Théba: Amon templom
A Középbirodalom az
ókori Egyiptom
történetében az
első átmeneti kor
utáni időszakot felölelő félezer éves korszak, melyben a XI-XIV.
dinasztia uralkodói ültek a fáraói trónon.
A
XI. dinasztia
első uralkodója,
I. Mentuhotep
fáraó miután újraegyesítette Alsó- és Felső-Egyiptomot, a birodalom
fővárosa ismét
Théba
lett. Az egyesítéssel létrejött a Középbirodalom, melynek kezdetét
és végét az egyes források különbözőképpen jelölik meg i. e. 2160 és
i. e. 1633 között. Ez idő alatt
Egyiptom
második nagy virágkorát élte. Az uralkodói hatalom a
XII. dinasztia
alatt megszilárdult a tartományi arisztokrácia hatalmának
megtörésével. A XII. dinasztia alapítója,
I. Amenemhat
végrehajtotta a közigazgatás átalakítását, melynek során a főváros
is átkerült a mai Listbe. Délen Egyiptom meghódította
Núbiát
a
Nílus
2. kataraktájáig. A rézben gazdag
Sínai-félsziget
és
Palesztina
déli része is egyiptomi ellenőrzés alá került. Az északnyugati
határnak az ellenséges líbiai törzsekkel szembeni biztosítása
azonban nehézségeket okozott. Az ország kereskedelmi kapcsolatokat
tartott fenn a mínoszi
Krétával,
amely ezidőtájt már magasan fejlett kultúrával rendelkezett,
valamint Mezopotámiával.
Az egyiptomi hitvilágban is jelentős változás következett be,
Amon-Ré
lett a legfőbb isten. A művészetek területén is élénk pezsgés volt,
különösen a szobrászatban születtek a megelőző korokhoz képest
újszerűbb alkotások. Ebben az időszakban virágzott fel az egyiptomi
irodalom is. A korszaknak, s egyben a
XIV. dinasztia
uralkodásának a
Szíria-Palesztina
és
Fönícia
területéről érkező nyugati-sémi népcsoportok, a
hükszoszok
vetettek véget.
Gazdasági fejlődés, politikai változások
A XI. dinasztia utolsó két királya továbbra is
Thébát
tekintette a fővárosának. Közülük a másodikat, Mentuhotep Nebtauirét
a későbbi királylisták figyelmen kívül hagyták, feltehetően azért,
mert törvénytelen uralkodónak tartották. Uralkodásuk idején az
ország nagy részén építkezésekbe kezdtek. Kőfejtőket nyitottak meg,
különösen Vádi-Hammamatban, és újra forgalmassá vált a
Vörös-tenger
felé vezető út. Mindez arra utal, hogy Egyiptom erős volt, jóllehet
a politikai rend ekkor még nem bizonyult tartósnak. A
külkereskedelem a fáraó monopóliuma volt. Az időszak uralkodói élénk
tengeri kereskedelmet folytattak
Krétával,
az
Égei-tenger
szigetvilágával,
Punt
országával és
Babilonnal.
Papíruszt, élelmet, bort és ékszereket cseréltek az Egyiptomban
hiányzó javakért és luxuscikkekért. A mai
Libanon
területén lévő
Bübloszból
szállították Egyiptomba a faanyagot a hatalmas cédruserdőkből,
ezenkívül bort, ezüstöt, rabszolgákat és egyéb javakat. A
Sínai-félszigeten rezet és türkizt bányásztak.
Núbia
szolgáltatta a legtöbb aranyat, rezet, ametisztet és rabszolgát. A
távoli déli vidékekről származó árucikkek: az ébenfa, elefántcsont,
strucctollak és leopárdbőrök szintén Núbián keresztül jutottak el
Egyiptomba.
A XI. dinasztia núbiai hadjáratai, Punt földjére indított expedíciói
megalapozták a következő dinasztia tekintélyét az ország határain
kívül is.
I. Amenemhat
(i. e. 1991-1962), a XII. dinasztia megalapítója külpolitikáját
Mentuhotep Nebhepetré korábbi núbiai tevékenységére alapozta, s az
uralkodásának utolsó éveiben személyes részvétele nélkül folytatott
egymást követő hadjáratok eredményeképpen teljesen meghódították a
második kataraktáig terjedő területet. E hadjáratokat
I. Szenuszert
(i. e. 1971-1926) vezette, akit egyes források Szenuszert[1]
néven említenek. Az I. Amenemhat és I. Szenuszert uralkodása közötti
tízéves átfedés a társuralkodói intézmény kialakulását mutatja. A
társuralom éveiben I. Szenuszert bizonyult aktívabbnak. I.
