1. FELADATSOR


Összeállította: Varga Judit, judit.varga@dft.hu


SZÖVEGÉRTÉS (40 PONT)


Olvassa el figyelmesen az alábbi szöveget, majd válaszoljon a kérdésekre!

A filmhíradó mind a hírközlés tevékenysége, mind a filmműfajok szempontjából átmeneti jelenség. Átmeneti egyrészt, mert rendelkezik ugyan a kommunikáció legérzékletesebb eszközével, a vizualitással, de a hírtovábbítás hatékonyságában, gyorsaságában még nem veszi fel a versenyt az írott sajtóval vagy a rádióval; erre csak a televízió lesz képes. Átmeneti azért is, mert nem tekinthető fikciós műfajnak, bár - kiváltképp a hatvanas évekig - számtalan fikciós elemet használ fel - és nemcsak a szocialista országokban -, de nem tekinthető dokumentumfilmnek sem, hiszen hírközvetítő funkciója miatt a dokumentumfilm műfaji kompozíciós szabályai alig érvényesülhetnek (elsősorban a tudósítások rövidsége miatt). A heti filmhíradó lényege nem az új hírek naprakész továbbítása, hanem a már ismert események vizuális illusztrálása, illetve értékelő összefoglalása. A híradóbeli eseményeit hírértéke nem magában az esemény tényében van, hanem a látványban, amit az esemény nyújt. Ezt a látványt azonban már nyilvánvaló módon a film közege hozza létre, és ez az alapja annak az önállóságnak, ami a filmhíradó műfaját a hagyományos értelemben vett hírekkel és eseményekkel szentben jellemzi. Nemcsak az áll a filmhíradó szabadságában, hogy eldöntse, mit tekint "hírnek" hiszen nem feladata a naprakész informálás - hanem az is, hogy kiválassza, mi az, ami látványként megjeleníthető a "hírként" kezelt eseményből. A sztálinista filmhíradóban ez a műfajban eleve benne rejlő hírekkel szembeni függetlenség odáig fokozódik, hogy megfordul a "hír" és a hozzá fűzött vizuális kommentár viszonya: nem a kép illusztrálja a hírt, hanem a kép önmaga válik hírré. A "hírek" mögött nem események, hanem vizuális emblémák állnak. Itt nem egyszerűen arról van szó, hogy a filmhíradók képei "hazugságokat" állítanak, ahogy ezt Kracauer a náci propagandafilmek kapcsán elemezte. Ott a háború valósága és a képek által bemutatott események tisztán összevethetők voltak egymással. A sztálinista filmhíradó ennél jóval messzebbre megy: az esetek többségében nem létezik olyan valóságdarab, amely a híradók képeiben foglalt eseményekkel összevethető volna. Amikor látjuk például Szabó Máriát, az önkéntes ápolónőt, amint a tanfolyamról visszatérve a munkahelyén, a TSZ gépállomásán segítségére siet az épp könnyebb balesetet szenvedő munkásnak, akkor nyilvánvalóan nem vethető fel, hogy az e híradókép alapjául szolgáló esemény igaz-e. Nincs olyan valóság, ami ennek a látványnak megfeleljen, még akkor sem, hogyha Szabó Mária történetesen létező személy, valóban önkéntes ápolónő, s munkahelyén valaki egyszer tényleg megvágta a kezét, ő pedig segített rajta. Az, amit a képen látunk, fikció, s a valósághoz nem a tények szintjén, csak egy elvont, eszmei szinten van köze. Olyan híradást látunk, amely se nem hazudik, se nem mond igazat: azt az egyszeri eseményt, ami a "hír" alapjául szolgált, maga a híradó hozta létre. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy bizonyos esetekben ne lehetne hazugságokat kimutatni a híradókban. Az esetek többségében azonban nem arról van szó, hogy mást mondanak valamilyen eseményről, mint ami a valóságban megtörtént, hanem egyszerűen egy másfajta valóságról beszélnek.

