Az
Óbirodalom az ókori Egyiptom történelmének egyik jelentős korszaka. Bár
időszakát többféleképpen is meghatározzák - egyesek szerint i. e.
2778-2260[1],
más forrásokban i. e. 2686-2173[2],
abban viszont a történészek többsége egyetért, hogy a korszak a
III.dinasztiától a VI. dinasztiáig számítódik. Vannak azonban, akik ide
sorolják még a VII-VIII. dinasztiát is.
Egyiptom az Óbirodalom idején
Dinasztiák
A
III. dinasztia
A
III. dinasztia Kr.e 2778-2723-ig tartott. Hat fáraó uralkodott ezekben
az években. Közülük a legjelentősebb Dzsószer fáraó, aki felépítette az
új fővárost Memphiszt. A tervező a főépítíésze Imhotep volt, aki
feltalálta a piramisokat, és a kőépületeket. Ő építette a lépcsős
piramist Dzsószer fáraónak. Dzsószer is kalandozott Núbiában. Az utána
következő fáraókról- Szehemhet, Szanaht, Haba, Noferka, Huni- nem sokat
tudunk. Huni Mediumban építetett piramist.
A
IV. dinasztia
A
IV. dinasztia Kr.e 2723-2563-ig tartott. Ide tartoznak a nagy
piramisépítő fáraók. Az első uralkodó Sznofru volt. Núbiába, Líbiába és
a Sínai félszigetre is átkalandzott. Az ő idejében még nem volt
tökéletes a piramisépítés, ezért az első kettő alkalmatlanná vált végső
nyughelyként. A harmadik viszont már sikerült, ez Dahsurban áll. Az ő
fia volt Kheopsz, aki a gízai fennsíkra építette piramisát. Ezután egyik
fia, Dzsedefré jutott hatalomra, mégpedig úgy, hogy megölte idősebb
fivérét. Bosszúból a fiatalabbik, Khephrén meggyilkolta. Khephrén
építette a gízai Szfinxet, mögé pedig a piramisát. Az utolsó két
uralkodóról, Mükerinoszról és Sepszeszkafról nem sokat tudunk.
Az
V. dinasztia
Az
V. dinasztia Kr.e 2563-2423-ig tartott. Ez volt Ré kultuszának
dinasztiája. Innentől kezdve a fáraók Ré fiának számítottak, erre
utalnak a neveik is, pl. Szahuré, Noferikaré, Noferefré, Niusszerré.
Núbiában és a Sínai-félszigeten hódítottak. Ekkor volt az Óbirodalom a
leggazdagabb.
A
VI. dinasztia
A
VI. dinasztia 2423-kb. 2300-ig tartott. A kor elején az állam majdnem
összeomlott. A nemesi hatalom egyre jobban növekedett. Az első jelentős
uralkodó I. Pepi volt. Templomokat építetett, Núbiában és Ázsiában is
kalandozott. Két felesége volt, és 49 évig uralkodott. Utána fia, I.
Meriné uralkodott 14 évig. Ő már Szudánba is betört seregével. A
következő uralkodó II. Pepi volt. Amikor trónra lépett csak 6 éves volt,
majd 94 évig uralkodott. Uralkodása alatt kereskedelmi kapcsolatok
létesültek Föníciával és a Punt királysággal. Mivel nagyon idősen halt
meg, egyre nehezebben viselte az állam terheit, emiatt megkezdődött az
Óbirodalom hanyatlása.
A
korszak jellemzése
Az
Óbirodalom évszázadaiban létrejött az abszolút monarchia. A fáraók ekkor
már abszolút hatalommal rendelkeztek, s minden egyiptomi, a legbüszkébb
kormányzótól a legnyomorultabb rabszolgáig az ő parancsainak
engedelmeskedett. Hogy mindeni számára kinyilvánítsa szédítően magas
rangját és hatalmát,
Dzsószer
megépíttette
Szakkarában
az örökkévaló házat, amely az égig magasodik, s amit ma a világ a „szakkarai lépcsős piramis” néven ismer. Jóllehet a Lépcsős piramis
több tekintetben kísérleti jellegű, és a terveket az építkezés közben
többször módosították, az építmény mégis bámulatra méltó műszaki
tudásról és gazdasági hatalomról ad bizonyságot. A Lépcsős piramis
építésze
Imhotep
volt. Ettől kezdve mintegy ezer éven keresztül a fáraók piramisokba
temetkeztek, ebben főleg a IV. dinasztia uralkodói jeleskedtek, s ezért
a korszakot a „piramisok kora” elnevezéssel is illetik. A piramis
építések kapcsán terjedt el a kőből való építkezés.
