MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
I. RÉSZLETES VIZSGAKÖVETELMÉNYEK
A) KOMPETENCIÁK
Középszint és emelt szint
1. Szövegértés
1.1. Információk feldolgozása és megítélése
Információk célirányos és kritikus használata: kiválasztás, újrarendezés a téma és az olvasási cél összefüggésében.
1.1.1. Nyomtatott és elektronikus információforrások ismerete és használata (pl. egynyelvű szótár, antológia, kézikönyv, lexikon, enciklopédia, írott és elektronikus sajtó; CD-ROM, Magyar Elektronikus Könyvtár).
1.1.2. Nyelvi-nyelvtani, irodalmi ismeretek alkalmazása nyomtatott és elektronikus információforrások szövegeinek értelmezésében, létrehozásában, összehasonlításában, megítélésében.
1.1.3. Gondolatokról, ismeretekről, véleményekről a személyes állásfoglalás kialakítása.
1.2. Irodalmi és nem irodalmi szövegek értelmezése
Különböző szövegértelmezési eljárások alkalmazása a műfajnak, az adott szempontnak megfelelően.
1.2.1. Szépirodalmi, szakmai-tudományos, publicisztikai, gyakorlati szövegek értelmezésével, összehasonlításával, értékelésével a gondolatmenet, a kifejezésmód, a műfaj, a szerkezet, a grammatikai szerveződés, a stílus jelentéshordozó szerepének felismerése, megértése és megfogalmazása.
1.2.2. Annak felismerése, megértése és bemutatása, hogyan hordozza és fejezi ki az irodalom különböző korok és emberek tapasztalatait, élményeit, gondolatait, erkölcsi megfontolásait.
1.2.3. Szövegen belüli és szövegek közötti jelentésbeli egymásra utalások felismerése, megfogalmazása.
1.2.4. Írott közlésekben, megnyilatkozásokban a cél, a kommunikatív kontextus meghatározása, a szerzői vélemények, álláspontok felismerése, rekonstruálása, a mondanivaló magvasságának, koherenciájának megítélése, értékelése.
1.2.5. Olvasmányokra való tárgyszerű, illetve a személyes érintettséget is kifejező reagálás különböző írásbeli és szóbeli közlésmódban a műfaji normák és a címzettek figyelembevételével.
2. Írásbeli szövegalkotás
Különböző témákban, különböző műfajokban széles körű olvasottságon alapuló tájékozottság és személyes vélemény megfogalmazása a műfajnak, a témának, a címzettnek megfelelő szabatossággal.
2.1. Tájékoztató, érvelő, esszé típusú szövegek létrehozása a megadott témákban (pl. a kulturális örökség; a civilizáció ellentmondásai; az élet minősége, a mindennapi életvitel döntéshelyzetei; az emberi kapcsolatok, az erkölcsi kérdések, az érzelmek; a mindenkori jelen problémahelyzetei, kérdései, válaszai; a tömegkommunikáció, az információs társadalom).
2.2. Írásbeli és szóbeli műfajok normáinak, nyelvhasználati jellemzőinek, a fogalmazás technikai lépéseinek önálló alkalmazása "az ötlettől a kidolgozásig"; ideértve az önellenőrzés és a javítás képességét.
2.3. A megnyilatkozás céljának, tárgyának megfelelő kifejtettségű és stílusú közlés, a köznyelvi norma alkalmazása, biztos helyesírás, rendezett, olvasható íráskép.
2.4. Kérdés, probléma írásbeli megvitatása, a téma több nézőpontú értékelését is magában foglaló önálló vélemény, álláspont, következtetés megfogalmazása az érvelés módszerével.
2.5. Műalkotások (pl. költészet, széppróza, színház, film, épített környezet, tárgyi világ, képzőművészet, zene) keltette hangulat, élmény, vélemény, álláspont, megítélés kifejezése.
2.6. Hivatalos írásművek (pl. hozzászólás, pályázat, levél, önéletrajz, kérvény) szerkezeti, tartalmi, nyelvi normáinak alkalmazása.
3. Beszéd, szóbeli szövegalkotás
3.1. A beszédhelyzetnek, a műfajnak és a témának megfelelő nyelvi norma követésével lényegre törő, világos felépítésű, önállóan kifejtett közlés.
3.2. A nyilvános beszéd, a közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumainak, zenei eszközeinek - artikuláció, beszédtempó, hangerő, hangsúly, hanglejtés, szünet - alkalmazása élőbeszédben, felolvasásban, memoriter szöveghű előadásában, adott témáról szóló szóbeli előadásban.
4. Fogalomhasználat
4.1. Szövegértelmezés, olvasmányélmény, személyes állásfoglalás fogalmilag helytálló bemutatása, előadása.
4.2. Erkölcsi, esztétikai, poétikai, retorikai, stilisztikai fogalmak beszédhelyzetnek, témának megfelelő önálló alkalmazása.
4.3. Fogalmak összefüggéseinek, változó jelentésének megértése - bizonyítása példákkal.
Csak emelt szinten:
4.4. Fogalmak értelmezése, meghatározása, összehasonlítása történeti kontextusokban is.
4.5. Fogalmak változó érvényességéből következtetések megfogalmazása (pl. a köznyelvi norma alakulása, az irodalmiság fogalmának változásai).
B) ISMERETKÖRÖK
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
|
|
|
1. MAGYAR NYELV |
|
|
|
|
1.1. Ember és nyelv |
A nyelv mint felhalmozott tudás, a nyelv mint
jelrendszer. |
A megismerés és a nyelv viszonya a világról formált
tudásunkban. |
1.2. A magyar nyelv története |
A nyelvrokonság főbb bizonyítékai néhány példával. |
A szabályos hangmegfelelés mint összehasonlító nyelvtudományi bizonyíték. |
1.2.1. A magyar nyelv rokonsága |
Nyelvtörténeti korszakok, egy-egy művelődéstörténeti vonatkozás (pl. szerzetesrendek, kódexek, műfajok a kódexirodalomban, világi tárgyú szövegemlékek). |
Az ősmagyar korszak, az ómagyar kor, a középmagyar korszak, az újmagyar kor. |
1.2.2. Nyelvtörténeti korszakok |
Egy nyelvtörténeti korszak jellemzése. |
A régi magyar irodalom - néhány szöveg bemutatása a
régi magyar irodalom köréből (pl. Pázmány Péter, Mikes Kelemen). |
1.2.3. Az írott nyelvi norma kialakulása |
Az egységes írott nyelvi norma felé: az irodalmi
nyelv kialakulása (a reformáció és az ellenreformáció hatása). |
A műfordítás-irodalom jelentősége. |
1.2.4. Nyelvművelés |
A mai magyar nyelvművelés néhány alapkérdése (pl. az idegen szavak használata, a közhelyek, a "panelstílus"). |
Nézetek a nyelvművelésről. |
1.3. Nyelv és társadalom |
A társadalmi és területi nyelvváltozatok és a norma. |
A rétegnyelvi szótárak (pl. tájszótár, szaknyelvi
szótár). |
1.3.1. Nyelvváltozatok |
A földrajzi és társadalmi rétegződés megjelenése a
szókincsben: regionális köznyelvek és szociolektusok, szaknyelv, rétegnyelv,
ifjúsági nyelv, szleng. |
A társadalom hatása a nyelvváltozatra, a szókincsre. |
1.3.2. Kisebbségi nyelvhasználat |
A magyar nyelv Európában: a határon túli
nyelvhasználat főbb adatai, tendenciái. |
A kisebbségi nyelvhasználat társadalmi jelentősége -
a főbb nézetek, a kétnyelvűség. |
1.3.3. A határon túli magyar nyelvűség |
|
A határon túli magyarság nyelvápolásának főbb fórumai. |
1.3.4. Tömegkommunikáció és nyelvhasználat |
A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és hatáskeltő eszközei. |
|
1.3.5. Új kihívások |
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra
és a nyelvi érintkezésre (pl. szövegszerkesztés számítógéppel, kommunikáció
az interneten, elektronikus levelezés). |
|
1.4. A nyelvi szintek |
Szépirodalmi és köznyelvi szövegek hangtani, alak- és
szótani, mondattani, jelentéstani elemzése. |
A leíró grammatika mint a magyar nyelvi rendszer
modellje. |
1.4.1. Hangtan |
A beszéd, a beszédfolyamat, a beszédhang, a hangképző
szervek. |
A magyar hangállomány. |
1.4.2. Alaktan és szótan |
A morfémák, szóelemek és szerepük a szóalak felépítésében, a szószerkezetek alkotásában. A képzők, jelek, ragok szerepe. A szótő és a toldalékok szerepe és jelentése; nyelvhelyesség a toldalékolásban. A magyar helyesírás alapelveinek magyarázata példákkal. A szófajok rendszere. Az alapszófajok, a viszonyszók és a mondatszók mondatbeli és szövegbeli szerepének értelmezése. |
|
1.4.3. A mondat szintagmatikus szerkezete |
A szóelemzés elvének alkalmazása a szóalak
leírásában. |
|
|
Az állítmány és az alany. A tárgy és fajtái. |
Alaki és értelmi egyeztetés a szószerkezetekben. |
1.4.4. Mondattan |
A mondat az élőbeszédben és az írott nyelvben. |
A mondat fogalma, a rendszermondat és a szövegmondat. |
1.4.5. A mondat a szövegben |
A mondat és a szöveg. |
A szinteződés és a tömbösödés jelenségei. |
1.4.6. Logikai és tartalmi viszonyok |
A modalitás, mondatfajták elemzése grammatikai és
szemantikai eszközökkel. |
Mondatvariánsok közötti különbségek értelmezése, pl. a stílusérték szempontjából. |
|
Az alárendelő összetett mondat mint a főmondat és a
mondatok grammatikai viszonya. |
Összetett mondatok elemzése szerkezeti rajzzal. |
1.4.7. Szókincs és frazeológia |
A szókincs változásának okai, a szókészlet rétegei,
az átvétel és az első keletkezés. |
. |
|
- a szóképzés jelentésmódosító szerepe; |
A képzők rendszere. |
|
- a szóösszetétel jelentősége, fajtái, az összetett szavak helyesírása. |
A szóalkotás ritkább módjai: elvonás, tapadás, jelentésmegoszlása, mozaikszók, rövidítések |
|
A szóteremtés jelentősége, az indulatszók, a hangutánzás és a hangulatfestés. |
|
1.5. Kommunikáció |
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói, ezek
összefüggései a kifejezésmóddal; a kommunikáció nyelvi és nem nyelvi
kifejezőeszközei. |
A kommunikáció fogalmának interdiszciplináris
jellege. |
1.5.1. A jel, a jelrendszer |
A jel, jelek, jelrendszerek - a természetes kapcsolaton és a konvención alapuló jelek elkülönítése. |
Nyelvi jelek: jelölő - (hangsor), jelölt (jelentéstartalom), jeltárgy. A nyelvi jel sajátosságai (pl. önkényesség, általánosító jelleg, használati helyzettől független létezés). |
1.5.2. Nyelvi és vizuális kommunikáció |
Az emberi kommunikáció nem nyelvi formái (pl.
