Técső - Rahó - Tatár-hágó

Técső
A város Ungvártól 136 km-re, Huszt és Rahó között a Tisza jobb partján fekszik, a jelenlegi ukrán-román határ térségében.
A hagyomány alapján nevét arról kapta hogy a várost a magyarok „teccő” helyen alapították valamikor az ezredforduló idején. Gyors fejlődésnek indult és 1329-ben Károly Róberttől már koronavárosi rangot is kapott. Ez annyit jelentett, hogy lakosait felmentették a természetbeni és pénzbeli fizetési kötelezettségek alól, csak közvetlenül a királyi kincstárnak voltak kötelesek adózni.

A trianoni békediktátum után a Tisza folyó jobb partján fekvő várost a Csehszlovák államhoz kapcsolták, majd 1945-től a Szovjetunió kapta meg. A Szovjetunió felbomlása óta jelenleg Ukrajna területéhez tartozik...
A régi koronaváros ma is az egyik központja és végvára a Felső–Tisza-vidék magyarságának. Kárpátalja egyik járási központja. Lakossága 12900 fő, ebből ma kb. 3000 magyar nemzetiségű. A városban található nagyobb felekezetek: református, római katolikus, görög katolikus, pravoszláv.
A városban élt Hollósy Simon (1857-1918) festő, a XIX. századi naturalizmus és realizmus egyik legkiválóbb képviselője. 1904-1918 között Técsőn művésztelepet hozott létre. Számos külföldi tanítványa is volt. Emlékét a művész egykori lakóházán emléktábla őrzi. Az ő nevét viseli a 12 osztályos magyar középiskola. A Hollósy Középiskola mellett működik a Técsői Református Líceum.

„Légy hív mind halálig és néked adom az életnek koronáját” (Jel 2,10)
A Técsői Református Egyház az egyik központja és végvára Kárpátalján a Felső-Tisza-vidék reformátusságának, magyarságának. Ahogy a város, úgy a gyülekezet is büszke múltjára. Mivel Técső és környéke a régi sóútvonalakhoz tartozott, ezért mindig kedvelt és forgalmas hely volt. Erre a vidékre a reformáció is korán, már 1526-ban eljutott. A környéken 1555-ben mind az öt koronaváros templomában: Técsőn, Máramarosszigeten, Hosszúmezőn, Visken, Huszton református prédikátorokat hallgattak a keresztyén gyülekezetek.
A técsői templom a XIII. század második felében, a tatárjárás után épült. Kibővítésére 1748-ban, került sor. A tornyát 1810-ben építették fel. A hajó famennyezete ritkaság. Közel 200 festett kazetta borítja, amelyeknek a motívumai egyediek - ornamentális és figurális ábrázolásokat is tartalmaznak.


Rahó

Rahó a Tisza két partján terül el egy völgykatlanban a tengerszint felett 430 méterrel, a Kárpátok déli lejtőin, magas hegycsúcsok között. Az első írásos emlék a településről 1447-ből maradt ránk, 1958-ban vált járási központtá. Ungvártól 209 kilométerre fekszik és autós, illetve vasúti összeköttetésben áll a legnagyobb nyugat-ukrajnai városokkal – Lemberggel, Ivano-Frankivszkkel és Ungvárral). Lakossága 15,8 ezer fő.
Rahó 1447-től Magyarországhoz tartozott, majd 1867-től az Osztrák-Magyar Monarchiához. 1920-ban Csehszlovákiához csatolták, 1939-ben újra Magyarországhoz került, 1945-től pedig Ukrajna része.

A város iparában egy fafeldolgozó üzem, egy karton- és egy bútorgyár van jelen, továbbá egyéb kisebb vállalatok.

Rahón található egy faúsztató múzeum, de a város egyébként is turisztikai központnak mondható, hiszen olyan hegycsúcsok között fekszik, mint a Hoverla (2061m), Csornohora (2026m) és a Petrosz (2020).

Rahó: város Európa közepén

Nem messze Rahótól, az Ungvár felé vezető úton, a Tisza jobb partján egy magas, fekete, téglalap alakú márványoszlop áll. Minden turista autóbusz megáll mellette. Ez az obeliszk ugyanis nem más, mint Európa geodéziai középpontját jelölő jel. Az oszlopra a következő latin nyelvű szöveget vésték:
Locus Perennis Dilicentissime cum libella librationis quae est in Austria et Hungaria confecta cum mensura gradum meridionalium et paralleloumerium Europeum. MDCCCLXXXVII.
Vagyis: Ez egy állandó, pontos és örök hely, amelyet egy nagyon pontos, Ausztria-Magyarországon készült különleges hosszúsági és szélességi mérőműszerrel állapítottak meg. 1887.
A méréseket azóta többször megismételték és meggyőződtek pontosságukról. Az eltérés a megismételt mérések között ugyanis alig néhány méter volt!