Amenemhatot valószínűleg meggyilkolták, a saját háremében szőtt
összeesküvés áldozata lett, mialatt fia éppen egy líbiai hadjáratban
vett részt. Halálhírére fia, I. Szenuszert a hadjáratból
hazasietett, s maga mellé vette fiát a trónra társuralkodónak, hogy
megakadályozza a hasonló összeesküvéseket. A núbiai hadjáratokat I.
Szenuszert is folytatta, hogy az ottani aranybányák működését
biztosítsa. A líbiai törzseket féken tartották az időről időre
ellenük indított expedíciók. Az ázsiai beduinok támadásai ellen
fallal védekeztek a Nílus-Delta keleti határán.
III. Szenuszert
III. Szenuszert
a déli határokon erődöket emelt, Szíriában és Palesztinában újabb
területeket hódított meg, így utódai idején a szír fejedelmek
Egyiptom alávetett szövetségesei lettek. (Egyes források szerint a
palesztín hadjárat nyilvánvalóan nem a terület meghódítását célozta,
ám az biztos, hogy a terület a hadjáratok nyomán jelentős egyiptomi
befolyás alá került.)[2]
.
III. Amenemhat
a hatalmas fajjumi oázisban nagyszerű öntözőrendszert építtetett, a
Moerisz-tavat, a Nílus-áradások levezető medencéjét, csatornával
kötötte össze a Nílussal, így újabb termékeny földekhez jutott. A
vízállást pontosan nyilvántartották, számos csatornát és mesterséges
tavat építettek víztárolás céljára, az országot kataszterenként
árterületekre osztották, a csatornák vizét pedig vízemelő
berendezésekkel vezették fel a magasabban fekvő földekre. A part
menti völgyekben a futóhomokkal szemben védősáncokat építettek. Ez
idő tájt lendült fel az üvegkészítés, a kézművesek céhszerű
társulásokban egyesültek, az arany pedig általános értékmérő
eszközzé lett.
A közigazgatás reformja
Egyiptom a Középbirodalom idején
A központi hatalom megszilárdítása megkövetelte, hogy az új
dinasztia eltörölje a kormányzói rangok örökletességét, s újra
visszanyerje régi hatalmát a vezíri méltóság. Mentuhotep Nebtauiré
vezírje, Amenemhat valószínűleg ezt a körülményt tudta kihasználni a
hatalom megszerzésére és a XII. dinasztia megalapítására. Azt
azonban nem tudjuk, miként vette át a hatalmat. Annyit jegyeztek fel
róla, hogy egy tekintélyes elephantinéi családból származott. I.
Amenemhat az új dinasztia hatalmát nem a kormányzókkal szemben,
hanem rájuk támaszkodva igyekezett megszilárdítani. A hatalmas
nomarkhoszok támogatására nagy szüksége is volt, hisz Mentuhotep
halálakor, i.e. 1991 körül újrakezdődtek a zavargások és éhínség is
fenyegetett. I. Amenemhat, hogy kiküszöbölje a kormányzók között a
rivalizálást, maga szabta meg a kormányzóságok határait. A királyi
udvart és ezzel a birodalom közigazgatási központját Thébából
áthelyezte Iti-Tauiba, a mai
Listbe.
Uralma alatt a kormányzók teljesítették kötelességeiket, behajtották
a király számára járó adót, előállították a királyi munkák
végzéséhez szükséges személyzetet éppúgy, mint a hadviseléshez a
katonaságot, rendben tartották a csatornarendszert, gondoskodtak a
földek megműveléséről. A XII. dinasztia fáraói folytatták, amit a
dinasztia alapító elkezdett: a birodalomhoz csatolták Alsó-Núbiát,
kiaknázták a Sínai és a keleti sivatag bányáit, s hatalmas
erődítményeket , az észak-keleti határon „királyi falat” építettek,
hogy a Két Országot védelmezzék az esetleges hódítókkal szemben. E
hatalmas, téglából emelt, 5-6 méter magas erődítményeknek
köszönhetően katonák őrízték a sivatagok szárazsága által már amúgy
is jól védett határokat. A helyőrségek állandóan szemmel tartották a
beduinokat, bár időről időre beengedték őket a Delta-vidékre
kereskedni, állatokat legeltetni. Majd III. Szenuszert, a XII.
dinasztia 5. fáraója teljesen átszervezte a királyi közigazgatást.
