(László
Vivaldi naplóbejegyzései 1710-től 1737-ig)
SZEREPJÁTÉK
ÉS KÖLTÉSZET
Az
ember hétköznapjaiban addig éli szerepeit, amíg sajátjává nem válik a szerep
követelte gesztus, arcjáték; amíg ráforrnak az álarcok és a jelmezek. Esetleg
több rétegben, vastag páncélzatként. Szerencsésebb esetben cserélhetően.
Ha pedig nem sikerül jól (elfogadhatóan) eljátszani egy-egy (az összes?)
szerepet, akkor nem csupán kifütyülnek bennünket. Elveszíthetjük az állásunkat,
esetleg a barátainkat, netán a szerelmünket, végső soron akár az önbecsülésünket
is. Aki jobban tud játszani, talán emberibb is maradhat, a gépiesség nem
automatizálhatja reakcióit, nem irányít hatja gondolatait, nem teheti rabbá
értelmét. A költői játék azonban több ennél is. Amit a szürke perceink
és gyilkos indulataink követelnek, azt élményként és erőszakmentesen megélhetjük
a költészetben. Amit partikuláris létünkben hasznosnak tartunk,
azért munkálkodnunk kell. Amiért érdemes emberként élni, az a mindenütt
jelenlévő és megélhető költészet. Schiller azt mondta, a szépség szabadságlényegű.
Amikor a költészet napja közelében Villányi László könyvéről, a Vivaldi
naplójából című szerepjáték-kötetről tűnődöm (AZ ÉV KÖNYVE 1997-BEN),
felidéződik József Attila mondata is arról, hogy mi történne velünk, ha
nem lenne költészet: meggörbülne a világ gyémánttengelye.
Villányi
László szép lassan, minden különösebb zajkeltés és feltűnősködés nélkül
nagy költővé érett. Ez a folyamat már jól érzékelhető az Alázat (1990)
és
Az
alma íze (1994) című kötet megjelenésekor. A "Vivaldi-napló" és a hozzá
írt rendhagyó utószó egyaránt stilizációs szerepjáték. Ismerős ez akár
a szecesszióból, akár korábbi vagy későbbi metamorfózis-játékokból. (A
magyar költészetben talán a legérdekesebb és leghíresebb a Weöres Sándor
alkotta Psyché.) Látható volt már az említett Villányi kötetekben, hogy
szívesen ragad meg a költő olyan élethelyzeteket, amelyekben a "mintha"
cselekvés, a gyermeki fantázia és a felnőtt TUDÁS sokértelműsége, a legtermészetesebb
módon jelen időben fókuszálódó összes idővonal úgy szerveződik költészetté,
hogy a valóságosság élményét és a tudat működésének kedves vagy groteszk
fintorait egyszerre tapasztal hatja meg az olvasó.
"Harminc év előtt gázolok, ujjaim közt kibuggyan / az iszap. Kagyló nyílik, sodródom különös lebegés- / sel. Számban az alma íze: fölrobbant csillagok üze- / nete. Ismer valaki.
"
(Borotválkozás után - részlet Az alma íze című kötet egyik verséből.)
A
figyelem egyszerre irányul a külső világ jelene és a benső világ múltja
és jelene felé. Néha epikusnak tűnő cselekvéstöredékek illeszkednek a "fókuszt"
létrehozó képek (tér képzetek) és folyamatok (időképzetek) dimenzióiba:
"Lebirkóztam
Makrai Lacit, s a / nagyobbak biztatásának közepette ütni kezdtem
/ arcát."
(Amit nem mondtam el a telefonban - részlet
Az alma íze c. kötetből.)
METAMORFÓZIS-JÁTÉKOK
látásmód és
a mondatfűzés emlékeztethet bennünket valakire. Kormos Istvánra, Villányi
László barátjára és mentorára, akinek alkotásaival oly behatóan foglalkozott
a költő. (Metszet krisztusi csavargóval) A "fókusz" pedig, amiről
szóltam, a Villányi-versekben megfog hatatlanul ott van a művek logikai-érzelmiközéppontjában;
attól "sűrűsödik" meg a szöveg, attól kap más dimenziót minden szó és mondat.
Olyan a jelenléte, mint a fekete lyuknak a kozmikus téridőben. (A fekete
lyukban minden tárgy, energia belezuhan, mert az összeomlott csillag gravitációja
nem enged sem mit el, meggörbül körülötte a tér is.)
Ez
a költészetté váló absztrakció akkor a legszebb Villányi László alkotásaiban,
ha az álommal kerül kapcsolatba.
"(Mosolygós
hangok.)
