Az
anyanyelv szerepe az ember életében, a társadalomban és a kommunikációban
A NYELV:
társadalmi érvényű objektív valóság. Objektivitásában állandó, szubjektivitásában változó rendszer. Jelek, jelszerű elemek rendszerhálózata alkotja. Gondolataink és érzelmeink kifejezésének és közlésének eszköze. Lehetőség a megnyilatkozásra. Az emberi emlékezet (tudás) tárháza, a kommunikáció egyik formája. A nyelv tehát lehetőség, a beszéd (és az írás) maga a megnyilatkozás. (Az írás a beszéd másféle jelrendszerré alakítása.) A beszéd artikulált emberi hangokkal megvalósuló rendszerhálózat. Az írás írásjelekké alakított verbális kommunikáció vagy közlés. (A kommunikáció ugyanis szándékos és kölcsönös jelhasználat két vagy több ember(csoport) között annak érdekében, hogy kapcsolatot teremtsenek, tartsanak fenn, szüneteltessenek, illetve szakítsanak meg. A kommunikáció tehát közlésfolyamat.)
AZ ANYANYELV: az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában - rendszerint elsőként -
tanul meg (anyjától). Az ember általában legjobban az anyanyelvén beszél. Az
anyanyelv a nemzethez, a családhoz, a legszorosabb emberi közösséghez tartozás
kommunikációs alapja.
A NEMZETI NYELV: történelmileg kialakult tartós emberi közösség közös nyelve (közös
eredet, közös hagyományok).
A nyelv - az
anyanyelv - az alapja az egyes ember beszédtevékenységének. Attól kezdve, hogy
megtanulunk beszélni, életünk végéig a nyelv segítségével adjuk táraink
tudtára különféle mondanivalónkat - kommunikálunk élőszóban vagy írásban.
A nyelvtudás abban áll, hogy kellő nagyságú szókészlet birtokában
képesek vagyunk a nyelv szabályrendszerének árnyalt alkalmazására. Az idegen
nyelv tanulásakor az anyanyelv az alapnyelv.
A NYELV (vázlatosan
kifejtve))
- a beszéd alapja
- eszközkészlet: a kommunikációt szolgáló jel- és szabályrendszer
- hagyományos
- passzív
- független az egyéntől
-
társadalmi
jelenség, a társadalom (nemzet) alkotása: kollektív alkotás
- a nyelv
alkalmazása - eszközhasználat
- aktuális - aktív
- függ az egyéntől
- a nyelv használata: mindig
egyéni
A beszéd
képessége és a tagolt nyelv minden embercsoport jellemző sajátossága. Eddig
még nem találtak olyan népcsoportot, amelynek ne lett volna nyelve. A nyelv
minden ismert népnél a kifejezés és az egymással való kölcsönös érintkezés
eszköze.
A NYELVI KOMMUNIKÁCIÓ - közlésfolyamat - a nyelvi jelrendszernek az
emberi érintkezésben való szándékos és kölcsönös felhasználása
(információátvitel, információcsere).
A nyelvi kommunikáció valójában választások és döntések sorozata,
közlésfolyamat. A közlésfolyamat alapvetően társas tevékenység.
A közlésfolyamat
tényezői:
- a beszélő (közlő, jeladó)
és a hallgató (címzett, jelvevő),
akik egymással kölcsönhatásban állnak;
- a kapcsolattartásnak valamilyen
közege, csatornája (a hanghullámokat közvetítő levegő, a telefonvonal, a
nyomtatott könyv stb.);
-
a
megértéshez szükség van a kódra, a
mindkét fél által ismert nyelvre (egyéb,
ún. metakommunikációs jelrendszerek is közrejátszhatnak: kézmozdulat, arcjáték…);
- a beszédhelyzet, a
beszélők között kialakult pillanatnyi viszonyt befolyásoló tényező;
- a közlemény, az üzenet (részben vagy egészében közös
ismeretekre van szükség);
-
az
üzenet valamilyen vonatkozásában mindig a körülöttünk lévő valósághoz kapcsolódik.
-
Az
üzenet kommunikációs funkciói: Mondatfajta:
kifejezés - érzelem; akarat felkiáltás; óhajtás
tájékoztatás - közlés: gondolat; akarat kijelentés
érdeklődés, tájékozódás kérdés
felhívás: a hallgató befolyásolására is
törekszik a beszélő felszólítás
kapcsolatfenntartó
értelmező
v. metanyelvi (maga
a nyelvtan)
esztétikai v. poétikai (pl. a
szépirodalom esetében)
Kommunikáció csak akkor jön létre, ha a
kommunikáció tényezői közül egy sem hiányzik.
A jó kommunikációs készség és a helyes, igényes anyanyelvhasználat tulajdonképpen a társadalmi érvényesülés alapja.