Az eddigi tájverseket (Petőfi, Vajda, Ady) a feloldható ellentmondások jellemezték. A Téli éjszaka a feloldhatatlan ellentmondások verse.
A legfőbb mondandó valószínűleg az, hogy AZ EMBER EMBERIDEGEN VILÁGBAN KÉNYTELEN ÉLNI. Azt tudomásul kell vennie, MÉGIS el kell viselnie (esetleg még boldogságigénye ie lehet). Az értelmes ember egyet nem tehet: nem hazudhat önmagának, csalás (és öncsalás) nélkül (fegyelmezetten, nem hamis érzelmi tobzódásban) kell szemügyre vennie világát.
Az önátadó szemlélődés és a tudat kontrolljának egymást kiegészítő ellentmondásai építik a költemény picturáit és sententiáit.
Modern pictura ez, melynek lényege: a külső táj leírása a lélek rajza igazából: a szorongás, a vágy és az életöröm (ha van) kifejezője, vagyis a BENSŐ TÁJ analóg képsora.
Modern sententia: nem megfellebbezhetetlen, hanem kételkedő, paradox, ellentmondásos, ÉNFELDERÍTŐ megállapításokból (felszólításokból, kérdésekből) áll.
A pictura és a sententia nem úgy különül el, mint pl. Csokonainál. A nézőpont váltogatásakor az olvasó vagy a lírai ÉN-t, vagy az ő külvilágát szemlélheti. Ugyanakkor az olvasó is birtokba veheti ("megszelídítheti") feltérképezheti e gondolatmenet által a SAJÁT világát.
Az összefüggések "megérzése", intuitív meglátása, az azokra való rádöbbenés egyszerre vezethet a MEGÉLT VILÁGSZELET és az ÉN megismeréséhez. Az egyikhez kell a másik.
A szemlélődéshez úgy tűnik, szükséges a kanti apriori, a benső "eleve-tudás", a megértéshez pedig szükséges az érzékivel a "külső világgal" való kapcsolat (összeütközés).
A vajdai virrasztás József Attila-i változata ez. A "felmérni a világot és MÉGIS elviselni" azonban inkább Ady-attitűd. A személyiség egyedül marad gyötrelmeivel és a sötétség birodalmának, az emberidegen "hideg űr"-nek a rémeivel.
Az indítás ( Légy fegyelmezett !) a lírai én ÖNMEGSZÓLÍTÁSA (de mindazoknak szólhat, akik végiggondolják a külvilág és a szubjektum -- az emberiség és az autonóm személyiség viszonyát).
A szenzibilis, érzékely költői léleknek különösen nagy szüksége van a tudat (a felettes én) kontrolljára, mert különben elragadhatnák ösztönei és érzelmei.
Egyszerre kell tehát azonosulni és távolságot tartani mindattól, ami ÉLMÉNYT jelent az embernek. Így ez a költemény nem más, mint ÉLMÉNYSZERZÉS; SZUBJEKTÍV RENDTEREMTÉS ÉS az emberi lét LÉNYEGÉNEK kutatása.
A kérdés az: hogyan érvényesülnek a törvényszerűségek, és mi az, amitől "fölfeslik a törvény szövedéke" . (Az idézett töredék az Eszméletből való.)
Költői fogások: -- a konkrét tájelemek a benső táj, a totális valóságlátomás megépítéséhez szükségesek (az a téli éjszaka tehát, amiről e vers olvasásakor információkat kapunk, NEM LÉTEZIK valóságosan, a költő tudat-működése hozza létre -- "Fantáziaország téli éjszakája ez) .
-- ami hat az olvasóra, az részben mégis az érzéki inger, mely könyörtelen valóságosságával döbbent meg (látvány, hallásérzet, tapintás, íz, szag vagy illat)
Az ismétlődő vagy más versekből ismert motívumok vezetik az olvasó figyelmét (arra is figyelhetünk, ami általában, e versen kívül is József Attila-toposz): -- az ág, fa bokor motívuma; a rongy, a földmíves, a mosoly, az ölelés, a nyár, a tanya, a HOLT TÁJ, a kék, a vas, a harang, a csönd, a hideg, a fagy, az üveg, a végtelen, a vonat, a teherpályaudvar, a vagonok...)
vagy az élettelen is az élő tulajdonságait kapja. (Esetleg fordítva: az élő kapja a tárgy tulajdonságait, pl. "zörgő kabát" metonímiában.
