Reflektálás egy jelenségre, korjelenségre

 

A feladat egy adott nyelvhasználati, kulturális, civilizációs, irodalmi kérdés, probléma, korjelenség értelmező bemutatása. A feladathoz általában tartozik egy gondolatébresztő felvezető szöveg. A kifejtésben elvárható a vizsgázó gondolatait, álláspontját, véleményét alátámasztó példa, hivatkozás, utalás.

 

 

PÉLDÁK

 

„Szöveget marcona, barokk főúrral indítani: jó: ilyenkor valami zsibongó bizsergés bizsergeti az ember mellkasát, előre köszönnek neki a személyi számítógépek, a szakácsa pedig, mert mért ne volna szakácsa (kinek is?), meglepetésül bárányfarkat ad föl rántva, ami olyan, mint a borjúláb, csak még finomabb…” (Esterházy Péter: Harmonia Caelestis)

 

Sokak szerint ma kevesen olvasnak kortárs szépirodalmat. Fejtse ki a véleményét ennek lehetséges okairól és következményeiről szerzők és/vagy művek említésével!

 

 Lehetséges tartalmi elemek

A kortárs irodalom megítélése heves viták tárgya, az ezzel kapcsolatos vélemények egyike sem vált uralkodóvá. Kívánatos, hogy a vizsgázó nyitott érvelése ne próbálja túlzottan leegyszerűsíteni a problémát.

 

Különösen fontos a kiegyensúlyozott érvvezetés, bármi legyen is a vizsgázó véleménye a kortárs szépirodalom értékével kapcsolatban.

 

Érvelését példákkal kell illusztrálnia. Optimális a kérdés esszészerű megközelítése lehet.

 

Az okok (pl. az irodalom nyelvének összetettebbé válása, a kultúra háttérbe szorulása, az új médiák hatása) és következmények (pl. a kultúra elszegényedése, a műveltség hanyatlása, a megértés képességének defektusai) felsorolásánál, a konkrét érvek pontosságánál a vélemény szerkesztettsége fontosabb szempont lehet.

 

Mindenképpen elvárható a személyes vélekedés, álláspont indoklása, ennek részeként szerzők és/vagy művek említése.

 

 • • •

 

 

 

„Elemekkel küzdeni nem oly nyomasztó, mint egymással és saját magunkkal. Sőt valami fölszabadító van benne: ez az igazi harc, a robinsoni életharc, az egészségé és a természeté. Az ember leleményes és segít magán. Tengerrel küzdeni, szigetek vadjaival s mesebeli szörnyekkel, akik a vad erőket jelképezik: igazi görög kaland, hajósi és civilizátori. De egyúttal emberi misszió is, a kor legszükségesebb feladata. A világ sötét még, és barbár mindenütt, ahova Hellasz fénye nem ér. Odüsszeusz tutajokat épít, Szküllákat kerül ki, s túljár az emberevő óriások eszén... S veszélyek és csodák; van mit elmesélni a kedves Nauszikaának. (Babits Mihály: Az európai irodalom története)

 

 

 

 Mutassa be a kalandot mint az egyik legősibb epikai cselekményszervező elvet! Legalább egy irodalmi mű vagy filmalkotás felidézésével mutassa be a kalandfűzés lehetőségeit, a kalandhős alakjának változásait! Írása ne haladja meg az egy oldalnyi terjedelmet!

 

Lehetséges tartalmi elemek:

 

– A kaland, a próbatétel az egyik legősibb epikai szervezőelv (l. már Homérosz Odüsszeia című eposzát is);

– a próbatételes kalandregényben a szerkezet kezdő és végpontja rögzített, e két pont között a történetet egymáshoz lazán kapcsolódó, tetszőlegesen növelhető számú kalandok sorozata adja, miközben a főhős életkora és jelleme nem változik;

– ezt a regénysémát kezeli ironikusan Voltaire Candide-ja;

– a regény e formáját teszi etikai-filozófiai-esztétikai problémák bemutatására alkalmassá Cervantes a Don Quijotéban;

– ez az epikai szervezőelv tükröződik – a népmesék hasonló építkezését tudatosan alkalmazva – Petőfi elbeszélő költeményében, a János vitézben.

– e séma akkor válik bonyolultabbá, amikor a kalandok, megpróbáltatások már nem cserélhetőek fel egymással, hanem egymásból következnek, illetve összefüggésben állnak a főhős jellemével (a történetmondásnak ebben a stádiumában éppen a főhős jellemének gazdagodása, árnyaltsága kapcsolja össze a kalandokat, mint például Arany Toldijában);

– a próbatétel nemcsak önálló történetszervező elv, hanem a különféle epikus műfajokban, műfajváltozatokban betétként is szerepelhet, akár a feszültség- vagy izgalomkeltés eszközeként, akár a szereplők jellemének felnagyítása céljából (pl. a romantikus regényirodalomban).

 

20 pont

 

 

 

                                                           • • •

 

 

 Miként látja a színházak jövőjét? Van-e még igény a drámatörténet klasszikus alkotásainak színpadra vitelére, vagy csak a zenés, látványos előadásokra? Fejtse ki véleményét!

 

***

 

A nyelvművelés lehetőségeiről, feladatairól két élesen szemben álló nézet alakult ki napjainkban. Az egyik szerint „a nyelv nem szemetesedhet el, legfeljebb változhat, sőt a nyelvet nem is lehet befolyásolni, tévedés, hogy lehet hatni a nyelvhasználatra. „Mások ezzel ellentétben azt vallják: „Van nyelvi környezetszennyezés”, de „van lehetőség is a többszintű nyelvművelésre, a nyelvhasználat csiszolására.”

 

(Idézi Balázs Géza Hatóerők és nyelvstratégia című írásában)

 

Mondjon véleményt a kérdésről újságcikk, glossza formájában! Megállapításait a magyar nyelv történetéből és jelenéből vett példákkal is támassza alá. Állásfoglalásának adjon a műfajnak megfelelő címet is. Kérjük, gondolatai kifejtésében ügyeljen az adott, kb. egy oldal terjedelemre!

 

***

 

Hogyan szolgálja a számítógép használatának elterjedése az egyén társadalmi beilleszkedését? Vitaindító előadásként fejtse ki véleményét! Gondolatai kifejtésében ügyeljen az adott terjedelemre!

 

***

 

„Nehéz nem meglátni, mit keres a 19. század: valódi jellemző vonása az erős emóciók utáni szomj… A 19. század tehát az emberi szív pontos és lángolóan szenvedélyes ábrázolásában fog különbözni minden előző kortól.” (Stendhal)

 

Fejtse ki érvelő értekezésben: bevált-e Stendhal jóslata?

Ügyeljen a stíluskorszak(ok) elemző bemutatására, és legalább öt szerző mű­veire hivatkozzon!

 

 

Vissza!