SZÖVEGÉRTÉSI FELADATSOROK (4 feladatsor)
Elméleti háttér
Miért
lesz szövegértési feladatsor a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgán?
Az
érettségi vizsga szövegértési feladatsorának jellemzői
A szövegértési
feladat szövege általában 600–700 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal
íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok
megoldása általában a kérdésre adott válasz rövid szöveges kifejtése,
esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés.
A szövegértést
vizsgáló kérdések – az adott szöveg tematikus, szerkezeti, nyelvi jellemzőinek
megfelelően – a következőkre irányulhatnak:
Feladat lehet
továbbá
A vázlatírás,
illetve az összegzés által kívánt fő képességek: a kulcsszók feltárása, a
tematikus háló [„téma-réma viszony”] követése, a tételmondatok felismerése
szöveg fókuszának
megértése, a témaváltás, az előre- és visszautalások követése, a kihagyások
érzékelése, a szöveg részletezettségének követése, az ismert és új közlés
elkülönítése.
2.1.2.
A szövegértés tárgya és folyamata
Szövegek
megértése, az olvasottak alkalmazása, továbbfejlesztése, újrafogalmazása,
beillesztése korábbi tudáskeretünkbe a tanulási folyamat részének tekinthető,
ha alapvető kulturális kompetenciaként értelmezzük, akkor a tanulás maga. Az
írásbeliség használata a mai tudásszerzési tevékenységekben voltaképpen
valamennyi tantárgyterület része, az olvasás lényegében tantárgyközi
tevékenységnek tekinthető. Ez a tantárgyközi szemlélet és ennek gyakorlata,
azaz a különböző tantárgyakban olvasásra, tanulásra felkínált szövegek
értelmezése képes egyrészt világ- és valóságismereti koherencia-teremtőként,
másrészt a tanulási tevékenységek egyik szervezőjeként működni. Ha az
olvasásról, szövegértésről alkotott nézeteket megvizsgáljuk, ez az átfogó, a
tanításra és a tanulásra egyaránt tekintettel lévő szerep mindegyik nézetből
feltárható.
A személyes
gyarapodás nézete a gyermekre összpontosít, és az
írásbeliség elsajátításában az alapozó szakaszra teszi a hangsúlyt, s a
szövegmegértés kialakításában a társas-szociális aspektusok jelentőségét,
illetve a megértési folyamatot felépítő didaktikai rendszer fontosságát
hangsúlyozza. Az olvasás és más nyelvhasználati formák összefüggéseiben
előnyben részesíti a szóbeliséget az írásbeliséggel ötvöző integratív
tevékenységeket. Szemléletének egyik kulcseleme a „gyermekre méretezettség”,
következésképpen a gyermeki szükségletek és képzési lehetőségek erőterében
értelmezi önmagát.
A tantárgyközi
nézet a diák iskolai, ezen belül tantárgyi
tevékenységeire összpontosít, s a nyelvhasználat, az írásbeliség funkcionális
alkalmazásának képzését hangsúlyozza. E felfogás szerint a szövegértés
kialakításának felelőssége, hogy a különböző tantárgyak követelményei által
támasztott nyelvi igényeket kielégítse. Előnyben részesíti a képzési tartalmak,
szövegvilágok, értelmezési eljárások, tevékenységek közötti kooperációtannak
reményében, hogy az írásbeliség széles választékával és megértésük
elősegítésével összhangba kerülhetnek a tantárgyak ismeretközvetítő és
képességfejlesztő funkciói. A szövegek fogalmainak és összefüggéseinek
megértése, munkába vétele, következtetések megfogalmazása, azaz a szövegekkel
végzett bármely tevékenység a tanulás minden szintjén meghatározó tényező. A
szövegekkel való bánni tudás a tanulékonyság egyik legfontosabb fejlesztő,
dinamizáló tényezője. A verbális tanulás e felfogásában konszenzus lelhető fel
a különböző nézeteken alapuló tantárgypedagógiákban. E felfogás nem szándékozik
különbséget tenni a tisztán irodalmi és nem irodalmi szövegek között.
A felnőttkori
igények nézet az iskolán kívüli kommunikáció
színtereire, tartalmaira, normáira utal. A képzés célját a felnőtt élet
normatív nyelvi és szociális nyelvhasználati, viselkedésbeli követelményeire
való felkészítésben látja, ide értve a munka világát is e gyorsan változó
világban. Alapvetően pragmatikus felfogás jellemzi: a mindennapok beszélt és
nyomtatott nyelvének normatív kívánalmait, a pontos, világos és hatékony
megértést és írásbeli kifejezést emeli fő követelménnyé. A szövegértés hatékony
kialakítását szemléletében összekapcsolja a civil lét és a közélet különböző
színtereinek nyelvhasználati kívánalmaival. Társadalomképére jellemző, hogy a
nyilvánosságot hozzáférhetőnek tartja, tudatosítja, hogy az egyén egy
többszörös társadalmi „hálóban” létezik, s az ezekben való nyelvi kompetencia
egyéni elsajátítása nélkülözhetetlen a civil társadalom fenntartásához.
A kulturális
örökség nézet a gyermek,
illetve diák elé kerülő olvasmányok nyelvi-esztétikai értékeit és ezek révén az
adott kultúrához, kultúrkörhöz való kötődés erkölcsi tartalmait hangsúlyozza. A
szövegek megértésében nagy szerepet szán a kulturális, erkölcsi, szellemi
horizontok felmutatásának, következésképpen a nyelvi-kulturális örökség
továbbadására és megőrzésére hivatott attitűdöknek és ismereteknek. E felfogás
nagy transzfer hatást tulajdonít a nyelv kiemelkedő teljesítményeit
reprezentáló műalkotásoknak s az ezek minél teljesebb befogadását célzó műértő
olvasásnak. Ennek érdekében előnyben részesíti a köznyelvhez képest az irodalmi
nyelv esztétikai lehetőségeit feltáró, elemző és értelmező tevékenységeket.
