Az óegyiptomi nyelv vagy ókori egyiptomi nyelv az
afroázsiai nyelvcsaládba
(más néven sémi-hámi nyelvcsalád) tartozik. Nyelvtani szerkezetében
nagyban hasonlít a nyelvcsalád
sémi ágának
nyelveihez, és azokkal néhány azonos eredetű szava is van. Az
ókori Egyiptom
háromezer éves történelmének folyamán mind a beszélt, mind az írott
nyelv folyamatosan változott nyelvtanilag is és a szavak
jelentésében is. Az ókori egyiptomi nyelvet és az egyházi nyelvként
ma is használt
kopt nyelvet
együttesen egyiptomi nyelvnek nevezik.
Története
Az egyiptomi nyelv fejlődése összesen öt nagyobb szakaszra osztható:
-
Óegyiptomi nyelv
-
Az óbirodalmi nyelv a legkorábbi általunk ismert
egyiptomi nyelvváltozat, ennek idejéből származnak az első
nyelvemlékek, melyek döntő többsége vallásos szöveg vagy
sírfelirat.
-
A középbirodalmi nyelv – mint az nevéből is látszik –
a
Középbirodalom
idején fejlődött ki az óbirodalmiból, de még évezredekkel
később is használatban volt, mivel ez vált a klasszikus
irodalmi nyelvvé és még az
Újbirodalom
idején is így írtak, bár ekkorra már hatalmas szakadék
tátongott az írott és beszélt nyelv közt, ami jelentősen
megnehezítette az írnoktanulók dolgát. Változást
Ekhnaton
fáraó
uralma hozott. Az egyistenhit bevezetéséről elhíresült fáraó
az élet több más területén hozott reformmal együtt ezt is
megváltoztatta, s a beszélt újbirodalmi nyelv lett az
irodalom hivatalos nyelve (a vallásos szövegeket kivéve,
melyeknél egy ideig még ragaszkodtak a hagyományokhoz).
-
Az újbirodalmi nyelvet (amely egyébként sokkal jobban
eltér a középbirodalmitól, mint a középbirodalmi az
óbirodalmitól) a
XIX. dinasztia
idejétől kezdve már a templomi feliratokon és szövegekben is
használták, ezzel végleg kiszorította elődjét.
-
A késői időszakban az újbirodalmit felváltja a
démotikus nyelv,
mely nem tévesztendő össze a démotikus írással, ugyanis nem
minden démotikus írásjelekkel írt dokumentum használja a
démotikus nyelvtant.
-
Kopt nyelv
Az egyiptomi nyelv utolsó változata a
kopt nyelv,
amelyet már
görög betűkkel
írtak. Napjainkban a kopt, az ókori egyiptomi nyelv utolsó
maradványa már jóformán kihalt – csak a
Kopt Ortodox Egyház
tartja életben. Tanulmányozása azonban közelebb visz az ókori
egyiptomi nyelv kiejtésének megfejtéséhez.
Írásbeliség az ókori Egyiptomban
Az első általunk ismert
írás
(a rejtélyes
tatárlakai agyagtábláktól
eltekintve) az
i. e. 4. évezredből
származó
egyiptomi írás
és
mezopotámiai ékírás
volt. Minthogy a
jelek
nagy része szavakat és fogalmakat jelölt, az
írás
igen nagyszámú jelet tartalmazott. Elsajátítása nehéz feladat volt,
az ezzel a tudással rendelkezők ezért nagy társadalmi presztízst
élveztek. Az egyiptomi
kultúrában
az írást kezdetben
gazdasági
célokra, később
történeti
események feljegyzésére,
vallási
célokra,
tudományos
és
szépirodalmi
művek lejegyzésére egyaránt felhasználták. Az első írásos emlékek
agyagba
metszve vagy
kőbe
vésve maradtak fenn.
