Tartalom:
A szörf szerkezeti felépítése
A szörf részei
|
- Szörftest
- Svert
- Szkeg
- Papucsok
- Vitorla>
- Bum
- Árboc
- Árboctalp
- a vitorla első éle
(belépőél)>
- a vitorla hátsó éle
(kilépőél)
- a vitorla alsó éle
- Árboczsák
- Latni
- Trapézkötél
|
A szörftest a hullámlovagló-deszkából fejlődött ki. A szörftest hossza igen változó, típustól nagymértékben függő, a legrövidebb 2.40 m hosszútól egészen a 4 m-ig terjed, szélessége 45-70 cm, de újabban már 1 m széles deszkákkal is találkozhatunk. A test térfogata 60-300 literig terjed, így biztosítható egyebek közt az is, hogy különböző testsúlyú sportolók is ráállhatnak, és biztonsággal maradnak a víz felszínén. Tömege a modern technikai fejlődésével egyre kisebb, a jelenlegi csúcsmodellek elérhetik a 4-4,5 kg-t is, de a nagyobb szörfök sem többek 20 kg-nál, kivéve persze a régi darabokat, amik akár a 30 kg-ot is elérték. Súlyuknál fogva megerőltetés nélkül vihetők a parton, akár nagyobb távolságra is.
A szörf anyagáról néhány szóban: a technika gyors fejlődésével újabb és újabb anyagokat használnak: polietilént, és az üvegszálas poliésztert, vagy epoxyt. Polietilénből ma már csak a tanulószörfök és a kölcsönzős szörfök készülnek, ebből könnyen lehet következtetni a tulajdonságaira, puhább, hajlékonyabb, szinte lehetetlen betörni, ezzel szemben könnyű behorpasztani, anyaga miatt nehezebb, de rendkívül strapabíró. Az üvegszálas poliészterből készült testek nagy szilárdságúak, de könnyen törhetőek, súlyuk kisebb, felületük simább, mint a polietilén. Az üvegszálas epoxy gyantából készült szörfök napjainkban a legjobbak, az üvegszálat karbonnal, kevlárral együtt alkalmazzák, ami a szörfök szilárdságát növeli, súlyúk ennek ellenére nagyon kicsi. A szörf habmagja manapság un. szendvics szerkezetszerűen készül, a hab belseje puha, kis súlyú, a külső része pedig laminált, néhány mm vastagságú, keményebb, nyomásállóbb anyagból készül. A szörfön található árboc sin, amibe az árboctalpat helyezzük. A szörfön lábtartók is találhatók, amik segítik a stabil támaszt, és segítenek a hajó vezetésben, kormányzásban, és nem utolsó sorban az ugrásoknál így tudjuk a testet kiemelni a vízből. Minden szörf tartozéka a skeg (hátsó uszony), ami a szörföt egyenes iránytartásra készteti. A skegek számos technikai megoldással készülnek és készültek, ismertetésük egy újabb oldalt kívánna. A skeg a szörftest hátsó részében, általában középen található, de típustól függően kettő (párhuzamosan) vagy akár három (eltolva) is lehet egy szörfön. A skeg hossza is változó, általában 22-45 cm-ig terjed, ezek alá, illetve fölé csak speciális esetekben mennek a gyártók. Általában műanyagból készülnek, ezeknek is különböző speciális módosulataiból (G10), nagy szilárdságúak, nem törnek, és könnyűek. A legtöbb skeg alakja kardformájú, de pl. a hullámszörfökön hátrafelé nyúló, elkeskenyedő alakú. A testhez illesztése horonnyal és csavarkötéssel történik, számos tchnikai megoldással. A nagyobb (kb. 3,2 m feletti) szörfökhöz tartozik svert (uszony), ami a test oldal irányú csúsztatását akadályozza meg (rövidebb szörföknél ezt a skeg és a deszka oldalfelülete biztosítja ). A svert a szörf közepe tájékán található nyíláson keresztül állítható, amit a szörfös a lábával tud leengedni, vagy felhajtani, egy forgótengely körül elforgatva. A svertforma a hidrodinamikai törvényeknek megfelelően lett kialakítva, hossza 60-70 cm, szélessége 20-30 cm, vastagsága 18-24 mm, általában muanyagból készítik, de fából is gyártanak még. Alakja áramvonalas, sima felületuű a belépőél enyhén gömbölyített, hogy a svert szelje a vizet, ne pedig tolja maga előtt a hullámokat, mert ez fékezőleg hat. Ugyanezen cél érdekében a svert a kilépő él felé egyre laposabbá válik, 1-2 mm vastagság már elegendő, hogy a svert mellett felgyorsult vízrészecskék örvénymentesen váljanak le.
