B) ISMERETKÖRÖK
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
|
|
|
1. MAGYAR NYELV |
|
|
|
|
1.1. Ember és nyelv
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A nyelv mint felhalmozott tudás,
a nyelv mint jelrendszer. |
A megismerés és a nyelv viszonya a világról formált
tudásunkban. |
1.2. A magyar nyelv története
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A nyelvrokonság főbb bizonyítékai néhány példával. |
A szabályos hangmegfelelés mint összehasonlító nyelvtudományi bizonyíték. |
1.2.1. A magyar nyelv rokonsága
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Nyelvtörténeti korszakok, egy-egy művelődéstörténeti vonatkozás (pl. szerzetesrendek, kódexek, műfajok a kódexirodalomban, világi tárgyú szövegemlékek). |
Az ősmagyar korszak, az ómagyar kor, a középmagyar korszak, az újmagyar kor. |
1.2.2. Nyelvtörténeti korszakok
11. C – kész 11. F – kész
|
Egy nyelvtörténeti korszak jellemzése. |
A régi magyar irodalom - néhány szöveg bemutatása a régi
magyar irodalom köréből (pl. Pázmány Péter, Mikes Kelemen). |
1.2.3. Az írott nyelvi norma kialakulása
11. C – kész 11. F – kész
|
Az egységes írott nyelvi norma felé: az irodalmi nyelv
kialakulása (a reformáció és az ellenreformáció hatása). |
A műfordítás-irodalom jelentősége. |
1.2.4. Nyelvművelés
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A mai magyar nyelvművelés néhány alapkérdése (pl. az idegen szavak használata, a közhelyek, a "panelstílus"). |
Nézetek a nyelvművelésről. |
1.3. Nyelv és társadalom
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A társadalmi és területi nyelvváltozatok és a norma. |
A rétegnyelvi szótárak (pl. tájszótár, szaknyelvi
szótár). |
1.3.1. Nyelvváltozatok
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A földrajzi és társadalmi rétegződés megjelenése a
szókincsben: regionális köznyelvek és szociolektusok, szaknyelv, rétegnyelv,
ifjúsági nyelv, szleng. |
A társadalom hatása a nyelvváltozatra, a szókincsre. |
1.3.2. Kisebbségi nyelvhasználat
|
A magyar nyelv Európában: a határon túli nyelvhasználat
főbb adatai, tendenciái. |
A kisebbségi nyelvhasználat társadalmi jelentősége - a
főbb nézetek, a kétnyelvűség. |
1.3.3. A határon túli magyar nyelvűség |
|
A határon túli magyarság nyelvápolásának főbb fórumai. |
1.3.4. Tömegkommunikáció és nyelvhasználat |
A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és hatáskeltő eszközei. |
|
1.3.5. Új kihívások 11. C – kész 11. F – kész
|
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a
nyelvi érintkezésre (pl. szövegszerkesztés számítógéppel, kommunikáció az
interneten, elektronikus levelezés). |
|
1.4. A nyelvi szintek
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Szépirodalmi és köznyelvi szövegek hangtani, alak- és
szótani, mondattani, jelentéstani elemzése. |
A leíró grammatika mint a magyar
nyelvi rendszer modellje. |
1.4.1. Hangtan
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A beszéd, a beszédfolyamat, a beszédhang, a hangképző
szervek. |
A magyar hangállomány. |
1.4.2. Alaktan és szótan
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A morfémák, szóelemek és szerepük a szóalak felépítésében, a szószerkezetek alkotásában. A képzők, jelek, ragok szerepe. A szótő és a toldalékok szerepe és jelentése; nyelvhelyesség a toldalékolásban. A magyar helyesírás alapelveinek magyarázata példákkal. A szófajok rendszere. Az alapszófajok, a viszonyszók és a mondatszók mondatbeli és szövegbeli szerepének értelmezése. |
|
1.4.3. A mondat szintagmatikus szerkezete
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szóelemzés elvének alkalmazása a szóalak leírásában. |
|
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az állítmány és az alany. A tárgy és fajtái. |
Alaki és értelmi egyeztetés a szószerkezetekben. |
1.4.4. Mondattan
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A mondat az élőbeszédben és az írott nyelvben. |
A mondat fogalma, a rendszermondat és a szövegmondat. |
1.4.5. A mondat a szövegben
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A mondat és a szöveg. |
