Lehetséges feladattípusok:
Címtípusok:
- témamegjelölő cím (egyértelműen utal a szöveg tartalmára; pl.: Az európai irodalom története; A kőszívű ember fiai; Az öreg halász és a tenger)
- műfajmegjelölő cím (a szöveg műfaja azonnal kiderül az ilyen jellegű címből; pl.: Himnusz; Szózat, Óda; Elégia; Nemzeti dal; Egyperces novellák)
- reklámszerepű cím (általában rövid; figyelemfelkeltő, feltűnő, hatásvadász, „el akarja adni” a szöveget; pl.: A 22-es csapdája; 1984)
- címkeszerepű cím (ez is rövid, egy-két szavas, mintha felcímkéznénk egy „árut”, ami az adott szöveg; pl.: Az őz; Az ajtó; Az apostol)
Stílusrétegek:
- Tárgyilagos (= objektív): távolságtartó, vagyis a szerző személyes véleménye, álláspontja nem érezhető.
- Személyes (= szubjektív): a saját témával kapcsolatos álláspontját, véleményét is kifejti. Ezt többféle módon, stílusárnyalatban teheti, pl.: humorosan; ironikusan (= szellemesen, finoman gúnyolódva); maró gúnnyal (amely már szinte bántó); bizalmasan (= közvetlen, baráti hangnemet megütve); választékosan, emelkedett/ ünnepélyes hangnemben; közönségesen/ durván… stb.
(Tehát itt nem a szövegből kell információt „kiírni”, hanem amit Te – magadtól, előzetesen is
- tudsz az adott személyről, helyről, fogalomról stb.)
A vázlat nem
fogalmazás, vagyis ne írj/ másolj ki hosszú, akár többszörösen is összetett mondatokat
a szövegből! Ehelyett: keresd meg egy-egy bekezdés leglényegesebb,
fő gondolatát (= tételmondat!), ebből emelj ki szószerkezetet,
kulcsszavakat!
A vázlatod ránézésre is legyen vázlatszerű, alkalmazz gondolatjeles felsorolásokat!
Pl: Babits Mihály Jónás könyve című művének szerkezeti váza:
Bevezetés: - a kapott feladat (prófétálás) előli menekülés; tengeri út
Tárgyalás: - a cethal gyomrában való vergődés (3 nap), szenvedés, bűnbánat
- prófétálás Ninivében: kudarc
- várakozás a sivatagban a város pusztulására (40 napon át)
Befejezés: - Jónás számon kéri az Urat; az Úr megleckézteti (példázat a tökről)
E feladatnál is szükséged lehet (mint a vázlatírásnál) a kulcsszavak és tételmondatok ismeretére. Ha kapsz szempontot, feltétlenül vedd figyelembe!
Például, ha azt kéri a feladat, hogy az olvasottakról magánlevélben számolj be barátodnak, akkor légy fesztelen; közvetlen / bizalmas hangnemet üss meg! Ne akarj mindenről írni, mert akkor könnyen beleveszel apró, jelentéktelenebb részletekbe, a szöveg lényegére koncentrálj! Ha nálad idősebb vagy rangban feletted álló személy a levél képzeletbeli címzettje, akkor légy távolságtartóbb, tisztelettudó!
Ez a feladat leginkább az érveléshez hasonlít. Nem kell feltétlenül egyetértened az olvasottakkal, nyugodtan hangot adhatsz ellenvéleményednek is (azaz cáfolhatod a szöveg alapállítását/ -állításait)! A lényeg: bármi legyen is a véleményed az olvasottakról, igyekezz ezt a véleményt minél határozottabban képviselni! (Ehhez próbálj hatásos érveket, meggyőző indokokat felsorakoztatni!)
Írásbeli műfajok:
· Magánlevél: Legyen megszólításod! A levél szövegét tagold bekezdésekre! Már a bevezetésben légy közvetlen, teremts kapcsolatot a címzettel! (Utalj pl. a köztetek levő baráti viszonyra, vagy arra, hogy leveled témája milyen időszerű, érdekes, hasznos lehet a másik fél számára is!) A befejezésben zárd le a témát, búcsúzz el az illetőtől! A levél végén ne feledkezz meg az aláírásról és a keltezésről!
· Hivatalos levél (kérvény, panaszos levél, pályázat stb.): Itt kiemelten kell figyelned a hivatalos levél írásának tartalmi és formai követelményeire! Lásd az alábbiakban:
A címzett neve, beosztása; az intézmény pontos neve, amelyet az illető képvisel, és az intézmény címe
Megszólítás (pl: Tisztelt Igazgató Úr! / Tisztelt Polgármester Asszony! stb.)
A levél szövege: bekezdésekre tagolva, három bekezdés: 1. Ki vagyok, és mit szeretnék: a kérésem / panaszom pontos, tömör, de tisztelettudó megfogalmazása. 2. A kérés/ panasz indoklása: többféle, és minél meggyőzőbb érvvel. 3. Nyomatékosító célzattal a kérés még egyszeri ismétlése, panaszos levélnél a mielőbbi intézkedés/ a probléma orvoslásának kérése.
Elköszönő forma: (pl: Tisztelettel:, Köszönettel:)
saját kezű aláírás
Keltezés (pl: Szombathely, 2008. 03. 03.)
