Tóth Árpád
(1886-1928)

Életműve talán a nyugatosok között a legegységesebb. Indulásától munkatársa a Nyugatnak, részt vesz a Négyesy-féle szemináriumokon. Introvertált típusú személyiség. Mind költészetére, mind életére rányomja bélyegét a fenyegető HALÁL (tüdőbeteg, és egész életében nyomorog) .

Tiszta, "makulátlan költő, makulátlan művész". (Babits)

Egyik számadó versében, 1826-ban, a közelgő halál pillanatában "Isten törött csellója"-ként mutatja fel önmagát. (Isten törött csellója, hallgatok)

Hogy milyen sokra értékelte Babits Tóth Árpád műfordítói tevékenységét, mutatja egy anekdota, mely szerint egy társaságban azt mondta Babits, hogy az Óda a nyugati szélhez c. költemény a "legszebb magyar vers". (Tudvalévő, hogy Shelley versét fordította ezzel a címmel Tóth Árpád.)

A Tóth Árpád-i versbeszéd formálói először a francia parnasszisták, szimbolisták, aztán a legnagyobb angol költők (Byron, Shelley, Keats, Milton, Wilde) később a német klasszicizmus művészei.


Tóth Árpád

Aradon született 1886. ápr. 15-én. Hároméves, amikor már Debrecenben van a család. Az apa (Tóth András) lakatos, asztalos, szobrász (tekintélyes polgárok szobrait készíti el).

Reáliskolába járatja kitűnő tanuló gyerekét. A fiú ügyesen rajzol, fest. Képzőművész hajlamai vannak. 1904-ben kitűnően érettségizik. 1905-ben Pestre megy öccsével együtt tanulni a bölcsészkarra. (Magyar-francia szakra --- öccse az Iparművészetire megy szobrásznak.)

1907-ben versei és egyéb művei jelennek meg A Hét c. folyóiratban (Kiss József folyóirata), a Vasárnapi Újságban és debreceni napilapokban. Aztán a Nyugatban.

Egyetemi tanulmányait nem fejezi be, főleg anyagi okok miatt, tanárvizsgát sem tesz. Visszatér Debrecenbe, majd újra próbálkozik Pesten. A tüdővész hol felerősödik, hol csitul szervezetében, így néha egészen jól van, máskor egyáltalán nem tud dolgozni.



1. oldal

1911-ben ismerkedik meg élete egyetlen szerelmével, a 16 esztendős Lichtmann Annával, a Hajnali szerenád "Annuskájával".

"Annuska, alszol? bús utcák során
A bús hajnalban járok egyedül,
S hogy vígasztaljon, halkan hegedül
Fantáziám, a magános cigány:
Erdőkkel, éggel, ajkad mosolyával
Hangfogózza dalát, míg ballagok,
Jó volna most megállni ablakod
Alatt egy édes, fájó szerenáddal."
(Részlet a Hajnali szerenádból)

1917-ben kötnek házasságot. Tóth Árpádot ekkor is, mint mindig, Hatvany Lajos segíti anyagilag.
A költő első verseskötete
1913-ban jelenik meg:
Hajnali szerenád címmel. Hat év 43 versét tartalmazza.

1913 szeptemberében újra Pestre költözik. Szomorú, beteges életet él. Sztanatóriumi kezelésekre jár, néha Tátrafüreden kezelik (Hatvany fizeti a költségeket).

1917-ben Hatvany Lajosnak dedikálja a
Lomha gályán c. kötetet (35 vers).

Az ESZTENDŐ c. folyóirat (Hatvany folyóirata) segédszerkesztője lesz, a kéziratok olvasása és rostálása a dolga (ő a "kidobóember").


1920-ban születik Eszter nevű lánya. (Tóth Eszter költő és műfordító lett, értékes emlékezéseket írt apjáról.)
A háború után Tóth Árpád állás nélkül maradt, majd
1921 őszén
Az Est c. napilaphoz került.
Harmadik verseskötete 1922-es dátummal 1921-ben jelenik meg. Címe:
Az öröm illan (29 verset tartalmaz.)

1923-ban összegyűjti műfordításait
(Örök virágok)
1928-ban egy budapesti szanatóriumban halt meg.
1928 végén posztumusz kötetet adtak ki
(Lélektől lélekig). Ez 59 verset tartalmaz.


2. oldal

"Tóth Árpád életműve a töredékeket, rögtönzéseket, tréfás hírlapi versikéket is beleértve szinte egyvégtében elolvasható. Meglehet, hogy így először túlzottan egyneműnek tetszik majd az egész. Mintha kápráztató napfényra lépne az ember, az első pillanatokban a sziporkázás elvakít, idő szükséges, hogy kibontakozzanak a színek és árnyékok, a hangok és a csöndek, az illatok..." (Borbély Sándor)


Tóth Árpád költészetének alaphangja a "bágyadt lemondás", a dekadencia. Témája gyakran az ábrándok szétfoszlása, az elszigeteltség, a szegénység "élménye". Költeményei nagyrészt személyes hangú VALLOMÁSOK.

Verseinek ritmusa, formája lassú ütemezésű, "végtelenbe
folyó jajongó sorok" (Karinthy Frigyes)

Művészetét az impresszionizmus jellemzi leginkább. A magyar költészet egyik reprezentáns impresszionista versének szokták mondani a "Körúti hajnal"-t.

Szókincsének egy része gyakran ismétlődik: bús, setét, fáradt, beteg, kopott, hervatag, lomha, stb.

Költői önarcképe a Meddő órán c. elégia.


3. oldal