A szinteződés és a tömbösödés jelenségei. |
1.4.6. Logikai és tartalmi viszonyok
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A modalitás, mondatfajták elemzése grammatikai és
szemantikai eszközökkel. |
Mondatvariánsok közötti különbségek értelmezése, pl. a stílusérték szempontjából. |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az alárendelő összetett mondat
mint a főmondat és a mondatok grammatikai viszonya. |
Összetett mondatok elemzése szerkezeti rajzzal. |
1.4.7. Szókincs és frazeológia
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szókincs változásának okai, a szókészlet rétegei, az
átvétel és az első keletkezés. |
. |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
- a szóképzés jelentésmódosító szerepe; |
A képzők rendszere. |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
- a szóösszetétel jelentősége, fajtái, az összetett szavak helyesírása. |
A szóalkotás ritkább módjai: elvonás, tapadás, jelentésmegoszlása, mozaikszók, rövidítések |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szóteremtés jelentősége, az indulatszók, a hangutánzás és a hangulatfestés. |
|
1.5. Kommunikáció
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói, ezek összefüggései
a kifejezésmóddal; a kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei. |
A kommunikáció fogalmának interdiszciplináris jellege. |
1.5.1. A jel, a jelrendszer
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A jel, jelek, jelrendszerek - a természetes kapcsolaton és a konvención alapuló jelek elkülönítése. |
Nyelvi jelek: jelölő - (hangsor), jelölt (jelentéstartalom), jeltárgy. A nyelvi jel sajátosságai (pl. önkényesség, általánosító jelleg, használati helyzettől független létezés). |
1.5.2. Nyelvi és vizuális kommunikáció
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az emberi kommunikáció nem nyelvi formái (pl. gesztusok,
mimika, térközszabályozás, tekintet, külső megjelenés, csend); társadalmi,
nemi, generációs, kulturális vonatkozások - példák alapján. |
Társadalmak és kultúrák jelrendszereinek történeti
eltérései - egy-két példa alapján (pl. a magyar folklór, az utcakép, az
elektronikus kommunikáció jelrendszere). |
1.5.3. A nyelvhasználat mint kommunikáció
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A közvetlen emberi kommunikáció néhány sajátszerűsége. |
|
1.5.4. Kommunikációs funkciók és közlésmódok
11. C – kész 11. F – kész
|
A különböző közlésmódok kommunikációs funkciói (pl.
párbeszéd, történetmondás, levél, üzenet, napló, feljegyzés, köszönés és
megszólításformák). |
A nyelvi és nem nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései (pl. gesztusnyelv, nemi, társadalmi, életkori különbségek jelzése, tánc, viselet). |
1.5.5. A személyközi kommunikáció |
|
|
1.5.5. A tömeg- kommunikáció
11. C – kész 11. F – kész
|
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra. |
A kommunikációs funkciók (ábrázoló, kifejező, felhívó,
fatikus, esztétikai, metanyelvi) fogalma és szerepe. |
1.6. A szöveg
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szöveg egységének tényezői, feltételei, elsődleges és
mögöttes jelentése. |
Lineáris és globális kohézió |
1.6.1. A kommunikáció és a szöveg
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szöveg szóban és írásban. |
|
1.6.2. A szöveg grammatikája és jelentése
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szöveg felépítése, egységei - külső körülmények:
szövegméret, megjelenés. |
|
1.6.3. Szövegértelmezés
11. C – kész 11. F – kész
|
A kontextuális jelentés, az utalás irányai (előre- és
visszautalások). |
Anafora, katafora, deixis. |
1.6.4. A címzettek
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A címzettek, a közönség mint szövegformáló tényező, a beszélő és a hallgató, illetve a közönség közti kapcsolat. |
A beszélők nyelvi és történeti meghatározottsága, előismeretei: a címzett szerepe a szöveg megszerkesztettségében, a kifejtés mélységében, a szöveg bonyolultságában, terjedelmében, előadásmódjában, szóhasználatában. |