gesztusok, mimika, térközszabályozás, tekintet, külső megjelenés, csend);
társadalmi, nemi, generációs, kulturális vonatkozások - példák alapján. |
Társadalmak és kultúrák jelrendszereinek történeti
eltérései - egy-két példa alapján (pl. a magyar folklór, az utcakép, az
elektronikus kommunikáció jelrendszere). |
1.5.3. A nyelvhasználat mint kommunikáció |
A közvetlen emberi kommunikáció néhány
sajátszerűsége. |
|
1.5.4. Kommunikációs funkciók és közlésmódok |
A különböző közlésmódok kommunikációs funkciói (pl.
párbeszéd, történetmondás, levél, üzenet, napló, feljegyzés, köszönés és megszólításformák).
|
A nyelvi és nem nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései (pl. gesztusnyelv, nemi, társadalmi, életkori különbségek jelzése, tánc, viselet). |
1.5.5. A személyközi kommunikáció |
|
|
1.5.6. A tömegkommunikáció |
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra. |
A kommunikációs funkciók (ábrázoló, kifejező,
felhívó, fatikus, esztétikai, metanyelvi) fogalma és szerepe. |
1.6. A szöveg |
A szöveg egységének tényezői, feltételei, elsődleges
és mögöttes jelentése. |
Lineáris és globális kohézió |
1.6.1. A kommunikáció és a szöveg |
A szöveg szóban és írásban. |
|
1.6.2. A szöveg grammatikája és jelentése |
A szöveg felépítése, egységei - külső körülmények:
szövegméret, megjelenés. |
|
1.6.3. Szövegértelmezés |
A kontextuális jelentés, az utalás irányai (előre- és
visszautalások). |
Anafora, katafora, deixis. |
1.6.4. A címzettek |
A címzettek, a közönség mint szövegformáló tényező, a beszélő és a hallgató, illetve a közönség közti kapcsolat. |
A beszélők nyelvi és történeti meghatározottsága, előismeretei: a címzett szerepe a szöveg megszerkesztettségében, a kifejtés mélységében, a szöveg bonyolultságában, terjedelmében, előadásmódjában, szóhasználatában. |
1.6.5. A szöveg szóban és írásban |
A szóbeliség és az írásbeliség hatása a
szövegformálásra és a szöveg előadására. |
. |
|
A cél és a téma összefüggéseinek érvényesítése szóban
és írásban. |
A beszéd és az írás összehasonlítása (pl. a beszéd
mint többdimenziós rendszer). |
|
Grammatikai és jelentésbeli kapcsolóelemek felismerése és használata: a határozott névelő használata, a névmásítás és szerepe a szövegösszetartó erő létrejöttében; előre- és visszautalások a szövegben; makro- és mikrostruktúra követése; hiányos mondat, kötőszó, egyeztetés; szórend. |
|
1.6.6. Az intertextualitás |
Az ismeretközvetítő CD-ROM és az internet intertextualitásának főbb jellemzői. |
Az intertextualitás mint a szövegek létmódja, az
intertextualitás jelenségeinek értelmezése irodalmi és nem irodalmi szövegekben.
|
1.7. A szövegtípusok |
A szövegtípusok kommunikatív, szerkezeti, nyelvi normáinak jellemzői. |
A szövegtipológia rendszerét alkotó elvek. |
1.7.1. A kommunikációs színterek |
A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában
szükséges szövegtípusok (pl. kérvény, önéletrajz, pályázat, hivatalos levél,
meghatalmazás, hozzászólás) normái. |
|
1.7.2. A média, az elektronikus kommunikáció |
Az írott és az elektronikus tömegkommunikáció
szövegtípusait elkülönítő nyelvi és nem nyelvi tényezők. |
Médiaközlések elemzése (pl. hír, hírmagyarázat, tudósítás, interjú, cikk, glossza): tartalmi, szerkezeti és szövegformálási kritériumai, nyelvhasználati, hatásbeli sajátosságai. |
|
A publicisztikai és tájékoztató műfajok, valamint az elektronikus média hagyományos (rádió, televízió) és új közlésmódjai (e-mail, internet stb.). Az új közlésmódok társadalmi hatása (pl. saját tapasztalatok, nézetek, vélemények értelmezésével). |
|
1.7.3. A tanulás tipikus szövegei |
Tudományos ismeretterjesztő műfajok - kifejtés, definíció, magyarázat, bizonyítás, összefoglalás és forrásaik (pl. tankönyv, folyóirat, szakkönyv, írott és elektronikus adatbázis). |
Tudományos és ismeretterjesztő szövegek összehasonlítása (pl. a címzettek, a szóhasználat, a megszerkesztettség szempontjából). |
1.8. A retorika alapjai |
A retorika mint etikai érték, mint a meggyőzés művelete a gondolatközlésben, mint a szónoklás tudománya. |
A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei. |
1.8.1. A retorika |
A szöveg hangzása mint vivőerő, mint hatástényező, mint a beszélő személyiségének, érzelmeinek kifejezője. |
Néhány történeti értékű és jelenkori szónoki beszéd
retorikai eszközei és esztétikai hatása (pl. Kölcsey Ferenc, Széchenyi
István, Kossuth Lajos, Deák Ferenc beszéde). |
1.8.2. A nyilvános beszéd |
A nyilvános beszéd, a közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumai: a beszéd fajtái, a beszéd felépítése (a szövegszerkesztés lépései az anyaggyűjtéstől a megszólaltatásig). |
|
1.8.3. Érvelés, megvitatás, vita |
A meggyőzés, az érvelés beszédhelyzete és eszközei. |
|
1.8.4. Szövegek térben és időben |
Nyelvi jelenségek elhelyezése térben és időben; szövegek térbeli és időbeli kontextusai. Az összefoglalás funkciója és típusai, tartalmi kivonat, tömörítés. |
Az aktuális tagolás, a téma/réma összefüggés, a szerkezet, az új közlések, implikációk, kontextusok, jelentésrétegek feltárása, megfogalmazása irodalmi és nem irodalmi szövegekben. |
1.8.5. A szövegszerkesztés eljárásai |
A spontán megnyilatkozások és a megtervezett szöveg. |
|
1.8.6. Személyes viszony, értékelés |
A témához való személyes viszonyulás kifejezése (pl.
