Megjegyzés: |
Rövid története:
Sokan azt gondolják, hogy most a Barracuda történetével kellene indítanom,
ezt a kis bemutatót. Tévedtek! A 'cuda kizárólag a gyártósorokat, és a
nevének utolsó négy betűjét örökölte a Barracudától. A név kicsit
megtévesztő, de semmi köze az autónak a Barracudához. Még az autóval
foglalkozó irodalom is gyakran -hibásan- Barracudá-nak titulálja ezt a
típust! (a Barracudákat szokták 'Cudának becézni, de a 'cudák nem
Barracudák)
A Barracuda egy
póniként kezdte pályafutását, amely a Plymouth Valiant-ból származik. Két
héttel jelent meg előbb a Ford Mustang-jánál (1964), de az eladási
statisztikák bebizonyították, hogy a Plymouth rossz "lóra" tett.
A CHRYSLER az új évtizedet a palettájának radikális átformálásával
indította: Többek között megszüntette a Barracudát, melynek utódja a 'cuda
lett, és egy új típust vezetett be; a Challenger-t. A 'cuda az 1970es Dodge
Challenger édestestvére, ugyanis a Challenger úgynevezett E-body-ját
használták fel. Módosították az autó elejét és hátulját, a karosszérián sok
apró változatást is eszközöltek, például az üzemanyag nyílást átrakták a
másik oldalra, valamint a tető egy picit eltérő dizájnt kapott. A
keményhangzású 'cuda, a teljesítményhajsza csúcspontján jelent meg, amikor
elsősorban a lóerők számítottak. Szégyentelen módon, az "elborult agyú,
utcai versenyzőket" célozta meg a CHRYSLER, ezzel az új modellel. Ezt nem
titkolták, amiket a korabeli TV-reklámok, plakátok is alátámasztják: "a jó
öreg King Kongot rejtő legmérgesebb karosszéria!" -HEMI 440-6! A "gyors
tranzitrendszer" -mottóval még egy lapáttal rá is tettek!
A debütáló évben,
a 'cudát három kivitelben, a háromféle motorblokkot kilenc(!)
motorváltozatban lehetett rendelni. A 'cuda volt a teljesítménymodell, a
motorválaszték élén, pedig a kegyetlen 7000-es HEMI volt (425LE)! A 7200
cm3-es "hat dobozos" Magnum motor 385 lóerőt teljesített, és három darab,
kéttorkú Holley karburátoron keresztül lélegzett; erre utal az elnevezése
is. Az alapmotor a 6300 cm3-es V8-as volt, amely 335 pacit produkált. Ezzel
a három blokkal lehetett kapni 1970-ben a 'cudákat (6300, 7000, 7200).
Jellemző az autóra, hogy akkora hangja volt, hogy a szívászajtompító nélküli
légszűrő egységeket Kaliforniában betiltották! Az autót sokan izomautónak
hiszik, pedig kétségtelenül ponírol van szó, tehát potenciális ellenfele a
Mustangnak, Firebirdnek, Camaronak és természetesen a CHRYSLEREN belül a
Challengernek is. A 'cuda "tiszavirág" pályája hamar leáldozott: a
törvényhozás és a meglehetősen súlyos biztosítási díjak gondoskodtak arról,
hogy ez legyen a nagyblokkú 'cudák utolsó előtti éve. Ráadásul telibe
találta az első olaj vállság is; '971 után a legnagyobb választható motor az
5600cm3-es (341CI), V8-as volt. 1973-ra a Plymouth katalógusokban az autót
egy fiatal házaspárral reklámozták, a mosolygós nő karjaiban egy
csecsemővel. 1974-re az eladások alig érték el a 11000 darabot, ami 1975-re
még jobban visszaesett. A történet végleg befejeződött.