1.6.5. A szöveg szóban és írásban
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szóbeliség és az írásbeliség hatása a szövegformálásra
és a szöveg előadására. |
. |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A cél és a téma összefüggéseinek érvényesítése szóban és
írásban. |
A beszéd és az írás összehasonlítása (pl. a beszéd mint többdimenziós rendszer). |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Grammatikai és jelentésbeli kapcsolóelemek felismerése és használata: a határozott névelő használata, a névmásítás és szerepe a szövegösszetartó erő létrejöttében; előre- és visszautalások a szövegben; makro- és mikrostruktúra követése; hiányos mondat, kötőszó, egyeztetés; szórend. |
|
1.6.6. Az intertextualitás |
Az ismeretközvetítő CD-ROM és az internet intertextualitásának főbb jellemzői. |
Az intertextualitás mint a szövegek létmódja, az
intertextualitás jelenségeinek értelmezése irodalmi és nem irodalmi
szövegekben. |
1.7. A szövegtípusok
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szövegtípusok kommunikatív, szerkezeti, nyelvi normáinak jellemzői. |
A szövegtipológia rendszerét alkotó elvek. |
1.7.1. A kommunikációs színterek
|
A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges
szövegtípusok (pl. kérvény, önéletrajz, pályázat, hivatalos levél,
meghatalmazás, hozzászólás) normái. |
|
1.7.2. A média, az elektronikus kommunikáció |
Az írott és az elektronikus tömegkommunikáció
szövegtípusait elkülönítő nyelvi és nem nyelvi tényezők. |
Médiaközlések elemzése (pl. hír, hírmagyarázat, tudósítás, interjú, cikk, glossza): tartalmi, szerkezeti és szövegformálási kritériumai, nyelvhasználati, hatásbeli sajátosságai. |
|
A publicisztikai és tájékoztató műfajok, valamint az elektronikus média hagyományos (rádió, televízió) és új közlésmódjai (e-mail, internet stb.). Az új közlésmódok társadalmi hatása (pl. saját tapasztalatok, nézetek, vélemények értelmezésével). |
|
1.7.2. A tanulás tipikus szövegei 11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Tudományos ismeretterjesztő műfajok - kifejtés, definíció, magyarázat, bizonyítás, összefoglalás és forrásaik (pl. tankönyv, folyóirat, szakkönyv, írott és elektronikus adatbázis). |
Tudományos és ismeretterjesztő szövegek összehasonlítása (pl. a címzettek, a szóhasználat, a megszerkesztettség szempontjából). |
1.8. A retorika alapjai
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A retorika mint etikai érték, mint a meggyőzés művelete a gondolatközlésben, mint a szónoklás tudománya. |
A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei. |
1.8.1. A retorika
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szöveg hangzása mint vivőerő, mint hatástényező, mint a beszélő személyiségének, érzelmeinek kifejezője. |
Néhány történeti értékű és jelenkori szónoki beszéd
retorikai eszközei és esztétikai hatása (pl. Kölcsey Ferenc, Széchenyi
István, Kossuth Lajos, Deák Ferenc beszéde). |
1.8.2. A nyilvános beszéd
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A nyilvános beszéd, a közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumai: a beszéd fajtái, a beszéd felépítése (a szövegszerkesztés lépései az anyaggyűjtéstől a megszólaltatásig). |
|
1.8.3. Érvelés, megvitatás, vita
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A meggyőzés, az érvelés beszédhelyzete és eszközei. |
|
1.8.4. Szövegek térben és időben
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Nyelvi jelenségek elhelyezése térben és időben; szövegek térbeli és időbeli kontextusai. Az összefoglalás funkciója és típusai, tartalmi kivonat, tömörítés. |
Az aktuális tagolás, a téma/réma összefüggés, a szerkezet, az új közlések, implikációk, kontextusok, jelentésrétegek feltárása, megfogalmazása irodalmi és nem irodalmi szövegekben. |
1.8.5. A szövegszerkesztés eljárásai
11. C – kész 11. F – kész
|
A spontán megnyilatkozások és a megtervezett szöveg. |
|
1.8.6. Személyes viszony, értékelés
11. C – kész 11. F – kész
|
A témához való személyes viszonyulás kifejezése (pl.
