Hecsedli
túra
Szólád - Alman-tető - Nezde - Szólád
2007.12.01.
Somogyországban, Szóládhoz közel, a
Nezde-dombon jártunk. A falusiak régóta ismerik a helyet - gyógyító
erejéről. Talicskában tolták fel a nehezen mozgó öregeket, hogy
gyógyuljanak. A legenda szerint Koppány vezér van itt eltemetve -
"némileg" máshogyan történtek a dolgok ezer évvel ezelőtt, mint ahogy
tanítják.
Néhány évvel ezelőtt pár ember nekiveselkedett, és kegyhelyet kezdtek
kialakítani. Sok kilométerről látszó hatalmas szelídgesztenye fa
uralja a vidéket.
A régi öregek beszélik: a negyvenes években a Csordás néni bivalyai ha
egy bizonyos helyre lefeküdtek, bikacsökkel is alig lehetett őket
elhajtani onnan; vagyis valamiféle energia is jelen kell, hogy legyen –
így Baksafalvi Soós László, akinek nemrég jelent meg Szkíta Golgota
című kötete. – Úgy éreztem: itt nekem meg kell valósítanom régi
vallásunk jelképes stációit. Kupa-Koppány vezér emlékparkot, kegyhelyet
Babba Mária- és Koppány-szoborral, Veronika haranglábbal.
A kötetíró orvos feleségével, az ismert énekessel, Csuka Mónikával az
elmúlt években már hozzá is kezdett a Koppány emlékpark kialakításához.
Jókora területet vásároltak meg a községben, itt a terveik szerint
hucul lovakat, szamarakat, rackákat, kecskéket tartanának.
A helyi legenda szerint egyébként annak idején valójában nem is Koppány
vezért négyelték föl. Az elesett somogyi herceget valahol a
Nezde-hegyen helyezték örök nyugalomra, s lelke ma is ott bolyong.
Forrás:
Szólád honlapja
A
somogyiak azonban az éj leple
alatt, mielőtt a fölnégyelés megtörténik, Sólynál elhunyt / kis
csete-paté azért volt mielőtt a somogyiak hazavonultak/ bajtársuk
levágott fejű holttestére cserélik. A nagyúr tetemét pedig bödön hajón
menekítik át a vízen, s Nezdehegyen helyezik örök nyugalomra. Így
mesélték az Öregek…. A legendában az a szép, hogy akár igaz is lehet.
Másik verzió. Mit ír az Arvisura?
Koppány anyja besenyő lány volt, aki, miután az elrettentés kiállta az
idő próbáját, fia holttestének darabjait kegyelettel megkapta, s
lakóhelyéhez közel egy Szent Hegyen temette el. S hol volt a besenyők
lakóhelye? Bizonyítottan bizánci keresztény hitet felvett módon éltek a
mai Szólád Besenyőmál és Szentmiklós-i falurészében. A Nezdehegy alatt.
Foglaljuk tehát össze a dolgot. A
magyarok ősi egyisten hitet követtek és gyakoroltak. Papjuk, tanítójuk,
gyógyítójuk a táltos volt. E tekintetben felbecsülhetetlen kincse
Somogynak a Tatárvári erdőben élő Karaul Táltos, aki Koppány törzsének
táltosi leszármazottja, s minden generációt igazolni tud! Jobban meg
kellene Őt becsülni. A Táltosi Stációt egyébként 2005-ben Ő avatta.
Nyugat felé haladtukban eleink kétségtelenül először a keleti
kereszténységgel találkoztak.
Julius első vasárnapján reggel a
megyei hagyományőrző lovas bandérium kíséretében Somogyvárról Szent
László ereklyéjével s a Nagy Király sírjából egy marék földdel megindul
a zarándoklat Telekibe. Móring József Attila Polgármester Úr,
Országgyűlési Képviselő védnökségével. Telekiben reményeink szerint
Balás Béla Kaposvári megyéspüspök Úr újraszenteli a Templomot, majd
tovább viszik az ereklyét, s a földet, zászlókat a Nezdébe.
Ezenközben Karád, Nagycsepely,
Kötcse, Pusztaszemes, Kereki, Zamárdi, Szántód, Köröshegy, Szárszó,
Szemes, Őszöd zarándokai is haladnak felfelé. Lehetőleg gyalog, a lelki
megtisztulás okán, de betegek, idősek, pici gyermekek bárhogyan. Ott
ökomenikus Istentisztelet, majd helységbemutató műsorok következnek, a
hagyományőrzés jegyében. Később csoportos esketések is lehetségesek.
Minden ötletet szívesen fogadunk!
A közvetlen Balaton part falvai
számára szép feladat lenne, közösen, vagy évről évre felváltva átmenni
hajóval a Vízen és Sólyból, vagy Veszprémből kis ünnepség után a négy
darabba vágott keresztet áthozni a somogyi partra, majd a Szent
Jelképet felhozni a Nezdébe.
A négy felé vágott tetemrészeket
ugyanis Győr, Gyulafehérvár, Veszprém és Fehérvár falaira szögezték. Ha
e helységeket légvonalban összekötjük, egy, kissé elnyújtott keresztet
rajzolunk meg!
Ezek után mit jelképez a Nezde, a
Szkíta Golgota?
Golgota: Koponyák hegye, ahol
Krisztust keresztre feszítették.
Ki Kupa-Koppány? A magyarság
megváltója. Az Ő tettének kálváriája található a Nezdehegyen, egyben az
ősi magyar vallás és a kereszténység felvételének, egymásba simulásának
emlékhelye. Miután azonban tettét még sem lehet Megváltónkkal
összehasonlítani, ezért csak kilenc stáció őrzi a tizennéggyel szemben,
jelképezvén ősmúltunktól napjainkig a magyar szenvedéstörténetet.
1. stáció: Nimród király, Hunor, Magor
2. stáció: Attila hun nagykirály
3. stáció: Csaba királyfi székely
kapuja
4. stáció: Baján kagán kőszobra
5. stáció: Karaul, a Magyar Táltos
6. stáció: Koppány, Somogyország
hercege
7. stáció: Babba Mária
8. stáció: Veronika harangláb,
haranggal
9. stáció: Kettős kereszt, Turullal
Forrás: somogytura blog.
Csuka Mónika: Zöldell a
muskátli...
/Zeneszerző: Csuka
Mónika, Szövegíró: Soós
László, Hangszerelő: Ember Péter
Nezde-hegyen szól a furulya
Nezde-hegyen szól a furulya
Tárogató sír, s a szép haza
Birkanyáj, mit átölel a nyár
Öregapám lépte nyomán jár
Nezde-hegyen szól a furulya
Szép Balaton álma, sóhaja
Erdők felett Koppány lelke száll
Gyere rózsám, titkokat súg, vár
Nezde-hegyen szól a furulya
Évezredes szittya Golgota
Aki eljön itt, bűvölten áll
Őseinknek lépte nyomán jár…
A képek megtekintésénél érdemes a
diavetítést választani.