
Kép
Nofertari
sírjából
Az első nagy történelmi kultúrák i. e. mintegy 3000 évvel jöttek
lére, a közel- és távol-keleti nagy folyók völgyében, mint például a
Tigris,
az
Eufrátesz,
és a
Nílus.
A
Nílus
középső és alsó folyásának termékeny völgyében i. e. 3200 körül
megalakult az egységes egyiptomi állam, a fáraó uralkodott, írása a
hieroglif
(képírás) volt, és virágzott a művészet, ami a halottkultuszt
szolgálta.
Egyiptom
több 1000 éves kultúráját csak azóta tudjuk a maga teljességében
értékelni, mióta a hieroglifákat
1822-ben
sikerült megfejteni. Addig kizárólag a római, görög ókort
tekintették az európai kultúra bölcsőjének. Az
egyiptomiak
többistenhitűek voltak, a fáraó az istenek közé tartozott, az ő
túlvilági életével és a halotti kultusszal függött össze a művészet
is.
Az
egyiptomi
művész minden alkotásában harmónia és méltóság van. Ennek a
stílusnak megvoltak a maga szigorú törvényei, melyeket a művész már
fiatalon megtanult. Az ülő alak térdén nyugtassa kezeit, a
festményen a férfiak sötétebb bőrűek legyenek, mint a nők.
Hóruszt
sólyomnak, vagy sólyomfejjel,
Anubiszt
sakál képében kellett ábrázolni. Fontos volt az is, hogy szépen
írjanak, hieroglifáik vonalait pontosan, jól olvashatón véssék a
kőbe. De ha a sok szabályt már tudták, senki sem kívánta tőlük, hogy
újat alkossanak. Sőt, valószínűleg azt a művészt becsülték a
legtöbbre, akinek munkái legjobban hasonlítottak a régi
alkotásokhoz. Ebből a felfogásból adódott, hogy 3000 év alatt alig
változott művészetük. A témákat változtatták meg, de az előadás
módja, karaktere lényegileg ugyanaz maradt.
IV. Amhotep
az
Újbirodalom
idején uralkodott. A korábbi istenek tisztelete helyett bevezette az
egyistenhitet, egyedül
Atont
ismerte el, akit a
Nap
képében imádott. Istenéről
Ehnatonnak
nevezte magát, elköltözött
Ahet-Atonba
(mai nevén El-marna), és új, közvetlenebb stílust alakított ki.
Utóda,
Tutanhamon
és az őt követők uralkodása alatt visszaállították a régi vallást,
az Amarna-kor művészetre tett hatása azonban nem múlt el
nyomtalanul.
Az egyiptomi művészet előzményei
Neolitikum
Egyiptom területének művészete a neolitikumba nyúlik vissza. A
lakosság ekkor iszapból formált ovális vagy kerek alaprajzú
kunyhókban lakott, halottaikat a kunyhók melleti ovális sírokba
helyezték. A művészet emlékei használati tárgyak voltak, amit
díszítéssel láttak el (agyagból mintázott nyakláncok, alig díszített
kerámia, csonteszközök). Megmunkálásuk általában durva, de egy-egy
edényen, lándzsahegyen gondos munka figyelhető meg. A korszak
legfontosabb lelőhelyei Merimde, El Omar, Tasa.
Predinasztikus kor
Egyiptomban ez a kőrézkor (chalkolitikum). A települések házait
gazdagabban rendezték be, a sírokat olykor kővel rakták ki.
Szövetmaradványok mutatják a szövés virágzását, feltűntek az első
fajansztárgyak (kék és zöld színekben). A faművességet koporsó- és
botmaradványok mutatják. Erőteljesen fejlődött a kő megmunkálásának
technikája. Kialakult a bőrművesség is. A társadalom tagozódását
csontból, elefántcsontból, kőből készült luxustárgyak mutatják. Ezek
közül a gránitból és palából csiszolt, testfestésre használt
paletták játsszák a kutatásban a legfontosabb szerepet. Formájuk
buzogányfejet vagy állatformát (szarvas, madár, hal, víziló) utánoz.
A kerámiaművesség virágzott. A változatos formájú, vörös, csiszolt
csészék és tálak peremét gyakran
feketével
díszítették (főleg jellemző ez a Badári-kultúrára); máskor az
edényfalon gazdag geometrikus ornamentika látható (Negade I-II
kultúrák). A minták között megjelent a figurális díszítés is
(jelvény, hajó, ember, állatok).
A kor középső szakaszában átmeneti elszegényedés figyelhető meg. A
predinasztikus kor végén azonban a művészet szinte újjászületett. Ez
már töretlenül készíti elő az Óbiradalom korszakának művészetét. A
technika tökéletesedésével fellendült a kisplasztika (női és
gyermekszobrocskák, játékfigurák, állatalakok). Új művészeti ágként
létrejött a sírrelief. A relieftechnika tökéletesedése előbb
csonttárgyakon (Gebel el Arak-i kés nyele), majd a paletták
ábrázolásain követhető. A paletták háborús eseményeket mutatnak be.
A vázákról elmaradozott a figurális festés. Három színt (fehér,
fekete,
vörös)
használtak. Ezt a három
színt
használja a korszak egyetlen nagyfestészeti emléke, egy
hierakonpoliszi sír faltöredékén fennmaradt töredék. Kompozíciója
rendezetlen, csakúgy, mint a figurális festésű vázáké. A töredékek
embereket, vadászatot, harci jeleneteket ábrázolnak.
A különböző művészeti ágak Egyiptomban
Festészet, domborművek

A
Kapuk Könyvének
egy részlete,
IV. Ramszesz
sírjából
A sírkamrák falát kőből faragott
domborművek
és festmények alkották. A domborművek is laposak és festettek.
Gyakran a napi életből vont jelenetekkel és munkaábrázolásokkal,
hiszen a hitük szerint az élet nem szűnik meg a halál pillanatával.
Festményekkel díszítették a
múmiákat
magukba záró fakoporsókat, szarkofágokat is. Kétdimenziós, vagyis
síkban történő ábrázolás jellemző festészetükre. Egy kompozíción
belül az alakoknál a szembe és az oldalnézet (arc és láb) váltogatja
egymást. A domborművek és a festmények főalakja nagyobb, mint a
mellékalakok. Az arc gyakran néz vadászjeleneteket és
földművelést, és így meghosszabbítja a személyes boldogságot az
örökkévalóságig.
