M: Morpheus elmondja Neonak, hogy a hajót Nabukadnezárnak nevezik.
S: Nabukadnezár (II. Nabu-kuduri-usur) az ókori babiloni birodalom egyik királya volt. Nagy hatalmú ember volt, akinek színes álmait (Morpheus a görög mitológiában az álmok istene) Dániel értelmezte. A Szentírás azt igazolja (Dániel 4. rész), hogy Nabukadnezár hitt Istenben, miközben õ volt az akkori világot uraló birodalom királya .
A Nabukadnezáron lévõ
fémtáblán ez olvasható: Mark
III, 11. A Bibliában a Márk evangéliuma
3. rész 11. verse (Márk 3:11) így hangzik: "Te
vagy az Istennek a Fia ". Mivel Neo bizonyos
szempontból Krisztus megszemélyesítõjének
is tekinthetõ, talán ennek a versnek a választása
elõárnyékolja a gyõzelmet, amit Neo mint
AZ (The One) arat majd a gonosz ügynökök felett.
[A
Bibliában ezt démonok mondják - persze ettõl
még igaz -, ez vajon utal valamire a filmben? - a ford. megj.]
M: Morpheus bemutatja Neot a Nabukadnezár legénységének. Minden tagnak különbözõ szakterülete és tehetsége van. Dozer pilóta, Tank operátor és oktató, Apoc, Switch és Mouse õrszemek (pl. a hotelban) és katonák. Trinity a második a hatalomban. Morpheus a hajó kapitánya.
S: Ez jelképezi az
egyházat, gyülekezetet. Egy keresztény észre
kell vegye, hogy nem élhet elszigetelt életet, a 'test'
része. Miként az emberi test részei, a
gyülekezet/egyház részei is különbözõ,
életfontosságú feladatot látnak el
együttmûködve az egészséges, mûködõ
test fenntartásában. Miként Morpheus a kapitánya
vagy feje a csapatnak, a gyülekezet Krisztus "teste,
teljessége Õ néki " (Ef
1:23).
Amikor a test tagja önzetlenül és
szeretettel tevékenykedik, a test egészséges
lesz. Amikor a tagok nem engedelmeskednek Istennek és önzõen
cselekszenek, az egész test szenved. Szomorú, hogy sok
keresztény elfelejtettel, hogy az egyház az embereket
jelenti, nem az épületet. A Nabukadnezár hajó
nem egy szép vitorlás, horpadt és durva
felületû. Minden része a harcnak van alárendelve.
A keresztények a templom épületét
egyszerûen mint az Istenre és egymásra való
figyelés helyét kéne tekintsék, és
a szellemi harcra kéne figyelniük a szép
feldíszítése helyett, a forrásokat az
épület és a szervezet fenntartása helyett
az emberekre kéne fordítaniuk.
M: Morpheus megmutatja a construct programot, amivel "bármit, amire szükségünk van" letölthetnek a képzéshez vagy a Mátrixban való ténykedéshez, ahogy késõbb, mikor Neonak "Fegyver. Sok fegyver." kell, végtelen sorban áll rendelkezésére. A construct területe fehér.
S: Krisztusban Isten végtelen forrása mindennek, ami a keresztény gyõzedelmes tevékenységéhez szükséges. "Istenem pedig be fogja tölteni minden szükségeteket " Fpi 4:19) "a ki megáldott minket minden lelki áldással a mennyekben a Krisztusban " (Ef 1:3) " Elég néked az én kegyelmem;" (2 Kor 12:9) És ahogy a letöltõ területe fehér, minden amit a keresztény Istentõl kap, tiszta és tökéletes "Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülrõl való, és a világosságok Atyjától száll alá, " (Jak 1:17)
M: A construct programban Neo észreveszi, hogy a csatlakozók eltûntek a testérõl és a haja is más. 'Jól' néz ki. Ezt úgy nevezik: 'megmaradó önkép'.
S: A 'megmaradó' kifejezés azt jelenti: ' valami elmúlt, valami megmaradt, ami használható', jelezve, hogy ez az, ahogy Neo korábban gondolt magára, még ha ez a kép nem igaz is. Mindenki más személy a Mátrix csapdájában ugyanígy gondolkozik. A büszke elbukott ember hamis önképet készít magáról, hogy segítse elfeledni hibáit.
M: Morpheus megkérdezi: "Hogyan definiálnád a valóságot? Ha arról beszélsz, amit érzel, szagolsz, ízlelsz és látsz, akkor a 'valóság' egyszerûen az agyaddal értelmezett elektromos jelek"
S: A testi ember a valóságát
azt érzékeltekkel határozza meg, a
tapinthatóval, a materiálissal. Az ilyen környezet
csak idõszakos, mint a fizikai test is idõszakos és
meg fog halni. Isten el fogja pusztítani a jelenlegit és
új eget és új földet teremt (2 Pt 3:13). A
testi ember katasztrófa felé halad, mivel az életét
a fizikai, bukott, ideig való dolgokra alapozza - ez az õ
homokra épült háza (Mt 7:26,27)
Ezzel
ellentétben a keresztény felfogja, hogy Isten a
Teremtõje és forrása a teljes valóságnak.
A fizikai létezõk meg fognak változni, amikor
Isten minden dolgot újjá tesz. Talán a fizika
törvényei is megváltoznak, az emberi test
természete is, az érzékek és így
tovább. Így hát kulcstényezõ az
Istenre figyelés és a vele való kapcsolat. Aki
változatlan (Zsid 13:8) és örökkévalóságnak
gyûjteni kincseket, mint anyagi javakat a múlandó
földön. (Mt 6:19-21). A kereszténynek csak
Krisztusra, az õ Kõsziklájára szabad
alapoznia, minden más alap átmeneti, futóhomok.
(Mt 7:24-27).
Egy kereszténynek észre kell vennie
Isten, Sátán, az angyalok, démonok és a
szellemi birodalom valódiságát is. Mindezek a
tényezõk aktív szerepet játszanak az
elbukott ember által pusztán anyaginak érzékelt
világban.
Általánosságban a nyugati
kultúra csak az anyagiban hisz, vagy elválasztja az
anyagit a szellemitõl, ám mindkettõ súlyos
tévedés.
"Hogyan
határoznád meg a valóságot?"
kérdezi Morpheus. A válasz: "A valóság
forrásával - Istennel" . Mint a mindenség
Teremtõje és Fenntartója , õ a kezében
tartja a valóságot és akaratának
megfelelõen irányítja. A kereszténynek
ezt az igazságot mindennapi életében kell
alkalmaznia, megértve hogy erõlködés nélkül
képes megváltoztatni bármilyen anyagi dolgot,
körülményt vagy 'szabályt' - ha az
összhangban van akaratával.
M: Neo megtudja, hogy egy háborúba ált be - emberek a gépek ellen.
S: Egy új keresztény
felfogja, hogy egy háborúba állt be, ami Isten
és Sátán és az õ angyalaik közt
zajlik. "Mert
nem vér és test ellen van nékünk
tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a
hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének
világbírói ellen, a gonoszság lelkei
ellen, melyek a magasságban vannak. " (Ef
6:12). Itt megint csak nincs semleges terület. Ahogy az elbukott
ember természeténél fogva a bûn és
Sátán szolgája, a megváltott ember fia és
katonája Istennek a nagy háborúban.
