B. A PÉLDÁZAT

1. ZÛRZAVAR, KAPCSOLAT, HIT

1.a SZOBA

M: Neo, a fõhõs kezdetben 'Thomas Anderson' néven ismert a nyilvánosság elõtt.

S: A 'Thomas' (Tamás) név emlékeztet minket Jézus tanítványára, akit a Hitetlen melléknévvel illettek késõbb. Hasonlóan, Thomas/Neo gyakran küzd a hittel - elõször hogy mint elveszett ember eljuthat az igazságra, aztán megmentett emberként kételkedik helyzetében.

M: Thomast késõbb 'Neo'-nak nevezik. (Erõsítendõ a párhuzamot, mi a figurát Thomasnak nevezzük amíg elveszi a piros kapszulát és utána Neonak.)

S: A Neo név jelentése 'új'. A Thomas és Neo nevek szembeállítják a régi és új feltételeket. A Szentírás elmondja, hogy amikor a bûnös ember megváltásra jut, " a régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden" (2 Kor. 5:17). Thomas a régi, Neo az új. Amikor a Fed-Ex futár meghozza a csomagot Thomas/Neo-nak a fülkéjébe a film elején és megkérdezi: "Thomas Anderson?" Thomas azt feleli "Igen, én vagyok". A névnek ez az elfogadása jelzi kezdeti elveszettségét és vak belemerülését a világba. Miután Neo megmenekül a Mátrixból, Smith ügynök továbbra is "Mr. Anderson"-nak hívja Neo-t, amire Neo meggyõzõdéssel válaszol:"A nevem NEO", jelezve új személyiségéven való megállapodását. Párhuzamban Sátán kitartásával, Smith ügynök tizenegy alkalommal nevezi Neo-t "Mr.Anderson"-nak. Ezzel szemben Morpheus mindvégig Neonak szólítja, megerõsítve annak igazságát, akivé lenni akar, és akivé csakugyan válik a megmentés után.

M: Amikor elõször látjuk Thomast, alszik. Nyilván éjszaka van. Thomas sötétben van.

S: Az "alszik" és "sötétség" kifejezések használatosak az elbukott személy leírására a Szentírásban. "nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé! Ne is aludjunk azért, mint egyebek " (1 Thess.5:4,5). A megmentéséig Thomas szó szerint mindig alszik az anyaméh szerû burokban a gépek "energia - ültetvényén" a valós világban! Ez egy "ütõs" ábrázolása annak, hogy az elbukott személy szellemileg alszik, miközben ébren lévõnek érzékeli magát az elveszett világban.

M: Miközben Thomas alszik, a számítógépe "Keres..."

S: Ez az elsõ jele, hogy Thomas nem érzi jól magát az életében. Keres, ami kulcsfontosságú az igazság megtalálásában. " keressetek és találtok" (Mt 7:7) Trinity késõbb megerõsíti ebben a keresésben amikor azt mondja: " Tudom, miért alszol el olyan nehezen, élsz egyedül és ülsz minden éjjel a számítógép elõtt." Thomas egyedül él, ami azt a vágyát tükrözi, hogy elkülönítse magát a bukott világtól.

M: A média Thomas számítógépén úgy mutatja be Morpheust, mint világszerte körözött bûnözõt, amikor igazából Morpheus jó ember, aki az emberiséget szeretné megszabadítani.

S: Ez párhuzamba állítható napjaink nagyhangú Isten ellenes, keresztény ellenes médiájával.

M: A számítógép monitora törlõdik és Trinity üzenete tûnik fel, aki a Mátrix világán kívül van. Trinity figyelmezteti: "Ébredj Neo! A Mátrix rabja vagy!" És õ felébred!

S: Trinity figurája sok esetben Istent jeleníti meg. Isten a szentírásban mint Háromság (Trinity) van leírva - egy Isten, de három személy: Atya, Fiú, Szent Szellem. Ez a jelenet párhuzamos azzal, hogy Isten Szelleme megítéli az elbukott személyt annak végzetes helyzetében. "Ébredj fel! [A bûn és a bukott világ] rabja vagy!" Vagy az Efézus 5:14 szerint" Serkenj föl, a ki aluszol és támadj fel a halálból, és felragyogott tenéked a Krisztus" Thomas furcsán ébred, mintha egy belsõ üzenetet hallott volna, ami utal a figyelmeztetés szellemi természetére. Trinity nem él a Mátrix illúziójában, õ kívülrõl jött. Hasonlóan Jézus ezt mondta: " én sem e világból vagyok" (Jn 17:14). Az írások tisztán kijelentik, hogy Jézus Krisztus nem csupán ember volt, - Õ maga Isten volt, aki emberként eljött a földre. [Jézus Isten Fia volt. Az, hogy 'Isten maga" volt, a modalizmus tévtanítása, a Háromság(tan) félreértése - a ford.megj]) (Kol 2:9, Fpi 2:5-11, Jn 1:1,14, stb.). Miként Trinity szavai Thomas embercsinálta számítógépén egy a világon kívüli valaki üzenete voltak, a Szentírás is természetfeletti ihletettségû üzenet Istentõl az emberiséghez, mivel emberi írók voltak Isten Szelleme által irányítva. Trinity veszi fel a kapcsolatot Thomassal, ahogy Isten teszi az elsõ lépést a megváltásban is "senki sem jöhet én hozzám, hanemha az én Atyámtól van megadva néki " (Jézus szavai a Jn 6:65-ben). Isten vonz, az embernek válaszolnia kell.

M: Thomas megpróbálja eltávolítani a figyelmeztetõ üzenetet.

S: A bûn megítélése és az örök veszedelem megzavaró. Sérti büszkeségünket, és nem akarjuk meghallani. Az elbukott személy megpróbálja visszaszerezni az ellenõrzést (=control) a gondolatai felett a zavaró ösztönzésektõl (Thomas a CONTROL [CTRL] billentyût nyomkodja), és amikor ez nem hat, megpróbál menekülni (=escape) és az ESCAPE ([ESC] = menekülés) billentyût nyomkodja. Egy érdekes háromszoros metafora tûnik itt fel. Thomas kétszer nyomja meg az ESCAPE billentyût, a számítógép kétszer írja ki, hogy "kop" és Choi kétszer kopogtat az ajtón. Az ESCAPE billentyû minden koppanására Trinity "kop"-pal válaszol a monitoron, mutatva Isten kitartását az elbukott személyek szívén való kopogtatásban. "Ímé az ajtó elõtt állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz " (Jel. 3:20) Trinity megjövendöli a kopogtatást Thomas ajtaján, párhuzamban Isten mindentudásával.