Az
egyiptomi
művész mindent úgy mutat, hogy a jellege érvényesüljön. A fejet
profilba fordítják, a szem viszont elölnézetből van. A test felső
részét, a vállakat, a mellet is elölről kell nézni, mert csak úgy
látjuk, hogy kapcsolódnak a karok a törzshöz. Viszont a végtagok
mozdulatát oldalnézetből mutatják. Ezért olyan furcsán laposak,
elcsavarodottak az emberi alakok az egyiptomi ábrázolásokon.
Ráadásul a láb külső vonalát nem szerették, vagy nem tudták
megrajzolni, ezért belülről mutatják mindkettőt, az alakoknak vagy
két bal, vagy két jobb lába van. A művész megadott, ismert formákból
alakít, majdnem úgy, mint a primitív művész, és éppen úgy, mint az,
aki pontosan tudja a formák és a megoldás jelentését, tehát azt is
kifejezi a munkájában.

Ekhnaton szobra
Hnumhotep
sírjában,
Beni Hasszán
mellett, a falfestmény jól szemlélteti, milyen volt a
középbirodalomban
egy magas rangú
egyiptomi
sírkamrájának fala. A kőbe vésett felírás pontosan tájékoztat arról,
hogy ki volt, milyen kitüntetéseket szerzett élete során. A kép bal
oldalán vadmadarakra vadászik,
bumerángszerű
eszközével, felesége Kheti, és szeretője Zsat kíséretében. Ott van
az egyik fia is, aki egészen apró, mégis a Határok Felügyelőjének
címét viseli. Lenn a frízen halászok láthatók, amint épp bevonják a
hallal tömött hálót. Az ajtó felett kis Hnumhotep van, vízityúkokat
fog hálójával. Mögötte a legidősebb fia, Nakht áll, és kincstárnoka,
aki egyúttal a sírépítés felelős intézője is. Jobboldalt ismét őt
magát látjuk, amint
szigonnyal
halászik. A művész, a hagyományokhoz híven felemeli a vizet, mert
csak így mutathatja meg a halakat. A festmény alján az emberek vízbe
pottyant társukat halásszák ki. Az ajtó körül imádságokat
olvashatunk, és azt, hogy mely napon kell az ételt, italt átadni a
halottaknak.
Az egyiptomi festményen a legkisebb részlet sem véletlen, minden ott
van, ahol lennie kell. A művész úgy rendezte el a teret, hogy a
legkisebb változtatás az egészet felborítaná. Mielőtt munkához
fogtak, nagy négyzethálót rajzoltak a falra, és elosztották a
formákat az egyenes vonal mentén. Az élő formákat hihetetlenül
pontosan megfigyelték. A halak, madarak ábrázolása olyan, hogy
majdnem mindenki megállapíthatja, hogy milyen fajta.
Ehnaton
idején a képek, melyek modernebbek voltak, megbotránkoztatták a
népet. Nyoma sincs bennük a merev méltóságnak. Egyik képén kislányát
emeli térdére, másikon a feleségével sétál a kertben, botjára
támaszkodva. Utódja
Tutankhamon
volt, a sírjában talált falfestmények stílusa is modern. Az egyik
képen a fáraó kényelmesen ül székén, a konzervatív egyiptomi
felfogás szerint valószínűleg botrányosan hanyagul, felesége, aki
semmivel sem kisebb nála, gyengéden megérinti a vállát, mintha éppen
mondani készülne valamit, és
Aton
napisten, az égi aranygolyó tartja feléjük sugarait.
Szobrok

A gizai szfinx, háttérben a piramissal
A szobrok egy-egy nagy kőtömbből készültek, és megőrizték a tömb
körvonalait (kockaszobor). Itt a szigorú előnézet uralkodott, az
alkotások statikusak, merevek, és arckifejezés nélküliek.
Építészet
Egyiptom
gazdag volt kemény, súlyos kövekben, ami a belőle készített
építményeknek tartósságot, szinte örökkévalóságot képez. Ez a
művészet is a megalitikus emlékeket idézi, akár sírhelyekről, akár
templomokról beszélünk. A nagy kőtömböket úgy rakták egymásra, hogy
mértani alakzatokat képezzenek. Így jöttek létre a piramisok, az
uralkodók halotti palotái, mint sírhelyek. Minél magasabbak voltak,
annál nagyobb volt a
fáraó.
A templomok gerendázatát sok oszlop, támpillér támasztotta alá.
Sírhelyek

Luxor-templom
Az első
egyiptomi
kripta a masztaba, egy négyszög alapú, lejtős falú, lapos
tetejű, több teremből álló padsír, mely hasonlít egy
csonkagúlára.
Ebből fejlődött ki a piramis. A sírok közül kiemelkedik
Dzsószer
fáraó
piramisa, a
Memphisz
melletti
Szakkarában,
mely hat egymás fölé épülő masztabából áll.A lépcsős
piramisokból fejlődött ki a sima oldalú piramis. Ilyenek épültek a
Gízai-övezetben,
Kairó
közelében. Az együttest
Hufu,
Hafré
és
Menkauré
fáraók
piramisa alkotja. A Közép-és Újbirodalom időszakában a sírokat
sziklatömbökbe vájták. Így jött létre
Théba
közelében az Újbirodalom idején a híres
Királyok völgye.
Templomok
Az újbirodalom az istenek templomait a
Nílus
jobb partján,
Karnakban,
Luxorban,
és
Edfuban
emelték. A templomba vezető út mellett általában két
szfinx-sor,
a bejárat előtt pedig két
obeliszk
áll. Ezek a templomok nagyok, több fedett és fedetlen helyiségből
állnak, egyenes vonalúak. Az oszlopok fejzetét stilizált növényi
elemek,
lótusz,
papirusz
és
pálma
jellemzi.
Zene
Az ókori Egyiptomban sok hangszer jelentős szerepet játszott.
Ilyenek voltak az ütősök közül a
csörgő
és a
szisztrum,
a fúvósoknál a
trombita
és
fuvola
típusú hangszerek, a húros hangszerek közül pedig a
hárfa,
lant,
citera,
és a
vízi (hidraulikus) orgona
is.
Irodalom

Kőbe vésett
hieroglif írás

A
Halottak könyve
részlete

Az írnok szobra (Louvre)
A világ első irodalma a
mezopotámiai irodalom
mellett az
ókori Egyiptom
irodalma volt. Az
egyiptomi írás
első egybefüggő szövegei az
i. e. 27. századra
tehetőek. Ekkor két különböző
írás
alakult ki: a
hieroglif írás
és a
hieratikus írás.
Az
írásjegyeket
kőbe vésték, vagy
papiruszból
készült hosszú tekercsekre festették. Az
i. e. 8. századtól
ezeket fokozatosan felváltotta a
görög
hatásra keletkezett
démotikus írás.