Neo
látja, hogy a háború két dimenzióban
zajlik - a Mátrixon belül (ügynökök) és
azon kívül (szörnyû gépek: javító
robotok, járõrök, szüretelõk stb.).
Ahogy a bibliaversek elmondják, egy nagy háború
van a mennyben.
Például az Ótestamentumban
egy angyal, aki Dánielhez siet, hogy megválaszolja
imáját, három hétig küzd egy
démonnal, mielõtt odaér! (Dán 10. fej.)
És a világrendszeren belül, a testi birodalomban
háború tombol, ahogy az embereket kísérti
és manipulálja Sátán és a
csapatai, miközben Isten és angyalai erõsítik
a keresztényeket, elítélik a bûnösöket,
és alakítják a világeseményeket.
(Az érdeklõdõk kedvéért egy
bekezdésnyi kommentár az Isten és Sátán
közti harcról:
Sátán egy angyal volt, Lucifer, Isten teremtménye, hihetetlen hatalommal és szabad akarattal bírt. Lucifer büszkévé lett és olyan akart lenni "mint a Legfenségesebb", Isten (Ésa 14:12-16) és lázadást indított. Ezért Isten kihajította Lucifert és csapatait a mennybõl. Isten mindenható, Sátán mint teremtmény nem lehet elég erõs Teremtõjét legyõzni. De Isten az õ szuverén hatalmával megengedte Sátánnak, hogy korlátozott ideig tevékenykedjen, ahogy a bûnös embernek is szabad akaratot adott és nem pusztította el azonnal a bûne miatt. Példa a Sátán korlátozott hatalmára: Sátán kísérthet, de "hû az Isten, a ki nem hágy titeket feljebb kísértetni, mint elszenvedhetitek; sõt a kísértéssel egyetemben a kimenekedést is megadja " (1 Kor 10:12). Ha Sátán nem volna korlátozva Isten által, valószínûleg nagyon hamar elpusztítaná az emberiséget. (Jób 1. és 2. fejezet). Sátánnak joga van a hitetlen bûnösökre is. Õ és démonai fizikailag zaklatják vagy megszállják õket, ha Isten engedi. A keresztények számára Sátán teljesen legyõzetett a kereszten (Kol 2:14,15)- Akik Isten gyermekeivé válnak és hittel befogadják Krisztust (Jn 1:12), megszabadulnak Sátán hatalmából, de Sátán még megpróbál(hat)ja félrevezetni õket. Miként a bûnös embernek, Sátánnak is meg vannak számlálva a napjai (Olvasd el valamikor a Jelenések 20. fejezetét).
M: Neo megtudja, hogy az ember ünnepelve saját nagyságát, megalkotta az M.I.-t (mesterséges intelligencia) ami az ellenségévé vált. Az M.I. létrehozta a gépek faját, ami az ember ellen fordult és elpusztította a civilizációt.
S: Néhány érdekes nézõpont erre a jelképre:
1. Az ember arrogáns, bukott bölcsessége elpusztítja õt. A számítógépek úgy mûködnek, ahogy beprogramozzák - lásd Y2K :-) . Az M.I. egyszerûen emberi logika kódolt formában - megszemélyesített emberi bölcsesség. És ez a bölcsesség elpusztítja a civilizációt. " Van olyan út, [mely] helyesnek látszik az ember elõtt, és vége a halálra menõ út." (Pl 14:12) " Mert e világ bölcsesége bolondság az Isten elõtt. " (1 Kor 3:19) "Magokat bölcseknek vallván, balgatagokká lettek; "(Rm 1:22)
2. Ha az ember becsületesen tekint magára, látnia kell, hogy egy bukott teremtmény, méltó Isten haragjának bûnei ellen hozandó ítéletére. A filmbeli számítógépek büszkeségtõl mentesen, de logikával megvizsgálják az programozóikkal kapcsolatos adatokat és az emberiséget elpusztítandónak találják. Az emberiség egyesített ismerete arra a következtetésre jut, hogy méltó a halálra! Legtöbbször nem ítéljük el magunkat a bûneink miatt, mert a büszkeségünk megvakít. De tekintve egy kiegyensúlyozott vizsgálatot és a becsületesen összegyûjtött adatokat, az igazságos itélet dermesztõen nyilvánvaló.
M: A lázadó gépek elpusztítása iránti elõfeszítésben az ember "felperzselte az eget", ami elpusztította az életet a bolygó felszínén - beleértve az emberiséget.
S: Az ember erõfeszítése, hogy megmentse önmagát nem csak téves, hanem valószínûleg emberek milliárdjait pusztította el amikor civilizációk semmisültek meg háborúk és (a filmben) a nukleáris tél által. Egy ilyen tévedés csak aláhúzza egy Megváltó szükségességét, aki nem közülünk való, hanem kívülrõl. A szenny megtisztíthatja magát? Nem, egy külsõ tisztítószer kell a megtisztításához (Krisztus tiszta vére).
Szemléltetésként, ha mérget (a bûn jelképét) keversz tiszta vízbe (a jó cselekedetekkel teli életbe) akármennyi több víz eltávolítja e a mérget? Nem, a keverék még mindig mérgezett. A legjobb megoldás az, hogy kiöntjük és tiszta víz kerüljön a pohárba! Ugyanígy, a 'szennyezett' bukott személyiség 'megfeszíttetett és eltemettetett Krisztussal (megüresítve régi énjét)' amikor hitt Jézusban. Amikor feltámad, mint Isten szemében új teremtmény, megtöltik új természettel és isten Szellemével (a tiszta pohár élõ vízzel). A bûn csak a halállal oldható meg - akár a bûnös halálával (talán mint az ég felperzselése és sok ember megülése azért, hogy sok gépet is elpusztítson) és az örök tûzben való 'második halál'-nak alárendelve, vagy a Megváltó helyettesítõ halálával, ami hozzáférhetõ minden keresõ bûnösnek a Krisztusban való hit által. Valakinek meg kell halnia. A hitetlen bûnösnek, vagy Krisztusnak a hívõ helyett.
M: Morpheus elmondja: "A gépektõl függött az életünk. A sorsnak, úgy tûnik, van humorérzéke." Morpheus arra utal, hogy a szerepek megfordultak, most a gépek uralják és használják ki a embereket.
S: Ahogy a régiek mondták "Elõször élvezed a bûnt. Aztán a bûn élvez téged" ("First, you feast on sin. Then sin feast on you.")
M: Morpheus elmondja, hogy a gépek " cseppfolyósítják a holtakat, hogy az élõket intravénásan táplálják"
S: Ez több alapelvre is célozhat:
1. A bûn örökletes (Rm 5)
2. Az emberiség folyamatosan továbbadta az elbukott kultúrák terhét egyik generációról a következõre. A gyermekek egy olyan világba születnek, amely már szennyezett az összes korábbi kultúrától (pl. pornográfia, politikai korrupció, stb.)
3. Az emberiség szellemileg halálra van éheztetve a bukott világ és Sátán tápláléka által, ami a szellemi alvást táplálva elborítja az elbukott emberiséget.
M: Ahogy a történelmi lecke véget ér, Neo meglátja a egy kisbaba rettenetes képét, aki kábelekkel van a Mátrixhoz csatlakoztatva.
