EMELT SZINT
A szövegalkotási
feladatsor három, különböző témáról adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását
tartalmazza. Mindhárom feladat adott terjedelmű kifejtést vár el. A három
szövegalkotási feladat eltérő pontértékű, az összesen szerezhető 60 pont
megoszlását a feladatok eltérő nehézsége indokolja. A feladatok bármelyike
lehet szövegbázisú (pl. irodalmi művet közlő, az esszé, a kifejtés, értékelő
érvelés alapjául szolgáló rövid felvezető idézetet tartalmazó) vagy
szövegbázis nélküli. A vizsgára választott konkrét szövegek általában nem
képezik a tananyag részét. Az emelt szint szövegalkotási feladatainak lényeges
eleme az önálló problémakifejtés, a személyes olvasottság, tájékozottság
kreatív alkalmazásával párhuzamosan az összpontosítás feladatokban adott
szempontokra. Ez lehetővé teszi ugyanis, hogy a vizsgázó az adott terjedelemben
a feladathoz tartozó lényeges tartalmi elemeket koherens kifejtéssé formálja. A
három feladat ugyanakkor eltérő képességeket is vizsgál: míg az egy szöveg
értelmezése és a reflektálás az önálló, meggyőző és árnyalt, esetenként
kritikai véleményformálásét, a gyakorlati írásbeliség a mindennapi élet és a
tanulás különböző műfaji normáinak alkalmazása mellett az életszerű helyzete
megoldását, az írásbeli kapcsolatteremtés képességét is megkívánja. Mindhárom
feladat megoldásának fontos része a vizsgázó meglévő háttértudásának
alkalmazása.
Egy szöveg |
Reflektálás egy jelenségre,
korjelenségre |
Gyakorlati írásbeliség |
25 pont |
20 pont |
15 pont |
E feladat egy
adott mű vagy irodalmi, kulturális, esztétikai, bölcseleti, etikai kérdés
értelmezése, értékelése adott terjedelemben. (Elérhető pontszám maximum 25
pont.) A feladat lényeges eleme az adott szöveg értelmezésére irányuló
tematikus, motivikus, műfaji, poétikai vagy stílustörténeti szempont. A
vizsgázónak az adott szempont figyelembe vételével, arra összpontosítva kell
kifejtenie értelmezését.
PÉLDÁK
Mutassa be
Szapphó költeményét mint a himnusz műfajteremtő alkotását! Utaljon a műfaj történetének
alakulására is! (Írása ne
haladja meg a kb. másfél oldalnyi terjedelmet!)
Tarka
trónodról, ravasz istenasszony, mért küldesz
nékem, szerelemkirálynő, bút és bajt
mindég, te örök leánya fényes egeknek? Mért nem jössz inkább,
ahogy egyszer jöttél, hallattad kérő
szavamat, kiléptél kedvemért apád
aranyos házából és befogattad cifra hintódat;
lebegő galambok vonták azt
fürgén a sötétbe-süllyedt föld felé;
szárnyuk sebesen csapdosva vert a nagy égben, s már itt is
voltak; te pedig, te boldog, istenarcodon
mosoly ült, és nyájas szóval
kérdeztél, mi bajom van és mért hívlak az égből |
és mi volna
megkeserült szivemnek kívánt
orvossága? „Ki bántott, Sapphó? kit küldjek
kemény szerelem szavával téged ölelni? Ha eddig
került, ezután majd üldöz; hogyha semmit
nem fogadott el, eztán ő ad már, s ha
nem szeretett, szeret majd, bár ne akarjad.” Jer most is
hozzám, a nehéz gondokból oldd föl
szívemet, s amiért eped, ne sajnáld
teljesíteni; légy harcomban drága szövetség. (Kr. e. 630 k.-
6. sz. első negyede) Babits Mihály fordítása |
Lehetséges
tartalmi elemek:
– Szapphó alkotása: az Istenhez fordulás
gesztusára épül;
– szerkezete: A (segélykérés); B (példa,
hivatkozás egy korábbi segítségadásra); A (a segélykérés megismétlése);
– idősíkok (jelen / múlt / jövőre
vonatkoztatás); kettős nézőpont (ima, magasztalás / vallomás, őszinteség);
szapphói strófa;
– az ABA szerkezet (könyörgés / indoklás /
könyörgés) ősi forma (varázsszövegek, imák);
– a későbbi himnuszköltészet is sokáig
megtartja ezt a tematikus és szerkezeti sajátosságot (l. ókeresztény és
középkori himnuszköltészet; nemzeti himnuszok); de a műfaj már a
reneszánsztól túl is nő a liturgiai felhasználhatóság körén (gondolati
költészet; a romantikus költőktől: szabad tárgy- és formaválasztás
jellemző /l. pl. panteista / szerelmi tárgyú himnuszok;
Novalis prózaverse);
– máig létező műfaj (kitágított műfaji
keretekkel – tárgya: bárminek a dicsérete; inkább meghatározó: magasztos
hangnem, hangvétel: himnikusság, ünnepélyesség).