Az írástudás nem volt általános, az írás a
papság
és az írnokok különleges ismerete volt, amit a társadalomban
rendkívül nagy megbecsülés övezett. Iskoláik az intézményesített
oktatás egyedüli példái voltak. A szépirodalmi és tudományos
művekről másolatokat készítettek. A papirusztekercsből álló
könyveket
templomi és királyi
könyvtárakban
őrizték, de nagy számban léteztek magánkönyvtárak is. A
hellenisztikus
kor leghíresebb könyvtára – nemcsak egyiptomi, hanem
világviszonylatban is – az
alexandriai nagy könyvtár
volt, amely az ókori
Európa
tudományos fejlődésére is nagy hatással volt.
Vallási és erkölcsi irodalom
Az
i. e. 3. évezredben
keletkező első irodalmi művek
vallási
témájú
bölcseleti
és
lírai
alkotások, valamint erkölcsi útmutatások (intelmek) voltak. Az
évszázadok során ennek az irodalomnak a nyelve változatlan maradt
(klasszikus nyelv), és az
i. e. 2. évezredben
már csak a művelt felső rétegek értették.
-
Bölcseleti művek: A legismertebb ránk maradt vallási művek a
halállal
és a
túlvilággal
foglalkoznak: a 23 méter hosszú, színes képekkel díszített
Halottak könyve,
az
Amduat-könyv
és a
Kapuk könyve.
E művek részleteit az előkelők koporsójára is felvésték.
-
Himnuszok: Az egyiptomi vallásos líra műfaja a
himnusz
volt. Ezek kezdetben csak az
istenek
dicsőítését tartalmazták. A későbbi korokban azonban már a
halott uralkodóhoz, majd az élő
királyhoz
(fáraó)
is írtak ilyen műveket, sőt a különböző használati
eszközökhöz vagy tájakhoz, például a
Nílushoz
írt himnuszok is előfordultak. Némelyik himnuszt
valószínűleg nem adták elő, hanem vallási értekezésnek
szánták. A legkiemelkedőbb a megrendítően szép leírásokat
tartalmazó
Aton-himnusz
(„naphimnusz”), amelynek szerzője valószínűleg
Ehnaton
fáraó volt.
-
Intelmek: Ezek bölcs mondások gyűjteményei, amelyek a szülők
tiszteletére, a bölcsesség szeretetére, szerénységre, a
gyengék segítésére buzdítják a hallgatójukat. Legismertebbek
az
Ipuwer intelmei
és a
Noferti intelmei.
Némelyik intelem a társadalmi igazságtalanságok éles
bírálatát tartalmazza.
Világi irodalom
Ehnaton
fáraó a holt klasszikus nyelv helyett újra a beszélt nyelvet tette
meg az irodalom nyelvévé. Ez a nyelvi reform vezetett a világi
irodalom (vagyis a nem vallási témájú
műfajok)
megszületéséhez.
-
Epika:
Az egyiptomi elbeszélő irodalom egyik fő csoportját a nehéz
életsorsokról, kalandos utazásokról, mesés eseményekről
szóló tanító vagy szórakoztató elbeszélések alkotják, míg a
másik csoportba a
történetírás
műfaja tartozik. A legismertebb egyiptomi elbeszélések
A paraszt panaszai,
a
Szinuhe története,
A hajótörött története,
A két testvér története
(a
Bibliában
szereplő
József
és Putifárné történetének előképe), valamint
A Királyfi és a Sors
(a görög tragédiák elődje). Megemlítendőek még a királyok
által kőbe vésett győzelmi feliratok, valamint a sajátos
elbeszélő műfajt képviselő
önéletrajzok,
amelyeket közemberek hagytak hátra.
-
Líra:
A világi lírát a zenés kísérettel előadott úgynevezett
„hárfás dalok” jelentették. Ezek gyakran komoly filozófiai
problémákat, az élet és halál kérdését tárgyalták, mint az
Életuntról szóló költemény.
Sok dal sírok felirataként maradt ránk. Az ókori Egyiptom
utolsó korszakában (Újbirodalom) ugyanakkor a szerelmet és a
természet szépségét ünneplő versek terjedtek el.
-
Dráma:
Az egyiptomiak rituális
táncokkal
összekötött vallási
misztériumjátékokat
is előadtak. Ezek némelyikének ránk maradt a
forgatókönyve,
amely a különböző isteneket megszemélyesítő színészek
szavait, rendezői utasításokat és a díszletek leírását
tartalmazzák. A leggyakrabban eljátszott darab
Ozirisz
története volt.
Ógörög nyelvű egyiptomi irodalom:
A ma ismert legnagyobb egyiptomi történetíró az
i. e. 3. században
élt
Manethón
volt, aki a fáraók
dinasztiáinak
történetét dolgozta fel.
Gízai piramisok
Gízai piramisok
néven három
piramist
értünk: az
egyiptomi
óbirodalmi
Hufu,
Hafré
és
Menkauré
fáraók
piramisait. (A három fáraó görögösített nevén –
Kheopsz,
Khephrén
és
Mükerinosz
– is ismert.) Maga a teljes piramiskomplexum a három nagy piramison
kívül magába foglalja a hozzájuk tartozó halotti templomokat, kisebb
piramisokat – köztük
I. Hotepheresz,
I. Merititesz
és
Henutszen
királynék piramisát –, a Nagy
Szfinxet,
Hafré és Menkauré völgytemplomait,
Hentkauesz
királyné sírját, a nemesek
masztabáit
és más, a halottkultusszal, illetve az építkezéssel kapcsolatos
épületeket.

A
Szfinx
és
Khephrén
piramisa
Gízában,
Kairó
mellett. Mindkettő az
Óbirodalom
idején épült.

A Gízai fennsík látképe a piramisokkal
Új teóriák
Egyes tudósok szerint a Gízai piramisok egy 10 000 évvel ezelőtti
csillagállás szerint épültek, tehát e teória szerint a piramisok
jóval régebbek, mint a hivatalos régészet szerint.
Gízai Nagy-piramis

A Nagy-piramis
A gízai Nagy-piramis (más néven Hufu-piramis vagy
Kheopsz-piramis, ókori nevén Ahet Hufu, „Hufu fényhegye”)
az
egyiptomi óbirodalmi
Hufu
(görögösen Kheopsz)
fáraó
által építtetett piramis. Ez a legrégebbi és egyben az egyedüli
fennmaradt épület az
ókori világ hét csodája
közül.