A kulturális
elemzés nézet a szövegértés és a nyelvhasználat azon
aspektusait emeli ki, amelyek segítik a diákot az őt körülvevő kulturális
környezet és a világ kritikus felfogásában. E felfogás szerint a diáknak meg
kell ismernie a jelentést, jelentéseket közvetítő általános társadalmi,
kulturális folyamatokat, tudniuk kell, hogyan és milyen értékeket hordoz a
nyomtatott szöveg és egyéb médiák. Szemléletében lényeges elem az írásbeliséget
övező mindenkori társadalmi kontextusok (pl. kritikai szövegek,
társadalomtudomány, nyelvi jelenségek szociológiai elemzése, tömegkommunikáció,
az információkhoz való hozzájutás állampolgári jogosultságai) beemelése a
képzésbe, ennélfogva a szövegértés pallérozásában nagy szerepet szán a
különböző célzatú és hatású nyelvi jelenségek elemző vizsgálatának. Így például
az értéknek tekintett szépirodalmi alkotások különböző szempontú kritikai
értelmezése mellett kiemelt szempontként kezeli az olvasmányok megválasztásában
bekövetkezett változásokat, a tömegkommunikáció hatását, általában a médiát és
a szélesen értelmezett tömegkultúrát.
A nemzetközi,
valamint a hazai olvasáskutatásban használatos leírás a jó olvasóról
hallgatólagosan feltételezi, hogy képes hosszabb szövegek és ábrák elolvasására
és értelmezésére, valamint a mindennapi szükségletein túli általánosításokra.
El tudja olvasni a napilapokat, a népszerű regényeket és a magazinokat, az
ismeretterjesztő írásokat, olvasás révén is meg tudja ismerni a környezetét,
szabadon és biztonsággal tud benne tájékozódni. Nehezebb, összetettebb
szövegeket is képes megérteni, elemezni, ezekből következtetéseket levonni.
Képes hosszabb terjedelmű olvasmányok – akár több, párhuzamos szempont szerinti
– tanulmányozására, eközben képes feltárni a szerzői véleményt, alapállást,
ettől megkülönböztetni a tényeket, az idézett különböző nézőpontokat, érzékeli
és az értelmezésbe bevonja a kontextuális jellemzőket – pl. hol, mikor jelent
meg a szóban forgó szöveg, milyen közönségnek íródott – és a szöveg szerkezeti
és nyelvi megformáltságát egyaránt. Az alábbi táblázat a szövegértés tárgyának
és lehetséges szintjeinek összefüggésében vizsgálja az olvasási folyamatot,
kiemelve annak néhány lényeges elemét.
SZÖVEGÉRTÉSI
FELADATSOR
Gondosan olvassa el a szöveget, majd válaszoljon a
kérdésekre.
Falusné Szikra Katalin: Diplomás-túltermelés
A fejlett világ számos országában diplomás-túltermelés van. Magyarországon is. Ezt sokan tudják, de nem mondják. Csak ritkán és halkan. A sajtó, a média többet foglalkozik egyes szakmák, földrajzi körzetek munkaerőhiányával, mint a felsőfokon diplomát szerzett fiatalok álláshoz jutásának nehézségeivel.
A diplomás-munkanélküliség
A diplomás-túltermelés mindenekelőtt a felsőfokú végzettségűek munkanélküliségében érhető tetten. Közismert, hogy az alacsony iskolázottságúak, a képzetlenek gyakrabban és hosszabb ideig vannak munka nélkül, mint a tanultabbak. Ez most – a felsőfokú képzés rohamos felfuttatásával párhuzamosan – változóban van. A munkanélküliség ma is az alacsony képzettségűek körében tetőzik, a magasabb képzettségűek – ezen belül a felsőfokú képzettségűek – előnye azonban csökkenő. A legtöbb európai országban mind a közép-, mind a felsőfokú végzettségű szakemberek aránya növekszik a munkanélküliek között, miközben a felsőfokú végzettségű munkanélkülieké közeledik a középfokú végzettségűekéhez. Ugyanekkor a felsőfokú végzettségűek körében az egyetemet végzettek nem ritkán nagyobb arányban munkanélküliek, mint a főiskolából kikerültek. Ez volt a helyzet az 1990-es években például Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Portugáliában, Spanyolországban és Svédországban. Valószínű, hogy a növekedés világméretű lassulásával, illetve a stagnálással vagy a visszaeséssel párhuzamosan, diplomások tömegei nem tudnak majd szakmájukban elhelyezkedni sem Európában, sem Amerikában.
Hazánkban a diplomás munkanélküliek aránya a regisztrált, a nyilvántartott munkanélküliek között meglehetősen kicsi, alig három százalék. Valóságos arányuk azonban ennél valószínűleg lényegesen nagyobb. A diplomások ugyanis nagyobb részben mulasztják el a munkaügyi szerveknél való jelentkezést, mint a nem diplomások. Ez elsősorban annak a következménye, hogy az utóbbiak még esetenként reménykednek abban, hogy a munkaügyi szervek segítségével majd munkához jutnak. A diplomások sokkal kevésbé. Másrészt azzal is összefügg, hogy a munkaerőpiacon egy diplomásnak nagyon rossz ajánlólevél a munkanélküliség, ezért sokan közülük igyekeznek azt eltitkolni. A diplomás munkanélküliek száma az 1990-es években hazánkban jobban nőtt, mint a nem diplomásoké. Az utóbbi években a nem diplomások foglalkoztatottsági helyzete javult, a diplomásoké nem. Az irántuk való kereslet kevéssé nőtt.
