Fejérkőtől
Tündérvölgyig
Szólád - Nezde - Almán-tető - Csillagó -
Kötcse Kopjafa-avatás 12 km 290 m
2009.10.03.
A
túramozgalom előző túraszakaszát
beugróként én vezettem. Most csak mint
résztvevő voltam jelen a "hatalmas tömegben" - ugyanis
80-an jöttünk össze a túra
végére. Hajnalban elvonatoztam
Balatonszárszóra és ott csatlakozva a
többiekhez egy nagyon szép túrán vehettem
részt. Szeretem ezt a tájat , Szólád kedves
falu, évtizedekig nem tudtam semmit erről a
térségről , az utóbbi években viszont sokat
jártam erre. Az új turistaút hálózat
kialakításába is többször
bekapcsolódtam, ezért is közel áll
hozzám ez a táj, mely az én
elnevezésem szerint a
"Somogyi-középhegység" egyik legszebb
része.
Szólád központjából a zöld
háromszög jelzésen indultunk el , de hamarosan meg
is álltunk egy szép kis pincénél, ahol az
Irsai Olivér nedűt vehettük magunkhoz. nagyon finom volt.
Egy kis kitérőt tettünk az egykori szóládi
vár hűlt helyére is ahol röviden meséltem a
résztvevőknek a balatonparti földvárakról.
Tovább haladva a domb aljában gyorsan elértük
Nezdét itt, csapatunk tovább szaporodott. A szépen
kialakított pihenőhelyen a szelid gesztenye
árnyékában erőt gyűjthettünk majd
felkapaszkodtunk a szoborparkon keresztűl a Somogy-megye legmagasabb
dombhátára. Itt a kilátó mellett
megkerestük a GCSZLD
geoládát és Gyuri
és Mónika segítségével útnak
indítottuk egyesületünk első
TB-jét. A
kilátónál már vártak bennünket
a terület gazdái is - a SEFAG ZRt. ezen a
területen illetékes vezetői. Jó volt
együtt látni a természetjárókat
és erdészeket hiszen országunk sok
részében még mindig kibékíthetetlen
ellentét van köztük. A kölcsönös
érdekek figyelembevételével azt hiszem
eredményes lehet a kapcsolat a gazdálkodó
szervezetek és az erdőket csak mint turisztikai célpontot
használók között. Mi erre törekszünk
és erre próbálunk mindenkit
ösztönözni.
Bavallom kíváncsian vártam már, hogy a
kopjafát is meglássam, két hónapja
még én is azon gondolkodtam, hogy ezt a helyet valahogy
méltó módon tudjuk megjelölni és ez
most megtörtént. Köszönet érte
mindenkinek aki ezt munkájával lehetővé tette,
külön köszönet érte Huszár
Lászlónak aki kifaragta a kopjafát.
Az ünnepségünket Karsai Ilona az SZKTE elnöke
nyitotta meg aki a "fő felelős" ezért a nagyszerű
alkotásért, hiszen Ő szervezett le mindent.
Versek, a kopjafa jelképeinek ismertetése,
Szólád polgármesterének
köszöntője , és a siófoki
Hagyományőrzők diszőrsége színesitette ezt a
szép túrát. Köszönöm mindenkinek.
Egy kis ismételt borozgatás , Anita
pogácsáinak kóstolgatása és
indúltunk tovább.
Jó volt látni a fákon az elmúlt
évben általam felfestett piros rom jelzéseket,
még most is szépek és jó állapotban
vannak azért itt van egy kis nyoma a természetben az
én munkámnak is , mintegy 18 km
hosszúságban.
A Páskum - pihenőnél újra szusszantunk egyet majd
megcéloztuk a Csillagó tornyát. Itt sokan
felmásztak , néhányan geoládáztak az
erdőben, mások begyüjtötték az FTV kódot
én meg újabb süteménykóstolás
nehéz feladatát vállaltam magamra.
Innen folytattuk utunkat Kötcse felé. A
település szélén néhány
szép liba ballagott el mellettünk - libasorban - , mi
pedig szintén libasorban megszálltuk ezt a nagyon
érdekes és kúriáinak
bőségét tekintve nagyon értékes falut.