M: Thomas számítógép hacker, egy programot ad el Choi-nak.

S: A hackerség illegális. Choi és cimborái nyilvánvalóan "rossz társaság" morális értelemben. Thomas bûnös ember - törvényszegõ - akinek bûnös barátai vannak. Mélyebb értelemben ez az egyik legelragadóbb iróniája a filmnek. Thomas azt hiszi, hogy számítógépeket hackel, de valójában a Mátrix computere ellenõrzi Thomas teljes életét - még azt az illúziót is megengedve, hogy õ "hackel", ha ez megbékíti õt! A börtön megenged bizonyos illuzorikus menekvést, hogy a foglyok elfeledjék a valódi problémát!
Szellemi párhuzamként, a bukott világ elbutítja foglyait értelmetlen elfoglaltságokkal, mint a "bolond gazdag" a Lukács 12:20-ban, aki a földi gazdagságra összpontosít, de elhanyagolja az örök életét. Hasonlóan halálos csele, amikor az elbukott ember azt hiszi, hogy megmentheti magát jó cselekedetekkel, politikai változások elõidézésével, stb., "kihackelve" a gonoszt magából és a világból. Ámde Isten a problémánk természetét szelleminek nyilvánította amit csak õ tud gyógyítani Krisztus által.
Más szemszögbõl Thomas hiábavaló próbálkozása a rendszer meghackelésére mint elbukott személy, elõárnyékolja a gyõzedelmes hackelését a Mátrixban amikor Neo//Új lesz.

M: Thomas 2000$-t tesz be egy üregessé tett könyvbe, a posztmodernista Jean Budrillard Simulacra and Simulation (Látszat és láttatás) c. könyvébe. A kamera elidõzik a fejezet címén: Nihilizmus. Thomas a 'láttatás' tornyában él, egy képben, aminek nincs valós alapja. Thomas világa és a személyiség, akit felépít benne, teljesen illúzión alapszik, az elbukott valós világ mérhetetlenül más.

S: Az ember, aki Isten képére lett teremtve és a tökéletes világba helyezve, elszakította magát Istentõl a lázadással. És hacsak meg nem békül Istennel Krisztus által, az ember a maga képmását távol tartja az igazságtól, mivel Isten az Igazság. A megváltatlan ember halott, még ha azt gondolja is, hogy él; életének kellékei hiábavalók és idõmeneti maszk csupán elfedni elveszett szellemi állapotát és örök helyzetét. Civilizációnk érzékelhetõ és dicsõséges részére összpontosítunk, míg Isten a mi elbukott állapotunkat mint sivár háború utáni várost mutatja be a Mátrixban.

Egy szótár szerint nihilizmus:
1. Egy tantétel, mely szerint az értékek alaptalanok, semmi nem megismerhetõ vagy kommunikálható és az élet maga semmitmondó.
2. A hit, hogy a létezõ politikai és társadalmi rendszer elpusztítása szükséges a további javuláshoz.
Talán Thomas is a nihilizmus azon nézetére "tette a pénzét" hogy semmit sem lehet megismerni. De ez a filozófia üressé tette mint a lyuk a könyvet. Thomas el fogja hagyni ezt az üres, reménytelen filozófiát, és inkább a megismerhetõ megváltást és igazságot választva. Ahogy majd látjuk, Thomas ezt nem a Mátrix szabályait betartva találja meg, hogy harcoljon a Mátrix ellen - képzeletbeli hackelése egy képzeletbeli világnak. Ehelyett Thomas úgy hoz változást, hogy kimenekül a Mátrixból, és az Igazság erejével támadja meg. Hasonlóképpen, az ember a megváltást Krisztusban kell megtalálja, hogy kimeneküljön a bukott világból és akkor hitben Istennel járva igazi változást érjen el.

M: Choi, a "világi értelemben bölcs" ember, elismeri állandó mescalin használását. Õ és társa, DuJour meghívják Thomast hogy kapcsolódjon ki, pihenjen és lazítson kissé egy táncklubban velük.

S: Choi az eszképistákat jeleníti meg. Az õ megoldása a kikapcsolódásra (menekülésre) az élet problémáiból a drogok használata, melyet 'állandóan' használ. Choi azt mondja Thomasnak, hogy csak a mescalinnal 'szállhat el'. Thomas szó szerint elszáll a film végén - de csak az igazságban való járás által, nem hallucinogénnel vagy illúzióban. Choi örömkeresõ élete nem hoz megváltást. " Mondék az én szívemben: no, megpróbállak téged a vígan való lakásban, hogy lásd meg, mi a jó! És ímé, az is hiábavalóság" (Pr 2:2) Végül: Choi tanácsa a kikapcsolódásra (eredetiben: unplug, inkább "kicsatlakozás"-t jelent) nem csak elõárnyékolás, hanem egy kis noszogatás Thomasnak. Isten néha bûnösöket is felhasznál, hogy üzenjen...

M: Trinity azt mondta Thomasnak:" kövesd a fehér nyulat". Meglátva a fehér nyúl tetoválást DuJour vállán, Thomas úgy dönt, hogy elmegy Choi-al és DuJour-ral.

S: Ez több, mint egy Alice Csodaországban utalás, az egyik nagy súlyú pillanat, ahol Thomas/Neo-nak választania kell, és ez visszavonhatatlanul meghatározza sorsát. Elõször akkor választ, amikor kinyitja az ajtót (ajtók, ablakok kinyitása stb. szintén fontos téma). Most választania kell, hogy csatlakozik e Choi-hoz és DuJour-hoz. A Choi és a DuJour összeolvasva franciául kb. azt jelenti: a nap választása. A történetben folyamatosan visszatér az az erõteljes téma, hogy Thomas választ, kövesse-e a keskeny Útját az egyetlen Igazságnak a rendíthetetlen abszolútum valóságához.

1.b A KLUB

M: A klub nyilvánvalóan egy degenerált hely, ahol Choit körülveszi 'háreme', melyben az a menõ, aki meggyújthatja Choi cigarettáját. A félhomályos jelenetben a rabság ünneplését látjuk, tánc-kalitkával és számos szado-mazo stílusú ruhával. Rob Zombie zenéje adja a hanghátteret a sötét társaságnak.

