IV.
Zengő Egészségnap
Az
„Egészséges
Óvodások Sárbogárdon TÁMOP
6.1.2-11/1-2012-1564” projekt keretében rendeztük
meg június 4.-én a IV. Egészségnapot
óvodánkban.
Ezen a
szép,
napsütéses napon óvodánk összes
gyermeke, dolgozója, mozogni vágyó
anyukája,
apukája kisétált az Ifjúsági parkba,
hogy ismét mozgással töltsünk el egy
egész
délelőttöt. A bemelegítő futás után
Németh Mariann vezetésével közösen
aerobikoztunk, melyet a gyerekek és a felnőttek egyaránt
élveztek. Ezután az
alapos bemelegítés után
próbálhatták ki a gyerekek a parkban
kialakított
akadálypálya négy állomását.
Egy állomáson egyszerre mindig csak két csoport
ügyeskedhetett, vagy éppen versenyezhetett
egymással. A gyerekek körében a
legnépszerűbb a roller és a kerékpár
akadálypálya volt, ahol nagyon ügyesen
szlalomoztak a bóják között, de nagy
élvezettel vették birtokba és
próbálgatták
a gördeszka pályát is. Ezeken kívül
még kipróbálhatták erejüket,
gyorsaságukat,
ügyességüket a célba dobás,
zsákban futás, kötélhúzás,
kapura rúgás, nyári sítalpazás,
ugróiskolázás során is. Ennyi
mozgásos játék közben igazán
jólesett a fák árnyékában
elfogyasztott pogácsa, és gyümölcslé.
Kellemesen
elfáradva tértünk vissza óvodánkba,
ahol finom gyümölcsök várták a gyerekeket.
Az eper, nektarin, sárgadinnye, görögdinnye illata,
ízvilága már a közelgő
nyári szünet hangulatát idézte fel
bennünk, ezen a szép júniusi délelőttön.
Pálinkásné
Horváth
Erzsébet
Sárbogárdi
Zengő Óvoda
|
|
Zengő
óvodások túrája a Velencei-
hegységben
„
Turistautakon,
tanösvényeken,
csendben járva,
tanuljuk meg szeretni,
ismerni és tisztelni a természetet. „
- Az
„Egészséges óvodások
Sárbogárdon TÁMOP –
6.1.2.-11/1-2012-1564„ projekt keretében két
alkalommal
szerveztünk kirándulást a Velencei-hegységbe.
A gyalogtúrák
célja az volt, hogy a gyermekekkel megismertessük a
természetet,
erdei élményt-és tapasztalatot nyújtsunk,
természetvédelemre
neveljük őket.
- Május
20-án a Süni és Micimackó, május
27-én pedig a Szivárvány és
Margaréta nagycsoportos gyermekekkel túráztuk
végig a
Pákozd-Sukoró útvonalat.
- Mindkét
alkalommal élvezetesre, élménnyel telire
sikeredett a nap, az
időjárás is ragyogó, napsütéses volt.
- Pákozd
volt útvonalunk első állomása. Hosszú utat
gyalogoltunk végig,
a gyönyörű tájat megismerve és abban
gyönyörködve. Növény-és
állathatározót igénybe véve
azonosítottuk be az itt fellelhető
növényeket, bogarakat, gyíkokat, madarakat. A
túrajelzést követve – piros kereszt –
jutottunk el tisztásokon
/egykori katonai gyakorlótér/, fenyő-és
bükkerdőn át a pákozdi
természetvédelmi területen található
ingókövekhez. Ezek a
természeti képződmények nagy hatással
voltak a gyermekekre is.
Megmászva és a résekbe bekukucskálva a
gyermekek fantáziája
szárnyra kelt. Fantasztikus történeteket
kitalálva játszottak a
sziklák körül. Később „
indiánosdit„ is játszottunk a
lankákon.
- Sukorón
az arborétum területén folytattuk a
gyalogtúrát. Sok-sok
ismeretre tettünk szert itt is. A Természetrajzi- és
Halászati
Múzeum lenyűgözte a gyermekeket.
Kipróbálhattak olyan játékokat,
amelyek összefüggnek az arborétum
állat-és növényvilágával,
ezáltal kerülve közel ehhez a közeghez. A
kalandjátszótéren
„kitombolhatták„ magukat, feledve az egész
napi gyaloglást. A
kilátót megmászva fentről csodálhattuk meg
a Velencei- hegység
gyönyörű tájképét és a
Velencei-tavat.
