A hanyatlás közvetlenül azzal kezdődik el, hogy az Amon-papságból
származó Herihor (ie. XI. század), aki Théba főpapja volt,
elszakította Felső-Egyiptomot az országból, és ott egy főpapok
vezette államot szervezett. Ezzel a fáraó tekintélye és befolyása
visszaesett. A
tengeri népek
hódítását líbiai és etióp támadások követik, utána az ország a
I. e. 7. századra
az asszírok (Assur-ah-iddina
és
Assur-bán-apli),
majd
I. e. 525-től
a
Kambüszész
vezette perzsák,
I. e. 332-ben
pedig a
Nagy Sándor
vezette makedónok uralma alá került. Innen kezdve Egyiptom már csak
egy tartománya ezeknek a birodalmaknak.
Hellenisztikus kor
I. e. 305-ben
Nagy Sándor örökösei közül
I. Ptolemaiosz
lett Egyiptom királya, s dinasztiájával közel három évszázadra az
ország visszanyerte függetlenségét.
I. e. 30-ban
Octavianus
(a későbbi
Augustus
Caesar) foglalta el Alexandriát, s ezzel Egyiptom római uralom alá
került.
Római kor
Egyiptom meghódítása a
Római Birodalom
számára mind belpolitikailag, mind külpolitikai szempontból
szükségszerű volt. Egyiptom biztosította, még szövetségesként, Róma
gabonaellátását, és ezzel a városi plebejus réteg féken tartását,
azonkívül az utolsó Földközi-tengeri nagyhatalom volt, amely nem
hódolt be Rómának, és kilógott a Mare Nostrum („A mi tengerünk”)
koncepciójából. Valószínűleg Egyiptom volt a minta a római császári
monarchia kiépülésében is. Nem csoda, hogy a nyíltan egyeduralomra
törő államférfiak mind Egyiptomot tekintették példaképnek, sokan
ide, Alexandriába akarták helyezni székhelyüket (pl.:
Julius Caesar,
Marcus Antonius,
Nero,
Domitianus).
Sok, a császársággal kapcsolatos intézmény és szertartás bevezetése
először Egyiptomban történt meg. A császári Róma anyagilag,
gazdaságilag elsősorban Egyiptomtól függött, de politikai
szempontból is sok tekintetben.
Azonban ez a kitüntetettség Egyiptom jogi helyzetében nemhogy
pozitívan, hanem egyenesen negatívan nyilvánult meg. Jogilag
Egyiptom volt a legutolsó a provinciák között, a fontosabb
tisztségeket csakis római nemesek vagy lovagok tölthették be.
Egyiptomi lakos legfeljebb a kerületi
sztratégoszságig
vihette, de ez is csak abban az esetben történhetett meg, ha görög
volt. A bennszülött egyiptomiak még alsóbbrendű, jogfosztott
helyzetben voltak (divide
et impera). A rómaiak pl. a tisztségek betöltéséhez
szükséges
családfakutatás
bevezetésével is támogatni igyekeztek azt, amit mai szóval „görög
nacionalizmusnak” nevezhetnénk, s ami, szintén mai szóval, „sohasem
volt divat” az Egyiptomban magát otthonérző, és erősen keveredő
görög lakosság körében, mely keveredést a rómaiak akadályozni
igyekeztek. Egyiptomi csak a legalsóbb közigazgatási tisztségeket
érhette el, és a felsőbb osztályokba emelkedését gyakorlatilag
kizárták azzal, hogy a római polgárság alapfeltételévé tették az
alexandriai polgárság elnyerését (Caracalla
császár i. sz.
215-ben
az összes egyiptomit kitiltatta Alexandriából). Caracalla i. sz.
212-ben
rendeletet hozott (Constitutio
Antoniniana), miszerint a birodalom összes szabad
polgárát megilleti a római polgárjog, ennek kiegészítései szerint az
egyiptomiak azonban kimaradtak.
A rómaiak pontosan tudták, hol kell megtámadni az egyiptomi
szellemet: ott ahol az idegen uralmak ideje alatt az mindig is
menekült, azaz a vallás területén. A templomi vagyont megnyirbálták,
általánossá tették azt a szokást (mely a Ptolemaiosok korában is
előfordult), hogy a papi tisztségeket a legtöbbet ígérő pályázónak
adták el, akik számára előnyös volt, ha római polgárjoggal is
rendelkeztek (melyet egyiptominak szinte lehetetlen volt törvényes
úton megszereznie).
Társadalom
Az Egyiptomi állam (társadalom) élén a király, a
fáraó
állt. Őt a Napisten (Ré)
fiának tartották, aki korlátlan hatalommal rendelkezett. Nevének
jelentése: fáraó a Per Aa ("nagy ház") kifejezésből alakult ki. A
fáraó után rangban a főpapok, hadvezérek és a tartományfőnökök
következtek. Az Egyiptomi társadalom életének meghatározói a papi
hivatalnokok voltak. Az ő feladatuk volt a halál utáni életbe
vetett hit ápolása. Fontos szerepet töltött be az állam életében az
írnok. A rendkívül bonyolult írásjelek elsajátítása nem volt könnyű.
Az e feladatra kiválasztott fiúgyerekek 5 éves koruktól 20 éven át
tanulták az írásjeleket, a
hieroglifákat.
