Minden előzetes
véleménykérés, egyeztetés, a nyers fiskális érdekeken túlmutató
környezetvédelmi,
turisztikai, technikai örökségvédelmi szempontok áttekintése nélkül 2006.
július 5-én a médiából értesültek a térségben élők, a Bakony
hegyvidékét
turistacélpontként kedvelők: a közlekedési reform itt azzal kezdődik,
hogy
megszűnik a Győr–Veszprém vasútvonal országos hírűen szép, a
Cuha-patak
völgyének vadregényes sziklaszurdokán alagutakkal, viaduktokkal
átvezető
Veszprémvarsány–Bakonyszentlászló–Porva-Csesznek–Zirc–Eplény–Veszprém
szakasza. A magyar vasút, a MÁV helyzetét, az önmagában a világon talán
mindenhol veszteséges személyforgalom „gazdaságossá tételét”
nem oldja
meg Magyarország turisztikailag egyik legjelentősebb, legnagyszerűbb
mellékvonalának sorsára hagyása, miközben a hasonló adottságú
Eger–Putnok
szárnyvonal – helyesen – a térképek/listák szerint Szilvásváradig
megmarad. Irreálisan
szélesek az utazási kedvezmények, a km-jegyek miatt statisztikailag
megállapíthatatlanok a célállomások, a jegypénztárak megszűnésével
éppen a
rövid távú utazásokon szinte állandóak a bliccelések (elég a
felszállásnál a
vonatot kézfelemeléssel indító kalauzzal nem egy kocsiba szállni, ill.
bizonyos
utascsoportokat inkább bölcsen elkerülik a jegyvizsgálók), gyakran
rosszak
a csatlakozások, sok a vasút-busz közlekedési összehangolatlanság (a
városi
busz- és vasútállomások nagy távolsága, a járatok menetrendje) és
még
számos ok vezet a vasúti közlekedés méltatlan állapotához, alacsony
szintű
árbevételéhez.
A vasút európai
felzárkóztatását, versenyképességét teljeskörű reformmal, a
környezetkárosító
közúti teherforgalom vasútraszervezésével, a személyforgalom
körülményeinek fejlesztésével (lásd IC hálózat sikere), a
menetidő
csökkentésével, jó csatlakozásokkal és nem összekötő vonalak
felszámolásával
lehet elérni. Természetesen lehetnek olyan vonalak, amelyek fenntartása
ma már
valóban nem indokolt, de a (Győr–)Veszprémvarsány –Veszprém
vasút nem
ezek közé tartozik. Még a forgalom esetleges szüneteltetése is a
vasúti
pálya és épületeinek teljes megsemmisüléséhez, a forgalom
visszaállíthatatlanságához vezetne.
A 28 mellékvonal esetében – miért pont ezek, miért
van a megmaradóak között jelölve olyan, amelyen már évek óta (Pécsvárad
és
Bátaszék között) nincs forgalom, két évvel ezelőtt miért (és most miért
nem) a
Székesfehérvár–Sárbogárd, a Karcag–Tiszafüred volt az akkori (!) listán
– a
vasúti közlekedés sokrétű előnyei, a pályák állapota, a vonalak
fejlesztésével
bővülő forgalmi lehetőségek nem kerültek feltárásra, elemzésre. Ezt a
(Győr–)Veszprémvarsány–Veszprém vasút megszüntetési terve ékesen
bizonyítja. A személyforgalom
törvényszerű veszteségessége a fő ok arra, hogy az adott vasúthoz
kapcsolódó egyéb szempontok, adottságok, fejlesztési lehetőségek is
kerüljenek
be a megszüntetés-mérlegelés serpenyőjébe. A megfelelő elemzéssel
kiválasztott
vonalakat a turizmus, a területfejlesztés, a környezetvédelem
érdekében, a
jövő biztos közlekedési eszközeként egy felelős államnak fenn kell
tartania.
A környezetbarát vasút nem lehet áldozata a ma szinte kizárólag a
közutakra
koncentráló fejlesztési aránytalanságoknak. Nem ismétlődhetnek meg az
1970-es
évek vasútmegszüntető, a turizmust is sújtó hibás döntései (Veszprém
–
Balatonalmádi, Balatonszentgyörgy – Kehidakustány – Zalabér-Batyk –
Sárvár –
Bükfürdő, Pécs – Harkányfürdő, hegyközi kisvasút a Zemplénben, ill.
a
közelmúltban visszaépített (!) Zalalövő – Bajánsenye vasút).
A Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR) által a (Győr–)Veszprémvarsány–Veszprém vasútvonal megszüntetési tervével kapcsolatban készített elutasító elemzést – kiegészítésekkel – az alábbiakban közös Állásfoglalásként közöljük:
A Bakonyon át a
Cuha-völgy vadregényes szurdokában, a közutaktól távol (!) futó
Veszprém –Zirc –Bakonyszentlászló – Veszprémvarsány(–Pannonhalma–Győr) vasútvonal
turisztikailag legfontosabb szakaszának felszámolási tervét
meggondolatlan,
felelőtlen, tájékozatlanságról árulkodó felvetésnek tartjuk. A
Veszprém–Veszprémvarsány
vonalrész műszakilag jó állapotban van, a dudari bauxitbányák anyaga a Dudar–zirci
iparvágányról (hetente 50 vagon) környezetbarát módon e vasútvonalon,
Veszprémen
át jut el az ajkai feldolgozóhelyre.
A Győr–Veszprém vasútvonal vágányzatát
Győr és Porva-Csesznek között az 1980-as évek végén
betonaljzattal, nagy
teherbírású (48 kg-os) sínekkel teljesen, Porva-Csesznek és
Zirc, ill.
Veszprém között 2004-ben részlegesen felújították, így a
menetidő
csökkent. A rekonstrukcióknak köszönhetően Győr–Veszprém
közötti vonalon
(
A vasútvonal turisztikai
jelentőségét Győr–Panonhalma (bencés apátság, UNESCO Világörökség) –Zirc
(apátság, Reguly Antal Könyvtár, arborétum) –Veszprém
nevezetességekben bővelkedő településeinek összekötésén túl a Bakonyon
átvezető, vadregényesen szép cuha-völgyi szakaszának köszönheti. A
közutaktól
távol futó erdei, patakszurdok-völgyi vonalrész Vinye (turistaház,
Pokol csárda, Cuha-völgyi Tanösvény, turistautak) és Porva-Csesznek
(turistaház,
kulcsosházak, turistautak a cseszneki várhoz, Gézaházára, az
Ördög-árokba,
Porvára, a Kőris-hegyre, sétaút a Cuha-völgyben) erdei állomása (Magas-Bakony
Tájvédelmi Körzet) a turisták, kerékpárosok kiindulópontja. Számos
óvoda,
iskola kirándulásait, környezetvédő gyerektáborait a Bakonyba, a
Cuha-völgybe
szervezi, mely a környezetbarát vasúttal a környezeti nevelés, a
szakmai
terepmunka megszokott célja.
A Millennium évében, 1896
decemberében átadott vonal hazánk legszebb vonalvezetésű hegyivasútja,
műszakilag egyedülálló műtárgyaival a svájci hegyipályák „magyar
kistestvére”.
A vonal legszebb és műszaki
szempontból leglátványosabb szakasza a Porva-Csesznek–Vinye közti
A Cuha-völgy szurdokának
tájképébe meglepően harmonikusan illeszkedő vasúti alagutak, viaduktok
és az
egész vonalvezetés jellegének köszönhetően a vonalrész technikai
örökséggé nyilvánítása
(lásd nagybörzsönyi kisvasút vonalának műemléki védettsége, 15/2000.
/IX.15./ NKÖM rendelet) indokolt.
„Zirc az
idegenforgalmi tekintetben kiemelkedő
jelentőségű Győr–Veszprém vasútvonal legfestőibb cuha-völgyi szakasza
mentén
fekszik.” (Magyarország útikönyv, 5. kiadás 650. o.) A város vezetése 190
millió Ft-os beruházással ezekben a napokban kezdi el az új, közös
autóbusz-vasútállomás építését – jól segítve a közlekedési rendszerek
összekapcsolását (átszállás pl. Bakonybél felé). Átadása után a
környező
településeken élők nyilvánvalóan sokkal többen fogják a vasutat – veszprémi/győri
átszállással is – igénybe venni. Ezidáig a Zircről a két
megyeszékhelyre
autóbusszal továbbutazók utuk folytatása során is a buszt választották,
mivel
Veszprémben és Győrben is az autóbusz- és a vasútállomás távol esik
egymástól. Eplényben
– az állomás a településen kívül van – az önkormányzat új megálló
létesítését tervezi, ahonnan a híres sípályák is könnyen
elérhetőek
lesznek. Veszprémben végződik a Balaton-partról kiépített kerékpárút, a
vasút kerékpárszállítással a tó megközelítésében és a Balatonról induló
bakonyi kerékpártúrák terén is kiemelkedő szerepet játszik.