Egyiptomban
jelent meg a
papirusznádból
készült
papirusz,
mint íráshordozó. A papirusztekercsek sokkal könnyebben voltak
kezelhetők, mint a kőtáblák vagy agyagtáblák. A tekercsek tárulására
létrejött a
könyvtár
és
levéltár
intézménye.
Az írásbeliség szerepe a társadalomban
„…Törekedj a tisztviselői hivatás elérésére. Egy írnok, aki
tehetséges a szakmájában és művelt, nagyon szerencsés. Kitartóan
tanulj, hogy elsajátítsd az írás mesterségét. Egyetlen percet se
vesztegess el feleslegesen…”

Írókészletek
Az egyiptomiak korán felismerték az információ megőrzésének
fontosságát és azt a tényt, hogy az írás biztosítani képes számukra
a hőn áhított halhatatlanságot. Már a legkorábbi fennmaradt
művészeti alkotások közt is találunk írnokokat ábrázoló szobrokat.
Ez is annak egy jele, hogy az írnokot az egyiptomi társadalomban
igen nagy megbecsülés övezte; írnoki címüket büszkén hirdették
sírkamrájuk falain még a királyi hercegek is (az ő esetükben
természetesen ez a cím nem foglalkozásukra utalt, hanem
műveltségüket volt hivatott mutatni); és több fáraóról (pl.
Horemhebről
vagy
II. Ramszeszról)
is készültek olyan képek vagy szobrok, melyek írnoki pózban
ábrázolják őket, térdükön papirusztekerccsel, kezükben írónáddal.
Az írnokoknak a társadalomban kivételezett helyzetük volt, többek
között adót sem kellett fizetniük. Számtalan szöveg fennmaradt,
melyben az írnoktanoncok előtt leírják ragyogó jövőjüket, hogy
tanulásra ösztönözzék őket.
„Nem gondolsz arra, milyen rosszul mennek a dolgok a földművesnek,
amikor a termékét jegyzékbe veszik? A rágcsálók felfalták a kukorica
felét. Az egerek elszaporodtak a földeken. (…) Ó, jaj, szegény
földműves!
…Ami azonban az írnokot illeti, ő irányítja mindenkinek a munkáját.
Számára nem léteznek adók, mert ő írásban fizeti be tartozását;
számára nem léteznek ilyen kötelezettségek. Ezt tartsd jól szem
előtt!”
(Intelmek részlete.)
Hogy jobban megértsük az írnokokat övező tiszteletet, elég
belegondolni, hogy mennyit kellett tanulniuk: az Újbirodalom korára
több mint ezer hieroglifa létezett, a mindennapi használatra ebből
legalább hétszázat ismerni kellett. A régészek becslése szerint az
össznépesség alig egy százaléka tudott írni és olvasni. Az írástudás
tehát az ókori Egyiptomban nem volt annyira elterjedt és magától
értetődő, mint napjaink modern társadalmaiban, a magasabb pozíciókba
kerüléshez azonban elengedhetetlen volt. Ebből is sejthető, hogy az
írnokok nagy része a felső rétegből kerültek ki, gyakran valóságos
„írnok-dinasztiákból”, ahol a fiatalok dolgát megkönnyítette, hogy
apjuk és nagyapjuk nyomdokaiba léptek.

Írnok szobra
Az írnokok többségükben férfiak voltak, de számos bizonyíték van
írástudó nők létezésére is, ők főként a királyi családból kerültek
ki vagy magas rangú papnők voltak. Az
V. dinasztia
idején élt
Idut
hercegnő büszkén említi meg írnoki tudományát sírfeliratában, a
XVIII. dinasztiabeli
Tutanhamon
fáraó sírjában pedig megtalálták sógornője,
Meritaton
királynő díszes írókészletét. Bizonyíték van arra is, hogy
Tutanhamon özvegye,
Anheszenamon
idegen nyelven levelezett a hettita uralkodóval. Ritkán fordult elő,
de az írástudó nők ugyanolyan magas pozíciókba kerülhettek, mint a
férfiak: tudomásunk van egy, a
VI. dinasztia
idején élt,
Nebet
nevű női
vezírről
is.
