Az Egyiptomi újbirodalom korszaka a hükszószok kiűzésével kezdödött
i.e. 1532-től.
Egyiptom
ebben a korszakban érte el hatalmának csúcspontját, s
III. Thotmesz
korában világbirodalommá vált. A hadsereget kibővítették, harcosaik
túlnyomórészt hivatásos katonák lettek. Új fegyverzetet honosítottak
meg, és alkalmazni kezdték a testet védelmező páncélt. Alapítottak
egy harci szekerekből álló hadtestet is, amelyet a legtöbbször maga
az uralkodó vezetett. Egyiptom befolyása ekkor délen a negyedik
kataraktától a mezopotámiai
Eufráteszikg
terjedt.
Núbiában
és
Kúsban
teljesen elsajátították az egyiptomi életmódot, a keleti vazallusok
egy része viszont lázadozott az egyiptomi uralom ellen. Mozgalmaikat
támogatták Egyiptom vetélytársai, a mitanniak és a hettiták. A IV.
Amenhotep (Ehnaton)
vallási reformja miatt kialakult belpolitikai válság következtében
részben elvesztek az ázsiai hódítások, és védekezni kényszerültek a
hettitákkal szemben.
I. Széthi
és
II. Ramszesz
fáraó megkísérelte visszahódítani az elveszített földeket, de ez
teljes egészében már sohasem sikerült. II. Ramszesz alatt békét
kötöttek a hettitákkal, később sikerrel verték vissza a „tengeri
népek” és a líbiaiak támadását is. Az újbirodalom a nagy építkezések
időszaka is, ekkor keletkeznek többségében a hatalmas templomok,
melyek romjai ma Egyiptom fontos nevezetességei. A történetírás a
korszakot egységesen Egyiptom aranykoraként említi az újbirodalom
korát, s ekkor lett ismét
Théba
Egyiptom fővárosa.
II.Ramszesz szobra a kairói Egyiptom Múzeumban
Az újbirodalom kezdetei
A hükszósz megszállás új, támadó szellemet fejlesztett ki az
egyiptomiakban. Ez űzte őket a hagyományos határokon túl fekvő
területek meghódítására és a kor leghatalmasabb birodalmának
megteremtésére, s ez vitte őket nyílt viszályba más birodalomépítő
hatalmakkal, így a mitanniakkal és a hettitákkal. Az újbirodalom
királyai sokkal tevékenyebb katonai szerepet vállaltak, mint legtöbb
elődjük. Személyes felelősséget viseltek a hadjáratok hadműveleti
tervéért, egy-egy csata tényleges megszervezéséért, s az ütközetben
katonáik oldalán harcoltak. Az ifjú hercegek oktatásában fontos
szerep jutott a katonai tudnivalóknak. Királyok és katonatisztek
közt barátságok szövődtek; békében aztán az ilyen emberek magas
kormányzati állásokhoz jutottak. Az egyiptomiak tanultak a
hükszósz-uralom példájából, jól használták a hükszószoktól átvett
vasfegyvereket és harci szekereket.
Az újbirodalom hadserege
A hükszószok el kellett űzni, s ez volt az oka, hogy az újbirodalom
idejére a hadsereget gyökeresen átszervezték. A ló vontatta harci
szekér megjelenése megnövelte a hadsereg méretét. A király mint
főparancsnok gyakran személyesen vezette a hadjáratokat, a kisebb
egységeket pedig különböző társadalmi állású tábornokok és tisztek
irányították. Az egészséges ifjak között százból egy várhatta, hogy
behívják, de általában tódultak az önkéntesek. A hadseregben kaland
várt, jó életpálya, bár nem minden katonát vittek idegenbe,
hadjáratra, hiszen otthon is szükség volt a határok őrzésére, a
belső zavargások elfojtására, a bányák, a nagy építkezések
felvigyázására.