Nem
ismer, mégis rólam álmodott. S én meg érkeztem, akár álmában.
Azért
van abban valami megnyugtató, hogy nem lehet mindennek nevet adni.
Mindig
lenyűgöznek az egymásba nyíló szobák, az átszűrődő fények.
(Nincs
szebb ritmus, mint a szeretők szabálytalan lélegzése.)"
(Vivaldi
naplójából -1725)
ELET-JÁTÉKOK
Antonio
Lucio Vivaldi 1678. március 4-én született valószínűleg Velencében. Villányi
László 1953. május 19-én született Győrött. Mindkettő a tavasz fia. "László
Vivaldi" 1997 karácsonya körül dedikálhatta először "Nap lóját", illetve
az abból készített válogatást. A Vivaldi naplójából cím azt sejteti,
hogy ezek csak töredékek egy hosszabb, gazdagabb feljegyzés sorozatból.
A közönség elé csak azok a részletek kerültek, amelyek intimitásuk megőrzésével
nyilvánosságra is számot tarthattak. 27 év a mester életéből, vívódásaiból,
gyönyöreiből, vágyaiból. 27 érzésekben, gondola tokban, képekben gazdag
pillanat. Amikor nem Vivaldiként él, az a perc, óra, nap üresebbnek tűnik.
A Mózsi Ferenctől ajándékba kapott üres füzet első oldalára 1997 *-án jegyzi
le Villányi László a szinte önmagát író címet: "Vivaldi naplójából". Azután
elkezdi élni Vivaldi életét. Mindent kivesz a könyvtárból, ami Vivaldiról
szól, többször hallgat Vivaldi-muzsikát, mint addig... Megél (itt talán
nem helyes megjelölés az, hogy "kitalál") vagy tíz legendát párhuzamosan
arról, hogy miért ír Vivaldi-naplót (Egy másik évszak), és a hirtelen
támadó ötleteket majdnem az első megfogalmazással aforizmaszerű tisztasággal
sikerül formába öntenie. A töredékek lassan alakot öltenek, érzelem-, élmény-,
gondolatrendszerré válnak. Az egész világ átalakul, létrejön a mű "világszerűsége'.
A költőbarátok hatalmas "truvájt" sejtenek, Tolnai Ottó biztató szavai
inspiráló hatással vannak az alkotói folyamatra.
Megszületik
egy új Villányi-féle legenda. A költő életében az eddigi legteljesebb és
legnagyobb. Vivaldi élete is több szempontú "krónikás' vizsgálat tárgya
lesz, visszafelé az időben újraíródik a zeneszerző életének története:
"(Ma
nem történt semmi. Ma rosszul éltem, ha nem / történt semmi.)" A legnagyobb
költők képesek ilyen életes legendákat létrehozni, és ugyan abban a pillanatban
oszlatni is ezt a legendát. A hangsúly mégis a létrehozáson van. Az olvasó
már kíváncsivá vált, az olvasandó szövegek pedig különlegesek, sohasemvoltan
is ismerősek, meghökkentően, sokszor profánul kép szerűek, és mély bölcsesség
hordozói. Ez a Kormos-féle módszer. Sosem tudhatod, mennyi igaz abból,
aminek a "meséjét" már el is hitted. Hogy írt-e Vivaldi naplót? Igen, írt,
mert újjáéledt a személyisége Villányi Lászlóban, és abban az olvasóban,
aki képes még azt a gyerekkori játékot komolyan venni, hogy: "Mondjuk,
hogy most én valaki más vagyok!"
Méltónak
kell lenni - érdemes méltóvá len ni - ennek a kötetnek a befogadásához.
Ha tudunk figyelni "befelé" is, nem csupán "kifelé", akkor hasonló élményben
lehet részünk, mint amit az 1714-es "naplójegyzet" sugall. Korábbi lejegyzések,
"használhatatlannak" tűnő töredékek is megtalálták a helyüket ebben az
alkotói folyamatban. Azért születtek, mert ide vágyakoztak. Ebbe a szövegkörnyezetbe.
Azon kívül - minden bejegyzés elgondolkodtató, megrendítő vagy átalakító.
Rilkére gondolok, a "Változtasd meg élted" erejére: "(Minden ember rácsodálkozik
a másikra: miként tud így élni.)" A zárójeles mondatok (mert mondatok
ezek: grammatikailag, stilisztikailag, szövegtanilag a legkényesebb nyelvészi
igénynek is megfelelnek) valami mást közvetítenek a naplójegyzetek kezdeteként
és zárásaként, mint a többi szöveg. Leválnak a bejegyzések "magváról",
de
összetartoznak vele, mint az őszibarack húsa a magvával. Vannak persze
hiányos mondatok is - de nekünk, olvasóknak is, amikor igényünk van valaki,
valami másra "(Hűtlen hangoktól űzve)".
