A vallomás könyve
Tűz Tamás: A szív jogán

Amikor a költőt 75. születésnapján két verssel köszöntötte a Műhely, Tűz Tamás léte "az évszakok ceremóniájában  már télbe hajlott. Az emigráns-sorsú, mindig magyar hazája után sóvárgó költő egy év múlva, 1992-ben meghalt. A szív jogán című posztumusz kötetét gyökérhazájában, Győrben adta ki a Hazánk Kiadó, a Műhely Szerkesztősége és a Szivárvány Kiadó összefogásával, Simándi Ágnes szerkesztésében.

A könyv a többnyire 1986 és 1988 között írt verseket tartalmazza, amelyeknek kötetbe válogatásához "nemcsak a ,szív joga' adott alapot (...) a költő halálának első évfordulóján, hanem az a remény is, hogy a jövőben méltóan jelennek majd meg Tűz Tamás eddig csak kéziratban rejtőző utolsó költeményei, valamint azok a régebbi, eddig még nem publikált, vagy éppen publikált, de valamilyen okból a szélesebb, hazai közönséghez el nem jutott írásai, melyek az egyetemes magyar irodalom kincsei közé tartoznak".""

A szív jogán a szenvedélyek könyve. A szenvedélyeké, melyek utat törnek a személyiségben, sérüléseket okozva, mégis új csatornákat nyitva a boldogság áradásának, a vágyak és vallomások folyamainak, a szeretet és a szerelem kinyilatkoztatásának. Az elfojtások rejtett erein, titokzatos tanyák pihenőállomásain élhetjük át, sejthetjük vagy érthetjük meg egy ember fegyelmezett és gazdag érzelemvilágú létét. Az olvasó élménye a hallgatózóé: Tűz Tamás szívdobbanásainak élet-zenéjébe hallgathat bele:

Együtt valahogy

Vannak ugyan még tört emlékeim, de minta földre szórt tükörcserép,

a régi arcomat mutatja mind,

ki éppen elvesztette Édenét.


Valahogy bibliai ihletés:

 sugárzik rajt a golgotai táj.

Külön-külön mind annyira kevés,

de együtt valahogy annyira fáj.

Élménylíra ez önéletrajzi motívumokkal, melyeknek háttere bizonyára könnyen felderíthető most még; kérdés, hogy szükséges-e. (Irodalomtörténészi feladatként talán igen.) Az biztos, hogy több olyan vers is akad, amelynek világa "fél világ", a "másik fele' Simándi Ágnes könyvében, a Tiltott játék című kötetben található. Ilyen a őzinte mitizált) scarborói házzal kapcsolatos vers, például a Kocsizörgés, vagy a nagyobb lélegzetű őzinte enciklopédikus igényű) In effigie.

"A scarborói házba eljöhetsz

bíborszárnyú állnod is megelőzve

 pattanásig feszülő tiszta intellektussal

tövig visszacsavart akvinói derűd durcás szép arcod

éppen beleillenék semmivel sem pótolható pitypang-

kerek védett öbleimbe..."

 

(Részlet az In effigie-ből)

"az a ház az én házam

is volt, a szerelem helye

mi végigölelte a fájdalmakat,

s csak azzal gyógyított csupán,

hogy volt. "

(Részlet Simándi Ágnes Búcsú a scarborói háztól című verséből)

Az ember rendkereső-értelmező hajlama könnyen szétválogathatja A szív jogán verseit motívumfüzérek szerint; kissé leegyszerűsített megjelöléssel: hit-versek, lét-versek, bibliai motívumokat tartalmazó versek, haza- (vagy otthon-) versek, "Ágnes-versek" csoportjaira. E motívumok azonban egymás értelmezői (átértelmezői), vagy hangulat-szőnyegként terülnek a költői témákon sétáló lába alá. Mert minden költői téma Tűz Tamásnak. Ahogy Z. Szabó László írja róla: "... mivel mindennek a színét és a fonákját is kellett látnia egyszerre, költészetének lényegi része a minden befogadása lett." Majd: "... leltárszerű beszámolóiból - mint egy naplóból - kiolvasható Tűz Tamás élete. """"

A kötet tagolása, a versek elrendezése első pillantásra a reneszánsz Balassit idézi fel, mert a hármas tagolás, az első ciklus harminchárom verse számmisztikát sejtet. Aztán "fölfeslik" e törvény szövedéke, és negyven, majd harminckilenc vers alkot egy-egy ciklust. A hármas szám azonban nem tűnik el, a versek belső logikai tagolódása és az egész kötet elrendezése e titokzatos héber varázsszámnak és a reneszánsz ember arányérzékének törvényeit engedi működni.