reflexió, állásfoglalás). |
|
1.9. Stílus és jelentés |
Stílus és jelentés a mindennapi nyelvhasználatban, a
szaknyelvben és a szépirodalomban. |
|
1.9.1. A szójelentés |
A szóhasználat nyelvtani és jelentésbeli kötöttségei.
|
A jelentésmező fogalma. |
|
Az állandósult szókapcsolatok, szólások eredete
néhány példával, kultúrtörténeti vonatkozással. |
A jelentés fogalmi megközelítései: szóelemek (grammatikai jelentés), lexémák (szótári szavak), szószerkezetek (grammatikai viszonyok jelentése, állandósult szókapcsolatok, szóértékű nyelvi elemek) jelentésviszonyai. |
1.9.2. Állandósult nyelvi formák |
Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke: szólás, szóláshasonlat, közmondás, szállóige; közhelyek, nyelvi panelek; a köznyelvben szokásos jelentésbeli összeforrottságot mutató szókapcsolatok (pl. köszönésformák, szitkozódások, babonák, közéleti jelszavak, graffitik) szerepe. |
Nyelv, beszéd, szöveg és stílus összefüggése, a stílusérték fogalma; a konnotatív és a denotatív jelentéssel összefüggésben is. |
1.9.3. Nyelvi-stilisztikai változatok |
A stílus értelmezése (pl. kifejezésmód, az írás, a
szerkesztés, a fogalmazás módja, nyelvi eszközök megválogatása, "a
stílus maga az ember", hatásosság, többlet, a stílus mint a beszélő
attitűdjének kifejeződése a tárgyhoz, eseményhez, hallgatóhoz, olvasóhoz,
anyanyelvéhez, a társadalmi szabályokhoz és konvenciókhoz). |
A stílust létrehozó, alakító kommunikációs tényezők
rendszere, beszélő/író, címzettek, téma, cél, szóbeliség, írásbeliség. |
1.9.4. Stíluseszközök |
A képszerűség stíluseszközei és hatása: képek és összetett képrendszerek felismerése, értelmezése. |
Összetett képrendszerek, képi hálózatok,
jelképrendszerek |
1.9.5. A nyelvi elrendezés hatása |
Az egyszerűbb alakzatok fajtái és hatásuk: a
gondolatritmus, variáció, fokozás, halmozás, mondatpárhuzam, kihagyás,
késleltetés, célzás. |
Irodalmi és nem irodalmi szövegek stílushatásának
komplex értékelése. |
1.9.7. Stílustörténet |
Stílus és norma koronkénti változatai, néhány példa alapján. |
Stíluskorszakok, stílusirányzatok ismerete alapján tájékozottság a stílustörténetben, a stílusirányzatok körében; stílustörténeti összehasonlítások - példák alapján. |
2. Fogalmak
Középszint és emelt szint
Az emelt szint fogalomismereti követelményeit dőlt betűvel jelezzük.
alakzatok: ellipszis, kötőszóhiány, ismétlődés, gondolatritmus, oxymoron
állandó és alkalmi stílusérték
állandósult szókapcsolat: szólás, szóláshasonlat, szállóige, közmondás
beszédtett
diakrónia, szinkrónia
egyeztetés a szintagmákban
érvelés: tétel (állítás), érv, ellenérv, cáfolat; deduktív, induktív módszer
expresszivitás, eufemizmus, evokáció, archaizálás, egyéni szóalkotás, poétizáció
finnugor nyelvcsalád
főbb nyelvtípusok
hangszimbolika, hangutánzás, hangulatfestés, alliteráció, áthajlás, figura etimologica
a helyesírás alapelvei: a kiejtés, a szóelemzés, a hagyomány, az egyszerűsítés elve
a hiány szövegösszetartó szerepe
intertextualitás
jel, jelrendszer
jelentés: szó-, mondat-, szövegjelentés; denotatív, konnotatív jelentés, szótári, kontextuális jelentés
jelentésrétegek mondatban, szövegben
jelentésszerkezet, jelentéselem, jelentésmező, jelhasználati szabály
kevertnyelvűség, kettősnyelvűség, kétnyelvűség
a kommunikáció, a kommunikációs folyamat funkciói, tényezői
a kommunikáció létformái: szóbeliség, írásbeliség; magánéleti, nyilvános kommunikáció
központozás: a gondolatjel, a zárójel, a kettőspont, a pontosvessző, az idézőjel szerepe
a magánhangzó, mássalhangzó képzésmódja, alkalmazkodása (hangtörvények)
a magyar nyelv történeti korszakai: nyelvemléktelen kor, nyelvemlékes kor; ősmagyar, ómagyar, középmagyar kor, nyelvújítás, újmagyar kor, mai magyar nyelvhasználat
mondatfajták: modalitás
mondat- és szövegfonetikai eszközök
mondatszerkezet: egyszerű mondat, összetett mondat, alárendelő, mellérendelő összetett mondat; tagolt, tagolatlan mondat, teljes, hiányos mondat
mondatstilisztikai változatok: verbális stílus, nominális stílus, körmondat
metafora, metaforizáció
motiváltság, -motiválatlanság
nyelvemlék: szórványemlék. vendégszöveg, kódex, ősnyomtatvány
nyelvi norma
nyelvi tervezés, nyelvpolitika, nyelvtörvény
a nyelv vízszintes és függőleges tagolódása: sztenderd, köznyelv, nyelvjárás, regionális köznyelv, csoportnyelvek, szleng, argó
összehasonlító nyelvtudomány
retorika: szónoklat, alkalmi beszéd, meggyőző szövegműfajok; szónoklat részei: bevezetés (az érdeklődés felkeltése, jóindulat megnyerése, témamegjelölés), elbeszélés, érv, bizonyítás, cáfolás, befejezés (összefoglalás, kitekintés), érzelmi betetőzés
sajátos jelentéstartalom: feltétel, következtetés, hasonlítás, megengedés
stílus, stíluselem, stílushatás
a stílusirányzatok kifejezőeszközei
a szószerkezetek fajtái, alá- és mellérendelő szószerkezetek
a szóelem (morféma) fajtái
szóalkotás: szóképzés, szóösszetétel, mozaikszó
szófaji rendszerünk, alapszófajok, viszonyszók, mondatszók
a szójelentés: egyjelentésű, többjelentésű, azonos alakú szó; rokon és hasonló alakú, ellentétes jelentésű szó; hangutánzó; hangulatfestő szó
szóképek: metafora, hasonlat, szinesztézia, metonímia, szinekdoché, összetett költői kép, allegória, szimbólum
a szókincs rétegei: ősi szavak, belső keletkezésű szavak, jövevény- és idegen szavak
szórend: kötött és kommunikatív (szabad) szórend; aktuális tagolás: ismert és újságoló rész (téma, réma)
szöveg, szövegmondat, szövegegységek: bekezdés, tömb, szakasz
szövegjelentés: témahálózat, tételmondat, kulcsszó, kontextuális jelentés
szövegkapcsoló elemek: kötőszó, névmás, névelő, határozószó, előre- és visszautalás (rámutatás, anafora, katafora, deixis), egyeztetés a szövegben
szövegkohézió (lineáris, globális)
szövegtípus, szövegfajta: definíció, magyarázat, kisértekezés, értekezés, tanulmány, esszé, pályázat; ajánlás, műelemzés, értelmezés; vita, referátum, előadás; hivatalos levél, meghatalmazás, kérvény, önéletrajz
a nem nyelvi kommunikáció
a tömegkommunikáció tájékoztató, véleményformáló műfajai: hír, tudósítás, kommentár, cikk, interjú, riport, glossza, recenzió, kritika
|
|
|
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
|
|
|
|
|
|
2. IRODALOM |
|
|
|
|
|
2.1. Szerzők és művek |
|
|
|
|
2.1.1. Életművek |
Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre, Babits Mihály,
Kosztolányi Dezső, József Attila |
Az életművet leíró, értékelő főbb jellemzők. |
2.1.2. Egy mű beható ismerete |
Katona József: Bánk bán |
|
|
A szerző és műve: a keletkezés, a szellemi
"forrásvidék" néhány jellemző ténye, összefüggése. |
A műnemi, műfaji, kifejezésmódbeli sajátosságok a
korszak szellemi irányzataival, a korstílussal való összefüggésben is. |
2.1.3. Portrék |
Janus Pannonius, Zrínyi Miklós, Balassi Bálint,
Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi Dániel, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály,
Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Móricz Zsigmond, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós,
Weöres Sándor. |
Legalább 3-4 lírai és/vagy 1-2 epikai alkotás
szövegismereten alapuló több szempontú elemzése, értelmezése. |
2.1.4. Látásmódok, művek |
Krúdy Gyula, Karinthy Frigyes, Juhász Gyula, Tóth
Árpád, Illyés Gyula, Ottlik Géza, Németh László, Örkény István, Márai Sándor,
Pilinszky János. Választandó legalább hat szerző hat műve a felsoroltak
közül. |
Választandó legalább 8 szerző a felsoroltak közül. |
2.1.5. A közelmúlt irodalmából |
