I. BEVEZETÉS

A Mátrix (The Matrix) a Warner Brothers filmje 1999 áprilisában jelent meg az USA-ban, a Watchowski testvérek - Larry és Andy - rendezték. Fõszereplõi többek között Keeanu Reeves és Laurence Fishbourne.

(A cselekményt összefoglaló bekezdés) Az emberiség megalkotja a Mesterséges Intelligenciát (M.I.), amely pedig "létrehozza a gépek faját", ami legyõzi az emberiséget egy nagy háborúban. Mivel a nukleáris tél elsötétíti az eget, a gépeknek szükséges a napenergia pótlása. A gépek módot találnak a hõenergia és a bioelektromosság kinyerésére az emberi testbõl, de szükségessé válik fogságban tartaniuk az emberiséget a folyamat idejére. Ezért a gépek kiépítik a hatalmas "energia ültetvények" börtön-burok rendszerét, ahol az emberek élethosszig tartó kómában lebegnek, az agyuk egy hatalmas virtuális valósághoz van csatlakoztatva, melyet Mátrixnak neveznek el. A Mátrix az 1999. évi föld szimulációja, ahol az emberek élik az õ illuzórikus életüket, megfeledkezve valódi fogoly - állapotukról. A gépeknek "érzékelõ programjai" vannak, melyeket "ügynök"-nek hívnak, akik a Mátrix szimulációban járõröznek, gondoskodva a szellemi börtön sima mûködésérõl. Neo a fõhõs, egy ember a Mátrixban, aki érzi, hogy valami baj van a létével.
Szabadult emberek egy maroknyi csoportja a Mátrixon kivülrõl leválasztja Neot a Mátrix szimulációról, majd fizikailag is kimenti a gépi "energia - ültetvényrõl". Hajójukon kiképzik Neo-t, hogy legyõzze a Mátrix törvényeit. Ezután Neo-nak a fején lévõ csatlakozó által vissza kell kapcsolódnia a Mátrix szimulált világába, hogy megmentsen más embereket is és harcoljon a virtuális ügynökökkel. Neo felülkerekedik a Mátrix világon, a film végén elpusztít egy ügynököt és hátrahagyva minket, hogy találgassuk a továbbiakat, felemelkedik a szimulált égbe.
A felszínen A Mátrix egy csilivili, gondolkodó embereknek való akció sci-fi, feldobva nagy költségvetésû speciális effektekkel, technikával és némi cyberkultúrás befolyással. De a Mátrix nagyrészt feltevések háttereként lett sikeres. A film lüktet a vallási és filozófiai nüanszoktól, provokatív nevektõl, kulturális fejtegetésektõl, számtalan metaforától - mentális játszóteret kínálva ezáltal a figyelmes nézõnek. Egyszerûen szólva úgy tûnik, hogy kis erõfeszítéssel bárki bármit kihozhat ebbõl a sokarcú filmbõl. És egy gondolkodó ember számára vidám dolog, hogy ez az egyik ok, amiért a film gyorsan tekintélyes rajongóbázisra tett szert.
Vajon a Mátrix egy fejtegetés az "ember a technológiával szemben" témában? Vagy a "valóság az illúzióval szemben" témában? Neo egy anarchista? Vagy az Antikrisztus? Vagy Krisztus? Neo egy nihilista lázadó? Vagy egy keresztény példázat? A Mátrix keleti filozófiát használ? Mindezen kérdésekre a válasz: Igen, attól függõen, hogyan nézed a filmet!

Felvillantunk néhányat a film nézésének lehetõségeibõl, aztán részletesen elemezzük a Mátrix két nagyon érdekes jelképrendszerét: Neo, mint elveszett személy, aki az igazságot keresi; és Neo mint messiási figura.
Ahogy DuJour mondta: "Gyere. Mókás lesz, ígérem!"