Úgy vélem ez a téma örökké aktuális marad és úgy is látom, hogy ezt még hangoztatni is kell...
Sajnos a gyereknapon is tanúja voltam egy rizikós esetnek amikor az a bizonyos kék korlát volt a megmentő!
Nem szabad, ismétlem NEM szabad veszélyeztetni az embereket/nézőket!
Soha, de soha nem repülünk az emberek irányába, illetve az emberek feje fölé!
Akármilyen könnyű gépről van szó, akármilyen kis légcsavar akkor sem!
A kis légcsavar is egy pillanat alatt bevág csontig és kész...
Mindig törekedjünk arra, hogy ne alakuljon ki veszélyes helyzet,
illetve mindig a legrosszabb esetet tételezzük fel, ami megtörténhet és ezt kerüljük, hogy bekövetkezzen!
Bármikor megtörténhet, hogy a vevő eldobja a jelet, és akkor már senki sem segít...
Úgyhogy kérem, mindenki ügyeljen erre, ne erről legyenek híresek a zsombói modellezők, hogy
full gázzal tudnak tömeget oszlatni...
És íme egy történet a http://forum.rcmodell.hu-ról:
Sziasztok!
Pontosítanám kicsit a történteket.
Az eset 2008 május végén történt.
A klubtársam aznap késő délután egyedül ment ki a reptérre.
A gép (1,78m fesztávú, faépítésű Extra 260) összeszerelését követően egy véletlenül arra sétáló úrral
(nem modellező) kezdett el beszélgetni.
A beszélgetés sajnos nem fejeződött be a gép indításának pillanatában, így a motor "szívatása" után
a gázkar lehúzása elfelejtődött.
Fél lábbal térdelő helyzetben, bal kézzel fogta a gép elejét, (én előtte már többször figyelmeztettem,
hogy kösse ki inkább valamivel) jobb kézzel indította a motort.
Az OS 160 FX a megszokott magabiztossággal indult be...teljes gázon.
A gép megindult előre, majd a szárnyánál fogva a jobb lábában elakadva befordult a bal keze alá,
a 18 collos Metts fa légcsavar a bicepsz alatti felkarcsontot érve tört darabokra...
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a "bámészkodó" úr azonnal ki tudta hívni a mentőket, addig a sebre
minden kézzel fogható rongyot, üléshuzatot rátekertek.
A kórházba érve egyből műteni kellett, a sebész szerint kb 10-15 percen múlt az élete.
Így is csoda, hogy végig eszéméleténél volt.
Nagy mázlija volt, hogy a hónaljánál a fő ütőér ép maradt.
A fontosabb ereket és az izomhüvelyeket összefércelték.
A rehabilitáció, míg a kezét újra 100%-osan tudta haszálni, több, mint fél év volt.
A gépen azóta is látszanak a vérnyomok, mélyen beleivódtak a faanyagba.
Komoly tanúlságok:
Sokkal rosszabbul is végződhetett volna, minden bizonnyal ez az eset egy komoly jel volt az élettől.
Jelen eset valószínűleg nem történt volna meg, ha az említett úr nincs a helyszínen és nem "tereli el" a
kolléga figyelmét.
Ennek ellenére mindenki hibás volt valamennyire.
- a gépet (legyen az akár 4ccm-es trainer) indításnál érdemes valami kötéllel v. gurtnival egy masszív,
földbe levert karóhoz, csőhöz rögzíteni.
- a -laikus- nézelődőket mindig kérjük meg, hogy néhány méterrel álljanak hátrébb és ne zavarják a pilótát...
- és még sorolhatnám.
Szóval ÉSSZEL, A (MODELL)REPÜLÉS VESZÉLYES ÜZEM!
Szóval... tényleg... ésszel!