Összehasonlító elemzés

 

Két, esetenként három szöveg (pl. szépirodalmi mű, műrészlet) adott szempontú összehasonlítása. A feladat megjelöli a szövegek összehasonlító elemzésének, értelmezésének kiemelt szempontját, pl. a tematikus, a poétikai, stílusbeli összevetést. A feladat lényeges eleme az irodalmi szövegek egymásrautaltságának hangsúlyozása, az intertextualitás, evokáció különböző példái révén. (Az összehasonlítandó szövegek között megjelenhet a mindenkori kortárs irodalom.) A feladat megjelölhet egy konkrét beszédhelyzetet, kommunikációs szituációt is. Ebben az esetben a feladat része, hogy a vizsgázó elemzésében vegye figyelembe a megjelölt helyzetet.

 

PÉLDÁK

 

Képzelje el, hogy a diákok által gyűjtött képekből és szövegekből kiállítás készül az iskolában Szerelem a reneszánsztól a 20. századig címmel.

A kiállítás megnyitóján felolvasandó írásműben hasonlítsa össze Balassi Bálint Hogy Júliára talála, így köszöne néki és Ady Endre Héja-nász az avaron című költeményét. Az összehasonlításban összpontosítson arra, milyen poétikai eszköztárral milyen szerelemfelfogást tükröz a két költemény! (Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet.)

 

• • •

 

Csokonai Vitéz Mihály: Tartózkodó kérelem; Vörösmarty Mihály: Ábránd; Weöres Sándor: A paprikajancsi szerenádja.

Képzelje el, hogy e három mű egymás után szerepel egy antológiában. Összehasonlító elemzésében fejtse ki, mi a közös és mi a különböző e három versben, s mi indokolhatja együttes megjelentetésüket. Írásának adjon találó, kifejező címet. (Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet.)

 

Csokonai Vitéz Mihály

Tartózkodó kérelem

 

A hatalmas szerelemnek

   Megemésztő tüze bánt.

Te lehetsz írja sebemnek,

   Gyönyörű kis tulipánt!

 

Szemeid szép ragyogása

   Eleven hajnali tűz,

Ajakid harmatozása

   Sok ezer gondot elűz.

 

Teljesítsd angyali szókkal,

   Szeretőd amire kért:

Ezer ambrózia csókkal

   Fizetek válaszodért.

(1803)

 

Vörösmarty Mihály

Ábránd

 

Szerelmedért

Feldúlnám eszemet

És annak minden gondolatját,

S képzelmim édes tartományát;

Eltépném lelkemet

Szerelmedért.

 

Szerelmedért

Fa lennék bérc fején,

Felölteném zöld lombozatját,

Eltűrném villám s vész haragját,

S meghalnék minden év telén

Szerelmedért.

 

Szerelmedért

Lennék bérc-nyomta kő,

Ott élnék földalatti lánggal,

Kihalhatatlan fájdalommal,

És némán szenvedő

Szerelmedért.

 

Szerelmedért

Eltépett lelkemet

Istentől újra visszakérném,

Dicsőbb erénnyel ékesítném,

S örömmel nyújtanám neked

Szerelmedért.

(1843)

 

Weöres Sándor:

A paprikajancsi szerenádja

1. Gyönge fuvallat a tóba zilál,

    fények gyöngysora lebben.

    Sóhajom, árva-madár-pihe, száll

    s elpihen édes öledben.

    Tárt kebelemben reszket a kóc:

    érted szenved a Jancsi bohóc.

2. Szép szemeidtől vérzik az ég,

    sok sebe csillagos ösvény.

    Egy hajfürtöd nékem elég,

    sok sebemet bekötözném.

    Hull a fűrészpor, sorvad a kóc:

    meghal érted a Jancsi bohóc.

 

3. Tálad a rózsa, tükröd a hold,

    ajkadon alkonyok égnek.

   Víg kedvem sürü búba hajolt,

    téged kérlel az ének.

Hogyha kigyullad a szívem, a kóc,

    nem lesz többet a Jancsi bohóc.

                                      

 

 

Lehetséges tartalmi elemek:

- egyes szám elő személyű versbéli beszéd,

- a vershelyzetek értelmezése; a címek értelmezése;

- a rokokóról tanultak érvényesítése, a romantikáról tanultak érvényesítése;

- a szövegek zeneisége;

- motívumok, toposzok (pl. tűz, tulipánt, fa, bérc, villám)

- a szerenád műfaja;

- a Weöres versben a cirkusz, bohóc konnotáció;

- a kérlelés, az udvarlás gesztusai, esetleg ezek történetisége a három versben;

- kérdés felvetése: mennyire veszik komolyan magukat a vers alanyai?