Kheopsz
uralma alatt fejlődött ki teljesen a központosított királyi hatalom,
létrejött az istenkirályság. Kheopsz és fia ,
Khephrén
számára épültek a legnagyobb piramisok, amelyek
Gízában
ma is a világ legnagyobb turisták millióit vonzó látványosságai közé
tartoznak. A központilag irányított öntözőrendszer folytán megnőtt a
gabonatermelés. A kézművesség és a kereskedelem számottevő mértékben
fellendült. A legjelentősebb exporttermékek: méz, zsír, ruha,
fajansztárgyak és alabástrom vázák. A gyakran rabló jellegű kereskedelmi
vállalkozások során arany, réz és - kezdetben csak csekély számban -
rabszolga került az országba. A foglyokat házi vagy mezőgazdasági
rabszolgaként alkalmazták. A gazdasági életben a földművelés és a
kézművesség dominált. Már ismerték az árpa-, zöldség-, len- gyümölcs-,
bor- és olívatermesztést. A hatalmas építkezések és az arisztokráciának
nyújtott adományok és kiváltságok a korszak végére megrendítették a
királyi hatalom anyagi alapját, s ez a kerületi kormányzók, a
nomarchoszok függetlenedési törekvéseivel párosulva az Óbirodalom
bukásához vezetett.
Az
Óbirodalom társadalma
A
Nílus
mentén felépült mesterművek a fáraó isten voltát és kivételes hatalmát
bizonyították. A piramis formája az egyiptomi társadalmi szervezet
alapelvét tükrözte: a csúcson a fáraó állt, s a csúcs közelében
található hivatalnokok, papok és írnokok zárt körének magasztos
tevékenységét az odalent robotoló paraszti tömegek munkája tartotta fenn
s tette lehetővé.
A
fáraó a szó szoros értelmében a föld ura volt. A papok és a hivatalnokok
igazgattak ugyan gazdag birtokokat, de a földre és a föld minden
terményére vonatkozó jogcímük a királytól származott rájuk, aki minden
föld tulajdonosa volt, és őt illette meg minden föld hozamának egy
meghatározott része. A fáraónak engedelmeskedett a Nílus is, részben a
király isten voltából fakadó varázshatalma hatására, részben pedig
gyakorlatiasabb összefüggésben is, azoknak a gátaknak és csatornáknak a
révén, amelyek szintén a király hatalma alá tartoztak. Ő volt minden
egyiptomi legfőbb ura és parancsolója; a szántóvetőktől a királyi
rokonig mindenki engedelmeskedni tartozott, ha a fáraó utasította
valamely általa - azaz az istenkirály által - kijelölt munka elvégzésére
vagy feladat végrehajtására. Ő volt a jog és az igazságszolgáltatás
forrása, s mivel nem létezett törvénykönyv vagy jogi
precedensgyűjtemény, a fáraó szava volt a törvény. Az ő kezéből
származott minden gazdagság, s ő szabályozta a kereskedelmet is.
Rövidebben, s egy Ameni nevezetű nomarcha sírjában talált felirat
szavaival: a fáraó volt „mindennek a felügyelője, amit az ég ajándékoz,
és a föld megterem”.
A
gyakorlatban persze a király kénytelen volt másokra átruházni legtöbb
funkcióját. Ezért alakult ki
Egyiptomban,
a világnak ebben a leginkább centralizált államában az emberiség
történetének egyik leghatalmasabb bürokráciája. A kormányzati rendszer
élén a vezír állt, ez a seregnyi címet viselő és legalább harminc
fontos funkciót betöltő főhivatalnok.
A
vezírt rangban alatta a kancellár követte, őt pedig a tartományi
kormányzók. Időről időre előfordult, hogy egyes kormányzók szövetkeztek
egymással, és dacolni próbáltak a fáraó hatalmával, de többségükben
hűséges hivatalnokok voltak, akik a királyi erény és igazságosság helyi
megtestesítőinek tartották magukat.
A
gazdasági élet
A
rendszer gazdaságának alapja a paraszti kényszermunka volt. A
hatóságokat elsősorban a szolgálat kikényszerítése és az adók behajtása
foglalkoztatta. Az adózás rendszere igen bonyolult volt. Az ingatlanra
annak alapján állapították meg a fizetendő adó nagyságát, hogy - amint
ezt egy hivatalos dekrétumból tudjuk - „mennyi csatorna, tó, kút, víziút
és fa” található a birtokon. A pásztor a jószága után, a kézműves a
termékei után adózott. De az adóbevétel legfontosabb forrásai ebben az
alapvetően mezőgazdasági országban természetesen a növényi termények
voltak. A pénzforgalom még nem létezett, de már elterjedt a sati
elméleti pénzegység használata.