AAR 'cuda:
Mivel a doboz az
AAR-t tartalmazza, ezért úgy gondolom, illik pár szót írnom erről verzióról
is:
1970-ben az SCCA (Sport Car Club of America) álltal megrendezett "Road
Course" tipusú (nem ovál) versenyekre felkészített gyári versenyautók utcai
verziója kapta az "AAR" jelzést (All American Racers). Ezeken a versenyek 'cudák
és 'stangok vettek részt. Az AAR lényegében teljesítmény csomag a
teljesítmény csomagban. Főbb jellemzői és eltérések a "mezei" és az AAR
példányok között: A motor 340köbincses V8, Six-Pack-al. Egyedi, verseny
jellegű-, két kipufogó, a hátsó kerekek elé kivezetve. A motorháztető
üvegszálból készült, ami mindig fekete volt, az első sárhányó tetejét, és az
ajtók legfelső szélét is erre a színre fényezték. Elől és hátul is speciális
spoiler-eket kapott. Főleg az elől érdekes, ami az autó elejének két szélén
található és "szemöldöknek" szokás csúfolni. A hátsó nagyon hasonló az
azonos modellévből származó Dodge Challenger T/A-nál használthoz. Az autó
egyedi oldal csíkokat (dekorokat) kapott, amely szaggatottan végig fut az
autó két oldalán, és az AAR emlémában végződik. Ezeket "AAR stripe"-nak
nevezik.
Az AAR 'cuda
prototipusa/első példánya (pilot car) február 3.án készült el. Ezekután
következtek a tesztelések, és felkészülés a sorozat gyártás elindítására.
Valamennyi 1970 márciusában és április-ban készült el. Összesen 2724
készült el, ebből 1120 darab a négy fokozatú, kézi kapcsolású váltóval
készült, a fenmaradó 1614 darab a három sebességes automata volt. A
legkeresettebb, és legértékesebb 'cudák az AAR 'cudák.
A makett:
A készlet nem
újdonság a Revell (USA) palettáján, már régebben is találkozhattunk vele,
régi dobozában. A külömbség valóban csak a doboz. A réginek egy -azóta-
ismerté vált kép volt a doboztető dísze. Na de ne ijedjünk meg, a makett még
nincs szavazó korban! A készlet viszonylag kevés darabból áll, ennek főleg
az az oka, hogy kizárólag az AAR változat építhető meg, tehát nincs
választási lehetőségünk. Ennek megfelelően egy könnyen építhető, jól
kidolgozott makettel állunk szemben.
A kocsiszekrény alak és mérethű. Az elemek találkozási pontjait vékony,
vésett vonalak jelölik. Az alvázra csak a merevítők, és a tank van ráöntve.
A kipufogókat külön kapjuk. A 15 darabból álló motor elég részlet gazdag.
Természetesen itt sem érdemes elfeledkezni a kábelezésről! Az utastér a
"teknő-rendszer" szerint kell építenünk. Ez az építést jelentősen
felgyorsítja, egyszerűbbé teszi, viszont a festést kevésbé. Az átlátszó ("clear")
alkatrészek karcmentesek, amely bizonyítja, hogy sok-sok év után a cég
felismerte a csomagolásból származtatható előnyöket és hátrányokat. A
szélvédők vastagságát, ha átszámítjuk; kiderül, hogy túl vastagok, viszont
az összeépített autón ez nem lesz feltűnő.
A gumik mintázata, kidolgozása kielégítő. A rajta lévő kevés sorját nagy
figyelemmel tüntessük majd el!
A matrica az átlagosnál (autóknál) nagyobb, mindent megtalálunk rajta, amire
az építés során szükség lesz: külső dekórok -AAR stripe-, feliratok,
műszerfal, stb. A motortérbe is kapunk ragasztani valót! Sőt, még a
motorháztetőre is a gyorszárakat, amit erősen ajánlott lecserélni maratott
kiegészítőre. Nagyon sokat dob az öszképen!
Az építési- és festési útmutató részletes, a kittnek megfelelő,
tanulmányozása során semmilyen kérdés nem merült fel bennem.
Summa-summárum: A
készlet nem a legújabb a Revell kínálatában, de megállja a helyét az
újdonságokkal szemben. A konkurens AMT készlete fel sem tudja venni a
versenyt a szóban forgó készlettel, mivel az a "snapfast" kivitel. A
készletet nem csak azoknak ajánlom, akik már unják a Challanger-t!
Fotó és szöveg:
Braun Gergely Gábor (ChevyG) |