A hadsereg szervezete
egyiptomi harcos
A hadsereget több, egyenként 5000 főből (4000 gyalogosból, 1000
harci kocsizóból) álló hadosztály alkotta. A hadosztályokat istenek
után nevezték el. Így volt
Amon,
Ptah,
Ré,
Széth
hadosztály például. A gyalogságot 20, egyenként 200 fős századba
osztották. A harci kocsizók számítottak az elit alakulatnak, olyan
sokba került felszerelésük, kiképzésük és fenntartásuk. A harci
alakzatban elöl a harci szekerek küzdöttek. Az első vonalba
tapasztalt katonákat állítottak, míg a második vonalba és a
tartalékba a kevésbé tapasztaltak kerültek. Mint minden hadsereg,
így az egyiptomi is jócskán el volt látva tisztekkel, így volt
például „lovak mestere”, aki ellenőrizte a lovakat és a harci
szekereket; a „sereg feljegyzéseinek vezetője”, aki az összeírásokat
végezte; a „foglyok őrzője”, aki a hadifoglyok ellátásáért és
ellenőrzéséért volt felelős. Emellett a fáraónak megvolt a maga
kísérete is, így a „király fogathajtója”, a „király íjhordozója”, a
„király vérthordozója”, sőt a „király borbélya”. Ezek a címek
azonban nem jelentettek nyugalmas, a hátsó vonalakban eltöltött
foglalatosságot, hisz a csatába is követniük kellett a fáraót.
Hősiességüket a fáraó természetesen meghálálta, ezért kapott
jutalmul egy borbély egy rabszolgát, akit saját maga fogott el, a
király komornyikja pedig hét marhát. Az egyszerű gyalogos katona
élete ugyan nehéz volt, de mégsem lehetett fáradságosabb, mint a
dolgos parasztoké, akik a mezőn vagy a fáraó valamelyik építkezésén
dolgoztak, mert a katona jelentős ellátást kapott ételben, ruhában,
az elszállásolással és az egészségügyi ellátással. Ezenkívül, bár a
közkatonák nem kaptak rendszeres fizetést szolgálatukért, de gyakran
osztozkodhattak a hadizsákmányon. Ennél még nagyobb hajtőerő volt az
a lehetőség, hogy az ember a hadsereg legalacsonyabb szintjéről
felemelkedhetett egészen a zászlóvivő büszke címéig, sőt katonai
pályafutása végén akár zászlóaljparancsnok is válhatott belőle. A
tehetősek részére a katonai pályafutás határtalan lehetőségeket
ígért. Sok magas rangú tiszt kora gyermekkora óta a fáraó
környezetében élt. Arisztokrata származásuk és feltételezett
érdemeik alapján választották ki őket arra, hogy a királyi óvodába
járhassanak, majd, hogy a király udvarában nevelkedhessenek. Egy nem
hivatalos, ám igen kizárólagos kört alkottak, melynek tagjai az
udvaronc és a katona jegyeit viselték. Tisztekként ők is és
mindazok, akik bizonyították rátermettségüket a csatamezőn, a hálás
fáraótól csodás ajándékokra számíthattak; ezek lehettek
díszfegyverek, „vitézi aranynak” nevezett értékes aranyláncok vagy
adómentes földek, ahová aztán felépíthették birtokaikat. A tisztek
olyan tisztségeket is kaphattak, melyeknek alig volt közük katonai
szolgálatukhoz. Az egyik tehetséges tábornok, például, megkapta az „Amon
épületeinek felügyelője”, a „Földek felügyelője” és a „Felső- és
Alsó-Egyiptom papjainak felügyelője” címeket. Ezáltal a katonák
fokozatosan befurakodtak a bürokrácia felső rétegeibe, sőt a
tehetséges hadvezérek számára Egyiptom egyetlen posztja sem volt már
elérhetetlen, még a félelmetes fáraói cím sem.
A fegyverzet
Az egyiptomi katonának sokféle fegyverhez kellett értenie, de az
egységek arra törekedtek, hogy egy fegyver forgatásában mesteri
tökélyre tegyenek szert. Az újoncok kemény kiképzést kaptak, melyből
a hosszú menetelés sem hiányzott. A könnyű, ló húzta harci szekér
mellett a hükszósz fegyverek közül az egyiptomi hadseregben is
alkalmazták már a csatabárdot, a messze ellövő és igen gyors
összetett íjat, amely fából, állati ínból és szaruból készült. A
hagyomásos fegyverzet részét képezte a tőr, a handzsár, a lándzsa, a
dárda, a buzogány, melyek általában fából és bronzból készültek.
Szintén a hükszószoktól vették át a bőrcsíkokból álló láncinget,
melyet a mellkas köré tekertek és olykor fémlemezekkel erősítettek
és páncélnak használtak.