Szörföknek rengeteg változata van, amelyeket több osztályba sorolunk. A deszkákat alapjában két csoportba oszthatjuk: svertes és svert nélküli szörfök. A svertes szörfök, melyekben megtalálható a már említett svert (uszony), ezek általában 3,20-4,00 m közötti deszkák, amelyeket főleg kis szélben használnak. Ilyet használnak a kezdők (stabilabb, könnyebb megtanulni vele szörfözni), a hobby és túraszörfösök, ( minden szélviszonyban használható), de ennek jobb típusait használják a versenyzők is, az úgynevezett Raceboard osztályban, illetve a jelenlegi Olimpiai osztályban is, a Mistral ONE design osztályban. Ezekkel kiválóan lehet szélbe haladni (a svert segítségével), így a legalkalmasabb a pályaversenyzésre. A másik kategóriába, a svert nélküliek sorolhatók az úgynevezett funboardok. A funboard napjaink legnépszerűbb szörfje. Minden szörfös álma a siklás, és a merész trükkök. Ezeket mind-mind biztosítani tudja a funboard.
- Különböző deszka típusok:
- race deszkák: ezek a legnagyobb méretű, általában 240 liter és e feletti deszkák, szinte csak versenyzők használnak ilyet, ők is csak kisebb szélben, illetve pályaversenyeken.
- allround deszkák: leginkább tanuló deszkák, 150 - 240 literrel, általában 5.5 - 6.0 vitorlával használják, becsukható sverttel, néha papucsokkal, nem igénylik a wasserstart és a siklás ismeretét, nagy az űrtartalmuk így kis szélben sem sülyed el alattunk.
- funboard deszkák: 60 - 160 liter között, a nagyobbak teljesen becsukható sverttel, általában 3 - 5 papuccsal, 240 - 320 cm hosszban. A kisebbek a profiknak, a nagyobbak a haladóknak ajánlhatóak, főleg testsúly és vitorla méret alapján választva, feltételezik a wasserstart és a siklás ismeretét, ez az osztály felöleli a slalom, freeride, freestyle, stb. deszkákat is, ezeknek a formája a meghatározó, a fenti méreteken belül.
Néhány funboard típus:
-
slalom deszkák: gyorsak, és fordulékonyak, ismerjük " course race"deszkákat, amelyek gyorsabbak, mint a slalom deszkák, de nem annyira fordulékonyak, igen széles a hátsó részük, ezért hamar siklásba jönnek, hosszú skeget használnak hozzá, emiatt lehet velük széllel szemben haladni, így pályaversenyzésre is alkalmasak, ezekhez kell a legkisebb szél a svert nélküli deszkák között, hogy siklásba jöjjenek. Talán ide sorolnám a napjainkban népszerűsödő formula deszkákat is, amelyek rövidek ( 240 cm-től ) és szélesek (akár 100 cm-ig ) tárfogatuk ezáltal 15-200 liter körül mozog. Ezek a deszkák akár 12 nm vitorlafelületet is elbírnak és ebből adódóan már 3 Bft szélben lehet velük szörfözni.
-
speed deszkák:kimondottan a sebességi szörfözést szolgálják, ezek nagyon keskeny, viszonylag hosszú deszkák, melyek iránytartóak, de nagyon nehéz velük fordulni. Vannak köztük aszimmetrikusak is, amelyeket vízcsatornákban használnak ( ezek a csatornák igen sekélyek, az uralkodó széljáráshoz képest a legmegfelelőbben vannak kialakítva), és csak egy irányba lehet velük menni. Ezekkel törnek a sebességi csúcsok megdöntésére, amely jelenleg 84km/h.
