|
Vizsgaszintek |
|
TÉMÁK |
Középszint |
Emelt szint |
1.1 Ember és nyelv |
A nyelv mint jelrendszer |
A nyelv szerepe a világról
formált tudásunkban |
1.2 Kommunikáció |
A kommunikációs folyamat
tényezői és funkciói, ezek összefüggései a kifejezésmóddal |
A kommunikáció fogalmának interdisziplináris jellege |
1.2.1 A jel, a jelrendszer |
A jel, jelek, jelrendszerek a nyelvi és nem nyelvi közlésben |
A nyelvi jel sajátosságai |
1.2.2 Nyelvi és vizuális kommunikáció |
Az emberi kommunikáció nem nyelvi formái (pl. gesztusok, mimika, térközszabályozás, tekintet, külső megjelenés, csend). A vizuális és a nyelvi jel, a vizuális és a nyelvi kommunikáció |
Társadalmak és kultúrák jelrendszereinek történeti eltéréseire egy-két péda (a folklór, az utca, az elektronikus kommunikáció jelrendszere) |
1.2.3 A nyelvhasználat mint kommunikáció |
A kommunikációs folyamat tényezői és összefüggésük megértése, bizonyítása beszédhelyzetek elemzésével, szövegértelmezéssel, szövegalkotással |
A nyelvi és nem nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései példák alapján |
1.2.4 Kommunikációs funkciók és közlésmódok |
Példák a különböző közlésmódok kommunikációs funkcióira (párbeszéd, történetmondás, levél, üzenet, feljegyzés, köszönés, megszólításformák) |
A kommunikációs funkciók fogalma és szerepe |
1.2.5 Személyközi kommunikáció |
A közvetlen emberi kommunikáció néhány sajátszerűsége. A mindennapi - nyilvános és magánéleti - élethelyzetek néhány tipikus kommunikációs konfliktusa és lehetséges feloldásuk |
A közvetlen személyközi kommunikáció, az írott és elektronikus tömegkommunikáció különbségeinek felismerése és összehasonlítása |
1.2.6 A tömegkommunikáció |
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra |
|
1.3 A magyar nyelv története |
|
|
1.3.1 A magyar nyelv rokonsága |
A magyar nyelvrokonság főbb bizonyítékai néhány példával |
A nyelvrokonság kutatásának módszerei |
1.3.2 Nyelvtörténeti korszakok |
A magyar nyelv történetének fő szakaszai |
Az ősmagyar, az ómagyar, középmagyar korszak, az újmagyar kor |
1.3.3 Az írott nyelvi norma kialakulása |
|
Az egységes írott nyelvi norma kialakulása |
1.3.4 Nyelvművelés |
A mai magyar nyelvművelés néhány alapkérdése |
A nyelvművelés szerepe az új nyelvi fejlemények, jelenségek értelmezésében |
1.4 Nyelv és társadalom |
|
|
1.4.1 Nyelvváltozatok |
A társadalmi és területi
nyelvváltozatok és a norma |
A rétegnyelvi szótárak (pl. tájszótár, szaknyelvi
szótár) |
1.4.2 Kisebbségi nyelvhasználat |
A Magyarországon beszélt kisebbségi nyelvek megnevezése. A kisebbségi nyelvhasználat, nyelvi kultúra társadalmi jelentősége |
A főbb nézetek a kétnyelvűségről, a kettősnyelvűségről |
1.4.3 A határon túli magyar nyelvűség |
A határon túli magyar nyelvhasználat főbb adatai, tendenciái |
|
|
A nyelvközösség helyzete és nyelvhasználata közötti összefüggés |
|
1.4.4 Tömegkommunikáció és nyelvhasználat |
A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és hatáskeltő
eszközei |
|
1.5 A nyelvi szintek |
Szépirodalmi és köznyelvi
szövegek hangtani, alak- és szótani, mondattani, jelentéstani elemzése |
A leíró grammatika mint a magyar nyelvi rendszer modellje |
1.5.1 Hangtan |
A beszéd, a beszédfolyamat, a
beszédhang, a hangképző szervek |
A magyar hangállomány |
1.5.2 Alaktan és szótan |
A morfémák, szóelemek szerepe és
helyes használata a szóalak felépítésében, a szószerkezetek alkotásában |
|
1.5.3 Mondattan |
A mondat szerkezete: teljes és
hiányos szerkezetű; tagolt, tagolatlan; egyszerű, összetett |
|
1.5.4 A mondat szintagmatikus szerkezete |
A mondat az élőbeszédben és az írott nyelvben |
A mondat fogalma, a rendszermondat és a szövegmondat. |
1.5.5 A mondat a szövegben |
A mondat és a szöveg |
Mondatvariánsok közötti különbségek értelmezése, pl. a stílusérték szempontjából |
1.5.6 Logikai és grammatikai viszonyok az összetett mondatban |
A mellérendelő összetett
mondatok mint logikai-tartalmi viszonyok |
Összetett mondatok elemzése szerkezeti rajzzal |
1.5.7 Szókincs és frazeológia |
A szókincs változásának okai, a
szókészlet rétegei. |
A szóalkotás ritkább módjai: elvonás, tapadás, jelentés
megoszlása, rövidítések |
1.6 A szöveg |
A szöveg egységének tényezői, feltételei, elsődleges és mögöttes jelentés |
Lineáris és globális kohézió a
szövegben. |
1.6.1 A szöveg és a kommunikáció |
A szöveg szóban és írásban |
|
1.6.2 A szöveg szerkezete és jelentése |
A szöveg felépítése, egységei -
külső körülmények: szövegméret, megjelenés |
|
1.6.3 Szövegértelmezés |
A kontextuális jelentés (pl.