Hadjáratok
Egyiptom az Újbirodalom idején
A hükszószoknak
Palesztínába
és
Szíriába
történt visszakergetése után Egyiptom birodalmi fényét
katonakirályok sora által vezetett hadjáratok állítják helyre. Alig
több, mint egy évszázad alatt egy 3000 km hosszú birodalom jött
létre. III. Thotmesz 14 hadjáratot vezetett, s az ország határát az
Eufráteszig tolta ki északon, melyet ettől fogva még a terjeszkedni
szerető mitanniak is határfolyónak ismertek el. A szíriai és
palesztin területek kormányzásánál III. Thotmesz és legtöbb követője
olyan gyengéd magatartást tanúsított, mint sehol máshol. Núbiában
például, ahol az egyiptomi birtokok már egészen a
Nílus
negyedik zuhatagjáig nyúltak, az egyiptomi urak megtiltották a helyi
vezetőknek, hogy hatalmat gyakorolhassanak. Palesztína és Szíria
urait azonban, általában meghagyták trónjaikon, és bizonyos
függetlenséget is adtak nekik – mindaddig, amíg jó vazallusként
viselkedtek, és az egyiptomiak ládáiba fizették adójukat.
Mindenekelőtt pedig garantálniuk kellett, hogy az egyiptomiak
korlátlanul használhatják az ősi kereskedelmi utakat, s ez így
megnyitotta számukra az utat északon
Kis-Ázsia,
keleten
Babilon
és
Asszíria,
nyugaton
Kréta
és
Ciprus,
az
Égei-tenger
szigetei, sőt, a görög szárazföld felé is. Amikor a hadsereg
hadjáratra ment, szálláshelyül tábort vertek. A katonákat teherhordó
szamarak kísérték, és nyomukban számos kisegítő erő járt: hírvivők,
orvosok, papok, fegyverkovácsok, szakácsok, a terepet kikémlelő
felderítők, állatápolók. A készletek beszerzéséről és a zsoldról az
írnokok gondoskodtak, s ők jegyezték fel napról napra a hadjárat
eseményeit. A tábor körül védősáncot ástak. A biztonság fokozása
céljából a sánc tetejére pajzsokból falat vontak. A sátrakat
rendezett sorokban verték fel. A tábor közepén állt a király sátra
és Amon szentélye. A tisztek sátrai akár két vagy több helyiségből
is állhattak. E sátrakat bebútorozták és ellátták minden szükséges
dologgal.
Tutanhamon
sírjában találtak egy összecsukható tábori ágyat is. A felkelések
megelőzéseként a vazallus királyok fiait gyakran vitték túszul
Egyiptomba. Itt királyi módon bántak velük, pompás palotában
szállásolták el őket, és egyiptomi oktatásban részesültek. A
gyakorlat meg is hozta hosszú távon a sikert: az apák halálakor
gyakran ültették a megüresedett trónra a jócskán egyiptomizálódott
hercegeket, akik boldogan és hűségesen emlékeztek vissza arra az
időre, amikor gyermekként Egyiptomban éltek. Azonban az ázsiaiak a
maguk sorsának kovácsai akartak lenni, és elkerülhetetlenek voltak a
felkelések. Az ilyesfajta ellenszegülést, persze, keményen
megtorolták. Másrészről viszont, meglehetős jutalom járt a hűségért,
ami magában foglalta azt a fogadalmat is, hogy védelmezőként lépnek
fel, minden külső vagy belső ellenséggel szemben. A legyőzött
területek feletti uralom fenntartásához szükség volt az egyiptomi
katonai jelenlétre. Íjászok és harci szekeresek táboroztak egész
Palesztína- és Szíria-szerte. A vazallus államok tartották el őket.
A birodalom fénykora
Hatsepszut szobra
Az egyiptomiak hihetetlen gazdagságra tettek szert a meghódított
népekkel folytatott kereskedelemből, valamint a tőlük behajtott
adókból. Jól látszik ez a korszak sírjaiban található kincstömegből.