A diplomások munkanélkülisége a statisztikusok előtt rejtett módon is nő. Így például a fiatal diplomások elhelyezkedési idejének a meghosszabbodásával. Hazánkban egy friss diplomás az 1990-es évek közepén még 3-5 hónap alatt talált magának állást. Napjainkban ez az idő tíz hónapra nőtt, mialatt 15-20 pályázatot is benyújtott az állást kereső. Széles körű tapasztalat, hogy minél képzettebb a pályázó, annál hosszabb idő alatt talál magának munkahelyet. Még a legdivatosabb szakmák képviselői, például a matematikus-programozók, informatikusok stb. is csak nehezen vagy egyáltalán nem tudnak elhelyezkedni, ha már elmúltak negyvenévesek.
Nemcsak az elhelyezkedési, de a tanulmányi idő meghosszabbodása mögött is gyakran a diplomás-munkanélküliség húzódik meg. A leggazdagabb országokban nem ritka az egyik egyetem, főiskola elvégzése után egy újabb szak vagy szakpár fölvétele, az ismételt tanulás. Ez az esetek egy részében a pálya igénye – egy színházi dramaturg számára például nyilván hasznos, ha az irodalmi tanulmányok után színházművészetieket is folytat. A második diploma megszerzése egyes esetekben a fiatal hajlamai által diktált pályamódosítás feltétele, más esetekben azonban egyszerűen az elhelyezkedési nehézségek következménye. A fiatal diplomás addig a nem rövid ideig is hasznosan akarja tölteni az idejét, amíg számára megfelelő munkahelyet talál. Mi még nem tartunk itt. A második diplomát – az esetek túlnyomó részében – nálunk munka melletti tanulással szerzi meg a szakember, de már elő-előfordul a fent említett jelenség.
Forrás: Élet és Irodalom,
2002. február 22. részlet
1. Elemezze vázlatosan a szöveg alapján, de saját szavaival a tanulmányi idő meghosszabbodásának jelenségét! Mely tényezők állnak a háttérben? Mi a helyzet Magyarországon? (8 pont)
2. Értelmezze a szövegben előforduló következő kifejezések jelentését: regisztrált munkanélküli; felfuttatott felsőfokú képzés, ismételt tanulás? (6 pont)
3. Mi az oka, hogy a regisztrált és a valós munkanélküliség a diplomások esetében jelentősen eltér egymástól? Foglalja össze 4-5 mondatban! (4 pont)
4. Írjon motivációs levelet egy többdiplomás munkanélküli nevében egy megpályázott munkahelyre (például középiskolai tanári állásra), melyben kifejti, ön miért alkalmas az adott munkakörre, és miért akar éppen ott dolgozni! (12 pont)
5. Néhány mondatban foglalja össze, ön szerint mit kellene tenni a diplomások munkanélküliségének visszaszorítása érdekében. (10 pont)
Lehetséges
tartalmi elemek:
1.Az elbírálás két fő szempontja, hogy a vizsgázó önálló
szöveget írjon, melynek mondatai eltérnek a szövegétől, valamint hogy az összes
fontos információt összegyűjtse. A tanulmányi idő meghosszabbodása
világjelenség, hátterében gyakran szintén elhelyezkedési gondok állnak. A
meghosszabbodás azt jelenti, hogy a diploma megszerzése után a fiatal nem áll
munkába, hanem további szakokra iratkozik be. Ennek több oka lehet: – a szakma
igénye (pl. dramaturg); – belső hajlam; – elhelyezkedési nehézségek. Nálunk általában
a második diplomát munka mellett szerzik meg.
A tartalmi kifejtés az adott szempontnak megfelelően: 4 + 4 pont.
(Adható részpontszámok: 0,1,2,3,4)
2.pl. regisztrált munkanélküli: a munkaügyi szervek
által nyilvántartott elhelyezkedni nem képes munkaerő; felfuttatott felsőfokú
képzés: a felsőfokú oktatásban szándékosan megnövelt hallgatói létszám.
Elemenként 2 pont.
3.A diplomások gyakran nem regisztráltatják magukat a
munkaügyi szerveknél, ezért a statisztikákban nem a valós arányok szerepelnek.
A diplomások azért nem regisztráltatják magunkat, mert nem bíznak abban, hogy a
munkaügyi szervek révén álláshoz juthatnak, valamint rossz „ajánlólevél” a
munkanélküliség a munkaerőpiacon. Az ok világos összegzése: 4 pont (Adható
részpontszámok: 0,1,2,3,4)
4.A motivációs
levél megítélésében a fő szempont a műfaj szabályainak betartása. (6 pont).
Szabatos, hivatalos stílusú levelet várunk, melynek előnyösen kell bemutatnia a
pályázót és indokait, ám túlzások nélkül. (6 pont). Adható részpontszámok:
0-2-4-6).
5.A válasz megítélésében az önálló véleményformálást
kell tekintetbe venni, mennyire képes a vizsgázó álláspontját szabatosan
kifejteni és érvekkel alátámasztani. (5 pont). Képes-e a szövegben megismert
információkat saját gondolatmenetben alkalmazni? (5 pont). Adható
részpontszámok: 0-3-5).
SZÖVEGÉRTÉSI FELADAT
Galántai Csaba:
Az elhagyatott bonviván
„Ma van a születésnapom. Amikor születtem, biztosan
nagyobb szeretet vett körül, mint a mai napon, nagyobb melegség, és nem gondolt
senki arra, hogy kőhidai rab leszek. De ezt a rabságot nem kell szégyellni.”
