SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS (20.)

2012. november 16-17-18.

Módszertani hétvége és nemzetközi drámapedagógiai konferencia

a Magyar Drámapedagógiai Társaság, a KÁVA Kulturális Műhely és a

Marczibányi Téri Művelődési Központ közös rendezvénye

„ISKOLA ÉS ERŐSZAK

feldolgozása drámaórákon, színházi nevelésben, gyermekszínjátszásban

 

drámatanároknak, gyermek- és diákszínjátszó-rendező pedagógusoknak, a közművelődésben színjátszással, színházi neveléssel foglalkozó szakembereknek, színháziaknak, pedagógiai szakembereknek, érdeklődőknek

Idén huszadik alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakmai hétvégéje. A rendezvényt ezúttal az Európai Bizottság DAPHNE programjának köszönhetően a Káva Kulturális Műhely „Iskola és erőszak” nemzetközi konferenciájával kiegészülve szervezzük.

REGISZTRÁCIÓ:

Szinte minden foglalkozás létszámkorlátos, ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött.

A jelentkezés az alábbi  linkről megnyitható regisztrációs űrlap beküldésével történik (a ctrl-billentyű megnyomásával kattintson a hivatkozásra):

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFJsRURpMFc1dXNqTjZObHRPT0cteEE6MQ

A REGISZTRÁCIÓ MENETE:
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőt szeretném javasolni:

- Először célszerű a részletes programot tanulmányozni, ebben található tartalmi információ minden egyes foglalkozásokról, előadásról. Esetleg már itt megjelölni, hogy mit választana. FIGYELEM! Az idei évben is több foglalkozás fut párhuzamosan és néhány helyen elcsúsznak az idősávok is. Ezeket jelöltem.
- Ezután a linkre kattintva megnyílik a regisztrációs űrlap, amiben már első sorban a foglalkozások kezdetét, végét, a foglalkozásvezetőt és a foglalkozás jellegét, a létszámkorlátot jelöltem, illetve a párhuzamosságokat.
Az összes kérdés, legördülő sávos kiválasztás után a "küldés" gomb megnyomásával beküldhető a regisztrációs lap.


A lehető legrövidebb időn belül visszaigazolom a regisztrációt. Aki nem kap visszaigazolást, kérem érdeklődjön (70/335-39-59)!

A rendezvény napján megérkezése után kérjük jelentkezzen a bejáratnál elhelyezett regisztrációs pultnál, ahol megkapja a programok látogatására jogosító karszalagot.

RÉSZVÉTELI DÍJ:

                                             tagoknak                      nem tagoknak

Péntek:                                   1000.-                     1500.-

Szombat:                                2000.-                     3000.-

Vasárnap                                1000.-                     1500.-

Bérlet:                                  3500.-                    5000.-

Belépés egy foglalkozásra:           800,- Ft                 800,- Ft

FIGYELEM! Az idei évben változást jelent, hogy a zökkenőmentes technikai lebonyolítás (sorban állás elkerülése) érdekében a részvételi díjat  célszerű előre átutalni.

Bankszámlaszám: II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft., 12001008-01351837-00100005 Raiffeisen Bank, azonosításként kérjük tüntesse fel a nevét és a befizetett napo(ka)t!

A befizetés határideje november 14.


SZÁLLÁS, ÉTKEZÉS:

- Kollégiumi elhelyezés igényelhető péntekre és szombatra. Minimum 20 fő jelentkezése esetén tud a kollégium szállóvendégeket fogadni. Cím: 1027 Bp. Bakfark B. u. 1-3. (a Széna tér közelében). Ár: 2362.- Ft / fő/éj

- A regisztrált jelentkezőket mindhárom napon vendégül látjuk kávéval, aprósüteménnyel ("BÜFÉ"), illetve ebéddel is.