S: Minden ember "rabságban születik", a bûn és a bukott világrend rabságában. Minden ember születésétõl fogva a bûnös természetnek van alárendelve, miként szülei is voltak. Ahogy még Dávid király is " Ímé én vétekben fogantattam, és bûnben melengetett engem az anyám. " (Zso 51:7) " az ember szívének gondolatja gonosz az õ ifjúságától fogva;" (Ter 8:21)
M: Morpheus úgy összegzi, hogy a Mátrix "Ellenõrzés"
S: Az elbukott ember valóban legalább négy dolog által ellenõrizve van: saját bûne, a halál, a bukott világrendszer, és Sátán zaklatása. Isten mind a négy láncot leveszi rólunk, amikor a bûnös hisz Krisztusban. A keresztény megszabadult a bûn és a halál törvényétõl (Rm 8:2), le van választva a bukott világrendszertõl (Gal 6:14), kiszabadult Sátán karmaiból és eltávolíthatatlanul Isten kezében van (Kol 1:13, Jn 10:28).
M: Neo feldúlt a háború rettenetes igazságától. Morpheus ezt mondja: "Nem mondtam, hogy könnyû lesz, csak hogy az igazság." "Ki akarok menni" követeli Neo.
S: A keresztény elsõ szembesülése a háborúval dermesztõ. Érzi a haldokló, elbukott emberiség súlyát. Látja saját képtelenségét arra, hogy megmentse õket, és megtudja az igazságot, hogy csak néhányan választják a megmentést közülük. Látja a próbákat, amit várnak rá, amíg befejezi földi pályafutását mint harcos. " De mindazok is, a kik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban, üldöztetni fognak. " (2 Tim 3:12) Ezekre a dolgokra összpontosítva depressziós lehet és vágyhat hogy elfusson a harc elõl. " Ki akarok menni!" De a kereszténynek inkább arra kell összpontosítania, hogy néhány ember megmenekülhet azáltal,hogy Isten õt felhasználja, és hogy " Mert azt tartom, hogy a miket most szenvedünk, nem hasonlíthatók ahhoz a dicsõséghez, mely nékünk megjelentetik. (Rm 8:18). Aztán, ha véget ér a háború, Zionban (Sion) fogunk bulizni! - olvasd el a Jelenések könyve 21. fejezetét!
M: Neo késõbb felébred és megkérdezi:"Nem mehetek vissza, ugye?" Morpheus bölcsen válaszol: "Nem. De valóban akarnád?" Ez a jelenet visszaidézi a Trinityvel a kocsiban történteket, amikor Neo kinéz az útra és látja, hogy az üres és halott.
S: A megváltás egyirányú folyamat. A lepke nem mehet vissza a bábba és válhat ismét hernyóvá. A keresztény elcsüggedhet a 'keskeny úton' való járás nehézségeitõl, de ha elgondolkodik a halál lehetõségén - különösen az örök halálon - az ár túl nagynak tûnhet. Az Ószövetségben, amikor a dolgok különösen nehézzé váltak az Izraeliták számára, néhányan ösztönösen szerettek volna visszamenni Egyiptomba, elfelejtve hogy ott nyomorult, ütlegelt rabszolgák voltak. A kulcs: nem a múltalt kell nézni - ami halálos volt. Sem nem az utat kell nézni - ami tele van akadályokkal. Hanem a Krisztusban lévõ célt kell nézni - ami felvillanyozó " Jézusra, a ki az elõtte levõ örömért, megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett," (Zsid 12:2).
M: Morpheus elmondja: " Nem szabadíthatunk ki egy bizonyos kor fölött"
S: (Lásd a késõbbi kommentárt, amikor Morpheus és Neo a hamis Mátrix szimulációban járkálnak)
M: Morpheus: " Míg
a Mátrix létezik, az emberiség nem lehet szabad"
Neo megtudja, hogy hamarosan vissza lesz helyezve a Mátrixba,
hogy
1) Segítsen megmenteni az emberiséget
2)
Harcoljon az ellenséggel
S: A kereszténynek fel kel fognia és elfogadnia a küldetését! Zionba menekülni megszabadulás lenne Neonak, de önzõ tett az emberiség felé, akik még a Mátrix csapdájában vannak. Ahogy Pál apostol elmondta: " kívánván elköltözni és a Krisztussal lenni; mert ez sokkal inkább jobb; De e testben megmaradnom szükségesebb ti érettetek." (Fpi 1:21-24). Jézus, a Fiú kérte az Atyát, hogy a keresztények maradjanak a világban, folytatta az Õ munkáját, hogy embereket vezessenek Istenhez, tudva, hogy ez az ellenség elleni hadviselést is jelent. " Nem azt kérem, hogy vedd ki õket e világból, hanem hogy õrizd meg õket a gonosztól. A miképen te küldtél engem e világra [hogy megkeresse és megtartsa, a mi elveszett. (Lk 19:10)], úgy küldtem én is õket e világra;" (Jn 17:15-21) . A belépés ebbe a háborúba a szellemi ellenség elleni harcot is jelenti (Ef 6:12).
M: Neo találkozik Tankkal és megtudja, hogy õ Zionban született, nem a Mátrix világában.
S: Érdekes - lehet, hogy Tank egy angyalt személyesít meg? Egy angyal kötelességei közé tartozik a szentek védelme és szolgálata, miképpen Tank is felügyeli a Mátrix küldetéseket a hajó parancsnoki hídjáról és segíti Neo kiképzését.
M: Tank úgy írja le Ziont, mint ami "az utolsó emberlakta város". "Ha holnap véget ér a háború, ott fogunk ünnepelni."
S: Az Ószövetség több, mint 100 helyen utal Zionra (Sion) szélesebb és gyakran prófétai jelentéssel. A filmben Zion talán együttesen jeleníti meg az egész mennyet, az új földet és az Új Jeruzsálem városát, amit a szentek örökölnek. És valóban gyönyörûséges lesz, telve gyõzedelmes ünnepléssel - Lásd a Jelenések könyve 21. fejezetét a részletekért.
M: Tank egybõl "harckiképzést" ad Neonak.
S: Az új kereszténynek azonnal el kellene kezdeni a felkészülést küldetésére, beleértve a szellemi hadviselést ('Isten fegyverzete' az Ef 6:13-19-ben), az ima és böjt hatása a Máté 17:21-ben, stb.)
M: Tank kiképzi Neot néhány harcmûvészeti floppy sorozat felhasználásával.
S: Talán a lemezek párhuzamba állíthatók az írásokkal, mely a hívõ felszerelésének elengedhetetlen része.
M: "Tudok Kung - Fu -zni" -monda Neo. "Mutasd meg!" szólítja fel Morpheus.