- A
visszaúton a gyermekek azt tervezgették, hogy milyen
térképet,
rajzot készítenek a napi útjukról,
élményeikről.
- Reméljük,
maradandó élményt nyújtottunk
gyermekeinknek a természetjárás
örömével, elültetve bennük a vágyat,
hogy sokat túrázzanak
ezután is.
- Örömmel
tölt el bennünket, hogy részesei lehettünk a
természet egy kis
szegletének felfedezésének!
Mészáros
Márta óvodapedagógus
Sárbogárdi
Zengő Óvoda
|
|
„Egy
kicsi mozgás
mindenkinek kell...”
„Egészséges
óvodások Sárbogárdon
TÁMOP-6.1.2.-11/1-2012-1564 „
projekt
keretében a rendszeres testmozgást elősegítő
szabadidős
programok megvalósításában május
29-én csütörtökön délelőtt
az óvoda udvarán négy állomásos
akadálypályán próbálhatták
ki a gyerekek az ügyességüket és a
kitartásukat.
A zenére történő
bemelegítő gimnasztikai
gyakorlatok után körbefutották a gyerekek az
óvodát, majd a
kijelölt helyről köredzés formájában
haladtak végig az
akadálypályán.
Az egyik helyen sítalpakon
egyensúlyozhattak szólóban,
párban, trióban. Kipróbálhatták a
négyes sítalpon járást,
ahol egyszerre kellett a bal, majd a jobb lábukat emelni a
haladáshoz. Borzasztó összpontosítást,
türelmet és
összedolgozást igénylő feladat volt.
A második helyen a kislabda
eldobás
művészetét
kísérletezhették ki alsó -,felső -,
egykezes és kétkezes dobás
technikával. Mind e közben az udvari
mászókákat is
felhasználhattuk, mint akadály leküzdést.
A harmadik állomáson a
trambulinon
való ugrálás
szolgáltatta a feladatot, ahol zenére, zene
nélkül, számolva és
számolatlanul mozogtak a gyerekek.
Az utolsó
állomáson
bekötött szemmel, kötelet
fogva haladtak végig a kötélpályán,
mely egyszerre volt érdekes,
izgalmas, vicces.
A délelőtt folyamán
szezonális (eper, cseresznye) és
déli gyümölcsöket (banán, nektarin,
dinnye) kínáltunk az
elfáradt, elcsigázott gyerekeknek. Jó kedvű,
vidám hangulatban
telt a délelőtt.
Délután is
folytatódott a
program, de már a
felnőtteknek szólt az előadás.
Mádi Imréné,
Vera néni
természetgyógyász tartott
érdekes, információkban bővelkedő, hangulatos
beszámolót az
egészséges életmódról.
Szót ejtett a
gyógyszerekről, az
elfelejtett
gyógynövényekről és ételekről, a
prevenció fontosságáról.
A feltett kérdéseket megválaszolva, segítő
tanácsokkal és
egy-két praktikus technikával látta el a
kérdező szülőket.
Köszönet a
színvonalas, tartalmas
előadásért!
Szabó
Zoltánné
óvodapedagógus,
Sárbogárdi Zengő Óvoda
|
|
Zengő II. Egészségnap
A
Sárbogárdi
Zengő Óvodában 2014. 03. 27-én tartottuk a
második egészségnapot. A rendezvény
része és folytatása az
„Egészséges óvodások
Sárbogárdon” TÁMOP-6.1.2.-
11/1-2012-1564 pályázatnak.
Ez alkalommal a
reform ételek kerültek középpontba. Az
előkészületek már napokkal ezelőtt
megkezdődtek a csoportokban. Minden óvodapedagógus
úgy irányította a különböző
óvodai tevékenységeket, játékokat,
hogy a gyermekek figyelmét az
„egészség” szó
jelentése felé orientálja. A középsős
és nagycsoportos korosztály változatos
rajzokkal jelenítette meg, hogy a saját
családjukban mit tesznek az
egészségért. Láthattunk focizást,
konditermet, uszodát, biciklizés, lovaglást
ábrázoló rajzokat. Az elkészült
műveket az óvoda aulájában
kiállítottuk, hogy szülők
is megcsodálhassák gyermekeik munkáját.