Hufu piramisa az egyiptológusok szerint i. e. 2560 körül épült, és a
munkálatok körülbelül húsz év alatt fejeződtek be. A piramis
eredetileg a fáraó síremlékének készült, ezért Hufu fáraó piramisa
néven is ismert (bár a fáraót végül nem ide temették). Hufu (i. e.
2551–2528) elhatározta, hogy elődei hagyományát követve csodálatos
sírboltot építtet magának.
Tájolása és külső méretei

Hemiunu
a Nagy-piramis építője
A piramis oldalai az égtájakhoz igazodnak, attól való átlagos
eltérésük mindössze 3 fokperc és 6 fokmásodperc (1 fokperc = 1 fok
60-ad része). Az alap 2,1 cm-es hibahatáron belül tökéletesen
vízszintes. Az oldalak dőlésszöge 51 fok 50 fokperc 40 fokmásodperc.
A piramis oldalainak hossza: északi oldal: 230,26 m, déli oldal:
230,45 m, keleti oldal: 230,39 m, nyugati oldal: 230,3 m. Az újabb
mérések szerint az oldalak egymástól való eltérése ennél is kisebb,
mindössze 4 cm.
A tájolás csillagászati elmélete
Mivel írásos feljegyzés nem maradt a piramis építéséről, ezért több
elmélet született a piramis tájolásának módszeréről.
A csillagászati módszer szerint a pontos északi irány kijelöléséhez
először egy kör alakú, nem túl nagy és nem túl magas falat húztak
fel, amiben egy csillagász tartózkodott. Éjszaka egy tetszőleges
csillag felkelését és lenyugvását megfigyelve a csillagász
megjelölte a fal tetején ezek pontos helyét, majd a kör középpontját
összekötötte a két megjelölt ponttal. A két pont távolságát
megfelezve megkapta a pontos északi irányt.
A módszerhez „csupán” tökéletesen vízszintes fal, kör és függőleges
szükséges, és természetesen éles szem mindezek kijelöléséhez.
Elképzelhető, hogy a pontosság érdekében a mérést egymás után
többször megismételték.
A piramis építése

19. századi ábrázolás a piramisról
Minden a hely kiválasztásával kezdődött. A piramis
mészkőtömbökből
épült, súlya hozzávetőlegesen eléri a 6 000 000 tonnát, ezért az
építők fontosnak tartották, hogy kemény sziklatalajt válasszanak
alapzatul, amely képes megtartani ezt a hatalmas terhet. Fontos volt
az is, hogy a piramist ne öntse el az évenként áradó Nílus. Végül a
gízai fennsíkot választották ki. A bányákból a Níluson szállították
a vizet, a piramistól nem messze pedig egy kikötő feküdt. Először
egy gödröt ástak a piramis vonalában, s vízzel töltötték meg. Ha a
víz nem folyik, akkor a talaj egy szintben van, és az épület jó
alapokon fog állni. Az első követ maga a fáraó helyezte el. Az
építkezés az istenek védnöksége alatt zajlott. Az építés
folyamatáról az ókori görög történetíró
Hérodotosz
i. e. 5. századból ad leírást. Szerinte a piramis elkészítésén
20 000 munkás dolgozott 20 éven keresztül.
Egy új elmélet szerint elképzelhető, hogy a piramist a helyszínen
előállított betonból öntötték.
A piramis magassága 146,6 méter, kívülről eredetileg fehér
mészkőlapok borították, ami mára már nem látható. A hatalmas piramis
belsejében egy szerteágazó folyosórendszer húzódik.
A Király Kamrája
Az építmény közepén megbúvó, kelet-nyugati irányban 10,50 méter
hosszú, észak-déli irányban 5,2 méter széles és 5,80 méter magas
termet, a Király Kamráját egy 47 méter hosszú folyosón, a Nagy
Galérián keresztül lehet elérni. A termet drága márványborítás fedi,
ám a kövek felületét nem díszítik faragások. A Király Kamrájának
közepén egy hatalmas, nyitott márvány szarkofág áll, ez az uralkodó
sírhelye. A szarkofág mintegy 5 cm-el szélesebb, mint az ide vezető
folyosó, ezért azt már a kamra építésekor el kellett helyezniük. A
szarkofág a piramis központi tengelyén fekszik.
Menkauré-piramis
A Menkauré-piramis (ismert Mükerinosz-piramisként is;
egyiptomi nyelven Mer-neter, jelentése: Az isteni piramis)
Egyiptomban,
Kairó
közelében található.
Menkauré
építette a
IV. dinasztia
idejében. Része a
gízai piramisoknak,
a három nagy piramis közül ez a legkisebb. Két nagyobb feltárást
végeztek rajta, először Vyse és Perring
1837-ben,
később
Zahi Hawass
1996-ban.
A 9. században egy
kalifa
le akarta rombolni a piramist.
Méretei, feltárása
A
piramis
eredeti magassága 66 m volt, mára már csak 65,5 m magas. Az alap
élhossza 103,4 m az oldalak dőlésszöge 51° 20' 25". Öt kamra van
benne, ezek két szinten bonyolult rendszert alkotnak. Anyaga:
turai
mészkő;
a piramis alsó harmadát hatalmas tömbökből álló
asszuáni
gránittal
burkolták. Gránitburkolata helyenként ma is látszik. Az északi
oldalán hatalmas hasadékot vágtak a
mameluk
időkben. Vyse és Perring ún. palotahomlokzat-díszítésű
szarkofágot
talált a kamrában, amelyet
Európába
akartak szállítani, de a Beatrice nevű
hajó
elsüllyedt vele egy viharban. Az
1996-os
feltárás során a piramis tövében egy
II. Ramszeszt
isteni
önmagával ábrázoló szoborpárt találtak, amit a piramist burkoló
gránitból faragtak ki, de félbehagyták, mert kettétört a tömb.
A hagyomány szerint
A hagyomány szerint a VI. dinasztia utolsó uralkodója, az első
királynő, a legendás szépségű
Nitókrisz
fejezte be a piramis építését, és ide is temetkezett - de ezt a
történetet semmi nem igazolja. Viszont ugyanehhez fűződik a
piramisnál időnként megjelenő gyönyörű női kísértet legendája,
ugyanis a szájhagyomány szerint Nitókrisz bolyongó lelke az.
Ókori egyiptomi irodalom
A világ első irodalma a
mezopotámiai
irodalom mellett az
ókori Egyiptom
irodalma volt. Az
egyiptomi írás
első egybefüggő szövegei az
i. e. 27. századra
tehetőek. Ekkor két különböző
írás
alakult ki: a
hieroglif írás
és a
hieratikus írás.
Az
írásjegyeket
kőbe vésték vagy
papiruszból
készült hosszú tekercsekre festették. Az
i. e. 8. századtól
ezeket fokozatosan felváltotta a
görög
hatásra keletkezett
démotikus írás.