 

RÉSZLETES PROGRAM:

November 16., péntek:

9.30-10.00      REGISZTRÁCIÓ (karszalagok átvétele a bejáratnál elhelyezett regisztrációs pultnál)

10.00-13.00     Problémák vizsgálata drámás eszközökkel - Andy Kempe, az angliai Reading Egyetem drámapedagógia professzorának tréningje a KÁVA Kulturális Műhely szervezésében a DAPHNE proram támogatásával (angol nyelven, magyar tolmáccsal)

(résztvevők: 30 fő)

Ebben a műhelymunkában szeretném bemutatni, hogy miként lehet a drámapedagógiát az iskolás korosztályt foglalkoztató ügyek vizsgálatának szolgálatába állítani. Ezúttal kimondottan a “bullying” problémakörére fogunk koncentrálni. Mind a két műhelymunka elsősorban a 10-16 éves korosztállyal dolgozó tanároknak, ifjúsági munkásoknak szólnak, de az alkalmazott módszereket más problémák vizsgálatára is lehet használni, és más korosztályú és képességű résztvevőkre is lehet adaptálni.

A pénteki műhelymunkán egy rövid történetből kiindulva a “bully” karakterét vizsgálhatjuk, azt, hogy ő miként viszonyul másokhoz, és mások miként viszonyulnak hozzá. A délelőtt során azzal is foglalkozunk, hogy miként teszi lehetővé egy ilyen téma azt, hogy a diákok különböző színházi formákkal dolgozzanak, mint például maszk használattal és csoportos mozgásokkal.

13.00-              EBÉD (az Andy Kempe workshop résztvevőinek)

 

15.30-17.30     Kikatt - a Kolibri Színház osztályterem-színházi előadása 14 éven felülieknek - a KÁVA Kulturális Műhely szervezésében a DAPHNE proram támogatásával

(résztvevők: 24 fő + nézők: 80 fő)

Az előadás időtartama 70', amit beszélgetés követ. A beszélgetést Végvári Viktória színházpedagógus és Szanitter Dávid színművész vezetik.

A darabról:

Lutz Hübner: Kikatt

Fordította: Kovács Kristóf

Egy bukásra álló diák és egy bukásra álló tanárnő egy ütéssel kezdődő és két ütéssel végződő története. A háttérben egy kimondatlan, mert ki nem mondható majdnem-szerelemmel, az előtérben pedig egy brutális apával és néhány névtelen osztálytárssal.

Játsszák: Pelsőczy Réka m.v. és Szanitter Dávid

Rendező: Scherer Péter m.v.

15.30-17.30     Ugrató - Beavató drámafoglalkozás 4. osztályos gyerekekkel, foglalkozásvezető: Lipták Ildikó színész-drámatanár

(nézők: 30 fő)

Kit avat be? És mibe? Ez a helyszínen kiderül.

"Gyerekek, jól nézzétek meg a néniket és a bácsikat a teremben, és mostantól pedig tegyetek úgy, mintha itt sem lennének!" - ez a mondat nem fog elhangozni a foglalkozás elején... Kedves megfigyelő kollégák, ne helyezzék magukat kényelembe!

 

17.30-18.00     BÜFÉ

 

18.00-19.30(!) "Nyugi!" - feszültségoldás az iskolában dramatikus eszközökkel, foglalkozásvezető: Török László

(résztvevők: 25 fő + nézők: korlátlan)

Nem tud mit kezdeni az erőszakkal fenyegető helyzetek dinamikájával? Feszültség önti el a tantermet a túláradó önérvényesítés következtében? Dúl a hormonháború? Nem működik jól a versengés – együttműködés libikókája? Megoldatlan konfliktusok nehezítik a mindennapos gyereknevelés akadályfutását? … Ha valaki az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre reméli a kordivat „könnyen, gyorsan, hatékonyan” válaszait, könnyen csalódás érheti. Én a résztvevőkkel a jubileumi SZDN 90 perce alatt a téma meghatározta gyakorlatokkal, játékokkal, konvenciókkal próbálom meg körüljárni az életszagú jelenséget.

18.00-20.00     Origó – a Katona Klub ifjúsági előadása, eztkövetően beszélgetés arról, hogy mit jelent a kőszínházaknak a színházpedagógia? A beszélgetést vezeti: Végh Ildikó dramaturg, színházpedagógus (Katona József Színház) és Neudold Júlia színházpedagógus (Örkény Színház)

(nézők, beszélgetőtársak: 80 fő)

A csapat ebből az előadásból fog mutatni kb. 20 percet. Ezután beszélünk az előadásról, hogy hogyan készül és miért. Az Origó az Anamnesis című Katonás előadáshoz kapcsolódik.