Így emlékezett vissza Jávor Pál a sopronkőhidai fegyházban eltöltött
hónapokra. 1945. január 31-ét mutatott a naptár. Nem tartozott a fajvédelmi
politika üldözöttjei közé, ő maga provokálta a sorsot, kereste az üldözés
gyötrelmeit. Kiállt kollégáiért, barátaiért, s közben körülötte is bezárult a
kör.
Nyugtalan természete szinte vonzotta a bajt, megnyerő egyénisége predesztinálta a sikerre. A harmincas évek férfiideálja volt. Charme-os, mulatós, duhaj szépfiú. Mosolygós szemű bonviván. Népszerű filmamorózó, a magyar Clark Gable. Krakéler fenegyerek. Egy ország Jávor Palija. Az önbizalomhiányban küszködő, kétségek közt vergődő, a világal perlekedő, önmagával és a környezetével szemben türelmetlen, a szerepköréből kitörni vágyó, a közönség szeretetére éhes művészember.
Aradon született 1902. január 31-én. Bár a Színművészeti Akadémián kezdte el tanulmányait, az Országos Színészegyesület Színészképző Iskolájában fejezte be. A Renaissance Színházhoz került, ahol két évet töltött. Úgy érezte, mellőzik, miközben a vele együtt induló fiatal kollégák (Tőkés Anna, Makláry Zoltán, Somogyi Nusi) szép lassan befutottak. Jávor lázadó dühvel reagált vélt vagy valós sérelmeire, ezért menesztették a színházból. Réti L. Pál színházi ügynök közvetítésével került Székesfehérvárra. Faragó Sándor színtársulatával fellépett Esztergomban, Veszprémben és Kaposvárott is. Rövid idő alatt a vidék kedvence lett. Ám fegyelmi vétségek miatt innen is távoznia kellett. Néhány hónapos kispesti kitérő után a Szegedi Városi Színház társulatához került. 1928-ban a magyar Színház vezetősége úgy gondolta, hogy Jávor személyében megtalálta az ideális bonvivánt. Ő azonban első pesti nyilatkozatában reményét fejezte ki, hogy más zsánerű szerepeket is játszhat. Aztán a Vígszínház, majd a Nemzeti Színház tagja lett. Egész pályáját meghatározta a megfelelni akarás a szívtipró szerepkörnek, miközben szinte a kezdetektől fogva szeretett volna kilépni e skatulyából. 1935-ben, amikor a Nemzeti Színház igazgatója szerződtette, reményteli várakozással volt teli. „Nagyon hálás vagyok Németh Antalnak, mert megadta nekem a lehetőséget, hogy ne csak az obligát szépfiú szerepeket játszhassam, hanem olyan szerepekben is a közönség elé jussak, amelyekben sokoldalúan mutatkozhatom be” – nyilatkozta. Remélte, hogy nagy klasszikusok szerepeiben léphet fel, ám csalódnia kellett. (Bár játszott Mercutiót, Peer Gyntöt, Rank doktort.)
A hangosfilm születésével kezdődött filmkarrierje. Ő lett a harmincas évek jellegzetes dzsentrifigurája. A színház ekkortájt még konkurensének tekintette a filmet. Németh Antal kiadta az ukázt színészeinek, miszerint színházi szerepeikre koncentráljanak. Jávor gyakorta nem tudta összeegyeztetni a filmes és a színházi munkát, ami miatt színházigazgatójával többször összeütközésbe került. Mindig a filmet választotta. Hajszolta a sikert. Az emberek látni, ünnepelni akarták a moziban. Több tucat karriertörténetecske főszereplője volt. Valódi színészi kvalitásait csak ritkán tudta megmutatni. A Dankó Pista című filmben nyújtott alakításáról írta Tersánszky Józsi Jenő: „Nagy színész ebben a filmben, talán sose volt még ilyen nagy. Nem a népszerű, bájbajuszos szépfiú, amivé gyúrta és sikkasztotta eddig a magyar film, hanem érző, szenvedő, diadalmas és megtört emberi élet. Színész.”
Jávor
örült ennek a kritikának, azt szerette volna, ha mindig ilyennek látják.
Gyakran papírra vetette tépelődéseit. „Hálátlanul hangzik, de minden bajom
onnan ered, hogy az Isten elég jó külsővel, rendes arccal áldott meg. Ennek
köszönhetem azt, hogy a színházak pályám kezdetétől szerelmesszínészt,
bonvivánt faragtak belőlem. Ennélfogva attól a perctől kezdve, hogy népszerű
lettem, színészetem nem abba az irányba fordult, ahova vágyódtam.”
Aztán megjárta Amerikát, de ott sem találta a helyét. Tizenegy év távollét után, 1957-ben érkezett haza. Két év múlva meghalt. „Két borzasztó dolog van a világon: a népszerűség és az elhagyatottság. A kettő között valami furcsa lelki rokonság van. A költők arról énekelnek, hogy milyen elhagyatottak, ezzel vonzzák magukhoz a népszerűséget, a népszerű emberek pedig azért sírnak, mert magányosak. Kétségkívül, a népszerűség sokszor teher, de ha nem volna, nagyon hiányozna” – fogalmazott.
Forrás: Heti Válasz, 2002. február 1.