25 pont |
|
• • •
Miként értelmezi a költői mesterséghez való viszonyt, a költő
létállapotát Rónay György: A mesterdalnok lázadása című művében?
Elemzésében a címben jelzett művészi-emberi szituációból, problémából induljon
ki! (Írása ne haladja meg
a másfél oldal terjedelmet!)
Rónay György: A mesterdalnok lázadása
Tudok minden
szabályt. Tudok minden kivételt. Megrágtam
minden ízt. Elég volt. Kiköpöm az ételt. Zabáltam a
szépet, s rángott a gyomrom undorában. Habzsoltam rá
rútat, s azt is kiokádtam. Hajlékony
hangon énekeltem, és öklendeztem utána. Nem akadt jótét
lélek, hogy egy marék trágyát vágjon a pofámba. Földhözcsapnám
a lantomat, beletaposnám a sárba. Hiába. Vállamra
nőtt. Mint madárnak a szárnya. (1962) |
Lehetséges
tartalmi elemek:
– a címben jelezett mesterdalnok a
költői mesterséget tökéletesen birtokló művész jelképe;
– Rónay György önirónikus utalása arra a
kivételes poétikai-poézisbeli tudásra, mely saját líráját is meghatározza;
– az 1-3. vsz. a vállalt költői szerepek,
magatartásformák negatív minősítése és elvetése;
– az 1. vsz. a tézis (tudok mindent), a
2-3. vsz. az állítás részletezése és igazolása;
– az önmagával szembeni undort és eltökélt
lázadást a vulgáris kifejezések, a költészet és a táplálkozási folyamatok
összekapcsolása jelzik;
– az 1–3. vsz. idézi József Attila Könnyű,
fehér ruhában című költeményének felütését;
– a 4. vsz. két alapvető képre épül: a
lant a költészet jelképe, a madár és szárny hasonlat pedig a költő és költészet
elválaszthatatlanságát érzékelteti;
– az utolsó strófában a feltételes módú
állítmány a szándékot mutatja, az erre felelő kijelentő mód pedig a lázadás
lehetetlenségét.
***
„több s kevesebb, mint művészet”
Orbán Ottó versének értelmezésével fejtse ki, mit jelent, jelenthet a
modern költő számára a népdal! (Írása ne haladja meg a másfél oldal
terjedelmet.)
Orbán Ottó: A magyar népdalhoz
Most, mikor sok
senki mellén ki vagy tűzve,
mint a jelvény, nekem maradj,
aki voltál, nem babona, nem
is oltár, de maga a
láthatatlan, ahogy látlak
száz alakban, véletlennel
habart végzet, több s
kevesebb, mint művészet, dallamív, mely
melizmáit hajlítgatva
szinte világít – mintha öreg
paraszt lenne, maga az idő
sóhajt benne: katonának vitt
legények, ingben
elföldelt szegények nézik a
csillagos eget, sírtak alatta
eleget. Sírnék én is,
de dühömben, hogy ott
rohadunk a régi körben, s föltámadnak a
holt rögeszmék – láthatom újra a
közös ügy vesztét. |
Szellemem ép,
testem romban. Téged hívlak
nagy bajomban, dudorászlak,
hogy segíts meg, a rontástól
szabadíts meg: gyűlöljek csak
aljas elvet, ne a földet, ne
a nyelvet, nézhessek rád,
mint a napra, melyen nem üt
ki lepra. Kit Kőműves Kelemenné vére bűvölt
elevenné, elevenné és
szilárddá, mítoszi, kerek
világgá, benned minden,
amilyen volt, fény sikálta
kád a mennybolt, teli sötét
szenvedéssel, melynek csöppje
sem enyész el, s nincs múlt,
jelen, sem jövendő csak egy vastag
gyapjúkendő, annak bolyhos
melegében ringok a világ
ölében. |
Lehetséges
tartalmi elemek:
– már az óda műfaját idéző hagyományos
címadás jelzi a lírai én viszonyát tárgyához;
– a felütés a folklórtól mint
divatjelenségtől való elhatárolódás;
– a népdal a lírai én számára a jungi
értelemben vett mítosz: archetipikus emberi magatartásformák kifejezője és
összegzője;
– a folklór az időtlen s ezáltal a mai
ember számára is átélhető érzelmek hordozója;
– a népdal jelenti azt az éltető közeget,
amely ihletője ma is a költészetnek.