Az írástudás nem volt általános, az írás a
papság
és az írnokok különleges ismerete volt, amit a társadalomban
rendkívül nagy megbecsülés övezett. Iskoláik az intézményesített
oktatás egyedüli példái voltak. A szépirodalmi és tudományos
művekről másolatokat készítettek. A papirusztekercsből álló
könyveket
templomi és királyi
könyvtárakban
őrizték, de nagy számban léteztek magánkönyvtárak is. A
hellenisztikus
kor leghíresebb könyvtára – nemcsak egyiptomi, hanem
világviszonylatban is – az
alexandriai nagy könyvtár
volt, amely az ókori
Európa
tudományos fejlődésére is nagy hatással volt.
Az ókori egyiptomi irodalom története
Óbirodalom
Az ókori Egyiptomban az írásbeliség kezdetei a
Kr. e. 3. évezred
tájára tehetőek. Az Óbirodalomra (kiváltképp a IV. dinasztiára, a
gizehi
piramisok építésének korára) centralizált, despotikus államrendszer
volt jellemző, amely az emberi létezés legfőbb céljának az istenként
tisztelt
fáraó
szolgálatát tartotta, s az egyéniséget teljesen háttérbe szorította.
Ez az ideológia a kor irodalmi termékeiben is jól érzékelhető,
kiváltképp a
Ptahhotep intelmei
című műben. A szigorú társadalmi hierarchia mindenki helyét pontosan
megszabta. A kor, amely sok százezer embert mozgósított egy-egy
piramis felépítéséhez, a lét igazi beteljesülését a másvilági
életben látta. A
Dzsedefhor intelmei
című irat is a sírépítés fontosságára figyelmezteti az olvasót. Az
első piramis építőjének,
Imhotepnek
a munkái elvesztek, a később keletkezett
Kagemni intelmekből
is csupán kis rész ismeretes. A fáraók túlvilági sorsáról a
Piramisszövegek
gyakran sokkal részletesebben tájékoztatják az olvasót, mint evilági
tetteikről. A piramisszövegek egyes részei ősi, elveszett
népköltések maradványait is megőrizték, különösen akígyók és más
veszélyes állatok elleni ráolvasások mutatnak erősen ősi jelleget.
Szintén a korabeli költészethez lehet sorolni az előkelők
masztabáinak
falain fennmaradt munkadalokat és egyéb verseket (pl. Hordszékvivők
dala, Pásztordal). A sírok falait a mindennapi életből vett képek
díszítik, amelyek körül gyakran megörökítették párbeszédeiket,
dalaikat is. Az Óbirodalom himnuszirodalma is gazdag volt, a
Piramisszövegekben található részletek mellett ide sorolhatók a
fennmaradt, általában a fáraóhoz intézett himnuszok is. Egy
vallásfilozófiai iratnak, a
Kr. e. 8. században
keletkezett
Memphiszi teológiának
egyes részletei is az óbirodalomra nyúlnak vissza.
Az első átmeneti kor
Az óbirodalom összeomlása, az ország több részre szakadása, a az
anarchia mély benyomást gyakorolt a kortársakra, s olyan kérdéseket
vetett fel, amelyekkel az Óbirodalom irodalma nem foglalkozott,
például hogy mi az oka a sok szenvedésnek, van-e túlvilág, mi az
élet értelme, stb. Ekkor olyan irodalmi művek jöttek létre, amelyek
filozófiai
mélyégét a későbbi idők egyiptomi alkotásai is csak ritkán érték el.
Egy koporsószövegben a Mindenség Ura válaszol ünnepélyesen e
kérdésekre, és a tengernyi bajért a felelősséget az emberiségre
hárítja. Az
Életunt beszélgetése lelkével
című költeményben egy öngyilkosságra készülő ember beszélget saját
lelkével, s az tulajdonképpen semmi vígasztalót nem tud neki
mondani. E kor munkáiban az egyiptomi írókra általában jellemző
hűvös mértéktartás, az érzelemnyilvánítások szinte teljes mellőzése
egyáltalán nem tapasztalható. Később, Heti munkájában, a
Merikaréhoz intézett intelmekben
olvasható nagy himnusz a Napistent már az emberek jóságos
védelmezőjének mondja, a mű politikai mondanivalója pedig a rend
helyreállítását helyezi a középpontba, és fellép a túlkapások, a
viszálykodás ellen.
Középbirodalom
A
Noferti intelmei
című munka ugyan Egyiptom szörnyű állapotának ecsetelése után
ujjongva üdvözli a „szabadító királyt",
I. Amenemhatot,
Amenemhat intelmei
azonban újra a kiábrándult keserűségről szól. A többi intelemtől
némiképp elüt a
Mesterségek szatírája,
amely az írnoki munka eszményi mivoltát hangsúlyozza a többi
munkával szemben. Szintén a középbirodalomból származik az egyiptomi
iskolák leggyakrabban és leghosszabb ideig használt tankönyve, a
Kemit,
amely színes gyűjteménye az írnok által használandó szavaknak és
kifejezéseknek.
Haheperrészeneb
intelmeinek csupán kis töredéke maradt fenn, e töredék az
Ipuwer intelmeivel
és az Életunt beszélgetése lelkével című költeményekkel mutat
rokonságot. A novellairodalom is a középbirodalom idején indult
virágzásnak. A
Szinuhe történetének
nyilván van bizonyos történeti magja, és azt bizonyítja, hogy
Egyiptom és
Elő-Ázsia
egyes államai között szoros politikai-társadalmi kapcsolat állt
fenn. A történet stílusa helyenként költői magasságokba emelkedik,
más helyeken viszont igen tömör. A mű erősen eltér a másik,
nagyjából egykorú elbeszéléstől, az
A hajótörött történetétől.
Ez utóbbi munkában a távoli országok iránti nosztalgia erősebben jut
kifejezésre, mint a Szinuhe történetében, valamint a népi költészet
hatása is erősebben érzékelhető rajta. A
Westcar-papirusz
meséinek keletkezési ideje nem határozható meg bizonyosan, az is
elképzelhető, hogy a
hükszosz
időket megelőző XII. dinasztiáig nyúlnak vissza. Stílusuk messze
esik a klasszikus középbirodalmi nyelvtől. Ismeretlen szerzőjük
számára az Óbirodalom már csupán egy távoli, mesés korszak, amelyben
nagy varázslók éltek, és a királyok egyenesen a Napistentől
származtak. A középbirodalmi költészet termékei közül kiemelkednek a
III. Szenuszert
fáraó tiszteletére írott himnuszok. A vallási misztériumjáték
érdekes emléke az úgynevezett
Dramatikus Ramesszeumpapirusz
I. Szeszósztrisz
korából.
