Megjegyzés: |
Rövid története:
A 300-as története 1955-ben kezdődött, amikor Virgil Exner, az extravagáns
formatervező megreformálta a CHRYSLER palettáját. Ez a modernizálás "forward
look"-ként vonult be az amerikai autótörténelembe. Az autó új formája
megdöbbentette a világot, a vetélytársakat pedig arra késztette, hogy a
fejükhöz kapjanak. Az új forma nem öreg technikát takart. Az ötvenes évek
elején bemutatott HEMI motor, mely félgömb (hemiszférikus) alakú égésteréről
kapta nevét. Így az új Cryslerek akár 300 lóerőt is produkáltak! -az ős
HEMIk. Nem csoda, hogy az 1955-ös daytonai versenyt egy Chrysler 300 nyerte!
Az 1957-es C jelzése megtévesztő volt, mert az elsőt (1955) C300-nak hívták.
1956-os lett a 300B, az 1957-es így lett C. Ettől kezdve 1965-ig minden
modell új betűt kapott. Ez alól kivétel egyedül az 1963-as volt, mert a
soron következő I betűt nem használták, azt gondolták megtévesztő lett
volna, egyesnek lehetett volna olvasni. Az autók további érdekessége, hogy
csak három színben gyártották őket 1955-ben: fehér, piros, fekete. 1957-re
ez további két színnel egészült ki. A négyajtós kivitel a New Yorker nevet
viselte. Ebből vacak 10000 darabot adtak el, amelynek kasznija sok
betegséggel küszködött, többek között hajlamos volt rozsdásodni, ami
párosult a hanyag illesztésekkel. A 300C nagyon népszerű volt, a tervezők
álmait váltották valóra az eladási statisztikák. Ha valakinek nem tellett
Cadillac-re, de nem akarta sokkal lejjebb adni, akkor egy jó alternatívát
képviselt az autó.
A makett:
Szerencsére a makett is a forward look jegyében készült! Ésszerű
alkatrészbontások, jó részletek jellemzik az egész készletet! A
kocsiszekrény tökéletesen méret-, és alakhű. Finoman vésett, negatív
panelvonalak jellemzik. Szépen kidolgozottak a feliratok, emblémák.
Kifestésük makettezőt próbáló lesz. Az alváz, a cég egyik remekművének
számít. A kipufogókat és a "létrát" (alváz merevítőt) külön kapjuk! Az
utastér, már nem a régi, "teknő-elv" szerint készült: külön darabokból épül
fel az alvázra a belső tér. Ez az építést nem gyorsítja fel, viszont a
festést könnyebbé teheti. Amerikában az 1950-es évek végére az autók több
mint fele automata váltóval készült, ennek szellemében készült a makett is.
A motortér igazán részletes. A motor 32 darabból áll! Persze ez lehet több
is, rajtunk múlik. Az AMT mellékeli műanyagból az egyik kábelt, de ídőt, és
energiát spórolhatunk vele, ha házilag gyártottra cseréljük! A szokásos
kábelezést itt sem érdemes elhagyni. Az interneten sok restaurált példányról
lehet részletfotókat találni. A gumik minősége megfelelő. Gyári szabványt
kapunk, amelybe bepattintható a fehér rész. Utóbbi kicsit ijesztő megoldás
lehet, de kiválóan utánozza az eredetit, és nem kevés időt és bosszúságot
takarít meg. A pici matricalap egy autóra elegendő rendszámtáblát, és néhány
gyári feliratot tartalmaz. A minőségük kárpótolja a mennyiséget! A "custom"
verziótól csak a krómozott keret, útmutató, matrica és persze a doboz
különbözik. (a képek között, megtalálható a két krómozott keret egymás
mellett. A készletek csak egyet-egyet tartalmaznak!) A valódi különbség
gyakorlatilag; a felni, a hűtőmaszk és a levegőszűrő (air filter). A készlet
egy viszonylag gyorsan építhető, szép autót tartalmaz. Mindenkinek ajánlom,
aki szeretne egy különleges amerikai autót látni a gyűjteményébe!
Fotók és szöveg:ChevyG |