A régi fakezetták 1795-ben, az újak 1835-ben készültek. Az 1795-ös alkotások kilenc sorban hat-hat kazettát jelentenek, különböző motívumaikkal is egységesek, erős kontúrral és színekkel megrajzoltak. Alapszíneik elvileg átlós kompozícióban váltakoznak: fehér, bordó, kék, sötétkék. Az 1835-ben készült kazettákat ugyancsak hatosával, tizenkét sorban helyezték el. A virág-, helyenként madárdíszítés itt is más és más.
Ezeknek a díszítőmotívumoknak, színeknek
az eredeti jelentéséről így vall 1946-ban
Bonyár Péter helyi lakos: "...annyi szín van,
valamennyi család vót akkor. Vótak már
nekünk ezek a régiségkutatók. Ezek
aztán főkutattak... hogy van nálunk ez a
jéddzőkönyvezetés... ebbe találták
meg, hogy az a rajz minden családnak a jelképőt
képezi. A karzat mellvédjének beosztása,
ritmusa és motívuma közel azonos a
kovácshidaival, így valószínűsíthető
Gyarmati János vajszlói mester itteni
munkálkodása is.
Kodolányi János
Emlékmúzeum, Vajszló
Kodolányi János (1899-1969) író tízéves korában került Vajszlóra. az ormánsági faluban töltött évek tapasztalatai írásainak kiapadhatatlan forrásává váltak. Apja Vajszlón erdőfőtanácsos volt, s családjával a mai emlékmúzeum épületében lakott. Az író életpályáját szemléltető kiállítás mellett egy XX. század eleji erdészeti hivatal is látható a múzeumban.
Kodolányi János író szellemi
szülőföldjének tartotta az Ormánságot, ő
emelte a szépirodalomba e vidék sajátos etnikai
világát, társadalmi problémáit,
embereit. Néhány jelentősebb alkotása amelyekben
felbukkan az Ormánság ihlete - a
tatárjárás korában
játszódó történelmi
regénytrilógiája: Julianus barát, A vas
fiai, Boldog Margit, Baranyai utazás, Süllyedő
világ, Vízválasztó.
Református templom,
Drávaiványi
A templom mennyezetén 167 darab festett kazetta van; egy-egy
sorban kilenc, a félkörös apszisnál négy
sorban hét. A léckeretek
találkozásánál vörösre festett
faragott, fagombocskákat helyeztek el
díszítésül.
A mennyezet középpontjában napkorongban van az
ún. "király kazetta" a készíttetők
adataival. Itt található az - egész
Ormánság református templomaiban - egyetlen
figurális rajzú ábrázolás, a kardot
tartó, halfarkú, koronás női alak (sellő),
mellette csőrében olajágat tartó galambbal
és hallal. A bibliai értelmezés alapján az
angyal karddal a gyülekezetet az özönvízre, a
bűnök büntetésére emlékezteti. A galamb,
az olajág és a hal már az özönvíz
utáni békés állapotra utal.
A kastélyt övező eredetileg 15
hektáron telepített parkot az 1760-as években
alakították ki. Területe mára a felére
csökkent, de ehhez hasonló örökzöld jellegű
park csak a Nyugat-Dunántúlon található. A
park jelenlegi állománya 355 fafajta (240
lombhullató, 115 örökzöld, ebből 50
fenyőféle), különös figyelmet érdemel a
mamutfenyő, balzsamfenyő, jegenyefenyő és a
japánakác.
Műemléki védelem alatt áll a XVIII. századi, barokk stílusú Draskovich-kastély. Az épületben kapott helyet a mezőgazdasági szakmunkásképző kollégiuma. A kastély kertje védett arborétum.
A kastély belső része nem látogatható!
Kiss Géza Ormánsági
Múzeum
A
Draskovich-kastély alatti téren áll a
múzeum épülete, előtte a névadó
mellszobra látható. Kiss Géza (1891-1947)
Kákics református lelkipásztora volt. Legismertebb
műveiben az ormánsági nép életével,
tájnyelvével és az egykézés okainak
elemzésével foglalkozott (Ormányság, 1937;
Ormánysági szótár, 1952). Az 1966-ban
létrehozott múzeum főépületében
rendezték be az Ormánság
népművészetét és a Kiss Géza
életét és munkásságát
bemutató kiállítást. Az udvaron egy
talpasház portája látható, amelynek a
lakóépületét egy Csányoszrón
lebontott ház elemeiből készítették. Benne
XIX. század végi paraszti lakásbelső
látható, amelyben a templomfestők
stílusában virágozott bútorok keverednek
faragott keményfa bútorokkal. A házhoz kamra,
ólas (istállós) pajta, disznóól,
méhes és gémeskút is tartozik. Valamennyi a
régi ormánsági fa- és favázas
építkezés emléke. A portán
kívül állították föl a
gyöngyfai katolikus haranglábat.