Az idegen népekkel állandosuló érintkezés együtt járt új eszmék, új
szokások, új művészeti irányzatok beszivárgásával,s mindezek
gazdagították az egyiptomi eszméket, szokásokat és művészeteket. Az
élet élvezetében azonban alapvetően újat hoztak. A luxuscikkek
elárasztották a királyi udvart és a templomokat, továbbá a
katonáknak, tisztviselőknek és a szélesebb néprétegeknek is jutottak
morzsák. Az elhúzódó hódító háborúk felduzzasztották az állandó
hadsereget. A belpolitikai színtéren voltaképpen két új erő jelent
meg: a papság és a hadsereg, s ezek döntő befolyáshoz jutottak a
társadalomban a későbbi időkben. De a vallás szerepe már a XVIII.
dinasztia idején is megmutatkozott a háborús sikereken érzett hála
kifejezéseként a templomoknak – különösen a karnaki Amon-templomnak
– nyújtott királyi adományokban, továbbá abban, hogy egyes
királyokat isteni jóslat alapján választottak ki. Isteni
származására alapozott trónigénye révén kerül hatalomra a
legjelentősebb királynő,
Hatsepszut,
akinek teraszos temploma
Deir-el-Behriben
épült és romjai ma is láthatók. Hatsepszut oldalán egész uralkodása
alatt egy
Szenenmut
nevű férfi állt, aki egyszerű tisztviselő fiából lett királyi
építésszé és Nofruré hercegnő nevelőjévé, de az sem lehetetlen, hogy
Hatsepszut szeretőjévé is.
A trónutódlás szabályai
Egyiptomban a trón utódlása anyajogú elképzelések alapján történt. A
hatalmi jogot, a legitimitást nem a fiak, hanem a lányok adták
tovább. A legitimitás biztosítása érdekében, hogy az a fáraó Nagy
Királyi Leányára átruházható legyen, a leendő trónörökös gyakran
saját lánytestvérét, illetve féltestvérét vette feleségül. Abban az
esetben, ha a Nagy Királyi Leánynak nincsenek fiútestvérei, a
hatalmat házasság útján más trónvárományosra is átruházhatta. A
királyné így jelentős politikai szerephez jutott.
A mindennapi élet jellemzői
Az egész
Közép-Kelet
gazdagságában dúskáló, élvhajhász
III. Amenhotep
alatt Egyiptomnak nem volt jelentős ellensége, így az ország az
élvezetek keresésének aranykorát élhette. A fáraó, aki valószínűleg
szerelemből házasodott, mivel a közrangú Tejét, egy altábornagy
leányát vette feleségül, hosszú uralma alatt népes háremet is
fenntartott. Természetesen a fáraó példáját más egyiptomiak is
követték.
A házak
Tutanhamon széke
Az előkelők otthona legtöbbször egy 30 szobás fehérre meszelt villa
volt, külön lakosztállyal a ház urának. A nemesek berendezési
tárgyai közé tartozott az árnyékszék is, ami egy téglákon álló
székből és egy alá helyezett kivehető edényből állt. A királyok és a
nemesek bútorait szinte épen megőrizték a sírok. Alapanyaguk
idegenből hozott ében- vagy cédrusfa volt, melyet elefántcsont,
nemesfém, féldrágakő vagy fajansz berakással díszítettek. A legtöbb
bútor azonban nyilván olcsó helyi fából, bőrből vagy nádból készült,
esetleg festéssel. Általában a nemesi villa egy önellátó egység
részét képezte, ami istállóból, tehenészetből, pékségből,
mészárszékből és esetleg asztalosműhelyből állt. Kissé odébb
helyezkedtek el a szőlők, a kasok, melyek a mézet adták és a tó a
ludaknak, ezek a tojásokról gondoskodtak. Távolabb terültek el a
marhák legelői és a szántók, melyek terméséből készült a kenyér és a
sör. A városi házakról keveset tudunk, mivel a városokat
évszázadokon át folyamatosan lakták, s az újkori települések
ráépültek a régiekre. Annyi azonban festményekről megállapítható,
hogy egy-egy ház akár háromemeletes is lehetett. A városok lármásak,
porosak voltak, keskeny utcáikon embertömeg nyüzsgött. Vízhez magán-
és közkutakról lehetett jutni, egyéb közműveknek , emésztő- vagy
csatornarendszernek azonban nincs nyoma. A hulladékot a háztartások
elásták, vagy a folyóba dobták, illetve egyszerűen kitették az
utcára.
