Nyelvtan dolgozathoz
Révai Miklós Gimnázium – 2014. december 8. F osztály
Témakörök:
1. Szófajok – a) megfogalmazások, b) felismerések (Petőfi: Az Alföld 1., 2. szakasz).
2. Szintagmák – a) megfogalmazások, b) felismerések egyszerű mondatok elemzése aláhúzással, ágrajzzal; a mondatok szintagmáinak pontos felsorolása.
3. Az alárendelő és a mellérendelő összetett mondatok definíciója, felismerése, elemzése a tagmondatok sorszámozásával, ágrajzzal.
*********************************************
1. Szófajok – a) megfogalmazások, b) felismerések (Petőfi: Az Alföld 1., 2. szakasz).
Egészítse ki az alábbi fogalom-meghatározásokat!
Az ige cselekvést, történést vagy létezést jelentő szó.
A névszó megnevező szófajta.
A tulajdonnév megkülönböztető név.
A köznév (közös főnév) kategóriacsoport elnevezése.
A melléknév tulajdonságot, ismertetőjegyet… kifejező szó.
A számnév számosságot, sorban elfoglalt helyet jelöl, illetve azt, hogy a részekre osztott egészből hány van.
A névmás főnevet, melléknevet vagy számnevet helyettesíthet a mondatban.
Négy névmás csak főnevet helyettesíthet (személyes, visszaható, kölcsönös, birtokos).
Öt névmás főnevet, melléknevet vagy számnevet is helyettesíthet (mutató, vonatkozó, kérdő, határozatlan, általános).
Az igeneveket az igékből képezzük.
A főnévi igenevet (mely egyébként ragozható!) a „ni” képzővel képezzük.
A melléknévi igenevet az „ó”, „ő” (folyamatos); „t”,”tt” (befejezett); „andó”, „endő” képzővel (képzőbokorral) képezzük az igéből.
A határozói igenevet a „va”, „ve”, „ván”, „vén” képzővel képezzük az igéből.
A valódi határozószók rag nélkül is megjelölik a cselekvés helyét, idejét és egyéb körülményét.
A nem valódi határozószók rendszerint más szóval együtt, a mondat kontextusában egyedileg értelmezhetően fejeznek ki valamilyen körülményt. Nem valódi határozószó pl. a névelő, a névutó, az igekötő (egy csoportja), a kötőszó (egy csoportja), a határozottságot vagy határozatlanságot kifejező szó (pl. az igenelő, a tagadószó vagy a tiltószó).
Az egyéb szófaji kategóriát az indulatszók, a dajkanyelvi és a „baba”-szók, az állatterelő szavak és a réják uralják.
Elemezze szófajtani szempontból az alábbi szavakat!
Mit nekem te zordon Kárpátoknak
Fenyvesekkel vadregényes tája!
Tán csodállak, ámde nem szeretlek,
S képzetem hegyvölgyedet nem járja.
Lenn az alföld tengersík vidékin,
Ott vagyok honn, ott az én világom;
Börtönéből szabadúlt sas lelkem,
Ha a rónák végtelenjét látom.
2. Szintagmák – a) megfogalmazások, b) felismerések egyszerű mondatok elemzése aláhúzással, ágrajzzal; a mondatok szintagmáinak pontos felsorolása.
a) A szintagma legalább két szó nyelvi-logikai kapcsolata.
Alárendelő a szintagma (szószerkezet), ha az egyik szó a másik alárendelt mondatrésze lehet.
Alárendelő szintagmák: tárgyi, határozói jelzői.
(Hozzárendelő szintagma az állítmányi-alanyi szintagma. ((Predikatív funkciós szerkezet.))
Mellérendelő a szintagma, ha minden eleme a mondatnak ugyanazon logikai szintjén helyezkedik el, ugyanarra a mondatrészre mutat, és ugyanazon a mondatrész szerepét tölti be.
b) Elemezze az alábbi egyszerű mondatokat aláhúzással és ágrajzzal. Sorolja fel a bennük szereplő szintagmákat!
(Itt a tanórán is elemzett egyszerű mondatokról van szó!! Lásd a nyelvtan füzetet és a munkafüzet megfelelő feladatait!)
3. Az alárendelő és a mellérendelő összetett mondatok definíciója, felismerése, elemzése a tagmondatok sorszámozásával, ágrajzzal.
a) Alárendelő az összetett mondat, ha van olyan mondatrész valamelyik tagmondatban, amelyet a másik tagmondat kifejt. Az alárendelő összetett mondatok fajtái: állítmányi, alanyi, tárgyi, határozói jelzői. (A jelzők és a határozók alfajai!! – 5 + 10)
Mellérendelő az egyszerű mondat, ha a tagmondatok egyenrangúak, tehát nincs olyan mondatrész egyik tagmondatban sem, amelyet a másik kifejt.
b) Elemezze az alábbi összetett mondatokat aláhúzással és ágrajzzal. (Itt a tanórán is elemzett mondatokról van szó!! Lásd a nyelvtan füzetet és a munkafüzet megfelelő feladatait!)