S: A tudás értelmetlen, ha nem alkalmazzuk a mindennapi életben! Nem elég tudni - meg is kell mutatni, mit tudsz. " A hit cselekedetek nélkül halott" (Jak 2:26) Tudni, hogyan tegyünk jót, nem ugyanaz, mint megtenni! " Mert ha valaki hallgatója az ígének és nem megtartója, az ilyen hasonlatos ahhoz az emberhez, a ki tükörben nézi az õ természet szerinti ábrázatát: Mert megnézte magát és elment, és azonnal elfelejtette, milyen volt. De a ki belenéz a szabadság tökéletes törvényébe és megmarad a mellett, az nem feledékeny hallgató, sõt cselekedet követõje lévén, az boldog lesz az õ cselekedetében." (Jak 1:23-25)
M: Morpheus küzd Neoval a szimulált Mátrix - környezetben, így megtaníthatja, hogy az igazság szerint cselekedjen, ne a látottak szerint a Mátrixnak megfelelõen. Morpheus figyelmezteti Neot:" A gyengeséged nem a technikádban van", és megkédezi "Szerinted az, hogy én gyorsabb és erõsebb vagyok, bármiféle összefüggésben van az izmaimmal ezen a helyen?" Az igazság az, hogy a Mátrix egyszerû szimuláció. Neo képességeit csak a hite korlátozza, nem a szimuláció lehetõségei.
S: Egy keresztény meg kell tanulja, "hitben járunk és nem látásban" (2 Kor 5:7). Ahogy Neo esetében a filmben, úgy egy keresztény életében is központi téma ez. A fizikai érzékek hazudnak, hamis határokat jeleznek, mert a fizikai érzékek nem számolnak a szellemi lehetõségekkel és befolyásokkal. Egy keresztény természetes képességeinek bõsége vagy hiánya és erõssége - iskolázottság, egészség, intelligencia, kinézet, erõ, szellemesség, szépség, befolyás stb.- nem korlátozzák õt. Isten a végtelenségig növelheti ezeket a képességeket, kitöltve az Õ erejét, amikor a keresztény gyenge (2 Kor 12:9-10).
Mikor Péter és János apostolok, egyszerû halászok, nyíltan beszéltek a nyilvánosság elõtt és nagy erõt mutattak, a nép elcsodálkozott, mert tudták, hogy "iskolázatlan és átlagos emberek", akik egyszerûen csak Jézussal voltak. (Apcs 4:13). Pál apostol késõbb azt mondta " Mindenre van erõm a Krisztusban, a ki engem megerõsít." (Fpi 4:13) Isten irányítja a valóságot, ezáltal meg tudja erõsíteni a keresztényeket, hogy leküzdjenek bármilyen helyzetet. A keresztény alkalmassága és önbizalma Istentõl ered (2 Kor 3:4-5) A nehézség egy keresztény számára az, hogy megtanuljon bízni Istenben és ne a saját megértésére támaszkodjon. Érdekes, hogy azok a testi képességek, ahol a keresztény erõsebb, nagyobb nehézséget jelentenek, mert hajlamos rá, hogy ezekben inkább magában bízzon, mint Istenben, ezáltal korlátozva van általuk, ahelyett, hogy hitben járna. Miután Tank kiképezte õt, Neo a harcmûvészetek mestere lett, mégis veszít Morpheussal szemben, mert saját szerzett képességeiben bízik, a Mátrix világának megfelelõen. De amikor Neo hittel jár az igazságban, megerõltetés nélkül legyõz még egy ügynököt is - fél kézzel!
M: "Gyorsabb vagy te ennél! Ne Ne csak gondold, tedd is! Ne csak próbálj megütni, üss is meg!" mondja Morpheus Neonak.
S: A keresztény meg kell értse, hogy Isten nem azt kéri, hogy tettesse ('gondolja') hogy õ megváltozott és megerõsíttetett Isten által, hanem tudja ezt és ennek alapján cselekedjen." Ezenképen gondoljátok ti is, hogy meghaltatok a bûnnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban. " (Rm 6:11) "Gondolni" anélkül, hogy 'tudná' az 'tettetés'. A kereszténynek Istentõl való mély feltárás szükséges a tudáshoz, így tekintheti azt teljesen tudottnak, ahelyett, hogy fogcsikorgatva próbálna tettetni. A megváltás - beleértve a keresztény egyre érettebb járását Mesterével - a Szent Szellem munkájából, és az igazságban való hitbõl ered. (2 Thess 2:13)
M: "Meg kell szabadulnod a félelemtõl, kétségtõl és hitetlenségtõl" mondja Morpheus Neonak. Szeretné megszabadítani Neo elméjét a hamis Mátrix világ szabályaitól, amik nem vakíthatják meg.
S: Félelem, kétség, hitetlenség - láncok, melyek azt okozzák, hogy a keresztény csak természetes képességeivel jár, vagy feladja az egészet. Egy keresztény le kell törje ezeket a láncokat abban a hitben, hogy Istennek korlátlan hatalma van bármilyen akadály felett.
M: Amikor Neo készül, hogy átugorjon az egyik toronyházról a másikra, Cypher gúnyosan megjegyzi " Mindenki leesik elõszõr." Trinity suttogva bátorítja: "Gyerünk!" Neo leesik, de folytatódik a képzése Morpheussal a történet végén bekövetkezõ teljes gyõzelemig. Ezzel szemben Cpher feladja, elárul másokat és megölik.
S: Egy keresztény
hibákat fog elkövetni érése során.
Meg kell tanulnia a tovább próbálkozást,
mert Isten kegyelme elfedi a hibáit Krisztus vére
által. Neo leesik, de feláll és megy tovább.
A különbség az igaz és az elbukott ember közt
nem az, hogy elesnek e, hanem hogy az igaz ember felkel. " Mert
ha hétszer elesik is az igaz, ugyan felkél azért;
az istentelenek pedig [csak egy] nyavalyával is elvesznek."
(Pl 24:16). Egy elragadó példa erre Péter
apostol, aki elárulta (megtagadta) Jézust a megfeszítés
elõtt. Júdás is elárulta. Mindkét
ember elesett. A különbség, hogy az igaz Péter
visszament Jézushoz (Jn 21). Júdás, az elbukott
ember elment és felakasztotta magát, elszakadt a kötél
és kettészakadt a teste (Apcs 1:18). Mindkét
ember elesett de csak Péter kelt fel. A Mátrixban Neo
folytatja a képzését az elrontott ugrás
után is. A bûnös Cypher feladja, elárul
másokat és megölik. Az igazságtalan ember
gúnyolódik, az igaz buzdít. Figyeld meg Cypher
cinikus és hitetlen hozzáállását.
Õ nem tartja lehetségesnek, hogy Neo elsõ
próbálkozása sikerül, ellentétben
Trinityvel, aki biztatja" Gyerünk!"
Szintén
figyeld meg, hogy Neo lenéz, mielõtt ugrik, ahelyett,
hogy Morpheusra összpontosítana és az igazságra.
Ez egy másik párhuzam azzal, amikor Péter a
viharra figyelt, ahelyett, hogy a vízen járt volna
Jézusra figyelve. De hasonlítsd össze a film
végével, ahol Neo FEL néz - és repül!
M: Amikor Neo kijön az ugróprogramból, megérint ajka belsejét és véresnek találja. Morpheus elmondja neki, hogy az elméje tette valósággá.
S: Sátán legnagyobb fegyvere a hazugság. Ha a keresztény hazugságokban hisz és azok szerint cselekszik, fájdalmas lehet.