A második átmeneti kor
A hükszoszok elleni harcot megkezdő
Kamósze
thébai
uralkodót dicsőítő feliratok már novellaszerű elemeket is
tartalmaznak, és világosan mutatják a köznapi beszélt nyelv hatását.
Újbirodalom
Az újbirodalom korában egészen az
Amarna-reform
koráig az irodalomban a klasszikusnek tekintett ó- és középbirodalmi
nyelv volt az uralkodó. Később, a XIX. és XX. dinasztia
novellairodalma már az Újbirodalom korában beszélt köznyelvet
alkalmazta. Az újbirodalom kora Egyiptom történetében előbb a
hódítás, a hatalom, később a hanyatlás kora volt. Ebben a korban
Egyiptom széles körű
diplomáciai
kapcsolatokat létesített a környező országokkal, amelyek hatása az
irodalomban is érezhető volt. A győztes fáraókat ünneplő történeti
jellegűszövegekben akadnak olyan részletek is, amelyek igen magas
költői színvonalon állnak, például az egyik
Karnaki
feliraton
Amon
isten szárnyaló himnuszban magasztalja „fiát",
III. Thotmeszt.
Később a
II. Ramszeszt
dicsőítő feliratokban is vannak kiemelkedő művészi értékű alkotások.
E kor volt az egyiptomi himnuszirodalom virágkora. A királyhimnuszok
mellett vannak olyanok is, amelyek II. Ramszesz fővárosát,
Per Ramszeszt
magasztalják, némelyik Thébait dicséri, de találtak olyan himuszokat
is, amelyeket a thébai harci kocsikhoz írtak. Természetesen a
legterjedelmesebbek és legszebbek az istenek dicséretére íródott
himnuszok voltak,
Ehnaton
Naphimnusza a világirodalom egyik kiemelkedő alkotása. A
Leideni Amon-himnusz
elsősorban költői képeivel éri el művészi hatását, közel áll hozzá a
Ptah
istent dicsőítő
Berlini Ptah-himnusz.
A hinuszok egy csoportja minden bizonnyal a népi vallás köréből
származik, ilyeneket írtak például Amon isten dicsőítésére, aki e
költeményekben mint a szegények védelmezője jelenik meg. Szintén
számos himnusz maradt fenn a
Halottak könyvében
is. A hősi eposz csaknem teljesen ismeretlen az ókori egyiptomi
irodalomban, az egyetlen alkotás -a jóval későbbi
Petubasztisz-regény
mellett- a
Kadesi csata
című költemény. Az újbirodalom alatt a szerelmi költészet is
virágzott. A költemények nyelvezete egyszerű, közvetlen, hangvételük
rendkívül változatos. Első olvasatra a költemények szoros rokonságot
mutatnak a népköltészettel, de a versek túlnyomó többségében inkább
tudatos népieskedésről lehet szó.
Késői és görög-római kor
A
Kr. e. 1. évezredben
Egyiptom többször is idegen uralom alá került, ami az irodalom
területén is éreztette hatását. Az irodalmi formák megmerevedtek, a
művek témája egyre inkább a dicsőséges múlt lett. Az irodalmi
szövegek egy része hieroglifákkal, a másik, nagyobb része démotikus
írással maradt ránk. Az előbbiek közül a
Bentres-sztélé
Honszu
isten dicsőségét zengi, az úgynevezett
Metternich-sztélé
elsősorban varázsszöveg, terjedelmes novellisztikus részekkel. A
görög-római templomok feliratai közt sok ősi motívumokat is
felhasználó himnuszt találtak. Az
edfui
Hórusz-mítoszt nyilván dramatizált formában is előadták. A démotikus
írással készült művek elsősorban a korabeli tömegigényekhez
alkalmazkodtak, két irányzat található meg köztük: néhány munka (Peteésze,
Petubasztisz-regény, stb.) a való életből merítette témáját, míg más
munkákban a vallásos-misztikus elemek jutnak főszerephez. A
Napszem-mítosz
elbeszélésein már erősen érzékelhető a görög állatmesék hatása, a
Szetna-regény
az emberfeletti tudás megszerzéséért folytatott küzdelmet állítja
középpontjába. A
Szetna és Sziuszire története
cselekménye varázslók küzdelmei és egy alvilágjárás köré
csoportosul. Az intelmek műfaját az
Anhsesonqui
és az
Insinger-papirusz
képviseli. A régi egyiptomi kultúrának a kereszténység győzelme
vetett véget, a következő szakaz, a
kopt
irodalom már teljesen más képet sugároz.
Az ókori egyiptomi irodalom típusai és műnemei
Értekező irodalom
Vallási bölcseleti szövegek

A Halottak könyve részlete
A ránk maradt írásos emlékek tanúsága szerint az egyiptomi irodalom
témáját és műfaját tekintve is rendkívül sokszínű volt; az
egyiptomi vallási felfogás
értelmében azonban természetesnek tűnik, hogy irodalmuk jelentős
részét a halállal, a túlvilággal kapcsolatos szövegek teszik ki. A
Halottak könyve
(kevésbé ismert nevén a Fénybe távozottak könyve) többek közt
azt ismerteti részletesen, melyik alvilági démont hogyan kell
megszólítani ahhoz, hogy átengedje az embert a Kettős Igazság
termébe, ahol az istenek eldöntik, méltó-e az örök életre. Az
istenek előtt fel kellett sorolnia, milyen bűnöket nem követett el;
a gyónásformulát szintén tartalmazza a könyv, melyet gyakran
temettek az elhunytak mellé a sírba. A Halottak Könyve – mely nem
egységes munka, hanem több szövegből összeállított, rengetegszer
módosított kompozíció – a legrégebbi egyiptomi írott munka; első,
korai változata i. e. 4500 körül tűnt fel, és a későkorban még
mindig népszerű volt; részleteit gyakran másolták sírok falára és
szarkofágokra. Legszebb példánya a i. e. 1400 körül elhunyt magas
rangú írnok, Ani számára készült. A kiterítve több, mint huszonhárom
méter hosszú papiruszt színes képek díszítik.
Hódolat neked, Ozirisz, örökkévalóság ura, istenek királya,
kit rengeteg néven ismernek, kinek megnyilvánulásai szentek,
ki rejtett alakban jelensz meg a templomokban szent lelkeddel.