A Lélegezz szabadon az első ciklus címe, amely egyben verscím is. A címadó mű szerkezete felidézi a többit: cselekvés vagy történés ténye, vágya, vagy elhárításának lehetőségei a nyitásban; EZZEL EGYÜTT az én vagy a mi tételezése a világgal, a világ szeletével együtt vagy vele szemben; a zárásban összegző megjegyzés, záró tétel: határozott ÖNTÉTELEZÉS, vagy éppen végső elbizonytalanodás, felülbírálása mindannak, ami addig létrejött a gondolatépítkezésben. Közben "valóságtalajú", de nagy asszociációs körű, amőbaként állábakat növesztő, váratlanul "elmozduló" vagy elrajzolódó képek. Mindez így, elemzésben bonyolultnak tűnik, olvasmányként azonban nem szükséges boncolgatni, azonnal egészként hat összetett impulzusaival. Lássuk a Lélegezz szabadon nyitását, majd zárását!

"Tisztázni kellene az emberre szabott

tengerjáró vágyakozásokat amik tudtodon-

 tudtomon kívül felfénylenek arcodon-

 arcomon is hiába fordítjuk el fejünk

az egész város látja kihaló emberfaj vagyunk

riasztó jelenség

korán kelő vagyok

s már pirkadatkor remegés fog el a papír-

vékony lét hangjaira

mire megyek velük?

nem tőlük függ a kockázat kimenetele

nyugodt lehetsz

ott leszek én is."

Mióta Apollinaire oly zseniálisan alkalmazta a központozatlanságot, és a szöveg úgynevezett szerkesztett hiányát hiányként hagyta működni a költői szövegműben, azóta ezt a technikát sokan alkalmazták a magyar költészetben, ezt tapasztalhatjuk az idézett Tűz Tamás-versrészletben is. Az enjambement váratlansága az egyik sorból a másikba szinte áthajítja az olvasót, mintha egyik galaxisból a másikba zuhannánk időrés nélkül. Ez már nem apollinaire-i megoldás, hanem modem, a hagyományos versgrammatikát felfüggesztő játék. A kötet címei általában valamely, az adott mű vége táján lével sor motívumait vagy gondolategységeit tartalmazzák, ezáltal kiegészítést, választ vagy logikai összegzést, folytatást ott remélhetünk. A címek néhány szóból állnak (ritkán hosszabbak), gyakran mondattöredékek, melyeknek jelentését a vers egésze érdekes módon csak látszólag egészíti ki és pontosítja. Valójában még több irányban fejti fel a valóságot és hurkolja költészetté - vagyis az egyértelműsítés állandó vágya és annak beteljesületlensége megérteti az olvasóval, hogy nincs is végső egyértelműség. Az első ciklusban egyetlen olyan cím van, amely grammatikai egészként fel fogható (a jelentés szintjén persze ez is többértelmű), a ciklusszervező Lélegezz szabadon. A második ciklusban (A vízözön pere) hosszabb, bonyolultabb címek vannak, gyakoribbak az egész mondatok, kérdések, megszólítások (önmegszólítások), a harmadikban (Mert a perceknek ára van) ismét egy-két szóbál állnak a címek. A fenti csoportosítás szerinti hit-versek nem csupán valamilyen istenkép megteremtői vagy felidézői, hanem többféle, az ember számára fontos hitről szálnak. A költő emberbe és emberségbe vetett hitéről, az én és a te kapcsolatainak tisztaságáról (a diszharmónia emberi természetességéről), az érzelmi és a valóságos vagy jelképes emberi katasztrófák túlélésének lehetőségeiről, a magány megszüntethetőségéről, az élet értelméről.

Mindezt átjárja valamilyen transzcendencia, erősen személyes istenképpel, filozofikus vagy játékos gondolatmenetekben. Ez nem jelenti azt, hogy Tűz Tamás minden megrendülésének alapja, a Paradicsomból való kiűzetettség életérzése megszűnne. Az végig megmarad. No és a bibliai áthallások, vagy a Könyvek konkrét motívumainak hálózata. Amit Tűz Tamás írt 1985-ben Simándi Ágnes költészetéről, az rá is igaz: "... rendkívüli erővel tudja áthelyezni s itt és most megjeleníteni a krisztusi atmoszférát. Intellektuális lírával van dolgunk, ami ennélfogva  erősen bölcseleti anélkül, hogy papírízű volna..."  (Z. Szabó László a kapcsolatrendszerek képi kifejezésében a pietás ábrázolást tartja legfontosabbnak Tűz Tamás költészetében.)