előre- és visszautalás, makro- és mikrostruktúra, hiányos mondat, szórend,
egyeztetés) |
|
1.6.4 A szöveg szóban és írásban |
A szóbeliség és az írásbeliség hatása a szövegformálásra
és a szöveg előadására |
A szöveg dinamikus és statikus összetevői |
1.6.5 Az intertextualitás |
Az ismeretközvetítő CD-ROM és az internet
intertextualitásának főbb jellemzői |
|
1.6.6 A szövegtípusok |
Szövetípusok kommunikatív, szerkezeti, nyelvi jellemzői |
A szövegtipológiai elemzés fő szempontjai |
1.6.7 Szöveg a médiában |
A publicisztikai és a tájékoztató műfajok, valamint az
elektronikus média hagyományos (rádió, televízió) és új közlésmódjai (e-mail,
internet stb.) |
Az írott és az elektronikus tömegkommunikáció
szövegtípusait elkülönítő nyelvi és nem nyelvi tényezők |
1.7 A retorika alapjai |
A retorika mint a meggyőzés művelete a gondolatközlésben |
A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei |
1.7.1 A nyilvános beszéd |
A nyilvános beszéd, a
közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumai |
A retorika mint a szónoklás tudománya |
1.7.2 Érvelés, megvitatás, vita |
Az érvelés, az érvelés beszédhelyzete és eszközei |
A jelentésrétegek feltárása, megfogalmazása irodalmi és nem irodalmi szövegekben (aktuális tagolás, új közlések, implikációk, kontextusok stb.) |
1.7.3 A szövegszerkesztés eljárásai |
A spontán megnyilatkozás és a
megtervezett szöveg különbsége |
|
1.8 Stílus és jelentés |
|
|
1.8.1 Szóhasználat és stílus |
Stílus és jelentés a mindennapi
nyelvhasználatban, a szaknyelvben és a szépirodalomban |
A szóhasználat nyelvtani, jelentésbeli és stiláris
kötöttségei |
1.8.2 A szójelentés |
A nyelvi jelek csoportjai a
hangalak és a jelentés viszonya alapján |
Nyelv,
beszéd, szöveg és stílus összefüggése, a stílusérték fogalma, a konnotatív és denotatív jelentéssel összefüggésben
is |
1.8.3 Állandósult nyelvi formák |
Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke (szólás, szóláshasonlat, közmondás, szállóige, közhelyek, nyelvi panelek, sztereotípiák) |
Következtetések megfogalmazása a nyelvi-stilisztikai eszközök lehetőségeiről |
1.8.4 Nyelvi-stilisztikai változatok |
A stílus szerepe a
jelentésteremtésben (nyelvi eszközök megválogatása, szerkesztés,
hatásosság, többletjelentés, a stílus mint a beszélő attitűdjének
kifejeződése stb.) |
Következtetések megfogalmazása a nyelvi-stilisztikai eszközök lehetőségeiről |
1.8.5 Stíluseszközök |
A képszerűség stíluseszközei és
hatása: képek, képrendszerek felismerése, értelmezése |
|
1.8.6 Stílusréteg, stílusváltozat |
Tipikus kommunikációs
helyzetekben létrejövő, jellemző beszélt és írott nyelvi közlésmódok: a
stílusrétegek |
Irodalmi és nem irodalmi szövegek stílushatásának komplex
értékelése |
A témákban megjelöltek definiálása nem követelmény. Elvárt a vizsgafeladatokban az ismeretelemek, fogalmak, összefüggések felismerése, alkalmazása, példával történő alátámasztása.
Középszint |
Emelt szint |
beszédtett |
|
a nem nyelvi kommunikáció |
|
A magyar nyelv történeti korszakai: nyelvújítás, újmagyar kor, mai magyar nyelvhasználat |
nyelvemléktelen kor, nyelvemlékes kor; ősmagyar, ómagyar, középmagyar kor |
finnugor nyelvcsalád |
|
nyelvemlék: kódex, ősnyomtatvány |
szórványemlék, vendégszöveg |
nyelvi norma |
|
|
összehasonlító nyelvtudomány |
a nyelv vízszintes és függőleges tagolódása: sztenderd, köznyelv, nyelvjárás, regionális köznyelv csoportnyelvek szleng, argó |
|
nyelvtörvény |
kettősnyelvűség, kétnyelvűség |
a helyesírás alapelvei: a
kiejtés, a szóelemzés, a hagyomány, az egyszerűsítés elve |
|
a hiány szövegösszetartó szerepe |
|
érvelés: tétel (állítás), érv,
ellenérv, cáfolat |
deduktív, induktív módszer |
a stílusirányzatok
kifejezőeszközei |
|