Néhányan még elszaladtunk az Evangélikus
műemlék templomot megnézni. Mellette van az iskola
múzeum de azt zárva találtuk és
szintén műemlék a parókia épület
együttese is a templom másik oldalán.
Lassan buszunk is beérkezett és azzal utaztunk vissza
Balatonszárszóra , majd onnan már a csapat
szétoszlott és hazatértünk.
Nyugodtam merem mondani, hogy a Fejérkőtől
Tündérvölgyig túramozgalomnak ez a legszebb
szakasza a látnivalók bőségét tekintve.
Szólád:
Külső Somogy
északnyugati sávjában,
Balatonszárszótóldélre, 46° 17’
földrajzi szélességen, Greenwichtől keletre 17°
51’ földrajzi hosszúságon fekszik. Ez a
terület, mely a dunántúli dombság
északkeleti része, szerkezetileg,
felszínalaktanilag, éghajlati, növényzeti
és talajviszonyait tekintve olyan nagy
mértékben különbözik a tőle délre
eső Belső-Somogy névvel elkülönített
tájegységtől, hogy önálló
tájképi vonásai miatt
középtájnak minősíthető. A
községet közigazgatásilag
északnyugatról Balatonőszöd, nyugatról
Teleki, délről Kötcse, keletről Kereki,
északkeletről Kőröshegy, északról
Balatonszárszó határolja. A Balaton déli
partszegélyétől való távolsága 3,5
km. A község belterületének a balti
alapszinthez viszonyított átlagos tengerszint feletti
magassága 112,5-150 méter között ingadozik, a
nezdei völgytől keletre eső külterületének
legmagasabb pontja 283 méter. A vizsgált
mikrorégió tágabb környezetét
felszínalaktanilag éles határok
választják el a határoló Balaton
árkától, ami Balatonboglár és
Siófok között lepusztult (denudációs)
lépcsőkkel érintkezik a Balatonparttal. E nagyobb
régió déli határát a Kapos
völgye jelöli ki, melyet keletről a Tolnai hegyhát,
ettől délre a Zselic dombvidéke határol. A
természetes határt nyugat felől a fonyódi
térségben található Nagyberek keleti
széle képezi. Ennek a nagyobb önálló
területi egységnek a nagysága 2884 km2
. Református
templom A mai templom 1896-ban
épült. Az épület egy kisebb kert
közepén áll, az utcavonalra merőleges, egytornyos,
egyhajós, eklektikus teremtemplom. Felszerelési
tárgyai közül az orgonát
említhetjük.
Római
katolikus templom A mai templom 1775-1782
között épült, provinciális
későbarokk stílusban. Az
építkezéshez a szomszédos Balatonszemes
határában lévő Mindszent kolostorrom
téglaanyagát is felhasználták. A templom
eredeti, 1800 körül készült berendezései a
főoltár, a mellékoltár, a szószék
és az orgonaszekrény.
Kilátó
(Almann-tető) Nezde falutól
északi irányban Somogy megye legmagasabb
pontján felállított kilátó (316,4m),
ahonnan csodálatos kilátás nyílik a
környékre és a Balatonra. A kilátót
2001(?)-ben állíttatta Szólád
község Képviselőtestülete.
Nezde A falu 1229-ben „Nezda" alakban
fordul elő és a székesfehérvári
káptalan birtoka. A falu ismert, első okleveles
említése a XIV. században, 1093-ra
hamisított oklevélben fordul elő.1429-ben Telekivel
határosnak említik. A XVI. századi
adólajstrom Szárszó mellett sorolja fel. Az Nezde
Györffy György vizsgálata szerint egy besenyő
lakóhelye volt. Nezdei Besenyő Jánost 1352-től
említik oklevelek A falu a török harcokban elpusztult.
A település központjától 1 km-re fekvő
falu, ami a mai napig lakott. Főképp nyaralók
lakják, de idős emberek is élnek kint, akik nem szívesen
hagyják el a környezetet. Biztosított a
nyugodt, csendes pihenés.
A
Kupa-Koppány vezér Emlékpark, kegyhely,
búcsújáró hely jellegű: a „Szkíta
Golgota". Nyugat - Keleti irányból emelkedő
módon, hármas halom formájában. Balra
a Balaton panorámája, jobbra a szelíd dombokkal,
sűrű erdőkkel, gyönyörű táj bontakozik ki.