Az írnokká válás azonban nem volt elzárva az alsóbb néprétegekből
származók elől sem; ha egy jó képességű parasztfiúnak sikerült
felhívnia magára egy befolyásos ember figyelmét, és bejutott az
iskolába, rokonai minden áldozatot meghoztak érte, mert dicsőségnek
számított, ha valakinek írnok volt a családjában. Az alacsony
származású, de intelligenciájuknak köszönhetően magasra jutott
emberek legismertebb példái
Szenenmut,
Hatsepszut fáraónő minisztere és bizalmasa, és Horemheb, aki a fáraó
titkárából a hadsereg főparancsnoka lett, később fáraóvá
választották.
Az írnokok jelenlétére az élet minden területén szükség volt; a sír-
és egyéb feliratokon fennmaradt címek tanúsága szerint volt királyi
írnok, templomi írnok, katonai írnok, gabonaszámlálás írnoka,
ezüstház (kincstár) írnoka, hogy csak néhányat említsünk. Az
Újbirodalom korától, vagy talán már korábban is, egyes írnokok az
idegen nyelvekre szakosodtak, a kor diplomáciai levelezése ugyanis
akkád nyelven zajlott.
Az írnokok képzése korán, ötéves korukban kezdődött; az oktatás
szigorúságát jellemzi az a ránk maradt közmondás, miszerint „a fiú
füle a hátán van, akkor figyel, ha verik”. Iskoláik, a templomi
fennhatóság alatt működő „életházak” (óegyiptomi nyelven: per
ankh) Egyiptomban az intézményesített oktatás egyedüli példái
voltak. Az egyetlen feltárt ilyen iskola az Ehnaton fáraó által
alapított
Ahet-Aton
városában (a mai Tell el-Amarna) található, de írásos bizonyítékkal
rendelkezünk több Életház létezéséről is.
A tanárok a templom papjai voltak, és az „Életház írnoka” címet
viselték. A leendő írnokok az iskolában elsőként a hieratikus írást
sajátították el, majd a hieroglifákat, mindkettőt gyakorlás útján,
olyan szövegek másolása által, melyek ismerete egyúttal a szükséges
műveltséget is biztosította és erkölcsi útmutatásul is szolgált
(közkedveltek voltak például a régi bölcsek intelmei). Számtalan
órát eltöltöttek valódi és kitalált levelek fogalmazásával, hogy
megtanulják a helyes címeket és megszólításokat. Több irodalmi
alkotás is az iskoláknak köszönhetően maradt ránk (némelyiken még az
is látszik, ahogyan a tanár piros festékkel kijavította a
helyesírási hibákat), ugyanis az írnoktanulók – a hercegek
kivételével – nem a drága papiruszon és bőrön, hanem az olcsóbb, de
maradandóbb kerámiatöredékeken és mészkődarabokon gyakorolták
mesterségüket.
Az első könyvtárak és levéltárak
Bár teljes bizonyossággal tudjuk, hogy az ókori Egyiptomban léteztek
könyvtárak (ezt bizonyítja a könyvtárak, levéltárak és tisztviselőik
említése feliratokon), feltárni még egyet sem sikerült, mivel mind
az agyagtéglából emelt épületek (követ szinte kizárólag a templomok
építésénél használtak), mind maguk a dokumentumok könnyen pusztuló
anyagból készültek, az évezredek során elpusztultak. A könyvtárak
létezésére csak közvetett bizonyítékaink vannak.
A könyv fogalma az ókori Egyiptomban
Az ókori kultúrákban az íróanyagot a természeti körülmények
határozták meg, így lett Egyiptomban a
Nílus
mentén bőven megtalálható
papirusznád
(Cyperus papyrus) a dokumentumok alapanyaga. A papiruszt
valószínűleg már Egyiptom történetének első időszakától kezdve
használták írásra; a legrégebbi papiruszdarab, bár írott szöveg
nélkül, az
első dinasztia
korából származik (i. e. 3000 körül), míg az első olyan papirusz,
amelyre már írtak, az ötödik dinasztiabeli
Iszeszi
király idejéből (i. e. 2400 körül).