-
wave deszkák: amit kimondottan hullámok közt használnak. Ezek a deszkák
a legkisebbek, térfogatuk 60-90 l között változik, hosszuk 2,40-2,70 m
között, vagyis ha egy ember rájuk áll szélcsendben, rögtön
elsüllyednek, ezért mindig nagy szélnek kell lennie. A wave boardok
azért ilyen kicsik, hogy minnél nagyobbra lehessen vele ugrani. A wave
deszkákon rövid skegek vannak ( a fordulékonyság miatt), nem
ritka a kettő, három skeg is a jobb irányíthatóság érdekében. Nagyon
könnyű, fordulékony deszkák. Ide sorolhatók a freestyle deszkák
is, amelyek lehetővé teszik kisebb hullámokon is a hasonló trükköket
mint a wave deszkák a tengei viszonyok között. Formájuk manapság már
nagyon eltér a wave deszkákétól.
A
szörfökön használt vitorlák mentek át a legnagyobb változáson az elmúlt
néhány évben. Anno, amikor elkezdődött a szörfözés, voltak a háromszög
vitorlák, általában dacron anyagból, 2-3 db kb. 30-40 cm-es latnival.
Aztán kezdtek bejönni a végiglatnis vitorlák, ezeket később
felváltották a profil vitorlák. Ezek utódait használjuk ma is. A
vitorla alakja egyre inkább hasonlít egy madárszárny alakjához, mivel a
madár tud a legjobban haladni szél segítségével, és a széllel szemben.
Kísérletek sokaságával jutottak el a mai formákig, ami egy tökéletesnek
mondható forma, a legmegfelelőbb anyagok felhasználásával. A vitorlának
van belépő éle, ami tulajdonképpen az árbóczsák, amiben az árbóc
helyezkedik el, van egy kilépő él, ami a vitorla hátsó éle, és alsó
éle, ami a szörf felé van, alul. A vitorlát lefelé, és hátrafelé lehet
meghúzni, hogy kialakuljon a megfelelő alakja. A legfontosabb szempont
a vitorla alakja (profilja), ehhez merevítőket (latnikat) használnak,
amelyek a vitorla kilépő élétől az árbócig érnek. Vannak vitorlák
amelyeknél a latni - árbóc kapcsolatot, az úgynevezett "camber" oldja
meg, amivel a vitorla állandó alakja (profilvitorla) biztosítható. A
camber egy műanyag félkörív ( néha görgökkel kiegészítve ), ami az
árbocra pattanik rá, a másik felébe a latni csúszik be.
A vitorla anyaga ma már 90%-ban monofilm, szőtt anyagot csupán a
széleken (árbóczsák, latnizsák, erősítések) használnak, ezek az
úgynevezett mylar, vagy dacron szövetek. A legújabb vitorlák térben
szabottak (3D), karbon és kevlár erősítésüek, cambert már csak a
nagyobb vitorlákban alkalmaznak.
A vitorlákon az első szembetűnő különbség a méret. A vitorla 2,5-12,5 négyzetméterig is terjedhet, a szél, használójának súlya, tudása és szándéka szerint.
Jellemző típusok:
- allround vitorlák
általánosan mindenhol használható, nem túl profi vitorlák, 4.0 - 6.0 m2
méretben, főleg kezdőknek, illetve a komplett szörfökhöz adják;
- slalom vitorlák főleg
a haladó hobbi szörfösök részére tervezett, esetleg 1-3 camberrel,
eléggé leszabott alsó éllel, nem túl hosszú bummal, az egyszerűbb
fordulás érdekében, 5.5 - 7.0 m2 méretben;
- freeride vitorlák, a
régebbi slalom vitorlákat idézi, könnyű, élvezetes, a funboarddal még
csak ismerkedők számára ideális továbblépés az allround kategóriából.
Könnyen kezelhetőek, egy vagy két camberes vitorlák szűk árboczsákkal
(könnyű kihúzni a vízből), négy, öt latni van benne, könnyen fordul,
egyszerűen felszerelhető
- speed (vagy
speed-slalom, vagy race) főleg versenyzőknek ajánlott, nagyon
tudásigényes, sok camberrel szerelt (akár az összes latninál), inkább
gyors, mint fordulékony vitorlák, egészen leszabott alsó éllel, néha a
bum alatt 2 latnival is, 6.0 m2 fölötti méretben.