Mellékletek:
itt sorolhatjuk fel az igazoló/ bizonyító |
A pályázat formai követelményei az előbbiek mellett:
- a pályázó pontos adatai (neve, az általa képviselt intézmény neve és címe),
- a pályázat témája, részletei,
- a megpályázott pénzösszeg, és annak felosztási terve.
· Élménybeszámoló
(magánlevélben vagy cikk formájában, pl. iskolaújságban):
Itt mindenekelőtt arra érdemes figyelned, hogy írásod tényleg élmény jellegű legyen! Vagyis: igyekezz témád iránt magad is érdeklődést mutatni, illetve kelteni! (Ehhez teremts kapcsolatot azzal, aki(k)hez beszélsz, legyél közvetlen, könnyed, vigyél beszámolódba személyes érzelmeket, szellemességet, humort!
Amilyen ne legyen az élménybeszámoló: száraz, unalmas, túl merev, nyögvenyelős… (Ne másolj ki szó szerint mondatokat a szövegből, próbáld átformálni az olvasottakat „saját szájíz” szerint!)
· Reklámszöveg írása / reklám jellegű plakát készítése:
Milyen a jó reklám? Figyelmet kelt, kellően feltűnő, izgalmas, képes elhitetni a reklámozott termékről / szolgáltatásról, hogy az a legjobb, legszebb, legtökéletesebb! (Még akkor is, ha közel sem olyan…) Ennek érdekében hatásos, meggyőző érveket, bizonyítékokat sorakoztat fel; minél többféleképpen, többféle érzékszervünkre kíván hatni.
- Ha reklámszöveget kell írnod, igyekezz minél inkább hangsúlyozni a reklámozott dolog pozitívumait! Nem kell oldalakat megtöltened; egy rövid, szellemes, értelemre, de főképp az érzelmekre ható „üzenet” sokkal hatásosabb lehet a szájbarágós stílusnál!
- Ha plakátot kell készíteni, élj bátran a tipográfia eszközeivel! (Tipográfia= a szöveg nyomdai elrendezése, képe) Vagyis: használhatsz kis-, de csupa nagybetűs írásmódot is, játszhatsz a betűmérettel, a kerettel, a sorok közti távolsággal, lehetőségeidhez mérten a betűtípussal (vastag, illetve dőlt betű, aláhúzások). Az sem mindegy, hogyan rendezed el a szöveget, hová kerül a megszólítás, a szöveg!)
Amire mindkettőnél érdemes odafigyelned: Ki a célközönséged, kiket akarsz rábeszélni a reklámozott dolog megvételére/ használatára? Egész máshogy érdemes odafordulni egy korodbeli fiatalhoz (közvetlen, bizalmas hangon, építve a közös tapasztalatokra/ élményekre), mint például egy szüleiddel egykorú emberhez.
Szóbeli műfajok:
Felépítése:
- Megszólítom a résztvevőket, a vitapartnereket. Pl.: Tisztelt közönség/ résztvevők! Tisztelt hölgyeim és uraim! Tisztelt XY!
- Határozottan, de udvariasan és higgadtan ismertetem a saját véleményem, ami akár ellentétes is lehet például a szerző szövegbeli álláspontjával! (Legyen egy tételmondatom, vagyis egy alapállítás, aminek igazát bizonyítom, vagy épp cáfolom majd!) A lényeg itt is ugyanaz, mint az érvelésnél: amit én gondolok a témáról, azt hihetően, magabiztosan, többféle indokkal alátámasztva adjam elő!
- Megköszönöm a figyelmet; esetleg kérdésekkel zárom mondandómat, így mintegy további gondolkodásra illetve válaszadásra ösztönözve a hallgatóságot.
Felépítése:
- A hallgatóság udvarias, a helyzetnek és a témának megfelelő megszólítása. (Pl.: Tisztelt megjelentek! Kedves vendégeink! Tisztelt résztvevők!) Vagyis: köszöntés, kapcsolatteremtés.
- Az ünnepi alkalom, a beszéd aktualitásának hangsúlyozása; a hallgatóság figyelmének felkeltése témánk iránt.
- Az adott esemény (története, jelentősége, hatása, „üzenete” nekünk).
- Zárás, összegzés, elköszönés.
Globális kohézió (= a szöveg egészére ható összetartó erő) |
Lineáris kohézió (=a kisebb szövegegységek, pl. mondatok összekapcsolódását biztosító összetartó erő) |
Eszközei:
- témamegjelölő cím - műfajmegjelölő cím - reklámszerepű cím - címkeszerű cím
|
Jelentésbeli kapcsolóelemek:
-téma (=T): már ismert közléselem -réma (=R): új, még ismeretlen közléselem a mondatban
Grammatikai / nyelvtani kapcsolóelemek:
- névmások (személyes, visszaható, kölcsönös, birtokos, mutató, kérdő, vonatkozó, határozatlan, általános) - kötőszavak (lehetnek egyesek és párosak, alá- és mellérendelőek) - határozószók (helyet, időt, egyéb határozói viszonyokat jelölnek külön toldalék nélkül)
- igei személyragok, birtokos személyjelek
|