1. Gyűjtse össze a színész legismertebb szerepkörére
vonatkozó kifejezéseket a szövegből! (4 pont)
2. Értelmezze a következő kifejezések jelentését: predesztinál; dzsentri; ukáz; kvalitás,
karrier, konkurens (6 pont)
3. Készítsen részletes vázlatot Jávor Pál életéről,
karrierjéről! (8 pont)
4. Hogyan függ össze a szerepkör és a civil személyiség?
A szöveg információit felhasználva írjon a kérdésről magánlevelet egy
barátjának! (10 pont)
5. Valóban együtt jár a népszerűség és az elhagyatottság?
Írjon rövid esszét napjaink sztárkultuszáról! (12 pont)
Lehetséges tartalmi elemek:
1. bonviván, (film)amorózó,
krakéler, szívtipró, szépfiú, szerelmesszínész, dzsentrifigura. Legalább 4
elem=4 pont, 3 elem= 2 pont, ennél kevesebb 0 pont.
2. pl. predesztinál: eleve elrendel, szán, rendel valakit
valamire; dzsentri: (elszegényedett)
köznemes; ukáz: parancs . Elemenként
2 pont.
3. Mivel a vázlat készítése mechanikus munka, lehetőleg
teljes, hiánytalan vázlatot fogadjunk el. 0-6 elem= 0 pont, 7-8 elem= 2 pont,
9-10 elem= 4 pont, 11-12 elem= 6 pont, 13-14 elem=8 pont.
Lehetséges elemek:
–
született 1902.
január 31., Arad
–
Színművészeti
Akadémia, majd Országos Színészegyesület Színészképző Iskola
–
Renaissance
Színház, két év, menesztés
–
Székesfehérvárra
szerződik, játszik: Esztergom, Veszprém, Kaposvár
–
Kispest, néhány
hónap
–
Szegedi Városi
Színház
–
Magyar Színház,
1928
–
Vígszínház
–
Nemzeti Színház,
1935
–
hangosfilm, nagy
mozisikerek
–
1945.
sopronkőhidai fegyház
–
Amerika, tizenegy
év
–
1957-ben hazatér
–
1959 – halála
4. Az értékelésben a két feladat, a magánlevél műfaja (5
pont) és a konkrét probléma megfogalmazás (5 pont) a legfőbb elvárás. Adható
részpontszámok: 0,3 pont).
5. A feladat
meglehetősen nagy teret enged mind tematikai, mind formális értelemben.
Elsődlegesnek itt is az esszéműfaj szabályainak való megfelelést (6 pont), a
szabatos fogalmazást és érvelést kell tekinteni (6 pont). (Adható
részpontszámok: 0,3).
SZÖVEGÉRTÉSI FELADATSOR
Szántó Tibor: A tipográfia nyelve
Marshall McLuhan filozófus sok esztendővel ezelőtt bejelentette a Gutenberg galaxis végét. Arról szólt, hogy minden új technológia újfajta környezetet teremt az emberi élet számára. A környezet láthatatlan, de a kor környezete a jelen korszak művészetét és szellemi tartalmát jelzi.
A reneszánszban kialakult nyomtatás technológiájának alapja az irodalom (az írás) volt. A XIX. század elejének iparosodott, gépekkel teli világának tartalmi elemeit is a reneszánsz környezete teremtette meg. De a XX. század új elektronikus technológiája határozza meg tudatunkat. A számítógép művészeti formává és formaalkotó eszközzé vált.
Az írás megjelenésekor a művelődés alapja az ismeretek és eszmék kategóriákba való rendezésére törekedett, napjainkban azonban az új környezet (az új eszközök) hatására ennek az ellenkezőjére fordult a fejlődés. Minél inkább az integrált (számítógéppel feldolgozott) ismeretek világa felé haladunk, a rendszerezés másodlagossá vált és alkalmatlan ahhoz a sebességhez mérten, amellyel ma az adatokhoz hozzájuthatunk. A rendszerezés helyett a felismerés világa felé haladunk. Az elektromos áramkörök összekapcsolása létrehozott egy olyan környezetet, amelyben az egyes emberek teljes mértékben részt vesznek az egymással való kapcsolataikban. Ez hozza létre a hatalmas világléptékű párbeszéd lehetőségét, és a világméretű társadalmi, politikai, gazdasági és művészeti változás feltételét.
Észak-Amerikában például a televízió megjelenése óta az érzékelési küszöb drasztikusan megváltozott. Az élet vizuális összetevője drámai módon veszített jelentőségéből, s ennek helyébe az ösztönösen érzelmi, a mozgással kapcsolatos, látható, hallható reakciók lépnek. Az érzékelés világában bekövetkezett eltolódás megváltoztatta az ízlést, a formatervezés, a csomagolás, a szórakozás, a közlekedési eszközök, az élelmezés és az öltözködés terén. A formatervezés és a távközlés alakítja a környezetet, de éppen annyira megváltoztatja az emberi érzékelést és befogadási készséget is. Az elektronikus információáramlás sebességével megegyező gyorsasággal jönnek létre ezek a tényezők.
Az új alkotói irányzatok, (így a könyvművészeti törekvések is) új impulzusokat, új filozófiát, új esztétikai követelményeket igényelnek. A hagyományos könyvművészet alapvetőnek ítélte az öt évszázad alatt kialakult, az olvashatóságot, a betűtípusokat és a megértést szolgáló szedési szabályok betartását. Ha a könyv tervezője, formai szerkesztője a szedésszabályokat szigorúan betartotta, és mindezt kiegészítette sajátos, a kort idéző egyéni betűválasztással, és az olvashatóság szolgálatában – Kner Imrét felidézve – ügyelt a megnyomtatott és üresen hagyott papírfelület közötti legjobb arányokra, már közel került ahhoz, hogy a könyvcsinálás könyvművészetté váljék. Ennek szellemében nevezhettük a könyvtervező stílusát klasszikusnak, klasszicisztikusnak vagy historizálónak, de ez semmiképpen sem volt határozottan egyéni stílusú könyvművészet. Mindezekre a tipográfia utóbbi 50 éve egy sor példát szolgáltat. (…)
Kozma Lajosnak a Kner Nyomda számára tervezett
könyvdísze a régi magyar metszetek stílusában készült.
