Egyiptom történelmébenben
az I. és II. dinasztia uralkodását thiniszi kornak (i. e.3065-2686)
is szokták nevezni.
A Két Ország egyesítésének okai
I. e. 3000 körül déli kezdeményezésre megszületett az egységes
birodalom. Hogy miért
Felső-Egyiptom
volt az egyesítés ösztökélője, arra a kérdésre a természeti
viszonyokban találjuk meg a választ. Az évenkénti áradás, mely az
egyiptomiak vetését táplálta vízzel,
Afrika
egyenlítői vidékén , a
Nílus
forrásvidékén kezdődött. Késő tavasszal az
Indiai-óceán
felől érkező monszunok felhőiből óriási esőzések formájában irdatlan
mennyiségű víz zúdult alá Kelet-Afrika fennsíkjaira, s ez a víz a
Kék-Nílust
duzzasztotta, ami
Kartúm
mellett egyesült a
Fehér-Nílussal.
A két folyó találkozása után hat egymást követő zuhatagos szakaszon
– kataraktán – zúdult alá a víz; ezek közül a legészakibb – az Első
katarakta – jelentette
Egyiptom
földrajzi határát.
Kevéssel a nyári napéjegyenlőség után az árhullám elérte a Nílus
völgyét. Az Első katarakta és a Nílus-delta mocsarai közötti
termékeny földsávnak – Felső-Egyiptomnak – a lakói szerencsések
voltak, mert a Nílus mentén természetes dombszerű gátak, un.
„teknősbékahátak” húzódtak. A vidék lakói a dombtetőkre építették
sárkunyhóikat, s itt várták ki az árhullám levonulását, többnyire
biztonságban. Az áradás után, ahogy a Nílus apadt, a kiöntött víz
visszamaradt a teknősbékahátak menti természetes bemélyedésekben. A
parasztok ekkor láttak neki a munkának: közösen gabonát ültettek, és
a zsendülő vetést ezeknek a természetes víztározóknak a vizével
öntözték.
Mivel mindenkinek érdekében állott, hogy az öntözés egyre nagyobb
területen és egyre komolyabb formában történjék, egyre szorosabb
társadalmi szálak fűzték össze a Nílus partjai mentén lakókat.
Idővel a falusias települések csoportjaiból tartományok – nomoszok –
szerveződtek, melyek a nomarkhésznek nevezett főember, azaz kerületi
kormányzó alá tartoztak. I. e. 3400-3300 körül Felső-Egyiptom
nomoszai egységbe tömörültek, s már egyetlen uralkodóé volt a
hatalom az egész vidék felett.
Északon, a Nílus-delta mocsaras vidékén mások voltak a természeti
feltételek. Itt a mocsárból kiemelkedő homokdombokra épült
településeket egész évben elszigetelte egymástól a mocsár. Ezért
eléggé természetes, hogy Alsó- és Felső-Egyiptom egyesítését a Nílus
völgyének társadalmilag egymáshoz szorosabban kapcsolódó közösségei
kezdték szorgalmazni.
A dinasztikus állam
Az állami egység megteremtése, a dinasztikus állam létrejötte a
Thiniszből származó
Ménész
(egyiptomi neve Aha) nevéhez fűződik. Az ország déli részén
(Felső-Egyiptom)
Hierakonpólisz
(Kóm
el-Ahmar)
központtal létrejött törzsszövetség állama Narmer és fia, Ménész
idején meghódította a nagy kiterjedésű mocsarak miatt földművelésre
kevésbé alkalmas, ezért gazdasági szempontból fejletlenebb
deltavidéket. Ménész hadjáratokat vezetett a núbiaiak és a líbiaiak
ellen is, és kereskedelmi kapcsolatokat létesített a
Közel-Kelettel,
továbbá megalapította
Memphiszt
(óegyiptomi nyelven: Mennefru-Mire, Menfe). Memphisz jelentőségét
ebben a korai időszakban háttérbe szorította két város, Nehen és
Thisz; az utóbbi a győztes királyi ház székhelye, innen származik a
thiniszi kor vagy thiniták elnevezés. Az első
dinasztia kezdetét két fontos változás jelzi, éspedig az
íráshasználat elterjedése, valamint Memphisz megalapítása. Az első
és a második dinasztia uralma idején (i. e. 2780-ig) minden hatalom
az istenkirály személyében összpontosult, aki a kettős birodalom
jelképeként fehér (felső-egyiptomi), ill. vörös (alsó-egyiptomi)
kettős koronát viselt. Ménész utódai igyekeztek megerősíteni a
Felső- és Alsó-Egyiptom közötti politikai és közigazgatási egységét,
ám a II.dinasztia idején viszályok támadtak a trónutódlás körül.
Egyazon időben két király kormányzott Memphiszben és Thiniszben, de
végül
Peribszen
Thiniszt (a mai
Girga)
nevezte ki fővárosnak, és kinyilvánította, hogy ő
Széth
isten megtestesülése. Peribszen volt az egyiptomi történelem
egyetlen királya, aki a Hórusz-név helyett Széth nevét viselte.
Haszekhem,
aki követte őt a trónon, erélyes eszközökkel helyreállította az
egységet, és lefektette az
Óbirodalom
központosított államának alapjait.
A II. dinasztia utolsó királyával, Haszekhemmel kapcsolatos leletek
zöme Hérakleopoliszból származik. Itt talált két szobra azt
bizonyítja, hogy a király valóban járt a Delta-vidéken is. Haszekhem
legyőzte a felső-egyiptomi hagyományőrző arisztokráciát is, amely
szembeszegült az állam központosításával, s így sikerült egyesítenie
Felső- és Alsó-Egyiptomot. Nevében is azonosulni akart a Két
Országgal, ezért Haszekhemuira változtatta, ami azt jelenti:”Felkel
a Két Hatalom (Hórusz
és
Széth)”.
Elődjéhez, Peribszenhez hasonlóan ő is
Abüdoszban
építtette meg síremlékét. Egyébként ez a város lett idővel
Ozirisz
kultuszának központja.
Az I. és II. dinasztia idején készül az archaikus kor művészetének
kiemelkedő emléke,
Dzset
fáraó (úr. Ie.2952/2902-2939/2889) Abüdoszból származó mészkő
sztéléje, amely egykor az uralkodó sírtemplomának bejáratát
díszítette. E periódusban épül Felső-Egyiptom fővárosában,
Hierakónpoliszban az iszaptéglából épített, II. dinasztia kori
„Erőd” Haszekhemui fáraó (ur. i. e. 2734/2684-2707/2657) gránit
kapubejárójával; ugyanitt álltják fel az uralkodó i. e. 2720. körül
faragott szobrát. Ebben a korszakban keletkeztek a királyi
masztabasírok Abüdoszban és
Szakkarában
- (A sír, mely a
fáraó
testét befogadta Abüdoszban, egy „masztaba” néven ismert nagyméretű
építmény volt.Örök időkre épült napégette agyagtéglákból, teteje
lapos volt, négy oldala lejtős. A belsejében található fülkéket a
legkülönfélébb áldozati tárgyakkal - élelmiszerrel, bútorral,
szerszámokkal és fegyverekkel - rakták tele, hogy mindez a fáraót
segítse a túlvilágon. Az építmény alatt egy járaton át egy föld
alatti kamrához lehetett jutni, amelyet a sziklás talajból véstek
ki, falait pedig téglákkal borították.)-, létrejött a szervezett
öntözés, a központosított államrendszer, a fejlettnek mondható
közigazgatás és kialakult
Ré
kultusza. Kialakultak a fáraó hivatalos titulusai. Évenként
népszámlálást tartottak.
