(képekre kattintva letölthetők a bemutatók)

 

Anyagok felhasználhatósága

CERN

Magyar Fizikatanári Továbbképzés

2009 augusztus 15-23

Részletes élménybeszámolót gondolom a többiek írnak, ezért én inkább a középiskolai oktatásban való felhasználhatóságának megfelelően készítem el.

 

Ezzel kapcsolatban a honlapomon is elhelyeztem egy összefoglalót: www.nlaca.ini.hu  Illetve tartottam már a tantestületünknek is egy ismertetőt.

Az ott elhangzott előadások anyagait, hogyan lehet felhasználni egy szakközépiskolában:

 

1.                 Bemutatkozik a CERN (Jurcsó Péter )

Gyakorlatilag az év elején ismerkedés gyanánt levetítem a bemutatót . Érdekessége, hogy ennyi nemzet tud összefogni egy közös cél érdekében és a legnagyobb hidegháború közepette hoztak létre egy nyílt intézményt. Éves költségvetése Magyarországnak is jól jönne.

És a kísérleti eszközök méretei: nagyhoz (csillagokhoz) és kicsihez (elemi részecskékhez) is mekkora berendezések kellenek. Másrészt a gyorsítok rendszeréhez egy jó példát hallottunk kint. olyan, mint az autó sebesség váltója: a megfelelő fokozat kell a megfelelő részecskékhez. Végül az alkalmazások is érdekesek.

 

2.               Gyorsítók (Veszprémi  Viktor )

Erre még nem került sor fizika órán, majd az atomfizika témakörnél fogom használni, de kémikus kolléganőm az 1,2,6,7 diákat használta atomszerkezet bemutatásnál.

Az elektromágneses sugárzásoknál is lehet használni majd.

 

 

 

 

 

3.               Bevezetés a kozmológiába ( Trócsányi  Zoltán)

1 rész: Táguló világegyetem:

Csillagászati alapismeretekhez, mind a fizika, mind a földrajz tantárgyakhoz jó, még a középiskolások számára is érthető. Illetve majd szünetek előtt fogom használni az érdeklődés fenntartására. Jól megfogja a gyerekeket, a csillagászat. Sajnos szakmunkásoknál nyolcadik órában is van fizikám, ekkor általában számítógépet használva érdekességeket mutatok nekik, ez az anyag is a terveim között van.

 

 





2.rész:Kozmikus háttérsugárzás

Ez elég magas a tanulóimnak, de azért amikor a világegyetem szerkezetéről fogok évvége felé beszélni érdekesség képen ezt is fellehet használni. Didaktitatikai  ötlete, viszont jó, hogy az előadásközben egy Toto-t feladni és jutalmazni a jó megoldásokat.

 

 

 

 

 

 



4.               
Kirándulás Lausanne-ba, a TCV tokamak megtekintése (Márki János)

Sajnos csak ígérték az előadás anyagának az internetre való felkerülését, de nem jutott el hozzám, illetve nincs fent a honlapon sem. Illetve a http://cern.mafihe.hu/ honlapon (Magyar Fizikus hallgatók Egylete) találtam egy februári bemutatót. Szerintem nekünk is ez az előadás volt.

Felhasználhatóság: plazma állapotról a halmazállapotoknál és a magfúzió gyakorlati hasznáról.

 

 

 

 




5.               
Detektorok: (Fodor Zoltán)

Atomfizikán kívül, hogy hogyan lehet láthatóvá tenni a „láthatatlant”, arra is jó, hogy a 13-14 éves hálózatépítőknek, illetve az informatikai műszerész tanulóinknak bemutassuk a mai technológiákat. Szaktanár kollégáim örültek a bemutatónak, hogy hogyan és mikor használják még nem kaptam visszajelzést.

 

 

 





6.               
Az ATLAS kísérlet:( Krasznahorkay Attila )

Szintén csak érdekességképen lehet felhasználni atomfizikához majd, sajnos az alapszín miatt a szövegek elég nehezen olvashatóak. Személyesen viszont nagy élményt jelentett ilyen hatalmas kísérleti eszköz megtekintése.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.               Bevezetés a részecskefizikába (Horváth Dezső)

Három részben hangzott el az előadás. gyakorlatilag tanárok, illetve fizikus hallgatóknak jó. Pár képet a középiskolai oktatásba is ki lehet emelni:

1 részből: 5 lap: atomtól kvarkig, 15 lap: A standard modell állatkertje

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. részből: 4 lap: CERN gyorsítói,5 lap: LEP (vonat),6 lap :CMS detektor szelete,

3, részből: 4 lap: Neutrínó források,8 lap: neutrínó kísérletek a Földön

 

 

 

8.               Bevezetés a nehézionfizikába (Fodor Zoltán)

Érdekes és színes bemutató. Igazából ez sem középiskolás anyag, de érdekességképpen, illetve az atomfizikához szintén jó.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.               A részecskefizika orvosi alkalmazásai (Horváth Dezső)

Ez nagyon jó anyag, mint a címe is jelzi mind a fizikában, mind a biológiában is felhasználható. Biológus kolléganőm már használta is, mikor az emberi szervezetről volt szó.

 

 

 

 

 


 

10.          Működő ködkamra építése (Szillási Zoltán )

Elég gyenge a kialakítása: sok feltételnek kell teljesülnie, hogy működjön. és nehezen is látható. Nekünk van egy gyári, amit felrakhatok írásvetítőre, így a teljes osztály látja.

 

 

 

11.          A Web-től a Grid-ig  ( Debreczeni Gergely)

A beszámolómnál már használtam az év elején, hogy nemcsak a részecskefizikát használják, hanem informatikai kihívás és újdonságok is vannak CERN-ben. Iskolám informatikai szakképzést is végez, szaktanár kollégáim is érdekesnek találták.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.          Chamonix (Mount Blanc)

Tulajdonképpen itt kell hivatkoznom a kísérleteinkre: Torichelli és a forráspont mérésre, hogy nagyon magasságfüggő. Személyes élményen többek között, hogy tényleg 3000- méter felett nehezen kapni levegőt, így meggondoltam a lépcsőmászást rendesen.