Örkény István

1912-ben született és 1879-ben halt meg Budapesten.
Zsidó származású, gyógyszerészcsaládban nevelkedett, polgári nevelést kapott. A Piarista Gimnáziumban érettségizett.

A műegyetemen vegyészmérnöki, a tudományegyetemen gyógyszerészi oklevelet szerzett. Két diplomája van, mindkettő szorosan véve az amnyaggal, annak titkaival, belső természetével kapcsolatos.

1935-ben kezdett írni, a Szép Szó köréhez is tartozott. 1938-39-ben Londonban és Párizsban tartózkodott. 1942-ben behívták munkaszolgálatra, és a szovjet frontra vitték. A 2. magyar hadsereggel együtt gyalog menetelt a Donhoz.

Voronyezsnél hadifogságba esett.

Azóta érzem úgy, hogy a legtöbb, amit egyik ember a másiknak adhat, az a szolidaritás. Az egész emberi etikám erre a szóra épül, és ez a kulcszsava az én írói munkásságomnak -- mondta egyik beszélgetésében.


1946 végén tért haza, itthon felvételét kérte a MKP-ba, és 1956-ig tagja maradt a pártnak. A Magyarok, az Újhold és a Csillag munkatársa lett.

1949-től színházi dramaturg volt és újságíró. (Szabad Nép)

Írt egy sematikus regényt, amit nagy elismeréssel fogadtak. (Házastársak. 1951) Lila tinta c. elbeszélése körül nagy vihar támadt. Erősen kritizálták, és ő önkritikát gyakorolt. Később fellépett a dogmatizmus ellen, 1956 után pedig azt vallotta, hogy önkényuralmi rendszerben élünk. Ezért nem publikálhatott egy ideig.

1958-ban az Egyesült Gyógyszer- és Tápszergyárnál helyezkedett el mint kezdő mérnök.
Az 1960-as években lassan visszalopakodott az irodalomba.

Első könyve a Tengertánc c. novelláskötet (1941-es novellák) Már ekkor bizarr, groteszk történeteket ad elő. A szürrealista elemektől sem óvakodik.


A háború és a munkaszolgálat éveiből három mű született:
Lágerek népe; Emlékezők (riportszerű, szociografikus


1. oldal

írások).
Voronyezs (színdarab)
A
Budai böjt c. kötet (1948 ) 16 elbeszélést tartalmaz.
Az
Ezüstpisztráng (1956 ) karcolatokat tartalmaz, ezek már tulajdonképpen ironikus, groteszk hangú egypercesek.

Niagara Nagykávéház c. novellájában (1958) az emberi önfeladást ábrázolja. Elfogadni az adott körülményeket lelkileg sokkal könnyebb (egy nagy veréstől direkt megkönnyebbülünk), mint lázadni.


A 60-as években talál magára Örkény úgy, hogy világhírű íróvá válik. Műveiben ötvöződik a humánum és az abszurd, a ráció és a dadaista értelmetlenség, az idill és a szatíra, a bensőséges-családias és a rideg, gépies elidegenedés.

Témái az ember tragikomikus torzulásai. Illűziótlan könyörtelenséggel, ugyanakkor mély, együttérző humánummal ábrázolja az ember pitiánerségét, erkölcsi bukásait, hibáit és a magyar lét kilátástalanságát.


  1. 1963-ban írta a Macskajátékot előbb kisregény, aztán 1969-ben dráma formában. Ebben az öregedést mint tragikomikus értékszerkezetet mutatja be. (Orbánné egy hangjavesztett, elhájasodott operaénekesbe szerelmes. A történet két testvér fiktív leveleiből és telefonbeszélgetéseiből építkezik.

  2. 1966 Jeruzsálem hercegnője
  3. 1967 Nászutasok a légypapíron novelláskötetek, melyek egy-egy kisregényt is tartalmaznak (Macskajáték, Tóték)
  4. 1968 Egyperces novellák

ÚJ MŰFAJ
Jellé sűrített közlésekből állnak.

Ezek az írásművek voltaképpen matematikai egyenletek. Az egyik oldalon a közlés minimuma áll az író részéről, a másik oldalon a képzelet maximuma a befogadó részéről. Más szóval: a novellák egypercesek ugyan, de kétszemélyesek -- mondja Örkény.



2. oldal

Megszokott életünkben kellene észrevennünk a nem mindennapit. Ahogy betör életünkbe a sohasemvolt, a képtelen, kicsúszik a lábunk alól a talaj. Pedig lehet, hogy csak a nézőpontunk rossz.

Örkény a képtelenséget, a tragikusat, a szörnyűt magától értetődő stílusban legtöbbszeör ironikusan vagy gunyorosan adja elő, ezáltal még nagyobb feszültséget teremtve.


1977 Rózsakiállítás kisregény arról, hogy egy ifjú rendező a maga valóságában akarja bemutatni három gyógyíthatatlan beteg végóráját.



Ballada a költészet hatalmáról

A címről !!!

Ebben a novellában az esemény egy meghatározatlan múlt idejű állapot leírásával kezdődik. A fülkét és a körülötte zajló életet mutatka be az író az expozícióban.

Egy rövid párbeszéddel jelen idejűvé válik a történet. Kkonfliktus kirobbanása)

Az ebből következő eseménysor jól körülhatáróan múlt idejű ismét. A "városon kívüli" befejező történetdarabka pedig grammatikailag jelen idejű, a történet szemszögéből

pedig valamilyen meghatározatlan jövő.

Az elbeszélői technika hangsúlyozottan a hétköznapiságé és a realizmusé. Gyakori a NEM MŰVÉSZ, inkább élőszóbeli stílus. Sok az időhatározó, a kötőszó. Az igék között sok a látásra és a járásra vonatkozó kifejezés (igen leegyszerűsítve, még az is "primitív", hogy szinonimákat alkalmaz)

A színhely bemutatása is iskolás fogalmazvány.

Attól groteszk az egész, hogy a telefonfülke az, aki itt néz, hallgat, viselkedik, jár-kel, mint egy ember. Ez senkinek nem tűnik fel, mert nálunk semmin sem csodálkoznak az emberek, legfeljebb azon, ami természetes.




3. oldal

A színhelyek jól ismert valóságos helyszínek: Rákóczi út, Duna-part, Margitsziget, Hármashatár-hegy, stb.

A telefonfülke először valóságos tárgy, aztán antropomorfizálódik, elvarázsolódik, végül összegződik benne az emberi és a telefonfülkei...


A naív olvasó a telefonfülkére figyel és a történetre, és nem figyel az íróra. Pedig érdekes az írói attitűd a nézőpont. Az ún. TANÚ-jellegű elbeszélés tanúi lehetünk. Az ílyen elbeszélésben az író úgy tesz, mintha az esemény valamennyi részletét alaposan ismerné, de szereplőinek CSAK a tetteit, a külsőségeket, a benső világot nem. Annyit tudunk meg a járókelőkről is, amennyit aáltalában az utcán megfigyelhetünk.

Csak KÖZLÉS tehát ez az elbeszélés, az író nem szól ki az olvasónak.

A FANTASZTIKUM a mondandó legfőbb hordozója. (Csoda ! a költészet hatására)

Mesés, balladás a történet: miért ?
JÓ a befejezés. MIért ?

Az olvasó dolga NEM AZ, hogy beleélje magát a cselekménybe, és eldöntse, hogy ki a rossz, ki a jó. Közös játékra hív. Ez tehát nem csupán a költészet hatalma, hanem az olvasóé is.




4. oldal