IV. Zengő Egészségnap

    Az „Egészséges Óvodások Sárbogárdon TÁMOP 6.1.2-11/1-2012-1564” projekt keretében rendeztük meg június 4.-én a IV. Egészségnapot óvodánkban.

    Ezen a szép, napsütéses napon óvodánk összes gyermeke, dolgozója, mozogni vágyó anyukája, apukája kisétált az Ifjúsági parkba, hogy ismét mozgással töltsünk el egy egész délelőttöt. A bemelegítő futás után Németh Mariann vezetésével közösen aerobikoztunk, melyet a gyerekek és a felnőttek egyaránt élveztek. Ezután az alapos bemelegítés után próbálhatták ki a gyerekek a parkban kialakított akadálypálya négy állomását. Egy állomáson egyszerre mindig csak két csoport ügyeskedhetett, vagy éppen versenyezhetett egymással. A gyerekek körében a legnépszerűbb a roller és a kerékpár akadálypálya volt, ahol nagyon ügyesen szlalomoztak a bóják között, de nagy élvezettel vették birtokba és próbálgatták a gördeszka pályát is. Ezeken kívül még kipróbálhatták erejüket, gyorsaságukat, ügyességüket a célba dobás, zsákban futás, kötélhúzás, kapura rúgás, nyári sítalpazás, ugróiskolázás során is. Ennyi mozgásos játék közben igazán jólesett a fák árnyékában elfogyasztott pogácsa, és gyümölcslé.

    Kellemesen elfáradva tértünk vissza óvodánkba, ahol finom gyümölcsök várták a gyerekeket. Az eper, nektarin, sárgadinnye, görögdinnye illata, ízvilága már a közelgő nyári szünet hangulatát idézte fel bennünk, ezen a szép júniusi délelőttön.

Pálinkásné Horváth Erzsébet 

Sárbogárdi Zengő Óvoda

Zengő óvodások túrája a Velencei- hegységben


Turistautakon, tanösvényeken, csendben járva,

tanuljuk meg szeretni, ismerni és tisztelni a természetet. „


Az „Egészséges óvodások Sárbogárdon TÁMOP – 6.1.2.-11/1-2012-1564„ projekt keretében két alkalommal szerveztünk kirándulást a Velencei-hegységbe. A gyalogtúrák célja az volt, hogy a gyermekekkel megismertessük a természetet, erdei élményt-és tapasztalatot nyújtsunk, természetvédelemre neveljük őket.
Május 20-án a Süni és Micimackó, május 27-én pedig a Szivárvány és Margaréta nagycsoportos gyermekekkel túráztuk végig a Pákozd-Sukoró útvonalat.
Mindkét alkalommal élvezetesre, élménnyel telire sikeredett a nap, az időjárás is ragyogó, napsütéses volt.
Pákozd volt útvonalunk első állomása. Hosszú utat gyalogoltunk végig, a gyönyörű tájat megismerve és abban gyönyörködve. Növény-és állathatározót igénybe véve azonosítottuk be az itt fellelhető növényeket, bogarakat, gyíkokat, madarakat. A túrajelzést követve – piros kereszt – jutottunk el tisztásokon /egykori katonai gyakorlótér/, fenyő-és bükkerdőn át a pákozdi természetvédelmi területen található ingókövekhez. Ezek a természeti képződmények nagy hatással voltak a gyermekekre is. Megmászva és a résekbe bekukucskálva a gyermekek fantáziája szárnyra kelt. Fantasztikus történeteket kitalálva játszottak a sziklák körül. Később „ indiánosdit„ is játszottunk a lankákon.
Sukorón az arborétum területén folytattuk a gyalogtúrát. Sok-sok ismeretre tettünk szert itt is. A Természetrajzi- és Halászati Múzeum lenyűgözte a gyermekeket. Kipróbálhattak olyan játékokat, amelyek összefüggnek az arborétum állat-és növényvilágával, ezáltal kerülve közel ehhez a közeghez. A kalandjátszótéren „kitombolhatták„ magukat, feledve az egész napi gyaloglást. A kilátót megmászva fentről csodálhattuk meg a Velencei- hegység gyönyörű tájképét és a Velencei-tavat.
A visszaúton a gyermekek azt tervezgették, hogy milyen térképet, rajzot készítenek a napi útjukról, élményeikről.
Reméljük, maradandó élményt nyújtottunk gyermekeinknek a természetjárás örömével, elültetve bennük a vágyat, hogy sokat túrázzanak ezután is.
Örömmel tölt el bennünket, hogy részesei lehettünk a természet egy kis szegletének felfedezésének!