Az ételek és italok
Az egyiptomiak fő táplálékul kenyeret és sört fogyasztottak. A
kenyérhez búza kellett, s a búzát lisztté őrölték. A búza őrlése az
asszonyok dolga volt. Ha azonban igazán finom lisztet akartak, akkor
férfiak álltak neki a döngölésnek. Nagy kereslet volt a tiszta,
megrostált, árpamentes búzára, így bizonyára sokan csaltak: árpát
kevertek a búza közé. A liszthez vizet adtak, s tésztává gyúrták. A
tésztához olykor ízesítőt adtak, ami lehetett méz, gyümölcs, vaj,
valamilyen mag- vagy fűféleség. A kenyértésztát vagy formába rakva,
kemencékben sütötték meg, vagy lapos, kerek cipóvá nyomkodták, s a
kemence külső falára tapasztották. Amikor a cipó megsült,
lepotyogott a kemence oldaláról. Minthogy a lisztet a szabadban
szitálták, belement a homok, ami erősen rongálta a fogakat. A borból
az egyiptomiak több fajtát is készítettek, de a bort inkább csak a
gazdagok itták. Szőlőn kívül datolyából, gránátalmából, pálmából is
sajtoltak bort. Állítólag a Nílus-delta adta a legjobb
szőlőskerteket. A szőlő levét hatalmas kádakban férfiak taposták ki.
Ezen a módon készült a legjobb minőségű bor. Majd a gyümölcs húsa,
magja és szára belekerült egy zsákba, melyet két rúd tekerésével
addig sajtoltak, amíg ki nem jött belőle a lé. Ez a művelet már
gyengébb minőségű bort adott. A gyümölcslevet ezután korsóba
töltötték, a korsó száját levéllel bedugaszolták, és a tetejére
agyagot tapasztottak. A tömítésben kis lyukakat hagytak, hogy a bor
forrás közben ne vesse szét a korsót. A kész bor korsóját viasszal
lezárták, révésték az adatokat: az évet, a szőlőskertet, a bor
minőségét. A sörkészítés első lépéseként árpát áztattak vízben, majd
feltörtek néhány világosra sütött árpacipót, s a nagy tálban ázó
árpaszemekhez kavarták. A kavarcs aztán megerjedt. A kész sört
leszűrték, s ivókupából többnyire szívószálon át itták. A főzést
lehetőleg a szabadban végezték, mert féltek a tűzvésztől. Az ételt
kemencében, olajban, nyárson, rácson sütötték, illetve főzték,
pácolták. Tüzelőanyagnak fát használtak, s tűzcsiholó dörzsölésével
gyújtottak tüzet. A közönséges edények alapanyaga agyag vagy kő
volt, de a gazdagoké fajansz, bronz, ezüst vagy arany.
Az öltözködés
egyiptomi nő
Az egyiptomi ember számára a ruházkodás a státusz biztos jele volt.
Míg a parasztok pucérok voltak, vagy ágyékkötőtőt hordtak, és a
középosztály, a kézművesek egyszerű szövetköntöst viseltek, a
tehetősebb férfiak és nők hosszú, gondosan berakott szoknyába
öltöztek, és olyan súlyos díszeket hordtak, mint a lazúrkőből,
karneolból és türkizből készült, gyöngyfüzérekkel ékesített
karkötöők és széles nyakékek. Mindkét nem szívesen hordott emberi
hajból készült parókát, amit méhviasszal rögzítettek, és ünnepi
alkalmakkor ezekre illatos viaszból készült kúpokat helyeztek. Az
egyiptomi nők a kozmetikumok és szépítőszerek széles választékával
éltek. Szemhéjuk festésére és az erős napsütés ellen zöld malachitot
és szürke galenitot, szájukra vörös okkert, hajfestéknek, kéz- és
lábujjfestéknek, valamint a tenyér és a talp megfestésére pedig
hennát használtak. A
víziló,
kígyó,
krokodil
és
oroszlán
zsírjából balzsamokat készítettek, hogy hajuk csábos legyen, és
borotvákkal, valamint csipeszekkel távolították el a nemkívánatos
szőrszálakat. Leheletüket illatosították, testüket mirhával vagy
liliomolajjal kenték meg. A lanyhadó vágyat ajzószerek élénkítették,
a varázsigéktől pedig azt várták, hogy a riválisokból hervadt
öregasszonyok lesznek.
