OKT.Kóspallag - Kisinóc - Nagyhideghegy - Csóványos - Foltán kereszt - Nógrád
2007.04.01.
23 km

Ettől féltem kicsit a két hegy miatt, különösen a lejtőktől. A térdem nem nagyon szeret lefele menni, ezért ismerkedek a túrabottal.  (Még nem nagyon szoktam még, s folyton ott felejtettem valahol, ezért több távot triplán tettem meg, mert mindig visszamentem érte). Szép lassan sétáltunk fel a Nagy-Hideg-Hegyre, többször megálltunk levegőt venni, mert az néha elfogyott. Ennyi hóvirággal még életemben nem találkoztam! A turistaházban pecsételtünk, kávéztunk, kitöltöttünk egy pár mondatos kérdőivet egy szakdolgozathoz, majd mentünk is tovább. A Csóványos felé vezető út melletti sziklák lenyűgöztek. Most örültem neki először, hogy még nincs lombjuk a fáknak, s így jobban szemügyre lehetett venni őket. Csóványosnál leültünk a kiépített pihenőhelyen, megebédeltünk. Sokan voltak ott, családostól. Vasárnap volt, ide kirándultak. Lefelé lassan haladtunk, a Foltán keresztnél is pihentünk. Egy apuka a kisfiával szalonnát sütött éppen. Ezt elhagyva, s még mindig lefele haladva, találkoztunk 4 cross-motoros sráccal. Ez kissé elkeserített. Nem értem, hogy miért nem lehet tenni ellene, hogy ne zavarják az erdő nyugalmát. Az utat egy helyen nagyon feltúrták egy munkagéppel, amikor egy erdészeti utat keresztezett, alig tudtunk átmenni rajta. Nógrád előtt még sok kidőlt fatörzs nehezítette meg a haladást. Ehhez képest a Burok-völgy csak gyakorlópálya. De a kellemetlenségeket leszámítva ez is egy gyönyörű nap volt.

Kisinóc: Kóspallag  falutól északra, kb. másfél kilométerre található a börzsönyi szálerdők tövében. A szép fekvésű, emeletes turistaház kiindulópontja a Börzsöny magas csúcsai felé vezető turistautaknak. Télen-nyáron szállással és étkezési lehetőséggel várják az idelátogatókat. Innen erdei úton juthatunk el északnyugat irányba Nagy-Irtás-pusztára, ahonnan kisvasúttal Nagybörzsönybe utazhatunk. Délnyugati irányba a "Rablótanya" nevű kulcsosházhoz érünk, ahol 20 fő részére biztosított a szállás. Keleti irányba Királyrétre mehetünk, ahonnan kisvasút visz Kismarosra, a MÁV-állomásra. Kisinócon halad keresztül az európai kéktúra útvonala is.

Nagy Hideg-hegy a Börzsöny szívében, a Duna Ipoly Nemzeti Park területén található, 864 méter magasságban. A hegycsúcsra épült turistaház az ország egyik legmagasabb pontján fekvő, kőből épült turistaháza.Az itt működő, és fél éve szinte egészében felújított 40 férőhelyes Nagy Hideg-hegyi turistaház télen/nyáron is várja a kikapcsolódni vágyókat

A Börzsöny vulkanikus eredetű középhegység, az egykori kráterének pereme alkotja a Börzsöny legmagasabb csúcsait. A legmagasabb csúcsok: Nagy-Hideghegy 865 m, Csóványos 938 m, Magosfa 916 m és Nagy-Inóc 813m. A hegy több irányból megközelíthető: Verőcéről két irányból, délről és nyugatról is megközelíthetjük a kedvelt túraútvonalakat. Kismarosról erdei vasúttal kapaszkodhatunk fel Királyrétre, nyugati irányból pedig a Verőce-Magyarkúton áthaladó balassagyarmati vonattal érdemes elmenni Diósjenőig, innen néhány óra alatt fel lehet érni a csóványosi csúcsra. A területen több kulcsos- illetve turistaház is található (néhol étkezési lehetőség is van). A Nagyhideghegyen sípálya is található, Magyarországon itt marad meg legtovább a hó. A Börzsönyben több mint 330 forrás található, a változatos táj remek túrázási lehetőségeket kínál. A Börzsöny nagy része tájvédelmi körzet. A Csóványosról tárul elénk az ország egyik legszebb panorámája a Dunakanyarral. A hegyen több emléket találhatunk a már évezredekkel ezelőtt letelepedett ősemberekkel kapcsolatban.

dscf0090_small.jpg dscf0091_small.jpg dscf0092_small.jpg dscf0093_small.jpg dscf0095_small.jpg
dscf0096_small.jpg dscf0097_small.jpg dscf0098_small.jpg dscf0099_small.jpg dscf0100_small.jpg
dscf0101_small.jpg dscf0103_small.jpg dscf0104_small.jpg dscf0105_small.jpg dscf0106_small.jpg
dscf0107_small.jpg dscf0108_small.jpg dscf0109_small.jpg dscf0115_small.jpg dscf0116_small.jpg
dscf0117_small.jpg dscf0118_small.jpg dscf0121_small.jpg dscf0122_small.jpg dscf0123_small.jpg
dscf0124_small.jpg dscf0126_small.jpg dscf0131_small.jpg dscf0132_small.jpg dscf0133_small.jpg