A kommunikáció létformája a szöveg. Megvalósítja a beszélő és a hallgató közötti kommunikációs kapcsolatot; a teljesség és lezártság érzését keltve jeleníti meg a beszélő gondolatát.
A szöveg,
az akaratot, gondolatot, érzelmet, szándékot közlő megnyilatkozás: -a nyelv és
a beszéd legnagyobb egysége,
- azonos
témára vonatkozó mondatok láncolata; -a kommunikációs kapcsolat lezárt, teljes
egysége.
A szöveg - nem azonos
a mondatok véletlenszerű halmazával,
- a mondatai tartalmilag és szerkezetileg egységet alkotnak (a
szöveg: szerkesztmény).
A szöveg mondatainak összetartozását, láncszerű összekapcsolódását a
szövegösszetartó erő (kohézió) biztosítja.
A szövegösszetartó erőt (kohézió) a szövegösszefüggés
(kontextus) három síkja adja:
-
nyelvtani
(grammatikai) összekapcsoltság,
-
jelentésbeli
kapcsolatok,
-
a
nyelven kívüli, valósághoz (szituációhoz) kapcsolódó elemek.
A
szövegösszetartó erő hatósugara:
- a szöveg egészének vagy nagyobb részének egységét teremti meg az
átfogó, a GLOBÁLIS KOHÉZIÓ - tartalmi-jelentésbeli kapcsolóelemekkel;
-a kisebb szövegelemek belső összefüggését, a szövegben való folyamatos
előrehaladást a LINEÁRIS KOHÉZIÓ - a grammatikai kapcsolóelemekkel.
A szöveg tulajdonképpen:
szerkezetek szerkezete.
A bekezdések belső szerkezete, elrendeződése adja a szöveg
mikroszerkezetét. A mikroszövegek szerveződéséből jön létre a szöveg
makroszerkezete (a jelentésbeli kapcsolatok segítségével); ezt a következő
szövegegységek alkotják: bevezetés - főrész (vagy kifejtő rész) - befejezés.
1. A határozott névelő. Pontosan utal a már előbb megnevezett
dologra, jelenségre, fogalomra.
2. A kötőszók. A mondategységeket (tagmondatokat) egymáshoz viszonyítják,
és a mondategészet a szövegbe bekapcsolják.
3. A névmások többféle
nyelvtani szereppel rendelkeznek. A névmás más névszókat helyettesítő szó,
elvont jelentése van, csak a szövegkörnyezetben kapja meg aktuális jelentését.
Helyettesítő, tömörítő forma, segítségével elkerülhetjük a szóismétlést.
A névmások előre- és visszautaló, valamint a szövegből kifelé utaló tulajdonsággal bírnak:
-
visszautalás,
-
előreutalás,
-
kiutalás a már említettre, a még nem
említettre,
-
a
szövegből kifelé,
-
az
ismertre való utalás,
-
ismeretlen
beszédhelyzetre való utalás.
Például:
„Láttam egy jó magnót. Én
is olyant szeretnék. Mindenkinek ajánlom
ezt a könyvet. Fiataloknak, idősebbeknek egyaránt. Ide tedd a csomagot! - mutatott az asztalra édesanyám.”
4. Ragok és jelek
rendszere. Mondattá fűzik a szavakat, meghatározzák a szavak mondatbeli
szerepét, eszközei az egyeztetésnek (pl.: alany - állítmány egyeztetése).
5. A határozószók és a
névutók - szintén utaló és viszonyító feladatot látnak el: Ne úgy csináld, hanem így! - mutatta
a kezével.
6. A szórend és a mondatfonetika eszközök, főként a hangsúly. A szórenddel és a
hangsúllyal kiemelünk valamit, s annak adjuk a tőszerepet:
Holnap megyek moziba. (és nem máskor)
Moziba megyek holnap. (moziba és nem máshova)
7. Az új közléselem (réma),
és az ismert rész (téma) minden mondatban arányosan
jelenik meg; ami az egyik mondatban új elem, az a következő mondatban már
ínmert részként jelentkezik. Ez a jelenség szintén összefügg a hangsúlyozással
- mindig az új elem kap nyomatékot.
Hívj fel szombaton! Bármikor hívhatsz, otthon leszek.
réma réma téma