Egy, választás szerinti szerző a közelmúlt irodalmából (pl. Nagy László, Nemes Nagy Ágnes, Szilágyi Domokos, Vas István vagy mások). Művek bemutatása, lényegre törő értelmezése. Múltbeli és közelmúltbeli szövegek adott szempontú (pl. nyelvi, poétikai, tematikus) összehasonlítása. A téma, a kompozíció, a nyelvhasználat, a motívumok összefüggései. |
Két, választás szerinti szerző a közelmúlt
irodalmából. A szerzők 2-3 lírai és/vagy 1-2 epikai művének bemutatása,
értelmezése az életművel és a korszak irányzataival (pl. neoavantgárd,
tárgyias intellektuális stílus) való összefüggésben, a választás indoklása. |
2.1.6. A kortárs irodalomból |
Legalább egy szerző és mű a kortárs irodalomból. A választott mű értelmező bemutatása (pl. világlátás, téma, nyelv, motívumok). Tájékozódás a kortárs irodalmi nyilvánosságban (pl. antológiák, irodalmi ismeretterjesztés, könyvhét). Nyomtatott szöveg, digitális közlés. |
Az irodalmi nyelv alakulásának jellemzése, példákkal (pl. a költészet, a széppróza, a színház, a dráma nyelve, az intertextualitás példái). A kortárs irodalom és a klasszikus irodalmi hagyomány viszonya - jellemző példák alapján. |
2.1.7. Világirodalom |
Az európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Biblia (pl. műfajok és alapvető esztétikai alapelveik, témák, motívumok, élethelyzetek, hőstípusok). Választás szerint legalább két korszak jellemzőinek és egy-két kiemelkedő képviselőjének bemutatása a következő nyolc korszak közül: középkor és reneszánsz; barokk; felvilágosodás, romantika, a 19. század második fele, avantgárd és a 20. század első fele, a 20. század második fele és a kortárs világirodalom. Egy-két korszak vagy kiemelkedő szerző az európai színház történetéből; dráma és színház, színházi konvenciók. Művek átfogó bemutatása, elhelyezése stíluskorszakban. Korszakok, művek, alkotók etikai dilemmái. Memoriterek (pl. klasszikus szállóigék). |
Korszakok jellemzőinek ismerete és korszakonként legalább két-két mű bemutatása: középkor, reneszánsz, barokk, felvilágosodás, romantika, a 19. század második fele, avantgárd és a 20. század első fele, a 20. század második fele és kortárs világirodalom. Művek értelmezése - a műfaji sajátosságok, a téma, a kompozíció összefüggései, a lehetséges és szükséges stíluskorszakbeli, stílustörténeti vonatkozások, a korszak szellemi irányzataival, a korstílussal való összefüggésben is. Egy-egy példa szintjén a bizonyítható magyar irodalmi hatások bemutatása. A művekben felvetett kérdések etikai, esztétikai, filozófiai vonatkozásai. |
|
|
|
|
|
|
|
2.2. Értelmezési szintek, megközelítések |
|
|
|
|
2.2.1. Korszakok, stílustörténet |
Egy-egy korszak különböző művészeti ágainak (pl. zene, építészet, képzőművészet, színház- és filmművészet) párhuzamai irodalmi művekkel. Legalább egy korszak legalább két művészeti ágának, tematikus, kifejezésmódbeli hasonlóságainak, különbségeinek bemutatása (pl. antikvitás, középkor, romantika, avantgárd). A regényirodalom mint életformákról, világszemléletről is szóló tudósítás (pl. Dickens, Jókai, Dosztojevszkij, Tolsztoj, Stendhal, Krúdy, Ottlik, Szabó Magda). Színház és dráma különböző korszakokban. A kortárs kultúra jellemző megnyilatkozásai (pl. film, színház, zene, irodalom, képzőművészet, tánc). |
Legalább két korszak két-három művészeti ágának, tematikus, kifejezésmódbeli hasonlóságainak, különbségeinek bemutatása a lehetséges és szükséges világszemléleti, etikai, esztétikai utalásokkal (pl. antikvitás, középkor, romantika, avantgárd, századforduló, kortárs kultúra, ifjúsági szubkultúra). Egy-egy korszak összehasonlítása (pl. a klasszicizmus és a romantika, a modern és a posztmodern). Művészeti ágak egymásra hatásának példái (pl. Az ember tragédiája illusztrációi; írók zenei, képzőművészeti írásai). Színházi, színpadi megjelenítések összehasonlítása. Életformára, kulturális szokásokra utaló dokumentumok (pl. tárgyi emlékek, fotó, film, hangdokumentumok) alapján következtetések megfogalmazása egyes korok kultúrájára nézve. A művészet mint téma - néhány mű értelmezése (pl. irodalmi leírások, versek festészetről, zenéről). |
2.2.2. Irodalomtörténet |
|
Annak néhány példával történő bemutatása, hogy az irodalom, az irodalmiság történetileg változó hagyomány. Az irodalom körébe tartozó jelenségek időrendi áttekintése, jellemző összefüggések értelmezése az olvasott szerzők és művek köréből. Magyar irodalomtörténeti, művelődéstörténeti korszakok, folyamatok. Az irodalom folyamatos jelentőségének és változásainak bizonyítása (pl. kifejezésmódok, témák, hőstípusok változásai; irányzatok, programok). Az irodalom története mint az olvasók története. Az írói életút, a pályakép mint irodalomtörténeti tény, mint hivatkozási alap, mint újraértelmezések tárgya - bizonyítás példákkal. |
2.2.3. Témák, motívumok |
Az európai irodalom alapvető hagyományai mint forrás és kútfő (pl. az antikvitás, a Biblia, a magyar népköltészet) - bizonyítás néhány példával. Tematikus verstípusok (pl. szerelmi költészet, gondolati költészet, tájköltészet, hazafias költészet, alkalmi költészet) közös jegyei. Szépirodalmi alkotások gondolati, tematikus, motivikus egyezéseinek és különbségeinek összevetése. Az olvasott művekben, motívum, téma változatainak felismerése, értelmezése (pl. hegy, kert, sziget, alászállás, felemelkedés, nemzedékek, család, felnőtté válás, beavatás; ember és természet, mikro- és makrokozmosz, felnőtt-gyermek, férfi-nő, bűn és bűnhődés, vándorlás, kaland, falusi és nagyvárosi életformák). |
A térben és időben közeli, illetve távoli műveket összekötő tematikus, motivikus összefüggések (pl. hasonlóságok, párhuzamosságok, nyilvánvaló utalások) felismerése, szerepének, jelentésének megfogalmazása. Néhány téma, motívum, toposz, archetípus hosszmetszetszerű feltárása és előadása érvekkel, példákkal. Egy-egy szépirodalmi mű, egy-egy esszé témahálózatának, motívumainak továbbélése - bizonyítás példákkal. A térben és időben közeli, illetve távoli műveket összekötő tematikus, motivikus összefüggések (pl. hasonlóságok, párhuzamosságok, nyilvánvaló utalások) felismerése, szerepének, jelentésének megértése és megfogalmazása (pl. a tájleíró vers felfogásának történeti változása). Egy-egy szépirodalmi mű és egy-egy esszé témahálózatának, motívumainak feltárása, ideértve a téma, illetve motívumok hagyományainak és továbbélésének felderítését. Az irodalom nagy témái és motívumai a köznapi beszédben, az írásbeli megnyilatkozásokban, a vallások és az erkölcsi tanítások példázataiban - bizonyítás néhány példával. Szövegekben a jellemző irodalmi hagyomány néhány összetevőjének (pl. motívumok, utalások) felismerése (pl. Kölcsey: Himnusz, Arany: Toldi). Az intertextualitás egy-egy példájának bemutatása elsősorban a posztmodern irodalmából. |
2.2.4. Műfajok, poétika |
Különböző korokban keletkezett azonos műfajú alkotások közös és eltérő jegyeinek megnevezése, összevetése. A műfaji keretek közös jegyei és történeti változatai - bizonyítás néhány példával (pl. az epikus közlés alapformái). Annak megértése és néhány példával való bizonyítása, hogy a műfaji keretek művenként és történetileg változóak (pl. nép- és műballadák kifejezésmódjának összevetése; a János vitéz és a Toldi; novellák összehasonlítása). Szépirodalmi művek poétikai szempontú elemzése, illetve összehasonlítása. |