Nilométer Elephantiné-szigetén
Az
adó szempontjából a termőföldet sávokra osztották: arra a sávra, amely
rendszeresen részesült a Nílus áldásából, arra a sávra, amely csupán
néha részesült ebből az áldásból és arra a sávra, amely soha, vagy
legfeljebb nagy ritkán részesült belőle. Minden évben aszerint
számították ki a fizetendő adót, hogy a folyó különböző szakaszain
mekkora az áradás; az első ilyen szakasz az 1.katarakta (zuhatag)
közelében,
Elephantiné
szigeténél kezdődött. Itt az I.dinasztia korától kezdve rendszeresen
mérték az árhullám nagyságát, először a Nílus partja menti sziklafalba
vésett egyszerű jelekkel, később viszont már az úgynevezett nilométerrel, mely a folyóba levezető, pontosan kalibrált lépcsősor
volt.
Az
egyiptomiak éves ciklusát a Nílus határozta meg, amely minden évben
kiöntött medréből, termékeny iszappal borítva be a talajt. Az árvíz
júliusban, az abesszín fennsík erős esőzései és hóolvadása után
köszöntött be, szeptemberben tetőzött, majd októberben apadt. A
magasabban fekvő területekre kivonult emberek ezután visszatértek, a
földeket újból kimérték és ismét kezdődött a föld megművelése. A
parasztok égetetlen vályogtéglából épített házakban laktak, melyeket a
Nílus vize feloldott, így aztán minden tavasszal elsőként a házaikat
kellett újraépíteni. A Nílus vizét nagy tárolómedencében visszatartották
és csatornák sűrű hálózatán keresztül vezették a földekre. Mivel ritkán
esett az eső, nagy értéke volt a víznek. Ha egyszer elmaradt az áradás,
vagy a szokásosnál kisebb mértékű volt, éhínség fenyegetett, hisz
hiányzott a víz és a talajt megtrágyázó iszap.
A
Nílustól való függőség megkövetelte a víztározók és gátak tervszerű
építését és karbantartását. A földosztást és a vízhasználati jogok
kezelését a királyi hivatalnokok intézték. Hogy az áradás ne érje az
országot váratlanul, már korán kidolgoztak egy megbízható naptárt. A
napév 365 és egynegyed napból állt, a 365 napos naptári évnél az
évkezdet minden negyedik évben egy nappal eltolódott. Ezért a naptárt
összekapcsolták a
Sziriusz
csillaggal, amely minden évben egy hosszabb periódus után július 19-én
válik ismét láthatóvá. Egy Sziriusz periódus 1460 napig (4x365) tart,
aztán a napév és a Sziriusz-év ismét egybeesik. Az
asztronómia
feladata Egyiptomban a naptárkészítés volt, de a Felső-Egyiptomban
oázisról oázisra vándorló nomád pásztorok is a csillagok segítségével
tájékozódtak.
Egyiptomi írnok szobra
Az
örökké robotoló parasztok még akkor sem lélegezhettek fel egy
pillanatra, amikor lerótták a terményadót. Amíg a földeket elöntötte az
ár a parasztokat gyakran besorozták a fáraó piramisépítőinek a
hadseregébe. Majd amikor a Nílus visszatért medrébe - ezt az időszakot
az egyiptomiak a "föld felmerülésének" nevezték -, a parasztok
kivonultak a földekre, a megfelelő helyekre vezették el a vizet,
faekékkel felszántották a földet, és árpát, tökebúzát és lent vetettek
belé. Egyiptom három évszaka közül az utolsó - a februárban kezdődő
"szárazság" - során a parasztok betakarították, majd nyomtató
szamarakkal vagy marhákkal kicsépelték a termést, és miután az adószedők
elvették a hozam nekik járó részét, a megmaradt terményből a parasztok
megsüthették a kenyerüket és megfőzhették a sörüket; ez a kettő volt
ugyanis az alapvető táplálékuk, s ezzel fizette őket a fáraó is a
piramisok építésénél. A korszak eredménye az állattenyésztésben az
antilop és a kecske háziasítása is.
A
gazdasági és társadalmi élet minden szeletében, a nagy háztartások
életének mindennapjaitól a paraszti gabonatermelésig gondos könyvelés és
nyilvántartás folyt. Ennek eszközeként alakult ki az
egyiptomi írás,
melynek elterjedéséhez nagyban hozzájárult a Nílus egyik adománya: a
magasra növő
papirusznád,
mely bőven termett a folyópart mentén és a delta mocsaras vidékén.