(Ozirisz-himnusz a Halottak Könyvéből)
A Halottak Könyve abban az időben alakult ki, amikor a halál utáni
lét privilégiuma a vallás szerint még csak az uralkodót illette meg,
a nép csak az ő közvetítésével részesülhetett a halhatatlanságból.
Ez később megváltozott, a szent szövegeket bárki felvésethette
koporsójára, de a tizennyolcadik dinasztia idejétől kezdve – ekkor
szilárdult meg újra a központosított hatalom – újra megjelent az az
igény, hogy az uralkodó túlvilági élete jobb legyen a köznépénél.
Ekkor jelenik meg az
Amduat-könyv,
melyet isteni eredetűnek tartottak, és tartalmát titokként kezelték.
A Halottak Könyvétől eltérően az Amduat-könyv nem utólag
szerkesztett szöveggyűjtemény, hanem zárt, logikusan felépített
kompozíció. Témája a Napisten útja az alvilágban (a vallás tanítása
szerint a napnak abban a felében, amikor Ré napisten nem látható az
égen, az alvilágban jár, ahonnan minden reggel újjászületik.) Ebben
a könyvben az elhunyt és üdvözült királyokat fejükön koronával
ábrázolják, kiemelkedve alattvalóik közül.
Az Amduat-könyv egy későbbi változata az amarnai reformok után
született, és magán hordozza azok hatását. Ez a
Kapuk könyve,
mely nevét arról kapta, hogy benne az alvilág egyes részeit hatalmas
kapuk választják el egymástól. Érdekessége, hogy ebben esik szó
először a más országbeliek halál utáni sorsáról; korábban az
egyiptomi vallás csak az egyiptomiakkal foglalkozott.
Erkölcsi intelmek
Az egyiptomiak a vallási szövegek mellett az úgynevezett
intelmeket
tartották a legfontosabbnak, melyeket a kor etikája, filozófiája
összefoglalásának tekinthetünk. Az intelmek többségének
mondanivalója örök érvényű: a szülők tiszteletére, a bölcsesség
szeretetére, szerénységre, a gyengék segítésére buzdítja az olvasót;
a különböző korokban készült művekből azonban több is magán hordja a
korszak hatását az irodalomra: míg
Ptahhotep
vezírnek a virágzó, stabil Óbirodalom idején írt intelmei a fennálló
társadalmi rend dicséretét hirdetik, a társadalmi rend felborulását
követő első átmeneti kor idején született
Ipuwer intelmeinek
lényege a korszak politikájának éles bírálata és a keserves
megpróbáltatások leírása.
„A világ megfordult, akár a fazekas kereke. A rablókból gazdag ember
lett, a gazdagokból fosztogatók. (…) A városok elpusztultak,
Felső-Egyiptom pusztasággá változott…”
(Részlet Ipuwer intelmeiből)
A
Noferti intelmei
című mű már a történelmi elbeszélésekhez is közel áll, ugyanis
megtörtént eseményeket mond el úgy, mintha azok egy korábban élt
szerző jövendölései lettek volna. Megjelennek a műben az első
átmeneti kor sötét évei, melyet a szerző természeti képekkel is
aláfest: a
Nílus
kiszárad, a Nap elhalványul. A szabadulást végül
I. Amenemhat
király hozza, akinek idejében a mű keletkezett.
Az intelmek évezredeken keresztül mutattak erkölcsi mintát Egyiptom
lakosságának. Bár közülük sok már átirataiban sem maradt ránk, az
ókorban soraik szállóigeként terjedtek, és szerzőiknek biztosították
az utókor tiszteletét. Erre legjobb példa az általunk elsősorban
tudósként és építészként ismert
Imhotep,
akinek intelmei széles korban ismertek voltak, és ez nagy mértékben
hozzájárulhatott ahhoz, hogy halála után alig pár évszázaddal a
szerzőt már istenként tisztelték.
Szépirodalom
Elbeszélő irodalom
Az elbeszélő irodalom az első átmeneti kortól kezdve kap szerepet.
Mesék, mítoszok természetesen már korábban is léteztek, rögzítésükre
azonban csak ettől az időtől kezdve kerül sor. Az egyik korai mű, a
IX. dinasztia idején játszódó Paraszt panaszai politikai és
erkölcsi mondanivalóját tekintve még közel áll az intelmekhez, de a
kerettörténet, mely az egyszerű emberekhez is közel hozta a
történetet, már az elbeszélő irodalom alkotásává teszi.
Az egyiptomi irodalomban, akár a maiban is, népszerű téma volt a
régmúlt feldolgozása. Ennek legszebb példája egy, az Újbirodalom
korának elején keletkezett történet, mely
Kheopsz
fáraó uralkodásának idejébe viszi vissza az olvasót, és meseszerű
elemeivel (pl. nagy hatalmú varázslók szerepeltetése) rendkívül
szórakoztató. Ugyanilyen kedvelt téma volt a távoli világok leírása.
Ezek közé tartozik például a középbirodalmi
Szinuhe
története, melyben a főhősnek I. Amenemhat fáraó halála után
menekülnie kell Egyiptomból. Szinuhe sokáig Retjenuban (a mai
Szíria)
él, ahol magas rangot kap és a fejedelem leányának kezét is elnyeri,
később ő maga lesz a király, de szíve végül hazahúzza Egyiptomba.
Egy másik mű,
A hajótörött története
már inkább a mesék világába tartozik; ebben a mese főhőse egy távoli
szigetre vetődik, ahol mitikus lénnyel, egy aranyszín testű kígyóval
találkozik, aki gazdagsággal ajándékozza meg.
Több, más irodalmi műből ismert motívum is az ókori egyiptomi
irodalomban fordult elő először: a
Bibliában
megtalálható József és Putifárné története egyértelműen
visszavezethető a
A két testvér története
című egyiptomi népmesére, míg
A Királyfi és a Sors
című mesében – melyben a királyfi születésekor megjósolják, hogy
halálát krokodil kígyó vagy kutya okozza – a görög sorstragédiák
elemei is felfedezhetők. A már említett Szinuhe-történetben a főhős
győzelme a legyőzhetetlennek tartott harcos felett a bibliai
Dávid és Góliát-történetet
vetíti előre.
Az elbeszélő irodalom mindvégig közkedvelt volt, és Ehnaton fáraó
már említett reformja, mely a beszélt nyelvet tette meg az irodalom
nyelvévé, kedvezett a prózairodalom fejlődésének, a művek immár
mindenki által érthetővé váltak. A vallásos irodalmat azonban
továbbra is klasszikus nyelven írták, s ez magával vonta azt, hogy a
művelt felső rétegek az elbeszélő irodalmat értéktelenebbnek
tekintették. Emiatt ebből a korból alig maradtak ránk szépirodalmi
elbeszélések, és ami fennmaradt, az is hiányos – például a már
említett A királyfi és a sors története; irodalmi értékük van
viszont a királyfeliratoknak, melyek az uralkodó hősiességét voltak
hivatottak kiemelni. Ennek példája a II. Ramszesz
hettitáktól
ellenszenvedett, győzelemként feltüntetett
kadesi vereségét
leíró felirat.
