(képekre
kattintva letölthetők a bemutatók)
Anyagok
felhasználhatósága
CERN
Magyar
Fizikatanári Továbbképzés
2009
augusztus 15-23
Részletes
élménybeszámolót gondolom a többiek írnak, ezért én inkább a
középiskolai oktatásban való felhasználhatóságának megfelelően készítem
el.
Ezzel
kapcsolatban a honlapomon is elhelyeztem egy összefoglalót: www.nlaca.ini.hu
Illetve
tartottam már a tantestületünknek is egy ismertetőt.
Az
ott elhangzott előadások anyagait, hogyan lehet felhasználni egy
szakközépiskolában:
1. Bemutatkozik
a CERN (Jurcsó Péter )
Gyakorlatilag
az év elején ismerkedés gyanánt levetítem a bemutatót . Érdekessége,
hogy ennyi nemzet tud összefogni egy közös cél érdekében és a
legnagyobb hidegháború közepette hoztak létre egy nyílt intézményt.
Éves költségvetése Magyarországnak is jól jönne.
És a
kísérleti eszközök méretei: nagyhoz (csillagokhoz) és kicsihez (elemi
részecskékhez) is mekkora berendezések kellenek. Másrészt a gyorsítok
rendszeréhez egy jó példát hallottunk kint. olyan, mint az autó
sebesség
váltója: a megfelelő fokozat kell a megfelelő részecskékhez. Végül az
alkalmazások is érdekesek.
2. Gyorsítók
(Veszprémi Viktor )
Erre
még nem került sor fizika órán, majd az atomfizika témakörnél fogom
használni, de kémikus kolléganőm az 1,2,6,7 diákat használta
atomszerkezet bemutatásnál.
Az
elektromágneses sugárzásoknál is lehet használni majd.
3. Bevezetés
a kozmológiába ( Trócsányi Zoltán)
1
rész: Táguló világegyetem:
Csillagászati
alapismeretekhez, mind a fizika, mind a földrajz tantárgyakhoz jó, még
a középiskolások számára is érthető. Illetve majd szünetek előtt fogom
használni az érdeklődés fenntartására. Jól megfogja a gyerekeket, a
csillagászat. Sajnos szakmunkásoknál nyolcadik órában is van fizikám,
ekkor általában számítógépet használva érdekességeket mutatok nekik, ez
az anyag is a terveim között van.
2.rész:Kozmikus háttérsugárzás
Ez
elég
magas
a tanulóimnak, de azért amikor a világegyetem szerkezetéről fogok
évvége felé beszélni érdekesség képen ezt is fellehet használni.
Didaktitatikai ötlete, viszont jó, hogy az
előadásközben egy Toto-t feladni és jutalmazni a jó megoldásokat.
4. Kirándulás
Lausanne-ba, a TCV tokamak megtekintése (Márki János)
Sajnos
csak ígérték az előadás anyagának az internetre való felkerülését, de
nem jutott el hozzám, illetve nincs fent a honlapon sem. Illetve a http://cern.mafihe.hu/ honlapon
(Magyar Fizikus hallgatók Egylete) találtam egy februári bemutatót.
Szerintem nekünk is ez az előadás volt.
Felhasználhatóság:
plazma állapotról a halmazállapotoknál és a magfúzió gyakorlati
hasznáról.
5. Detektorok:
(Fodor Zoltán)
Atomfizikán
kívül, hogy hogyan lehet láthatóvá tenni a „láthatatlant”, arra is jó,
hogy a 13-14 éves hálózatépítőknek, illetve az informatikai műszerész
tanulóinknak bemutassuk a mai technológiákat. Szaktanár kollégáim
örültek a bemutatónak, hogy hogyan és mikor használják még nem kaptam
visszajelzést.
6. Az
ATLAS kísérlet:( Krasznahorkay Attila )
Szintén
csak érdekességképen lehet felhasználni atomfizikához majd, sajnos az
alapszín miatt a
szövegek
elég nehezen olvashatóak. Személyesen viszont nagy élményt jelentett
ilyen hatalmas kísérleti eszköz megtekintése.
7. Bevezetés
a részecskefizikába (Horváth Dezső)
Három
részben hangzott el az előadás. gyakorlatilag tanárok, illetve fizikus
hallgatóknak jó. Pár képet a középiskolai oktatásba is ki lehet emelni:
1
részből: 5 lap: atomtól kvarkig, 15 lap: A standard modell állatkertje
2.
részből: 4 lap: CERN gyorsítói,5 lap: LEP (vonat),6 lap :CMS detektor
szelete,
3,
részből: 4 lap: Neutrínó források,8 lap: neutrínó kísérletek a Földön
8. Bevezetés
a nehézionfizikába (Fodor Zoltán)
Érdekes
és színes bemutató. Igazából ez sem középiskolás anyag, de
érdekességképpen, illetve az atomfizikához szintén jó.
9. A
részecskefizika orvosi alkalmazásai (Horváth Dezső)
Ez
nagyon jó anyag, mint a címe is jelzi mind a fizikában, mind a
biológiában is felhasználható. Biológus kolléganőm már használta is,
mikor az emberi szervezetről volt szó.
10. Működő
ködkamra építése (Szillási Zoltán )
Elég
gyenge a kialakítása: sok feltételnek kell teljesülnie, hogy működjön.
és nehezen is látható. Nekünk van egy gyári, amit felrakhatok
írásvetítőre, így a teljes osztály látja.
11. A Web-től a Grid-ig ( Debreczeni Gergely)
A
beszámolómnál már használtam az év elején, hogy nemcsak a
részecskefizikát
használják, hanem informatikai kihívás és újdonságok is vannak
CERN-ben. Iskolám informatikai szakképzést is végez, szaktanár
kollégáim is érdekesnek találták.
12. Chamonix
(Mount Blanc)
Tulajdonképpen
itt kell hivatkoznom a kísérleteinkre: Torichelli és a forráspont
mérésre, hogy nagyon magasságfüggő. Személyes élményen többek között,
hogy tényleg 3000- méter felett nehezen kapni levegőt, így meggondoltam
a lépcsőmászást rendesen.