Utazás

Néhány jó tanács és tudnivaló mielőtt útra kelnénk

 

Egyiptomi pénz      
 
Az Egyiptomban használatos pénz hivatalos neve Pound. jelőlése LE. A váltópénzt Piasternek hívják. 100 Piaster 1 Pond. A helyiek -arab nyelven- a saját pénzüket nem Poundnak hívják, hanem Gininek. Érdekes, ha mi is ezt mondjuk nekik, akkor csodálkoznak, hogy ezt mi honnan tudjuk és megkérdezik, hogy hányadszor vagyunk Egyiptomban. Az alkudozásnál egy plusz előnyt jelent, ha ismerjük a számok arab elnevezéseit. Nagyon könnyen és gyorsan meg lehet tanulni az arab számokat, higgyék el megérni.  Egyiptomban csak papír pénz létezik, fém érmék nincsenek. Ez néha megtévesztő lehet, mivel a sok Piaster azt az érzetet keltheti az turistában, hogy sok pénz van nála. Oda kell mindig figyelni, hogy valójában Piaster vagy Pund van nálunk, hiszen könnyen összekeverhetőek.

Mit vigyünk magunkkal?

Sok utas dillemmában van, hogy Dollárt vagy Eurót vigyen magával, amikor Egyiptomba utazik. Véleményünk szerint teljesen mindegy, tekintettel arra, hogy Egyiptomban és hazánkban is egyforma a két pénz közötti átváltási arány, amiből az következik, hogy forintra átszámolva ugyanannyiba kerül egy Pound, akármelyik valutát váltjuk át. Egy biztos: Forintot ne vigyünk magunkkal, mert sehol nem fogják átváltani.

Földrajzi adatok      
 
Egyiptom Észak-Afrika legnépesebb országa, északon a Földközi-tenger, keleten a Vörös-tenger határolja. Legnagyobb tája, a Nílus-völgyétől nyugatra elterülő Líbiai-sivatag, az ország területének 2/3-át foglalja el. A kő- és homoksivatag egyhangúságát csak néhány medence, valamint az „Új-völgy” oázisai (Kharga, Siwa, Dakhla) élénkítik. A kisebbik, keleti országrészt a Sínai-félszigeten is húzódó Arab-sivatag, valamint a Vörös-tenger partjával párhuzamosan futó hegységek alkotják. A két sivatagi táj között nyújtózik a Nílus-völgy hatalmas folyami oázisa, amely az ország ütőerét jelenti évezredek óta, csaknem a teljes lakosság és gazdaság a folyó menti keskeny sávban összpontosul. Legértékesebb része a Nílus-völgy 10-15 km széles termékeny folyami oázisa és 200 km széles deltavidéke, amely a Líbiai-sivatag oázisokkal, homokbuckákkal, mélyföldekkel (Kattara-mélyföld -133 m) tarkított mészkőtábla-vidéke és a Vörös-tenger árkára 2000 m magasból leszakadó Arab-sivatag mészkőből és homokból álló sivatagra és hegyvidékre osztja az országot. A már Ázsia területéhez tartozó Sínai-félsziget kopár hegyvidékét a Szuezi-csatorna választja el az ország többi részétől. Legmagasabb pontja: Jabal Kătrîna 2637 m. Legjelentősebb folyó: Nílus.
Legnagyobb tó: Nasszer-tó (amely egyben víztároló is).
 
Vörös-tenger
 
A Vörös-tenger az Indiai-óceánba nyílik, Afrika és Ázsia között helyezkedik el. A Vörös-tenger a görög Erythra Thalassa kifejezés egyenes fordítása. Latin megfelelője a Mare Rubrum. A Vörös-tenger területe körülbelül 450 000 km2, durván 1900 km a hosszúsága, 300 km a szélessége. Legnagyobb mélysége 2500 méter, míg az átlagos mélysége 500 méter.
 
Szuezi-csatorna
 
A Szuezi-csatorna a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel köti össze. Hossza 163 km, a legkeskenyebb részén 300 m széles. Amikor Napoleon Bonaparte katonai akciót indított Egyiptomba, ahova mérnököket is vitt, hogy csatornát hozzanak létre a Földközi-tenger és a Vörös-tenger között.
 