A tehervonat időképzetet és emberi léptékű világot egyaránt jelezhet. (Önéletrajzi motívum is.) A kétféle világegyetem -- a földi, emberi; illetve a transzcendens, űrbéli -- összekötő képe a vonat füstje.
VÉGÜL "belerajzolja" magát a LÍRAI ÉN. (Ez az egyik bizonyítéka annak, hogy a "Légy fegyelmezett!" kifejezés önmegszólítás a vers elején.)
A gondolati ív vége: "Mérem a téli éjszakát, mint birtokát a tulajdonosa"(KOMPLEX KÖLTŐI KÉPE tehát a téli éjszaka a VILÁGEGYETEMNEK és az EMBERTELENSÉGNEK ?)
A kék és a vas szó egymás mellé kerülve mellérendelő szószerkezetként (jelzőként) vonatkozik az éjszakára, így annak kettős tulajdonságát jelzi. (A kemény hidegre utalhat, ugyanakkor a szervetlen világra, mely ellentmondásban ÉS egymást feltételezve működik a szervessel, az emberivel együtt.)
A komplex kép későbbi részletében valamilyen harang nyelve készül kovácsolt vasból. Ez a harangnyelv nem más, mint a "föld, a lengő, nehéz". Így a világegyetem mint templom; a téli éj, a téli ég, a téli érc pedig harang (hasonlatok !).
Ennek a harangnak a nyelve pedig a föld.A világegyetem ilymódon létrejött harangszava az emberi szív dobbanásának hangja nyomán a szív. (Metafora, illetve metonímia, melyben a szív szó helyettesíti a szívdobbanás hangját, vagyis azzal azonos: "S a szív a hang")
Mindebből következően az emberi szív dobbanásai (vagy annak hiánya) az egész világegyetem "vérkeringését", létminőségét képviselik. (Valahogy úgy, ahogy a Duna folyik az emberi szívből. Vö. J.A. A Dunánál c. versével!)
leginkább valamilyen vészre asszociáltat: talán árvízre... ( Eszerint úgy "terjed a téli éjszaka" hidegsége, kéksége, mint valami jeges ár. Asszociáció ehhez a XIX. századi híres dunai árvíz.)
A lassudad jelző, mely a harangkonduláshoz illeszkedik, elrajzolja a képeket, "lassítottfilm-szerű" képzeteket idéz elő. (A kondulás ugyanis mozzanatos ige -- egyébként hangutánzó szó -- és e mozzanatosságnak ellentmond a lassudad jelző. Az olvasó ismét más dimenzióba kerül, valamiféle saját törvényei szerint létező mesebeli világba, ahol másképp működnek a dolgok, mint hétköznapi világunkban. Ez a tudat benső tája: Fantáziaország, ahová pl. Alice-szel is eljuthatunk, ha az Alice csodaországbant olvassuk.)
Ez a mondat denotációs jelentésében a következő információkat tartalmazza: 1. úgy tűnik, hogy az örök is szakaszosan működik (hiszen egyik örökről a másik örökre GONDOLHATUNK);
2. a szív nem dobog, hanem szakaszosan áll; azért tűnik szívdobogásnak, ami az ember számára értelmezhető jelenség, mert rossz a szemléletünk nézőpontja -- ami lüktet, az talán a táj. A szív tehát nem dobog tulajdonképpen, hanem szakaszosan meg-megáll folyamatosan mozgó létében.
Ahhoz, hogy bármi létrejöjjön -- valami más, mint ami addig volt --, be kell következnie az elmúlásának. (Az Eszméletből "iderántva" : "Csak ami nincs, annak van bokra; csak ami lesz, az a virág; ami van: széthull darabokra.")
Ebben az értelemben a szív minden dobbanása elmúlás-darab, az lüktet. Vagyis a táj, illetve az egész világegyetem lüktet, de az ember a szívdobbanást érzékeli. (Ugyanakkor, ha nem dobog a szív, az az ember saját, egyéni elmúlását jelenti.)
Továbbgondolva a szemlélődő lírai "én" léthelyzetét: ha a szemlélt világban nincs hang, az ember a saját fiziológiai létének hangjait hallhatja, akár a szívverését is. (Ezért is lehet "a szív a hang".)