***
Ajánlja az
idézett Ady művet egy, a magyar irodalom alkotásait bemutató európai
antológiába. Ajánlását indokolja a műben megjelenített istenélmény, a
vershelyzet, a szerkezet, a hangnemi sajátosságok értelmező bemutatásával!
Borzolt, fehér
Isten-szakállal, Tépetten, fázva
fújt, szaladt Az én Uram, a
rég feledett, Nyirkos, vak,
őszi hajnalon, Valahol Sion-hegy
alatt. Egy nagy harang
volt a kabátja, Piros betükkel
foltozott, Bús és kopott
volt az öreg Úr, Paskolta, verte
a ködöt, Rórátéra
harangozott. Lámpás volt
reszkető kezemben És rongyolt
lelkemben a Hit S eszemben a
régi ifjuság: Éreztem az
Isten-szagot S kerestem
akkor valakit. |
Megvárt ott, a
Sion-hegy alján S lángoltak,
égtek a kövek. Harangozott és
simogatott, Bekönnyezte az
arcomat, Jó volt, kegyes
volt az öreg. Ráncos, vén
kezét megcsókoltam S jajgatva
törtem az eszem: „Hogy hívnak
téged, szép öreg Úr, Kihez mondottam
sok imát? Jaj, jaj, jaj,
nem emlékezem.” „Halottan
visszajöttem hozzád Én, az életben
kárhozott. Csak tudnék egy
gyermeki imát.” Ő nézett reám
szomorún S harangozott,
harangozott. |
|
„Csak nagyszerű
nevedet tudnám.” Ő várt, várt s
aztán fölszaladt. Minden lépése
zsoltár-ütem: Halotti
zsoltár. S én ülök Sírván a Sion-hegy alatt. (1908) |
25 pont |
|
Lehetséges
tartalmi elemek:
– a felnőtt (kétkedő, hitetlen) ember
istenkeresése; középpontjában az Istennel való találkozás lehetetlensége;
– ellentmondásos istenkép; ambivalencia;
– érkezés és távozás, megtérés és eltávolodás
kettőssége;
– a gyermeki hit elemeivel fölruházott
furcsa „figura” a felnőtt lélekben rejtőző Isten utáni vágyat, tulajdonképpen a
megkérdőjelezhetetlen bizonyosság vágyát szimbolizálja;
– a Sion-hegy többjelentésű jelkép;
– a gyermekkor és a felnőtt ellentéte; a
gyermekkori szemlélet megidézése;
– balladaszerű történések;
– idősíkok;
– játékos, groteszk és elégikus modalitás.
***
A fenti szempont követésével,
az adott, kb. 1,5 oldalnyi terjedelemben értelmezze Kovács András Ferenc: József Attila haja lángol! (Mellékes dal)
című alkotását.
Kovács András Ferenc:
József Attila haja lángol!
Mellékes dal
Visz a vonat: gyorsvonatélet.
Átszállóhely: sorsom, a lélek…
Átszáll rajtam: elmegy halálnak.
Talán ma még meg is találnak.
Talán kihűl a mozdony könnye,
De mintha hozzád könyörögne…
Jól jönne most: bocsánat, pár szó…
Mi csattog ott: Kocsárd vagy Szárszó?
Hűséges önzést árván tűrtem:
Hajam loboghat márvány űrben…
Lángol szemembe hulló tincsem:
Visz a vonat. Hozzád visz, kincsem.
Sebhed a világ: égess, perzselj!
A vers befogad, mint a persely –
Mert nem kell.
Mily sajnálatos…
Mint kétség megfeszült reményben:
Én állok minden fülke-fényben…
És égten
Élek… hallgatok.
Lehetséges tartalmi elemek:
- a vers az Óda Mellékdalának első félmondatát folytatja, a Mellékes dal alcím szintén erre a József Attila-i alcímre utal.
- az utolsó versszak ezzel szemben az Eszmélet és az (Ime, hát megleltem hazámat…) idézi meg. A Szárszó városnév a költő halálának képét rendeli a verskezdet vonat szavához. Az utalások legtöbbje ugyanakkor torzított: Sebed a világ helyett Sebhed a világ, a Talán még ma meg is talállak helyett találnak.
- Kovács András Ferenc tehát úgy hozza létre saját versét a József Attila-szövegek töredékeiből, hogy azok identitását nem tiszteli, új jelentést kapnak. A szöveg bekapcsolja az értelmezésbe a költő halálát is, ez a szempont átértelmezi a versek jelentését is. A föld befogad változata: A vers befogad utal arra az intertextuális eljárásra, amely tiszteletlenül írja tovább a költői hagyomány klasszikus darabjait, miközben a költő életére vonatkozó tudásunkat (Szárszói vonatbaleset) a vers integrált részeként mutatja be, feloldja élet és mű határvonalát.
***