A nők szerepe, a családi élet
A nők helyzete Egyiptomban sok szempontból előnyösebb volt, mint az
ókori világ más tájain. Bár az állam irányításában nem vehettek
részt, személyes szabadságukban kevéssé korlátozták őket. A törvény
előtt ugyanazon jogokat élveztek, mint a férfiak. Intézhettek
hivatalos ügyeket, köthettek szerződést, tanúskodhattak, ha pedig
peres ügyük támadt, a szokásnak megfelelően önmaguk szószólói
lettek. Ugyanolyan esküt vettek tőlük, mint a férfiaktól, s
ugyanazon büntetések vártak rájuk. Az egyiptomiak a gyermeket
áldásnak tartották. Ha egy pár gyermektelen maradt, az istenekhez
imádkozott segítségért, vagy halott rokonok sírjába dugdosott
leveleket: vessék latba befolyásukat az isteneknél. Volt, aki
termékennyé tevő bűbájhoz folyamodott. Ha semmi sem segített,
gyakran éltek az örökbefogadás lehetőségével. A fiúkat zsenge
koruktól apjuk mesterségére tanították, a leányok pedig anyjukkal
dolgoztak odahaza. A tehetősebbek fiaikat hétéves koruktól iskolába
járatták. Bár leányiskolára utaló nyom nem maradt fenn, sok leány
megtanult írni-olvasni otthon,s néhányból még orvos is lehetett.
Tudunk olyan nőkről, akik birtokot kormányoztak, üzletet vezettek
távol lévő férjük, fiuk helyett. Az udvarok, és a templomok
foglalkoztattak énekes-, táncos-, zenész- és mutatványosnőket. Több
nemesasszonyból lett udvarhölgy vagy papnő. Sok nő dolgozott
illatszerkészítőként, kertészként, szövőnőként és hivatásos
siratóasszonyként. A gazdag házakban alkalmazott cselédek, dajkák
olykor nagy befolyásra is szert tettek. A királyi dajkák fiai
például jelentős udvari állásokra számíthattak.
Az öröklés
Az elagott szülők gondozása, majd temetésük megrendezése a gyermek
feladata volt. Egy időben a temetés költségét álló személy örökölte
az elhunyt vagyonát. Az atyák többnyire fiaikra hagyták földjüket;
más tulajdonukat pedig leányaikra. De semmi nem akadályozta, hogy a
leányok is örököljenek birtokot, kivált, ha nem volt fiútestvérük. A
házasságkötéskor közös vagyonalapot létesítettek, melyről írott
szerződést csináltak. A férj részesedése kétharmad, az asszonyé
egyharmad volt, s ez az arány akkor is fennmaradt, ha az évek során
az alap értéke növekedett. Ezt az alapot a gyermekek szavatolt
örökségének tekintették. Ha a férj vagy a feleség meghalt, részük
közvetlenül a gyermekekre szállt. Az életben maradt fél
újraházasodásakor a gyermekek előbb megkapták örökségüket, s csak
aztán kerülhetett sor a második házasság vagyonalapjának letételére.
Házasság, válás, ágyasok
A parasztlányokat gyakran már 12 éves korukban férjhez adták, de a
gazdagabb családok néhány évvel későbbre halasztották a házasságot.
A házasságra lépő fiúk általában valamivel idősebbek voltak a
leányoknál. A szülő választott párt a gyermekének, bár a szerelmi
költészet fennmaradt darabjai elárulják, hogy a fiatalok nem mindig
bízták a választást másra. A házassági szertartás alighanem ünnepi
menettel kezdődött, majd a menyasszony és a vőlegény esküváltása
következett, végül a lakoma és az ajándékok átadása. A legtöbb pár
saját házába költözött. Fennmaradt egyiptomi szövegek intik a
fiatalokat: baj lehet belőle, ha egy fedél alá mennek az
apóssal-anyóssal. A házassági szerződés aprólékosan intézkedett a
felek pénzügyi viszonyairól. A férj köteles volt eltartani az
asszonyt, aki hozományként bizonyos ingóságokat vitt magával a
házasságba. Ezek megmaradtak az asszony tulajdonában,s ha a házasság
bármiért véget ért, az eredeti tárgyak vagy azonos értékű
megfelelőik visszajártak neki. A férjnek és a feleségnek lehetett
elkülönített tulajdona. A feleség gyakorlati okokból többnyire
rábízta a férjére vagyona kezelését, de a tulajdonjog az övé maradt.
A feleség a „nebet per”, a ház úrnője címet viselte. Az ő dolga volt
a ház vezetése, a gyermekek nevelése. Tiszteletteli bánásmód járt ki
neki, s ha nem kapta meg, általában rokonaihoz fordult segítségért.