- szerkezeti, nyelvi, stiláris különbségek, költői konvenciók érzékelése és feltárása (pl. hangnem, modalitások)

 

 

• • •

 

 

Készítse el az alábbi alkotások összehasonlító elemzését a szerkesztésmód és a meg­je­le­ní­té­si eszközök figyelembe vételével! Térjen ki a vershelyzet bemutatására, a konkrét lát­ványelem érzelmi és gondolati hatásokat kiváltó szerepére. (Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet.)

 

Arany János: Vásárban

 

Gyékényes, abroncsos alföldi szekér,

Honnan cipel a sors – s e három egér?

Hoztál-e pirosló új búza-magot?

Mezők üde lelkét: friss széna-szagot?

 

Odakünn már, úgy-e, megért a kalász?

Rét gyapja lenyírva; foly a takarás;

Boglyák tetejéről egy-egy suta gém

Néz szét aratóknak vidám seregén?

 

Rég nem látta bizony vidámnak e nyájt,

Minden nyara – új seb – a régire fájt:

De talán most e nagy mezei jószág

Áldást hoz az egyszer: szép Magyarország.

 

Legyen is, legyen is megáldva e föld

– Isten maga telke – mint rég ezelőtt,

Mikor én is „markot hajtani” kezdtem,

S nem sikerűlt, bárhogy s mint igyekeztem.

 

Így – vézna, ügyetlen testi dologra –

Adtam fejem a bölcs tudományokra,

Barázda helyébe’ szántván sorokat,

Nem kérkedem ezzel, mert azt se sokat.

 

De, hogy a mezőt, az anyatermészet

Kebelét elhagytam, sajog egy érzet,

Holtig sajog itt benn, – s tüzesebben vér

Láttodra, te búzás alföldi szekér.

(1877)       

 

Szabó Lőrinc: Szénásszekér

 

Szénásszekér ment át az éjszaka

a városon, az utcákon, fehér

holdfényben ­– óh, hogy felfigyeltek a

fülledt házsorok! Hogy nyujtóztak és

sóhajtoztak a roncs körúti fák!

Szénásszekér ment át a városon.

Jött és továbbment: úszott, lebegett

az édes szagban, amely vele jött,

úszott a fényben, úszott és mesélt –

nekem mesélt! Nekem hozta el a

falusi holdat, tömzsi tücsköket,

lompos komondort, rétet, aratók

bőtorkú dalait, mezei nők

barna bőrét, ekét és vödröket,

cigány nyirettyűt, dünnyögő dudát,

hozta magával emlékeimet,

utánam hozta kormosderekú

bikák szemében az erős napot,

a trágyát és az egek árvizét,

a záporban felfrissült dombokat,

kegyetlen munkát, erőt, szigorú

kitartást, – mindent utánam hozott!

Visszahozott mindent, s míg áthaladt

a villanyfényes, síri városon,

az éjszaka körútján: szívdobogva

hallgattam, hogy nőnek köröttem a

fák, füvek, erdők, s távol ormokon

roppant testét végigterítve hogy

lélegzik ős álmában a hegyek

tölgyhomlokú, bozontos istene.

(1923)       

 

Lehetséges tartalmi elemek:

– hasonlóság: (előzmény: fővárosba került költők); vershelyzet; konkrét látványelem (alföldi szekér / szénásszekér) előhívó szerepe; érzelmi hatáskiváltás, feledhetetlenség, megőrzés (holtig sajog, tüzesebben ver / szívdobogva hallgattam);

– különbség: hangnem, előadásmód (ritmus) 

– Arany: 1877; vásár; kérdéssor (otthonosság, személyesség), az alföldre vonatkoztatások (Isten maga telke); emlékidézés, gyermekkori motívumok; vallomás; önértékelés (jelleg­ zetes Őszikék-gesztusok); remény (áldás); sajátos ritmikai hatás (6 / 5 tagolás); páros rím

– Szabó Lőrinc:1923, éjszakai város; látványból látomássá; alapmotívum ismétlődik; feltoluló emlékek: halmozás  (tárgyi világ, környezet, emberek), astrofikusság ; ellentét a városi ké­pek­kel, minősítésekkel (fülledt, síri); modalitások (erősítés), himnikus (mitikus) zárlatig emelkedik; gyors tempó, lendület (enjambement-ok; mondatszerkesztés)

 


 ***

 

 

Csokonai Vitéz Mihály: Az esküvés; Petőfi Sándor: Fa leszek, ha…; József Attila: Klárisok

 

Fejtse ki, melyek a műfaj jellemzői e három, különböző stíluskorszakban keletkezetett, de azonos tematikába tartozó dalunk esetében! Térjen ki a szerkezeti, képalkotási sajátosságokra, zeneiségre, a jellegzetes vagy szokatlan motívumokra! Írása ne haladja meg a 4–5 oldalnyi terjedelmet.

