A STÍLUS FOGALMA, JELENTŐSÉGE

STÍLUS - STILISZTIKA - NYELVI KIFEJEZÉSMÓD - VÁLASZTÁS ÉS ELRENDEZÉS - STÍLUSELEM ­STÍLUSÉRTÉK - A SZÖVEG HÍRÉRTÉKE - JELENTÉSTÖBBLET

„A stílus a kellő szó" (Deme László), „A stílus maga az ember" (Buffon), „Az írás és a beszéd módja... jellemkérdés" (Illyés). A stílus sokféleképpen értelmezhető nemzetkö­zi műveltségszó, amely évezredek óta használatos. Jelentése az idők folyamán bővült. A szólás és a szerkesztés módjára utalt még Cicerónál, de már az angolban a „style" divat, mód, fajta, jelleg jelentésben vagy az olaszban a „stile" technika (mint cselekvé­si mód) értelemben is használatos. A szó története a görögökhöz nyúlik vissza, ott esz­közt, hegyes tárgyat, oszlopot jelölt (sztülosz), a rómaiak viszont a viasztáblára véső íróvesszőt nevezték „stylus"-nak, majd az írás módját és a gondos megformálást is ve­le jelölték. Eredetileg a jogi megnyilatkozások, szónoklatok szerkesztésére vonatko­zott, ma mindennemű szóbeli vagy írásbeli közlemény nyelvi kifejezésmódját értjük rajta.

Előfordul a szó tágabb értelemben is, amikor művészi formanyelvről (pl. építészet, zene, tánc stb.) beszélünk. Lehet átfogó jelentésű, mint a korstílus, vagy szűkebb, ami­kor egyéni kifejezésmódról nyilatkozunk. Lehet stílusa viselkedésmódnak (Igazán ere­deti vagy, elragadó a stílusod!), minősíthetünk vele egy berendezett lakást (Stílusosan rendezted be... ), valamilyen rendezvényt (Ünnepélyes... ), de gyakran a tevékenység minőségére utal (Kitűnő előadó... ).

A stilisztika - a stílus tudománya - az egyik nyelvészeti tudományág, amely a nyelvi rendszerben rejlő lehetőségeket vizsgálja, valamint azt kutatja, hogy milyen sa­játos szerepet tölthetnek be a beszélő és az író által kiválasztott nyelvi elemek a köz­lésben, s milyen többlettartalommal gazdagítják a jelentést.

A stílus a nyelv jellegzetes használati módja, amely a közlés eredményességét szolgálja. Célja az, hogy a valóságot a beszélő szándéka szerint ábrázolja, hitelesen fe­jezze ki szándékolt közleményét. Kifejező erejét a közlésfolyamat több tényezője be­folyásolhatja, így a beszélő egyénisége, lelkiállapota, a beszédhelyzet, a téma és a mű­faj, illetve a hallgatóhoz való viszony. Más-más kapcsolatra utal pl. ha azt mondjuk: menj el, távozz, eredj, nyomás, kopj le, szívódj föl, lépj olajra, játssz kámfort...

 

Válogatnunk kell tehát a nyelv eszköztárából, hogy minél pontosabban és árnyaltabban tud­juk kifejezni gondolatainkat, érzelmeinket és szándékainkat. Stílusunk lehet eredeti és jellegtelen, színes és szürke, változatos és lapos, aszerint, hogy mit és hogyan mon­dunk. Nyelvhasználatunk persze tükrözi kulturáltságunkat és a műveltségünket is.

A stílust a nyelvi elemek kiválasztása és elrendezésük módja alakítja ki. Stilisz­tikai értelemben az elrendezésen a nyelvi elemek kombinációját értjük. Az adott szövegösszefüggésben kialakított grammatikai és stilisztikai viszonyokban nyerik el a szavak a fogalmi jelentésen túli, alkalmi (aktuális) jelentésüket. Pl. a következő mondatokban az ige alakítja ki a rádió - többletjelentésű szó - jelentését: Bekapcsolta a rádiót (készülék). Bement a rádióba (intézmény). Hallgatta a rádiót (műsor). A mű­vészi nyelvhasználatban bonyolultabb a szövegformálás. Az alakzatok rendszere és a képi elemek szerveződése tudatosabb, mélyebb jelentéstartalmakat sugall.

Minél újszerűbb a kifejezésmód, minél inkább eltér a szokásos nyelvi használattól, annál inkább gazdagodik a nyelvi jelek jelentéstartalma, annál inkább megnő a szöveg hírértéke, kifejező ereje. A nyelvben adott állandósult stílusérték a szó jelentésének része, egyéni és alkalmi felhasználása révén a szövegben jelentéstöbbletet nyer, ez az alkalmi stílusérték.

Minden hang, toldalék, szó, mondatszerkezet, amely többlettartalmat hordoz az ak­tuális megfogalmazásban, stíluselem, a szokásos használattól eltérve a stlus hatásos­ságának a forrása.

Stíluselemzés alkalmával nem önmagukban a stíluselemeket vagy egyszerű sor­rendjüket vizsgáljuk, hanem a szövegbe ágyazottságot, a kapcsolódási viszonyaikat.

A nyelvhasználat művészi módját Pilinszky János Életfogytiglan című versében a látszólagos „költőietlenség" és az elrendezés teremti meg. „Az ágy közös. / A párna nem" - szól a vers. Két prózai kijelentés áll párhuzamban, tartalmuk ellentétes. Szer­kezetük tőmondat, de a második állítmány fogalmi része elmarad (ui. nem közös). A szövegösszefüggés teszi lehetővé a grammatikai hiányt, de éppen ezáltal is feldúsul a jelentés. A tagadás ritmikailag, szerkezetileg is hangsúlyossá válik; jelentőségteljeseb­bé és súlyosabbá lesz. A szavak hétköznapiak, puszta ténymegállapítást tartalmaznak, fogalmi jelentésük az emberi kapcsolatokra utal. Szerelem, születés, halál; összetarto­zás és különállás. Testi és szellemi világunk ellentmondásait azért idézheti a 3-3 szó, mert a cím új viszonyba helyezi őket. Életfogytiglan - bezártságot, elítéltetést és a hit­vesi összetartozás szoros kötelékét egyaránt sugallja, többféle értelmezési lehetőséget felkínálva izgalmas feszültséget teremt. Létdimenziókat érzékeltetnek már a szavak, jelentésük átminősül, drámai hatású felismerésként működnek tudatunkban.

S. I.