- wave vitorlák kifejezetten
hullámszörfözéshez tervezett, a bum alatt egészen felszabott vitorlák
(ne akadjon bele a hullámokba az alsó éle), kb. 3.0 - 5.0 m2 méretben;
Mostanában, - valószínűleg a jobb eladhatósag miatt is - újabb típusnevek kerültek a piacra, pár típus:
- race vitorlák, melyekben több camber található, ezeknek jobb a profiljuk, ezért igen gyorsak, nagyon stabilak, széles az árbóczsákjuk, ezért ha beesik a vitorla a vízbe, nehéz kihúzni. Ezeket a vitorlákat nagyobb tudású szörfösök használják, illetve a azok a versenyzők, akik pályaversenyeken indulnak.
-
slalom vitorláka freeride és a course race vitorlák közt helyezkednek el, viszonylag gyorsak, de forulékonyak is.
-
wave vitorláka legkisebbek, hiszen ezeket használják a legnagyobb szélben. Ezek a vitorlák a legerősebb anyagból készültek, mert ezek vannak a legnagyobb igénybevételnek kitéve a nagy ugrások és egyben a nagy esések miatt. Erősen felszabott az alja, hogy a haladás és a manöverek közben ne érjen le a vízbe. Itt kevesebbet számít a profil,
hiszen nem a sebesség játssza a főszerepet, ezért nincs is bennük camber, nagyon könnyűek, könnyen kezelhetőek.
- freestyle vitorlák a leginkább a wave típusúakhoz hasonlít, mivel a trükkök miatt ezek is rövid bummal és felszabott alsó éllel rendelkeznek, csak a méreteik némileg nagyobbak, mivel főleg tavi és nem tengeri használatra tervezték őket;
Ezeken kívül ismerünk még speciális versenyvitorlákat, melyek kis, illetve nagyszeles pálya versenyzésre valók, ezeknek a mérete általában maximálva van ( az Olimpiai osztályban pl. 7,4 négyzetméter), de vannak olyan hatalmas, 10-12 négyzetméter nagyságú vitorlák, melyeket maraton illetve formula versenyeken használnak.
A szörf árbóca is nagy változásokon ment keresztűl, eleinte fából, aluminium ötvözetből készült, ma már szinte csak műanyag (epoxy - karbon) árbócokat készítenek. Régen azért nem szerették a műanyag árbócokat, mert könnyen törtek, de a technika fejlődésével, jobb és jobb gyártási technológiával
egyre kevesebb árbóc tört. Az epoxy - karbon árbócok tulajdonságai
a legjobbak. Az árbócok természetesen hajlékonyak, a vitorla
típusától függően különböző keménységűek, amit speciális
egységben adnak meg (DIN vagy újabban IMCS). A mai árbócok
két részből állnak (alsó és felső rész), a könnyebb szállíthatóság
érdekében, mivel hossza 3,9 m-től egészen 5,1 m-ig terjedhet.