S: Ez a hely ábrázolja a bukott világ lealjasult, bûnös állapotát. Még ha a sötétség rabságban tartja is az embereket, sokan a sötétséget választják a Világosság helyett. Rob Zombie zenéje tökéletes ide, mivel Zombie úgy tûnik, a gonoszhoz társult termékeivel (például baljós képeket és pentagrammát használt Hellbilly Deluxe címû CD-je borítóján).

M: Thomas/Neo egyedül és a tömegtõl elkülönülve áll, láthatóan kényelmetlenül.

S: Ez kiemeli egy elbukott személy növekvõ kényelmetlenség érzését magával és környezetével kapcsolatban.

M: Trinity kapcsolatba lép Thomas/Neo-val a világi klubban, nevén szólítja õt és leírja személyes állapotát.

S: Mint ahogy a Pásztor elmegy az elveszett bárányt megtalálni (Lk 15), vagy Jézus együtt evett a megvetett adószedõvel (Mt 9:11), Isten követi az elbukott embert még a legvilágibb körülmények közé is. Isten igen jól ismeri a bûnös magánéletét, ahogy Trinity is mondta: "Tudom, mit csinálsz."

M: Trinity figyelmezteti Thomast, hogy veszélyben van és figyelik.

S: Szavai, "Azért hívtalak ide, hogy figyelmeztesselek" visszhangozzák: "a bekövetkezõ harag elõl meneküljetek " (Lk 3:7). A Szentlélek "megfeddi a világot bûn, igazság és ítélet tekintetében" (Jn 16:8)

M: Trinity és Morpheus háromszor ösztönzik arra Thomast, hogy mondja el, mi van a lelkében:
1) Trinity buzdítja Thomast "Te ismered a kérdést...", melyre Thomas válasza: "Mi az a Mátrix?"
2) Késõbb a telefonbeszélgetésben Morpheus kérdezi: "Tudod, ki vagyok?" és Thomas válaszol: "Morpheus".
3) A hotelben Morpheus leírja Thomas érzéseit, hogy valami rossz, majd megkérdezi: "Tudod, mirõl beszélek?" és Thomas válasza: "A Mátrix". Ez a háromszoros megerõsítés segíti Thomast, hogy kikristályosodjon benne amit érzékel, valamint hogy bebizonyosodjon, kész elfogadni az igazságot.

S: Hogy megtaláljuk az igazságot, becsületesnek kell lennünk magunkkal azzal kapcsolatban, amit Istenrõl érzékelünk. Ezért gyakran olyan helyzetbe hoz, hogy a szívünkben lévõ homályos meggyõzõdéseket meg kell vizsgálnunk egy cselekedet során. Thomas buzdítva lett, hogy vegye tudomásul mind a Mátrixot (a bukott világot), mind Morpheust (Istent jeleníti meg itt) mint két olyan dolgot, ami közül választania kell.

M: Trinity elmondja Neonak: "A válasz odakint van... téged keres. És ha akarod, megtalál."

S: Isten sóvárog utánunk, sokkal jobban, mint ahogy mi keressük Õt (Lk 15., Mt 23:37). De Õ "Ímé az ajtó elõtt állok és zörgetek;" (Jel 3:20), nem töri be az ajtót. Nekünk kell akarnunk a megváltást, hogy kinyissuk szívünk ajtaját megengedve Krisztusnak, hogy belépjen oda.

1.c HIVATAL

M: Thomas a Metacortex-nél dolgozik, amit az épületben Meta Cortechs -ként is kiírnak.

S: A cég neve leírja a bukott világ rendszer hatalmát, mellyel megragadta Thomast. A 'meta' elõtag azt jelenti 'valami mögött' és a 'cortex' utalhat az agykéregre. Így a Metacortex jelentheti azt, hogy "mi vagyunk a színfalak mögött, akik irányítják az elmédet". A másik írásmódban a corTECHS-ben a 'techs' a technikusokra használt szlengkifejezés, a név szintén hordozza azt a gondolatot, hogy "mi dolgozunk a te elméden, úgy alakítjuk a gondolkodásod, ahogy nekünk tetszik.". Morpheus késõbb elmagyarázza, hogy az emberek a bukott világrend rabságába születnek bele, ami bukott gondolkodásmóddal bombázza elméjüket.

M: Thomas elkésik a munkából. Mr. Rhineheart megszidja Thomast, aki színtelen hangon egyezik bele. Habár Rhineheartnak igaza van, merevnek tûnik, ahogy tökéletes engedelmességet követel.

S: A Metacortexnél végzett munka jeleníti meg a bûnös ember fogoly-állapotát a bukott világban, ahogy próbálja a mennybe vezetõ útját kiépíteni. A törvény nincs Neo szívében, és alkalmatlannak találja magát annak teljesítésére. Bánatos és mozdulatlan késõbb a fülkéjében. Az ember messze van attól, hogy tökéletesen engedelmeskedjen Isten követelményeinek a jó és rossz vonatkozásában, és bánatossá válhat az ebben való folyamatos elbukás miatt. A Biblia elmondja, hogy ezek a követelmények jók (nem rossz az, hogy Thomasnak van munkája és hogy Rhineheart azt akarja, hogy legyen ott pontosan), de Isten követelményeinek az volt a szándéka, hogy megmutassák, képtelenek vagyunk megütni a mércét. Isten követelménye hajthatatlanul annak megértésére tanít, hogy szükségünk van megváltásra hibás természetünkbõl, elvezet minket a Megváltónkhoz, Krisztus Jézushoz. Amikor egy személy megmentésben részesül a Krisztusban való hit által, Isten megbocsátottnak tekinti bûneit és 'az Õ törvényét az õ szívébe írja', új, szellemi vágyat adva neki, hogy azt tegye, ami helyes - és örömmel tegye ezt.

M: Most fordítsuk meg a példázatot és legyen Mr. Rhineheart a bukott világrendszer képviselõje. Rhineheart megfeddi Thomast mondván: " Ez a LEGJOBB szoftvercégek egyike a VILÁGON, mert minden alkalmazott megérti, hogy õ a RENDSZER része [...] Itt az ideje, hogy DÖNTSÖN [...]"