Az
alkotói folyamatot nem szokás vizsgál ni, mert rendszerint nincs róla elég
információnk. A költő jogos igénye, hogy elkülönüljön művétől, és hogy
maga az alkotás megőrizze titokzatosságát. A befogadó elé úgyis az önálló
életet élő MŰ kerül. Annak betűformái, szintagmái, mondatai, sortördelései,
szöveg egésze az a jelegyüttes, amely megkívánja az olvasó érzékeny befogadói
állapotát. Mégis, van valamennyi tudásunk jelen esetben az alkotói folyamatról,
hiszen mesélt róla Villányi László azokon a rendhagyó kötetbemutatókon,
ahol főképp fiatalokkal (középiskolásokkal, főiskolásokkal) találkozott.
Ők rákérdeztek az "Utó szó" (Egy másik évszak - Utószó a Vivaldi naplójából
című könyvhöz -) igazságának (valóságosságának) tartalmára is, és bár
megőrizte a költő a válaszadáskor a maga teremtette legendát - tehát kitért
az elől, hogy konkrét részletességgel végigjárja a szöveg megszületésének
útját -, annyit megtudhattunk, hogy fokozatosan sodródott bele maga is
a téma kínálta kontextusba, a varázslatba. Vivaldi személyiségének, zenéjének
és életművének tanulmányozása és a gyakran borotválkozás közben támadt
ötletek lejegyzése hosszú ideig (egy évig) érlelte azt a gondolatrendszert,
amely csörgedező forrásból tág medrű, mellékágakkal dúsuló tematikus és
zenei folyammá szélesedett. Azóta már egyéb kötői esszék tartalmát, vagy
az író-olvasói találkozók atmoszféráját is ez a metamorfózis-játék és a
hozzá kapcsolódó érzelmi-asszociatív kötődés szervezi, illetve színezi.
Egy évnyi játék a "mintha'-léttel (-létben) kiépítette az egész "László
Vivaldi”-féle életet, élményvilágot, ennek nyomán, ezzel együtt pedig 27
év naplóanyaga reinkarnálódott. (Évente egy-egy bejegyzés: 1710-től 1737-ig.)
Érdekes lenne végiggondolni, mi minden történt Vivaldival ebben az időintervallumban,
hol tartózkodott, mi mindent alkotott.
A
SZÉPSÉG JÁTÉKAI
INVENCIÓ
és GRÁCIA - határozza meg a rafinált szépség kifejezésének szellemi képességét
a manierizmusban Giovanni Paolo Lorenzzo a Traktátus a festészetről, a
szobrászatról és az építészet művészetéről hét könyvben című munkájában.
Villányi László különös szépségű kötetére (a könyv tapintására, a borítón
szinte "átszűrődő" gyönyörűséges reprodukcióra, a verseket "kísérő" képekre),
az át tekinthető szerkezetű szövegegységekre, a szavak és mondatok egymásba
karolására, az érzékterületek erotikus érintkezéseire érvé nyes Vivaldi
kortársának meghatározása. Egyáltalán: úgy tűnik a Villányi-versek olvastán,
hogy az élet profán tartományaiból kiválasztott kép, tárgy, esemény könnyedén
költészetté álmodható, csak nagyobb koncentrációt igényel az átlagosnál,
csak a legodaadóbb figyelmet kívánja, csak a titok szóvá szervezését követeli.
(Mintha
csak azért teremtődött volna bennem zene, hogy közel kerüljek a lányokhoz.)
Az
engedelmes vonzó, M. ujjai a húrokon, egészen más zenét játszottak, mint
amit hallottam.
A
Mester megfestette az ő arcképét is, odaállította az enyém mellé. Éjszaka
majd egymás felé fordítja őket.
Álmában könyörgő tekintettel követte kedvenc macskája. Az állat
feje mögül hiányzott a teste, csak a csontváz vonszolódott.
(Milyen szép volt kezem a mezítelen vállon.)
(A
kötet nyitóverse.)
A
mondatok "felrakása", a szöveg kialakítása a mű öntörvényűségének természetességét
mutatja, de több helyütt filmnovellaszerű történet-töredékeket tartalmaz:
"Álmomban a Rialtón M. kislánykori arcképét csiszoltam. Igen, ecset helyett csiszoló volt kezemben. Ő szaladgált, majd vájni kezdte a követ. Hirtelen megnyílt a híd, s a vízbe zuhantunk."