Mészáros Márta óvodapedagógus

Sárbogárdi Zengő Óvoda

Egy kicsi mozgás mindenkinek kell...”


Egészséges óvodások Sárbogárdon TÁMOP-6.1.2.-11/1-2012-1564 „ projekt keretében a rendszeres testmozgást elősegítő szabadidős programok megvalósításában május 29-én csütörtökön délelőtt az óvoda udvarán négy állomásos akadálypályán próbálhatták ki a gyerekek az ügyességüket és a kitartásukat.

A zenére történő bemelegítő gimnasztikai gyakorlatok után körbefutották a gyerekek az óvodát, majd a kijelölt helyről köredzés formájában haladtak végig az akadálypályán.

Az egyik helyen sítalpakon egyensúlyozhattak szólóban, párban, trióban. Kipróbálhatták a négyes sítalpon járást, ahol egyszerre kellett a bal, majd a jobb lábukat emelni a haladáshoz. Borzasztó összpontosítást, türelmet és összedolgozást igénylő feladat volt.

A második helyen a kislabda eldobás művészetét kísérletezhették ki alsó -,felső -, egykezes és kétkezes dobás technikával. Mind e közben az udvari mászókákat is felhasználhattuk, mint akadály leküzdést.

A harmadik állomáson a trambulinon való ugrálás szolgáltatta a feladatot, ahol zenére, zene nélkül, számolva és számolatlanul mozogtak a gyerekek.

Az utolsó állomáson bekötött szemmel, kötelet fogva haladtak végig a kötélpályán, mely egyszerre volt érdekes, izgalmas, vicces.

A délelőtt folyamán szezonális (eper, cseresznye) és déli gyümölcsöket (banán, nektarin, dinnye) kínáltunk az elfáradt, elcsigázott gyerekeknek. Jó kedvű, vidám hangulatban telt a délelőtt.

Délután is folytatódott a program, de már a felnőtteknek szólt az előadás.

Mádi Imréné, Vera néni természetgyógyász tartott érdekes, információkban bővelkedő, hangulatos beszámolót az egészséges életmódról.

Szót ejtett a gyógyszerekről, az elfelejtett gyógynövényekről és ételekről, a prevenció fontosságáról. A feltett kérdéseket megválaszolva, segítő tanácsokkal és egy-két praktikus technikával látta el a kérdező szülőket.

Köszönet a színvonalas, tartalmas előadásért!


Szabó Zoltánné óvodapedagógus,
Sárbogárdi Zengő Óvoda

Zengő II. Egészségnap

 

 

A Sárbogárdi Zengő Óvodában 2014. 03. 27-én tartottuk a második egészségnapot. A rendezvény része és folytatása az „Egészséges óvodások Sárbogárdon” TÁMOP-6.1.2.- 11/1-2012-1564 pályázatnak.

Ez alkalommal a reform ételek kerültek középpontba. Az előkészületek már napokkal ezelőtt megkezdődtek a csoportokban. Minden óvodapedagógus úgy irányította a különböző óvodai tevékenységeket, játékokat, hogy a gyermekek figyelmét az „egészség” szó jelentése felé orientálja. A középsős és nagycsoportos korosztály változatos rajzokkal jelenítette meg, hogy a saját családjukban mit tesznek az egészségért. Láthattunk focizást, konditermet, uszodát, biciklizés, lovaglást ábrázoló rajzokat. Az elkészült műveket az óvoda aulájában kiállítottuk, hogy szülők is megcsodálhassák gyermekeik munkáját.