Rahó vidéke rendkívüli környezeti adottságokkal rendelkezik, területén 82 ásványvíz-forrás ered, közel 300 féle, a Piros Könyvben jegyzett védett növény virágzik e tájon. Az ukrán Kárpátok növény- és állatvilágának fele megtalálható itt.

Rahó a hegyek között 430 méter tengerszint feletti magasságban fekszik, az ukrán-román határ közelsége fontos stratégiai helyzetet kölcsönöz a városnak, itt keresztezik egymást a Galíciából és Bukovinából, Magyarországról, Romániából és Szlovákiából kiinduló kereskedelmi útvonalak. Közvetlen vasúti összeköttetése van Lemberggel, Csernoviccal, Ivano-Frankovszkkal, Ungvárral. A rahói járás területének 68 százalékát erdők borítják. Természetvédelmi terület ez, melyet a legértékesebb ökoszisztémához soroltak, beletartozik az UNESCO Bioszféra Rezervátum Világhálózatába.

Rahó 550 éves város. Az első írásos emléket létezéséről 1447-ben találjuk. A legenda szerint ezen a tájon gyülekeztek egykor a betyárlegények, itt számolták össze a gazdagoktól elvett kincseket, hogy aztán a szegények között szétosszák azokat. Neve állítólag a szláv eredetű ’????????’ (’számolni’) szóból ered. Mások viszont egy bizonyos Rach nevű gazdag nemestől származtatják a város nevét.


Tatár-hágó

A Rahótól északra fekvő Tatár (Jabloneci) – hágó (931 méter) a Vereckei-hágó után a második legfontosabb átkelési pont a Kárpátok északkeleti vonalán Belső-Ukrajna felé. A honfoglaláskor a környék a magyarok fontos átvonulási helye volt. Az elkövetkező több mint ezer esztendőben nagy szerepet játszott a térség államainak kül- és belpolitikájában, különböző háborúkban. Magyar elnevezését is onnan kapta, hogy a belső-ázsiai és krími tatárok általában ezen az átjárón át támadtak. Józan Lajos tiszteletessel átutazva e vidéken, mi is megtekintettük ezt a történelmileg gazdag múlttal rendelkező hágót.

A Tatár-hágó évszázadok óta könnyítette a menekülést Magyarországra kelet felől, nemegyszer igen népes csoportok számára is, amelyek rendszerint csak a puszta életüket tudták megmenteni a váratlan tatár támadások, betörések elől. 1241-ben Batu kán mongol-tatár hadseregének egyik ága itt hatolt be IV. Béla Magyarországára. Az utolsó nagy tatárjárás a vidéken 1717-ben volt, ekkor a támadók itt átvonulva felprédálták Ugocsát, sok foglyot ejtettek.

A hágó egyik értéke stratégiai fontosságú fekvésében rejlett. Az első világégés éveiben az osztrák–magyar–német és az orosz hadsereg vívott itt egymással élethalálharcot. A második világháborúban, a Szovjetunió elleni hadba lépést követően (1941. június 27.), a Magyar Királyi Honvédség által elsőként bevetett Kárpát-csoport kötelékébe tartozó I. Megerősített Hegyidandár július 1-jén indította meg támadását Kőrösmezőről kiindulva, a Tatár-hágón át Jablonica irányába. A továbbiakban fontos utánpótlási vonalként funkcionált, majd a hadműveletek elhúzódásával, a front nyugatra húzódásával gyorsabb ütemben folytatódott az 1939-ben elkezdett Árpád-vonal nevű határvédelmi rendszer kiépítése, amely a folyóvölgyekben futó út- és vasútvonalakat zárta le. Műszakilag megerősített támpontok, fa-, föld- és betonerődök, a völgyekben út- és műszaki zárak alkották a védvonalat. Ezeket erődszázadok védelmezték, amelyek sikerrel verték vissza a szovjet egységek támadásait. Az Árpád-vonal fontosabb támaszpontjai voltak: a Tatár-hágó felől a Fekete-Tisza völgyében Kőrösmező, Tiszaborkút, Rahó; a Tarac folyó völgyében Királymező, majd erődítések a Tiszáig; a Toronyai-hágón át a Husztra vezető úton Ökörmező; a Vereckei-hágón át a Munkács felé vezető völgyben Volóc, az Uzsoki-hágó felől az Ung völgyében Fenyves-völgy. A szovjet csapatok csak 1944. szeptember 27-én foglalták el súlyos áldozatok árán, de nem frontális áttörés következtében. A magyar csapatok itt még rendületlenül védték állásaikat, mialatt a szovjet hadsereg Románia felől már a magyar Alföldön Debrecent fenyegette, így a csapatok a bekerítés elkerülése végett parancsot kaptak a visszavonulásra.