reflexió, állásfoglalás). |
|
1.9. Stílus és jelentés
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Stílus és jelentés a mindennapi nyelvhasználatban, a
szaknyelvben és a szépirodalomban. |
|
1.9.1. A szójelentés
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A szóhasználat nyelvtani és jelentésbeli kötöttségei. |
A jelentésmező fogalma. |
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az állandósult szókapcsolatok, szólások eredete néhány
példával, kultúrtörténeti vonatkozással. |
A jelentés fogalmi megközelítései: szóelemek (grammatikai jelentés), lexémák (szótári szavak), szószerkezetek (grammatikai viszonyok jelentése, állandósult szókapcsolatok, szóértékű nyelvi elemek) jelentésviszonyai. |
1.9.2. Állandósult nyelvi formák
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke: szólás, szóláshasonlat, közmondás, szállóige; közhelyek, nyelvi panelek; a köznyelvben szokásos jelentésbeli összeforrottságot mutató szókapcsolatok (pl. köszönésformák, szitkozódások, babonák, közéleti jelszavak, graffitik) szerepe. |
Nyelv, beszéd, szöveg és stílus összefüggése, a stílusérték fogalma; a konnotatív és a denotatív jelentéssel összefüggésben is. |
1.9.3. Nyelvi-stilisztikai változatok
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A stílus értelmezése (pl. kifejezésmód, az írás, a
szerkesztés, a fogalmazás módja, nyelvi eszközök megválogatása, "a
stílus maga az ember", hatásosság, többlet, a stílus
mint a beszélő attitűdjének kifejeződése a tárgyhoz, eseményhez, hallgatóhoz,
olvasóhoz, anyanyelvéhez, a társadalmi szabályokhoz és konvenciókhoz). |
A stílust létrehozó, alakító kommunikációs tényezők
rendszere, beszélő/író, címzettek, téma, cél, szóbeliség, írásbeliség. |
1.9.4. Stíluseszközök
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
A képszerűség stíluseszközei és hatása: képek és összetett képrendszerek felismerése, értelmezése. |
Összetett képrendszerek, képi hálózatok, jelképrendszerek |
1.9.5. A nyelvi elrendezés hatása
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Az egyszerűbb alakzatok fajtái és hatásuk: a
gondolatritmus, variáció, fokozás, halmozás, mondatpárhuzam, kihagyás,
késleltetés, célzás. |
Irodalmi és nem irodalmi szövegek stílushatásának komplex
értékelése. |
1.9.6. Stílustörténet
11. C – kész (e. is) 11. F – kész (e. is)
|
Stílus és norma koronkénti változatai, néhány példa alapján. |
Stíluskorszakok, stílusirányzatok ismerete alapján tájékozottság a stílustörténetben, a stílusirányzatok körében; stílustörténeti összehasonlítások - példák alapján. |
2. Fogalmak
Középszint és emelt szint
Az emelt szint fogalomismereti követelményeit dőlt betűvel jelezzük.