M: Morpheus elmondja Neonak: "A test nem létezik tudat nélkül"
S: " Ahogy a test halott lélek nélkül, úgy a hit is halott cselekedetek nélkül" (Jak 1:26). Mindkét megállapítás alkalmazható. A test/szellem párhuzam a testi halálra igaz. Ami a szellemi dolgokat illeti, ha a hitnek nincsenek cselekedetei, egyszerûen halott (hamis). A hit automatikusan gyõzedelmes cselekedeteket eredményez, mint ahogy a tûz természetes velejárója a meleg. Ha a hit meghal, az általa eredményezett cselekedetek szintén. Hit nélkül egy személy sem tapasztalhatja meg az igazi életet.
M: Morpheus a szimulátoron át elviszi Neot egy városi utcára és beszél Neonak a még a Mátrixban lévõ emberekrõl.
S: Isten megtanítja a keresztényeket, hogyan tevékenykedjenek a világban, de ne a világ módján.
M: Morpheus korábban elmondta, hogy a Mátrix "ellenõrzés".
S: A hitetlenek Sátán manipulációjának rabszolgái, a bukott világrendszeré és a bûné.
M: Morpheus korábban elmondta, hogy "Amíg a Mátrix létezik, az emberek nem lehetnek szabadok"
S: Egy nap a bukott világrend és a bûn el lesznek pusztítva és Isten új eget és új földet teremt, és tökéletes testeket azoknak, akik hittek Krisztusban.
M: " A Mátrix egy rendszer."
S: A Szentírás a bukott világ rendszerét nem pusztán mint fizikai bolygót írja le, de egy bûn-torzította rendszerét az istentelenségnek, ami mindent áthat. Kormányzatok, kereskedelem, oktatás, kikapcsolódás, üzlet, filozófia - mindent. Ez nem az a világrendszer, amit Isten tervezett, hanem az a megrontott rendszer, amit a bukott ember és a gonosz alakít és tart fenn.
M: "De a rendszer az ellenségünk" mondja Morpheus.
S: Isten megítélte a megromlott világ rendszerét. " Most van e világ kárhoztatása; " (Jn 12:31)
M: Ahogy Neo körülnéz, Morpheus rájuk mutat" üzletemberek, tanárok, ügyvédek, ácsok"
S: Nem csak az égbekiáltó bûnök elkövetõi vesznek el - a bûnözõk, a szajhák, stb. Minden személy született bûnös, az élet bármely területén, legyen bármilyen tekintélyes pozícióban. A társadalmi helyzet semmit nem mond a szellemi helyzetrõl.
M: Morpheus elmondja, hogy akiket Neo lát, "emberek, akiket meg akarunk menteni."
S: "Megmentés" a kulcskifejezés. A kereszténynek meg kell értenie, hogy mindenki, aki nem hisz Krisztusban, elveszett, a bukott világ 'Mátrixának' és saját bûneinek foglya, és a pusztulásba megy, kivéve ha a Krisztusban való hit által meg nem menekül.
M: Morpheus elmondja, hogy amíg az embereket megmentik a Mátrixból, "addig is a rendszer részei, így az ellenségeink". Késõbb azt mondja "Aki nem velünk van, az velük van." Itt megintcsak nincs semleges terület.
S: "nem
tudjátok-é, hogy a világ barátsága
ellenségeskedés az Istennel? A ki azért e világ
barátja akar lenni, az Isten ellenségévé
lesz. " (Jak 4:4)
Egy kereszténynek meg
kell értenie, hogy Isten elítélte a megromlott
világrendszert, ezáltal aki azt választja, az
szemben áll Istennel. De mint ahogy Neo és Morpheus
azért vannak ott, hogy megmentsék éppen ezeket
az 'ellenségeket' egy kereszténynek is szeretnie kell
az elbukottakat - még a leggonoszabb ellenséget is - és
közöttük kell dolgoznia, hogy elvezesse õket a
világból és a bûnbõl való
megmentésre Krisztushoz. És ahogy Morpheus mondta: csak
két féle ember van, akik meg vannak mentve és
akik nem.
M: Morpheus így figyelmeztet: " A legtöbben nem készek a változásra" Idõbe telik, hogy meggyõzzék õket.
S: Egy keresztény nem erõltetheti rá a megmentést senkire. Az elbukott személy a maga szívében kell meggyõzõdjön és személyes döntést kell hozzon, hogy meg legyen mentve. De ahogy Morpheus megerõsítette Neonak, hogy "valami baj van a világgal" és megmutatta Neonak, hogyan menekülhet meg, egy kereszténynek is türelmesen kell elvetnie az igazság magvait minden lehetséges alkalommal; tovább vezetni a fény felé és figyelmeztetni a sötétben.
M: Morpheus korábban elmondta. "Nem szabadítunk ki egy bizonyos kor fölött [...] A tudat nehezen áll át."
S: Az idõsebb emberek gyakran nehéznek találják, hogy gyermeki hittel egyszerûen csak el kell fogadni a Krisztusban való megváltást. Jézus mondta
"A ki nem úgy fogadja az Isten országát, mint gyermek, semmiképen sem megy be abba. " (Mk 10:15). A keresztelkedési statisztikák igazolják, hogy az idõsebb személyek nehezebben változtatják meg szellemi hitnézetüket.
M: Morpheus elmondja Neonak, hogy " Sokan reménytelenül függnek a rendszertõl, sõt harcolnának, hogy megmentsék."
S: Ez nagy tragédia, hogy sok ember nem vágyik az igazságra. Sokan jobban szeretik a bûn örömeit és a világ kényelmét. " Ez pedig a kárhoztatás, hogy a világosság e világra jött, és az emberek inkább szerették a sötétséget, mint a világosságot; [....] Míg e világon vagyok, e világ világossága vagyok." (Jn 3:19 9:5). Mások az idõleges biztonságot akarnak találni a múlandó dolgokban és nem szeretnék figyelembe venni az örökkévalóságot. Megint mások nem akarnak szembenézni az igazsággal, ami kényelmetlen számikra, mert az igazság megköveteli, hogy megvallja bûneit és hogy ezért szüksége van Krisztusra.
M: Amikor Morpheus azt mondja Tanknak "Állítsd meg!", figyeld meg, hogy a többi személy fekete ruhássá válik.
S: Ez a képi metafora kihangsúlyozza a sötét, bûnös helyzetét az elbukott embernek a világban.
M: Késõbb, amikor az "õrszemek" (Squiddik) elõl menekülnek, Trinity azt mondja Neonak " A szennyvízcsatornák maradtak meg csupán a városokból."
S: Ez egy érdekes párhuzam a bukott világrendszer folyamatos hanyatlásával az istentelen romlottságba - minden civilizáció hanyatlása a szellemi szennybe.
M: Smith ügynök késõbb úgy írja le a Mátrixot Morpheusnak, hogy " csodáld a szépségét, zsenialitását? Emberek milliárdjai élik az életüket, tudatlanul."
S: Az világon élõ emberek többsége egyáltalán nem foglalkozik az örökkévalósággal. Ez nagyrészt a hitetlenség miatt van, ami megengedi Sátánnak és démonainak (mint az ügynökök akik ellenõrzik a Mátrixot) hogy folyamatosan " megvakítják a hitetlenek elméjét" (2 Kor 4:4) rettenetes örök állapotukkal kapcsolatban, hogy belemerüljenek kis átmeneti életükbe.