Mindenfajta híradásnak megvannak a tipikus eseményei, amelyek közlésére képi vagy verbális sémák alakulnak ki. A sztálinista filmhíradóban az az egyedülálló, hogy a valóságtól való szinte teljes függetlensége miatt ezek a sémák önmagukban hoznak létre egy teljes világot, amelynek esztétikai szervezettsége tökéletesen képes pótolni mindenféle valóságosságra irányuló igényt. A híradók világa nem a valóság meghamisítása, hanem utópikus látomás, egy nem létező, reménybeli világ "dokumentatív" képe. Egy világé, amelyben mindenki boldog, mindenki elégedett, senki semmiben nem szenved hiányt, mindenki mindenkivel egyetért, és aki nem ért egyet, az ellenség, de az azonnal meg is bűnhődik. Ebben a világban minden a munka és a sport, a munkásnak nincs szüksége másra, csak ideológiai útmutatásra, amit a gyakori nagygyűléseken meg is kap. Az emberek mindenről maguk döntenek, s mindig egyhangú döntésüket azonnal maradéktalanul végre is hajtják. A híradók ennek a világnak az "eseményeiről" tudósítanak.

(Kovács András Bálint: Adalékok az ötvenes évek magyar filmhíradóinak ikonográfiájához. In. Szerk. György Péter és Turai Hedvig: A művészet katonái. Corvina Kiadó, 1992.)

***

1. Milyen szempontból átmeneti jelenség a filmhíradó? Milyen műfajokkal való összehasonlításban mutatkozik meg ez a tulajdonsága a szerző szerint? (7 pont)

2. Milyen különbségek mutatják egyedülállóságát és átmeneti jellegét az előző feladatban megjelölt összehasonlításokban? (7 pont)

3. Mi a lényege a heti filmhíradónak? Mi jellemző hír és kép viszonyára ebben a műfajban, s ez a viszony miből következik? Mi jellemzi ebből a szempontból a sztálinista filmhíradót? (5 pont)

4. Mi a különbség a náci propagandafilmek és a sztálinista filmhíradó között? Milyen példát hoz fel erre a jelenségre a tanulmány szerzője? (5 pont)

5. Mivel magyarázza a szerző, hogy nincs szükség rá egy valóságdarab, amelyre vonatkozna a filmhíradó? (3 pont)

6. Mi az, ami helyettesíti azt a valóságdarabot, amire vonatkozhatna a hír, mi jellemző erre a világra? A filmhíradóban milyen társadalom képe jelenik meg? (10 pont)

7. Hogyan jellemezné az alábbi képeket a szöveg alapján röviden? Három mondatban fogalmazza meg, mit tart a legfontosabbnak, amit el kell mondani a képekről a szöveg alapján! (3 pont)

ILLUSZTRÁCIÓK

Amoszov szovjet olvasztár a gyorsöntés módszereire oktatja magyar kollégáit. Filmhíradó részlet, 1953


 

A Rákosi Művek olvasztárai levelet írnak Amoszov szovjet olvasztárnak. Filmhíradó részlet, 1953

 

 

 

 

****************************

 

 

 

 

 

JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ SZÖVEGÉRTÉS (40 PONT)

1. Milyen szempontból átmeneti jelenség a filmhíradó? Milyen műfajokkal való összehasonlításban mutatkozik meg ez a tulajdonsága a szerző szerint?  

A hírközlés tevékenysége (1.) és a filmműfajok (2.) tekintetében is átmeneti jelenség.

Lehetséges műfaji összehasonlításként megjelöli a szerző a sajtót (1.), a rádiót (2.), a televíziót (3.), fikciós műfajokat (játékfilm) (4.), dokumentumfilmet (5.).  (7 pont) Elemenként 1-1 pont

2. Milyen különbségek mutatják egyedülállóságát és átmeneti jellegét az előző feladatban megjelölt összehasonlításokban? (7 pont)

A hírközlés tevékenységének tekintetében rendelkezik már a képi megjelenítés eszközével (1.), de még nem olyan gyors a hírtovábbítás hatékonyságában, mint a televízió (2.), így nem veszi fel a versenyt a sajtóval vagy a rádióval (3.).