A műfaji rendszerek előnyei és korlátai. A hagyományos műfaji kánonok fölbomlásának néhány indoka. Különböző korokban keletkezett, azonos műfajú alkotások poétikai szempontú összevetése, történeti változásainak vizsgálata. Műfajteremtő művek, egy-egy magyar és világirodalmi példa és e szempontú bemutatása. Egy-egy műfaj, poétikai sajátosság összehasonlító végigkísérése hosszabb-rövidebb történeti folyamatban (pl. elégiák a magyar irodalomban; epigrammák Kazinczytól Illyésig, a meseforma változatai, az antik és a Shakespeare-i tragédia; regényformák, regénytípusok, a posztmodern irodalom poétikai jellemzői). |
2.2.5. Az irodalom határterületei |
Azok a kialakult vagy formálódó "műfajok", amelyek befolyásolják az ízlést és a világképet; a tömegkultúra, a szórakoztató irodalom hatáskeltő eszközei - néhány jelenkori példa bemutatása és értékelése. Ízlés, választás, értékválasztás - nézetek a tömegkultúra mibenlétéről és hatásáról. Az irodalom filmen, televízióban, dalszövegben, a virtuális valóságban: az adaptáció, a műfajcsere jelenségei (pl. irodalom filmen, rádióban, televízióban, digitális közlésben). Az irodalom kulturális rétegei - népköltészet, műköltészet, folklór, alkalmi költészet. |
Könyvnyomtatás, sajtó, irodalom (pl. a folytatásos regény jelentősége és példái). Az olvasmányok iránti szükséglet és az olvasmányok tömeges termelése közötti összefüggések (pl. a népszerű művészet, ponyvairodalom, bestseller, krimi, sci-fi jellemzésében). Az irodalomolvasás szellemi, lelki motivációi (pl. az olvasásterápia). |
|
A népköltészet közege, szerepe a paraszttársadalom belső rendjében - egy-egy példa a hétköznapokhoz, a munkaalkalmakhoz, az emberélet fordulóihoz és az ünnepekhez kötődő lírai, dramatikus műfajokból, továbbá az epikus műfajok köréből. A szórakoztató irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok, élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó, szójáték). Tipikus műfajok (pl. útirajz, detektívregény, kalandregény, füzetregény, képregény, tudományos-fantasztikus irodalom, humoros és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers). A gyermekirodalom és az ifjúsági irodalom főbb jellemzői, néhány klasszikus és mai példa. Az irodalmi ismeretterjesztés főbb nyomtatott és elektronikus műfajai (pl. könyvismertetés, ajánlás, kritika, CD-ROM, internetes könyvkínálat). |
A népköltészet hatása a magyar irodalomra, a népköltészet kapcsolata az írott (elit) kultúrával és az irodalommal (pl. élettörténetek, ponyvák, verses köszöntők). A folklorizálódás néhány jelensége (pl. antik állatmesék, romantikus mesék). A tömegkultúra, szórakoztató irodalom, a vizualitás térnyerése - példák, nézőpontok, érvek, ellenérvek a múltból és a kortárs kultúrából. Az adaptáció, az átírás jelenségei és jellemzői (pl. didaktikus, morális, parodisztikus céllal). |
2.2.6. Regionális kultúra |
A régió, a tájegység, a település kulturális, irodalmi múltbeli és jelen hagyományainak bemutatása (pl. folklór, művelődéstörténeti, irodalomtörténeti vonatkozások; múzeum, színház, civil társaságok). A tájhoz, a régióhoz, a településhez kötődő szerzők; tájak, régiók irodalmi alkotásokban való megjelenítése. |
|
2.3. Fogalmak
Középszinten és emelt szinten
Az emelt szintű fogalmi követelményeket dőlt betűvel jelezzük.
abszurd
alkalmi költészet
alkotás, befogadás, olvasat, értelmezés, értékelés
antikvitás
átmeneti műfajok: napló, levél, fiktív levél, ballada, leíró költemény, életkép, jellemrajz
Biblia: Ó- és Újszövetség; a Biblia irodalmi műfajai: prófécia, zsoltár, evangélium, példázatos történet, apokalipszis
cím, címadás
dallamra írott vers, szövegvers, képvers
egyenes beszéd, függő beszéd, szabad függő beszéd, belső monológ
dráma - dialógus, dikció, szituáció, bonyodalom, tetőpont, megoldás, prológus, epilógus, deus ex machina
drámai műfajok - tragédia, komédia; színmű; moralitás, passió, commedia dell' arte, drámai költemény, analitikus
dráma, epikus színház, narrátor, abszurd dráma
elbeszélő, elbeszélői nézőpont, narráció
élménylíra, tárgyias költészet; hangulatlíra, szerepvers
epikai műfajok - anekdota, elbeszélés, elbeszélő költemény, emlékirat, eposz, komikus eposz, fabula, gesta, históriás ének, krónika, legenda, mese, mítosz, monda, novella, parabola, példázat, regény, széphistória, vallomás, verses regény, vicc
epikus közlés - belső monológ, cselekmény, dialógus, elbeszélés, epizód, leírás
erkölcs, erkölcsi érték, döntés, választás, ítéletalkotás,
érték, esztétikai érték, történeti érték
érzésvilág, érzelmi hatás
fikció
groteszk
harmónia, diszharmónia, szimmetria, aszimmetria, feszültség, feszültségoldás, késleltetés
helyzet- és jellemkomikum
hőstípus
humor, irónia, gúny
idő, időszemlélet, idősíkok, szimultanizmus
intertextualitás
irodalmi hagyomány
irodalomtörténet
irodalmiság változó fogalma
jelentés, jelentésrétegek, nyitott mű, polifónia
jellem, jellemábrázolás, típus
katarzis
képzelet, képzettársítás, belső érzékelés
művelődéstörténeti korszak
korstílus, stílusirányzat - ókori irodalom, középkor, reneszánsz, humanizmus, reformáció, barokk, rokokó, klasszicizmus, szentimentalizmus, romantika, népiesség, realizmus, szimbolizmus, szecesszió, avantgárd, futurizmus, expresszionizmus, szürrealizmus, modernizmus, beat-irodalom, posztmodern
költői magatartás, szerep
könyvnyomtatás, civilizáció, digitális közvetítés
kultusz
látomás
líra, lírai műfajok - ars poetica, dal, elégia, elégikó-óda, haláltánc, himnusz, "hosszú vers", óda, episztola, jeremiád, rapszódia, szabadvers, szonett, zsoltár
mitológia, mítosz
modern, posztmodern
műnem, műfaj
népköltészet, műköltészet
poétizáció, stilizáltság, allegorikus és szimbolikus ábrázolásmód
regényváltozatok, regénytípusok - családregény, fejlődésregény, esszéregény, életrajzi regény, lélektani regény; próbatételes kalandregény, történelmi regény, utópia
rím és rímfajták
ritmus, zeneiség
szerkezet kompozíció, forma. megformáltság
színház, színházi konvenciók (ókori görög, Shakespeare-i, klasszicista); a színházi hatás összetevői
szóbeliség, írásbeliség
téma, motívum, témakölcsönzés, archetípus, vándortéma
tér és térszemlélet
tömegkultúra - bestseller, krimi, ponyvairodalom, tudományos fantasztikus irodalom
vershelyzet, lírai én, megszólított, címzett
verselés - hangsúlyos verselés; időmértékes verselés, verslábak, sorfajták, strófaképletek, hexameter, pentameter, disztichon
verstípusok: önmegszólító, idő- és értékszembesítő, létösszegző
virtualitás
II. A VIZSGA LEÍRÁSA
KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA
A vizsga szerkezete
A magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgája írásbeli és szóbeli vizsgarészből tevődik össze. Az írásbeli vizsgán 240 perc áll a vizsgázó rendelkezésére a szövegértési feladatsor, valamint a szövegalkotási feladat megoldására. A szóbeli vizsga a 30 perces felkészülési időt követően 10-15 perc időtartamú. A vizsga szerkezetét az alábbi táblázat összegzi.
|
|
|
|
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
||
Szövegértési feladatsor |
Szövegalkotási feladat |
Egy nyelvi tétel kifejtése |
Egy irodalmi tétel kifejtése |
40 pont |
60 pont |
50 pont |
Írásbeli vizsga
Tartalmi szerkezet
Az írásbeli vizsga a részletes vizsgakövetelményekre épül. A vizsgakövetelményekkel összhangban az írásbeli vizsga szövegek megértését, illetve egy szöveg önálló megfogalmazását igényli. Az írásbeli vizsga tehát tartalmaz egy szövegértési feladatsort, továbbá megjelöl három szövegalkotási feladatot. A szövegalkotási feladatokból egyet választ a vizsgázó.