A rokonok megpróbálhatták rávenni a férjet, hogy javuljon meg,
esetleg esküt is vettek tőle. Elválni könnyű lehetett; csak tanúk
előtt ki kellet nyilatkoztatni a szándékot. Az elvált asszony
többnyire megkapta gyermekei felügyeletének jogát, s bármikor
férjhez mehetett. A váláskor a felek megtarthatták a házassági
vagyonalapból a rájuk eső részt. Ha az asszony megcsalta férjét,
elvesztette jogosultságát, s ezért nem egy gátlástalan férfi vádolta
meg hamisan asszonyát. Ha azonban a nő eskü alatt ártatlannak
vallotta magát, megtarthatta a részét. A királyok mindig több
feleséget tartottak, az egyiptomi közember csak egyet. Törvényes és
elfogadott dolog volt azonban, hogy a férfi, ha volt rá pénze,
állandó szeretőt, ágyast vegyen maga mellé. Noha elsősorban a
feleségéről és a tőle született gyermekeiről kellet gondoskodni, nem
nézték volna jó szemmel, ha ágyasát és annak gyermekeit
elhanyagolja. Az egyiptomi király és az előkelők háremei –
ellentétben a későbbi korok háremeivel – vidámak és nyitottak
voltak, ahol gyakran megfordultak udvari méltóságok és más
látogatók.
A társadalmi élet
zenészek
A szabadban való időtöltéskor az egyiptomiak teljes mértékben
kihasználták folyó menti életmódjukat. A Nílus partjáról vízbe
csusszanó krokodilokat és a sekélyesekben dagonyázó vízilovakat
husángokkal, közelharcnak felérő küzdelemben verték agyon. A
legnépszerűbb volt azonban vízimadarakra vadászni. A delta
mocsaraiban rendezett családi kirándulások alkalmával, póznákkal
könnyű csónakokat hajtottak a papirusz-szigetek között, s a férfiak
a
bumeráng
elvén működő
elefántcsont
hajítófa segítségével ejtették el a vízimadarakat. Az elejtett
zsákmányt idomított macska hozta a csónakhoz. Az éjszaka
beköszöntével
Bésznek,
a mulatság, a férfiasság és a gyermekáldás istenének áldoztak.
Kedvelték a lakomákat. Élvezték a nehéz borokat, amit az előkelők
köreiben csaknem anyaszült meztelen leányok szolgáltak fel, akik
egyébként mindig készen álltak, hogy kendővel töröljék meg a vendég
ajkát. S közben gyönyörködtek a meghódított ázsiai és afrikai
országokból származó táncosnőkben és táncaikban.
Az eretnek fáraó
Az anyagi jólét valószínűleg együttjárt az erkölcsi zülléssel és az
Amon papság befolyásának és gazdagságának növekedésével. Ezek és
IV. Amenhotep
vallásos elhivatottsága vezetett oda, hogy a fáraó, egy olyan
istennek lett a lelkes híve, akinek nem voltak emberi jellemzői. Ez
az isten
Aton
volt, melynek jelentése az egyiptomi nyelvben „napkorong”. Aton az
új vallásban azonban nem puszta korongot jelentett, hanem ő volt a
fenséges „élő napkorong, melyen kívül nincs más isten”. Atont a
korong hieroglifikus jelével ábrázolták, melynek kiáradó sugarai az
anhot, az élet jelét tartó kezekben végződtek. Atonban az
egyiptomiaknak egy olyan istent kellett imádniuk, akit sem szobrok,
sem pedig a legendák nem tettek hitelessé. A fáraó új neve is az új
isten dicsőségét hírdette: Ehnaton, azaz „Aton lelke”. A fáraó új
fővárost is épített, melyet Ahet-Aton-nak, „Aton Látóhatárának”
nevezett el. (A mai
Tell el-Amarna.)