A papiruszt az íráshoz a következőképpen készítették elő: szárának
rostos belsejéből vékony csíkokat vágtak ki és egymás mellé
helyezték őket, majd keresztben egy újabb réteg csíkot helyeztek rá,
majd a kettőt összepréselték és megszárították. Az így létrejött
darabokat szélüknél összeragasztották, hogy tetszőleges hosszúságú
papiruszt kapjanak. Általában a vízszintes csíkokból álló felületre
írtak, mely megkönnyítette a kigöngyölés közbeni olvasást, de
előfordult, hogy a hátoldalára is. A papiruszt összetekerve
tárolták, néha össze is kötötték és lepecsételték, mielőtt a bőrből
vagy cserépből készült irattartóba helyezték volna. Egy-egy ilyen
tekercset neveztek könyvnek (egyiptomi nyelven medzsat).
Sajnos sok papirusztekercs csak töredékesen maradt ránk, még többjük
pedig áldozatul esett az idő rombolásának.
Az íráshoz szükséges íróvessző szintén nádból készült, maguk az
írnokok faragták. A festéket – melyből legalább két színt, feketét
és pirosat minden írnok palettája tartalmazott – koromból és vízből,
illetve növényi alapú festékanyagokból keverték ki.
Templomi és királyi könyvtárak
Egyiptom három nagy korszakának békés belpolitikája kedvezett a
tudományok fejlődésének, ami magával hozta az információk
tárolásának szükségletét. Ezt a már említett Életházak, azaz
templomi iskolák is elengedhetetlenné tették. Az első könyvtárak
valószínűleg templomokban működtek és a szertartásokhoz szükséges
szövegek tárolására szolgáltak.
A könyvtárra tett első említés az ötödik dinasztia korából,
Noferirkaré
uralkodásának idejéből származik: egy magas rangú tisztviselő „a
könyvek házának írnoka”-ként említi magát sírfeliratain. A
könyvtárak létezésére utaló kevés tárgyi bizonyíték közül figyelemre
méltó egy
III. Amenhotep
fáraó és felesége,
Tije
királyné nevével ellátott fajansztáblácska, mely megnevez egy „édes
szikomorfáról” szóló könyvet. A könyvről ugyan nem derül ki,
szépirodalmi vagy tudományos jellegű volt, de a táblácska
valószínűleg egy könyvszekrény megjelölésére szolgálhatott.
A ptolemaioszi korban épített
edfui Hórusz-templom
könyvtára valószínűleg közvetlen utóda a korábbi egyiptomi templomi
könyvtáraknak. Maga a templom Egyiptom második legnagyobb temploma
(a
karnaki templom
után) és egyike a legjobb állapotban fennmaradtaknak. Jelentőségét
fokozta, hogy fontos kultuszhelyen épült (a legenda szerint Hórusz
ezen a helyen győzte le apja, Ozirisz gyilkosát, a gonosz Széthet).
Az edfui templom építését
III. Ptolemaiosz Euergétész
rendelte el
i. e. 237-ben,
de csak több mint száz évvel később,
i. e. 57-ben
fejezték be véglegesen.
Maga a könyvtár nem túl nagy helyiség volt a templom déli részén;
tartozott hozzá egy valamivel nagyobb raktárhelyiség is. A könyvek
szakrend szerint, fülkés kiképzésű falakban kerámiatartókban vagy
fonott kosarakban voltak elhelyezve, a könyvjegyzéket a falra
vésték. Szintén a fal feliratai azonosítják magát a termet: „Hórusz
könyveinek háza, ellátva Hórusz-Ré hatalmával”. A „Ré hatalma”
kifejezést gyakran alkalmazták szent könyvekre.