A tipográfia alapvető alkotója a betűtervező, a könyvművész pedig a betűvel és egyéb eszközökkel való tervezés mestere. Ahogyan a versmondó vagy a színész újra elbeszéli az irodalmi művet, ugyanúgy a könyvművész is „újra elbeszélő” a tipográfia vizuális eszközeivel. De egy más hasonlattal élve, ahogyan a zeneköltő alkotásait a hangszeres művész, vagy a karmester által irányított zenekar mondja el, adja elő, pontosan követve a zeneköltő instrukcióit. De ennek az analitikus újra elbeszélésnek lehetnek egyéni motivációi, mivelhogy minden nagy karmester vagy hangszeres művész a saját szellemi egyéniségén átszűrve más és más motivációkkal gazdagíthatja, és kerülhet mind közelebb a művészi alkotás reprodukciójához.
Forrás: Alföld, 1996 december.
A kép forrása: Szántó Tibor: Szövegbarkácsolók füzete. Illusztrálás. http://www.karinthy.hu/NIKITA/szedés/Illusztr.htm.
A megoldási útmutató az
elvárható válaszokat közli.
Az ezektől eltérő minden jó megoldást el kell fogadni.
1. Sorolja fel, a nyomtatás művészetének mely elemei változtak meg a reneszánsz kor óta! Összesen 8 pont.
Adható pontok: elemenként 0-1-2 pont
2. Fejtse ki 4-5 mondatban, miért emeli ki a cikk
szerzője a televízió megjelenését az írás történetének leírásakor! Összesen 4
pont.
Adható pontok:
elemenként 0-1 pont
3. Összegezze tömören, mi a
szerepe a számítógépnek az írás- és nyomtatásművészet alakulásában! Összesen 4
pont.
Adható pontok: elemenként 0-1-2 pont
4. Hogyan értékeli az írás- és
könyvművészetben beállt változásokat? (Vegye figyelembe a kiinduló szöveget!)
Összesen 8 pont.
Adható pontok: 0-2-4-6-8 pont
SZÖVEGÉRTÉSI FELADATSOR
A
táncolók kézen fogva lépegetnek körbe-körbe, finoman szökellnek, ringanak.
Középen a földön gyertyák, lángjuk meg-meglobban a szoknyák szelétől. A lépések
egyszerűek, a ritmus intenzív, a dallam magával ragadó. Van, aki tűzpiros
ruhában suhog, van, ki farmerbe-pólóba öltözött, szigorú rakott szoknyában
lépdel egyikük, ezüstcipellő van a másik lábán, fekete harisnyában szökell a
miniszoknyás lány. Lányok és asszonyok, húszévesek és harminc- és negyven- és
ötvenévesek. Két férfi is táncol a körben.
Balázs Katalin halk, de határozott szavakkal vezeti a körtáncot: „Ez a történet a bölcsről és a bolondról szól. A bölcs nagy lépést tesz előre, így, és felemeljük a kezünket, örvendezünk. De most jön a bolond, nézzük csak, milyen kacskaringós utat jár be, így lép: kettő előre, kettő hátra, nem lát semmit, fordul, keresztbe lép, és lám a végén ő is örvendezik.”
Dinamikus örmény zene hangzik, melyre Bertrand lovag útját járják – „jobb, bal, jobb, szőlőindalépéssel haladunk, és ballal toppantunk kettőt” –, aki Antiochiában, kanyargós sikátorokban keresi a csodaszép hercegnőt. Vajon megtalálta szíve hölgyét a lovag, vagy csak ábrándképet kergetett? – kérdezi a tánc végén Katalin.
Ma na vu a tánc neve, amellyel izraeli népzenére biblikus gondolat kel életre: „Mily szép e lépte fenn a hegyeken annak, ki jó hírt hoz a békéről, örömről és szabadulásról.”
Majd arab dallamok következnek, aztán Bonnie Dawson énekére és tangóharmonikájának különös „lélegző” hangjára egy rejtély nyomába erednek: éjszakai csónakos furcsa lélegzést hall, nem tudni, ember vagy állat van a közelében, ám amikor kivilágosodik, csak a víz veszi körül.
Jönnek a táncok egymás után, és köztük csöndek: a táncolók mozdulatlanul állnak. Majd újra átadják magukat az egymondatos történetek hangulatának, a zenének, a lépések ritmusának. Van, aki szinte lebeg, van, aki minden lépést pontosan lép, nem téveszt, van, aki sután mellé-mellétoppant. És mind mosolyog. Eltűnik a tornaterem szürkesége.
Most a kör megnyílik, az Alhambra-himnusz muzsikájára külön, egyedül mozognak, mindenki úgy, ahogyan éppen érez, amilyen mozdulatra vágyik. Van, aki csak hunyt szemmel ringatózik. Judit, aki a Vakvagányok című film óta ismertté vált, kicsit talán bátortalanul, de nagyon kecsesen táncol. Judit vak. Vajon honnan tudja, hogy szép-e egy mozdulat?
– Nem tudom, hogy szép-e – mondja a szünetben, miközben joghurtok, gyümölcsök, briósok kerülnek elő, s valaki finom házi süteményt kínál körbe. – Csak próbálok valamit … Eleinte még kifelé figyeltem, és arra gondoltam, mi van, ha nem szép, mit szólnak a többiek. De mióta rájöttem, hogy nem másnak táncolok, hanem magamnak, azóta belülről jön a mozdulat, és örömöm van a táncban.