M: Egy széljegyzetként a Mátrixról Smith ügynök késõbb elmondja, hogy "Az elsõ Mátrix célja a tökéletes világ szimulálása volt" de "Senki nem akarta elfogadni a programot. Ezért a második Mátrix tele van nyomorúsággal és szenvedéssel."
S: Ez a Teremtés könyvének történetét visszhangozza, ahol Isten megteremtette a tökéletes világot Ádámnak és Évának, de õk fellázadtak Isten ellen, ami nyomorúságot és szenvedést eredményezett. (A párhuzam tökéletlen, mert a filmben a gonosz ügynökök teremtették mindkét változatát a Mátrixnak, holott a Szentírásban Isten teremtette a tökéletes világot, de az ember a gonoszságot választotta, ami által a teremtés megromlott, tökéletlen világunkká vált.)
M: A Mátrixban
ellenségek vannak. A valós világban rettenetes
gépek, de a Mátrix szimulációban
digitálisan vannak jelen, mint emberi ügynökök.
Ezek az ügynökök, mint Neo, nem részei a
Mátrixnak, 'kívülrõl' vannak, mégis
beléphetnek oda és hatalmasan mozoghatnak benne. Az
ügynököknek két célja van:
1) a
polgárokat a Mátrix fogságában tartani,
így folytathatják az energia kiszívását
belõlük az energia ültetvényeken;
2)megsemmisítsenek bárkit, aki megpróbálja
leválasztani a Mátrixról a rabszolga
emberiséget.
S: A keresztényeknek is természetfeletti ellenségeik vannak: Sátán és démonai (Ef 6:12). Ezek a bûnös erõk dolgoznak a világ rendszerében, azt akarva, hogy minden emberi lény maradjon a csalásban és ezáltal örökre elszigetelve Istentõl. Õk "megvakítják a hitetlenek elméit" (2 Kor 4:4) és bárki ellen harcolnak, aki megpróbálja elmondani az igazságot az elbukottaknak.
M: Az edzõ szimulációban Neo felfigyel egy érzéki piros ruhás nõre. Morpheus megkérdezi: "Figyelsz, Neo, vagy a piros ruhás nõt nézed?" . Majd azt mondja neki: "Nézd meg újra!" - és Neo látja, hogy a piros ruhás nõ helyén egy ügynök van, aki egyenesen Neo homlokára céloz fegyverével. Morpheus kimerevíti a képet, hogy elmagyarázza Neonak.
S: Az egyik legerõsebb fegyver a keresztények ellen a kísértés, mint az érzéki piros ruhás nõ. Morpheus jelképezheti Istent ebben a jelenetben. "Keresztény, Istenre figyelsz, vagy a kísértésre?" Amikor egy keresztény kisértésbe jut, sebezhetõ és úgy találja, hogy a megtévesztõ vonzás bûn és Sátán, aki szeretné elpusztítani az életét - a homloka közepére céloz, hogy úgy mondjam. Az epekedésrõl beszélve a Példabeszédek könyve 7:25,27 így figyelmeztet: "Ne hajoljon annak útaira a te elméd, és ne tévelyegj annak ösvényin. Sírba vívõ út az õ háza, a mely levisz a halálnak hajlékába. " Neo megtanulta, hogy két módon leget megtámadni õt: közvetlenül (mint Smith ügynöki teszi majd a metroalagútban, vagy tette a Metacortex irodában) vagy félrevezetéssel (kiséréssel, félrevezetéssel, stb.)
M: Morpheus tanítja Neot "Aki nem velünk van, az velük van. Tudattal rendelkezõ programok. Ki-be mászkálhatnak bármilyen programba. Ezért aki nem tartozik közénk, az potenciális ügynök. A Mátrixban õk mindenki, és senki."
S: Aki nem hisz Krisztusban, az szellemileg sebezhetõ Sátán és démonai által. Amellett, hogy megtévesztik ezeket a személyeket, a démonok is manipulálhatják, még meg is szállhatják õket. A démonok "mindenki" (ha megszállják az elbukott személyt) és senki (nem részei a fizikai világnak).
M: "Mindenki aki megpróbálta, meghalt ... egész tárakat lõnek ki rájuk, de csak a levegõt találják el".
S: Ez kiemeli a harc szellemi
természetét. Nem tudsz lelõni egy szellemet.
Érdekes, hogy Sátán "a
levegõbeli hatalmasság fejedelme "
az Ef 2:2 -ben. Szellemi ellenségek és hatásai
ellen harcolni testi eszközökkel reménytelen, mert a
démonok természetfeletti erejûek. A keresztény
szellemi fegyvereket kell használjon, amiket Isten ad. (Isten
Szelleme, Ima, Isten Igéje, hit, igazság, szeretet,
Krisztusban való igazság, stb.
[ A fordító
megjegyzése: a felsoroltak védõeszközök!
Senki meg ne próbáljon szembeszállni egy
démonnal, pláne Sátánnal. Ez Isten
feladata.]
M: Morpheus elmondja Neonak, hogy az ügynökök ereje és gyorsasága "egy szabályokra épült világon alapszik. Ezért soha nem lehetnek olyan erõsek és gyorsak, mint te."
S: Sátán és
a démonok korlátozott hatalmúak; Isten kijelölte
határaikat. A keresztényben Isten Szelleme lakozik,
akinek nincsenek határai. A kereszténynek meg kell
értenie, hogy "nagyobb
Õ, aki bennetek van, mint aki a világban"
(1 Jn 4:4 b)
[Ford. megj.: De mint pl. a
kísértéseknél láttuk és
tapasztaljuk, ettõl a keresztény nem lesz "golyóálló".
Úgyhogy az elõzõ megjegyzés továbbra
is érvényes...]
M: "Azt mondod, ki tudom kerülni a golyókat?" kérdezi Neo. Morpheus mosolyogva válaszol "Nem, Neo. Azt próbálom elmagyarázni, hogy ha készen állsz, kerülnöd sem kell!"
S: Neo két dologról beszél: kikerülni a fizikai támadást (golyók) és a hadi védekezésrõl (védekezés vs. támadás). A keresztény meg kell tanulja, hogy a harc igazi természete nem fizikai, hanem szellemi. Azt is meg kell tanulnia, hogy a gyõzelem nem kikerülést vagy kibúvást jelent, hanem felülkerekedést!
M: Szabad emberként elõször lép be Neo a Mátrixba. De most Neo a világtól elkülönítve látja magát "Itt szoktam enni! Nagyon jó a tésztájuk!" mondja. Neo a Mátrixban van, de nem része. A szimuláció által õmaga járkál a Mátrixban, mégis 'fent ül" a hajón.
S: A keresztényeknek úgy kell tekinteniük magukat, mint akik még a világban tevékenykednek, de nem részei annak. " Azok a világból valók [...] Mi az Istentõl vagyunk " (1 Jn 4:5,6). Jézus elmondta, hogy követõi " nem e világból valók" (Jn 17:14). Habár a keresztény még múlandó fizikai testében van a világban, amit arra használ, hogy benne tevékenykedjen, valójában " együtt feltámasztott és együtt ültetett a mennyekben, Krisztus Jézusban:" (Ef 2:6)
M: "Emlékek az életembõl. Mit jelentenek?" "Azt, hogy a Mátrix nem tudja megmondani, ki is vagy valójában" feleli Trinity határozottan.