Sínai félsziget

A Sínai-félsziget (arabul: Színá; koptul: Szina; héberül: Szi-naj) a Földközi- és a Vörös-tenger által közrefogott, Ázsiát Afrikával összekötő jellegzetes, háromszög alakú félsziget. A mintegy 61 100 négyzetkilométeres, Egyiptomhoz tartozó félsziget északkelet felől Izraellel, délkeleten az Akabai-öböllel, délnyugaton a Szuezi-öböllel, nyugaton a Szuezi- satornával határos. A félsziget déli részét magas hegyláncok jellemzik (itt van az ország legmagasabb pontja), északi része sivatagos síkság. Jelentősebb települései el-Arís, et-Tór, Nuveiba, Dahab és a kedvelt üdülőhely, Sharm el-Sheikh.
 
Akabai-öböl
 
Az Akabai-öböl (arabul: Halídzs el-Akaba), Izraelben ismert nevén Eilati-öböl (héberül:  Mifrác Eilat) a Vörös-tenger 160 kilométer hosszú és legszélesebb pontján 24 kilométer széles öble, amelyet keletről az Arab-félsziget (Szaúd-Arábia), nyugatról a Sínai-félsziget (Egyiptom) határol. Északi végében Izrael és Jordánia is rendelkezik rövid partszakaszokkal. A Vörös-tengertől a 13 kilométer széles Tiráni-szoros választja el. A partján fekvő legjelentősebb települések, kikötővárosok északon Taba (Egyiptom), Eilat (Izrael) és Akaba (Jordánia), délebbre Hakl (Szaúd-Arábia), Dahab és Sharm el-Sheikh (Egyiptom).
 
Egyiptom vallásai      
Iszlám

 

 Az iszlám vallás (arabul: al-Iszlám) a föld nagy világvallásainak egyike (hívei a muszlimok). A világ első (a vallások tanításai alapján élők száma szerinti listán) vagy második (magukat valamilyen valláshoz tartozók szerinti listán) legnagyobb vallása. Az ún. ábrahámi vallások vagy a „Könyv vallásai”-nak egyike, és mint ilyen, monoteista. Fő elterjedési területe Észak-Afrika, Közel-Kelet, a Közép-Ázsia valamint Malajzia és a legnépesebb muszlim ország, Indonézia.
Két fő ágra osztható: a szunnitákra (85%) és síitákra (15%).

 
A központi mindenható lény (Isten, arabul الله = Allah)  aki a földi emberek közül Mohamed prófétát – a próféták pecsétjét, azaz hitük szerint az utolsó prófétát – választotta ki utolsó szószólójául. Az iszlám szent könyve a Korán, amit Isten Mohameden keresztül kinyilatkoztatott szavainak tekintenek, épp ezért tilos megváltoztatni, és még fordításait is magyarázatnak minősítik.
 
Az iszlám vallás elismeri a korábbi prófétákat (Jézust is annak, méghozzá az egyetlen bűntelen prófétának tekintik), küldötteket, de a korábbi vallásokat az eredeti kinyilatkoztatástól eltérőeknek tekinti. A zsidókat, a keresztényeket a „könyv népei”-nek tartják. Ők az iszlám állam védelmét élvezik.
 
Az iszlám vallás hisz a feltámadásban, és az utolsó ítéletben, a Pokolban és a Paradicsomban. (A jók örök boldogságban fognak élni a Paradicsomban, míg a gonoszok örökké égnek a pokolban.) Az iszlám vallás a zsidó és a keresztény teológiához hasonló törvénykezést vall.
 
Koptok
 

A szó a görög aigyptios azaz "egyiptomi" kifejezésből származik, amelyet a fáraók kora után, Nagy Sándor (Alexandros) utódai idejében a görögök, ill. az őshonos egyiptomiak megkülönböztetésére alkalmaztak és először is földrajzi, másodsorban pedig etnikai jelentéssel bírt. Az arabok, miután elfoglalták Egyiptomot (641), átvették és használták ezt a kifejezést, ám ekkortól természetesen a kifejezés arabizált alakja volt használatos, ami leírva csak a gpt/kpt mássalhangzókból áll, hiszen az arab nyelv nem írja le a magánhangzókat; ennek vokalizált, kiejtett változata a kopt szó. Ebben a formájában már arra szolgált tehát, hogy megkülönböztesse a hódító muszlim arabokat az őslakos, (ekkor már) többségében keresztény egyiptomiaktól - így vált ez a szó egyre inkább etnikai és a kereszténységhez kötődő fogalommá. Az arab hódítás után az egyiptomi keresztények, elsősorban az őket sújtó adóterhek miatt, tömegesen tértek át a hódítók iszlám vallására, és hamarosan az egyiptomi keresztények, akiket ma is koptoknak neveznek, kisebbséggé váltak az országban.  