Judit egyetemista, történelmet és antropológiát tanul, félévi dolgozatát a táncról írta. Andrea közgazdász, hastánccal, asztrológiával is foglalkozik, először vesz részt körtáncban. Azt mondja, máskor is eljön, mert itt feltöltődik. Eszter gyermekpszichológusnak készül, ő úgy érzi, egy mélyebb világba jut el a szakrális körtánc által. Ha képes lesz igazán megtanulni a táncot, talán a gyógyításban is alkalmazza majd. Egy másik Judit gyógymasszőr, de táncot is tart saját csoportjában. Számára a szakrális körtáncnak nincs vallásos jelentése, úgy gondolja, akár nemzetközi táncháznak is nevezhetnénk.
A
szakrális körtánc mozgalomként indult világ körüli útjára a hetvenes években a
skóciai Findhornból, egy spirituális közösségből – meséli a csoport vezetője,
Balázs Katalin. Ma már minden kontinensen ismerik, és más-más módon ugyan, de
mindenhol az életet ünneplik vele. Alapelemei is nemzetköziek, sokféle néptánc
hagyományos lépéseinek kombinációi, gyakran leegyszerűsítve, a kezdők
számára is követhetően. Mivel a táncok különböző kultúrkörből származnak,
különböző vallásokhoz is kapcsolódnak. A szakrális körtánc nem egyetlen
vallást, hanem azt a gondolatot képviseli, hogy minden ember és minden vallás
ugyanazon forrás, ugyanazon kör középpontja felé tart. A kör maga mint
szimbólum is fontos, hiszen mind a keleti világban, mind pedig a nyugati
kultúrákban a középpont köré rendeződő formák dominálnak. És akkor még nem is
beszéltünk a természetben gyakori körformákról.
Ami a
zenét illeti, éppúgy táncolnak taizéi dalokra, görög és más népzenékre, mint
klasszikus és mai zenére, vagy a sokszor csak néhány szótagból álló buddhista
mantrák mormolására.
– A
szünet nélkül ismétlődő mantra lecsendesíti az elmét, fókuszálja a kószáló gondolatokat,
és segíti a befelé figyelést, ami elengedhetetlenül szükséges ehhez a tánchoz –
mondja Katalin. – Itt a lelkiség és a spiritualitás ugyanolyan fontos, ha nem
fontosabb, mint a lépések. Táncunkat ugyanakkor felfoghatjuk dinamikus
meditációnak is, ahol a lépések és a zene segítenek minket a stressz oldásában,
a feltöltődésben, önmagunk jobb megismerésében, és abban is, hogy képesek
legyünk megérinteni egymást. Tehát hogy eljussunk önmagunkhoz, a másik emberhez
és az élet értelméhez. A körtánc út a láthatón túli világhoz, és segít megtudni,
miért vagyunk itt, és mi a dolgunk.
A körtáncmozgalom ősi gyökerekhez nyúlik
vissza. Abba az időbe, amikor az emberek életét átszőtte a tánc, táncoltak
olyan fontos események kapcsán, mint a születés, halál vagy szerencsés
vadászat. Tánccal köszöntötték a napfelkeltét, és kértek esőt. A táncuk nem a
közönségnek szólt. A szakrális tánc is maguknak a táncolóknak szól, és a
foglalkozások is többnyire valami esemény, téma vagy olyan ünnep köré rendeződnek,
mint karácsony, húsvét, gyertyaszentelő, boldog lányok és asszonyok ünnepe –
ahogyan ők nevezik a nőnapot. De volt már téma az életút vagy a megújulás is,
amit Nagy Rita diplomamunkájához
táncoltak.
Rita több
éve táncol. Pszichológiát tanul, ötödéves. A szakrális körtánc a szakdolgozatának
témája. A tánc közben átélt szubjektív élmények és tartalom elemzése
vizsgálódásának célja, hiszen ez egy olyan mozgalom, amely igen mély hatással
van a lélekre. A másik kérdés, ami foglalkoztatja, hogy a körtánc hogyan hat a
résztvevők hangulatára és lelkiállapotára.
A
szakdolgozatomban vizsgálom a szorongás, depresszió szintjét a tánc előtt és
után – mondja Rita. – Itt ugyan egészséges emberek táncolnak, de meggyőződésem,
hogy kiegészítő terápiaként a szakrális körtáncot fel lehet használni a
gyógyításban. Például egy depressziós, magányos embernek az, hogy beáll a
körbe, és megérzi a jelen lévő egységet, és a többiekkel együtt mozog, biztosan
segít abban, hogy életenergiái feléledjenek. Ezt támogatja a táncot vezető
személy által teremtett elfogadó légkör is, a gyönyörű zenék, a bárki számára
megtanulható egyszerű lépéskombinációk. Itt nincs megmérettetés, nem kell
semminek és senkinek megfelelni. És még attól sem kell félni, hogy nem kérnek
fel táncolni.
Rita úgy
látja, hogy ez a tánc egyaránt erősíti a mindnyájunkban meglévő női és férfi
oldalt. A lágy, ringatózó lépések a mai világban sajnálatosan hiányzó lágyságot
hozzák ki a nőkből és a férfiakból egyaránt. Ugyanakkor minden foglalkozáson
szerepel egy dinamikus blokk, ami pedig az aktivitást, a férfi oldalt erősíti a
táncolókban. A lassú, meditatív táncok imaként hatnak, a gyorsak pedig
felszabadítanak. Sokan mint önfeledt gyerekek adják át magukat a táncnak.
Sötétedik. A teremben hangsúlyosabbak a
gyertyalángok. Halk zene szól. A táncolók lassan ringatóznak, átadják magukat a
mozgásból kisugárzó leplezetlen és póztalan szeretetnek.