A szövegértési feladat megoldására 60 percet, a szövegalkotási feladat elkészítésére 180 percet fordíthat a vizsgázó.
Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor a Magyar helyesírási szótár, illetve ha azt valamely feladat megjelöli, szöveggyűjtemény használható.
A feladatsor jellemzői
SZÖVEGÉRTÉSI FELADAT
A szövegértési feladat szövege általában 600-700 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz rövid szöveges kifejtése, esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés.
A szövegértést vizsgáló kérdések - az adott szöveg tematikus, szerkezeti, nyelvi jellemzőinek megfelelően - a következőkre irányulhatnak:
- a szövegben közvetlenül megtalálható tény, adat, megállapítás, érv, álláspont stb. azonosítása;
- a szöveg grammatikai, stilisztikai jellemzői; ezek szövegbeli funkciója;
- a szöveg kommunikatív sajátosságai;
- a cím és a szöveg egészének viszonya;
- a szöveg egészének jelentése, jelentésrétegei;
- a szövegbeli logikai, tartalmi kapcsolatok;
- a szerzői álláspont;
- a szövegbeli utalások, hivatkozások szerepe;
- a szöveg szerkezete, a szerkesztésmód, a felépítés által közvetített jelentés.
Feladat lehet továbbá
- vázlat, tematikai háló készítése;
- önálló következtetés, álláspont megfogalmazása;
- a szöveg témájához, a szövegben megjelenített álláspontokhoz kapcsolódó önálló rövid írásmű vagy beszédmű megfogalmazása a műfaji normák követésével, a mindennapi, esetleg a hivatalos írásbeliség, illetve szóbeliség műfajainak köréből;
- a szöveg rövid, esetleg adott szempontú vagy adott címzetteknek szóló összegzése (tömörítése).
A vázlatírás, illetve az összefoglalás által kívánt fő képességek: a kulcsszók feltárása, a tematikus háló ("téma-réma viszony") követése, a tételmondatok felismerése a különböző szövegegységekben, a szöveg fókuszának megértése, a témaváltás, az előre- és visszautalások követése, a kihagyások érzékelése; a szöveg részletezettségének követése, az ismert és új közlés elkülönítése.
SZÖVEGALKOTÁSI FELADAT
A vizsgázó három, eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A diák által választott feladat megoldásának terjedelme maximum 4-5 oldal. A feladtok a következők:
- Érvelés nyelvi, irodalmi, általános kulturális, etikai, életmódbeli kérdésekről. A feladat tartalmaz egy gondolatébresztő, az érvelés tematikai hálózatára utaló szöveget, általában szövegrészletet. (E felvezető szöveg lehet kritika, esszé, publicisztikai mű, szépirodalmi mű stb. részlete. A feladat megfogalmazása nem feltételezi a felvezető szöveg egészének ismeretét.)
- Egy mű (pl. lírai alkotás, rövid szépprózai mű, drámarészlet, esetenként esszé) adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása. A feladat tartalmazza az értelmezés kiemelt szempontját.
- Két, esetenként három szöveg (pl. szépirodalmi mű, műrészlet) adott szempontú összehasonlítása. A feladat megjelöli a szövegek összehasonlító elemzésének, értelmezésének kiemelt szempontját, pl. a tematikus, a poétikai, stílusbeli összevetést. A feladat lényeges eleme az irodalmi szövegek egymásrautaltságának hangsúlyozása, az intertextualitás, evokáció különböző példái révén. (Az összehasonlítandó szövegek között megjelenhet a mindenkori kortárs irodalom.)
Értékelés
SZÖVEGÉRTÉSI FELADAT
A szövegértési feladatsor megoldásával maximum 40 pontot érhet el a vizsgázó. A szaktanár az írásbeli dolgozatot a központi értékelési útmutató alapján értékeli. Az értékelési útmutató közli a szövegértési feladatok lehetséges választartományát (a válaszmodellt), esetenként a válasz műfaji normáit, továbbá a válasz pontértékét, valamint az adható részpontszámokat. Az értékelő az egyes feladatokra adott pontszámot, majd a szövegértési feladatsor megoldásával elért összpontszámot feltünteti a dolgozaton.
SZÖVEGALKOTÁSI FELADAT
A diák által választott szövegalkotási feladat megoldását a szaktanár az értékelési útmutató alapján minősíti. Az értékelési útmutató tartalmazza a fogalmazások értékelésének a témától független általános kritériumait, valamint az egyes kitűzött feladatok témafüggő, címszószerűen megfogalmazott (azaz nem kifejtett) elvárható megoldását. Az ettől eltérő minden jó megoldás elfogadható. Az értékelési útmutatóban közölt kritériumok és pontszámjavaslatok figyelembevételével a szaktanár által megállapított pontszám minősíti a vizsgázó dolgozatának tartalmi minőségét, a dolgozat felépítését, szerkezetét és nyelvi minőségét, továbbá a vizsgázó helyesírását, valamint a dolgozat írásképét.
A fogalmazási feladat pontszámának megoszlása:
A fogalmazási feladat megoldásával maximum 60 pontot ér el a vizsgázó. Az elérhető 60 pont megoszlása a következő: a fogalmazás tartalmi minősége: 20 pont; szerkezete, felépítése: 20 pont; nyelvi minősége: 20 pont. Az értékelő tanár a dolgozat végén feltünteti a szövegalkotási feladat tartalmi, szerkezeti, illetve nyelvi minőségének pontszámát.
A szövegalkotási feladatok értékelésében alkalmazott általános kritériumok
A tartalmi kifejtés minőségének kritériumai:
- a téma megértése, szövegbázisú feladatokban a gondolatébresztő szövegre vonatkoztatás;
- nyelvi és irodalmi műveltség, tájékozottság, problémaérzékenység;
- tárgyszerűség;
- műismeret, kultúrtörténeti, motivikus asszociációk, különböző összefüggések megteremtése, tényekkel, ismeretekkel való bizonyítása;
- önálló problémakezelés, személyes állásfoglalás;
- világismeret, gondolkodási kulturáltság;
- az érvelés minősége, az állítások bizonyítása;
- lényegkiemelés, rendszerező képesség.
A szöveg megszerkesztettségének kritériumai:
- a feladatban kért műfaj elemeinek való megfelelés;
- tagolás, a szöveg koherens szerkezete;
- a szerkezeti arányosság (pl. a felvezetés, tárgyalás, lezárás aránya);
- az adott terjedelem megtartása.
A szöveg nyelvi minőségének értékelésében alkalmazott kritériumok:
- a köznyelvi norma biztos ismerete,
- adekvát és változatos szóhasználat, a feladatnak és a kommunikációs helyzetnek megfelelő stílus;
- világos és lényegre törő, szabatos előadásmód;
- gördülékeny szövegalkotás;
- olvasható kézírás, rendezett íráskép.
HELYESÍRÁS, ÍRÁSKÉP
A vizsgázó helyesírásának és a dolgozat írásképének értékelése a szövegértési feladatsor, valamint a szövegalkotási feladat megoldásában egységes elv szerint történik.
- Az értékelő tanár mind a szövegértési, mind a szövegalkotási feladat megoldásában fellelhető helyesírási hibákat aláhúzza, majd az értékelési útmutatóban feltüntetett módon kialakítja a vizsgázó helyesírási hibáinak összpontszámát.
- A helyesírási hibák miatt összesen 15 pont vonható le az összteljesítményből.
- Az íráskép rendezetlensége, illetve a nehezen olvasható kézírás miatt összesen 3 pont vonható le az összteljesítményből.
Szóbeli vizsga
A magyar nyelv és irodalom középszintű szóbeli vizsgája belső, iskolai vizsga.
A szóbeli vizsgára adható felkészülési idő: 30 perc.
A vizsgázó felelési ideje: 10-15 perc.
A felkészülés során irodalmi szöveggyűjtemény, kötet vagy a feladatok megjelölésével összefüggő más nyomtatott, illetve elektronikus ismerethordozó használata megengedett.
Tartalmi szerkezet
A szóbeli vizsgán egy irodalmi és egy nyelvi tételt fejt ki a diák. A tételsor 20-24 nyelvi és 20-24 irodalmi tételből áll. A tételsor összeállításáért a szaktanár a felelős. A tételsor összeállításához a részletes követelmények magyar nyelvi és irodalmi témáit kell figyelembe venni.