Fontos még szót ejteni az árbóc és a szörftest kapcsolatáról,
ami a legnagyobb különbség a vitorlással szemben. A gömbcsukló,
vagyis az előre-hátra, jobbra-balra dönthető árbóc lehetővé
teszi a vitorla tartós, döntött helyzetét. Így a vitorlán
keletkező erőnek emelő (felfelé mutató) összetevője van,
mely a szörföst és szerelését a sikláshoz, és a siklásban
maradásban segíti. Az árbóc részeihez sorolható még az árbóctalp
vagy más néven pohár, ami egyrészt a vitorla alsó lekötőszeméhez
egy csigasorral ellátott kampóval csatlakozik - ezzel tudjuk
lehúzni a vitrolát -, és ez kapcsolódik a már említett gumicsuklós
(régebben műanyag gömbcsuklós) árbócgyökhöz. Az árbócgyök
napjainkban, az árbócsínben mozgatható, állítható része
a szörfnek, régebbi deszkákon számos más megoldás is létezett
a rigg és a deszka kapcsolódására. ezeken kívül további
eszközök állnak rendelkezésünkre. Ilyen például az árbóchosszabító,
mint nevéből is kiderül, a szabvány méretű árbócok hosszabítására
szolgálnak a vitorlaméret függvényében. Jellemzően 1-2 cm-es
lépésekben lehet őket állítani. Léteznek az árbóctalppal
egybeépített hosszabítók is. Az árbócgyököt és a poharat
sajnos majd minden gyártó, számtalan megoldással gyártja
így ezek egymással gyakorta nem csereszabatosak. Az árbóchoz
tartoznak még kiegészítő, inkább védőeszközök, amenyek használata
fontos felszerelésünk és testünk védelmében. Ilyen pl. a
bumprotektor (bumvédő), amely védi a deszka elejét az oda
csapodó riggtől, továbbá a gyökvédő és az árbócvédő, amelyek
a lábunkat védik a vitrolázattól. A felhúzókötél elengedhetetlen
kiegészítőeszköz, föleg a tanuláskor, de később sem árt
ha felszereljük a riggre.
A bum a vitorla mindkét oldalán végigfut. Felülnézetből egy elnyújtott vízcseppre emlékeztet. Első elliptikus vége csatolható az árbochoz, elkeskenyedő részét a vitorla hátsó szögletével kell összekötni, a rajta átdugott kötél a vitorlát húzza meg, állítja be. A bum 30-32 mm átméroju, 1-2 mm falvastagságú ötvözött alumínium vagy epoxy - karbon cső, hossza 1,2-2,5 m-ig terjedhet, általában 30-50 cm-t állíthatóak. A két ív belső távolsága 0,5-0,6 m, legszélesebb pontja ott van ahol a sportoló fogja. Ezen a részen speciális gumi-szerű anyaggal van bevonva a könnyebb, kényelmes fogás érdekében. A bum a szörf és a vitorla kormánya, továbbá erőátviteli szerve, ezzel egyensúlyozunk, a bumba fogódzkodva változtatjuk az irányt, átlépünk a vitorla egyik oldaláról a másikra. De mindez a tartós kapaszkodás igen fárasztó, ezért ma már oldalanként egy-egy speciális kötél, a trapézkötél található a bumon, melybe a szörfös egy, a testére kötött horoggal (trapéz-trapézkampó) beakaszthatja magát a kötélbe. Ezt nevezzük trapézolásnak.
A szkeggel a szörf oldalfelületét növeljük meg, ezzel megvezetve a testet. A sebesség növekedésével egyre kisebb szkeget használunk. Szokták mondani a szkeg, a szörf vizbe nyúló vitorlája. Ha szkegünk és vitorlánk nagysága nem arányos a szél sebességével, könnyen un. spin-outot kaphatunk, ekkor a skeg nem képes már irányba tartani a szörföt, bekövetkezik a sodródás.