Nem tekinthető fikciós műfajnak, bár számtalan fikciós elemet használt fél (1.), hírközlő funkciója miatt (2.), és a tudósítások rövidsége miatt (3.) a dokumentumfilm műfaji sajátosságai sem érvényesek rá (4.).                        Elemenként 1-1 pont

3. Mi a lényege a heti filmhíradónak? Mi jellemző hír és kép viszonyára ebben a műfajban, s ez a viszony miből következik? Mi jellemzi ebből a szempontból a sztálinista filmhíradót? (5 pont)

 A heti filmhíradó lényege a már ismert események képi illusztrálása (1.), és értékelő összefoglalása (2.).

Ebből adódóan a filmhíradó döntheti el azt is, hogy mi az, ami látványként megjeleníthető a hírként kezelt eseményből.

A sztálinista filmhíradóban ez odáig tájul, megfordul hír és a hozzá fűzött képi kommentár viszonya (1.), a kép önmaga válik hírré (2.). Elemenként 1-1 pont

4. Mi a különbség a náci propagandafilmek és a sztálinista filmhíradó között? Milyen példát hoz fel erre a jelen ségre a tanulmány szerzője? (5 pont)

A náci propagandafilmek képei hazugságokat állítottak.

A sztálinista filmhíradóban, általában nincs olyan valóságdarab, amely összevethető lenne a filmhíradóban megjelenő képekkel (1.). Itt a híradó hozza létre azt az eseményt, ami a hír alapjául szolgál, tehát egy másfajta valóság jelenik meg benne (2.), ahol nem értelmezhetőek a hazugság/igazság fogalmak (3.)

Ilyen másfajta valóságra hozza fel példaként a szerző Szabó Máriáról, az önkéntes ápolónőről szóló hírt.

Elemenként 1-1 pont

5. Mivel magyarázza a szerző, hogy nem szükséges egy valóságdarab, amelyre vonatkozna a filmhíradó? (3 pont)

A híradás minden formájában kialakulnak bizonyos sémák tipikus események ábrázolására.

A sztálini filmhíradóban az az egyedülálló, hogy ezek a sémák önmagukban hoznak létre egy különálló világot. Ennek a világnak az esztétikai szervezettsége képes pótolni a valóságosságra irányuló igényt. Elemenként 1-1 pont

6. Mi az, ami helyettesíti azt a valóságdarabot, amire vonatkozhatna a hír, mi jellemző erre a világra? A filmhír adóban milyen társadalom képe jelenik meg? (10 pont)

A híradók világa utópikus látomás egy nem létező, reménybeli világ dokumentatív képe.

Erre a világra jellemző, hogy mindenki boldog és elégedett (1.), senki nem szenved hiányt (2.), mindenki mindenkivel egyetért (3.), aki nem, az pedig ellenség és megbűnhődik (4.). A munka és a sport tölti ki az emberek idejét (5.), és természetesen az ideológiai útmutatás (6.). Az emberek maguk döntenek (7.), mindig egyhangú döntés születik, és azt végre is hajtják. (8.)

A szocialista társadalom utópisztikus képe jelenik meg tehát a filmhíradókon. Elemenként 1-1 pont

7. Hogyan jellemezné az alábbi képeket a szöveg alapján röviden? Három mondatban fogalmazza meg, mit tart a legfontosabbnak, amit el kell mondani a képekről a szöveg alapján! (3 pont)

A filmhíradóban bemutatott képsorok az idealizált világra vonatkoztatottak s ez a világ jelenik meg a képeken.

A képen látható munkások is ilyen idealizált prototípusok.

A valóságban egy beállított képsorról van szó (más megoldás is elfogadható). Elemenként 1-1 pont