 
 
  

A kopt mint keresztény egyiptomi azonban nem egyeztethető össze a kopt mint időszak értelmezéssel, amelyen általában a Kr.u. 3-7. századot szokás érteni, hiszen nem minden egyiptomi volt keresztény, az 5. század közepéig nem volt többségben a kereszténység Egyiptomban, és a pogányság hatása nem szűnt meg egyik pillanatról a másikra. A fogalom tisztázása céljából a következő vázlat lehet irányadó: 1. a kopt időszak a Kr.u. 3. századtól a Kr.u. 7. század közepéig tartott Egyiptomban.

 
Ebben az értelemben a kopt szónak csak etnikai jelentése van - az őshonos egyiptomiakra vonatkozik, akik eleinte persze pogányok, majd pogányok és keresztények, végül többségében keresztények. 
 
Ezen időszak irodalma és művészete, akár pogány akár keresztény, a kopt művészet, amelybe még az egyiptomi keresztények arab hódítás utáni művészete is beletartozik; 2. a kopt közösség a 7. század közepétől napjainkig tart, és a kopt jelző itt etnikai és keresztény jelentést hordoz. Alapvetően az ortodox koptokra értendő, de tágabb értelemben a katolikus vagy protestáns hitre tért koptokra is használatos. A kopt nyelv csupán a 10. századig volt a kopt közösség nyelve és élő nyelv, ezután az arab lépett a helyébe, bár liturgikus nyelvként tovább élt, ma már csak elvétve találunk kopt nyelvű misét Egyiptomban, szerepét itt is az arab vette át.

 A kopt kereszténység egyik legfontosabb vetülete a szerzetesség, amelyben Egyiptom ismét úttörő szerepet játszott. Szent Antal (Kr.u. 3.sz.) a keresztény szerzetesség alapító atyja és a kopt remeteség és aszkéta életmód megalkotója, a sivatagba kivonuló, egyedül, esetleg további remeték szomszédságában élő anakhóréta prototípusa.   Ezt az életeszményt átvéve és továbbfejlesztve alakítja ki Pakhóm (Pachomius, 3-4.sz.) az egy kolostorban élő és dolgozó szerzetes közösséget (koinobion) a maga szigorú regulájával, amely aztán az európai szerzetességre is nagy hatást gyakorolt.

  
Pakhóm és Senute (a Fehér Kolostor apátja, 4-5.sz.) írásain keresztül válik a kopt nyelv valóban irodalmi nyelvvé; Senute a legjelentősebb és legtermékenyebb kopt szerző, életrajza már magyar fordításban is olvasható.
 
Ünnepek      
 
Állandó dátumú ünnepek:
 
január 7. - Kopt Karácsony
április 25. - Sínai félsziget felszabadulása
május 1. - Munka ünnepe
július 23. - 1952-es forradalom ünnepe
október 6. - Egyiptomi hadsereg napja

Változó dátumú vallási ünnepek:
 
Az iszlám kalendárium és a Hold állása szerint változnak. 1-2 nap eltérés is lehet a naptárban előjelzett időpontoktól!
Aid El-Adha (4 nap)
Aid el-Fitr (3-4 nap)
Iszlám Újév (1 nap)
Mohamed próféta születésnapja (1 nap)
Kopt húsvét vasárnap (1 nap)
Sham El-Nessim tavaszünnep, hétfő (1 nap) kopt húsvét utáni nap.

A Ramadan  29 napig tart

 
A Ramadan egy hónap neve az iszlám időszámításban
Ramadan 2008 (1429):Kezdődik: 01. Sep. - 29. Sep. 2008. / 30. Sep - Eid Mubarak (Beyram)
Ramadan 2009 (1430):Kezdődik: 21. Aug. - 19. Sep. 2009. / 20. Sep - Eid Mubarak (Beyram)
Ramadan 2010 (1431):Kezdődik: 11. Aug. - 08. Sep. 2010. / 09. Sep - Eid Mubarak (Beyram)

Vissza