Kezdő szörfösként célszerű használt felszerelést vásárolni, mivel az új felszerelések árai nagyon magasak, és a kezdő szörföt valószínű nem használjuk sokáig, mivel hamarosan megtanuljuk az alapokat és teljesen más szerelésre lesz szükségünk. Természetesen lehet újat is vásárolni! Az alapokat megtanulhatjuk az erre kifejezetten ajánlott szörfiskolákbanis, ekkor esetleg a tanulószörföt nem is kell megvásárolnunk. Ha mégis, akkor tanuláshoz vásároljunk nagyméretű, 310 cm hosszúságot meghaladó szörfdeszkát, mindenképpen olyat, aminek a svertje (ha van benne) teljesen a deszkába hajtható! Ezek 150 l űrtartalom felettiek és nem süllyednek el alattunk, szélesek, ezért nem billennek fel könnyen. Miután az alapokat megtanultuk és azokat már rutinból tudjuk, célszerű kisebb un. funboardot vásárolni. Itt már jelentősége van a testsúlyunknak, és hogy mire akarjuk használni a deszkát. Itt megjegyezném, hogy a szörf nem éppen olcsó sport. A funboardoknál igaz a szabály, hogy a testsúlyunk + 30 kb. ez az űrtartalom, ami egy haladó szörfösnek kell. Természetesen kisebb szélben a deszka mérete nagyobb, míg nagy szélben kisebb deszkát célszerű használni. De erről majd a későbbiekben olvashatunk. Válasszunk kb. 6 nm felületű camber nélküli vitorlát, hogy könnyen kezelhető legyen. Célszerű kezdéshez olyan vitorlát vásárolnunk, ami nem teljesen átlátszó (monofilm) anyagból készült, mivel a monofilm vitorlák sérülékenyebbek, és javításuk is költségesebb. A két részből összeállítható árboc beszerzésével a szállítást könnyíthetjük. Mindenképpen a vitorlához illő árbócot vegyünk. Általában a vitorlákra ráírják milyen árbóc és milyen bum szükséges hozzá. Ha lehet komplett rigget vásároljunk, ahol a vitorla az árboc, a bum, és az árboc hosszabbító egy egységet képez, így nem érhet bennünket meglepetés az összeszerelésnél. Ügyeljünk arra is, hogy a rigg és a deszka közötti kapcsolatot biztosító árbóctalp, illeszkedjen az árbóchoz és a a deszkához is. Célszerű un. bum védőt vásárolni, ami védi a deszkát a lecsapódó árbóc által okozott sérülésektől. Amennyiben nem komplett (részenként) vásároljuk meg a szörföt, érdemes olyan személyt magunkkal vinni, aki ismeri a lehetőségeket és jártas a szörfök összeállításában.
Funboard vásárláskor az alábbi táblázat adhat segítséget:
________________________________________________________
~ 70 kg-os szörfös
szélerősség
|
km/h
|
térfogat
(liter)
|
vitorla
(nm)
|
|
3
|
12 - 19
|
>115
|
>7.0
|
race >38
|
4
|
20 - 28
|
100-115
|
6.5-7.0
|
race-sallom 34-36
|
5
|
29 - 38
|
90-100
|
5.7-6.5
|
race-slalom 32-33
|
6
|
39 - 49
|
80-90
|
5.1-5.7
|
slalom 30-31
|
7
|
50 - 61
|
70-80
|
4.0-5.1
|
wave 26-29
|
8
|
62 - 74
|
<70
|
<3.5
|
wave <26
|
_______________________________________________________________
~ 85 kg-os szörfös
szélerősség
|
km/h
|
térfogat
(liter)
|
vitorla
(nm)
|
|
3
|
12 - 19
|
>130
|
>8
|
race >40
|
4
|
20 - 28
|
115-130
|
7.0-8.0
|
race-sallom 36-38
|
5
|
29 - 38
|
100-115
|
6.2-7.0
|
race-slalom 34-36
|
6
|
39 - 49
|
90-100
|
5.5-6.2
|
wave 32-33
|
7
|
50 - 61
|
80-90
|
4.5-5.5
|
wave 28-31
|
8
|
62 - 74
|
<80
|
<4.0
|
wave <28
|
_______________________________________________________________
Általános szabály, hogy a szél erősödésével kisebb
szörföt, vitorlát, szkeget kell használnunk.Ezek mérete függ a szörfös
súlyától. Egy 85 kg-os szörfösnek tehát ugyanakkora szélerősség mellett
nagyobb deszkát, vitorlát kell használnia, mint egy 75 kg-osnak, mint
az a fenti táblázatból is jól látható.
Természetesen a különböző méretű deszkák széles
széltartományt átfognak, különböző vitorla és szkegméretekkel. Például
egy 130 literes deszka 5.0-8.0 nm vitorla és 30-44 cm szkegmérettel egy
85 kilós sportolónak megfelelő választás lehet 16 - 45 km/h
széltartományban.