A
papok
után a társadalmi rangsorban a hadsereg katonái következtek,
mivel ők védték az
országot
és a fáraót, ők őrizték a belső rendet és ők hódítottak meg idegen
területeket. A hadseregben fontos szerepet töltöttek be a
núbiai
fekete bőrű alakulatok. A kézművesek (iparosok) a nagy
építkezések kulcsemberei voltak. Értettek a piramisépítészethez, a
szobrászathoz, a papirusz- és a fegyverkészítéshez, az agyag-, bőr-
és famegmunkáláshoz. Alkotásaik ma a világ múzeumainak féltett
kincsei. A szabad parasztok adták a közrendűek zömét. A
földművelés , csatorna- és gátépítés,
piramisok,
templomok és városok építése egyaránt az ő feladatuk volt. A
társadalmi ranglétra legalján a
rabszolgák
álltak. A piramisok építésekor a rabszolgák száma csekély volt.
Később, a hódító háborúk idején nagy számban ejtett hadifoglyokból
rabszolgák lettek, ekkor jelentősen megemelkedett a számuk. Velük
végeztették el a legnehezebb, legpiszkosabb munkákat. A művelt, írni
és olvasni tudó, a művészetek valamelyik ágához értő rabszolgákat
viszont képzettségüknek megfelelő munkára alkalmazták. A rabszolgák
értékét piaci áruk szabta meg. Nem vették emberszámba őket.
Gazdaság
Az Egyiptomi Óbirodalomban Egyiptom két része megfelelően
kiegészítette egymást. Jelentős fejlődésen ment keresztül az ipar,
legfőképpen a kőfeldolgozás, a papiruszcserje feldolgozása, valamint
az agyag-, bőr-, és ékszeripar. A szükséges nyersanyag jelentős
részét külföldről szerezték be. Rezet és türkizt a
Sínai-félszigetről, ritka köveket a Nílus távolabbi vízeséseitől,
elefántcsontot, olajat, tömjént, és különböző vadállatbőröket az
Egyiptomról délre fekvő területekről. A fa és a gyanta egyre
gyakrabban volt jelen a II. dinasztia középosztálybeli
temetkezésein, ebből a libanoni térséggel való kereskedelem
felélénkülésére lehet következtetni. Az egyiptomi Óbirodalomban még
csak a cserekereskedelem létezett. A későbbi pénz, a sati itt még
csak elméleti értékmérő volt, csak tételesen bizonyítja, hogy a vevő
megkapja a megfelelő ellenértéket.
A Középbirodalomban fellendült a kereskedelem. Kréta és Egyiptom
között élénk volt a kereskedelem. Egyiptomban az agyagedényeken és a
fazekasipar termékein égei hatású elemeket találhatunk. Krétán is
több egyiptomi készítésű tárgyat találtak. Az Újbirodalomban a
gazdaság több területén is változás következett be, akár az
állattenyésztés, akár az ipar tekintetében. A naturális gazdálkodás
megerősödése ellenére megélénkült a belső kereskedelem és
megjelentek a kereskedők. Pénzként az ezüst szolgált. Az árukat
ugyanúgy árura cserélték, de előtte értéküket átszámították
„pénzre”. Például a XVIII. dinasztia idején 2,5 deben (1 deben 91
gramm ezüsttel volt egyenlő) megfelelt két borjú és két tehén
értékénél. Egyiptom gazdasági életében szinte mindvégig a naturális
gazdaság volt a jellemző. A piac számára való árutermelés szűk
keretek között mozgott.
Az Újbirodalom korában a belső kereskedelem nem mutatott
fellendülést. A kisebb-nagyobb gazdaságok önellátóak voltak, a
termékbeszerzésnél pedig nem támaszkodtak a kereskedőkre, hanem
inkább árucserével szerezték be a hiányzó javakat. Ellátmányt kaptak
az államnak dolgozó tisztségviselők és kézművesek. Nagyobb
mennyiségű vagy értékesebb árucserénél már szerepet kapott a pénz
is. Ennek alapegysége a deben, amit 10 kedetre és 12 satira
osztották. A mai értelemben vett pénzérmék csak a Kr. e. 4.
században jelentek meg és kerültek forgalomba. Az értékviszonyok
változását a gyakorlatban nem vették figyelembe a kereskedők. Amikor
két értékes áru gazdát cserélt mind a árunál a pénzértékét vették
figyelembe, de a pénz nem szerepelt a piaci cseréknél. Az árak
Egyiptomban hosszú ideig változatlanok maradnak, aminek okaként azt
említhetjük, hogy nem a piacra termeltek a földművesek, kézművesek
és az iparosok. A Kr. e. XIII-XI. században gazdasági krízis volt az
Egyiptomi birodalomban, amely az élelmiszerárak emelkedéséhez
vezetett. III. Ramszesz uralkodása alatt egy zsák búza értéke 1,3
debenbe, VII. Ramszesz alatt már 4 debenbe, az árpa 8 debenbe
került. Az aratás előtti időszakokban előfordult, hogy 3, vagy 4
szeresére növekedett ez az ár. Az árak az általános áruhiányt vagy
–bőséget és a gazdasági állapotot tükrözik.