A szoba mérete és elhelyezése (a templom oszlopcsarnokából nyílt)
valószínűtlenné teszi, hogy ez lett volna az edfui templom fő
könyvtára, valószínűleg csak azokat a könyveket tárolták itt,
amelyekre a templomi szertartás során gyakran szükségük volt.
Magánkönyvtárak, könyvgyűjtemények
Az írnokok sokféle címéből kiderül, hogy hivatali munkájuk mellett
foglalkoztak irodalmi és tudományos művek másolásával is. Többek
között ebből is következtethetünk arra, hogy nagy számban léteztek
magánkönyvtárak is. Ezek közül egyet sikerült is feltárni
1884-ben
a deltabeli
Tanisz
városában, ami ritka szerencsének köszönhető, mivel a deltavidék
párásabb éghajlata nem kedvezett a papiruszok fennmaradásának.
A ház, mely egy templom közelében állt, a későkorban épült és a
benne talált szobor feliratának tanúsága szerint egy Asaikhet nevű
ember tulajdona volt. A papiruszra írt kézirattöredékeket a ház
felső szintjén, egy falfülkében tárolt kosárban találták meg. A
körülbelül 150 töredék nagy változatosságot mutat: van köztük
hieroglif, hieratikus és démotikus írással írt, egyiptomi és görög
nyelvű, vallási, jogi szöveg, templom építési terve és konyhai
recept egyaránt; némelyik csak pár sornyi, némelyik hosszabb. A
dokumentumok nagy része sajnos olvashatatlanná vált a házat
elpusztító tűzben.
Papiruszgyűjteményt találtak
Deir el-Medinában
is, a
Királyok völgyében
dolgozó munkások falujában. A falunak – mely az egyik legszebben
fennmaradt ókori egyiptomi település – saját iskolája volt,
lehetséges, hogy ennek tanulói is használhatták a
papiruszgyűjteményt, melyet a feltételezések szerint a
XIX. dinasztia
idején élt Kenherkhopsef, a királyi sír építészeinek írnoka gyűjtött
össze. A sokszínű gyűjteményben többek között előfordul egy
Hórusz és Széth történetét
leíró papirusz egyetlen példánya; az
Az igazság és a hamisság története
című klasszikus mese szintén egyetlen fennmaradt példánya; egy
álomfejtő könyv, hátoldalán a kádesi csata leírásával; himnuszok
Ámon
istenhez és a Nílushoz; egészséget megőrző varázsszövegek és egy
végrendelet is. Később magánlevelek is kerültek közé, valamint egy
bronz szerszámokat felsoroló lista. A gyűjtemény későbbi
tulajdonosai helyenként darabokat téptek le a papiruszokból saját
írásaik számára, de új papiruszokat is adtak a gyűjteményhez.
Egy, a
XVIII. dinasztia
idejéből származó sírban szintén megtalálták egy magángyűjtemény
maradványait, köztük Szinuhe történetének és Ptahhotep intelmeinek
egy-egy példányát.
Levéltárak
A levéltár és a könyvtár intézménye az ókori Egyiptomban egymástól
függetlenül, önállóan létezett. Összességében elmondható, hogy míg a
levéltár elsősorban a királyi udvarhoz köthető, addig a könyvtár
főként – de nem kizárólagosan – a templomhoz.
A levéltár neve „az iratok helyisége” vagy „iratok csarnoka” volt, a
levéltáros címe „az iratok csarnokának írója” vagy „őrzője” címet
viselte. Legszebb példája az egyiptomi viszonylatban is egyedülálló
amarnai levéltár, mely Ehnaton fáraónak, valamint közvetlen
elődjének, III. Amenhotepnek és utódjának, Tutanhamonnak külföldi
uralkodóktól kapott leveleit őrzi. Az akkád nyelven, a korszak
diplomáciai nyelvén, agyagtáblára írt levelek jelentősége rendkívül
sokrétű: bemutatja a korszak külpolitikáját, utal a belpolitikára,
de nyelvészeti szempontból is jelentős, mivel az egyiptomi nyelvvel
ellentétben az akkád jelölte a magánhangzókat is, így az egyiptomi
nevek kiejtésére is tudunk belőle következtetni. A 382 fennmaradt
dokumentum közül azonban nem mindegyik levél: szótárak is
fennmaradtak, melyekre az idegen nyelvű levelezéshez szükség volt.