Mit jelent egy mai fiatalnak a magyarsága? Egyáltalán, mi az, hogy magyar? A téma aktuális, fontos. Mindenki viszonyul hozzá valahogy, mindenkit meghatároz. A magyar. Origo. A fiatalok maguk döntöttek a téma mellett. Akarnak válaszolni, akarnak kérdezni. Erről gondolkodunk. Magyart játszunk.

„Nem gondolom, hogy magyarnak lenni ilyen, vagy éppen amolyan. Ez nem obligát, sem nem pedig fakultatív. Ez szubjektív. Úgy érzed magad magyarnak, ahogy az neked őszintén jó, minden behatástól függetlenül.”                                    (írás egy programban részt vevő diáktól)

18.00-20.00     Mit bámulsz? Klasszikus-hétköznapi erőszak, foglalkozásvezető: Bethlenfalvy Ádám

(résztvevők: 30 fő)

Saját-élményű játékként próbálhatják ki a részt vevő pedagógusok a középiskolás korosztály számára tervezett foglalkozást, amelyben azt vizsgáljuk, hogy a hétköznapi "bullying" helyzetek és a klasszikus művekben található brutalitás között vannak-e hasonlóságok, összefüggések.
A fikció és valóság viszonya a drámapedagógia egyik kulcskérdése, ennek az elméleti kérdésnek is próbálunk utánajárni, főként gyakorlati munka segítségével.

 

 

20.30-21.30     Csokonai Vitéz Mihály: Dorottya - a CSAVAR Színház (Szlovákia) előadása

(nincs létszámkorlát)

A CSAVAR Színház neve egy mozaikszóból fakad: Csallóközi Vándorok. Előadásaink vándor előadások, a legkisebb faluktól a legnagyobb városokig illetve határokon túlra is próbáljuk elvinni elsősorban a magyar kultúrát, de sosem hagyjuk figyelmen kívül a körülöttünk élő nemzetek, nemzetiségek kultúráját sem. Hitünk, hogy az irodalom, legyen az klasszikus vagy kortárs, igenis érdekli a mai kor emberét, ha az előadók, mint a jó révész biztonságosan és pontosan viszi át utazóját a megértés partjára.

Csokonai Vitéz Mihály: Dorottya, vagyis a dámák diadalma a Fársángon (családi színház)

1799-ben Csokonai Somogy megyében tartózkodott, részt vett az ottani farsangi mulatságon, s itt látott modelleket a Dorottya szereplőire.  

Előadja: Gál Tamás és Bodonyi András

Rendező: Gál Tamás

 

November 17., szombat:

9.00-9.30        REGISZTRÁCIÓ (karszalagok átvétele a bejáratnál elhelyezett regisztrációs pultnál)

9.30-13.00       Tudás Café - a DAPHNE program keretén belül a Káva Kulturális Műhely szervezésében megvalósuló program

(nincs létszámkorlát)

Kávéházi hangulatú bensőséges beszélgetésre várjuk a résztvevőket az Iskola és erőszak témakörét körüljáró Tudás Cafén. A Café egy egyszerű módszer arra, hogy lényegi kérdésekkel kapcsolatos társalgások élő hálózatát hozzuk létre a való élet szolgálatában. Az intim beszélgetések lehetővé teszik, hogy új utakat találjunk az Iskola és Erőszak témakörében.

A Tudás Café célja az együttműködő párbeszédek kialakítása. A kávéházi jelleggel erősíteni kívánjuk az informális részvételt, illetve azt az aktivitást, hogy a téma kapcsán megoszthassuk eddig szerzett tapasztalatainkat és szabadon elmondhassuk a témáról alkotott véleményünket. A meghívott előadók segítségével inspiráló kérdésekre keressük a választ különféle szakterületek tekintetében.

Fedezzük fel együtt a Tudás Café struktúrája adta lehetőségeket! Érjük el közösen, hogy a témák, a kérdések, a gondolatok, a vélemények, az ötletek általunk összekapcsolódhassanak!

Előadóink:

1.     Dóczi-Vámos Gabriella, angol nyelvtanár, pedagógia szakos bölcsész és tanár, PhD hallgató

Téma: ’Azzal dolgozunk, ami bennünk van' - nézőpontjaink arról, hogy mi az agresszió, mi az erőszak, kinek mit jelent. Milyen okok húzódnak meg egy-egy gyerek erőszakos, agresszív viselkedése mögött? Hogyan próbáljuk megelőzni, kezelni az erőszakos viselkedést, felvenni a kapcsolatot ezekkel a gyerekekkel?