"vonulsz a gyöngyháztónusú égen

irizáló másvilági réteken

felejthetetlen színvilágban

Ágnes Angelus Bárány Allegoria

így vagy amúgy

szorosan összefüggünk

átfonsz sarjadó szőlőinda

csak általam vagy
csak általad vagyok

rajtunk kívül nincs föld se ég

személyes egység örök lényeg

a Logosz bűvöletében"

 

(Az Így vagy amúgy kezdősorai)

Van más, Balassira emlékeztető reneszánszos-barokkos is ebben a költészetben. Akár a versmondatok felépítését nézzük, akár a sajátos, éppen az adott mondandóhoz alkalmazott versformákat, akár az én-definíciót és az istenképet.

A versmondatokról szóltam már ugyan, de talán érdemes még egy - a kortárs költészetben gyakori - jelenségre kitérni. A kötőszavak a megtanult séma szerint "építik" mondandónk logikai "várait" (az összetett mondatokat és a nagyobb nyelvi egységet, a szöveget), Tűz Tamás verseiben azonban gyakran a meglepetés szolgálatában állnak. Például az és kötőszó nem ellentmondást vetít előre általában, a de pedig az ellentét vagy ellentmondás egyik legfontosabb grammatikai kifejezője A következő (talán az egész kötetet is jellemző) idézetben azonban a nyelvtani jelzés és a fogalmi jelentés épp a kötőszóhasználat miatt ellentmondásos:

" .. Ágnes napja van

megint, s több nemzedéknyi emlékem hever

romokban, de a világon senkim sincs rajtad

kívül, s Január cerberus módján fekszik

tavaszunk küszöbén - - - honnan sejthetném,

hogy egyszer majd megint közel hajolsz hozzám,

olyan közel, hogy földorombol bennünk

az Innen és a Túlnan, hogy eleven szóval

csak annyit mondunk: EGYETLENEM"

(Eleven szóval csak annyit mondunk: egyetlenem!)

Ahogy Tűz Tamás élettöredékeit olvassuk, rend szerint jelen idejű előadásban kapjuk az élményeket, és összetett, bonyolult időjáték részesei lehetünk. Múltba merült jóslatok ezek ugyanis, másképp fogalmazva a múlt idősíkjába vetített biztos jóslatok, hisz a jövőből tekint vissza rájuk a látnok, vagyis emlék már a megjósolt jövőkép és maga a jóslat is ("és el fog jönni a pillanat / amelyben össze ismerkedünk").

A konkrét idő és a mítosz-idő tehát egymásra vetül alig-kontúrozottan; de elkülöníthetően ("az óra háromra jár / megrezzennek az Éden fái / ott kezdődik az almák tündöklése").

Így építkezik például a kötet nagyverse, az In effigie. (Az effigies francia szó, képet, képmást jelent - érmen, pénzen, bélyegen. Az In effigie kifejezés azonban kivégzést, az ítélet jelképes vagy valóságos végrehajtását - akasztást.)

Szintézisvers az In effigie, melynek nyitódó félig záródó – másképp újranyíló képeiben, tételeiben összegződik a vers és a próza (a strófikus kezdés és a prózaszerű folytatás a szöveg testben formailag is jelzi ezt), az eföldi profán és égi-transzcendens: a lét és a vágy, a valóságos és az eszményi, illetve a törvényszerű-is mert és a váratlan-deviáns. Más Tűz Tamás-költeményekben is gyakoriak az ilyen kontrasztok, ennek nyomán életihletettség, forró indulat és hűvös racionalitás egyszerre élteti e költészetet. E rendszer kerete talán a theogon gondolkodásmód, de ez sem rácsozza valamely könyörtelen hierarchiarendszerbe a szellemet; egy szabad embernek a tudása és hite szab legfeljebb határokat a költészet áradásának.

A szintézisről szólván: oly mértékben beépülnek a magyar művészetek és a népköltészet motívumai (toposzok, jelképek, kifejezések) ebbe a költészetbe, hogy minden harmadik (talán második) sor imitációnak vagy evokációnak hat. (A Biblia képeiről, vagy más mítoszok töredékeiről nem is beszélve.) Az Cinimitáció is gyakori, itt egy köteten belül is tetten érhetű (pl. a tenger, a ház, a szél, az évszakok és a napszakok, az üzenetátadás különféle formái, az otthonosság és az idegenség érzetei, a szeretet szerelem kifejezései; a kulcsfogalmak: például a "talán", a "csak", illetve az idő jelzésére szolgáló szavak).