Simon Judit, Heti válasz 2002. 4.19.
FELADATOK
FIGYELEM!
A
JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓBAN MEGFOGALMAZOTT ELVÁRHATÓ VÁLASZTÓL ELTÉRŐ,
TARTALMILAG JÓ VÁLASZ ELFOGADHATÓ.
1. Mit jelenthet a cím? Mi a szerepe? Milyen
viszonyban áll a szöveggel?
3-4 mondatban
értelmezze az olvasottak tükrében!
A cím a körtánc fizikai alakjára és a kör szimbolikus jelentéseire (egység, közösség, valami egész, harmonikus stb.) utal. E jelentések a szöveg szerint különösen meghatározóak a szakrális körtáncban. A kör közepe – ahol egyébként a tánc közben nem áll senki – arra vonatkozik, hogy az egyes táncolók kerülnek a központba.
Figyelemfelkeltés, utalás/előremutatás a témára; a körtánc jellegének tömör, egyéni szóalkotású kifejezése. A középpont felé rendeződő forma.
A szöveg és a cím kölcsönös utal egymásra. A szöveg egésze utólagosan értelmezi a címet.
Megjegyzés: Mivel a szöveg egy nagy példányszámú hetilapban jelent meg, nem zárható ki az áthallás az ismert slágerre sem, bár a cikknek egyéb köze nincs az Edda együttes számának szövegéhez.
Adható
pontszámok:
§ tartalmilag megfelelő, pontos válasz: 6 pont
§ részben jó válasz (pl. csak a kör szimbólumát fejti ki, csak a körtáncot írja le) 4 pont
§ tartalmilag pontatlan, hiányos válasz: 2 pont
6 pont |
|
2. Mit jelentenek a következő szavak?
intenzív: erőteljes, élénk, átható |
1 pont |
|
stressz: feszültség, túlterheltség, idegesség, feszültség |
1 pont |
|
dinamikus: erőteljes, ritmusos, aktív |
1 pont |
|
meditatív: töprengő, elgondolkodó, magába mélyedő, koncentráló |
1 pont |
|
Egy jó válaszelem: 1 pont
3.
Indokolja,
miért különül el a nyitó és a záró bekezdés. Indoklásában elemezze, mi e két
bekezdés stilisztikai és szerkezeti szerepe a szöveg egészében.
A nyitó és záró bekezdés nemcsak írásképben, de stilisztikailag is elkülönül a szöveg többi részétől. A szöveg leíró jellegű, a körtánc fontos elemeit, a táncosokat, a zenét és a környezetet veszi sorra, írja le. Ugyanakkor a leírás nem szenvtelen és informatív, stilisztikailag szépirodalmi mintákat követ, ennek szövegbeli funkciója a hangulat, az atmoszféra érzékeltetése. Eszközei a nem köznapi, időnként irodalmias szóválasztás (szökell, ezüstcipellő), hiányos mondat.
Adható pontszámok:
Hiánytalan válasz: 4 pont
Részben jó válasz (pl. nem nevezi meg az említett bekezdések és a szöveg stiláris különbségét): 2 pont
4 pont |
|
4. Jellemezze a szerző viszonyulását a
témához. Véleményét indokolja!
A szerzői modalitás kettős, egyrészt ismeretterjesztő, amennyiben bemutat egy nem közismert mozgalmat, tevékenységet, másrészt kedvcsináló, figyelemfelkeltő, ennyiben túl is lép az ismeretadás közömbös modális hangulatán és a témát pozitív szempontból, elfogadó hangnemben közelíti meg.
Adható
pontszámok:
Tartalmilag kifejtett, a véleményt indokló válasz: 4 pont
Részben jó válasz (pl. csak az elfogadó hangnemre utal): 2 pont
4 pont |
|
5. Egy életmód-magazin kérésére készítsen
összegzést a következő címmel:
Milyen hatással lehet a körtánc a benne
résztvevőkre?
Az ismeretterjesztő, egyben figyelemfelhívó hangnem, a hatás informatív összegzése.
Mind a tárgyszerű, mind a személyes hangnem elfogadható. A fő értékelési szempont a címnek való tartalmi megfelelés (5 pont), az összegzés felépítése (5 pont).
10 pont |
|
6.
Írjon rövid
szócikket egy lexikonba szakrális körtánc címmel! Az eredeti szövegből csak a
kulcsszavakat vegye át!
Szakrális körtánc A szócikk a szövegből az adatokat, és a nem privát, nem érzelmi jegyeket szelektálja. A főbb információk mind megtalálhatóak „A szakrális körtánc mozgalomként…” kezdetű bekezdésben, ám a feladat csak akkor fogadható el, ha nem kötődik az eredeti szöveg mondataihoz, azaz ha újraformálja az olvasottakat. Adható pontszámok: A kulcsinformációk összegyűjtése és a műfaji normák, a tömörség és szenvtelen hangnem: 6 pont Részben jó válasz (pl. fontos információk kimaradnak vagy a hangnem nem pontos): 3 pont |
|
6 pont |
|
7. Írjon reklámszöveget egy szórólapra,
melyben diáktársait arra bíztatja, jöjjenek el egy körtánc-foglalkozásra!
Gyakorlatilag az előző feladat inverze, itt az érvelésnek a hangulati és érzelmi elemekre kell koncentrálnia. A formai elemek (meghívó jelleg) is hangsúlyosak. Adható pontszámok: A szórólap nyelvi világának megfelelő, informatív válasz: 6 pont Hiányos válasz (pl. kulcsinformációk hiánya vagy nem megfelelő hangnem): 3 pont |
6 pont |
|
|
|