A mözsi
népviselet ezen formájában Németország
területén sehol sem található meg. A nők és
a lányok öltözéke a württembergi, a
fekete-erdei és a bajor népviselet elemeit
hordozza magában, csakúgy mint a szlovák és
a magyar népviselet jellemvonásait, amelyek
az idõk folyamán egyedülálló népviseletté
forrtak össze, jelképezve az itt élõ
különbözõ kultúrájú emberek együvé
tartozását.
A legalább 6 m brokát-selyembõl varrt, sűrűn
berakott felsõszoknya rövidebb, általában a
sváb népviselet, ezáltal szlovák
hasonlóságra mutat. A holland fejdíszre
emlékeztetõ "haubli" valószínűleg a
Fekete-erdõ környékérõl ered. Különösen szép
a négyzet alakú vállkendõ, amely selyembõl
készült, sűrűn virágmintákkal hímzett,
teljes egészében kézimunka volt, csakúgy,
mint a széleken fellelhetõ csomózási minták.
A sváb és a szlovák lányok, asszonyok
viselete nem sokban tért el egymástól.
Másként kötötték a fejkendõt, különbözõ
"Csepelt" hordtak és a hajfonatok is eltérõk
voltak. A sváb kislányok haját rendkívül
szorosan hátrafésülték és a keletkezett
copfot fésűvel magasra feltűzték. A serdülõ
lányok haját fonott kontyba tűzték, amelyet
a környéken egyedülálló "haubli" takart. Az
asszonyok a haublira egy selyembõl készült,
nagyméretű rojtozott kendõt kötöttek az ún.
"ufsetztichl"-t.
A mözsi
népviselet végsõ formájának kialakulásában a
falusi varrónõk, - akik egyben öltöztetõk is
voltak, - és a falu lakói egyaránt fontos
szerepet játszottak. A varrónõk közül a
legjelentõsebb a szlovák származású Makovics
Jánosné (Pruzsina Éva) volt, aki a '30-as
években egy új ruhadarabot hozott divatba,
egy selyem kabátkát az ún. "Tschurak"-at,
amelyet a nõk és a kislányok templomba
viseltek. Ugyanebben az idõben egy fiatal
sváb asszony is divatot alkotott. A sűrűn
berakott 6-10 szélbõl készült szoknyákra
préseléssel egy 8-10 cm széles derékszögű
fodrot készített, és ebben elõször a farsang
idején jelent meg. Ezáltal a falu a "fodros
Léna" nevet adta neki, amelyet a haláláig
viselt.
A nõk és a férfiak - kint és bent egyaránt -
kézzel kötött gyapjúcipõt, "pacskert", vagy
bõrpapucsot, "slápát" viseltek. Az
istállóban végzett munkához és rossz idõben
kényelmetlen facipõt, "klumpát" használtak.
A lányok és asszonyok ünnepnapokon fehér,
munkanapokon színes, mintákban gazdag,
kézzel kötött harisnyát hordtak.
A mözsi népviselet kitűnõen tükrözte az
életkort is. A kisgyermekeket nemre való
tekintet nélkül kezelték. A kisfiúk és
kislányok egyaránt fehér sapkácskát, blúzt,
vállkendõt és szoknyát viseltek. A fiúk 3-4
évesen kaptak elõször nadrágot. A 15-18 éves
lányok házasulandónak, a 30-40 közöttiek
fiatalasszonynak, 40 felett már
öregasszonynak számítottak. A népviselet
korkülönbségre utaló jelei leginkább a ruha
színeiben és a fejdíszekben voltak
észrevehetõk. Az életkoron kívül a
népviselet tükre volt a vagyoni helyzetnek
is, az anyagok minõsége, az alsószoknyák
száma, a ruhadíszítés jelezte a szegénységet
vagy a jólétet
 |
 |
mözsi és hőgyészi
lánykaruhák. |
palotabozsoki,
pári és szakadáti lánykaruhák |
 |
 |
A templomba menet,
Mőzs, 1936. |
Palotabozsoki asszony |
Forrás:
http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/Tolna/pages/hagyomanyok.htm