S: Egy személy az igazi azonosságát csak Krisztusban találhatja meg. A Krisztusban való hit elõtti élete szennyes, öngenerálta személyisége reménykedik, hogy megbirkózik valahogy a bukott világban való élettel. Krisztus szabaddá teszi a személyt, azzá aki õ valójában. De a keresztény elméje még régi szokások és emlékek nyomát viseli. Egy kereszténynek meg kell tanulnia, hogy azok a régi idõk nem befolyásolják azonosságát, hogy azok az idõk legyõzettek és a háta mögé lettek vetve a Krisztusban való új teremtéssel. Krisztus vére által a bukott világ bilincsei elégnek, bár a keresztény néha elmereng a hamvak felett...
Némi szükséges
figyelmeztetés az Orákulum jellemérõl:
A
film íróira több vallás befolyással
volt. Az Orákulum nyilvánvalóan pogány,
nem keresztény alak. Néhány tényezõ:
1) Az elnevezés: jós.
Habár ez a kifejezés használatos a Bibliában,
de a jóval bõvebb jelentésû próféta
alakban, az 'oracle' a pogány Delphi orákulumra
emlékeztet minket és a mitológia egyéb
orákulumaira. [Ford. megj.: Az angolban az Oracle
/Orákulum szó és a 'jós'-t jelentõ
szó ugyanaz (oracle).]
2) Az Orákulum nõ,
mint a Delphi és más mitológiai jósok.
3)
A papnõk jelenléte
4) A papnõk öltözete
5)
A 'jelöltek' egybegyûjtése erõsen utal a
keleti vallásokra.
6) Az Orákulum tanulmányozza
a testet és tenyérbõl olvas - figyeld meg: a
pogány szerencse jóslások és a
boszorkányság halálbüntetést vont
magára az Ószövetségben a Bibliában.
7) Dohányzik - ami lehetséges utalás a
Delphi orákulumok által belélegzett gõzökre.
8)
A kiszivárgott 1996 -os forgatókönyv széles
körben hozzáférhetõ (angolul) az interneten
még tartalmaz egy templomi jelenetet zodiákus
csillagképekkel.
Annak ellenére, hogy az Orákulumalakja határozottan nem keresztény alapú, hanem a történelem és mitológia pogány jósain alapszik, a jelenet számos aspektusa alkalmazható, mint keresztény példázat.
Így figyelmen kívül hagyva a pogány elemeket, az Orákulum szimbolizálja"Isten Igéjét" a Szentírást. A bibliában a próféta kifejezés Isten szóvivõjére is használatos, a próféciára, vagy Isten igazságára.
A "kanalas fiúval"
kapcsolatban:
Az elmélet, hogy "nincs kanál"
nem megalapozott egy keresztény számára. A
keresztény alapelvek szerint inkább: " Itt van ez
a kanál, és Isten azt csinál vele, amit akar."
Isten nem arra tanítja a keresztényeket, hogy tagadják
a valóságot - hanem hogy értsék meg, a
Teremtõ Isten tartja kezében a valóságot
és megerõltetés nélkül irányítja
azt, úgy ahogy akarja! Így az Isten végtelen
hatalmában / erejében és szeretetében
való hit a kulcstényezõ, amikor a keresztény
valamilyen látható akadállyal kerül szembe.
M: "A Mátrix nem tudja megmodani, ki vagy" mondta Trinity "És az Orákulum igen?" kérdezi Neo "Az más" biztosítja Trinity.
S: A keresztények számára a Szentírás életfontosságú igazságokat tartalmaz arról, hogy õ Krisztusban új teremtmény.
M: Morpheus elviszi Neot az Orákulumhoz
S: Isten Szelleme elvezeti a keresztényt az Írások igazságára. (Jn 16:13, 17:17)
M: Morpheus elmondja Neonak, hogy az Orákulum "vezetõ, "segít megtalálni az utat"
S: "az
igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket minden
igazságra " (Jn 16:13) "Az
én lábamnak szövétneke a te igéd, és
ösvényemnek világossága. "
(Zso 119:105)
(Fontos megjegyzés: Morpheus kommentárja,
hogy "Ne
úgy nézd, hogy igaz vagy nem igaz"
nem alkalmazható a Szentírásra! Az Írás
központi célja, hogy tisztán közölje
Isten irányadó mértékeit a jó és
rossz vonatkozásában az emberiséggel.)
M: Késõbb a helikopteres menekülésnél Morpheus azt fogja mondani Neonak "Más ismerni az utat és más járni rajta"
S: Ez a kétértelmû kifejezés különféle módokon értelmezhetõ. Alkalmazhatjuk annak elmondására, hogy különbség van az út ismerete (Isten Szavának elméleti ismerete) és az úton való járás (annak alkalmazása) között. (Jak 1:23-25)
M: Morpheus: Az Orákulum "velünk van a kezdetek óta".
S: "Kezdetben
vala az Ige, és az Ige Istennél volt "
(Jn 1:1)
Figyeljük meg, hogy Jézus a megtestesült
Ige (Jn 1:14) ellentétben az Szentírás írott
szavaival. Szelleme által Õ írta a szavakat és
az Õ prófétái által kommunikált
Isten az emberiséggel
M: Az Orákulum ajtajánál Morpheus azt mondja Neonak "Én csak az ajtót tudom megmutatni. Neked kell bemenni rajta"
S: Amikor valakinek megmutatják Isten Szavát, õ kell válasszon, hogy elmegy és elfelejti, vagy meghallgatja és engedelmeskedik. A meghallgatás nem áldásos, ha a hallgató nem cselekszik aszerint. Átírva Krisztus hasonlatát: Aki hallja Isten Szavát és aszerint cselekszik, hasonlít a bölcs emberre, aki sziklára építi az õ házát, a vihar nem fogja elmozdítani. De aki hallja Isten Szavát és nem alkalmazza, az olyan mint a nem bölcs ember, aki homokra épít és a vihar lerombolja a házat. (lásd: Mt 7:24-27)
M: Morpheus az mondja, hogy "Õ azt mondaná, eleget tud."
S: Az, hogy az újságok
nem írnak meg minden egyes eseményt, amik a világban
történtek, nem jelenti azt, hogy az újságok
nem igazak. Hasonlóan, Isten szava igaz. Habár nem ír
le mindent ami volt vagy lenni fog. Még János
evangéliuma is ezzel ér véget: " De
van sok egyéb is, a miket Jézus cselekedett vala, a
melyek, ha egyenként megiratnának, azt vélem,
hogy maga a világ sem foghatná be a könyveket, a
melyeket írnának." (Jn 21:25)
Az
igazság, amit Isten leírt Szavában elegendõ
az emberiség számára. Pontosan elmondja, hogyan
lehet örök életünk - csak higgyünk Jézus
Krisztusban, hogy megvált bûneinkbõl. A méreg
ellenmérgének leírása csak az
ellenméregrõl kell szóljon, nem kell megtanítson
süteményt sütni. Az Orákulum csak azt mondja
el Neonak, amit tudnia kell. Hasonlóan, Isten Szava arra
készült, hogy elmondja az emberiségnek, amire most
van szüksége. A keresztényeknek egy örökkévalóság
áll majd rendelkezésre a többi dolog
megismerésére.