2.     Horváth Kata, társadalomkutató az Anblokk Egyesületben és a Parforum Részvételi Kutatói Műhelyben, illetve a Káva Kulturális Műhely programjaiban.

Téma: Két témát szeretnék felvetni. Az egyik az iskolai agresszió strukturális okainak kérdése. Vagyis, hogy miképp termel az iskola maga agressziót.  A másik pedig, hogy az alkalmazott színház és dráma miképp nyúl hozzá a kortárs csoporton belüli agresszió kérdéséhez. Itt nem csak az merül fel, hogy ez a módszer, hogyan nyúl egyáltalán ehhez a problémához, milyen módon próbál beavatkozni, hanem hogy a dráma mint kutatásmódszertan mit tesz láthatóvá ebből a jelenségből. A két felvetett téma ezen a ponton ér össze: olyan alkalmazott színház és dráma programokat szeretnék bemutatni, amelyek vagy a gyakorlat során megmutatják az agresszió strukturális eredeteit (Káva: Hinta)  vagy eleve abból indulnak ki (Káva: Hiányzó padtárs).

3.     Hunyadi Krisztina, pszichológus, mediátor, coach, PPKE Pszichológiai Intézet Mediációs módszertani trénere, Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet AVR szakértője

Téma: SIKERMÓDSZER AZ ISKOLAI KONFLIKTUSKEZELÉSBEN. A helyreállító/resztoratív vitarendezési módszerek bevezetésének jelentősége az oktatási intézményekbe. Szemléletváltás szükségessége az iskolai konfliktus és agressziókezelésben. A resztoratív technika hosszútávú személyiségfejlesztő hatása speciális kommunikációs technikák alkalmazásával  (megoldásorientált beszélgetés, erőszakmentes kommunikáció jelentősége) Érzelmi intelligencia, érzékenyítés és problémamegoldó gondolkodás fejlesztése resztoratív módszerekkel. Kamasz közöny, stigmatizáció, kiközösítés feloldása, kivédése. (resztoratív mediáció, resztoratív körök (gyógyító, békítő, reaktív, proaktív, ítélő) resztoratív konferencia, családi csoportkonferencia)

4.     Szél Dávid, tanácsadó szakpszichológus, PhD hallgató

Téma: Brainstorming az iskolai agresszió kialakulásának pszichológiai okairól, iskolapszichológiai kezelési módjairól, esetleges prevenciós lehetőségekről, a gyermekvédelmi jelzőrendszer működéséről, illetőleg működésképtelenségéről, határokról és kompetenciákról. Megbeszéljük, hogyan befolyásolják a tanulók iskolai működését otthoni körülményeik, osztályközösségi pozíciójuk, valamint tanáraik hozzáállása.

5.     dr. Vajna Virág, mediátor, tréner          
Végzettségem szerint jogász vagyok, de elsősorban az érdekel, hogy hogyan lehet " békét kötni" és nem harcolni, ha konfliktus áll fenn, és ezért nehezebben működnek, akár az iskolai kapcsolatok.

Téma: Együtt élni másokkal, együtt élni az iskolán belül konfliktusokkal terhes.    
A ki nem mondott, fel nem vállalt konfliktusok nehezítik az iskolában élők minden napjait, növelik a feszültséget diák-diák, tanár-diák és néha szülő-diák között. Sok esetben már nem marad más csak a büntetés, mely további konfliktusok forrása. Hogyan segíthetünk ezen? Az iskolai mediáció egy lehetséges módszer.

Moderátor: Takács Gábor, a Káva Kulturális Műhely szakmai vezetője

9.30-11.00(!)   A bábjáték szokásostól eltérő alkalmazása a különböző életkorú csoportokbansaját élményű foglalkozás Székely Andrea, a veszprémi Kabóca Bábszínház igazgatója, rendezője, művésztanár vezetésével

A workshop témája a bábjáték szokásostól eltérő formáinak bemutatása, alkalmazása a különböző életkorú gyerekek/diákok számára. Animációs technikák megismerése és kipróbálása: játék anyagokkal, tárgyakkal, kezekkel, lábakkal.