Az amarnai-korszak után Egyiptomban káosz uralkodott. A trónra egy
gyermek, Tutanhaton került, aki rövidesen megváltoztatta a nevét
Tutanhamonra és udvarával visszatért Thébába. Fiatalon bekövetkezett
halála után az udvaronc
Ay
lett a fáraó, de négyévi uralkodás után meghalt. A következő fáraó
Horemheb
lett, aki az egyiptomi hadsereg fővezére volt. Így vette kezdetét a
hivatásos katonák egész sora Egyiptom trónján. Ehnaton vallási
reformja teljes kudarcot vallott, Ahet-Atont lerombolták, Amon-Ré
templomait újjáépítették, Ehnaton szobrait ledöntötték, nevét
mindenünnen eltávolították. Amon papjai és követőik teljes diadalt
arattak. Ugyanakkor Horemheb támadást indított a korrupció ellen, s
29 évi uralkodása alatt felszámolta a káoszt és megszilárdította a
fáraói hatalmat a birodalomban.
A birodalom tündöklése
A XIX. dinasztia fáraói tovább erősítették a hadsereget, miközben az
Amon-papságot egyre inkább a király fennhatósága alá rendelték.
Amonnal szemben előnyben részesítették más istenek, főleg
Ozirisz
és
Ízisz
kultuszát.
I. Széthi
Abüdoszban
hatalmas templomot emelt, melynek falára van felvésve az
Abüdoszi királylista.
A dinasztia leghíresebb királya,
II. Ramszesz,
aki hadjáratot vezetett a hettiták ellen, és számos nagyszabású
építészeti vállalkozást indított el. A
kádesi csata
nyomán rendeződött Egyiptom viszonya a Hettita birodalommal.
A birodalom hanyatlása
A XX. dinasztia uralkodásának kezdetére a hatalmas építkezések , a
költséges hadsereg fenntartása – a hadsereg ekkor már javarészt
külföldi zsoldosokból állt – és a papságnak nyújtott adományok
ugyancsak megcsapolták a királyi kincstárat. Ezzel együtt járt a
királyi hatalom megcsappanása.
III. Ramszesz
ugyan még szilárd belső helyzetet örökölt,s ezt nagyszabású építési
tevékenységre használta ki. Ugyanakkor észak felől két líbiai
betörési kísérlet, valamint a kettő között a „tengeri
népek”
újabb támadása komoly nyomást gyakorolt Egyiptomra. Egyiptom
sikeresen ellenállt, s a Sínai-félsziget és Dél-Palesztína fölötti
ellenőrzését is megtartotta. Ezután még nyolc egymást követő fáraó
veszi fel a Ramszesz nevet, s ezidő alatt Egyiptom elveszítette
Palesztína felett az ellenőrzést, Núbia pedig a korszak végén
elszakadt Egyiptomtól. A legfontosabb és hosszú távra is ható
változás az volt, hogy a földek jelentős hányada a templomok,
különösen a karnaki-Amon templom tulajdona lett. Az állam és a
templomok összefonódva igazgatták az országot, de az Amon-templom
gyakorlatilag Felső-Egyiptom tényleges ellenőrzését is megszerezte.
A fontosabb papi méltóságok öröklődővé, s ily módon a királytól
jórészt függetlenné váltak, a főpapok mintegy az utóbbival is
rivalizálni képes dinasztiát alkottak. Új gyakorlat volt, hogy a
hadifoglyokat katonai körzetekben telepítették le. E csoportok
legfontosabbját a líbiaiak alkották, akik csakhamar asszimilálódtak,
ám megőrizték identitásukat, s e népek idővel az ország fő politikai
erejévé váltak. Mindennek következtében Egyiptom laza szövedékű,
csaknem feudális társadalommá lett. A dinasztia hajnalán megindult
népmozgások nyomán a
Közel-Keleten
beköszöntött a vaskorszak, de ez a fejlődés széles körűen nem érte
el Egyiptomot. Ebben az időben már a
Földközi-tenger
medencéjének több országában hanyatlás kezdődött, a
Hettita Birodalom
eltűnt és
Asszíria
nagyhatalommá vált, s jóllehet Egyiptom még tartotta magát,
kétségtelen azonban, hogy a Közel-Kelet technikailag annyira
megerősödött, hogy Egyiptom végleg elveszítette addigi kiemelkedő
pozicióját. Mivel elzáródtak vagy ellehetetlenedtek a kereskedelmi
útvonalak, Egyiptomnak már nem volt külföldi bevétele, és a
szerencsétlen királyság hosszan tartó, fájdalmas korrupcióba,
trónviszályokba és anarchiába torkolló hanyatlásnak indult. Az
újbirodalom kora
XI. Ramszesz
halálával,
i.e. 1070-ben
lezárult és átadta helyét a
harmadik átmeneti kornak.