A nyelvi és irodalmi tételsor legalább 30%-át (20 tétel esetén 6 tételt, 24 tétel esetén 8 tételt) évről évre módosítani kell.
A tételek jellemzői, összeállításuk
A tételsort úgy kell összeállítani, hogy a tételekben kitűzött feladatok - a témák sajátosságait figyelembe véve - lehetőleg hasonló nehézségűek legyenek, valamint legyen mód a sikeres felkészülésre, valamint a kifejtésre a felkészülésre, illetve a szóbeli feleletre adható időkeretben.
MAGYAR NYELVI TÉTELSOR
A szóbeli vizsgára a szaktanár 20-24 tételt jelöl ki. A tételsort a részletes vizsgakövetelmény Magyar nyelv című fejezetében foglaltak alapján állítja össze a szaktanár. A magyar nyelvi tételek a részletes követelmények következő témáira épülnek: Ember és nyelv, A magyar nyelv története, Nyelv és társadalom, A nyelvi szintek, Kommunikáció, A szöveg, A szövegtípusok, A retorika alapjai, Stílus és jelentés. A tételsort úgy kell összeállítani, hogy a jelzett témák mindegyikéhez legalább egy tétel tartozzék.
A tétel a témakörnek, illetve a tételben konkretizált feladatnak megfelelően tartalmaz/hat egy megállapítást, idézetet, felvezető gondolatot, nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. űrlapot, használati utasítást, újságoldalt, képet, ábrát, térképet, internetes oldalt, egynyelvű szótár részletét), majd a kifejtendő feladat megjelölését.
A tételben kitűzött feladat lehet az idézet, illetve a mellékelt dokumentum adott szempontú elemzésre értelmezése, a szempontban megfogalmazott nyelvi probléma, jelenség, szabály bemutatása, kifejtése, érvek megfogalmazása, a feladatban adott műfajnak megfelelő előadása stb.
IRODALOM TÉTELSOR
A szóbeli vizsgára a szaktanár 20-24 tételt jelöl ki. A tételsort a részletes vizsgakövetelmény Irodalom című fejezetében foglaltak, a Szerzők és művek, illetve az Értelmezési szintek, megközelítések témák kombinációiból állítja össze a szaktanár.
A tétel tartalmaz/hat egy felvezető nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. szépirodalmi idézetet, értekező próza, esszé rövid részletét, illusztrációt, képzőművészeti alkotást, színpadképet, filmképet, ábrát, térképet stb.), majd közli a bemutatandó témát, annak kiemelt szempontját, a témának, illetve a kitűzött szempontnak megfelelően konkrét művek megjelölését. A kiemelt szempont lehet például bármely műfaji, tematikus, stíluskorszakbeli, poétikai, esztétikai, etikai kérdés. Ha azt a tétel kifejtése igényli, illetve lehetővé teszi, a vizsgázó választ a tételben megjelölt szerzők vagy művek közül.
Az irodalom szóbeli vizsgatételeinek tematikai aránya:
A vizsgaleírás 18 tétel kijelölésére közöl kötelezettséget. Ezek a következők:
- A Szerzők és művek témáiból összesen 12 tétel állítandó össze. Ebből a 6 megjelölt életmű, valamint egy világirodalmi tétel kötelező. 5 tételt a Szerzők és művek más témáiból - A szerző és művének beható ismerete, Portrék, Látásmódok, művek, A közelmúlt irodalmából, A kortárs irodalomból - állítja össze a szaktanár.
- Az Értelmezési szintek mindegyik témájából- Korszakok, stílustörténet, Irodalomtörténet, Témák, motívumok, Műfajok, poétika, Az irodalom határterületei, Regionális kultúra - legalább 1-1 tétel, azaz összesen 6 tétel megjelölése kötelező.
- A további tételek kijelöléséről - ideértve a húszon felüli tételszámot is - a szaktanár dönt.
A Szerzők és művek témáiból összeállított tételek bármelyike meríthet az Értelmezési szintek szempontjaiból, az Értelmezési szintek témáiból összeállított tételek bármelyike tartalmazhatja a Szerzők és művek témáiban megjelölt alkotókat.
Értékelés
A szóbeli vizsgateljesítmény maximális pontértéke 50 pont. A magyar nyelvi és az irodalom tétel kifejtését a szaktanár együttesen értékeli. A vizsgázó a feleletére egy összegző pontszámot kap. A vizsgateljesítmény értékelése a következő általános értékelési kritériumok alkalmazásával történik.
|
|
A nyelvi és irodalmi tétel szóbeli kifejtésének értékelési kritériumai |
Pontérték |
Tartalom |
30 pont |
Előadásmód, meggyőző erő |
20 pont |
A vizsgateljesítmény összpontszámának kialakítása:
Az egyes vizsgarészekből elért teljesítmény összeadódik, így a középszintű írásbeli és szóbeli vizsgán összesen 150 pont szerezhető.
EMELT SZINTŰ VIZSGA
A vizsga szerkezete
A magyar nyelv és irodalom emelt szintű érettségi vizsgája írásbeli és szóbeli vizsgarészből tevődik össze. Az írásbeli vizsgán 240 perc áll a vizsgázó rendelkezésére a feladatok megoldására. A szóbeli vizsga a 30 perces felkészülési időt követően 20-30 perc időtartamú. A vizsga szerkezetét az alábbi táblázat összegzi.
|
|
|
|
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
||
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor |
Szövegalkotási feladatok |
Egy nyelvi tétel kifejtése |
Egy irodalmi tétel kifejtése |
40 pont |
60 pont |
50 pont |
Írásbeli vizsga
Tartalmi szerkezet
Az írásbeli feladatok a nyelvi és irodalmi műveltség alkalmazása mellett vizsgálják a jelölt önálló problémalátását, kritikai és kreatív gondolkodását, általános tájékozottságát, szövegértelmező és szövegalkotó képességét. Az írásbeli vizsga ennek megfelelően nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és különböző szövegalkotási feladatokból tevődik össze.
Az írásbeli vizsgán a vizsgázó használhatja a Magyar helyesírás szótárát.
A feladatsor jellemzői
NYELVI-IRODALMI MŰVELTSÉGI FELADATSOR
A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz (lírai műhöz, szépprózai alkotáshoz, illetve részletéhez, esszéhez, értekező prózához vagy annak részletéhez) kapcsolódik. Szépirodalmi művek kijelölése esetében a szerzők általában a vizsgakövetelményekben szereplő korszakok alkotói.
A feladatsor nyelvi és irodalmi ismeretek alkalmazását, fogalmak felismerését, azonosítását, esetenként definícióját tartalmazza, különböző történeti, műfaji, tematikus, motivikus összefüggések feltárására irányul, továbbá tartalmaz a vizsgálandó szöveg nyelvi, grammatikai, retorikai, stilisztikai, szövegtani, helyesírási jellemzőire irányuló kérdéseket.
A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya általában 40-60%.
A feladatsor maximális pontértéke 40 pont.
SZÖVEGALKOTÁSI FELADATOK
A szövegalkotási feladatsor három, különböző témáról adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását tartalmazza.
A szövegalkotási feladatok a következők:
- Egy adott mű vagy irodalmi, kulturális, esztétikai, bölcseleti, etikai kérdés értelmezése, értékelése adott terjedelemben.
- Érvelő szöveg megfogalmazása: reflektálás egy jelenségre, korjelenségre.
- Egy valamely gyakorlati szövegfajta megalkotása (pl. vitaindító, hozzászólás, kérvény), esetenként adott címzetteknek, megjelölt kommunikációs helyzetben, illetve adott műfajban.
A feladatok bármelyike lehet szövegbázisú (pl. irodalmi művet közlő, az esszé, a kifejtés, értékelő érvelés alapjául szolgáló rövid felvezető idézetet tartalmazó) vagy szövegbázis nélküli.
A vizsgára választott konkrét szövegek általában nem képezik a tananyag részét.
Értékelés
NYELVI-IRODALMI MŰVELTSÉGI FELADATSOR
A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor értékelése témafüggő értékelési útmutató alapján történik. A feladatsor maximális pontértéke 40 pont. Az elfogadható válaszok tartományát, valamint az adható részpontokat az értékelési útmutató közli. Az értékelők a dolgozaton feltüntetik a vizsgázó által elért részpontszámokat, valamint a feladatsor megoldásával elért összpontszámot.
SZÖVEGALKOTÁSI FELADATOK
A vizsgáztatók az értékelési útmutató alapján minősítik a vizsgázó teljesítményét, majd feltüntetik a dolgozaton az egyes szövegalkotási feladatok megoldásával elért pontszámot.