Ahogy a Lélegezz szabadon ciklus legjellemzőbbje a tételes építkezés, A vízözön pere az érzelmek keletkezésének, az extázisok kialakulásának ciklusa. Azt érdemes megfigyelni e verseket olvasva, hogy milyen a költő érzelemelemző módszere. Először is a képek (vagy jelzők) gyakran a tárgyakba vagy más létezőkbe "ültetik át" a lírai alany létállapotát, ezáltal felmutatva azt. Például: "délutáni álmom az íróasztalon, ébredésem / a beteg székeken... beáramlik a közelmúlt /évek avas avarszaga... " (Milyen képet vágsz ehhez?) Másutt konkrét az érzelemmegnyilvánulós: "Játszhatnánk sértődősdit..." Szemed sziklahasadékából) Másodszor, az érzelem - szemügyre vétele után - valamilyen módon átformálódik, más nézőpontot kap, vagy elvezetődik különböző csatornákon. A csatornák egyike a TE közvetlen megszólítása, amely nem feltétlenül Istent, Ágnest vagy valaki mást jelenti, hanem énmegkettőződést, esetleg önmegszólítást. [Az ÉN és az ISTEN így egymással definiált. Ugyanez vonatkozik az Én és a Te (Ágnes) viszonyrendszerre is.) Érdemes idézni A vízözön pere ciklus záróversének utolsó sorait - annak illusztrálására is, hogy milyen módon épülnek be az imitációk a költeményekbe. (Ez itt például Petrarca egyik Laura-versének részletét idézi fel.)

"mit magyarázgassak inkább beszéltetlek
áradj túl rajtam Aranykupola homo ludens vagyok

nem bánom legyen nekem minden kiejtett szavad

a pillanat a perc az év az örökkévalóság

EKSZTÁZISA"


(Csukott ikonosztáz)

A tágabb és szűkebb időintervallumokat kifejező szavak szaporodása jelzi az eföldi lét, az élet meg élésének egyre értékesebb voltát, a pillanat, a perc fontosságát, az indulat, az extázis pillanatot és örökkévalóságot egybevillantó varázslatát. A gondolat tehát kevés. Az átélés kell. A csillagközi utazás a múlt-jelen-jövő téridejében, melyet a személyesség, az egyedüliség szív-metronómja tagol.

MERT A PERCEKNEK ÁRA VAN, közli a kötet utolsó ciklusának címe, mely a Marad a látomás című modernizált szonett utolsó szakaszának kezdő sora egyben. A ciklusban alig találunk szabad verset. Szonettváltozatok, négy- és ötszakaszos, rímes szabályos, szótagszám-szabálytalan művek. Fölényes formakezelés. Az alkalmazkodási készség és a szabadság ambivalenciája szerkezetben, mondatfűzésben és képi világban. Az elvágyódás romantikus attitűdje a látomásig űzi a képzeletet.

"mert a perceknek ára van

mit nem tudok már megfizetni

marad a látomás a semmi"


(Marad a látomás)

E látomások értő részese lehet a(z) (magyar) olvasó, ha történelmének, kultúrájának, legendáinak, jelképeinek sztereotípiáit birtokolja, mert utalások, félmondatok rejtik őket: "gabonatermő rónaságok délibábján" (Te csak fennen ragyogj); "s akkor egy őz szökken elő / mutatja az ígéret földjét / szarva sűrű erdőkbe nő" (Vexilla regis); "új ritmust penget sorsod kobzosa" (Új ritmus); "Majd jön egy gímszarvas... "; "nyüzsög a korzó s a Hősök Tere" (Micsoda chasse) stb.

A korábbi versekben az emlék-valóság-képzelet játékai közben a képek általában szétrobbantak, ellebegtek, szétáradtak, szálazódtak, örvénylettek, ellépkedtek az alaptémától, itt valahogy megőrzik önmagukat, egy vonallal kontúrozhatók, a koncentrikus képzetkörök középpontjában állandó megszólítottként, a lírai alany partnereként Ágnes áll. Róla vagy hozzá szól majd' minden ciklusbéli vers. A korábbi Kocsizörgés című költemény például a szerelem kifejezéseinek tárháza ("elbűvöltél"; "a vágy hullámai"; "tébolyult szavak, bepárásodott szemek"; "Endimione remegése"), aztán kiderül, hogy az EGÉSZ mégis másról szól. Ilyen tématerelgetés, figyelemátirányítás, hangulatváltás nem jellemző a Mert a perceknek ára van ciklusra. A képek körvonalait a halálmotívumok, a búcsúzásnak (és a kapcsolatfelvétel-kapcsolattartás izzó vágyának) emblémái adják.

"Tavasz van újra (ugye, megkopott a szó),

egyiknek első, másiknak utolsó,

másodvirágzásom a gondolatban,

nem szégyenlem, csak hagyom úgy, ahogy van.

Rád gondolok, ott túl a szép hegyekben,

hol már a kikelet szellője lebben

 

Anyai szemed vesd rám, újra kérlek,

ha életem az égre is megérett."

(Régi tüske - részletek)

A szív joga a szenvedélyé és az egyéniségé a ráció rácsaival és az általánosságok személytelenségével szemben. A szív joga a szerelemé és az életé a magánnyal és a halállal szemben. A szív jogán szóló Tűz Tamás joga az élet. Költészetének létével az öröklét.

Wenczel Imre
1994