
Az ókori egyiptomi vallás az
egyiptomi
emberek több mint 3000 évig fennálló hitvilágának öröksége, a
kereszténység
és az
iszlám
előtti időkből.
Egyiptomi istenek
Témák és alakok az egyiptomi mitológiában |
Istenek |
|
Aker,
Aken,
Ámon,
Anedzsti,
Anhur,
Anti,
Anubisz,
Apedemak,
Ápisz,
Apophisz,
Arsznuphisz,
As,
Aton,
Atum,
Ba-Pef,
Bebón,
Benu,
Bész,
Bukhisz,
Dedun,
Djebauti,
Geb,
Hápi,
Hedihati,
Heka,
Hem,
Hemen,
Hemszut,
Henti-Heti,
Henti-Imentu,
Heper,
Herisef,
Hnum,
Honszu,
Horpahrud,
Hórusz,
Hórusz négy fia
(Amszet,
Duamutef,
Hapi,
Kebehszenuf),
Hu,
Huh,
Ihi,
Imiut,
Juszaasz,
Khepri,
Kuk,
Mahesza,
Mandulisz,
Menket,
Merimutef,
Min,
Mnevisz,
Monthu,
Nehebkau,
Nemti,
Neperi,
Nepthüsz,
Noferhotep,
Nofertum,
Nun,
Onurisz,
Ozirisz,
Petbe,
Peteszukhosz,
Ptah,
Ré,
Sai,
Seszmu,
Su,
Szah,
Szarapisz,
Szebiumeker,
Szepa,
Széth,
Szobek,
Szopdu,
Tatjenen,
Taurt,
Thot,
Upuaut |
|
Istennők |
|
Amentet,
Ankt,
Anuket,
Básztet,
Bata,
Hathemit,
Hathor,
Hedetet,
Heket,
Henszit,
Heszat,
Ihet,
Ízisz,
Junit,
Kebehut,
Ketes,
Maat,
Mafdet,
Matit,
Mehit,
Menhit,
Menkeret,
Ment,
Meretszeger,
Merti,
Mesenet,
Nebethut,
Nebtuu,
Nehbet,
Néith,
Nut,
Pahet,
Rát-Taui,
Renenutet,
Renpet,
Seszemtet,
Szahmet,
Szatisz,
Szelket,
Szentait,
Szesat,
Szia,
Szokarisz,
Szopdet,
Tait,
Tefnut,
Tenenet,
Upesz |
|
Mitikus helyszínek |
|
Aaru,
Duat,
Jaru-föld,
Neter-khertet |
|
Élet, halál, lélek |
|
Ah,
Ankh,
Ba,
Halottak könyve,
Ka,
Kapuk könyve |
|
Mitikus lények, szörnyek |
|
Ammit,
Asztennu,
Babi,
Uadzset,
Utó |
|
Istencsoportok |
|
Enneáda
(Kilencek),
Ogdoáda
(Nyolcak) |
|
A korai vallás öt területileg elkülönülő csoportra osztható:
Egyiptom hosszú és sokrétű történelme során a domináns hiedelmek
folyamatosan változtak, összeolvadtak, ahogy különböző uralkodói
csoportok kerültek hatalomra. A mai ismereteink szerint ez a
folyamat a klasszikus egyiptomi civilizáció vége után is
folytatódott. Példaként említhető, hogy az
Újbirodalom
során Réből és Ámonból
Ámon-Ré
lett. Ez az egy istenné való „összeolvadás”
szinkretizmusként
ismert. A szinkretizmus nem tévesztendő össze az egyszerű
csoportosítással, vagy az istenek családjaival (mint Ámon, Mut és
Honszu esetében, ahol semmiféle „összeolvadásról” nem beszélhetünk).
Idővel az istenségek több szinkretikus kapcsolatba kerültek
egymással, például Ré és Hórusz
Ré-Harahtivé
vált. Azonban egy ilyen szinkretikus kapcsolatban résztvevő istenek
nem olvadnak bele maradéktalanul az egyesített istenségbe, de az
egyikük egyénisége gyakran jelentősen gyengül. Előfordul, hogy a
szinkretikus kapcsolatok több mint két isten között alakulnak ki,
ilyen például Ptah,
Szokarisz
és
Ozirisz
hármasa, amely Ptah-Szokarisz-Ozirisszé vált. Fontos
megemlíteni, hogy néha egy istenség tulajdonságai szinte teljesen
azonosulnak egy másikéval, mindenféle „formális” szinkretizmus
nélkül (ilyen például a
Hathor
és
Ízisz
közötti laza kapcsolat).