A feladattípusok pontértéke a következő:
- egy adott mű vagy irodalmi, kulturális, esztétikai, bölcseleti, etikai kérdés értelmezése, értékelése adott terjedelemben (25 pont);
- érvelés megfogalmazás: reflektálás egy jelenségre, korjelenségre (20 pont);
- egy, valamely gyakorlati szövegfajta megalkotása (pl. vitaindító, hozzászólás, kérvény), esetenként adott címzetteknek, megjelölt kommunikációs helyzetben, illetve adott műfajban (15 pont).
Az értékelési útmutató címszavakban közli az elvárható jó megoldás tartalmi összetevőit. Az ettől eltérő jó megoldás is elfogadható. A vizsgázó teljesítményének értékelését nem befolyásolhatja sem az, ha az értékelők személyes értékítélete eltér a feladatban tárgyalt probléma, kérdés, jelenség általánosnak tekinthető megítélésétől, sem az, ha a vizsgázó véleménye eltér az általánosnak tekinthető megközelítéstől.
A megoldás minőségének elbírálásában a következő általános kritériumok érvényesülnek:
A tartalmi kifejtés minőségének kritériumai:
- a téma megértése, szövegbázisú feladatokban a gondolatébresztő szövegre vonatkoztatás;
- nyelvi és irodalmi műveltség, tájékozottság, problémaérzékenység;
- tárgyszerűség;
- műismeret, kultúrtörténeti, motivikus asszociációk, különböző összefüggések megteremtése, tényekkel, ismeretekkel való bizonyítása;
- önálló problémakezelés, személyes állásfoglalás;
- világismeret, gondolkodási kulturáltság;
- az érvelés minősége, az állítások bizonyítása;
- lényegkiemelés, rendszerező képesség.
A szöveg megszerkesztettségének kritériumai:
- a feladatban kért műfaj elemeinek való megfelelés;
- tagolás, a szöveg koherens szerkezete;
- a szerkezeti arányosság (pl. a felvezetés, tárgyalás, lezárás aránya);
- az adott terjedelem megtartása.
A szöveg nyelvi minőségének értékelésében alkalmazott kritériumok
- a köznyelvi norma biztos ismerete,
- adekvát és változatos szóhasználat, a feladatnak és a kommunikációs helyzetnek megfelelő stílus;
- világos és lényegre törő, szabatos előadásmód;
- gördülékeny szövegalkotás;
- olvasható kézírás, rendezett íráskép.
HELYESÍRÁS, ÍRÁSKÉP
A helyesírás értékelése az útmutató szerint történik. Az értékelő tanár mind a szövegértési, mind a szövegalkotási feladat megoldásában talált helyesírási hibákat aláhúzza, majd az útmutatóban feltüntetett módon kialakítja a vizsgázó helyesírási hibáinak összpontszámát.
- A helyesírási hibák miatt összesen 15 pont vonható le az összteljesítményből.
- Az íráskép rendezetlensége, illetve a nehezen olvasható kézírás miatt összesen 3 pont vonható le az összteljesítményből.
Szóbeli vizsga
A magyar nyelv és irodalom emelt szintű szóbeli vizsgája külső vizsgabizottság előtt történik. A szóbeli vizsgára adható felkészülési idő: 30 perc.
A vizsgázó felelési ideje: 20-30 perc.
A felkészülés során irodalmi szöveggyűjtemény, kötet vagy a feladatok megjelölésével összefüggő más nyomtatott, illetve elektronikus ismerethordozó használata megengedett.
Tartalmi szerkezet
A szóbeli vizsga egy magyar nyelvi és egy irodalmi témakörhöz megfogalmazott tétel kifejtése. Minden témakörhöz legalább két tétel tartozik, a vizsgázó önállóan dönt, hogy melyik tételt fejti ki. A témakörök arányát, illetve az azokhoz rendelt tételeket a vizsga évében egy szakmai bizottság határozza meg. A témakörök, illetve a tételek évről évre változ/hat/nak. A meghirdetett nyelvi, illetve irodalmi témakörök száma legalább 25.
A tételek jellemzői, összeállításuk
A szóbeli vizsgán a vizsgázó kifejt egy nyelvi, illetve egy irodalmi tételt. Az irodalmi tételekhez - a nyilvánosan közzétett témaköröknek megfelelően - a vizsgázó saját maga által készített olvasmánylistát állít össze. A vizsgázó feleletére az olvasmánylista alkalmazásával készül fel, illetve ennek felhasználásával adja elő feleletét. Konkrét szerzőkre és művekre - a tételnek megfelelően - a jelölt olvasmánylistája alapján lehet kérdéseket feltenni.
A tételsort úgy kell összeállítani, hogy a tételekben kitűzött feladatok - a témák sajátosságait figyelembe véve lehetőleg hasonló nehézségűek legyenek, valamint legyen mód a sikeres kifejtésükre a felkészülésre, illetve a feleletre adható időkeretben.
MAGYAR NYELVI TÉTELSOR
A témaköröket a részletes vizsgakövetelmények Magyar nyelv című fejezete - Ember és nyelv, A magyar nyelv története, Nyelv és társadalom, A nyelvi szintek, Kommunikáció, a Szöveg, A szövegtípusok, A retorika alapjai, Stílus és jelentés - alapján állítja össze az ezzel megbízott szakmai testület. A tételsort úgy kell összeállítani, hogy a témakörök mindegyikéhez legalább két tétel tartozzék.
A tételek a témakörnek, illetve a tételben konkretizált feladatnak megfelelően tartalmaz/hatnak egy megállapítást, idézetet, felvezető gondolatot, nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. űrlapot, használati utasítást, újságoldalt, képet, ábrát, térképet, internetes oldalt, egynyelvű szótár részletét), majd közlik a kifejtendő feladat megjelölését. A feladatmegjelölés a részletes vizsgakövetelményekre épül.
A tételekben kitűzött feladat lehet az idézet, illetve a mellékelt dokumentum adott szempontú elemzése értelmezése, a szempontban megfogalmazott nyelvi probléma, jelenség, szabály bemutatása, kifejtése, érvek megfogalmazása, a feladatban megjelölt műfaj előadása stb.
IRODALMI TÉTELSOR
A szóbeli vizsga témaköreit, illetve tételeit összeállító testület a részletes vizsgakövetelmények Szerzők és művek, valamint Értelmezési szintek témáiból jelöl ki és hirdet meg legalább 25 témakört. A témakörökben az Életművek 6 témaköre kötelező, továbbá kötelező legalább 2 kortárs magyar irodalmi, továbbá legalább 4 világirodalmi témakör, valamint legalább egy, azaz összesen 6 az Értelmezési szintek minden témaköréből. Ez utóbbiak bármelyikében megjelenhetnek különböző műismereti követelmények, azaz a Szerzők és művek különböző alkotói. A 18 kötött témakörhöz 7 további témakört évente jelöl ki a szakmai testület.
Minden témakörhöz két tétel tartozik. A tétel tartalmaz/hat egy felvezető nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. szépirodalmi idézetet, értekező próza, esszé rövid részletét, illusztrációt, képzőművészeti alkotást, színpadképet, filmképet, ábrát, térképet stb.), majd közli a bemutatandó témát, annak kiemelt szempontját, a témának, illetve a kitűzött szempontnak megfelelően esetleg szerző és mű megjelölését. A tétel kifejtésében a diák a saját maga által összeállított és a vizsgabizottság rendelkezésére bocsátott olvasmánylistát alkalmazza.
A tételben kiemelt szempont lehet bármely poétikai, irodalomtörténeti, stíluskorszakbeli, esztétikai, etikai kérdés, valamely életprobléma, motívum, a műre, a szerzői életpályára jellemző sajátosság.
Értékelés
A szóbeli vizsgateljesítmény maximális pontértéke 50 pont. A magyar nyelvi és az irodalmi tétel kifejtését a vizsgabizottság együttesen értékeli. A vizsgázó a feleletére egy összegző pontszámot kap.
A vizsgázó szóbeli vizsgateljesítményének értékelése a következő általános értékelési kritériumok alkalmazásával történik.
|
|
A nyelvi és irodalmi tétel szóbeli kifejtésének értékelési kritériumai |
Pontérték |
Tartalom |
30 pont |
Előadásmód, meggyőző erő |
20 pont |
A vizsgázó összpontszámának kialakítása:
Az emelt szintű írásbeli vizsgán 100, a szóbeli vizsgán 50, így a magyar nyelv és irodalom emelt szintű vizsgáján összesen 150 pont szerezhető.