S: A LEGJOBB és a VILÁG szavak jelentõsek, mutatva a bukott világrendszer hatalmas erejét. Rhineheart kétszer is 'Mr. Andersonnak' szólítja Thomast, a Mátrix személyazonosságát erõsítve, hogy a világ rendszerhez tartozik. Hogy 'DÖNTSÖN', tovább lendíti a fogság elfogadása vagy a szabadságba vezetõ keskeny út közötti választásban.

M: Az ablaktisztítók õrjítõen nyikorgatják gumis ablaktisztítójukat miközben Rhineheart megszídja Thomast.

S: Figyeljük meg, hogy amikor Thomas/Neo 'kiömlik' az energia-farmon a 'gubójából', kezei végigcsúsznak az oldalán és ugyanilyen hangot adnak! Talán az ablaktisztítók hangja kapcsolatos azzal, hogy a boldogtalan Thomas ösztönösen kaparássza gubója oldalát ugyanakkor, amikor megszidják? Ez az ingerlõ érzékelés megerõsíti, hogy Thomas a világrend kínzott foglya.

M: Thomas Anderson szomorúan és mozdulatlanul ül homályos, sivár, fénytelen, élettelen fülkéjében. Még a monitor is sötét.

S: Micsoda erõs ábrázolása annak, hogy mennyire üres az élet az Igazság nélkül! Karrier, pénz, információ, stb. - szánalmasan erõtlenek, hogy betöltsék az emberi szívben lévõ ürességet, mely Isten nélkül van ott. Ahogy a lelkiismeret jelzi, hogy valami létfontosságú hiányzik, az elbukott személy gyakran elkeseredik az élet más területein is, semmi nem érdekes vagy izgató.

M: A Fed-Ex futár azt mondja: "Mr. Anderson?" Thomas elfogadja az illuzorikus azonosságát, mondván "Igen. Én vagyok".

S: (Lásd a korábbi kommentárt a Szoba jelenetnél)

M: A mobiltelefonon Morpheus jelentkezik: "Hello Neo. Tudod, ki vagyok?" Neo válasza: "Morpheus!"

S: (Lásd a korábbi kommentárt a Szoba jelenetnél)

M: Morpheus: "Jönnek érted, Neo [...]" Thomas megkérdezi: "Kicsoda?" mire Morpheus válasza: "Állj fel és nézd meg magad." Micsoda? Most rögtön?" kérdezi Thomas. Morpheus válasza:"Igen. Most." Thomas feláll és most elõször meglátja az ellenséges ügynököket és a rendõröket amint belépnek az irodába, hogy elfogják õt.

S: Isten segít az elbukott személynek, hogy maga lássa meg bûneit és érzékelje a szellemi ellenséget, amely a halálát sóvárogja. Ahogy Isten figyelmeztette Káint a Teremtés könyve 4:7-ben "a bûn az ajtó elõtt leselkedik, [ahogy az ügynökök] és reád van vágyódása; " [belépnek az irodába.] . Morpheus válasza, hogy "most" megerõsíti a helyzet sürgetõ voltát. Mi nem dönthetjük el, mikor küzdünk meg a gonosszal - õ egy ragadozó, aki végül halálos csapást mér ránk. Addig kell menekülnünk, amíg Isten lehetõséget ad rá. " ímé itt az üdvösség napja" (2 Kor 6:2) "Ma, ha az õ szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveiteket. " (Zsid 4:7)

M: Neo idegesen kérdezi " Mi a francot akarnak tõlem?" (Az eredetiben: "Mi a poklot ..." What a hell do they want from me?)
S: Jó kis szójáték (angolban). A pokol - pontosan az, amit Sátán akar minden elbukott személynek.

M: Morpheus megmutatja Thomasnak a kivezetõ utat - megint egy sor egyirányú választás! Morpheus figyelmezteti: "Majd én irányítalak, te csak tedd, amit mondok."

S: A bûnösnek itt nincs választása - pontosan engedelmeskedik Isten útmutatásának a megmentés útján, vagy szembenéz a következményekkel. Isten "a kimenekedést is megadja " (1 Kor 10:13).

M: Miközben Morpheus elirányítja Thomast az irodába, ahol 'a lehetõség ablaka' van, Thomas megkérdezi "Honnan tudsz ennyi mindent?". Morpheus válasza: "Erre nincs idõ".

S: Az elbukott személy soha nem értheti meg Istent, mert még nem lett újjá és nincs szellemi megértése. A bûn nem értheti meg a szentséget, sem a tévedés nem foghat fel minden igazságot. Thomas kérdése az elbukott ember ellenállása a hittel - MINDEN választ tudni akar, mielõtt dönt. De Isten sürgetõn kérleli "Megfulladsz! Elõbb fogd meg a kezem hogy kimentselek. Aztán megmutatom a hajómat." Morpheus pontos útmutatása ismét Isten mindentudását jelképezi.

M: Az egyik legszimbolikusabb választás a történetben. Morpheus azt mondja Thomasnak: " Két módon juthatsz ki. Az állványon, vagy a kíséretükben."

S: A Metacortex épülete jelképezi a bukott világot tömörített formában. Az állvány jelképezheti Krisztus keresztjét. Az állványon felfelé mehet, jelképezve az Istenhez menést. Az ügynökök kíséretében lefelé megy - figyeljük meg, hogy õk Thomassal lent, a földszinten távoznak.
Az ég felé gondolkodás felfelé visz, a pokol felé lefelé. Az elbukott ember észreveszi, hogy nincs semleges terület! Büszkeségében úgy képzeli, hogy több választása és sok ideje van. De valójában a kettõ közül az egyik úton van - menny vagy pokol, a szokásos úton ellenállás nélkül a pokolba jut.

M: Morpheus azt mondja Neonak "Választhatsz"

S: Választhatja az Istenben való hitet. Választhatja azt is, hogy nem hisz.

M: Thomas válaszol Morpheusnak: "Ez nem megy. Semmiképp. Ez õrület! "

S: Az embernek, aki csak a saját halandó életére figyel, az mennyei vagy pokolbeli örökkévalóság megértése megrázó lehet. Semmit sem tehet a megmentése érdekében, kivéve, hogy bízik az Isten általi kivezetõ útban. És ez az út a Krisztusban való hit, melyet nehéz elfogadni a testi embernek elfogadnia, különösen azt, hogy nem függ az õ jó cselekedeteitõl.

M: Thomas morog csalódottságában: "Mit csináltam? Nem csináltam semmit! Én egy senki vagyok!"