Fontos reformokat vezetett be, amelyek lezárták azt a folyamatot,
melyben a fáraók visszaszerezték a hatalmat a vidéki kormányzóktól.
Hogy korlátozza az egyetlen vezír hatalmát, megosztotta a
feladatkörét, s három miniszteri hivatalt alkotott: egyet Északnak,
egyet Délnek és egyet a „Dél fejének” azaz Núbiának. Minden
miniszter mellett egy előadó, egy helyettes előadó és egy tanács
állt – ők döntöttek az ügyekről, s rendeleteiket továbbították a
hivatalnokoknak, akik az írnokoknak parancsoltak. Ez a
Középbirodalom nagy újítása: a nemesség egy nagyszámú, a királyi
hatalom számára kevésbé veszélyes középosztály javára veszít
befolyásából. Az adminisztráció jó munkájához nyilvánvalóan
hozzájárult az új felfogás, amely szerint a király a jó pásztor, aki
gondoskodik népe jólétéről.
Változások a vallásban
Ré a napisten
Amenemhat, akárcsak a XII. dinasztia több uralkodója,
Amon
istentől származtatta a nevét. De már I. Mentuhotep is Amon védelme
alatt vezette a hadjáratait, majd Théba fővárossá válása után, mivel
a thébaiak helyi istene Amon volt, Amont azonosították a régi állami
istenséggel
Ré-vel,
s így a birodalom legfőbb istenévé Amon-Ré lépett elő. A korszak
vallási felfogása szerint a legfőbb isten minden ember számára
teremtette a levegőt és a vizet, ami már magában foglalja azt a
gondolatot, hogy minden ember egyenlő, hogy az isten számára többet
ér az igaz ember jelleme, mint a gonosztevő ökör-áldozata. A
sírokban a korábban szokásos fényűző falfestmények helyett, melyek a
túlvilágon remélt élet jeleneteit ábrázolják, a halottak mellett
egyre gyakrabban helyeztek el kis faszobrokat, melyek ugyanazt a
célt szolgálták. Ezzel egyidőben egyre népszerűbb lett
Ozirisz
isten kultusza, aki az egyiptomiak hite szerint feltámadt
halottaiból, és a hívőknek – függetlenül attól, gazdagok-e vagy
szegények – földi életük igazságos elbírálását és a túlvilágon örök
életet ígért. A király és alattvalóinak halála utáni teljes
egyenjogúságáról alkotott elképzelés ezzel megfosztotta
előkelőségétől a túlvilágba vetett hitet.
Építészet, kulturális megújulás
A Középbirodalom korából csak nagyon kevés épület maradt fenn.
Hérodotosz
leírásából tudunk a
Moirisz-tó
partján épült királyi palotáról, melyet III. Amenemhat építtetett és
a görögök labirintusnak neveztek el. A görög történetíró szerint a
palota két emeletén háromezer helyiség volt. A szám alighanem
túlzás, de a hatalmas épület bizonyára joggal nyűgözte le az i.e.
VI. században odalátogató Hérodotoszt. Sajnálatos, hogy a XII.
dinasztia uralkodói temetkezőhelyeiket sem építették az
örökkévalóságnak, s így kevés nyoma maradt a kor elszórt
maradványokból rekonstruálható fejlett építészetének. Ebben az
időben ugyanis a lakóházak, s a királyok nyugvóhelyéül szolgáló
piramisok építéséhez egyformán a téglát használták, ami nem állt
ellen az idő múlásának. A nemesek kőbevágott sírjaiban a
falfestmények a halászat, vadászat, a mezei munkák, a játékok,
ünnepségek korábbi korokból ismert képeit őrzik. A számos
templomból, melyeket kőből építettek, csak egy maradt meg
Fajjúm
közelében. A
XII. dinasztia
alatt az egyiptomi művészet és kultúra látványos fellendülésnek
indult. Különösen sok szép szobor készült, s már akadtak szobrászok,
akik a korábbi idealizált képmások helyett, egyéni vonásokkal
faragták meg szobraikat. Ez a nyers realizmus, a tökéletes
hasonlóságra való törekvés inkább az ország déli részén volt
jellemző, míg északon őrízték a piramisépítők korszakának stílusát.