 

Csokonai Vitéz Mihály: Az esküvés

 

Esküszöm, szép LILLA! hidd el,

Hogy miolta kellemiddel

Megkötöztél engemet:

Már azólta semmi Szűznek,

Semmi Nyílnak, semmi Tűznek

Nem nyitom meg szívemet.

 

Esküszöm; s e szent hitemnek,

Mellyet adtam Édesemnek,

Pontjait meg nem csalom.

Kérlek is reménykedéssel,

Hogy viszonti esküvéssel

Kösd le szíved, Angyalom!

 

Esküszöm hószín kezedre,

Rózsa-szádra, tűz-szemedre,

Hogy te léssz csak kedvesem.

 

Esküszöm, hogy míg csak élek,

Más szerelmet nem cserélek;

Vagy LILIM, vagy –  Senki sem.

 

 

Petőfi Sándor: Fa leszek, ha…

 

Fa leszek, ha fának vagy virága,

Ha harmat vagy: én virág leszek.

Harmat leszek, ha te napsugár vagy…

Csak hogy lényink egyesüljenek.

 

Ha, leányka, te vagy a mennyország:

Akkor én csillaggá változom.

Ha, leányka, te vagy a pokol: (hogy

Egyesüljünk) én elkárhozom.

József Attila: Klárisok

 

Klárisok a nyakadon,

békafejek a tavon.

Báránygané,

Bárányganéj a havon.

 

Rózsa a holdudvaron,

Aranyöv derekadon.

Kenderkötél,

Kenderkötél nyakamon.

 

Szoknyás lábad mozgása

Harangnyelvek ingása

Folyóvízben

két jegenye hajlása.

 

Szoknyás lábad mozgása

Harangnyelvek kongása,

Folyóvízben

néma lombok hullása.

 

Lehetséges tartalmi elemek:

 

 

***

 

Juhász Gyula: Remeteség; Tóth Árpád: Meddő órán; József Attila: Reménytelenül

 

Milyen élet- és léthelyzetet, költői magatartásformákat tükröznek a hasonló életérzések a három alkotásban? (Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet!)

 

Juhász Gyula: Remeteség

 

A szakolcai dombokon

Fiatal voltam egykoron.

Oly édes volt a bánatom,

Hogy dallá csordult ajkamon.

 

Olyan egyedül éltem én,

Hogy egész világ volt enyém,

Egész világ szép temető

És benne álom, mese, nő.

 

Ha jött a téli alkonyat

S elmosta mind a dombokat,

Úgy borult árvasága rám,

Mint remetére a magány.

 

 

Tóth Árpád: Meddő órán

 

Magam vagyok.

Nagyon.

Kicsordul a könnyem.

Hagyom.

Viaszos vászon az asztalomon,

Faricskálok lomhán egy dalon,

Vézna, szánalmas figura, én.

Én, én.

S magam vagyok a föld kerekén.

József Attila: Reménytelenül

                             Lassan, tünődve

Az ember végül homokos,

szomorú, vizes síkra ér,

szétnéz merengve és okos

fejével biccent, nem remél.

 

Én is így próbálok csalás

nélkül szétnézni könnyedén.

Ezüstös fejszesuhanás

játszik a nyárfa levelén.

 

A semmi ágán ül szivem,

kis teste hangtalan vacog,

köréje gyűlnek szeliden

s nézik, nézik a csillagok.

 

 

 

 

 

Lehetséges tartalmi elemek:

 

Látszólag hasonló: magányélmény; zárt kompozíciók, érzelmi-hangulati egység.

 

Juhász Gyula: 1934, egyedi élethelyzet felidézése (helyszín, táj, évszak); ismert tematikája itt témahálóként: bánat, egyedüllét, árvaság, magány; ismert gesztus: emlékezés (eltávolítás), oldás: dallá; paradoxonok; költészet-minősítés; népdalszerűség (zenévé oldás), felező 8-as, páros rímmel. 

 

Tóth Árpád: 1913, önszemlélő magatartás; adott helyzet és viselkedési forma jelzésszerűen (hiányos mondatok), majd fizikai, alkati (passzivitás) és költészeti (dal, lomhán, faricskál – formaművész költőtípus) önminősítés.

 

Juhász és Tóth: nyugatos közhely, költőszerep és személyes sors együtthatása; egyéni helyzetek, hangulatköltészet, portré.

 

József Attila: 1933, általános emberi léthelyzet -meghatározás, nem konkrét térbeli vonatkozásban (sík, semmi, kozmikusság); fenyegetettség, kietlenség.

 

 

 

Vissza!