Az
egészséges
életmód kialakításában az
étkezés minőségére is fontos
hangsúly fektetnünk. Az
elmúlt alkalommal már sokféle
gyümölccsel és zöldséggel
megismerkedhettek a
gyermekek, most az egészségesebb pékáruk,
szendvicsek, saláták, édességek
kerültek sorra. Az óvoda aulájában
finomságokkal terítettük meg az asztalokat.
Többféle pékárut kóstolhattak a
gyerekek: tönkölyös-hajdinás, köleses,
magvas
kiflik, zsemlék, bucik és ezekből készült
szendvicseket gépsonkával,
medvehagymás, köleses szendvicskrémekkel,
füstöltlazaccal, mangalicaszalmáival,
zöldsalátákkal, finom sajtokkal. Fenséges
volt a kókuszolajon sütött csirkemell
cézársalátával, fittness
salátával, zöldséges bulgurral,
zöldséges kölessel,
joghurtos öntettel.
Ezenkívül
megkóstolhatták a kecskesajtos salátát
és az édes köleskását mézzel,
gyümölcsökkel, valamint a paleo piskótatekercset.
Délelőtt
csoportonként foglaltuk el az aulát. Minden kisgyermek
végigkóstolhatta ízlése
szerint a különböző ételeket. Biztattuk őket,
hogy mindent kóstoljanak meg és
közben elmondtuk, hogy melyik ételnek mi a neve, miből
készült és miért van
jótékony hatása a szervezetünkre.
Délután
a
szülőket is fogadtuk a terített asztalokkal. A gyerekek
már ismerősen
válogattak és ajánlották szüleiknek,
hogy mit kóstoljanak meg, és mi ízlett
nekik a legjobban. Nagy sürgés-forgás volt
délután az óvodában és
örömmel
láttuk, milyen jól érzik magukat szülők
és gyermekek egyaránt.
A finom ételek
mellett, lehetőség volt a védőnők
közreműködésével vérnyomás-
és
vércukormérésre, sokan éltek is ezzel.
Az
egészséges
ételek mellé jól illettek a rostos
zöldség- és gyümölcslevek, amelyek
szintén
megkóstolhatott mindenki.
„Reformételek”
címmel egy kis füzetet állítottunk össze
a szülőknek – hasznos tudnivalókkal az
egészséges táplálkozásról.
Bízunk benne, hogy a családok konyhájában
is
gyakrabban előfordulnak az itt megismert alapanyagok.
Reméljük, hogy ebben az
ízekben gazdag, élménydús nappal
hozzájárulhattunk gyermekeink
egészségéhez.
Kőrösi
Erika óvodapedagógus,
Sárbogárdi
Zengő Óvoda
|
|
1.
Zengő
Egészségnap
Óvodánkban
2014 február 26-án a
TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1564 „Egészséges
óvodások Sárbogárdon”
pályázat keretén
belül tartottuk meg az első egészségnapunkat.
Pedagógiai
programunkban
kiemelten foglalkozik az egészséges
életmóddal, melynek fontos része az
egészséges táplálkozás.
Ezen a napon
gyermekeinknek
rendkívül változatos, színes és igen
egészséges táplálkozásban volt
részük.
Délelőtt
mind a nyolc csoportban
a legkülönfélébb gyümölcsökkel
ismerkedhettek a gyerekek (mangó, gránátalma,
pomelo, papaya, datolyaszilva, csillaggyümölcs,
avokádó stb.).
A
játékos feladatok során – új
ismereteket szereztek, csoportosítottak,
összehasonlítást végeztek, új
formákkal, ízekkel ismerkedtek stb.
Ezt
követően került sor a gyümölcssaláta
elkészítésére.
Gyümölcssalátához amint vágták
fel a gyerekek a különböző
alapanyagokat a tányérokon nagyon aranyos, ötletes
formák keltek életre (virág,
teknős, napocska, stb.) Ezekkel a tálalási
ötletekkel is inspirálhatók a
gyerekek és könnyen rávehetők, hogy
fogyasszák a gyümölcsöket.