S: Thomas hazudik magának. Több bûntettet elkövetett: õ egy hacker! Thomas egy törvényszegõ, aki nem akarja követni a törvényeket vagy szembesülni rossz cselekedetei következményével. De a makacs igazság az, hogy itt nincs semleges terület a bûnösnek. Thomas azt mondja, hogy õ egy senki, mint másik mentséget. De ismét, a személy társadalmi helyzete, kora, céljai, azonossága, stb. nem törlik el azt a tényt, hogy a menny és pokol közt választhat és személyesen számon kérhetõ választásáért. Nem 'senki' Isten és Sátán szemében.

M: Thomas elkezd araszolni a párkány keskeny útján az állvány felé. De ekkor leveszi róla a tekintetét és lenéz az úttestre. Félelmében kapkodva elejti a mobiltelefont és azt mondja "Ezt nem tudom megcsinálni!" A félelem megbénítja és az ellenség elfogja õt.

S: Kiegészítésként a "Hitetlen Tamás" témához, ez a metafora emlékeztethet minket arra, amikor Péter apostol a vízen próbált járni, hogy Jézushoz menjen. Amíg Péter Jézusra tekintett, meg tudta tenni. De "a szelet nézte" (Mt 14:30) - ami azt jelenti, hogy nem tekintett már Krisztusra - Péter félt és kezdett elmerülni. Krisztus megragadta és kimentette, ahogy - mint látni fogjuk - Morpheus is utána nyúl ismét telefonon Thomasnak. A mobiltelefon elejtése ugyanazt jelenti, mint Péternél: a Krisztusra tekintés abbahagyását, és hogy az elbukott ember abbahagyja a kommunikációt Istennel miközben halad a megmentés útján. A keskeny párkány szemléltetheti hogy "a keskeny út vezet az életbe" (Mt 7:14). Thomasnak nincs választása. Vagy felmászik az állványra, vagy elfogják. Thomasnak nincs lehetõsége, hogy a végtelenségig esélye legyen a megmenekülésre, vagy hogy visszamenjen a fülkéjébe és úgy tegyen, mintha létezési válsága nem létezne. Szeretjük vagy nem, mindannyian szembe kell nézzünk ezzel a válsággal és választanunk kell, mielõtt az idõnk lejár. Amikor Thomas azt mondja: " Én ezt nem tudom megcsinálni", megismétli, hogy az elbukott ember nem tudja megmenteni magát. Ezért végezte el Isten az õ munkáját a kereszten. A Bibliában Péter megkérdezte: "akkor hát ki menekülhet meg?" , mire Jézus ezt felelte " Embereknél ez lehetetlen, de Istennél minden lehetséges." Mt 19:26

1.d VALLATÁS

M: Smith ügynök, miközben kioktatja Thomast, átfutja a bûneit tartalmazó aktát.

S: Smith olyan mint Sátán, akit a Szentírás "vádlónak" is nevez (Jel 12:9-12)

M: Smith ügynök három hazugságot is mond a vallatási jelenetben. (Lásd alább)

S: Sátán "a hazugság Atyja" (Jn 8:44)

M: 1. hazugság: Smith ügynök kijelenti, hogy Thomas virtuális Mátrix -élete a valóság - dolgozik, adót fizet, segít a házinéninek. Ezzel szemben Smith azt mondja Thomasnak, hogy a másik (hacker) életét a számítógépben éli [az eredeti angol szövegben], ami igen érdekes kicsavarása a szavaknak! Valójában Thomas virtuális élete a Mátrixban - munkája, adó, házinéni - az, amit számítógépben él a generált Mátrix szimulációban! A valós élet, amit Thomas Neoként a Mátrixon kívül fog élni, nem számítógépben lesz.

S: Sátán hazugsága az igazság teljes ellentéte. Azt hazudja, hogy ez a megfogható földi élet minden, hogy ez a lényeg, és hogy a szellemi dolgok ostoba mítoszok, amikkel nem kel törõdnünk.

M: 2. hazugság: Smith azt mondja: "Az egyik életének [a hazug Mátrixbelinek] van [jó] jövõje, a másiknak [az igazságban valónak a Mátrixon kívül] nincs."

S: Ez egy másik teljesen visszájára fordított dolog. Az Igazság örök életet ad - egy jó jövõt. A hazugságban való hit örök halált eredményez.

M: 3. hazugság: Smith ügynök úgy írja le Morpheust hogy õ "veszélyes ember", "terrorista" akit szükséges "törvény elé állítani". Igazából Morpheus egy jó ember - annyira jó, hogy kész lesz meghalni, hogy Neo megmenekülhessen.

S: Sátán ismét megfordítja a szerepeket, magát mint jót, Istent mint gonoszt mutatja be. Sok ember elbukik ebben a hazugságban. Például úgy tekintik Sátánt, mint felszabadítót az Édenkertben, akit a rossz Isten bebörtönzött - ahelyett, hogy Istent mint egy idilli környezet biztosítóját tekintenék, az embert meg önzõnek, hogy a sok gyümölcsfa mellé még egyre vágytak. Az ember, utánozva Sátánt azt mondta: "Olyan leszek, mint Isten" és fellázadt jóságos Teremtõje ellen - a Teremtõ ellen, aki megalázva magát emberré lett, hogy a kereszten teremtményei bûnéért meghalva lehetõséget adjon mindenkinek a megváltásra, egyszerûen a Megváltóban való hit által. Gonosznak nevezni Azt, aki meghalt a Te érdekedben, súlyos hazugság.

M: Thomas telefonálni akar. Smith ügynök viszont megmutatja Thomas feletti teljes hatalmát és szó szerint bezárja a száját.

S: Kit hívott volna egyáltalán Thomas? Nem tudta Morpheus telefonszámát, és egyetlen emberi rabtársa sem segíthetett. Smith hatalma Thomas felett jelképezi Sátán fizikai hatalmát a bûnösök felett. Az elbukott ember teljesen esélytelen, hogy legyõzze Sátánt erõvel, akarattal, képességekkel.
Sátán célja, hogy elnémítsa az elbukott embert a megfélemlítéssel és erõvel, hogy az féljen Istenhez kiáltani. Más szemszögbõl: "De az Írás mindenkit bûn alá rekesztett " (Gal.3:22) leleplezi bûnösségünket, és el kell fogadnunk, hogy Istenre van szükségünk a megmentéshez.

M: Smith ügynök beülteti a rettenetes nyomkövetõ "poloskát" Thomasba.