Maga a levéltár a város középpontjában, a királyi palotától nem
messze állt, de az épület belső kialakításáról nem tudni semmit.
A levéltárak első képi ábrázolása a XIX. dinasztia idején élt Tjai
királyi írnok sírjában tűnik fel, ahol – a perspektivikus ábrázolás
egyiptomi szabályai szerint – az írnokok sorait oldalnézetben, az
épület bejáratát, valamint az iratszekrényeket tartalmazó belső
helyiségeket felülnézetben örökítették meg.
Az első olyan könyvtárak, melyekről részletesebb adatokat jegyzett
fel a történetírás, Egyiptom történelmében viszonylag későn, a
Ptolemaioszok uralkodása alatt jelentek meg. Ilyen a már említett
edfui templomi könyvtár. A hellenisztikus kor leghíresebb könyvtára
azonban – nemcsak egyiptomi, hanem világviszonylatban is – az
alexandriai nagy könyvtár
volt, mely nagy hatással volt az ókori világ tudományos fejlődésére
és a mai napig sokat köszönhetünk neki.
Egyiptomi írás

A híres Írnok szobor a párizsi Louvre-ban
Az
ókori Egyiptom,
a
világtörténelem
egyik legnagyobb
civilizációja
több mint háromezer éven keresztül állt fenn. Ezt a háromezer évet
végigkísérte az
írás
jelenléte. Egyiptom nagyságához nagy mértékben hozzájárult, hogy
korán kialakult egy egységes írásrendszer, amely elég fejlett volt
nemcsak a mindennapi életben szükséges dolgok feljegyzéséhez, hanem
a
tudományos
felfedezések és az
irodalmi
alkotások leírásához is.
Egyiptom írása több, mint ezer éven át megfejthetetlen rejtély volt,
csak a
19. században
fejtette meg
Champollion,
aki nélkül az
egyiptológia,
mint tudományág nem is létezhetne. Amilyen fontos szerepet játszott
írásuk abban, hogy a modern tudomány megismerje ezt a távoli
civilizációt, éppolyan fontos szerepet játszott Egyiptom
mindennapjaiban. Az egyiptomiak hite szerint a halhatatlanságot az
bizonyította valaki számára, ha neve fennmaradt, s ezt nemcsak
átvitt értelemben gondolták. Ez volt az oka annak, hogy a fáraótól a
közemberig mindenki buzgón igyekezett megörökíteni nevét
sírkamrájában és azon kívül is. Ennek azonban az ellenkezője is igaz
volt: ha valakinek a nevét minden feliratról kivakarták, képmásait
megsemmisítették, azzal lelkét megfosztották a túlvilági léttől.
Ebből az okból tüntettette el az istenek – főként
Ámon
– neveit, képmásait, de még szent állataik ábrázolásait is az
egyistenhitet bevezetni próbáló
Ehnaton
fáraó. Alig egy nemzedékkel később, mikor reformjai kudarcot
vallottak, rá várt ugyanez a sors, és ha valahol mégis említeniük
kellett, neve helyett „az ahet-atoni gonosztevő”-ként utaltak rá.