Az ősi egyiptomi vallás egyik érdekessége, hogy néha ugyanazon
istenek egészen ellentétes szerepekben tűnnek fel. Például Szahmetet,
a nőstény oroszlánt Ré azért küldte az emberek közé, hogy falja fel
őket, büntetésképpen az ellene irányuló felkelésükért. De később
Szahmet a birodalom, az élet és a betegek ádáz védelmezőjévé vált.
Ennél sokkalta összetettebb
Széth
szerepe. Mai szemlélettel Széth mitológiája alapján könnyű őt ravasz
gonosztevőnek, minden rossz forrásának tekinteni, különösen ha csak
az Ozirisszal való kapcsolatát nézzük. De korábban Széth volt
Apóphisz
elpusztítója (Ré szolgálatában, annak Nap-bárkáján), és ezáltal
segítette a Ma'at megerősítését (igazság, igazságosság, harmónia).
A vallás változatos és összetett történelme mellett nem meglepő,
hogy a
teizmus
több különböző formája alakult ki. Többnyire
henoteista
természetű, de néhány ponton egyenesen
monoteista
(mint
Ekhnaton
uralkodása alatt). Fontos felismerni, hogy veszélyes az ókori
egyiptomiak vallását a teizmus bármilyen sajátságos formájának
tekinteni. Még veszélyesebb azt állítani, hogy a klasszikus
egyiptomi civilizáció végnapjai felé egyre inkább teret nyert a
monoteizmus. Az ebből az időből (görög-római korszak) származó
bizonyítékok ennek éppen az ellenkezőjét mutatják: miközben a
szinkretizmus még mindig jelen van (és egyre gyakrabban egyiptomi és
Egyiptomon kívüli istenségek között), még sok istent imádtak és
szolgáltak. Példa erre e kései korszak
Thot
imádata, amit bizonyít a számára áldozatként bemutatott
mumifikált
íbiszmadarak
óriási száma. Ezenkívül az egyiptomi istenek tisztelete az
Egyiptomon kívüli országokban is terjedni kezdett, például a római
civilizációban.
Főbb mítoszok
Az egyiptomiak hite szerint kezdetben az univerzumot a káosz sötét
vizei töltötték be.
Ré-Atum,
az első isten a vízből tűnt elő, ahogyan Egyiptom földje mutatkozik
meg minden évben a
Nílus
áradásai közt. Ré-Atum köpött egyet, és a köpetből lett
Su
(levegő) és
Tefnut
(nedvesség). A világot ők teremtették, mikor életet adtak két
gyermeküknek:
Nutnak
(ég) és
Gebnek
(Föld). Az embereket akkor teremtette Ré-Atum, mikor Su és Tefnut
kóborlásaik során eltévedtek a sötét pusztaságban. Ré-Atum elküldte
a szemét hogy fellelje őket, és a megtalálásukkor hullajtott
örömkönnyeiből lettek az emberek.
Ozirisz Ré-Atum fia, és Egyiptom királya volt. A testvére, Széth
képviselte a gonoszat a világegyetemben. Megölte Oziriszt, így ő
lett az uralkodó, majd Ozirisz testét darabokra szabdalta. Ízisznek
sikerült a legtöbb részt fellelnie és megmentenie, majd eltemette
férjét. Széth kikiáltotta magát királynak, de Ozirisz fia, Hórusz
kihívta maga ellen. Széth veszített, és száműzték a sivatagba, ahol
a szörnyű viharok istene lett.
Anubisz
mumifikálta Oziriszt, aki a holtak birodalmának, a fia, Hórusz pedig
az élők világának az uralkodója lett. A fáraókat Hórusz
leszármazottainak tekintik.
Egy másik változat szerint Széth készített egy ládát, amelybe csak
Ozirisz férhetett bele, majd meghívta őt egy ünnepségre. Széth
fogadást ajánlott, hogy senki sem tölti ki pontosan a ládát. Ozirisz
volt az utolsó aki megpróbálta, de még mielőtt megtette, Széth
megkérte hogy tarthassa addig a koronáját. Ozirisz belelegyezett, és
belelépett a ládába. Ahogy lefeküdt, Széth rácsapta a fedelet és a
koronát a saját fejére illesztette, a ládát pedig vízre bocsátotta a
Níluson. Ízisz addig nem szerzett tudomást a férje haláláról, míg a
szél meg nem súgta neki. Ekkor a fiát biztonságos helyre vitte, és
egy varázslattal biztosította, hogy senki ne találhasson rá.