9.30-13.00       Problémák vizsgálata drámás eszközökkel -workshop Andy Kempe vezetésével (Nem a pénteki workshop folytatása!) - a KÁVA Kulturális Műhely szervezésében a DAPHNE proram  támogatásával (angol nyelven, magyar tolmáccsal)

(40 fő résztvevő)

Azt az alapvető kérdést járjuk körbe a szombati műhelymunkán, hogy milyen tanulási lehetőséget szeretnénk biztosítani fiataloknak a dráma eszközeivel, illetve mit akarunk tanítani a dramatikus formákról.  A “bullying”-ot központi témaként használva azt vizsgáljuk, hogy milyen tanulási lehetőségeket kínálnak a szabályjátékok, a strukturált improvizáció, a szerepjáték és a szövegrészletek használatával zajló drámaóra. Arra láthatunk majd különböző megoldásokat, hogy ezek milyen módon segíthetik elő, hogy többet tudjunk a “bullying” okairól és hatásáról.

A további részleteket lásd a pénteki műhelymunka leírásánál.

9.30-13.00       Drámaóra-író műhelymunka I. - vezeti: Hajós Zsuzsa és Nyári Arnold a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanárai (Szakmai munkájukban jelenleg leginkább drámai események létrehozásával, a cselekvés és jelentésteremtés összefüggéseivel és a drámamunka komplexitásának kérdésével kísérleteznek.)

(résztvevők: 25 fő - Kérjük erre a műhelymunkára azok jelentkezzenek, akik a vasárnapi folytatáson is részt tudnak venni!)         
Mitől és hogyan válhat a drámamunka ideális alapanyagává egy újsághír? Milyen mögöttes tartalmak kapcsolódnak hozzá? Hogyan fedezzük fel és nyitjuk meg ezeket?
A hír társadalmunk lenyomata. A dráma a megismerés, a jelentésteremtés eszköze és az értékrendek ütköztetésének terepe, melynek elengedhetetlen eleme a színház.
Mi a különbség a hétköznapi és a drámai cselekvés között? Hogyan teremthetünk felszabadító, az értelmezés széles skáláját megnyitó színházi pillanatokat?        
A válaszokat közösen keressük az adott hír kapcsán.

9.30-13.00       Drámaóra-író műhelymunka I. - vezeti: Romankovics Edit és Kardos János, a Káva Kulturális Műhely színész-drámatanárai

(résztvevők: 25 fő)

A műhelymunka résztvevőivel közösen arra teszünk kísérletet, hogy egy újságcikkből kiindulva, a következő fontos kérdések mentén eljussunk egy lehetséges drámaóra középpontjában álló drámai helyzethez.      

-          Mi a téma, és milyen tanulási tartalmakat rejt magában? Milyen társadalmi, erkölcsi, életkori problémákat hordoz magában? Milyen kérdéseket vet fel? Mi az, amit mélyebben megérthetünk a témán keresztül a világból és önmagunkból? Milyen korosztályt érdemes megszólítani a téma kapcsán?

-          Milyen drámai helyzeteket vet fel a kiválasztott téma? Milyen színházi, drámás formákkal nyithatjuk meg a résztvevők képzeletét és gondolkodást?    

 

11.15(!)-13.00 A verekedő kis királyfi - bemutató foglalkozás óvodásokkal Kunné Darók Anikó óvoda- és drámapedagógus vezetésével

(nézők: 30 fő)

Egy távoli, valaha volt birodalom  ifjú hercegei között verekedés, bántás üti fel a fejét. Csoportunk a hercegek nevelőit, tanító mestereit játszó közösség lesz. A játékhoz maguk által alakított környezetben dolgoznak.  Felépített szerepek mögé bújva, nevelőként gondolkodva fogalmazzák meg véleményüket az agresszióval kapcsolatban.

 

13.00-14.00     BÜFÉ

 

14.00-16.00(!) Lyoni gömbök - mozgástréning Gyevi-Bíró Eszter a Szabad Kurzus Alapítvány dráma- és mozgástanárának vezetésével

(résztvevők: 30 fő + nézők)

2005 Lyon – Franciaország           
Egy foglaltházas projekt kapcsán a kezdeményezésben részt vevő fiatal pedagógusok kidolgoztak egy agresszivitás-kezelő projektet a külvárosban élő arab fiatalok és gyerekek számára. Az elképzelés az volt, hogy a test feszültségeit játékosan levezetve az elért ellazult állapot kihat a programon kívül töltött időben is a fiatalok lelki állapotára. Ezért a kontakt táncot és a tárgyakkal való játékot ötvözve egyfajta lágy energia-áramlást próbáltak létrehozni és azt játékos gyakorlatok során áttölteni a nehéz körülmények között élő gyerekek életébe. Volt szerencsém ebben a korszakban több projektben is részt venni, ezek összetevőiből mutatok majd darabkákat, egy újfajta testhasználat kidolgozása felé vezető út első részeként. Használunk majd lufikat, papírlapokat és a saját testünket. A tréning előzetes mozgásképzést nem igényel, kényelmes öltözet és nyitott elme szükséges csak hozzá.