Az egészséges életmód kialakításában az étkezés minőségére is fontos hangsúly fektetnünk. Az elmúlt alkalommal már sokféle gyümölccsel és zöldséggel megismerkedhettek a gyermekek, most az egészségesebb pékáruk, szendvicsek, saláták, édességek kerültek sorra. Az óvoda aulájában finomságokkal terítettük meg az asztalokat. Többféle pékárut kóstolhattak a gyerekek: tönkölyös-hajdinás, köleses, magvas kiflik, zsemlék, bucik és ezekből készült szendvicseket gépsonkával, medvehagymás, köleses szendvicskrémekkel, füstöltlazaccal, mangalicaszalmáival, zöldsalátákkal, finom sajtokkal. Fenséges volt a kókuszolajon sütött csirkemell cézársalátával, fittness salátával, zöldséges bulgurral, zöldséges kölessel, joghurtos öntettel.

Ezenkívül megkóstolhatták a kecskesajtos salátát és az édes köleskását mézzel, gyümölcsökkel, valamint a paleo piskótatekercset.

Délelőtt csoportonként foglaltuk el az aulát. Minden kisgyermek végigkóstolhatta ízlése szerint a különböző ételeket. Biztattuk őket, hogy mindent kóstoljanak meg és közben elmondtuk, hogy melyik ételnek mi a neve, miből készült és miért van jótékony hatása a szervezetünkre.

Délután a szülőket is fogadtuk a terített asztalokkal. A gyerekek már ismerősen válogattak és ajánlották szüleiknek, hogy mit kóstoljanak meg, és mi ízlett nekik a legjobban. Nagy sürgés-forgás volt délután az óvodában és örömmel láttuk, milyen jól érzik magukat szülők és gyermekek egyaránt.

A finom ételek mellett, lehetőség volt a védőnők közreműködésével vérnyomás- és vércukormérésre, sokan éltek is ezzel.

Az egészséges ételek mellé jól illettek a rostos zöldség- és gyümölcslevek, amelyek szintén megkóstolhatott mindenki.

„Reformételek” címmel egy kis füzetet állítottunk össze a szülőknek – hasznos tudnivalókkal az egészséges táplálkozásról. Bízunk benne, hogy a családok konyhájában is gyakrabban előfordulnak az itt megismert alapanyagok. Reméljük, hogy ebben az ízekben gazdag, élménydús nappal hozzájárulhattunk gyermekeink egészségéhez.

 

                                                           Kőrösi Erika óvodapedagógus, 

Sárbogárdi Zengő Óvoda

1.      Zengő Egészségnap 

                                                                                             

Óvodánkban 2014 február 26-án a TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1564 „Egészséges óvodások Sárbogárdon” pályázat keretén belül tartottuk meg az első egészségnapunkat.

Pedagógiai programunkban kiemelten foglalkozik az egészséges életmóddal, melynek fontos része az egészséges táplálkozás.

Ezen a napon gyermekeinknek rendkívül változatos, színes és igen egészséges táplálkozásban volt részük. 

Délelőtt mind a nyolc csoportban a legkülönfélébb gyümölcsökkel ismerkedhettek a gyerekek (mangó, gránátalma, pomelo, papaya, datolyaszilva, csillaggyümölcs, avokádó stb.).  

A játékos feladatok során – új ismereteket szereztek, csoportosítottak, összehasonlítást végeztek, új formákkal, ízekkel ismerkedtek stb.

 Ezt követően került sor a gyümölcssaláta elkészítésére. Gyümölcssalátához amint vágták fel a gyerekek a különböző alapanyagokat a tányérokon nagyon aranyos, ötletes formák keltek életre (virág, teknős, napocska, stb.) Ezekkel a tálalási ötletekkel is inspirálhatók a gyerekek és könnyen rávehetők, hogy fogyasszák a gyümölcsöket.