Miközben a férjét kereste, egy gyermek elmondta neki, hogy egy láda
vetődött a Nílus partjára, és egy fa nőtt ki belőle. A fa olyan
egyenes volt, hogy a király oszlopot faragtatott belőle. Ízisz
elment a királyhoz, és kérte hogy adják oda neki a férje holttestét,
amit meg is kapott. Az alvilág istene ekkor azt mondta neki, hogy
Ozirisz ismét király lesz, de ezúttal az alvilágé.
Halál utáni élet

A Holtak Könyve
Az egyiptomiaknak részletesen kidolgozott elképzelésük volt a halál
utáni életről, bonyolult szertartásokkal törekedtek a
test
és a
lélek
felkészítésére a békés halál utáni életre. A lélekkel és a halál
utáni élettel kapcsolatos hiedelmek központjában a test, vagyis a Ba
megőrzése állt (a lélek pedig a Ka). Ennek érdekében magas szintre
emelték a
balzsamozás
művészetét, hogy megőrizzék az egyéneket az öröklét számára.
Eredetileg a holtakat
nádgyékénybe
csavarva temették a forró
homokba.
Így a maradványok gyorsan kiszáradtak, megelőzve a bomlást, majd ezt
követően eltemették az illetőt. Később már fából készült
síremlékeket emeltek. A
mumifikáció
bonyolult folyamata a 4. dinasztia idejében alakult ki. Ennek során
a lágyrészeket eltávolították, a helyüket megtisztították és
kitöltötték
nátronsóval,
majd az egész testet beborították vele. Mivel megkövezendő bűn volt
megsérteni a fáraó testét (még a halála után is), azt az embert, aki
kőkéssel felvágta a hasat szertartásosan elűzték, miközben kövekkel
dobálták meg.
Miután a só 40 nap alatt minden nedvességet kiszívott, a testet
megtöltötték gyantába áztatott vászonnal, nátronnal és illatos
fűszerekkel, majd lezárták nyílásait és kívül is bedörzsölték
gyantával
a konzerválás érdekében, majd
vászoncsíkokkal
bepólyázták, a gyolcsok közé pedig vallási
amuletteket
és
talizmánokat
helyetek. Előkelőségek esetében a testet általában több egymásba
helyezett koporsóba tették, amelyeknek a legkülső darabja egy kőszarkofág
volt. A
beleket,
a
tüdőt,
májat
és a
gyomrot
külön tartósították, és
kanópuszedényekbe
helyezték el, amelyeknek a védelmezője Hórusz négy fia. A teljes
folyamat – melyet bonyolult varázsigék és imák kísértek – mintegy 70
napig tartott. Az így tartósított testek évezredekig megmaradtak.
Más élőlényeket is mumifikáltak, amelyek egyiptomi családok
kedvencei lehettek, de valószínűbb, hogy az isteneket
szimbolizálták. Mostanáig
íbiszeket,
krokodilokat,
macskákat,
nílusi sügéreket
és
páviánokat
találtak tökéletesen megőrződött formában.
A
Halottak Könyve
egy közel 2000 részből álló szöveg-, dal- és képgyűjtemény, amelyet
papiruszra
írtak. Az elhunytakhoz egyénileg módosították, és eltemették velük
együtt, hogy segítsék az alvilágba történő utazásukat. Néhány sírban
a Holtak Könyve megtalálható a falakra festve is. Egyik legjobban
megőrződött példája Ani papirusza (The Papyrus of Ani), amely
körülbelül
kr. e. 1240-ben
készült, és amely a közös szövegeken felül több képet is tartalmaz
Aniról és a feleségéről, a holtak birodalmában történő utazásukról.
A későbbi hiedelmek szerint a holtak lelkét Anubisz – a mumifikáció
istene – a
Duatban
(alvilág) található ítélet csarnokába vezeti. Ezután az elhunyt
szíve
(amely egyben a tulajdonosa erkölcsiségének tanúja) mérlegre kerül,
amelynek a másik oldalán egy
Maatot
reprezentáló madártoll van. Kedvező eredmény esetén a halottat
Ozirisz elé viszik
Aaruba.