14.00-16.00(!) Zajtörés - kreatív zenei tréning Kovács Áron ének-zene tanár, drámapedagógus vezetésével

(résztvevők: 25 fő + nézők: 30 fő)

Tréningemen megtapasztaljuk, hogy az emberi hang illetve a minket körülvevő tárgyak hogyan változnak hangszerekké, hogy rövid mondatok segítségével hogyan juthatunk el a többszólamúságig. A zajt, a ricsajt igyekszünk ritmussá, zenévé szelídíteni, vagy éppen ellenkezőleg, a csendet késztetjük megszólalásra.

14.00-17.00     Játszótér - bemutató foglalkozás gyerekekkel Fekete Ágnes és Bori Viktor, a KÁVA Kulturális Műhely színész-drámatanárainak vezetésével

(nézők: 30 fő)

Amivel a drámaóra foglalkozik, annak igazából nincs hagyománya, az áldozatiság, az áldozat-lét nincs benne az ismert iskolai történetekben sem.

Pedagógiai értelemben a fő motiváció a részünkről: az áldozati létről senki nem szeret beszélni (pedig valószínűleg a többség számára ismerős a helyzet), tekinthetjük akár tabu-témának is (bár, ha tabu-témákat kellene spontán sorolni, akkor nem biztos, hogy ez önmagától köztük lenne).

A foglalkozás célja, megérteni, hogy főszereplőnk miért jutott odáig, hogy szinte természetesnek tartja az áldozatként való létezést. Megérteni, hogyan működnek a „félelem körei”.

Azért tartjuk fontosnak az áldozat helyzetének vizsgálatát, mert azt is állítjuk, hogy világunkban bármelyikünk, bármikor áldozattá válhat.

14.00-17.00     A generációk közötti kommunikáció és a bizalom erősítése a DIE és TIE módszerével - workshop a Sigma Art (Románia) tanárainak vezetésével (angol nyelven magyar tolmáccsal) - a KÁVA Kulturális Műhely szervezésében a DAPHNE proram támogatásával

(résztvevők: 25 fő)

Kulcsszavak: csapat, bizalom, kommunikáció, játszótér, szólásszabadság, történet, egyén, szerep, élarc, tett, empátia.

A workshopon megpróbáljuk bemutatni, hogy hogyan értelmezi a Sigma Art a DIE-t és a TIE-t, valamint képet adunk a DIE és a TIE alkalmazásával a fiatalokkal és felnőttekkel való munkában létrehozott modern tanítási stílusról.

 

16.00(!)-17.00 Panodráma: Szóról szóra – foglalkozás Gyevi-Bíró Eszter a Szabad Kurzus Alapítvány dráma- és mozgástanárának vezetésével, középiskolás diákok közreműködésével

(nincs létszámkorlát)        
Dokumentum-színházi előadás előkészítő foglalkozása a magyarországi rasszista romatámadásokról / verbatim színház. Feldolgozásra kerülő területek, az előadáson és a foglalkozáson keresztül megtárgyalható problémakörök: rasszizmus-antirasszizmus kérdése a hétköznapokban, tolerancia, elfogadás, felelősségtudat, a média véleményformáló hatása, absztrakció, empátia     
Célcsoport: 10-12. osztály  

Milyen a cigány superman? Többek között erre a kérdésre is választ ad az előadás, ám mindeközben valami sokkal fontosabb dolgot tesz. Két állítás igaz ugyanis egyszerre: a gyilkosságokat egyértelműen elítéli a magyarországi fehér lakosság 90%-a. Ugyanakkor több mutató szerint is ugyanezen csoport 95%-a kisebb-nagyobb mértékben rasszista, ha a cigányokról van szó… Ez utóbbi ténnyel szembesít minket a foglalkozás. 