Néhány csoportban a gyümölcssaláta mellett, gyümölcsturmix készítésére is sor került, s ennek azoknak a gyerekeknek a körében volt nagy sikere akik egyébként nem fogyasztják a nyers gyümölcsöt.

Tél végén ezek a gyümölcsök – egészségesek – látványosak – ízletesek voltak.

Délután az óvoda aulájában elhelyezett asztalokon tálaltuk fel a szülők számára a különféle önteteket a salátákhoz és mártogatósokat a zöldségekhez. A látványukkal csábító ételek kedvet ébresztettek a gyermekekben és a felnőttekben is az újdonságok megkóstolására.

Jó volt látni milyen élvezettel kóstolgattak.

Úgy érzem, hogy igen hasznosan telt a napunk, és a bemutató is kedvet ébresztett a résztvevőkben, hogy otthon is elkészítsék ezeket az egészséges ételeket a gyerekekkel közösen. Ehhez nyújt segítséget az erre az alkalomra összeállított receptgyűjteményünk is.

 

                                                                                           Koncz Jánosné

                                                                                   Sárbogárdi Zengő Óvoda

                                                                                                                                                                                                                               
Sárbogárd Város Önkormányzata
Egészséges óvodások Sárbogárdon”
Pályázat: TÁMOP - 6.1.2-11/1-2012-1564
Az egészségterv megvalósításának folyamata – cselekvési program
 
a)      Egészségterv elkészítése
b)      2 Sportfoglalkozás – a speciális foglalkozások iránti igény felmérése csoportonként: sajtkukac, táncos sportfoglalkozás. 10 hónapig heti 2-2 alkalommal történő testmozgás  
                                          tervezése, szervezése.
 c)      2 Túra szervezése – a rendszeres testmozgást elősegítő szabadidős programok szervezése
          Célja: a természet fokozatos megismerése, személyes erdei élmény és széleskörű tapasztalat nyújtása, mozgásra ösztönzés egy színvonalas, jó hangulatú szabadtéri rendezvény szervezésével.                  Túrázás során felhívjuk a gyermekek figyelmét a természet szépségeire, értékeire, természetvédelemre.
         Gyalogos, csoportos túrák, kirándulások szervezése – közös élmények szerzése – öröme, ízek, illatok, hangulatok, gyűjtés.
d)     Egészségnapok szervezése:
Egészségnap 1. -  Az egészség megőrzésének az alapja az egészséges táplálkozás, különösen fontos a zöldség, gyümölcsfogyasztás. Nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges táplálkozásra a     szülőkkel együttműködve.
-        gyümölcs és vitamin saláták készítése
-        zöldségfélék kiemelt szerepe az étkezésben
-        pozitív szemlélet formálása a témaválasztásban
-        „receptgyűjtemény”
                 Egészségnap 2. – helyes táplálkozási szokások, és egészséges ételek bemutatása ismerkedés a reformételekkel – kóstolással egybekötött bemutató.
         Egészségnap 3. -  Sportversenyek, kirándulások a szülőkkel. Tavaszi túrák a nagycsoportosoknak. Környezetvédelem
  • Mozgásos tevékenységek –foci–erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség fejlesztése.
  •  Baleset megelőzés - elsősegélynyújtás.
  • Előadás - Testi- lelki egészség témában
         Egészségnap 4. – Családi sportnap – bemutatók, versenyek, mozgásos versenyjátékok ( ügyességi és sorversenyek ), bábelőadás, kiállítás


 "Inkluzív intézmények Sárbogárdon"    