Néhány csoportban a
gyümölcssaláta mellett, gyümölcsturmix
készítésére is sor került, s ennek
azoknak a gyerekeknek a körében volt nagy
sikere akik egyébként nem fogyasztják a nyers
gyümölcsöt.
Tél végén ezek a
gyümölcsök – egészségesek –
látványosak –
ízletesek voltak.
Délután az óvoda
aulájában elhelyezett asztalokon tálaltuk
fel a szülők számára a különféle
önteteket a salátákhoz és
mártogatósokat a
zöldségekhez. A látványukkal
csábító ételek kedvet ébresztettek a
gyermekekben
és a felnőttekben is az újdonságok
megkóstolására.
Jó volt látni milyen
élvezettel kóstolgattak.
Úgy érzem, hogy igen hasznosan
telt a napunk, és a bemutató
is kedvet ébresztett a résztvevőkben, hogy otthon is
elkészítsék ezeket az
egészséges ételeket a gyerekekkel
közösen. Ehhez nyújt segítséget az erre
az
alkalomra összeállított
receptgyűjteményünk is.
Koncz
Jánosné
Sárbogárdi Zengő Óvoda
|
|
-

-
- Sárbogárd
Város Önkormányzata
- „Egészséges
óvodások Sárbogárdon”
- Pályázat: TÁMOP -
6.1.2-11/1-2012-1564
- Az
egészségterv megvalósításának
folyamata – cselekvési program
-
- a) Egészségterv
elkészítése
- b)
2
Sportfoglalkozás
– a speciális foglalkozások iránti
igény felmérése csoportonként:
sajtkukac, táncos sportfoglalkozás. 10 hónapig
heti 2-2 alkalommal történő
testmozgás
-
tervezése, szervezése.
-
- c) 2
Túra szervezése
– a rendszeres testmozgást elősegítő szabadidős
programok szervezése
-
Célja: a természet fokozatos
megismerése, személyes
erdei élmény és széleskörű tapasztalat
nyújtása, mozgásra ösztönzés egy
színvonalas, jó hangulatú szabadtéri
rendezvény szervezésével.
Túrázás során felhívjuk a gyermekek
figyelmét
a természet szépségeire, értékeire,
természetvédelemre.
-
Gyalogos, csoportos túrák,
kirándulások szervezése –
közös élmények szerzése –
öröme, ízek, illatok, hangulatok, gyűjtés.
-
- d) Egészségnapok
szervezése:
Egészségnap
1.
- Az
egészség megőrzésének az alapja az
egészséges
táplálkozás, különösen fontos a
zöldség, gyümölcsfogyasztás. Nagy
hangsúlyt
fektetünk az egészséges
táplálkozásra a szülőkkel
együttműködve.
- gyümölcs
és vitamin saláták készítése
- zöldségfélék
kiemelt szerepe az étkezésben
- pozitív
szemlélet formálása a
témaválasztásban
- „receptgyűjtemény”
-
Egészségnap
2. –
helyes
táplálkozási szokások, és
egészséges ételek bemutatása
ismerkedés a
reformételekkel – kóstolással
egybekötött bemutató.
-
Egészségnap 3.
- Sportversenyek,
kirándulások a szülőkkel. Tavaszi
túrák a nagycsoportosoknak. Környezetvédelem
- Mozgásos
tevékenységek –foci–erő,
ügyesség, gyorsaság,
állóképesség
fejlesztése.
- Baleset
megelőzés - elsősegélynyújtás.
- Előadás
- Testi- lelki egészség témában
Egészségnap
4. – Családi
sportnap – bemutatók,
versenyek, mozgásos versenyjátékok (
ügyességi és sorversenyek ),
bábelőadás,
kiállítás
|
|
|
"Inkluzív intézmények
Sárbogárdon"
TÁMOP 3.4.2.A/11-2-2012-0001
- Nagy örömmel töltött el bennünket,
hogy
ismét részesei lehettünk az EGYMI által
benyújtott pályázatnak. A pályázat
kiemelt célja, hogy a sajátos nevelési
igényű gyermekek nevelésében,
oktatásában részt vevő intézmények
(speciális és többségi) szervezete és
működése alkalmassá váljon az inkluzív
nevelés megvalósítására,
megújuljon az intézmények pedagógiai
gyakorlata, megvalósuljon a gyermekek körében
megnyilvánuló képességbeli és
tanulási szükségleteihez való
alkalmazkodás.