„Őfelsége úgy haladt előre, mint az ő atyja,
Montu
hadisten. Minden ország reszketett előtte, félelem volt a szívükben.
Minden lázadó félelemmel eltelve borult le őfelsége előtt, mikor
hadserege megérkezett.”
Ezeket a leírásokat nem mindig tekinthetjük teljesen hitelesnek; ezt
a csatát például a korabeli hettita források úgy jegyezték fel, hogy
ők arattak győzelmet az egyiptomi seregek felett. Az elbeszélő
irodalom sajátos fajtája az önéletrajz, melyeket közemberek hagytak
hátra; ezeknek lényegesen több a valóságtartalmuk és fontos
információk forrásai lehetnek. Példa erre a XVIII. dinasztia
idejének elején élt Ahmósze kapitány önéletrajza, melyben feltárul
előttünk az a kor, amikor az Újbirodalom első fáraói kiűzték a
hükszósz megszállókat és elfoglalták a hükszósz fővárost,
Avariszt.
„Mikor Avarisz városát ostromoltuk, bátran harcoltam őfelsége
mellett. Ezért kinevezett a Memphiszben Ragyogó nevű hajó
kapitányává. (…) Aztán kifosztottuk Avariszt és elfogtam egy férfit
és három nőt. Őfelsége nekem adta őket rabszolgának.”
Lírai alkotások
A vallásos Egyiptomban a lírai alkotások közül kétségkívül a
himnuszokat tartották a legtöbbre. A korai himnuszok csaknem
kizárólagos témája valamely isten dicsőítése, nevei, tulajdonságai
felsorolása; később himnuszok dicsőítik a halott uralkodót, a
Középbirodalom korától kezdve pedig az élő királyhoz szólnak a
himnuszok, néha magának az istennek szájába adva. A II. évezred
második felétől kezdve a dicsőítés tárgyaként előfordulnak városok
vagy akár tárgyak is, például a király harci kocsija. Ebből az
időből származik egy gyönyörű Nílus-himnusz is, mely a folyót tartja
minden élet forrásának.
A himnuszok sok utalást tartalmaztak a mitológiára, de kevés volt
bennük a narratív elem, a történetek elmondása az elbeszélő
irodalomra maradt. Némelyik himnusz valószínűleg nem templomi
előadásra készült, inkább teológiai értekezésként fogható fel.
Az istenhimnuszok közül kiemelkedő az Amarna-korban keletkezett
Aton-himnusz,
melynek szerzője valószínűleg maga Ehnaton fáraó. A himnusz az isten
neveinek felsorolásával kezdődik: dicsőség az élő Napnak a Két
Horizonton, ujjong ő a Fényhegyen az ő nevében, aki Aton. Ezt követi
az isten címeinek felsorolása – az ég ura, a föld ura, az ő
városának, Ahet-Atonnak ura – majd a fáraónak és feleségének nevei
és címei. A himnusz legnagyobb részét Aton, a napisten dicsőítése
teszi ki, a napot éppúgy minden földi élet forrásának írva le, mint
a Nílushoz írt himnusz a folyót, de a merev vallási formák helyett
megrendítően szép leírásokat találunk, a szavak mögött megjelenik a
szerző, az önmagát istene imádatának teljesen átadó fáraó. A himnusz
a hagyományokat követően a fáraó dicsőítésével zárul. A naphimnusz
hatása olyan nagy volt, hogy még a Bibliába is bekerült, a 104.
zsoltárba.
A költészet jellegzetes egyiptomi példáját képezik az úgynevezett
hárfás dalok. Ezeket zenei kíséret mellett, lakomákon adták elő,
céljuk azonban nemcsak a hallgatóság szórakoztatása volt: gyakran
komoly filozófiai problémákat vetettek fel, az élet és halál
kérdését tárgyalták. Sok hárfás dal sírok felirataként maradt ránk,
ami érdekes példája annak, hogy az emberek némelyike kételkedhetett
a papok túlvilágról festett szép képének valódiságában és inkább a
földön igyekezett élvezni az életet a túlvilág helyett. Ezeknek a
daloknak a filozófiájával élesen szemben állnak a szomorkás
hangulatú, az életből elvágyódó ember hangján megszólaló hárfás
dalok, például az
Életuntról szóló költemény.
„Olyan előttem ma a halál,
mintha vágyik újra látni házát az ember,
ki fogságban töltött el sok-sok évet.”
(Hárfás dal az első átmeneti korból)
Az Újbirodalom idején jelenik meg a szerelmi líra, melynek egyedüli
célja a gyönyörködtetés. Népies hangulata ellenére egyértelműen
műköltészetről van szó. Friss, könnyed nyelvezetével idilli képet
fest a szerelemről és a természetről, ezáltal széles körökben
népszerűvé válik, előkelő helyet azonban éppúgy nem kapott az
irodalomban, ahogyan az újbirodalmi széppróza sem.
Drámai művek
Kevéssé ismert tény, hogy az ókori Egyiptomban már létezett a
színjátszás. Ezen azonban nem a mai értelemben vett színészetet kell
értenünk; vallásos jellegük miatt inkább a középkori
misztériumdrámákhoz álltak közel. Egy
I. Szenuszert
fáraó idejéből fennmaradt papiruszon, melyet a király koronázási
ünnepségét megszervező ceremóniamester írt, többek közt olvashatók
azok a szavak is, melyeket a különböző isteneket megszemélyesítő
színészeknek kellett mondaniuk. Egy másik, az
edfui templomban
talált szöveg egy
Hathor
istennőről szóló darab szabályos „forgatókönyve”, mely tartalmazza a
színészeknek szánt utasításokat és a díszletek leírását is. Az
előadás egy részét rituális táncok alkották.
A leggyakrabban eljátszott darab valószínűleg
Ozirisz
története volt. Az isten tiszteletére rendezett ünnepség részeként
adták elő a főbb Ozirisz-kultuszhelyeken, Abüdoszban és Busziriszben.
A színészek bemutatták, hogyan gyilkolta meg az istent gonosz
fivére,
Széth
és hogyan szülte meg és nevelte fel titokban
Ízisz,
Ozirisz felesége fiukat,
Hóruszt,
aki felnőve bosszút állt apjáért.