(Részlet
a Vivaldi-napló 1712-es "bejegyzéséből")
A
hol meghatározható, hol csupán sejthető, hol teljesen eltűnő, rejtőző lírai
én (bujkáló "én") úgy létezik ezekben a rejtélyes szövegekben, mint
a búvópatak. Ez általában is jellemző a Villányi-költészetre, főleg az
Alázat c. kötet óta. Közelebb enged bennünket talán titkaihoz az 1712-es
"bejegyzés' részlete: "(Másik életem talán éppen a titok miatt teljesebb.)"
A nagy Vivaldi kortárs, Giordano Bruno szerint a furor, az isteni lángelme
az anyagi szépség fölötti szépség ismerője. A Villányi-költészet azt sugallja,
hogy létezik ilyen szépség. Az állandóan változó képzetek, nézőpontok éppen
Vivaldi korának legnagyobb "találmányára", a külső és a benső világ (a
lélek) egymással feleselő dinamizmusára és végtelenségére utalnak. Francis
Bacon szerint "szüntelen folyik s hullámzik minden, mi magunk, ítéleteink
és mind a halandó dolgok ítélkező és megítélt egyaránt örökös mozgásban
s változásban." Az 1714-es "naplórészlet" első mondata így szól: "(Ha
elvár tőlem hangokat, sohasem fognak meg- / születni.)" Ugyanazon vers
zárlata pedig: "(Ha befelé figyelek, zenéd szól, s hallom Istent.)"
A
Vivaldi naplójából költői
szövegének hullámzása lassú, mint egy bölcs meditációjának időfolyama.
A kettes, hármas és ötös ritmikai (zenei) tagolású sorok és az ugyanilyen
módon tagolt szakaszok nyugalmat, biztonságot, rendet sugallnak. A jelentésbe
oltott gesztusok is ilyenek:
"(Lassabban,
mint lehetséges.)
Ismeretlen
hangjegyeket és egy varázskört rajzoltam a földre. Háromszor kelet felé
fordultam, háromszor pedig arrafelé, ahonnét az éjszaka közeledett. "
(Részlet
az 1716-os "naplóbejegyzésből".)
Rítus
ez. A rítus pedig nem tűri a sietséget és a felületességet. Talán valamiféle
szelíd lázadás ez a XX. századi ember létének darabokra törtsége, rendetlensége
ellen, és bár kellő
arányban
(harmóniába oldódó disszonanciákban) ott a meglepetés, a ritmusváltás,
a szürrealisztikus, posztmodern zenei-képi áttűnés, a szépség tartományai
közül leginkább a klasszicizáló fegyelem és a sententia hat ránk: "(,Az
ember
a lehelethez hasonló, napjai a tűnő / árnyék hoz.')"
A
kötet rímtelen verseiben a hangsúlyok az értelmi (-zenei) és érzelmi tagolás
szolgálatában állnak, ugyanakkor grammatikai egységek is. (Szintagmák,
illetve egyszerű vagy összetett mondatok.) Ezért lehet olyan jól elmondani
a Villányi-verseket mindenféle előadói pózolás, külön hangsúlyok keresgélése,
a szöveg indulati-hangulati átszerkesztése nélkül. Az interpretáció önmagától
adódik, a szöveg a felolvasás pillanatában azonnal értelmezhető. Amitől
mégis titokzatos marad, az a képekben és a jelzőkben rejlő szimbolikusság
és érzékiség. Állandóan úgy érezheti az olvasó, hogy a végtelen részeként
az öröklét és a mindenség forrása lehet. A csönd pedig - igen, a csöndburok
az, amitől úgy zeng ez a szöveg:
"Majd
megszólal bennük zeném, a legváratlanabb pillanatokban.
(Mint
amikor eláll a zápor, úgy teremteni csöndet.)"
A
figyelés, az emlékezetbe vésés, az élménnyé mélyítés: valószínűleg ezt
a folyamatot jár ja be a Vivaldi naplójából költője szüntelenül
partikuláris és nembeli létében egyaránt, és mivel izzó érdeklődéssel fordul
különböző kulturális korszakok és művészeti ágak felé, emlékezete az összegző
művészé. A Vivaldi napló ja című kötet az előző kettővel és az utána
következővel együtt azt sejteti, hogy a lírikus Villányi Lászlót költői
játékaiban megérintette a teljesség, és a magyar kortárs költészet egyik
legjelentősebb alkotójává vált.
(Orpheusz
Könyvek -1997)
WENCZEL
IMRE