Az
írásjeleknek
gyakran mágikus jelentőséget tulajdonítottak, ami lehetett jó vagy
gonosz erő; a skorpiót ábrázoló írásjelet például gyakran a farkán
lévő méregtüske nélkül ábrázolták, hogy ne okozhasson bajt; ugyanígy
Apóphiszt,
Ré
napisten ellenségét is igyekeztek ártalmatlanítani azzal, hogy a
nevében szereplő kígyót ledöfve, átszúrva ábrázolták. Bár a
legrégebbi általunk ismert írás
Mezopotámiában
alakult ki, Egyiptomban ezzel majdnem egy időben jelentek meg az
írott emlékek, eleinte kőbe vésve, később már
papiruszon
is. Az írott dokumentumok létrejöttével szükségessé vált ezek
tárolása, így jöttek létre az első könyvtárak, melyek létét biztosra
vehetjük, bár ásatások leletanyaga még nem támasztja alá.
Az egyiptomi írás kialakulása és fajtái
Az egyiptomi írás megszületésének idejéből nem maradtak fenn írásos
emlékek. Az első ránk maradt írástöredékek – főként királyok és
helységek nevei – az egyiptomi történelem hajnalán keletkeztek, az
első egybefüggő szövegek a
harmadik dinasztia
uralkodásának korából származnak (i. e. 27.–26. század), ezek
azonban már egy teljesen kialakult írásrendszert mutatnak. Több más
íráshoz hasonlóan az egyiptomi írás eleinte tiszta képírás lehetett
– erre több hieroglifa formája is utal –, sajnos azonban a régészek
nem találtak olyan írásos emlékeket, melyből az írás kialakulásának
egyes állomásaira következtethetnénk.
Egyiptom több ezer éves történelme folyamán az írásnak három
különböző formája alakult ki. A hieroglif írás, melyet napjainkban
mindenki azonosít az ókori egyiptomi írás fogalmával, csak az egyik
ezek közül, mellette, vele egy időben használták a
hieratikus írást,
a későbbi korokban pedig fokozatosan teret nyert a
démotikus
is.
A hieroglif írás

Hieroglif írás
A hieroglif írás elnevezés a hieroglifa nevű írásjeleiről
kapta a nevét. A hieroglifa görög szóösszetétel, fordítása:
„szent véset” (hierosz: szent, glüfein: vésni). Maguk az egyiptomiak
írásukat a medu netjeru, „az istenek szavai” névvel illették,
ezzel is utalva a legendára, mely feltalálását
Thot
istennek tulajdonítja. A három írásmód közül ez a legkorábbi,
kialakulásának pontos ideje a történelem homályába vész, de az i. e.
4. évezredből már maradtak fenn írott emlékek – ekkor uralkodtak
Egyiptom első olyan királyai, akiknek neve fennmaradt, köztük az
országegyesítő
Narmer.
A hieroglif írást Egyiptom egész történelme folyamán használták.
Mivel rendkívül dekoratív, ezt alkalmazták olyan helyeken, ahol a
külcsín is számított – a templomok és sírok falain, az obeliszkeken
és sztéléken –, köznapi használatra azonban bonyolultága miatt
kevésbé volt alkalmas.
A hieroglif írás a köztudatban élő elképzeléssel ellentétben nem
képírás, hanem ideogrammákkal és determinatívumokkal teli szótag- és
betűírás. Egyes hieroglifák – feltehetően a legkorábban kialakultak
– valóban képi jelek (pl.: a város jelében jól kivehető egy
egyszerű városalaprajz egymásba futó utakkal; a ház jele egy
kunyhó alaprajza). Más jelek egy, két vagy akár három hangnak is
megfelelnek.
A determinatívumok olyan jelek, amik a megegyező írásmódú, de
különböző jelentésű szavakat segítenek megkülönböztetni, tehát ha
pl. az írást, írott tekercset és írnokot egyaránt jelentő hieroglifa
jelentésének pontosításához odaírták az „ember” determinatívumot,
egyértelmű volt, hogy írnokról van szó. Ha a tekercs
determinatívumát írták utána, írott papirusztekercset jelentett a
hieroglifa.
A determinatívumok többségének önmagában nem volt jelentése; ugyanez
az emberfigura a „város” hieroglifa után írva városlakót, az „isten”
után írva papot, a „szántóföld” után írva parasztot jelentett.

