel, Párizs)

-- minden szakasz az emberlét és a költői hivatás alapvető, nagy kérdéseit vetik fel: távlatkeresés; közösség és munka; hit és részvét; szerelem és halál; remény és kudarc...



3. oldal

Kassák Lajos 4.


(A ló meghal...)




A 30-as években Kassák költészete is klasszicizálódik. (A folyamat kezdete a Tisztaság könyve 1926) 35 vers (1931)

1963-ban, a Vagyonom és fegyvertáram c. kötetében megtalálja életműve különböző elemeinek szintézisét.


4. oldal