M: Az Orákulum nem valami különlegesen néz ki, egyszerû és hétköznapi.
S: Az igazságnak nem kell hivalkodnia magával. A tartalom a lényeg, nem a csomagolás különlegessége. Még maga Jézus sem mint egy jóképû ember jött a földre. Ézsaiás 53:2 megjövendölte Jézusról "nem volt néki alakja és ékessége, és néztünk reá, de nem vala ábrázata kivánatos! ". Isten nem szépséggel vagy karizmával akarja lenyûgözni az embereket, hanem az igazság lényegével. Isten szava a tökéletes igazság egyszerû csomagolásban.
M: Az Orákulum megjövendöli Neonak: " Ne izgasd magad a váza miatt" Neo megkérdezi: "Milyen váza" éppen mielõtt leveri a vázát.
S: Az Orákulum képessége, hogy megmondja a jövõt természetfeletti - valami olyan, amire a gépek nem lesznek képesek.
Két párhuzam
lehet itt:
1) Isten természetfeletti hatalma
2) Isten
kegyelme és megbocsátása
1) Isten Szava sok próféciát tartalmaz, legtöbbjük már beteljesedett, mások az idõk végén fognak. Az ellenõrizhetõ próféciák mutatják Isten természetfeletti hatalmát és adnak nagy hitelességet Isten Szava más kijelentéseinek. Egy példa a beteljesedett próféciára Dániel könyvének 2. és 8. fejezete, ami pontosan megjövendöli négy világbirodalom sorrendjét: Babilon, Medo-Perzsia, Görögország és Róma. Ott van még a sok beteljesedett Ótestamentumi prófécia Jézusról - hogy Betlehemben fog születni, hogy Egyiptomból fogják kihívni (miután családja oda menekül Heródes mészárlása után), Nazaretbõl fog jönni (ahol Jézus felnõtt miután visszatértek Izraelbe), stb. Istennek nyilvánvalóan megvan a képessége a jövõ irányítására, ami vigasz a hívõknek és az Isten Szavában olvasható utasításokban való hitet ad.
2) Miként Isten kegyelmes és megbocsátó, az Orakulum mondja, hogy "Ne aggódj [az eltört] váza miatt". Isten megfizetet minden keresztény bûnéért a kereszten. Egy keresztény végtelen kegyelmet kap hibáira, amint növekszik az Úrban. Ez nem jelent a bûnre való engedélyt, hanem a szolgálatra. Isten fegyelmezi lázadó gyermekeit, hogy kiigazítsa útjukat, és megkegyelmez a hibákért, amíg a gyermek próbálja jól csinálni.
M: "Hadd áruljak el egy kis titkot" mondja az Orákulum.
S: Isten igéje feltárja Isten titkait a keresztényeknek, amint megengedi nekik, hogy szellemileg megértsék a leírtakat. "Ímé titkot mondok néktek. " (1 Kor 15:51 és más helyek). Az Isten Szelleme iránti érzékenység döntõ a keresztényeknek, amint Szavát olvassák. "Nekünk azonban az Isten kijelentette az õ Lelke által:mert a Lélek mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is. " (1 Kor 2:10)
M: Az Orákulum megmutatja Neonak a latin közmondást: "Temet Nosce", ami azt jelenti: Ismerd meg önmagad. Azt mondja, amikor megismered önmagad "egyszerûen tudod, tetõtõl talpig."
S: A Szentírás sok dolgot elmond egy kereszténynek arról, hogy ki van igazán Krisztusban. Az Isten Szavában való hit által a keresztény megtanulja, hogy nem csak tettesse, hogy új Krisztusban, hanem tényként tudja. Idõvel és a több hit által ez a "tudás" automatikusság válik az érett kereszténynek és kulcsfontosságú az Istenben való erõsödéséhez, ahogy Neo nem erõltetett "tudása" is teljes, nyugodt erõt eredményez a film végén.
M: Az Orákulum megvizsgálja Neot. Kiemelten megvizsgálja a fogát, szemeit és kezeit.
S: Habár az Orákulum cselekedete a pogány tenyérjóslásra erõsen emlékeztet, párhuzamba állíthatjuk ezeket a 'vizsgálatokat' azzal, ahogy Isten Igéje vizsgálja a keresztényt. " Mert az Istennek beszéde élõ és ható, és élesebb minden kétélû fegyvernél, és elhat a szívnek és léleknek, az ízeknek és a velõknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait." (Zsid 4:12) Ahogy Dávid király kérte Istent: "Vizsgálj meg engem, oh Isten, és ismerd meg szívemet! Próbálj meg engem, és ismerd meg gondolataimat! " (Zso 139:23). Ahogy a test részeit átvizsgálja az Orákulum, a Bibliában a Példabeszédek könyve is tartalmaz sok intést a beszéddel (száj), a nézés tárgyával (szem) és a munkával, cselekedetekkel (kéz) kapcsolatban.
M: Az Orákulum biztosítja Neot "Van egy ajándékod ..."
S: Az egyik dolog, amit Isten Szava tesz, hogy megerõsíti a megváltottság tényét a hívõ lelkében. " Ezeket írtam néktek, a kik hisztek az Isten Fiának nevében, hogy tudjátok meg, hogy örök életetek van," (1 Jn 5:13) " Isten kegyelmi ajándéka pedig örök élet a mi Urunk Krisztus Jézusban." (Rm 6:23 b)
M: Így folytatja az Orákulum " Mintha várnál valamire [...] talán a következõ életedre."
S: Messiási hasonlatként lehetne a feltámadás megjövendölése, a Jn 12:14-hez hasonló. De a 'Neo mint keresztény' példázatban jelentheti azt, hogy a kereszténynek meg kell halnia önzõ élete számára (1 Kor 15:29) és az új, Krisztusban lévõ személyiség szerint kell élnie. " Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, [...] És felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben." (Ef 4:22) " ha a test cselekedeteit a lélekkel megöldökölitek, éltek." (Rm 8:13)
M: Az Orákulum figyelmezteti Neot, hogy egy nehéz választás elõtt áll - neki vagy Morpheusnak meg kell halnia! Morpheussal kapcsolatban ezt mondja az Orákulum " Elveszünk nélküle". Figyelmezteti Neot: "választanod kell, Morpheus élete, vagy a tiéd".
S: Ebben a megrázó kinyilatkoztatásban az Orákulum szavai párhuzamosak a Szentírás két legnagyobb parancsolatával. Ha Morpheust Isten megjelenítõjének tekintjük (ahogy a történet több pontján is megtehetjük), a kijelentés, hogy "elveszünk nélküle" a legnagyobb parancsolatot adja Neonak: " Szeresd a te Istenedet teljes szívedbõl teljes lelkeddel és teljes elméddel. Ez az elsõ és legnagyobb parancsolat " (Mt 22:37). Ha Morpheust az érett keresztény szerepébe helyezzük, aki segíti Neot (ebbe is könnyen behelyettesíthetõ a példázatokba Morpheus), akkor Neo választása, hogy letegye az életét a testvéréért, betölti a második legnagyobb parancsolatot: " ... és a második hasonlatos hozzá: szeresd felebarátodat, mint önmagadat" (Mt 22:29). Ezzel beteljesíti azt is, hogy "Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, a miképen én szerettelek titeket. " (Jn 15:12)