Fekete / Fehér Tisza

A folyó a vízgyűjtő észak-keleti részén, a Máramarosi-havasokban ered. Két ága a Szvidovec tövében 1680 m magasságban eredő Fekete-Tisza és az 1600 m magasságban eredő Fehér-Tisza valósággal körülöleli a Hoverla 2058 m magas csúcsát. Az egyesült Tisza megtartja a Fekete-Tisza nagyjából észak-déli irányát egészen a bal oldali Visó (Vişeu) beömléséig, amely az első számottevő méretű mellékfolyója. Innen a Tisza nyugat felé fordul és 26 km-es út után az ugyancsak a Radnai havasokban eredő Izát veszi fel. A Tisza követi az Iza dél-kelet - észak-nyugati irányú pályáját megszabó törésvonalat a Lápos (M. Ţibleşului) és a Gutin (M. Gutîiului) hegylánc kifutóját alkotó Avas-hegység (M. Oaşului) lábánál. Az Avas és a jobb parti Nagyszőlősi-hegység (Vinogradov) között, a huszti kapuban a folyó völgye hirtelen kiszélesedik, ám mielőtt kiérne az Alföld peremére felveszi a jobb part irányából futó Taracot (Tereszva), Talabort (Tereblja) és a Nagyágat (Rika). Királyháza és a Szamos torkolat között a folyó kelet-nyugati irányt követ. Ezen a szakaszon két nagyobb mellékfolyót fogad be; jobbról a Borsát (Borzsava) és balról, immár magyar területen a Túrt.


Trufanec-vízesés

A Trufanec-vízesés Kárpátalja legmagasabb vízesése a rahói járásban, közvetlenül a Kőrösmező - Rahó útvonal mellett található, a Dragobrati letérőtől 2-3 km-nyire. A Fekete-Tisza jobb partján, a Trufanec patak medrében található. A patakocska 1 720 m magasban veszi kezdetét. Egy részen 230 méteren keresztül a föld alatt folytatja útját, majd 2 830 m kanyargás után beleömlik a Fekete-Tiszába.

A Trufanec-vízesés közvetlenül a torkolat előtt található: magassága 36 m.
A látogatók számára egy kilátót emeltek, ahol zavartalanul gyönyörködhetnek a természetben, hallgathatják a víz csobogását.







dscf0404_small.jpg dscf0405_small.jpg dscf0407_small.jpg dscf0409_small.jpg dscf0410_small.jpg
dscf0411_small.jpg dscf0412_small.jpg dscf0414_small.jpg dscf0415_small.jpg dscf0416_small.jpg
dscf0417_small.jpg dscf0419_small.jpg dscf0420_small.jpg dscf0421_small.jpg dscf0424_small.jpg
dscf0425_small.jpg dscf0426_small.jpg dscf0427_small.jpg dscf0428_small.jpg dscf0429_small.jpg
dscf0431_small.jpg dscf0432_small.jpg dscf0440_small.jpg dscf0444_small.jpg dscf0445_small.jpg
dscf0446_small.jpg dscf0448_small.jpg dscf0453_small.jpg dscf0456_small.jpg dscf0458_small.jpg
dscf0460_small.jpg dscf0461_small.jpg dscf0463_small.jpg dscf0464_small.jpg dscf0466_small.jpg
dscf0468_small.jpg dscf0469_small.jpg dscf0470_small.jpg dscf0472_small.jpg dscf0474_small.jpg
dscf0475_small.jpg dscf0476_small.jpg dscf0477_small.jpg dscf0479_small.jpg dscf0481_small.jpg
dscf0483_small.jpg dscf0484_small.jpg dscf0490_small.jpg dscf0491_small.jpg dscf0495_small.jpg
dscf0498_small.jpg dscf0500_small.jpg dscf0501_small.jpg dscf0502_small.jpg dscf0503_small.jpg