Hieroglif jelek egy III. Amenhotep kori tégelyen. A felirat említi
Nebmmatré Amenhotep és nagy királyi hitvese, Tije nevét.
Egyes jelek többféle funkciót is betölthettek, például a napot
jelentő hieroglifa jelenthette a napistent és magát az égitestet is,
de determinatívumként is előfordult, elsősorban a fénnyel,
ragyogással, illetve idővel kapcsolatos szavakban.
A hieroglifákat jobbról balra és balról jobbra is írták, illetve
olvasták. Az általános olvasási mód szerint a szöveg arról kezdődik,
amerre a benne szereplő hieroglifák ember- és állatalakjai néznek,
egyes helyeken azonban – főleg istenekről vagy királyokról szóló
szövegekben – előfordul, hogy ugyanazon a feliraton belül jobbról
balra és balról jobbra is írtak. Ez is mutatja, hogy sok helyen a
hieroglifák dekorációként illetve vallási-rituális okokból történő
használata miatt a külső megjelenés fontosabb volt a nyelvtani
pontosságnál. Az is előfordult, hogy egy szón belül a jelek
sorrendjét felcserélték, erre tiszteletből került sor: az isten
nevének hieroglifája például mindig a szó elejére került. Ez a
királyok uralkodói neveiben figyelhető meg leggyakrabban:
III. Thotmesz
koronázási nevét, a Men-kheper-Rét hieroglifákkal
Ré-men-kheperként írták le, előrevéve a napisten Ré nevét.
Ugyanez előfordult szóösszetételekben a „király” szóval is.
Az
óegyiptomi nyelv
írásjeleit nem rendezték ábécésorrendbe, típus szerint azonban
osztályozták őket: állat- és emberalakok, növényi formák, épületek
stb. Ezt több, papiruszon fennmaradt írásjel-lista bizonyítja,
melyet valószínűleg az írnoktanulók képzésénél használtak.
A hieroglif írás, hasonlóan a többi ókori keleti íráshoz, ritkán
jelölte a magánhangzókat, emiatt az óegyiptomi nyelv pontos kiejtése
a mai napig nem ismert, de a kopt nyelv magánhangzóiból, illetve más
ókori forrásokból (pl.
akkád
írásjelekkel írt levelek) lehet rá következtetni.
A hieratikus írás
A hieroglif írásból kialakult ún. hieratikus írás szintén
végigkísérte Egyiptom történelmét; első előfordulása a
negyedik dinasztia
idejére tehető (i. e. 2570–2450). Nevét a görög hieratikosz
szóból kapta, ami papi írást jelent, mivel az első Egyiptomba
látogató görög történetírók a papoknál látták, a köznapi
használatban már kezdte kiszorítani a démotikus. A hieratikus írást
hivatali, adminisztrációs célokra használták. Leegyszerűsödött
formái is mutatják, hogy míg a hieroglifákat elsősorban falakra,
vésővel írták, addig a hieratikusat papiruszra, írónáddal. Napjaink
gyorsírásához hasonlóan az írásjelek gyakran több jel összevonásából
keletkeztek. A hieroglifákkal ellentétben a hieratikus írást csak
jobbról balra lehetett írni és olvasni.
A démotikus írás

A démotikus írás (neve a görög demotikos, azaz „népi” szóból ered)
Egyiptom történelme folyamán viszonylag későn, a
huszonötödik dinasztia
korában alakult ki (i. e. 8. sz.). A hieratikushoz hasonlóan kurzív
kézírás volt, de lehetővé tette a még gyorsabb írást. Bár a
26. dinasztia
korától a hivatalnokok a démotikus írást használták, a vallási és
tudományos szövegek leírásánál nem szorította ki teljesen a
hieratikust.
Ebben az időben a görög kultúra már hatással volt Egyiptomra, és a
démotikus írás már erőteljes görög hatást mutat; az addig nem jelölt
magánhangzók jelölésére is a görögből vettek át betűket.