E területre, alulról felfelé, nyolc-kilenc
ütemben nyolc éves periódusban kilenc
emlékművet hoznak létre. Alul Attila szobra, Csaba
királyfi székely kapuja, Baján kagán
köve, Magyar táltos szobra, Koppány szobra,
Babba Mária szobra, Veronika harangláb, Kettős
kereszt mellette a Mónika kilátó.
Később Szent László kiskápolna.
Pincesor 1999-ben Henry Ford díjat
kapott löszfalba vájt pincék, melyek a II.
világháborúban búvóhelyként
is szolgáltak. A pincék hőfoka egész évben
állandó, amely így kiválóan alkalmas
bor tárolására. A pincesor a Bor, -
és Balatoni Lovas Fesztivál fontos
helyszíne, ahol minden évben főzőverseny és
folklór műsor kerül megrendezésre.
A 7-es műútról
Balatonszárszónál délre letérve
elfogadható minőségű bekötőúton juthatunk a
Balatontól mindössze 9 kilométerre fekvő
zsáktelepülésre. A falu határában
talált régészeti leletek ókori, sőt
újkőkori lakott hely létezését sejtetik. Az
első írásos oklevelek II. Endre korában, 1229-ben
említik Keccha inferior (Alsó-Kötcse) és
Keccha superior (Felső-Kötcse) néven. 1725-től Hessen
tartományból evangélikus német
jobbágyokat telepítettek ide. A magyar és
német családok generációi
valójában együtt írják Kötcse
újkori történetét. Somogy településeinek
nagy részén a XVIII. században számos
kisnemesi kúria épült. Különösen
jellemző ez Kötcsére, ahol tizenkét
kúriában laktak a kisnemesek. Kötcse a Külső-Somogyi
dombság északkeleti részén a
Balatonföldvár–Andocsi-hát magaslati
nyúlványán helyezkedik el egy festői
völgyben. Legmagasabb pontja a Csillagó, 314 m,
közelében található a 317 m magas
Almán-tető, amely Somogy megye legmagasabban fekvő helye. A
Szólád–Nagytoldi-völgy
süllyedékében elhelyezkedő
völgyközösség tagja Balatonszárszó,
Őszöd, Szólád, Teleki és Nagycsepely
társaságában. A község a Balaton
irányában nyitott, 9 kilométer hosszú
bekötőút vezet Balatonszárszóra, illetve az
M7-es autópályához. Lakóinak száma 553
(2006. október 31-i adat). A község
összterülete 1807 hektár, ebből belterület 187
hektár. A fő megélhetési forrás a
mezőgazdaság, a határ jelentős részét a
balatonszárszói „Szőlőskert” és a kapolyi
„Aranyeső” szövetkezetek művelik, de a Homoki-dűlőben nagy
területen magánvállalkozásban
biotermelést folytató mezőgazdasági üzem is
működik. Az emblematikus művelési forma mégis a
szőlőművelés-bortermelés. A sok kisebb szőlőbirtok
mellett két jelentősebb is található a faluban, az
Opperheim és a Veszprémi család pincészetei. Kötcse
Árpád-kori eredetű település, első
említése egy 1229-es pannonhalmi
összeírásban olvasható. A török
hódoltság éveiben majdnem teljesen elpusztult,
telepítése az 1700-as évek elején
kezdődött meg. A dörgicsei és kisjenei Antal (Antall)
család telepítő akcióinak keretében
1730-tól evangélikus és református,
nagyrészt hesseni eredetű német családok
érkeztek Kötcsére. A telepesek zöme
először a tolnai és a baranyai német falvakban
telepedett le, s hosszabb-rövidebb itt tartózkodás
után ezekről a „primer” lakóhelyekről vándorolt
tovább Kötcsére. (Kötcse tehát a
telepítési szakirodalom szerint „szekunder”
település.) A betelepülők
között a zöm északkelet-hesseni volt (keleti
frankok), kisebb számuk dél-hesseni a Darmstadtól
délre fekvő részekről, a klein-umstadti kerületből.
A bevándorlás még sok német területről
történt illetve történhetett, úgymint a
Rajna nyugati partján fekvő Pfalzból, sőt
valószínűleg Elzász-Lotaringiából
is. Vannak adatatok arra vonatkozóan is, hogy Kötcse
betelepülése egy magyarországi belső
migráció következménye is lehetett.