Fontos kiegészítő a szörfruha. A
szörfruhák számtalan formában és minőségben készülnek. Kezdő
szörfösként is, már érdemes megvenni, mivel ezt a kelléket hosszú
ideig, lecseréléls nélkül használni tudjuk. Célszerű először hosszú
ruhát vásárolni, aztán ha igényeljük, lehet rövidet is. A ruha
kényelmes legyen, de ne túl bő, a fel-levétele egyszerűen,
gyorsan történhessen. A kéz és lábnyílásoknál lehetőleg valami szorítós
megoldás (tépőzár,stb.) legyen rajta a víz befolyásának megakadályozása
végett. Általában a 4-5 mm neoprénből készített ruhák használhatók kora
tavasztól, késő őszig. Ránézésre a száraz illetve félszáraz ruhák abban
különböznek, hogy a száraz ruhákon a zippzár vízszintesen válltól
vállig van, míg a félszárazon függőlegesen a gerinc vonalában. A száraz
ruha egyéb technikai megoldásokkal a vizet nem ereszti be sehol, a
félszáraz ruha kevéske vizet a nyílásoknál és a zippzárnál beenged.
Azért ne féljünk megvenni a félszáraz ruhát sem, az a kevés víz nagyon
gyorsan átmelegszik, így egy hőtartó rétegként viselkedik. A
szörfsapka, kesztyű, zokni és egyéb kiegészítők a mostohább
körülmények között is lehetővé teszik a szörfözést. A szörfcipő ezen
túl, a jó tapadást is biztosítja a deszkán. Magas szárú és félcipő
változatokat vásárolhatunk az évszaknak megfelelően. Győződjünk meg
a kényelmességéről és a könnyű fel-levehetőségéről. A mentőmellény használata 2003 Október 1-ével
minden vizisportoláshoz kötelező!, ezen felül növeli a
vízen a biztonságérzetünket, de nem pótolja az úszni tudást!!
Vásárolhatunk védősisakot, egy fejünkre csapodó rigg komoly sérülést is
okozhat! Célszerű a ruhadarabokat újonan megvenni, a használt megvétele
rizikós, mivel a neoprén öregedése igazán nem látható, és higéniai okok
is ezt támasztják alá. Már most vásároljuk meg a deréktrapézt, amit
nemsokára használni fogunk karjaink kímélése céljából! Nyáron az erős
napsütés miatt, célszerű polóban szörfözni, kimondottan szörfös lykra
anyagú polók ajánlottak. Szörfös ruházat nagy választékban kapható a
szaküzletekben.
Itt jegyezném meg hogy szörfözés előtt ne használjunk
napozókrémet, kellemetlen meglepetést okoz, mikor elkezd csúszi a
lábunk alatt a deszka, kezünkben a bum. Erős napsütésben sapkában
szörfözzünk a napszúrás elkerülése miatt. Ilyenkor vigyázzunk, észre
sem vesszük és erősen leéghetünk.
A szörföt általában nem ott tároljuk ahol
használjuk, így a biztonságos szállításról gondoskodnunk kell.
Általában gépkocsin szállítjuk, tetőcsomagtartón. A szörf szállításához
masszív tetőcsomagtartót szerezzünk be és azt rögzítsük
biztonságosan a gépkocsihoz. Általában keresztrúd-szerű
tetőcsomagtartókat használunk a szörf szállítására, a
keresztrudakra helyezzünk fel szivacs borítást, ez kapható
szörfüzletekben, de magunk is elkészíthetjük egy darab méretes
poliform csőszigetelőből. Svertes deszkáknál a szállítás előtt a
svertet vegyük ki a deszkából. A deszkát lefelé fordítva orral
előre helyezzük fel a csomagtartóra. Tegyük rá a bumot, és gurtnival
kössük le. Vigyázzunk, hogy a gurtni ne csavarodjon meg. Célszerű a
deszka mellé helyezni az árbócokat és azokat is ezzel a gurtnival
lekötni. Ekkor a deszkát és az árbocrészeket külön hurkoljuk le a
csomagtartóhoz, és úgy kössük le. Jó megoldás az üzletekben kapható
gyorsszorítós csattal ellátott gurtni, ezzel egyszerű a lekötés.