- Az együttnevelésben részt vevő
intézményekben elengedhetetlen a jelenleg
integrált nevelésben résztvevő sajátos
nevelési igényű gyermekek, tanulók
ellátásának javítása, a
befogadó pedagógiai gyakorlat széles körű
elterjesztése. Az átvezetés és
befogadás minőségi megvalósítása
csak az intézmények pedagógusainak
optimális együttműködésével, az
érintett valamennyi szereplő aktív
bevonásával, részvételével, a
pedagógiai környezet, eszközrendszer
megújításával lehetséges.
- Az SNI gyermekek integrált oktatását
hatékonyan tudja megvalósítani az óvoda, ha
programjában kiemelt helyet kap a differenciált
nevelés, a prevenció, amely személyre szabott
fejlesztési tervekben valósul meg. A pedagógusnak
nagy a szerepe abban, hogy a sajátos nevelési
igényű gyermekek differenciált nevelése
következtében csökkenteni tudja a
hátrányokat, megpróbál esélyt adni,
hogy a hátrányok leküzdésével,
csökkentésével a gyermek sikeresen haladjon.
- Differenciált nevelésünk célja
kialakítani azokat a képességeket,
készségeket, szokásokat, melyek lehetővé
teszik a sikeres beilleszkedést, hogy a gyermekek
életkoruknak megfelelő korosztállyal együtt tudjanak
haladni. Éppen ezért minél kevesebb
sikertelenség, kudarc érje őket az
óvodában. A sajátos nevelési igényű
gyermek jól fejleszthető az óvodai csoportban
egyéni fejlesztési terv alapján. Kiemelt
jelentőségű, valamint a fejlesztés alapja az
érzelmi biztonságot nyújtó, derűs,
szeretetteljes, befogadó légkör megteremtése.
A fejlesztés eszköze: a tudatosan tervezett, szervezett,
tevékenységek általi játék, ami
elősegíti a gyermek képességeinek
fejlődését. A fejlesztés a nevelési
év során folyamatosan történik.
- Intézményünk nyitott,
elfogadó, szeretetteljes, élményeket
nyújtó
környezetet biztosít a gyermekeknek, így a
sajátos nevelési igényű gyermekek
számára is. Befogadó
intézményként a szülőkkel
együttműködve kívánjuk együtt
nevelni a többséggel a sajátos nevelési
igényű, a hátrányos helyzetű, a
tanulási, magatartási és beilleszkedési
zavarral küzdő, a kiemelkedő képességű
gyermekeket.
- Kompetencia alapú
programcsomag bevezetése
- a Bóbita csoportban
a 2010/2011-es nevelési évben
- Sárbogárd
Város Önkormányzatának
támogatásával intézményünk
részt vett a TÁMOP 3.4.2 /09/2 számú
pályázaton. A
pályázat kapcsán vállaltuk, hogy a
2010/2011-es nevelési évtől egy óvodai
csoportban bevezetjük a kompetencia alapú programcsomagot.
- A
kompetencia
alapú programcsomag az
Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának
szellemiségében – alapelvek,
óvodakép-gyermekkép,
játékközpontúság, szellemiség
és szemléletmód – készült.
Ugyanakkor a XXI. század szellemiségének
megfelelően a kompetencia, mint központi
kategória hatja át az egész programcsomagot,
melynek elemei, részenként
illesztve is, felhasználhatók szinte bármely
legitim helyi nevelési programhoz,
másrészt – nevének megfelelően –
egészében is, komplexen és csomagként
kezelve
is használható.
- Nevelési
cél a gyermeki aktivitás,
motiváltság, kíváncsiság
ébrentartása és kielégítése,
a kreativitás előtérbe
helyezése, a kompetenciaérzék
kialakítása, fenntartása.
- Figyelembe
kell
vennünk:
- -
az
ONOAP irányelveit,
- -
a
játék, az érzelmek, az erkölcs
meghatározó szerepét,
- -
a
magyar nemzeti kultúrát, hagyományát,
- -
az
inklúzív (befogadó) pedagógia cél-
és feladatrendszerét,
- -
az
iskolára alkalmasság fejlettségi szintjét.