TÁMOP 3.4.2.A/11-2-2012-0001




Nagy örömmel töltött el bennünket, hogy ismét részesei lehettünk az EGYMI által benyújtott pályázatnak. A pályázat kiemelt célja, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében, oktatásában részt vevő intézmények (speciális és többségi) szervezete és működése alkalmassá váljon az inkluzív nevelés megvalósítására, megújuljon az intézmények pedagógiai gyakorlata, megvalósuljon a gyermekek körében megnyilvánuló képességbeli és tanulási szükségleteihez való alkalmazkodás.
Az együttnevelésben részt vevő intézményekben elengedhetetlen a jelenleg integrált nevelésben résztvevő sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásának javítása, a befogadó pedagógiai gyakorlat széles körű elterjesztése. Az átvezetés és befogadás minőségi megvalósítása csak az intézmények pedagógusainak optimális együttműködésével, az érintett valamennyi szereplő aktív bevonásával, részvételével, a pedagógiai környezet, eszközrendszer megújításával lehetséges.
Az SNI gyermekek integrált oktatását hatékonyan tudja megvalósítani az óvoda, ha programjában kiemelt helyet kap a differenciált nevelés, a prevenció, amely személyre szabott fejlesztési tervekben valósul meg. A pedagógusnak nagy a szerepe abban, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek differenciált nevelése következtében csökkenteni tudja a hátrányokat, megpróbál esélyt adni, hogy a hátrányok leküzdésével, csökkentésével a gyermek sikeresen haladjon.
Differenciált nevelésünk célja kialakítani azokat a képességeket, készségeket, szokásokat, melyek lehetővé teszik a sikeres beilleszkedést, hogy a gyermekek életkoruknak megfelelő korosztállyal együtt tudjanak haladni. Éppen ezért minél kevesebb sikertelenség, kudarc érje őket az óvodában. A sajátos nevelési igényű gyermek jól fejleszthető az óvodai csoportban egyéni fejlesztési terv alapján. Kiemelt jelentőségű, valamint a fejlesztés alapja az érzelmi biztonságot nyújtó, derűs, szeretetteljes, befogadó légkör megteremtése. A fejlesztés eszköze: a tudatosan tervezett, szervezett, tevékenységek általi játék, ami elősegíti a gyermek képességeinek fejlődését. A fejlesztés a nevelési év során folyamatosan történik.
Intézményünk nyitott, elfogadó, szeretetteljes, élményeket nyújtó környezetet biztosít a gyermekeknek, így a sajátos nevelési igényű gyermekek számára is. Befogadó intézményként a szülőkkel együttműködve kívánjuk együtt nevelni a többséggel a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, a tanulási, magatartási és beilleszkedési zavarral küzdő, a kiemelkedő képességű gyermekeket.
Kompetencia alapú programcsomag bevezetése
a Bóbita csoportban a 2010/2011-es nevelési évben
Sárbogárd Város Önkormányzatának támogatásával intézményünk részt vett a TÁMOP 3.4.2 /09/2 számú pályázaton. A pályázat kapcsán vállaltuk, hogy a 2010/2011-es nevelési évtől egy óvodai csoportban bevezetjük a kompetencia alapú programcsomagot.
A kompetencia alapú programcsomag az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának szellemiségében – alapelvek, óvodakép-gyermekkép, játékközpontúság, szellemiség és szemléletmód – készült. Ugyanakkor a XXI. század szellemiségének megfelelően a kompetencia, mint központi kategória hatja át az egész programcsomagot, melynek elemei, részenként illesztve is, felhasználhatók szinte bármely legitim helyi nevelési programhoz, másrészt – nevének megfelelően – egészében is, komplexen és csomagként kezelve is használható.
Nevelési cél a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése, a kreativitás előtérbe helyezése, a kompetenciaérzék kialakítása, fenntartása.
Figyelembe kell vennünk:
-          az ONOAP irányelveit,
-          a játék, az érzelmek, az erkölcs meghatározó szerepét,
-          a magyar nemzeti kultúrát, hagyományát,