S: Az elbukott ember tudatossága problémájáról ismét nagyobb lesz - most már tisztán látja, hogy fertõzött a bûnnel, miként Sátán. A bûnös nem menekülhet a bûntõl, az belsõ és Valaki más kell eltávolítsa.

M: Smith ügynök azt mondja Thomasnak "Segíteni fog nekünk, ha akarja, ha nem."

S: A bûnös ismét észreveszi, hogy nincs semleges helyzet - õ alapértelmezésben az ellenségé. Az ember fertõzött a bûnnel. Isten szemében a bûnös végzete ugyanaz, a kíváncsi agnosztikustól a buzgó sátánistáig mindenkié. Ha a repülõ zuhan, az elsõ osztályon utazó orvos épp oly rettenetes halált hal, mint a turistaosztályon utazó bûnözõ. Mindannyian a bûn rabszolgaságában születtünk, az egyetlen kiút a Krisztusban való hit.

1.e ÚTON MORPHEUSHOZ

M: A vallatás után Morpheus ismét kapcsolatba lép Thomassal és megkérdezi: " Még mindig találkozni akarsz velem?"

S: Isten kitartó a bûnösök megmentésében.

M: Morpheus elmondja Thomasnak, hogy "Te évek óta engem kerestél, de én egész életemben téged."

S: Isten eljön, hogy megkeresse és megmentse az elveszettet, még ha a bûnös ember nem is vágyakozik Rá. Ilyen Isten, ahogy keres és vágyódik ránk. (Lásd az elveszett bárány példázatát, az elveszett drachmáét, az tékozló fiúét Lk 15; vö. Lk 19:10, Rm 5:8)

M: Miután Smith ügynök megkínozta, Thomas megérti hogy veszélyes megengedni az ellenségnek, hogy uralkodjon rajtunk. Morpheus megkérdezi Thomast "Még mindig találkozni akarsz velem?" "Igen!" feleli õ. (Újabb választás!)

S: A bûnös annak megértésére jut, hogy a gonosz karmaiban maradásnál jobban megéri a menekülés kockázata.

M: Morpheus: "Akkor menj az Adams Streeti hídhoz" (újabb választás!)

S: Isten elvezeti az elbukott személyt a probléma gyökeréhez - a bûnt Ádámtól örököltük. Bûnösségünk elismerése az elsõ lépés az igazsághoz vezetõ úton, így láthatjuk meg, hogy Valaki meg kell, hogy mentsen minket a bûnbõl.

M: Thomas várakozik a híd alatt. Egy autó jön, kinyílik az ajtaja és Trinity mondja neki, hogy szálljon be. (mégegy választás!) Switch fegyvert fog Thomasra. "Hát ez meg mi?" kérdezi Thomas. "Hogy megvédjük magunkat" "Mitõl?" "Tõled". Thomasba beültették a poloskát, és ekkor még ügynökké is válhat, hiszen a Mátrix ellenõrzése alatt áll.

S: Isten nem engedi, hogy a bûn beszivárogjon az Õ szentségébe. Elpusztítja a bûnt. Miután Ádám és Éva vétkeztek, Isten eltávolította õket Éden kertjébõl, hogy "hogy ki ne nyújtsa kezét, hogy szakaszszon az élet fájáról is, hogy egyék, s örökké éljen " (Ter 3:22) Isten nem akarta, hogy az ember örökké éljen bûnös állapotában, hogy az örökkévalóságot bûnös lények szennyezzék be. Amikor a bûnös hisz Krisztusban, Isten úgy tekinti, hogy a bûnös meghalt (kivégeztetett) Krisztussal együtt (Rm 6:6), és kegyelembõl újjászületik mint "új teremtmény" (2 Kor 5:17). Switch nem gyûlöli Thomast, csak a benne lévõ poloskát. Isten gyûlöli a bûnt, de szereti a bûnöst. Isten végül el fogja pusztítani a bûnt, de vár amíg minden személy választhat, hogy legyen elpusztítva a bûne - a Krisztusban való hit által a kereszten, vagy önmagával együtt.

M: Switch így szól Thomashoz: "Velünk jössz, vagy a fõúton" ("It's our way - or the highway!")(választás!) Nem szeretné bárkinek is alárendelni magát Thomas, ezért azt mondja "." és kezd kiszállni, vissza a hamis Mátrix világ esõs éjszakájába. De Trinity megnyugtatóan a vállára teszi kezét és így szól: "Kérlek, Neo! Bíznod kell bennem! Mert már voltál ott, Neo. Ismered az utat, tudod, hova vezet. És tudom, hogy nem oda, ahova szeretnéd" Thomas végignéz az üres úton és megérti, hogy Trinity szavai igazak és az õ érdekében szól. Úgyhogy úgy dönt, hogy velük marad.

S: Itt ismét elõjön az a téma, hogy csak egyetlen Út vezet az igaz életbe. Jézus mondta: " Én vagyok az út, az igazság és az élet" (Jn 14:6). Switch a "fõút" kifejezést használja [az eredetiben] , hogy leírja milyen, ha visszamegy a Mátrix szolgaságába, ami érdekes párhuzam ezzel: "Mert tágas az a kapu és széles az az út, a mely a veszedelemre visz, " (Mt 7:13) Thomas a büszke embert jeleníti meg, amikor azt mondja "Jó." Más szavakkal: "Senki ne mondja meg nekem, mit csináljak!" Ha Thomas engedett volna a büszkeségének és kiszáll, hogyan érzett volna késõbb? Soha nem találta volna meg az igazságot, és ugyanazon a halálos úton ment volna tovább, most már az ellenségtõl is üldözve. Trinity kedves Thomassal, azt mondja "kérlek", kifejezve azt az elképesztõ tényt, hogy a Mindenható Isten szó szerint kéri a bûnöst "mintha Isten kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel " (2 Kor 5:20)

M: Hogy Thomas elmehessen egy beszélgetésre Morpheushoz, Trinity elfogja és fájdalmasan kiszedi a véres fém "poloskát" Thomas hasából, és kidobja azt az ablakon.

S: Isten meghallgatja azt, aki megvallja bûneit, de azt nem, aki rejtegeti azokat. " Ha hamisságra néztem volna szívemben, meg nem hallgatott volna az én Uram." (Zso 66:18) Õszintének kell lenni. És ahogy a poloska eltávolítása véres volt, a bûnért való fizetség is véres "vérontás nélkül nincsen bûnbocsánat. " (Zsid 9:22). Ezért ontotta Jézus az õ ártatlan vérét a kereszten, hogy tökéletes fizetséget szolgáltasson azokért, akik hisznek.

