Magyar nyelv ÉS irodalom tanmenet
AJTP 9. évfolyam (előkészítő)
9. A osztály - 2008-2009
Tanár: Wenczel Imre
*************************
Feladatunk:
az általános iskolai tananyag (újra) elrendezése, áttekintése,
és - ha szükséges - elsajátít(tat)ása.
A tanulók képességeinek függvényében "rásegíthetünk"
a középiskolai tananyag megközelítésére is.
(Pl. a különböző mesék, mítoszok feldolgozásával.)
A tanórák elosztása:
Ciklusonként 8 tanóra áll rendelkezésünkre; hetente 4.
18 ciklus alatt tehát 18x4=72 irodalom, és ugyanannyi magyar nyelv tanóra.
A jobb koncentráció és a transzferhatások érdekében ciklusonként váltjuk
a nyelvi és az irodalom tanórákat.
Felhasználunk néhányat a drámafoglalkozások közül a kommunikációs képességek
fejlesztésére, a memoriterek gyakorlására és az ismeretek mélyítésére játékos
formában.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai (esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
**************************
IRODALOM
1-8.
Szervezés.
Egyeztetések, megállapodások a tanulókkal.
Petőfi Sándor János vitéz c. elbeszélő költeményének feldolgozása:
-> Memoriterek
-> Történet-tömörítés
-> (Mese) Motívumok --> Feladat: két mese feldolgozása Illyés 77 magyar népmese
c. könyvéből
-> Műnem
-> Műfaj
-> Verstani ismeretek
-> Költői képek
-> Alakzatok
-> Időszerkezet
-> Térszerkezet
-> Epikai közlésformák
-> Jellemzési módok
Egyéb
Megjegyzés: szóbeli számonkérés minden tanórán.
Az érintett poétikai, irodalmi fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
1-8.
Szervezés.
Egyeztetések, megállapodások a tanulókkal.
FÜZETHASZNÁLAT
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai (esetenként a tanár weblapja; és/vagy
könyvtári anyagok).
-> Helyesírási szintfelmérés
-> Hangok és betűk
-> A magyar ábécé
-> A magánhangzók tulajdonságai
-> A mássalhangzók tulajdonságai
Egyebek
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett kommunikációs, nyelvi, stilisztikai fogalmak definiálása.
******************************************************
IRODALOM
9 - 17.
-> Ha szükséges (a tanulók haladásának függvényében) visszatérünk a János vitéz
feldolgozására.
-> Mesék rövid öszzefoglalása Illyés Gyula 77 magyar népmese c. kötetéből
Megjegyzés:
Tanóránként két tanuló ismerteti az általa feldolgozott mesét.
A tanulói beszámolók után tanári irányítással beszélgetünk az elhangzottakról.
Fogalmak: a mesék típusai, morfológiájuk; állandó fordulatok, világképek, számok,
csodás elemek...
Egyéb
Megjegyzés: szóbeli számonkérés minden tanórán.
Az érintett poétikai, irodalmi fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
9 - 17.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok
-> A magánhangzók kapcsolatai
-> Szótagolás
-> Hangrend és illeszkedés
Egyebek (pl. hangszíneink)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett kommunikációs, nyelvi, stilisztikai fogalmak definiálása.
Szinte minden alkalommal helyesírási gyakorlat (tollbamondás)
******************************************************
IRODALOM
18 - 26.
-> Ha szükséges (a tanulók haladásának függvényében)
visszatérünk a János vitéznél feldolgozott tananyagra illetve a népmesék
feldolgozására.
-> Számonkérések az eddig tanultakból.
-> Szövegalkotási játékok.
Megjegyzés: szóbeli és/vagy írásbeli számonkérés minden tanórán.
******************************************************
MAGYAR NYELV
18 - 26.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> A mássalhangzók kapcsolatai kiejtésben (írásban jelöletlen változások)
-> A mássalhangzók kapcsolatai írásban (írásban jelölt változások)
Egyebek (ezzel kapcsolatos helyesírási problémák)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
******************************************************
IRODALOM
27-33.
Arany János Toldi c. elbeszélő költeményének feldolgozása:
-> Memoriterek
-> Történet-tömörítés
-> Műnem
-> Műfaj
-> Verstani ismeretek
Megjegyzés: szóbeli és/vagy írásbeli számonkérés minden tanórán.
Az érintett poétikai, irodalmi, stilisztikai fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
27-33.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> A szófajok rendszere - áttekintés példákkal 1.
Egyebek (ezzel kapcsolatos helyesírási problémák)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
********************************************************************
IRODALOM
34-42.
Arany János Toldi c. elbeszélő költeményének további feldolgozása:
-> Memoriterek ÚJRA!!
-> Költői képek
-> Alakzatok
-> Időszerkezet
Alkotó feldolgozás - Miklós és György konfliktusa (testvérháborúk)
Megjegyzés:
Az érintett poétikai, irodalmi, stilisztikai fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
34-42.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> A szófajok rendszere - áttekintés példákkal 2.
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
*************************************************************
IRODALOM
43-51.
-> RÉGI ÉS ÚJ MEMORITEREK!!
Pódiumműsor öszeállításának lehetőségei. (Tanári segítség lehetséges későbbi
műsorokhoz.)
Arany János Toldi c. elbeszélő költeményének további feldolgozása:
-> Térszerkezet
-> Epikai közlésformák
-> Jellemzési módok
-> Költői képek (ÚJRA, MÁSKÉPP)
Megjegyzés: szóbeli számonkérés minden tanórán.
Az érintett poétikai, irodalmi, stilisztikai fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
43-51.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> Morfémák - egyszerű szavak szótövei és toldalékai
Egyebek (ezzel kapcsolatos helyesírási problémák)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
*************************************************************
IRODALOM
52-59.
-> RÉGI ÉS ÚJ MEMORITEREK!!
Epikai műfajok az általános iskolás anyagból
-> elbeszélés
-> novella
-> regény
-> históriás ének és széphistória különbsége
-> népballada és műballada
-> Arany János: A walesi bárdok
Megjegyzés: szóbeli számonkérés minden tanórán.
Az érintett poétikai, irodalmi, stilisztikai fogalmak definiálása.
******************************************************
MAGYAR NYELV
52-59.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> Az egyszerű mondatok modalitása és szerkezete
-> Egyszerű mondatok elemzése - gyakorlás
Egyebek (ezzel kapcsolatos helyesírási problémák)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
*************************************************************
IRODALOM
60-68.
-> RÉGI ÉS ÚJ MEMORITEREK!!
Lírai műfajok az általános iskolás anyagból: mire emlékszünk?
-> dal
-> epigramma
-> óda (himnusz)
-> episztola
-> elégia
Megjegyzés: gyűjtés és "leltározás".
******************************************************
MAGYAR NYELV
60-68.
SEGÉDESZKÖZÖK: A magyar helyesírás szabályai
(esetenként a tanár weblapja; és/vagy könyvtári anyagok).
-> Helyesírási gyakorlatok (tollbamondások)
-> Az összetett mondatok fajtái
-> Összetett mondatok elemzése - gyakorlás
Egyebek (ezzel kapcsolatos helyesírási problémák)
Megjegyzés: számonkérés majdnem minden tanórán.
Az érintett leíró nyelvtani fogalmak definiálása.
*************************************************************
IRODALOM
A 69. órától
-> Irodalmi kedvenceink
-> A következő évfolyam olvasmányainak ajánlása
Görög és római mítoszok
Magyar mondák és legendák
******************************************************
MAGYAR NYELV
A 69. órától összegzés és a következő tanév előkészítése
******************************************************