Ezután elsőként az Örömhöz c. költemény jelenik meg A Tett első számában 1915 nov. 1-jén. Másodikként a Mesteremberek következik, harmaddikként pedig a Vers cím nélkül.
Mindhárom költemény a "régi vallás" (a kereszténység) mintájára egy "új vallást" vezet be: az ÚJ EMBER és a MINDENHATÓ GÉP hitét. (Itt a gép a tudást jelenti technikai értelemben, Kassák nem úgy rajong a gép esztétikájáért, mint Marinetti.) E kettő kapcsolatából születik majd a kassáki "szentháromság" harmadik darabja, a TÁRSADALMI HALADÁS. Mindez elhatárolódás a régitől, de nem az expresszionisták általános világvég-hangulata jelentkezik itt, hanem komoly, prófétai hang.
Kassák az ÚJ EMBERt kezdetben adottnak képzelte. A Ma c. folyóirat munkatársainak többségéhez hasonlóan meg volt győződve arról, hogy a korszellem hatására tömeges identitásváltás következik be a nagyvárosi munkásfiatalok körében. Amikor ez elmaradt, az ÚJ EMBER megalkothatóságát hirdette. Elmélete szerint népnevelés, népművelés útján kell identitásváltást előidézni. Végül Kassák kénytelen volt szomorúan bevallani: elmúlt a kísérletezésre kimért idő anélkül, hogy az ÚJ EMBER megmutatta volna "vidám és piros arcát".
A kassáki un. aktivizmus azt jelenti, hogy így különíti el magát pl. a pártköltészettől.Kassák több művészeti ágba (képzőművészet; irodalom) több irodalmi műnembe és műfajba belekóstol, tulajdonképpen mindegyikben van fontos alkotása.
Költői pályája a mintaképektől (Csizmadia Sándor, Petőfi Sándor), az első kiadatlan kötettől (Játék-Élet) az Apollinaire-élményen át az expresszionizmus felé halad, majd a szabadversek (whitmani) világán át a dada és a konstruktivizmusig ér. (Később még más irányokat vesz.)
A magyar avantgárd történetét A Tett c. folyóirat megjelenésétől számítjuk (1915). Az alkotók meg akarják szüntetni a távolságot alkotás és hétköznapi tevékenység között, ezért a műalkotást "tett"-nek tartják, beleszólásnak koruk életébe.
Az expresszionistákkal egybehangzóan az ösztönös érzelmi tartalamakat akarják megszólaltatni, és ezt összekapcsolják világmegváltó, szociális gondolatokkal, felelős társadalmi cselekvéssel. Célkitűzésük az új embertípus, a "kollektív individuum".
Költészettechnikájuk többek közt a szimultaneizmus, forma a szabadvers. (Az aktivizmus tehát tekinthető az expresszionizmus magyarországi változatának.)
-- a művészi ideál nem az egyéni látnok a költemény szerint, és nem az un. "szép vers", hanem a közösségi alkotás prófétája
-- utazásmotívumokból áll a képi keret (a főhős Pestről indul el, és Pestre érkezik; főbb állomások: Bécs, Stuttgart, Brüsszel, Párizs)
-- minden szakasz az emberlét és a költői hivatás alapvető, nagy kérdéseit vetik fel: távlatkeresés; közösség és munka; hit és részvét; szerelem és halál; remény és kudarc...
A 30-as években Kassák költészete is klasszicizálódik. (A folyamat kezdete a Tisztaság könyve 1926) 35 vers (1931)
1963-ban, a Vagyonom és fegyvertáram c. kötetében megtalálja életműve különböző elemeinek szintézisét.