Az irodalmi művek közül az intelmek, a jóslatok és az elbeszélések
virágzó irodalmi életről tanúskodnak. Ezek közül a legismertebbek:
I. Amenemhat fáraó fiának írt intelmei egy palotaforradalom nyomán a
hatalom gyakorlásának tapasztalatairól és az emberi hálátlanságról;
Néferrohu jövendölései a megváltó érkezéséről Améni személyében, aki
nem más, mint
I. Amenemhat.
A korról a legtöbb érdekes részlettel azonban alighanem a nagy
képzelőerővel megírt elbeszélések szolgálnak, mint „A hajótörött
elbeszélése” vagy „Szinuhé elbeszélése”. A fentiek alapján jogosnak
tűnik a következtetés, hogy a Középbirodalom idején az udvarban és
az arisztokrácia körében újjászületett az intellektuális és
kulturális élet.
A hadsereg
Az
Óbirodaloméhoz
hasonlóan a Középbirodalom hadserege is gyalogosokból állt.
Fegyverzetüket lándzsa, kard, buzogány, harci szekerce, íj és nyilak
alkották. Védekezésül pajzsot használtak, páncélt nem viseltek. A
fáraónak külön testőrsége és kis létszámú, hivatásos katonákból álló
hadserege volt. Ha viszont egy hadjárathoz több emberre volt
szükség, hivatalnokok járták be az országot, és összeírták a
hadköteles férfiakat. Ez is része volt az uralkodónak járó kötelező
szolgáltatásoknak.
A középbirodalom hanyatlása
A XII. dinasztia férfiágon kihalt, így utolsó „királyává”
Szobeknoferuré
hercegnő lett. (Más néven
Nefruszobk)
. Az ország uralkodása alatt továbbra is virágzott, de a király
személyén, illetve a szigorú trónutódláson alapuló, központosított
kormányzati rendszer összeomlott. A XIII. dinasztia királyait
gyakran nem is fűzte össze rokoni kapcsolat, és csak rövid ideig
uralkodtak. Másfél évszázad alatt mintegy 70 fáraó váltotta egymást
a trónon. Miután időről időre bizonyára még rivális trónkövetelők is
felléptek, ebben a korszakban aligha lehet uralkodásról beszélni. Az
ország azonban mindennek ellenére stabil maradt. Ilyen körülmények
között azonban a királyoknak csak viszonylag kis befolyásuk
lehetett. Az ország legfontosabb embereivé a vezírek váltak.
Ezidőtájt elburjánzottak a különféle címek, minden bizonnyal a
növekvő bürokrácia következtében. Egyiptom még i.e. 1720 táján is
csak keveset veszített hatalmából és tekintélyéből. Az ország jóléte
még fokozódott, ha azt tekintjük mércének, hogy ez idő tájt számos
síremléket emeltek magánszemélyeknek, s mivel a királyi síremlékek
száma csökkent, alighanem a vagyoni viszonyok valamelyest
kiegyenlítődtek. Ekkortájt nagyszámú bevándorló érkezett
Palesztinából, akiket az egyiptomi társadalom legalacsonyabb rétegei
szívtak fel, de legalább egyikük,
Hendzser,
Egyiptom királya lett. Mindez valószínűleg a
Közel-Keleten
az i.e. 1800-at követő időszakban megindult népességmozgások
következménye volt, és ezek a bevándorlók voltaképpen annak a
mozgásnak az előhírnökeit jelentették, amely végül is a
Második átmeneti korban
idegen uralkodókat juttatott hatalomra Egyiptomban. Ezt
elősegítette, hogy a Delta-vidék nyugati részének néhány hercege
elszakadt a birodalomtól, és megalapította a XIV. dinasztiát. A XIII.
és a XIV. dinasztia fáraói alatt néhányszor egyidejűleg több kormány
is létezett. A déli határokon az erődöket elhanyagolták, az ott
állomásozó csapatok időközben egyre függetlenebbé váltak, állandó
helyi lakosokként telepedtek le, s Egyiptom hamarosan elveszítette a
befolyását Núbia felett. A Közép-Keletről Egyiptomba áttelepült
népcsoportok lassan megszerezték a Keleti Deltavidék városait, s a
hükszoszok
i.e. 1674-ben
lerohanták a Deltát. Ezzel lezárult az ókori Egyiptom történelmének
egy dicső korszaka, hogy átadja helyét a Második átmeneti kornak.