Ha viszont az ítélet az elhunyt ellen szól, akkor a démon
Ammit
– a Szívek Felfalója, harmadrészt krokodil, harmadrészt
oroszlán
és harmadrészt
víziló
szörnyeteg – elpusztítja a szívet, és a tulajdonosa örökre Duatban
reked.
A monoteista időszak

Aton korongja
Ekhnaton
fáraó
uralkodása alatt egy rövid
monoteista
időszak következett be, az egyiptomi napisten,
Aton
kultusza. Ekhnaton törvényen kívül helyezte a többi isten imádatát,
és egy új fővárost (Amarna)
emeltetett, amelyben csak Aton templomai találhatóak meg. Ez a
vallási változás csak Ekhnaton haláláig maradt érvényben, a régi
vallást gyorsan visszaállította
Tutanhamon
(aki valószínűleg Ekhnaton fia volt, az egyik kevésbé jelentős
feleségétől). Érdekesség, hogy Tutanhamon (és több más visszaállítás
utáni fáraó) neve hiányzik az elkövetkező korszakok királylistáiról,
csakúgy mint az eretnek Ekhnaton és
Szemenhkaré.
A történészek többsége ezt a korszakot monoteistának tekinti, de
néhány kutató szerint nem az. Állításuk szerint az emberek nem Atont
imádták, hanem a királyi családot (mint egy
panteont),
akik az isteni hatalmukat Atontól kapták. Ezt a nézőpontot a
történészek többnyire elutasították.
Az Amarna dinasztia bukása után az eredeti egyiptomi panteon
visszaállt, mint domináns vallás, egészen a
kopt kereszténység
(és később az
iszlám)
megjelenéséig. (Ennek ellenére az egyiptomiak továbbra is tartották
a kapcsolatot más monoteista kultúrákkal, például a
zsidókkal.)
Az egyiptomiak meglepően kis ellenállást tanúsítottak a
kereszténység terjedése ellen, amelyet néha azzal magyaráznak, hogy
Jézus
eredetileg egy (főleg Hóruszon alapuló)
szinkretizmus
volt, szintúgy
Mária
(mint Ízisz szinkretikus párja).
Templomok

A denderai Hathor templom
Sok templom (amelyek ellenálltak az idő vasfogának) még jelenleg is
áll. Az egyik legtermékenyebb templomépíttető valószínűleg
II. Ramszesz
fáraó volt (i.
e. XIII sz.).
A jelentősebb fennmaradt szentélyek:
-
Abüdosz
(Abüdoszi nagytemplom) – tisztelgés a korai uralkodók előtt, a
mögötte elterülő temetkezési hely hatalmas kápolnájaként szolgál
-
Abu Szimbel
– két hatalmas sziklatemplomból álló komplexum a
Nílus
nyugati partján, Egyiptom déli részén
-
Ain el-Muftella
(Bahariya
oázis) – feltehetőleg El Qasr városközpontja volt,
körülbelül a 26. dinasztia idejében épült
-
Bani Hasan al Shurruq
– Egyiptom középső részén, Al-Minya közelében található
-
Denderai temlomegyüttes
– több templom együttese, köztük az összes többit beárnyékoló,
Hathornak szentelt főtemplom
-
Edfu
– a
Ptolemaida dinasztia
idejében épült templom
Asszuán
és
Luxor
között
-
Hatsepszut temploma
– halotti templomegyüttes Dejr el-Bahri-nál, egy tökéletes
harmóniájú oszlopsorral
-
Karnaki templom
– Egyiptom ókori fővárosának, Thébának a része volt egykor
-
Kom Ombo temploma
– innen felügyelték a
Núbiából
a Nílus völgyébe vezető útvonalakat
-
Luxori templom
– nagyrészt
III. Amenhotep
és II. Ramszesz uralkodása alatt épült, az
Opet fesztivál
központja volt
-
Medinet Habu
– több templomból álló komplexum az Újbirodalom idejéből,
III. Ramszesz
emlékére épült
-
Philae
– Philae szigete Aset templomával, amelyet a 30. dinasztia
uralkodása alatt épült
-
Ramesszeum
– II. Ramszesz halotti temploma

|