M: Amikor Thomas meglátja a rettenetes, véres poloskát, amit Trinity kiszedett, megkérdezi: "Ez igaz volt!?"

S: Isten növeli a bûnös tudatosságát a bûnnel való fertõzöttségérõl. A probléma nem csak a körülötte lévõ világ, õ maga is fertõzött vele. "Ez van bennem? Mi lehet még?"

1.f LÁTOGATÁS MORPHEUSNÁL

M: Ahogy Thomas felmegy a lépcsõn, láthatjuk a fekete-fehér köves padlót.

S: Az elbukott ember fekete-fehér döntést kell hozzon, mikor Isten elé megy. Fény vagy sötétség. Igazság vagy hazugság. Krisztus szeretete vagy Isten haragja. Megmentés vagy elvetés. Nincs semleges terület, nincs "szürke".

M: Morpheus ajtaja elõtt Trinity tanácsot ad Thomasnak: "Légy õszinte. Többet tud, mint gondolnád."

S: Morpheus most Istent testesíti meg (hiszen villámlik odakint, amikor bemutatkozik, és a karosszékek karfáján oroszlánfejek vigyorognak). Az igazság megtalálása érdekében az ember õszinte kell legyen magával és Istennel. " Közel van az Úr minden õt hívóhoz; mindenkihez, a ki hûséggel [angolban: igazsággal] hívja õt." (Zso 145:18) Az ember, aki elrejti a bûnét, nem találja meg az igazságot. (Zso 66:18) A megváltás magába foglalja, hogy Isten elõtt átlátszóak legyünk és brutálisan õszinték körülményeinket illetõen.

M: Morpheus így szól Thomsahoz: "Úgy nézel, mint aki elfogadja amit lát, mert arra vár, hogy felébredjen. Ironikus, de ez nincs messze a valóságtól."

S: "Ébren" lenni, ez egy szentírási szókép arra, hogy megmentve lenni, 'aludni' egy szókép az elbukottságra. (Lásd még a Szoba - jelenetnél.)

M: Morpheus: "Had mondjam el, miért vagy itt. Azért, mert tudsz valamit. Nem tudod megmagyarázni, de érzed. [...] Valami baj van a világgal. Mint szilánk az agyadban [...]"

S: Az elbukott ember a megváltáshoz közel tudatában lesz saját maga és a világ bûnösségének.

M: Morpheus megkéri Thomast, hogy nyilvánítsa ki gondolatait " Tudod, mirõl beszélek?" "A Mátrix" feleli õ.

S: (Lásd a klub jelenetnél errõl leírtakat)

M: Morpheus megerõsíti a Mátrix létezését, és felajánlja Neonak, hogy megmutatja, mi az.

S: Egy ponton a keresõ megtalálja a Válaszok közvetlen forrását - Szentírás, egy evangéliumhirdetõ stb. által - ami megerõsíti meggyõzõdését, hogy valami rossz és az Igazsághoz megy a teljes megoldásért.

M: Morpheus így írja le a Mátrixot: "Ott van mindenütt." - kívül és belül, az élet minden területén. Az egyik legszentírásibb kijelentésében a filmnek Morpheus elmondja, hogy a Mátrix: "A világ, amit a szemedre húztak, hogy elfedje a valóságot."

S: A Mátrix olyan, mint az elítélt világrendszerünk, ami az ember eredeti bûnébõl származik. Teljesen bele vagyunk merülve a világ folyamába - politika, materializmus, szabadidõipar, popkultúra, stb. Mint a gépek és ügynökök ellenõrizte a Mátrix, Sátán és az ember bûnös állapota megteremtette és fenntartja a világ rendszerét és értékeit. Ez a bukott világ elnyomva érzékeinket csak magát dicsõíti, mondván: ez minden, itt és most, ami látható. Ez a hatalmas és szorgalmas hazudozás elhomályosítja és eltereli a figyelmet az igazságról, az örök szellemi dolgokról.

M: "Miféle valóságot?" kérdezi Thomas. Morpheus válaszol "Hogy rabszolga vagy, Neo. Mint mindenki, mióta megszülettetek."

S: Minden ember Ádámtól és Évától származik, és örökölte bûnös természetüket. (Rm 5:21-21). Mivel a bûn öröklött, az ember bûnösnek tekinthetõ élete kezdetétõl. Ahogy a zsoltáros mondta " Ímé én vétekben fogantattam, és bûnben melengetett engem az anyám." (Zso 51:7). Az elbukott ember "a bûn szolgája" marad (Rm 5:17) amíg meg nem szabadul a hit által "Jézus Krisztus[ban], ki adta önmagát a mi bûneinkért hogy kiszabadítson minket e jelenvaló gonosz világból," " (Gal. 1:3,4). Az elbukott ember a bukott világ kötelékében marad, amíg újjá nem születik Krisztusban, mert " a mi az Istentõl született, legyõzi a világot" (1 Jn 5:4)

M: Morpeheus elõkészítette az igazság végsõ pillanatát. Azt mondja " Sajnos nem lehet elmondani, mi az a Mátrix. A saját szemeddel kell látnod."

S: A megváltott személy 'új teremtmény' Istenben, Isten éltetõ, megújító szelleme által. Egy 'régi' teremtmény nem értheti meg, milyen 'új'nak lenni, amíg nem lesz azzá. Mint ahogy a hernyónak se lehetne elmagyarázni, milyen lepkének lenni. Az egyetlen lehetõsége a hernyónak, hogy bebábozódik (hasonlóan a 'régihez', mely megfeszíttetik, meghal és feltámad Krisztussal a hit által) és egy új, teljesen más teremtményként jön elõ.
Ez a keresztben való hitet jelenti végül. Minden érzékelhetõ bizonyíték a világban, mutathatja az utat, de nem oldja meg a problémát, hogy a szellemi dolgok nem tapinthatók. Senki sem menekülhet meg pusztán a megváltásról szóló tanítás hallgatása által, ahogy a beteg sem gyógyul meg attól, hogy hall az orvosságról. Az egyetlen út az igazság megtalálásához egy a belsõ meggyõzõdésen és a külsõ bizonyítékokon alapuló hitben tett lépéssel kezdõdik.
Képzeld el, milyen nehéz elmagyarázni, milyen a csoki fagyi egy gyermeknek, aki a Szahara sivatagában nõtt fel egy sátorban - talán még soha nem érzett hideget, vagy evett csokoládét. A gyermek nézhet képeket, hallhat bizonyságtételeket több embertõl az évek során. Ezek a dolgok meggyõzhetik, hogy a csoki fagyi egy jó dolog. - de a teljes megértésére, hogy milyen, egyetlen lehetõség, ha megkóstolja. "Érezzétek és lássátok meg, hogy jó az Úr! " (Zso 34:8)