Összefoglalva:
Tekintettel a
Győr–Pannonhalma–Veszprémvarsány–Cuha-völgy
(Porva-Csesznek)–Zirc–Veszprém
vasútvonal forgalmi, környezetbarát közlekedési, turisztikai, technikai
örökségvédelmi jelentőségére elengedhetetlen e vasútvonal
Veszprémvarsány–Veszprém
szakaszának kiemelése a megszüntetésre tervezett körből. Egyúttal
javasolt a
vonal cuha-völgyi szakaszának védetté nyilvánítása, a Bakony és
a
térség közlekedésében, turizmusában betöltött szerepének kiteljesítése. A cuha-völgyi vasút nem pusztán egy
közlekedési eszköz, jóval több annál: nemzeti érték, mely közúton nem
pótolható
pompás vonalvezetésű hegyipályaként kultúrtörténeti emlékeket,
világörökségi
helyszínt és természeti értékeket kapcsol össze. Megszüntetésének
következtében elhagyott alagútjainak, viaduktjainak pusztuló építményei
örökké
emlékeztetnének a hibás döntésre, a Magas-Bakony közepén egy
turisztikai
„fekete lyuk” keletkezne.
Javasoljuk, hogy Győr–Veszprémvarsány
helyett – a közelmúltbeli megyehatár-változtatásnak megfelelően
Győr vonzáskörzetének
határáig – Bakonyszentlászlóig (+
A térség önkormányzatai,
turisztikai, környezetvédelmi szervezetei a cuha-völgyi vasút
megszüntetési
tervének haladéktalan és határozott visszavonását kérik, melynek
pillanatától lehetőségeikhez mérten támogatni kívánják a vonal
fokozottabb
turisztikai fejlesztését, hasznosítását (turizmusmarketing, nyitott
nyári kocsik, nosztalgiavonatok, vasútra szervezett programajánlatok,
új
megállók Zirc-Kardosréten ill. Eplényben stb.).
Hisszük,
hogy a (Győr–Pannonhalma–)Veszprémvarsány–Bakonyszentlászló–Cuha-völgy–Zirc–Veszprém
vasútvonal megszüntetési terve csupán egy nem kellően átgondolt
felvetés volt,
melyet állásfoglalásunkkal – egy jóvátehetetlen hibát megelőzve –még
időben
sikerül visszavonatni.
Az MTSZ tiltakozó akciója:
Zirc adott otthont a tiltakozó gyűlésnek
A túrák célja: kimutatható személyforgalom növekedés a vasútvonalon, és természetesen a csodás bakonyi tájak megismerése.
A részvétel
feltétele 1 darab 10 km-es, teljesárú vonatjegy megvásárlása a
Zirc-Porva-Csesznek útvonalra a saját menetjegyünkön felül (a
menetjegyeket az előzetes jelentkezések alapján a túravezetőnél lehet
átvenni)! Akik rendelkeznek a plussz menetjeggyel és teljesítik a
túrát, ajándékba a fenti, egyedi tervezésű kitűzőt kapják annak
elismeréseként, hogy túráztak a 11-es vasútvonalért, és ezáltal
hozzájárultak annak megmentéséhez! A túrákat vezetik: Gyenes Viktor,
Harsáczki György és Beck Miklós túravezetők. Információ: 06 (30)
466-7555, gyenesviktor@freemail.hu.
/ Magyar Turista /
Cuha-völgy-Csesznek túra (nappali túra)
Időpont: 2006. október 14. (szombat)
Találkozás: 9.00-kor Porva-Csesznek vasútállomáson.
Útvonal: Porva-Csesznek vasútállomás-Csesznek vára-Vinye-Cuha-völgy-Porva-Csesznek vasútállomás.
Túratáv: 15 km.
Jelentkezési határidő: október 13. (péntek)