alakzatok: ellipszis, kötőszóhiány, ismétlődés, gondolatritmus, oxymoron
állandó és alkalmi stílusérték
állandósult szókapcsolat: szólás, szóláshasonlat, szállóige, közmondás
beszédtett
diakrónia, szinkrónia
egyeztetés a szintagmákban
érvelés: tétel (állítás), érv, ellenérv, cáfolat; deduktív, induktív módszer
expresszivitás, eufemizmus, evokáció, archaizálás, egyéni szóalkotás, poétizáció
finnugor nyelvcsalád
főbb nyelvtípusok
hangszimbolika, hangutánzás, hangulatfestés, alliteráció, áthajlás, figura etimologica
a helyesírás alapelvei: a kiejtés, a szóelemzés, a hagyomány, az egyszerűsítés elve
a hiány szövegösszetartó szerepe
intertextualitás
jel, jelrendszer
jelentés: szó-, mondat-, szövegjelentés; denotatív, konnotatív jelentés, szótári, kontextuális jelentés
jelentésrétegek mondatban, szövegben
jelentésszerkezet, jelentéselem, jelentésmező, jelhasználati szabály
kevertnyelvűség, kettősnyelvűség, kétnyelvűség
a kommunikáció, a kommunikációs folyamat funkciói, tényezői
a kommunikáció létformái: szóbeliség, írásbeliség; magánéleti, nyilvános kommunikáció
központozás: a gondolatjel, a zárójel, a kettőspont, a pontosvessző, az idézőjel szerepe
a magánhangzó, mássalhangzó képzésmódja, alkalmazkodása (hangtörvények)
a magyar nyelv történeti korszakai: nyelvemléktelen kor, nyelvemlékes kor; ősmagyar, ómagyar, középmagyar kor, nyelvújítás, újmagyar kor, mai magyar nyelvhasználat
mondatfajták: modalitás
mondat- és szövegfonetikai eszközök
mondatszerkezet: egyszerű mondat, összetett mondat, alárendelő, mellérendelő összetett mondat; tagolt, tagolatlan mondat, teljes, hiányos mondat
mondatstilisztikai változatok: verbális stílus, nominális stílus, körmondat
metafora, metaforizáció
motiváltság, -motiválatlanság
nyelvemlék: szórványemlék. vendégszöveg, kódex, ősnyomtatvány
nyelvi norma
nyelvi tervezés, nyelvpolitika, nyelvtörvény
a nyelv vízszintes és függőleges tagolódása: sztenderd, köznyelv, nyelvjárás, regionális köznyelv, csoportnyelvek, szleng, argó
összehasonlító nyelvtudomány
retorika: szónoklat, alkalmi beszéd, meggyőző szövegműfajok; szónoklat részei: bevezetés (az érdeklődés felkeltése, jóindulat megnyerése, témamegjelölés), elbeszélés, érv, bizonyítás, cáfolás, befejezés (összefoglalás, kitekintés), érzelmi betetőzés
sajátos jelentéstartalom: feltétel, következtetés, hasonlítás, megengedés
stílus, stíluselem, stílushatás
a stílusirányzatok kifejezőeszközei
a szószerkezetek fajtái, alá- és mellérendelő szószerkezetek
a szóelem (morféma) fajtái
szóalkotás: szóképzés, szóösszetétel, mozaikszó
szófaji rendszerünk, alapszófajok, viszonyszók, mondatszók
a szójelentés: egyjelentésű, többjelentésű, azonos alakú szó; rokon és hasonló alakú, ellentétes jelentésű szó; hangutánzó; hangulatfestő szó
szóképek: metafora, hasonlat, szinesztézia, metonímia, szinekdoché, összetett költői kép, allegória, szimbólum
a szókincs rétegei: ősi szavak, belső keletkezésű szavak, jövevény- és idegen szavak
szórend: kötött és kommunikatív (szabad) szórend; aktuális tagolás: ismert és újságoló rész (téma, réma)
szöveg, szövegmondat, szövegegységek: bekezdés, tömb, szakasz
szövegjelentés: témahálózat, tételmondat, kulcsszó, kontextuális jelentés
szövegkapcsoló elemek: kötőszó, névmás, névelő, határozószó, előre- és visszautalás (rámutatás, anafora, katafora, deixis), egyeztetés a szövegben
szövegkohézió (lineáris, globális)
szövegtípus, szövegfajta: definíció, magyarázat, kisértekezés, értekezés, tanulmány, esszé, pályázat; ajánlás, műelemzés, értelmezés; vita, referátum, előadás; hivatalos levél, meghatalmazás, kérvény, önéletrajz
a nem nyelvi kommunikáció
a tömegkommunikáció tájékoztató, véleményformáló műfajai: hír, tudósítás, kommentár, cikk, interjú, riport, glossza, recenzió, kritika