Szórványosan olyan családok is megjelennek a 18.
század közepétől, akik a
Batthyány-család rohonci, szalónaki vagy
németújvári uradalmaiból jönnek. Az
első érkezők 1730 kora tavaszán már
néhány magyar családot is itt találnak,
amelyek a környező községekből és feltehetően a
dörgicsei Antal-birtokról költöztek ide. A
betelepülő németség megalapította az
evangélikus egyházközösséget.
KERBÁJT: A kerbájt szó egy
elmagyarosodott német kifejezés, eredeti hangalakja
Kirchweihtag, amelynek jelentése az, hogy „a
templomfelszentelés napja”. A kerbájt tehát nem
más, mint egy evangélikus Erzsébet-napi
búcsú, amely Kötcsén számos
érdekes szokáselemmel van át meg
átszõve. A mintegy hatvan évvel
ezelõtt még érvényes eredeti
szokásrend szerint a fõünnep mindig november 21-re
esett. Akkoriban az ünnep három napig tartott, volt
kezdõestéje, elsõ napja, másnapja, s
még másnapjának éjszakája is. Az
egészen régi idõkben, valamikor még a 19.
század végén – az utóbbi negyven
évben rögzített visszaemlékezések
szerint – egy teljes hétig tartott. Régen a faluban
ilyenkor megállt az élet, az 1960-as években
például még rövidített
órákkal folyt a tanítás, volt
délelõtti és délutáni
istentisztelet, s az ünnep elsõ napján a
délutáni istentisztelet után került sor az
ünnepi felvonulásra az evangélikus parókia
udvarán, helyi kifejezéssel a „placcon”. Teljesen
mindegy, hogy éppen kedd volt, vagy csütörtök A kerbájt több mint
negyven éve már nem november 21-én van, hanem a
november 21-hez legközelebb esõ szombaton (2006-ban
történetesen november 18-án), az idõpont nem
délután 3 óra, hanem délelõtt 11
után, a placcra nemcsak legények és lányok,
hanem idõsebb házas emberek, házaspárok is
vonulnak, sõt ezek vannak többen, miután a faluban a
fiatalok száma csekély. Az 1998-as 200 éves
jubileum óta van ez így, amikor az ünnep nagy
országos, sõt nemzetközi figyelmet kapott a
sajtóban. A 200 éves jubileum napján fordult
elõ elõször, hogy az idõsebb
generációk is vonultak. Azóta ez a szokás
folyamatos. A felvonulók jelentõs része nem is
helybéli már, hanem úgynevezett
„elszármazott”, a pécsi, kaposvári,
fehérvári, szárszói, budapesti,
siófoki, s ki tudja még milyen „kolóniák”
tagjai.
A kötcsei kerbájt a
vonulás körkörös
zártságánál fogva leginkább a hidasi
(Baranya megye) egykor létezõ felvonuláshoz
hasonlít. Az ünnepkör
Németországból származik,
hasonlóképpen a germán törzsi
hagyományok folytatása, a betelepülõ
õsök hozták magukkal a 18. században.
Északkelet-Hessen, ahonnan a kötcseiek nagy része
származik, valaha nagyon gazdag volt ezekben az ünnepi
megnyilvánulásokban. A degenfeldi grófság,
vagy még korábbi nevén a Huttischer Grund, ez a
Fuldától délre esõ terület valaha
ünnepi rendezvények tucatjainak volt a helyszíne.
Jelenleg a kerbájt ezen a vidéken már csak a
történelmi forrásokban létezik, a helyiek az
emlékét is elfelejtették.
Azok, akiket érdekelnek ezek a különleges, régi
dolgok, látogassanak el Kötcsére és
tekintsék meg a felvonulást. A rendezõk úgy
gondolják, hogy – miután ez az esemény az
európai kultúrtörténelem komoly
értéke – kár lenne „titokban tartani”,
elzárni a világ közvéleménye
elõl, s csupán helyi ügyként kezelni. Az
ünnephez persze méltatlan lenne az is, ha azt
idegenforgalmi programként kezelnénk, ezért
szigorúan tartjuk magunkat az õsi szövegekhez, s az
évszázadok óta kialakult
szertartáselemekhez.