 

17.00-19.00     A Magyar Drámapedagógiai Társaság közgyűlése

Tervezett napirendi pontok éves beszámoló; elnökségi tag választása; munkaterv; aktuális ügyek

17.00-19.00     Öröm-játék - Rudolf Ottóné, Éva néni és a Fészekalja vezetésével

(résztvevők: 30 fő)

19.00-19.40     Könyvbemutató - Gabnai Katalin Színházas Könyv (Helikon Kiadó, 2012) és Debreczeni Tibor Történt pedig - Egy Corvin téri népművelő a puha diktatúrában 1966-1989 (Játszó Kuckó Társaság, Vári Színpadosok Köre, 2012). A könyveket bemutatja: Tóth Zsuzsanna és Eck Júlia

 

19.00-20.00     VACSORA

 

20.00-21.30     Új hídavatás - a Trainingspot Társulat színházi előadása - zenés alámerülés Arany János balladája nyomán

(nézők: 80 fő)

2010. november 15-én átadták a Margit hidat a forgalomnak. Átadták, de fel nem avatták, ezért az előadás egy újabb, egy másfajta „hídavatásra” tesz kísérletet. Arany János 1877-ben írott balladájának jelenbe transzponált történetéhez nem volt nehéz megtalálni a hajdani szereplők mai megfelelőit: a híd építésében részt vevő vállalkozót és könyvelőjét, az ügyeskedő brókert, a médiakarrierről álmodozó vidéki lányt, a fiatal nőgyógyászt, a korrupttá váló rendőrt, a művészi pályájukat feladó zongoristát és balerinát, valamint azokat, akikkel nem nagyon törődnek a többiek: egy kamaszlányt és a félbolond nagymamáját. Ők valamennyien egy hídról zuhanó, lét és nemlét határán lebegő fiatalember különös látomásában tűnnek fel előttünk. Bár a minden középiskolás által ismert ballada megzenésítése, Arany János eredeti szándékaihoz híven, haláltáncként csendül fel, a produkció mégis inkább ébresztőt kíván fújni: szó szerint a zene nyelvén, a hangzó világ eszközeivel arra hív, hogy dugjuk ki fejünket a vízből és próbáljunk meg rálátást teremteni saját életünkre, múltunkra, jelenünkre, jövőnkre.

A Trainingspot Társulat produkciója nem sokkal a Margit híd hajdani avatásának 135. évfordulója előtt 2011. április 21-én került bemutatásra az Új Színház Bubik István Stúdiójában a 3. Kőfalpálya pályázat nyerteseként, majd - jelentős közönségsikert aratva - 2012 januárjáig szerepelt a színház repertoárján. 2012 tavaszától a budapesti Bakelit MAC-ban játsszuk tovább az előadást.

A produkció 2012 júniusában a kazincbarcikai Ifj. Horváth István Nemzetközi Színjátszó Fesztiválon fődíjat kapott, Pap Gábor szerzői díjban részesült, Benkő Ágnes és Németh Eszter pedig színészi díjat érdemeltek ki alakításukért.

Alkotók:

Koreográfus: Benkő Ágnes

Fény: Solymos Tamás

Konzultáns: Solténszky Tibor, Tóth Miklós

Író-zeneszerző-rendező: Pap Gábor

20.00-21.30     Mobil - a Krétakör Színház színházi játéka középiskolások számára - a Krétakör támogatásával

(résztvevők: 24 fő + nézők: 80 fő)

A MOBIL története egy képzeletbeli iskolában játszódik: egy diák telefonjával titokban felvételt készít a magyar tanárnőjéről, s annak tudta és hozzájárulása nélkül felteszi azt egy közösségi megosztó oldalra. A játék a tett következményeit vizsgálja: mit jelent az a tettes, az áldozat, az osztálytársak, a tanárok, valamint az iskola számára.