Vallás, kultúra
A
műveltség és a tudomány kútfői Egyiptomban is a papok voltak. Mivel a
Napnak és a csillagoknak az egyiptomiak szemében vallásos jelentésük
volt, a papok mesteri fokon művelték a csillagászatot. Rájöttek, hogyan
számítsák ki azt a pillanatot, amikor a felkelő vagy a lenyugvó nap
sugarai valamelyik piramis csúcsára vetülnek, és vakítóan megvillannak;
ettől a villanástól ért fel érzelmi csúcspontjára a vallási szertartás.
Az a nap, amikor a Sziriusz, a legfényesebb csillag együtt kel fel a
Nappal, lett az egyiptomi év első napja; az év egyébként tizenkét
harmincnapos hónapból állt. Öt további napot
Ozirisz,
Hórusz,
Ízisz,
továbbá a hírhedt
Széth
és felesége,
Nephtüsz
születésnapjának a megünneplésére tartottak fenn.
Maat istennő
Ugyanakkor a papok legfontosabb dolga nem a természet értelmezése és
magyarázata, hanem a természet csodás erőinek az ünneplése volt. A korai
egyiptomiak számára az istenek hatalma világosan látható volt a
természet világában. Így az
ókori egyiptomi vallás
isteneinek jó része különböző állatok alakjában vagy azokhoz
kapcsolódóan jelenik meg az ábrázolásokban. Bár az egyiptomi vallásnak
nem volt szent könyve vagy parancsolatgyűjteménye, mégis megvolt a maga
egységadó princípiuma, a "maat", amelyet
Maat
istennő személyesített meg. A fogalmat sokféleképpen fordítják:
igazságosságot, igazságot, rendet és erényt egyaránt jelenthet. De ennél
többet is jelent, ugyanis a kozmosz rendjére utal, amely a teremtés
során jött létre. A templomokban gyakran láthatunk olyan jeleneteket,
ahol a fáraó a Maatot jelképező szobrocskát ajánlja fel az isteneknek,
vagy éppen átveszi tőlük. Ez azt az elképzelést jeleníti meg, mely
szerint az istenek biztosítják az emberek számára a rendet, kölcsönös
kapcsolatban állva az istenkirállyal. Így egyúttal a fáraó isteni
származását és királyi voltát is alátámasztották.
Az
államvallás szerint az uralkodó volt az egyetlen főpap, akinek joga volt
belépni a templomok belső szentélyébe, de mivel ezt a jogot nem tudta
gyakorolni egyidejűleg minden templomban, ezért a papságot bízta meg
azzal, hogy képviseljék. A papok tehát a király nevében tevékenykedtek,
és nem csupán helyettesítették őt. Az egyiptomi szövegek igen világosan
különítik el a fáraó két tulajdonságát: embernek született, de ő
biztosítja az istenek akaratából a világ rendjét, anélkül, hogy még
életében teljesen istenné válna.
Az
egyiptomi vallás vastag rétegei alatt ott rejtőzött a vallás tartós és
romolhatatlan magva: a túlvilági élettel kapcsolatos hiedelmek
rendszere. A fáraó maga is szüntelenül készült arra a pillanatra, amikor
majd elfoglalja az őt jogosan megillető helyet az istenek között. Hogy
megkönnyítsék a fáraó mennyei utazását, hatalmas halotti bárkákat
helyeztek el sírjuk közelében.
Egyes isteneket, például Oziriszt és Hóruszt az egész országban
egyformán tisztelték, de a politikai erőviszonyok változásainak
megfelelően a fáraók székhelye istenének befolyása mindig erősödött. Így
például a IV.dinasztia kezdetekor Héliopólisznak, azaz a "Nap városa"
istenének, Rének. S hamarosan minden fáraó
Ré
fiának nyilvánította magát.
A
kultúra területén is jelentős fejlődés indult meg az Óbirodalom idején.
Megjelent a hieratikus írás, ami már egyszerűsített folyóírás. Kialakult
az egységesnek mondható óegyiptomi nyelv. A piramisok és az Abu Gurab-i
naptemplom mellett komoly eredmények születtek a szobrászatban. (Rahotep
és Noferet szobra. Az ülő írnok szobra. Kheprén szobra. Mükerinosz
háromalakos szobrai. Az első szfinxek. A gízai nagy szfinx. Kaaper
faszobra.) Irodalmi alkotások jöttek létre. (Ptahhotep intelmei. Ipuver
intelmei. Előkelők életrajzai. Önéletrajzok.)
