Megjegyzés: |
A történet:
Ha azt gondoljátok, hogy a BMW és a Mercedes gyártott először sportos
luxuskombit, akkor gondoljátok át még egyszer! A Chevrolet már 1955-ben
megtette ez irányban a kezdő lépéseket. A Bel Air Nomad, Henry Earl
Chevrolet Corvette-re alapuló álomkombijának az eredménye. A közönségnek az
1954-es Motorama-kon mutatkozott be (a Motorama volt a GM utazó kiállítása).
Az 1955-ös Nomad nagyon hasonlított a hagyományos Bel Air-re, így a maga
2571 dolláros árával ez volt a legdrágább Chevy a piacon. 65 dollárral többe
került, mint a vászontetős változat, "amiért meghalni is érdemes volt."
Sajnos olyan gyermekbetegségekkel küzdött, mint a beázó hátsó ajtó (1957-es
típusra volt jellemző), korlátozott felhasználhatóság a két-ajtós kivitel
miatt és az óriási üveges részeknek köszönhetően túlságosan melegedett az
utastér. Az eladás sosem érte el az évi 10000 darabos határt, és 1958-ra a
Nomad-ok gyártását befejezték. Ezzel vége lett a világ első sportkombijának,
az autótörténelem egy meghatározó mérföldkövének.
A makett:
Az átlagos doboz, egy régi makettet rejt, amely arról árulkodik, hogy nem ez
volt az első doboz, amivel napvilágot látott a készlet. Sok alkatrész picit
pontatlan, elnagyolt, gyenge illesztésekkel tarkítva, de a gyártó igyekezett
egy nagyon sokoldalú készletet piacra dobni. Nos „kijelentem felelőségem
teljes tudatában”, hogy ez sikerült! Az alkatrészek listája hosszabb, mint
akkoriban a luxuskombi extráinak a listája! A két krómozott kereten 68 darab
alkatrész terpeszkedik, öt darabbal több, mint a hagyományos szürke
alkatrészek száma! Összesen kereken 150 alkatrészt tartalmaz a kitt! Ez a
nagy alkatrészszám a "három az egyben" (3in1) szériának köszönhető - három
fő irányvonal szerint építhetjük kocsinkat: gyári (stock, ez a legkötöttebb
építési mód, nincs mese, csak gyári alkatrészeket illik felhasználni, és
érdemes utánanézni, az akkori színkombinációknak, a külső és belső
színeknek, kéttónusú festéseknek, stb), egyedi (custom, ez nem kötött,
minden a fantáziádra van bízva!), drag (annyi a kötöttség, hogy a stílushoz
illő alkatrészeket, és kerekeket kell felhasználni). Az alkatrészek
kidolgozása közepes, viszonylag gyenge illesztése miatt a tömítőt ne tegyük
túl mélyre a fiókba! Az alváz sajnos elég gyengére sikeredett. Sajnos egy
görcsös kipufogó éktelenkedik rajta. Nem egyszerű ezt orvosolni, de ha nem
tesszük, lényegesen lerontja a jármű összképét. Sajnos az előbb említett
alkatrész nincs ennyivel lerendezve; éktelenkedik rajta egy "TM GM" (trademark
General Motors) felirat, csak hogy ne felejtsük el mit építünk! Ezt javítani
említésre se méltó. A motorblokk közös, mindegyik verziónál, viszont két
fajta karburátor van (stock/custom és drag) és ehhez jár 1-1 szívócsonk ("intake
manifold"). A kaszni egyszerű, kidolgozására kevés panasz lehet. A készlet
egyik legérdekesebb alkatrésze, amit a custom(/drag) verzióhoz mellékelnek,
ugyanis, ha levágjuk közvetlen az első oszlop után a tetőt, akkor ezzel az
alkatrésszel könnyedén pickup-pá alakíthatjuk járgányunkat (az egyik kép ezt
illusztrálja!). A belső tér egy kicsit szegényesre sikerült, de ezt házilag
könnyen feldobhatjuk, főleg a festéssel! A doboz két fajta felnit rejt,
plusz egy készlet (4 darab) dísztárcsát (ezeket a gyári acél felnikre kell
illeszteni!) A gumik kidolgozása megfelelő, két fajtát, összesen hat darabot
találunk a dobozban. Az átlátszó alkatrészek (csak az szélvédők) nagyon
vastagok, érdemes ezeket diavetítő-fóliából pótolni. A matrica a megszokott
jó, minőséget prezentálja. Pontos, korrekt színek jellemzik. Három autóra
való rendszámtáblákat tartalmaz, ötletes, a témához kapcsolódó feliratokkal.
A készlet az átlagosnál melósabb, de garantáltan megéri a befektettet plusz
munkát, időt! Aki szereti a különleges autókat, annak feltétlen csemege!
Fotók és szöveg:
ChevyG |