-          az inklúzív (befogadó) pedagógia cél- és feladatrendszerét,
-          az iskolára alkalmasság fejlettségi szintjét.
Alapvető változásra nem volt szükség, hiszen a Helyi Nevelési Programunk alapelve is az, ami a kompetencia alapú nevelésé: úgy fejleszteni a készségeket, hogy a gyermekek aktív, cselekvő részvételére alapozzunk. Ami mégis új: a negyedéves ciklusokra bontott nevelési év témája a négy őselem a – LEVEGŐ, TŰZ, VÍZ, FÖLD – köré szervezi a feldolgozandó témákat. Elemenként és nevelési területenként széles spektrumú módszertani ajánlást kínál. Nagy hangsúlyt fektet a néphagyományok átadására, fokozottan hangsúlyozza a differenciált fejlesztést, kiemelten kezeli az óvoda-iskola problémakörét. A projekt mindig konkrét, mert megfelel az óvodáskorú gyermek gondolkodásának, és mindig komplex, a téma sokoldalú megközelítésének megfelelően. Ez a szemlélet nem új óvodánkban, hiszen már több éve alkalmazzuk a projektmódszert.
E programcsomag bevezetését követően a szülők biztosítékot kapnak, arra vonatkozóan, hogy:
-          a program középpontjában a gyermekük áll;
-          a szabad játék megmarad a nevelés egyik eszközének;
-          figyelembe veszi a gyermekek egyéni és életkori sajátosságait;
-          értékeli a gyermek azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek;
-          a gyermekek komplex képességeik fejleszthetők;
-          a boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani kívánjuk gyermekeink számára;
-          a program alkalmazása során a gyermek illeszthető lesz a következő oktatási folyamathoz, az iskolához;
A kompetencia alapú programcsomag egésze a kompetens személyiség alakítására, komplex fejlesztésére törekszik oly módon, hogy maga az óvodapedagógus is kompetensen kezelhesse a programcsomag tartalmát, módszertanát. A programcsomag anyaga bármikor továbbfejleszthető, folyamatosan alakítható, alkalmas az egész életen át tartó tanulás megalapozására, úgy, hogy figyelembe veszi az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságait, főbb tevékenységi körét.
A mai kor kívánalmait figyelembe véve alkalmazzuk a kompetencia alapú programcsomag azon részeit, mely megvalósítható óvodánkban.
Olyan lehetőségeket teremtünk, amelyekben egy-egy adott képesség működésbe léphet, ezáltal fejlődhet. Ahhoz, hogy jó együttműködés alakuljon ki abban hangsúlyozottan fontos minden egyes gyermek érdeke, és a pedagógus megértő, biztonságot jelentő szerepe.
Óvodánk nevelési célja, az egész gyermeki személyiség fejlesztése:
-          az életkori sajátosságok ismeretével,
-          az eltérő fejlettségi ütem szem előtt tartásával,
-          ­az egyéni képességek figyelembevételével,
-          a kreativitás hangsúlyozásával,
-          a kompetenciaérzés kialakításával és fenntartásával.
A szocializáció szempontjából különös jelentőségű a közös élményekre épülő tevékenységek gyakorlása. Az óvodai élet szervezése segíti a gyermek erkölcsi tulajdonságainak, szociális készségeinek és képességeinek, attitűdjeinek, azaz kompetenciáinak és akaratának fejlődését, a szokás és normarendszer megalapozását.
A sikeresen elvégzett mozgásos feladat növeli a hatékonyság – kompetencia – érzését, a mozgás feletti kontroll, az én-kontroll funkciókat erősíti, a mozgásos feladatok kivitelezésére fordított összpontosítás figyelemkoncentrációt, a kitartást, az erőfeszítésekre való képességet fokozza.
Az óvodában komplex nevelés folyik. A nevelési területek elméletileg differenciáltak, elkülönülnek, a gyakorlatban azonban a tárgyi koncentráció elvének megfelelően egységet alkotnak. A nevelési cél a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése, a kreativitás előtérbe helyezése és a kompetenciaérzés kialakítása, fenntartása.