Külkapcsolatok
A
fáraók, miközben a szent építkezésekkel voltak elfoglalva, világi
ügyeiket sem hanyagolták el. Az V. és VI. dinasztia királyai, elődeikhez
hasonlóan, nagyszabású kereskedelmi expedíciókat szerveztek, és
indítottak útjukra. Mezopotámiával ellentétben, ahol a kereskedés igen
korán egy kereskedőréteg dolgává vált, Egyiptomban az i. e. második
évezred derekáig még csak a "kereskedő" szó sem létezett. A
külkereskedelem a királyi jogok körébe tartozott: a fáraó kereskedelmi
vállalkozásokra adott megbízást hatalmas királyi haszon reményében.
A
király megbízottai főképp faanyagot igyekeztek beszerezni, mert a
bútorok készítéséhez vagy a gazdagok villáinak gerendázatához szükséges
fát nagyrészt importálni kellett. Egyiptom élénk forgalmat bonyolított
le
Büblosszal,
evvel az ősi kereskedelmi központtal, mely
Libanon
partvidékén, cédruserdőkkel borított hegyek közelében terült el. A fát
először idegen országok hajóin kellett Egyiptomba szállítani, mert
egyelőre nem volt annyi faanyag az országban, hogy Egyiptom megépíthesse
a saját tengerjáró kereskedelmi flottáját. Az egyiptomiak a világ
legelső és legjobb hajósai közé tartoztak, akik a nagy folyót járva
tanulták ki mesterségüket, de arra vonatkozólag, hogy tengerre is
szálltak volna, egészen a IV. dinasztia koráig nincs adat. Ekkor viszont
Sznofru
király legalább hatvan kereskedelmi hajó építését rendelte el. Sznofru
egyik írnoka már „negyven, cédrusfával megrakott hajó” érkezését
jegyezte fel.
Más behozatali cikkek forrása délen terült el:
Núbia
bővében volt az aranynak, elefántcsontnak, ébenfának és prémeknek. A
legnagyobb haszonnal kecsegtető kereskedelmi expedíciók
Asszuán
környékéről indultak karavánfőnökök vezetésével, s a kereskedőkaraván a
király parancsára mélyen behatolt Afrika szívébe. Az egyik ilyen
vállalkozást egy asszuáni nemesember, bizonyos Harhuf vezette
II.Pepi
király idején. Amikor Harhuf sikeresen visszatért útjáról, levélben
számolt be a fáraónak arról, hogy a fáraót illető „nagy és szép
ajándékokkal” érkezett vissza, közöttük „egy táncos törpével …aki a
szellemek földjéről való”. II.Pepit rendkívüli módon megörvendeztették
ezek a hírek,s egyik hivatalnoka útján a következő utasításokat adta
Harhufnak: „Tüstént jöjj északra az udvarba; hozd magaddal azt a törpét,
akit élve, boldogan és egészségesen hoztál el a szellemek országából, s
aki az istenek táncait táncolja, s örvendeztesd meg és tedd boldoggá
Felső- és Alsó-Egyiptom királyát, aki örökké él. Amikor hajódra viszed a
törpét, nevezz ki jeles férfiakat, akik mindvégig mellette lesznek a
hajó két oldalán; ügyelj rá, nehogy beleessen a vízbe. Amikor alszik,
nevezz ki jeles férfiakat, akik mellette alszanak a sátorban:
éjszakánként pedig tízszer ellenőrizd a hogylétét. Fenségem inkább
vágyik látni ezt a törpét, mint
Szináj
és
Punt
minden ajándékát.”
Háborúk
A
fáraók a határon túli hadjáratoknak köszönhetően őrzik Egyiptom
biztonságát, és gyarapítják vagyonát. Núbia kiszáradt folyómedreiben
feliratok tanúsítják, hogy átvonultak itt
Szanaht,
Kheopsz,
Szahuré,
Neuszerré,
I.Pepi
és
II.Pepi
hadseregei. Sznofru, a IV. dinasztia alapítója, szintén hadjáratot
vezetett Núbiába a lázadó líbiaiak ellen, és a Sínai-félszigetre,
ahonnan türkizzel tért vissza. Le kellett verni az Ázsiából jövő
beduinok betöréseit, valamint biztosítani kellett a hajók védelmét is,
amelyek az építkezésekhez nélkülözhetetlen nemesfával érkeztek
Libanonból. Az Óbirodalom vége felé a hanyatló központi hatalom azonban
már nem volt képes megfékezni az idegen betöréseket a Nílus deltájában.