Alkotók:

Színészek: Sárosdi Lilla, Romankovics Edit, Terhes Sándor

Művészeti vezető: Schilling Árpád

Drámapedagógiai szakértő: Romankovics Edit, KÁVA Kulturális Műhely

 

2012. november 18. vasárnap

9.00-9.30         REGISZTRÁCIÓ (karszalagok átvétele a bejáratnál elhelyezett regisztrációs pultnál)

9.30-11.30      Semmi - műhelyfoglalkozás Kis Tibor drámapedagógus, gyermekszínjátszó-rendező vezetésével

(résztvevők: 25 fő)

Az agresszió  nagyon sok dologból eredhet. Véleményem szerint az egyik forrás a státuszkülönbség. Ha a státuszok elviselhetetlen különbségűvé válnak, akkor színre léphet, lép az erőszak. Hogyan lehet ezt kezelni, milyen játékokkal lehet felhívni ennek fontosságára a figyelmet? A státuszjátékokon keresztül jutunk el Teller regényéig, ami önmagában nem tartalmaz válaszokat, de rendkívül érdekes kérdéseket tesz fel az agresszióról.

11.30-12.00     Semmi - diákszínjátszó előadás a Zamárdi Zanzák előadásában -

(nézők: a Semmi című foglalkozás résztvevői + nincs létszámkorlát)

Janne Teller regénye XXI. századi Legyek Ura. Lelki brutalitása véleményem szerint meghaladja a nagy előd kegyetlenségét. A mi víziónkban hőseink keresik helyüket a jövő labirintusában, s teszik nehézzé, s egyre nehezebbé egymás életét.

Janne Teller: Semmi című regénye nyomán az előadás szövegét a csoport és Majsai László írta. Dalszövegek: Váczi Virág, Pap Gábor, Zene: Váczi Virág, Pap Gábor       
Az előadás Zamárdiban, a Fodor Mihály Gyermek- és Diákszínjátszó táborban született. A játszók Pest megye különböző településeiről érkeztek, és augusztusban együtt töltöttek egy izgalmas hetet.

9.30-11.30       Drámaóra-író műhelymunka II. - Hajós Zsuzsa és Nyári Arnold a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanárainak vezetésével

(résztvevők: ugyanazok, akik a szombati foglalkozáson részt vettek, 25 fő)

Lásd a szombat délelőttnél leírtakat!

9.30-11.30       Drámaóra-író műhelymunka II. - Romankovics Edit és Kardos János, a KÁVA Kulturális Műhely színész-drámatanárainak vezetésével

(résztvevők: ugyanazok, akik a szombati foglalkozáson részt vettek, 25 fő)

Lásd a szombat délelőttnél leírtakat!

 

12.00-12.30     EBÉD

 

12.30-14.00    Semmi - a Teleszterion Színházi Műhely színházi előadása, amelyet beszélgetés követ az előadás

+ beszélgetés           alkotóival

(nézők: 80 fő)

A dán írónő, Janne Teller azonos című regénye alapján készült előadás hősei mai fiatalok, akik az élet értelmét keresve olyan visszásságokra találnak, melyek botrányos, felkavaró és tragikus események sorát indítják el. A Legyek ura mai, modern változataként emlegetett regény igazi kortünetet tár fel, és érzékeny társadalomkritikával mutatja be egy kallódó, a világban követhető értékrendet nem találó generáció kálváriáját.

„Azon a napon Pierre otthagyta az iskolát, és onnantól kezdve felköltözött a szilvafájuk tetejére, és onnan prédikált nekünk. Be akartuk bizonyítani, hogy nincs igaza. Ezért kezdtük el megépíteni a Fontos Dolgok Halmát. Az iskolában semmit nem tanítottak nekünk arról, mi értelme van az életnek, hát mi magunk kezdtünk utánajárni. Ha szóltak volna, talán leállunk. De nem ez történt. A Halom mindenkit beszippantott.”

Rendező: Komáromi Sándor

Az előadás időtartama: 65 perc

 

A programváltozás jogát fenntartjuk!

az esetleges változtatásokat a honlapon tesszük közzé

(www.drama.hu, www.marczi.hu, www. kavaszinhaz.hu)

 

A rendezvényen a Tintakő Művészetpedagógiai Könyvesbolt által forgalmazott drámajáték-gyűjtemények, színdarabok, drámapedagógia oktatási segédanyagok és a művészeti nevelést előtérbe helyező kiadványok mellett a kortárs gyermekirodalom legjobb, válogatott kötetei, valamint a Drámapedagógiai Magazin legfrissebb számai is megvásárolhatók.

 

 

 

TOVÁBBI AJÁNLATUNK VASÁRNAP:

Színházi előadás a Marczibányi Téri Művelődési Központban

17.00         Csillaglépő csodaszarvas - a nagyváradi Lilliput Társulat előadása (rendező: Rumi László)