M: Egy a feszült pillanatban Morpheus figyelmezteti Thomast:" Ez az utolsó esélyed"

S: Még ha bõvelkedik is Isten türelemben és szeretetben, végül eljön az utolsó esély minden személy számára. " Nem késik el az ígérettel az Úr, mint némelyek késedelemnek tartják; hanem hosszan tûr érettünk, nem akarván, hogy némelyek elveszszenek, hanem hogy mindenki megtérésre jusson." (2 Pt 3:4, 9) "MOST van az üdvösség napja" (2 Kor 6:2). Földi szolgálata idején Jézus figyelmezette a bûnös vezetõket, hogy nem lesz mindig a jelenlétükben: "Egy kevés ideig még veletek vagyok, [...] Kerestek majd engem, és nem találtok meg, és a hol én vagyok, ti nem jöhettek oda. " (Jn 7:33). " Ne maradjon az én lelkem örökké az emberben, mivelhogy õ test; legyen életének ideje száz húsz esztendõ." (Ter 6:3)

M: Morpheus a legfontosabb választás elé állítja Thomast amikor felkínálja bal kezében a kék kapszulát, jobb kezében a piros kapszulát.

S: A piros kapszula jelképezheti Krisztus vérét. Ezt a megmentõ ajándékot Isten az emberiség számára ingyen kínálja, miként Morpheus is Neonak. A piros kapszula a jó út, ezért van a jobb kézben, míg a kék kapszula a balban. Egy másik érdekes párhuzam a jobb és bal oldallal kapcsolatban ahogy Jézus leírja Isten végsõ ítéletét, ahol a hívõk Isten jobb oldalára lesznek állítva és örök áldásokat kapnak, a hitetlenek a baloldalra és örök büntetést. (Mt 25: 31-46)
A kék kapszulához többféle jelképes értelem is kapcsolható. A sötétkék utalhat az éjszakára és alvásra, ami gyakori jelkép a Szentírásban a hitetlenekkel kapcsolatban. A kék sötétebb, mint a piros, mutatva a sötét és világos ellentétét.

M: "Innen nincs visszaút." mondja Morpheus, " A kék kapszulával a történet véget ér, felébredsz az ágyadban és azt hiszel, amit akarsz." A piros kapszula az Igazságba való belépést jelenti: " amit ajánlok, az az igazság, nem több." Ahogy késõbb kétszer is mondja Morpheus: "Én csak megmutatom az ajtót, de neked kell bemenned rajta." Neonak döntenie kell, hogyan cselekszik: vajon meggyõzõdése alapján belép a nyitott ajtón? Elfogadja -e a Morpheus által felkínált ajándékot ? - mert ha csak nézi a piros kapszulát, az nem segít.

S: Ez a lényege a bûnös 'hitben való lépésének'. Úgyhogy itt kell egy kis magyarázat, mert ez a kereszténység lényege. A Szentírás és a hívõ emberek megmutathatják az 'ajtót' (Jézus mondta: " Én vagyok az ajtó: ha valaki én rajtam megy be, megtartatik" (Jn 10:9), de minden egyes személynek belépnie személyesen, a hite kinyilvánítása szerint kell. Egyszerûen szólva az, hogy hiszem, hogy ott az ajtó, nem elég. A Szentírás elmondja (Jak 2:14), hogy még Sátán is hisz Istenben. A megértés magában nem elegendõ a megmentéshez, nem több, mint ha értem, hogy hogyan hatna az orvosság, ha bevenném. Cselekedni kell a bizalom alapján. Krisztus meghalt, hogy vérével (piros kapszula) fizessen bûneinkért; egy személynek hitbõl kell lépnie, hogy az õ vére megszenteli a bûntõl való megszabadításra. " Istennek igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit által mindazokhoz és mindazoknak, a kik hisznek. " (Rm 3:22) " most megigazultunk az õ vére által" (Rm 5:9).

A kék kapszula választása a halálban maradást jelenti, ahogy Morpheus mondta: " a történet véget ér". Az, hogy "azt hiszel, amit hinni akarsz" nem ment meg senkit. A személy jól érezheti magát, amit becsapja önmagát megnyugtató hazugságokkal, vagy akár érdekes hazugságokkal is. De a hazugság az hazugság és csak egyetlen Igazság van. Neo elvethette volna ezt az egyetlen igazságot a kék kapszula választásával, és maradt volna a Mátrix rabszolgaságában, függetlenül attól, hogy mit hisz, és végül ott kellett volna meghalnia. A hitetlen bûnös testileg meghal a bûnei miatt, de aztán elszenvedi a "második halált" (Jel 20:14) az örök, tüzes ítéletét Istennek a bûn ellen, elvetve Krisztus vérének ingyen hozzáférhetõ váltságát a bûnért. "Akié a Fiú, azé az élet: a kiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban. " (1 Jn 5:12). Aki "hisz a Fiúban, annak örök élete van", de aki nem, az "Isten haragja" alatt marad. (Jn 3:18,36). Sok ember megengedi, hogy a büszkeség elvakítsa a szeretet drága ajándéka iránt, amit Isten felkínál neki. Sajnos õk Istennek a bûneikkel szemben való haragját igazságtalannak érzik, ahelyett, hogy arra összpontosítanának, hogy Isten a saját Fiának életét adta (mi többet tehetett volna még?) hogy a szabadító "piros kapszula" mindenkinek rendelkezésére álljon. Azok, akik remélik, hogy megállhatnak az ítéletkor, de vádolják Krisztust a szeretet hiánya miatt, egyszerûen el lesznek hallgattatva azáltal, hogy látják a Bíró forradásos kezeit - egy végsõ, brutális áldozatban szegezték át, ahol életét adta a kereszten, hogy felkínálja a megmentést egyszerûen a benne való hit által.
Melyik kapszulára összpontosítasz? A kékre? Vagy a pirosra?