- Alapvető
változásra nem volt szükség,
hiszen a Helyi Nevelési Programunk alapelve is az, ami a
kompetencia alapú
nevelésé: úgy fejleszteni a
készségeket, hogy a gyermekek aktív, cselekvő
részvételére alapozzunk. Ami mégis
új: a negyedéves ciklusokra bontott nevelési
év témája a négy őselem a – LEVEGŐ,
TŰZ, VÍZ, FÖLD – köré szervezi a
feldolgozandó témákat. Elemenként és
nevelési területenként széles
spektrumú
módszertani ajánlást kínál. Nagy
hangsúlyt fektet a néphagyományok
átadására,
fokozottan hangsúlyozza a differenciált
fejlesztést, kiemelten kezeli az
óvoda-iskola problémakörét. A projekt mindig
konkrét, mert megfelel az
óvodáskorú gyermek gondolkodásának,
és mindig komplex, a téma sokoldalú
megközelítésének megfelelően. Ez a
szemlélet nem új óvodánkban, hiszen
már több
éve alkalmazzuk a projektmódszert.
- E
programcsomag
bevezetését követően
a szülők biztosítékot kapnak, arra
vonatkozóan, hogy:
- -
a
program középpontjában a gyermekük áll;
- -
a
szabad játék megmarad a nevelés egyik
eszközének;
- -
figyelembe
veszi a gyermekek egyéni és életkori
sajátosságait;
- -
értékeli
a gyermek azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek;
- -
a
gyermekek komplex képességeik fejleszthetők;
- -
a
boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani
kívánjuk gyermekeink számára;
- -
a
program alkalmazása során a gyermek illeszthető lesz a
következő oktatási
folyamathoz, az iskolához;
- A
kompetencia
alapú programcsomag
egésze a kompetens személyiség
alakítására, komplex fejlesztésére
törekszik oly
módon, hogy maga az óvodapedagógus is kompetensen
kezelhesse a programcsomag
tartalmát, módszertanát. A programcsomag anyaga
bármikor továbbfejleszthető, folyamatosan
alakítható, alkalmas az egész életen
át tartó tanulás megalapozására,
úgy, hogy
figyelembe veszi az óvodáskorú gyermek
életkori sajátosságait, főbb
tevékenységi körét.
- A mai kor
kívánalmait figyelembe véve
alkalmazzuk a kompetencia alapú programcsomag azon
részeit, mely megvalósítható
óvodánkban.
- Olyan
lehetőségeket teremtünk,
amelyekben egy-egy adott képesség működésbe
léphet, ezáltal fejlődhet. Ahhoz,
hogy jó együttműködés alakuljon ki abban
hangsúlyozottan fontos minden egyes
gyermek érdeke, és a pedagógus megértő,
biztonságot jelentő szerepe.
- Óvodánk
nevelési célja, az egész gyermeki
személyiség fejlesztése:
- -
az életkori
sajátosságok ismeretével,
- -
az eltérő
fejlettségi ütem szem előtt
tartásával,
- -
az egyéni
képességek
figyelembevételével,
- -
a kreativitás
hangsúlyozásával,
- -
a
kompetenciaérzés kialakításával
és
fenntartásával.
- A
szocializáció szempontjából
különös jelentőségű a közös
élményekre épülő
tevékenységek gyakorlása. Az óvodai
élet szervezése segíti a gyermek erkölcsi
tulajdonságainak, szociális készségeinek
és képességeinek, attitűdjeinek, azaz
kompetenciáinak és akaratának
fejlődését, a szokás és normarendszer
megalapozását.
- A
sikeresen elvégzett mozgásos feladat növeli a
hatékonyság – kompetencia –
érzését, a mozgás feletti kontroll, az
én-kontroll funkciókat erősíti, a
mozgásos feladatok kivitelezésére fordított
összpontosítás
figyelemkoncentrációt, a kitartást, az
erőfeszítésekre való képességet
fokozza.
- Az
óvodában komplex nevelés folyik. A
nevelési területek elméletileg
differenciáltak, elkülönülnek, a gyakorlatban
azonban a tárgyi koncentráció elvének
megfelelően egységet alkotnak. A nevelési
cél a gyermeki aktivitás, motiváltság,
kíváncsiság ébrentartása és
kielégítése,
a kreativitás előtérbe helyezése és a
kompetenciaérzés kialakítása,
fenntartása.
|