Hosszabb szörfök orrát célszerű lekötni a lökhárítóhoz is. A
vitorláinkat az autó belsejében szállítsuk. Ha nincs elég helyünk
az autóban, akkor mindenképp vásároljunk megfelelő méretű tetőboxot,
vagy speciálisan a szörffelszerelés szállítására gyártott vitorla
illetve riggzsákot. Egy jó zsákban elfér az összes árbócunk és
több vitorla is, estleg a szétszedett bum. Csak a vitorlát
tetőcsomagtartón soha ne szállítsuk, mert az a lekötésnél nagyobb
sebességnél visszahajolhat a menetszéltől, így örökre tönkreteheti a
drága vitorlánkat. Ha több deszkát szállítunk, a deszkák közé tegyünk
vékony szivacsot, a nagyobb deszka kerüljön alulra. Célszerű
deszkáinknak is zsákot vásárolni, mivel szállításkor történik a
legtöbbször valamilyen sérülés, ezt a vastag zsákok megakadályozzák,
valamint védik a deszkát az utazas melléktermékétől a bogarak
maradványitól is. Egy jó zsák védi a deszkát a nap káros sugaraitól a
szállítás alatt és a parton tárolás közben is. Amennyiben a
szállítmányunk kilóg a gépkocsi mögé, a végére kössünk piros színű
zászlót! Szörfszállítás közben ne lépjük túl a 100 km/h
sebességet! A kisebb alkatrészeknek rendszeresítsünk egy dobozt,
ládát, vagy táskát, abban tároljuk, szállítsuk. A ruhánkat vállfán
kifordítva szállítsuk, tárolni is így ajánlatos.
-
Szörfversenyek
-
wave: pontozásos
verseny, a pontozóbírók 1 - 10 ig pontoznak, a kevesebb pontot kapott
versenyző kiesik a versenyből. Egyszerre két versenyző mutatja be a
"programját", néha 5 méternél is nagyobb hullámokon, ugrálva,
forgolódva, stb.
-
freestyle: hasonló a
wave-hez, csak síkvízen adnak elő látványos trükköket, néha szaltóval,
ugrásokkal is tarkítva, igen látványos lehet, mert partközeli esemény;
-
slalom: klasszikus
forma, egy kitűzött pályán, két bolya között nyolcasokat írva, fél és
3/4 szélben kell megtenni a pályaszakaszt. Egyszerre több tizen is
akár, egymás ellen is versenyeznek a résztvevők;
-
speed: egyéni
sebesség méréses futamok, a minél magasabb sebesség elérése a cél, a
kijelölt szakaszon. A szörfösök kis, rövid deszkával 80 km/h-ás
sebességet is elérnek. Elő- és középfutamok után lehet bejutni a
döntőbe.
-
terem szörf: szlalom
és ugróversenyeket rendeznek a téli időszakban, hatalmas
sportcsarnokokban, ahol óriás ventillátorok biztosítják a megfelelő
szelet.
-
szigetkerülő versenyek: a
résztvevőknek egy kisebb szigetet kell megkerülni néhány óra alatt. Jól
kell tudni a széllel szemben manőverezni, a gyorsaság és az
állóképességés kivánatos ebben számban.
Napjainkban
már a felsoroltakon kívül számos más versenyeket is rendeznek, ilyen
pl. a formula és még sorolhatnám, de mivel ez egy állandóan fejlődő
sportág, így gondolom pár év múlva egészen új versenyszámokat is
megismerhetünk.
Fő irányelv: ONE design osztályok, - melyekben
teljesen azonos gyártmányú hajókkal lehet indulni - és a nem ONE design
osztályok- melyekben az osztályelőírás szerinti, de különbözo
gyártmányú hajókat lehet használni - közötti különbség. Az előbbi
osztályba tartozik az Olimpiai hajóosztály, melynek neve: Mistral ONE
design, vagy például a tradicionális Windsurfer. Az utóbbi osztályba
tartozik a már többször említett Raceboard, a Professzionális (PWA)
versenyeken használt funboard, ilyen osztály az F42 (itt a számok arra
utalnak, hogy 4 vitorlát, és 2 deszkát lehet használni), vagy az ehhez
hasonló, német nyelvterületen elterjedt F25. Egyéb osztályok is
léteznek még, amik főleg a helyi adottságok miatt alakultak ki (ilyen
az F1 osztály a Garda-tavon, ahol az állandó, egyenletes széljárás
miatt egy deszkát, egy vitorlát lehet csak nevezni), vagy valamilyen
egyéb, más tényező miatt.
|